Рішення
від 22.12.2023 по справі 620/14531/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 грудня 2023 року Чернігів Справа № 620/14531/23

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) адміністративну справу за позовом керівника Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави до Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Керівник Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Козелецької селищної ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лемешівського ліцею Козелецької селищної ради, що знаходяться за адресою: вул. Розумовських, 2, с. Лемеші, Чернігівського району, Чернігівської області, 17052;

зобов`язати Козелецьку селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лемешівського ліцею Козелецької селищної ради, яка розташована за адресою: вул. Розумовських, 2, с. Лемеші, Чернігівського району, Чернігівської області, 17052.

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що Козелецька селищна рада, як засновник Лемешівського ліцею, зобов`язана вжити заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу освіти та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідківта порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Ухвалою суду від 26.10.2023 прийнято позов до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позов.

Відповідачем відзив на позов у встановлений судом строк не надано.

Пояснення від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача до суду не надходили.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

На підставі рішення 13 сесії 7 скликання від 30.06.2017 №19-13/VII Козелецької селищної ради «Про безоплатну передачу у власність Козелецькій селищній раді нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Козелецького району» будівлі Лемешівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради безоплатно передано із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Козелецького району у власність Козелецької селищної ради (а.с. 30-37).

Згідно з рішенням 11 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 28.12.2017 №23-11/VIII «Про передачу в оперативне управління Управлінню освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради майна Козелецької селищної ради» будівлі Лемешівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради передано в оперативне управління наведеному виконавчому органу Козелецької селищної ради (а.с. 38-43).

Рішенням 12 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 12 серпня 2022 року № 07-20/VIII, відповідно до положень статті 22 Закону України «Про освіту», саттей 33, 34 Закону України «Про повну загальну середню освіту» з метою упорядкування назви закладу загальної середньої освіти, установчих документів, змінено назву юридичної особи Лемешівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради на Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради та затверджено Статут Лемешівського ліцею Козелецької селищної ради в новій редакції (а.с 47).

Відповідно до положень Статуту Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради є правонаступником усіх майнових та особистих немайнових прав і обов`язків Лемешівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради без зміни організаційно-правової форми та знаходиться у комунальній власності Козелецької селищної ради, яка є його засновником. Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради є юридичною особою, діє на підставі Статуту, має рахунки в установі банку, печатку, штамп, код ЄДРПОУ. Юридична адреса ліцею: 17052, Чернігівська область, Чернігівський район, с. Лемеші, вул. Розумовських, 2. Матеріально-технічна база ліцею включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, обладнання, іншу матеріальні цінності (а.с. 48-76).

Відповідно до інформації Козелецької селищної ради від 21.09.2023 №2350/03-08 Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради перебуває в комунальній власності Козелецької селищної ради, розташований за адресою: с. Лемеші, Чернігівський район, Чернігівська область, вул. Розумовських, 2. Засновником закладу освіти є Козелецька селищна рада. Орієнтовна площа земельної ділянки під будівлями та спорудами Лемешівського ліцею складає 1,95 га. Правовстановлюючі документи на дану земельну ділянку відсутні та неоформлені у зв`язку з обмеженим фінансуванням (а.с. 45-46).

Відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Розумовських, 2, с.Лемеші, Чернігівського району, Чернігівської області (а.с. 23).

Згідно з інформацією Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № 10-25-0.5-4413/2-23 від 05.09.2023 правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою Чернігівська область, Чернігівський район, с.Лемеші, вул. Розумовських, 2, на якій розташований Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради відсутні. Земельна ділянка відсутня в Державному земельному кадастрі, кадастровий номер не присвоювався (а.с. 78).

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо неоформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, в пункті 2 частини 1 статті 2 Закону України Про прокуратуру визначено, що на прокуратуру покладаються такі функції як представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом та главою 12 розділу III Цивільного процесуального кодексу України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно із статтею 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм освіти, забезпечують її доступність для всіх дітей.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття шкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання органу місцевого самоврядування здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Статтею 14 Конституції України визначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 1 Земельного Кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпорядження землями територіальних громад.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення, відповідно до Закону, питань регулювання земельних відносин.

Частинами 1, 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України «Про освіту», управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Частинами 2, 6 статті 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Статтею 79 Закону України «Про освіту» встановлено, що джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути, зокрема, як державний бюджет, так і місцеві бюджети, а також інші джерела, не заборонені законодавством.

Крім того, статтею 80 Закону України «Про освіту» передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, серед іншого, належать земельні ділянки. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаютьсяЗемельним кодексом України.

Відповідно до статтей 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами освіти; організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підпункту 1 пункту а частини 1 статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

З аналізу викладених норм вбачається, що управління об`єктами освіти, у тому числі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.

Відповідно до частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно із пунктом «а» частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до частин 1, 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав є обов`язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Відповідно до статті 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку підлягають державній реєстрації відповідно до закону.

Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до пунктів 3 та 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до норм чинного законодавства на відповідача в межах території Козелецької об`єднаної територіальної громади покладені повноваження щодо забезпечення прав членів територіальної громади у сфері освіти шляхом надання населенню якісних послуг через мережу освітніх закладів, а також щодо виконання конституційних вимог щодо обов`язковості здобуття дітьми і підлітками громади повної загальної середньої освіти.

Також судом встановлено, що Лемешівський ліцей є об`єктом комунальної власності Козелецької селищної ради, яка є його засновником.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що у відповідача існує обов`язок забезпечувати реалізацію прав членів територіальної громади на здобуття загальної середньої освіти та вживати заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться та якою відповідно користується заклад освіти Лемешівський ліцей Козелецькою селищної ради.

Із матеріалів справи вбачається, що Козелецькою селищною радою будь-які заходи щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лемешівського ліцею Козелецької селищної ради не вживалися.

Вказане свідчить про допущену бездіяльність з боку відповідача.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Козелецької окружної прокуратури необхідно задовольнити.

Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги керівника Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави до Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Козелецької селищної ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лемешівського ліцею Козелецької селищної ради, що знаходяться за адресою: вул. Розумовських, 2, с. Лемеші, Чернігівського району, Чернігівської області, 17052;

Зобов`язати Козелецьку селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лемешівського ліцею Козелецької селищної ради, яка розташована за адресою: вул. Розумовських, 2, с. Лемеші, Чернігівського району, Чернігівської області, 17052.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: Козелецька окружна прокуратура (вул. Є. Лоскота, 1, смт. Козелець, Чернігівська область, 17000, код ЄДРПОУ 02910114).

Відповідач: Козелецька селищна рада (вул. Соборності, 27, смт Козелець, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 17000, код ЄДРПОУ 04412419).

Третя особа: Лемешівський ліцей Козелецької селищної ради (вул. Розумовських, 2, с.Лемеші, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., код ЄДРПОУ 33460891)

Повне судове рішення складено 22 грудня 2023 року.

Суддя Ольга ТКАЧЕНКО

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115874881
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —620/14531/23

Рішення від 22.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні