Рішення
від 12.12.2023 по справі 910/11166/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

12.12.2023Справа № 910/11166/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Гулевець О.В. за участю секретаря судового засідання Нікітіної В.В., розглянувши матеріали господарської справи

за позовомЗаступника Генерального прокурора в інтересах держави

до 1. Державної служби геології та надр України

2. Товариства з обмеженою відповідальністю КЗР ПЕТРОЛЕУМ

3. Акціонерного товариства ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ

4. Товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА БІРЖА

про визнання недійсними результатів проведення аукціону, договору купівлі-продажу та спеціального дозволу на користування надрами

за участю представників:

від прокуратури: Кондратюк Д.А.

від відповідача-1: Кутаков П.В.

від відповідача-2: не з`явився

від відповідача-3: Шкута Р.І.

від відповідача-4: не з`явився

РОЗГЛЯД СПРАВИ СУДОМ

Короткий зміст і підстави позовних вимог

Заступник Генерального прокурора в інтересах держави звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ», Акціонерного товариства «ПРОЗОРРО. ПРОДАЖІ», Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА БІРЖА», в якому просить суд:

-визнати недійсними результати електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020;

-визнати недійсним договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2020 №1/3-г-20 з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки з подальшим видобуванням нафти і газу (промислової розробки родовищ) у Приазовському районі Запорізької області;

-визнати недійсним спеціальний дозвіл на користування надрами (газу природного) Приазовського газового родовища від 26.10.2020 №5105, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ».

В обґрунтування заявленого позову прокурор посилається на те, що при проведенні електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020, не дотримано порядку узгодження з Міндовкіллям переліку родовищ, що виставляються на торги, а також принципу реалізації права на користування надрами на конкурентних засадах, чим порушуються інтереси держави та суспільства. Встановлені порушення законодавства є підставою для визнання недійсними результати аукціону, що зумовлює недійсність дозволу на користування надрами та укладеного з переможцем договору купівлі-продажу.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №910/11166/23, постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 29.08.2023.

14.08.2023 через канцелярію суду від відповідача-1 надійшов відзив на позов.

15.08.2023 через канцелярію суду від відповідача-2 надійшов відзив на позов.

18.08.2023 через канцелярію суду від відповідача-3 надійшов відзив на позов.

25.08.2023 через канцелярію суду від прокуратури надійшла відповідь на відзив відповідача-2.

28.08.2023 через відділ діловодства суду від відповідача-2 надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.

У підготовчому засіданні 29.08.2023 суд зобов`язав представника відповідача-4 з`явитись в судове засідання для надання пояснень щодо позовної заяви, оголосив про відкладення підготовчого засідання на 12.09.2023.

06.09.2023 через відділ діловодства суду від відповідача-2 надійшли заперечення на відповідь на відзив.

У підготовчому засіданні 12.09.2023 враховуючи відсутність клопотань та повідомлень учасників судового процесу про намір вчинити дії, строк вчинення яких обмежений підготовчим провадженням, відсутність інших клопотань, заяв від сторін, судом закрито підготовче провадження та призначено справу №910/11166/23 до судового розгляду по суті на 03.10.2023, про що постановлено ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання.

29.09.2023 через відділ діловодства суду від відповідача-2 надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.

У судовому засіданні 03.10.2023 суд оголосив про відкладення розгляду справи по суті на 17.10.2023, у зв`язку з відсутністю представників відповідачів 1,2, 4.

У зв`язку з оголошенням 17.10.2023 у місті Києві повітряної тривоги судове засідання у справі № 910/11166/23 не відбулося.

Ухвалою від 17.10.2023 Господарський суд міста Києва викликав учасників справи у судове засідання з розгляду справи по суті на 14.11.2023.

У зв`язку з оголошенням 14.11.2023 у місті Києві повітряної тривоги судове засідання у справі № 910/11166/23 не відбулося.

Ухвалою від 14.11.2023 Господарський суд міста Києва викликав у судове засідання з розгляду справи по суті на 05.12.2023.

Представники відповідачів 1, 2, 4 у судове засідання 05.12.2023 не з`явилися, про розгляд справи по суті були належним чином повідомлені, ухвалою суду від 14.11.2023.

Згідно з ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Прокурор у судовому засіданні 05.12.2023 надав пояснення по суті позовних вимог, просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача-3 у судовому засіданні 05.12.2023 надав пояснення по суті своїх заперечень, проти позову заперечив, просив суд відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні 05.12.2023 суд відклав розгляд справи по суті до 12.12.2023.

Представники відповідачів 2, 4 у судове засідання 12.12.2023 не з`явилися, про розгляд справи по суті були належним чином повідомлені, ухвалою суду від 05.12.2023.

Прокурор у судовому засіданні 12.12.2023 надав пояснення по суті позовних вимог, просив суд їх задовольнити.

Представники відповідача-1 та відповідача-3 у судовому засіданні 12.12.2023 надали пояснення по суті своїх заперечень, проти позову заперечили, просили суд відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні 12.12.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позиція прокуратури

Прокурор зазначає, що відповідно до протоколу про результати електронного аукціону № UA-PS-2020-08-07-000007-1, сформованого 21.08.2020 о 16:40, аукціон відбувся та його переможцем визнано ТОВ «КЗР Петролеум».

У подальшому, 07.09.2020 на підставі протоколу електронного аукціону Держгеонадра уклали з ТОВ «КЗР Петролеум» договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами.

Прокурор в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що під час реалізації процедури продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, Держгеонадра з відповідними пропозиціями до Мінекоенерго (Міндовкілля) не звертались, чим порушили вимоги п. 6 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів № 848.

Прокурор вважає, що факт узгодження з Міндовкіллям пропозиції про виставлення на торги Приазовського газового родовища в ході першої процедури (у 2019 році) не спростовує відсутність такого узгодження під час другої (у 2020 році).

Також прокурор вказує, що для участі в електронних торгах подано лише одну заявку - TOB «КЗР Петролеум», а тому відповідно п. 33 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів № 848 аукціон повинен був визнаватися таким, що не відбувся.

За доводами прокуратури, присвоєння електронним торгам статусу таких, що відбулися, суперечить вимогам законодавства, а також загальним принципам економічної конкуренції, порушено основний принцип відкритих торгів - конкуренція за лот між його учасниками.

Прокурор, мотивуючи позовні вимоги зазначає, що порушення законодавства є підставою для визнання недійсними результатів аукціону, що зумовлює недійсність дозволу на користування надрами та укладеного з переможцем договору купівлі-продажу.

Також прокурор зазначив, що договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, укладений за результатами аукціону, проведеного з порушенням вимог законодавства, є недійсним відповідно до ч. 1 ст. 203, ч. ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України, як такий, що суперечить актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства щодо необхідності додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування та забезпечення добросовісної конкуренції при виборі переможця конкурсу на отримання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами.

Звертаючись до суду з позовом, прокуратура посилається на недотримання вимог абз. абз. 5-7 п. 6 Тимчасового порядку № 848, абз.абз. 10-12, 14 п. 6, абз. 1 п. 13 Порядку проведення аукціонів № 594, п. 24 Порядку № 615, наявність чітко визначених у п. 33 Тимчасового порядку № 848 обставин має призводити до недійсності результатів аукціону, а порушення відповідачами цих вимог суперечить інтересам держави, яка зацікавлена в ефективному використанні надр, зменшенні негативного впливу на довкілля та одержанні якомога більшої суми коштів за спеціальний дозвіл на користування надрами.

Позиція відповідача-1

Відповідач-1 заперечив щодо задоволення позовних вимог вказуючи, що після розміщення оголошення у системі електронних торгів з продажу дозволів про проведення аукціону Державна служба геології та надр України не має жодного впливу не процедуру та результати такого аукціону.

Відповідач-1 вважає, що електронний аукціон №UA-PS-2020-08-07-000007-l, проведено повністю у відповідності з вимогами Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2018 №848, а тому Держгеонадра діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому вважає позовні вимоги недоцільними, необґрунтованими, та такими що задоволенню не підлягають.

Позиція відповідача-2

Товариство з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ» заперечило проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень посилалось на те, що Міністерством екологи та природних ресурсів листом від 12.06.2019 № 5/4-11/6342-19 внесені пропозиції щодо включення Приазовського газового родовища до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

Крім того відповідач-2 зазначив, що Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2018 №848 не вимагає повторного узгодження з Мінекоенерго (Мінприроди) пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон у разі наявності відповідної позиції Мінекоенерго (Мінприроди) з цього питання.

Товариство з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ» звернуло увагу на спеціальну норму, яка регламентує порядок проведення аукціону за методом покрокового зниження ціни, а саме п. 19 Тимчасового порядку, відповідно до якої участь в аукціоні може приймати один учасник.

Відповідач-2 стверджує, що відповідно до чинного порядку продажу спеціальних дозволів на користування надрами, жодного «вибору переможця» не відбувається, переможець визначається фактично автоматично, за сукупністю наведених в Тимчасовому порядку умов, а тому TOB «КЗР ПЕТРОЛЕУМ» отримало спеціальний дозвіл на користування надрами внаслідок перемоги на аукціоні щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, що відбувся відповідно до приписів п. 19 Тимчасового порядку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ» вважає, що умови дотримання природоохоронного законодавства при добуванні газу є узгодженими, що підтверджується листом Мінприроди від 12.06.2019 № 5/4-11/6342-19, а також змістом Спеціального дозволу на користування надрами № 5105 від 26.10.2020. Крім того відповідач-2 зазначив, що ціна продажу спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами Приазовського газового родовища визначена шляхом проведення конкурентної процедури - аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами за методом покрокового зниження початкової ціни, оскільки попередні аукціони, що провадилися у 2019 та 2020 роках не призвели до продажу вказаного вище спеціального дозволу, у зв`язку з відсутністю учасників таких аукціонів. Отже, на думку відповідача-2, внаслідок застосування передбачених законодавством ринкових процедур, держава в особі Держгеонадра України не змогла продати спеціальний дозвіл ані за 22,6 млн. гривень, ані за 6,29 млн. гривень, ані за 3,14 млн. гривень.

Позиція відповідача-3

Відповідач-3 заперечив щодо задоволення позовних вимог посилаючись на те, що вимоги чинного законодавства не дають підстав адміністратору електронної торгової системи АТ «Прозорро.Продажі» здійснювати будь які дії щодо організації, проведення та оформлення результатів та/або відміни, скасування результатів аукціону, зупинення проведення електронних торгів, зміни та/або корегування лоту аукціону, зняття з продажу лоту в будь якому вигляді тощо.

У відзиві на позов АТ «Прозорро.Продажі» зазначає, що положення пункту 19 Тимчасового порядку є спеціальною нормою, що регламентує порядок способу продажу проведення аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, із визначенням спеціальної норми, що виключно якщо на момент завершення періоду проведення електронного аукціону не зроблено ставки, електронна торгова система автоматично присвоює електронному аукціону статус "Аукціон не відбувся". Водночас, відповідач-3 вважає, що вимоги положення пункту 33 Тимчасового Порядку не можуть застосовуватись до визнання аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій таким, що не відбувся, оскільки цей пункт є загальною нормою до порядку проведення аукціону.

Також відповідач вважає, що оскільки видача Спеціального дозволу на користування надрами (газу природного) Приазовського газового родовища від 26.10.2020 № 5105, було здійснено вже після набуття чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 № 993 «Про затвердження Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами», а тому до правовідносин за таким дозволом слід застосовувати вимоги та положення визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 993 «Про затвердження Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами».

AT «Прозорро.Продажі» звернув увагу, що є неналежним відповідачам по справі з огляду на те, що адміністратор ETC не є організатором (замовником) електронного аукціону; не здійснює будь-яких дій щодо організації, проведення та оформлення результатів торгів; не вносить до системи інформацію про продаж майна та не формує лот (оголошення про проведення аукціону); не приймає участі у процесі переходу права власності на майно.

Позиція відповідача-4

Відповідач-4 у строк, встановлений в ухвалі про відкриття провадження у справі, не подав до суду відзив на позов.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Норма пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".

Згідно з абзацами 1 і 2 частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до абзаців 1-3 частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Водночас згідно з положеннями частин третьої-п`ятої статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Системне тлумачення положень частин 3-5 статті 53 ГПК України і частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

Разом з тим, прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.

Прокурор, звертаючись з позовом до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягають інтереси держави, обґрунтовує необхідність їх захисту у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 23 Закону України "Про прокуратуру", а також має довести підстави для представництва, однією з яких є відсутність органу державної влади, до компетенції якого віднесенні повноваження здійснювати захист інтересів держави у спірних правовідносинах.

Звертаючись з даним позовом до суду в інтересах держави, прокурор не визначив уповноважений орган у спірних правовідносинах Держану службу геології та надр України, а зазначив її співвідповідачем, доводячи в межах даного спору порушення інтересів держави саме протиправними діями Держаної служби геології та надр України, яка не може одночасно бути і позивачем, і відповідачем у справі. Цим прокурор обґрунтував відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати функції захисту її інтересів саме у спірних правовідносинах, та наявність підстав для самостійного представництва інтересів держави.

Прокурор стверджуючи про порушення Держаною службою геології та надр України інтересів держави при визнанні результатів спірного аукціону, видачі спеціального дозволу та укладенням договору, Державна служба геології та надр України апріорі (очевидно) не може бути позивачем, в особі якого прокурор мав би звернутись до суду за захистом інтересів держави. Відповідно відсутній сенс (розумна підстава) повідомляти про вчинене правопорушення орган державної влади, який порушив інтереси держави у спірному матеріальному правовідношенні.

Підсумовуючи, суд виходить з того, що саме прокурор визначає і предмет, і суб`єктів спірного правовідношення, спрямованого на захист інтересів держави від осіб, яких прокурор визначив саме як порушників інтересів держави, в тому числі й компетентний орган спірного правовідношення. Тому у прокурора відсутній обов`язок попередньо повідомляти відповідача (порушника) про вчинене ним порушення та звернення до суду з позовом до нього, тому що процесуальні інтереси позивача і відповідача є (а)протилежними, (b) не підлягають захисту в особі порушника.

Таким чином, прокурор навів підстави для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, визначив Державну службу геології та надр України одним із відповідачів у справі, а отже у даному випадку звернення прокурора до суду з позовом в інтересах держави відповідає приписам ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та ст. 53 ГПК України.

Як вбачається з матеріалів справи ТОВ «Автонафтогаз» звернувся до Державної служби геології та надр України (надалі відповідач-1, Держгеонадра) із заявами № 102/12 від 20.12.2018, №12/05 від 25.05.2019, № 26/06 від 10.06.2019 на отримання спеціального дозволу на користування надрами Приазовського родовища газу Приазовського району Запорізької області за результатами продажу на аукціоні.

Державна служба геології та надр України звернулась листом №6523/03/12-19 від 04.04.2019 до Міністерства екології та природних ресурсів України відповідно до п. 6 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2018 №848, щодо надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування якими виставляються на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, відповідно до наданого переліку ділянок.

Листом № 5/4-11/4784-19 від 06.05.2019 Міністерство екології та природних ресурсів України внесло пропозицію щодо включення Приазовського газового родовища у Запорізькій області до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

У зв`язку з технічною помилкою визначення виду користування надрами у листі №6523/03/12-19 від 04.04.2019 Державна служба геології та надр України повторно звернулась листом №9227/03/12-19 від 20.05.2019 до Міністерства екології та природних ресурсів України про повторний розгляд надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування якими виставляються на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, з подальшим видобуванням газ природний, конденсат (промислова розробка родовищ) Приазовського газового родовища з видом корисних копалин газ природний, конденсат.

Листом №5/4-11/6342-19 від 12.06.2019 Міністерство екології та природних ресурсів України внесло пропозицію щодо включення Приазовського газового родовища у Запорізькій області (геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка, з подальшим видобуванням газ природний, конденсат) до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

Поряд з тим, 26.04.2019 Державна служба геології та надр України звернулась листом №7841/03/12-19 від 26.04.2019 до Українського державного геологорозвідувального інституту про розрахунок початкової ціни продажу на аукціоні спеціальних дозволів на користування надрами.

Українським державним геологорозвідувальним інститутом надано відповідь від 16.05.2019 № 608 про розрахунки початкової ціни продажу на аукціоні спеціальних дозволів на користування надрами у сумі 22 659 630 гривень.

Наказом Державної служби геології та надр України від 13.06.2019 № 194 затверджено перелік ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон шляхом електронних торгів, відповідно до Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 №848.

Згідно з додатком № 1 до Наказу від 13.06.2019 № 194 на торги виставлено, зокрема Приазовське газове родовище у Запорізькій області; вид корисної копалини: газ природний, конденсат.

На електронному порталі «Прозорро.Продажі» (https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2019-06-18-000049-2) розміщено дані про аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років, вид корисної копалини: газ природний, конденсат. Прийом пропозицій для участі в електронних торгах завершено 15.09.2019. Стартова ціна реалізації: 22 659 630,00 грн без ПДВ.

Оскільки жодної заявки для участі в аукціоні не надійшло, відповідно до протоколу електронного аукціону № UA-PS-2019-06-18-000049-2 торги визнано такими, що не відбулися.

ТОВ «Надра Сервіс Груп» звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою № 26 від 27.01.2020 про ініціювання ділянки надр для виставлення на аукціон шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами Приазовського родовища газу Приазовського району Запорізької області за результатами продажу на аукціоні.

Для з`ясування початкової ціни спеціального дозволу на користування надрами Держгеонадра звернулись до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» з листом №4204/01/12-20 від 13.03.2020.

Листом від 08.04.2020 № 6320/02/12-20 Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило Держгеонадр про розрахунок початкової вартості спеціального дозволу з висновком про його вартість у сумі 6 296 900,00 грн.

Наказом Державної служби геології та надр України від 06.04.2020 № 122 затверджено перелік ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон шляхом електронних торгів.

Згідно з додатком № 1 до Наказу від 06.04.2020 № 122 на аукціон виставлено, зокрема Приазовське газове родовище у Запорізькій області (п. 4 додатка № 1).

Звертаючись до суду з даним позовом, прокурор зазначає, що пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, з Міндовкіллям не узгоджувались.

На електронному порталі «Прозорро.Продажі» (https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2020-04-08-000034-1) розміщено дані про аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років, вид корисної копалини: газ природний. Початкова ціна реалізації - 6 296 900,00 гривень.

Прийом пропозицій для участі в електронних торгах завершено 05.07.2020. У зазначений період жодної заявки для участі в аукціоні не надійшло, у зв`язку з чим відповідно до протоколу електронного аукціону № UА-РS-2020-04-08-000034-1 торги визнано такими, що не відбулися.

Наказом Держгеонадр від 07.07.2020 № 261 затверджено перелік ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на повторний аукціон шляхом електронних торгів.

Згідно з додатком 1 до Наказу від 07.07.2020 № 261 на аукціон виставлено, зокрема Приазовське газове родовище у Запорізькій області (п. 4 додатка № 1).

На електронному порталі «Прозорро.Продажі» (https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2020-07-08-000076-3) розміщено дані про аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років, вид корисної копалини: газ природний. Початкