ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/2659/23 пров. № А/857/14444/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Ільчишин Н. В.,
розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року (прийняте за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у м. Івано-Франківську суддею Могилою А. Б.) в адміністративній справі № 300/2659/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Порто франко груп» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну,
В С Т А Н О В И В :
У травні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Порто франко груп» (далі також - ТОВ «Порто франко груп», Товариство, позивач) звернулося до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, у якому просило:
-визнати протиправним та скасувати рішення комісії контролюючого органу регіонального рівня Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8274892/40500707 від 16.02.2023;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 62 від 16.11.2022 та вважати її зареєстрованою датою подання до контролюючого органу на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками господарських відносин з ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» позивач подав податкову накладну з податку на додану вартість, однак її реєстрацію було зупинено з пропозицією надати пояснення та копії документів. Не зважаючи на повне розкриття інформації щодо господарських правовідносин із ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно», контролюючим органом було проігноровано надані документи та прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, мотивуючи це тим, що Товариством не надано пакету документів, що підтверджують інформацію, що міститься в податковій накладній. За результатами адміністративного оскарження, скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії без змін.
На думку позивача, оскаржуване рішення не відповідає принципу об`єктивності, оскільки не враховує надані Товариством первинні документи, що в повному обсязі дають можливість документально відстежити виконання умов договору купівлі-продажу товару, за наслідками надання яких було оформлено податкову накладну № 62 від 16.11.2022, з огляду на що прийняте рішення про відмову в реєстрації податкової накладної слід скасувати.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року позов задоволено.
Не погодившись із цим рішенням, його оскаржило ГУ ДПС в Івано-Франківській області, яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте з невірним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що долучені платником податку документи не підтвердили реальне здійснення господарської операції. Платником податку надано копії документів, які складені з порушенням законодавства, а тому спірне рішення є правомірним. Також зазначає, що до позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови в реєстрації спірної податкової накладної.
Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання зареєструвати податкову накладну зазначає, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції органу державної влади.
Позивач подав не скористався своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.
Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ПОРТО ФРАНКО ГРУП» пройшло процедуру державної реєстрації 23.05.2016, перебуває на обліку в органі податкової служби, є платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності платника податків є: код КВЕД 46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (а. с. 61).
01.01.2018 між позивачем як покупцем та ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «ТЕХНО», як постачальником, укладено договір поставки №81, відповідно до якого постачальник здійснює поставку будівельних матеріалів зі свого складу, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити вартість переданого товару на умовах встановлених договором (а.с.25-28).
Товар в рамках цього договору придбавався для подальшої його реалізації покупцем. Покупець при дотриманні рекомендацій постачальника самостійно забезпечував заходи по просуванню товару на ринку.
Як видно з цього договору поставка товару здійснюється партіями. Асортимент товару (із зазначенням найменування, моделі, виду, артикула та інших характеристик товару), кількість і ціна товару, а також строк відвантаження конкретної партії товару встановлюється сторонами в специфікації на поставку товару.
Постачання товару здійснювалося в кілька етапів, в період з 01.07.2022 по 30.09.2022, про що свідчать видаткові накладні № 4426 від 31.08.2022, № 4404 від 30.08.2022, № 4119 від 17.08.2022, № 4156 від 18.08.2022 № 4875 від 16.09.2022, № 4543 від 05.09.2022, № 4503 від 02.09.2022, № 4502 від 02.09.2022, № 4464 від 01.09.2022, № 4445 від 01.09.2022, № 3605 від 29.07.2022, № 3589 від 29.07.2022.
Як видно з матеріалів справи, пунктом навантаження товару є м. Черкаси, вул. Різдвяна, буд. 300, що відповідає адресі контрагента позивача - ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно».
В матеріалах справи також наявні копії товарно-транспортних накладних, які містять всі необхідні відомості про вантаж (найменування, вартість, кількість, види пакування, масу), що придбаний позивачем у ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно», інформацію про вантажно-розвантажувальні операції, автомобільного перевізника, тощо (а.с.29-45).
Загалом позивач здійснив придбання у цього контрагента будівельних матеріалів на загальну суму 1 499 767,70 грн.
Оплата за поставлений товар покупцем здійснювалася в безготівковій формі, про що свідчать реєстр вихідних документів за період з 01.07.2022 по 30.09.2022 (банк отримувач АБ «Укргазбанк»), обігово-сальдовими відомостями за рахунком 36.1 з 01.11.2022 до 30.11.2022, за рахунком 63.1 з 01.11.2022 до 30.11.2022. Сторонами договору поставки №81 від 01.01.2028 проведено звірку взаєморозрахунків за вказаним договором за період 01.07.2022-31.07.2022, 01.08.2022-31.08.2022, 01.09.2022-30.09.2022 (а.с.46-51).
Відповідно до умов договору, а також протоколу про бонусну програму, за результатами фактичного вивозу товару, контрагентом позивача - ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» нараховано покупцю - ТОВ «Порто франко груп» винагороду, яка склала 125980,80 грн (а. с. 52 - 53).
Вартість винагороди (бонуса) за об`єм відвантаження продукції (при виконанні планового об`єму відвантаження не менш ніж на 90 %) становить до 8 % від вартості об`єму відвантаженої продукції.
За наслідками зазначених господарських операцій, як результат отримання позивачем винагороди від постачальника, позивачем 16.11.2022 складено податкову накладну № 62 на суму 125 980,80 грн (розмір отриманої винагороди) (а. с. 12). Вказана податкова накладна надіслана контролюючому органу в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а. с. 13 - 14).
Після отримання квитанції від 12.12.2022, позивач 10.02.2023 до контролюючого органу в електронній формі засобами електронного зв`язку подав повідомлення № 6 про надання пояснень та пакет документів щодо податкової накладної від 16.11.2022 № 62.
У поясненнях, окрім зазначення виду діяльності Товариства, кількість найманих працівників, наявність складських приміщень, які Товариство використовує на правах оренди, основних постачальників тощо, позивач зазначив, що ТОВ «Порто франко груп» укладено договір № 81 від 01.01.2018 з ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» про надання послуг по просуванню продукції. Метою укладання цього договору є посилення та утримання позицій ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» та ТОВ «Порто франко груп» на ринку, збільшення їх доходів, що є складовою частиною їх господарської діяльності, збільшення об`єму продажу продукції через збільшення об`єму придбання. Згідно з умовами даного договору ТОВ «Порто франко груп» зобов`язується за винагороду надавати послуги по просуванню продукції на ринку України, а ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» зобов`язується приймати такі послуги та здійснювати їх оплату. ТОВ «Порто франко груп» протягом періоду 3 кв. 2022 р. надав ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» послуги по просуванню (продажу) продукції на ринку України, що передбачено даним договором на суму 125 980,80 грн в т. ч. ПДВ - 20 996,80 грн. Відповідно до згаданого вище договору сторони визначають вартість наданих послуг по просуванню (продажу) на ринку продукції ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» в сумі 125980,80 грн з ПДВ, про що складено акт приймання-передачі послуг по просуванню продукції від 16.11.2022. Відповідно по першій події сформовано податкову накладну №62 від 16.11.2022 на суму 125 980,80 грн в т. ч. ПДВ - 20 996,80 грн.
До вказаного повідомлення позивачем контролюючому органу надіслано також договір № 81 від 01.01.2018, договір суборенди нежитлового приміщення № 2/01ЛТ-ПФГ від 01.01.2020, договір суборенди нежитлового приміщення № 7/2022 від 01.01.2022, акт приймання-передачі послуг по просуванню продукції від 16.11.2022, реєстр платіжних доручень за 3 кв. 2022, накладні від постачальника, специфікації, протокол до акта на нарахування бонусної винагороди, додаток 1 від 16.11.2020 до акта на бонуси (а. с. 14 - 17).
За результатами розгляду письмових пояснень та копій документів, контролюючим органом прийнято рішення № 8274892/40500707 від 16.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 62 у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
У графі «Додаткова інформація» вказано, що акт приймання-передачі послуг не містить чіткої інформації стосовно змісту наданих послуг, докладного опису виконаних завдань, не розкриває змісту послуги, а також відсутній акт взаєморозрахунків та оборотно-сальдові відомості з покупцем (а. с. 18).
Не погодившись із таким рішенням позивач 01.03.2023 подав скаргу, в якій, окрім зазначених 10.02.2023 письмових поясненнях, вказав, що Товариство здійснює господарську діяльність у секторі економіки, не має податкового боргу з розрахунків з бюджетом, адреса реєстрації не є адресою масової реєстрації, операції підприємства носять стабільний характер та повністю відповідають статутному виду діяльності, що значно спрощує їх адміністрування та податковий контроль, має достатній штат працівників для здійснення вказаних вище видів діяльності. Для здійснення діяльності використовує орендовані офісні та складські приміщення, борги з виплати заробітної плати та утриманих податків відсутні, має відкриті рахунки у банківських установах (а.с.21-23).
Рішенням комісії від 09.03.2023 № 23535/40500707/2 скаргу позивача на рішення контролюючого органу № 8274892/40500707 від 16.02.2023 залишено без задоволення, а рішення без змін (а. с. 24). Підставою прийняття такого вказано ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Не погоджуючись із оскаржуваними рішеннями, позивач звернувся з позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС в Івано-Франківській області рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Такі висновки суду першої інстанції, на переконання колегії суддів апеляційного суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України; в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку
За вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 12 Порядку № 1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як видно з матеріалів справи, податкова накладна № 62 від 16.11.2022 прийнята, проте реєстрація в ЄРПН зупинена через те, що коди згідно з УКТЗЕД/ДКПП товарів/послуг 73.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару (послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.13)
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що таке формулювання комісією регіонального рівня пропозиції щодо надання документів є загальною та формальною, яка за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку № 1165; така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які необхідно надати.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної, позивач надав письмові пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з Товариством з обмеженою відповідальністю «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно».
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом з тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
За вимогами пунктів 9, 10, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як видно з матеріалів справи, основним видом діяльності позивача за кодом КВЕД 46.73 є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.
Як зазначено судом вище, на виконання умов договору поставки № 81 від 01.01.2018, укладеного між позивачем та ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно», як покупцем, поставка товару будівельних матеріалів, здійснювалася партіями. Постачання товару здійснювалося на підставі видаткових накладних, в кілька етапів, в період з 01.07.2022 по 30.09.2022, про що свідчать товарно-транспортні накладні, є в матеріалах справи.
Покупець переказав кошти позивачу за придбаний товар, про що свідчать реєстр вихідних документів за період з 01.07.2022 по 30.09.2022 (банк отримувач АБ «Укргазбанк»), обігово-сальдовими відомостями за рахунком 36.1 з 01.11.2022 до 30.11.2022, за рахунком 63.1 з 01.11.2022 до 30.11.2022. Сторонами договору поставки №81 від 01.01.2028 проведено звірку взаєморозрахунків за вказаним договором за період 01.07.2022-31.07.2022, 01.08.2022-31.08.2022, 01.09.2022-30.09.2022 (а. с. 46 - 51).
Видаткові накладні та товарно-транспортні накладні містять всі необхідні відомості про найменування товару, його вартість, пункт навантаження/розвантаження, дані про автомобільного перевізника тощо.
Відповідно до умов договору, а також протоколу про бонусну програму, за результатами фактичного вивозу товару, контрагентом позивача - ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно» нараховано покупцю - ТОВ «Порто франко груп» винагороду, яка склала 125980,80 грн (а.с.52-53).
За наслідками зазначених господарських операцій, як результат отримання позивачем винагороди від постачальника, позивачем 16.11.2022 складено податкову накладну № 62 на суму 125980,80 грн (розмір отриманої винагороди) (а.с.13-14).
Як свідчать матеріали справи, окрім документів, що підтверджують реальність господарських відносин позивача із його контрагентом, Товариством контролюючому органу надано документи, що штатної кількості працівників (18 осіб), наявність складських приміщень, які Товариство використовує на правах суборенди (а. с. 55 - 60).
На думку суду, сукупність наданих позивачем контролюючому органу та суду первинних документів не дають підстав для сумніву щодо реальності фінансово-господарської операції з ТОВ «Завод теплоізоляційних матеріалів «Техно», а наданий позивачем пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної за № 62 від 16.11.2022.
Вказані первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу статей 198, 201 Податкового кодексу України, частини 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 за № 88, спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Будь-яких доказів на спростування вищевказаних фактів відповідачі суду не надали.
Що стосується посилання контролюючого органу на те, що до позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови в реєстрації спірної податкової накладної, то такі є безпідставними, оскільки представник відповідачів не зазначає, які саме документи позивачем надані суду, проте не були досліджені контролюючим органом при прийнятті спірного в цій справі рішення.
Тому, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність фінансово-господарських операцій між позивачем та контрагентом, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачами, суд зазначає, що ГУ ДПС в Івано-Франківській області не мало правових підстав для відмови позивачу в реєстрації податкової накладної.
Оскільки відповідач у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної (в порівнянні із підставами зупинення реєстрації накладної), суд вважає, що податковий орган прийняв невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування: зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, який є проміжним перед прийняттям рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та етап прийняття рішення податковим органом. Рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування приймається за результатами оцінки наданих платником податку документів.
При цьому, оцінці підлягає правомірність дій контролюючого органу щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та в подальшому винесення рішення про відмову в реєстрації таких у контексті наявності для цього законодавчо визначених підстав.
Законодавець не визначив чіткого переліку документів, які платник податку може подати до контролюючого органу, такий перелік визначається платником податку на власний розсуд у кожному випадку окремо, в залежності від підстав зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.
Тобто, при зупиненні реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, контролюючий орган має чітко зазначити конкретний вид критерію ризиковості здійснення операції та навести у розрізі визначеного критерію перелік документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну/розрахунок коригування до реєстрації.
Саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних видно, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Колегія суддів зазначає, що квитанція відповідача про зупинення реєстрації ПН не містить конкретизованого переліку документів, які запропоновано подати платнику податків, а містять загальні пропозиції надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній.
Надалі, у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначено про ненадання вичерпного пакету документів, що підтверджують інформацію, що міститься в податковій накладній, зокрема актів звірки взаєморозрахунків з покупцем, що є необґрунтованим, оскільки у квитанції відсутні посилання на необхідність подання актів звірок.
Акти взаємозвірок контролюючим органом не вимагалося, як і не зазначалося про невідповідність картки рахунку, а пропонувалося надати копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній, що і було вчинено позивачем.
На думку суду, квитанція не містить посилань на те, у чому саме полягає недостовірність поданої податкової звітності позивача. Позивачу не зрозуміло було з її змісту, що саме потрібно підтвердити чи спростувати. Поданими позивачем доказами підтверджено, що на пропозицію контролюючого органу позивачем були надані відповіді в межах запитуваної інформації, яка була зрозумілою для позивача.
Суд зазначає, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковим органом не доведено правомірності зупинення реєстрації ПН № 62 від 16.11.2022 в ЄРПН із зазначенням законних підстав для вчинення такої дії.
При цьому колегія суддів також враховує правову позицію, висловлену в постанові Верховного Суду від 7 грудня 2022 року в справі № 500/2237/20, відповідно до якої приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним, що дає підстави для висновку про необхідність ефективного відновлення порушеного права позивача шляхом його скасування і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну № 62 від 16.11.2022 датою її подання; і таке не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Колегія суддів відхиляє як безпідставні покликання апелянта на те, що до позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації спірної податкової накладної, позаяк саме подані позивачем до контролюючого органу документи для реєстрації спірної податкової накладної підтверджують зазначені у ній дані та були достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому колегія суддів також зауважує, що вказане було зумовлено й тим, що квитанція відповідача про зупинення реєстрації ПН не містила конкретизованого переліку документів, які повинен був подати платник податків, проте у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначено уже про ненадання вичерпного пакету документів.
Інші доводи та аргументи апелянта зводяться до переоцінки доказів, не спростовують висновків суду першої інстанції і свідчать про незгоду скаржника з правовою оцінкою суду обставин справи, встановлених у процесі її розгляду, а відтак і не потребують додаткового аналізу та спростування.
Таким чином колегія суддів дійшла переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини у справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст.229,308,310,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського адміністративного суду від 10 липня 2023 року в адміністративній справі № 300/2659/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятоїстатті 328 КАС України.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115877136 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні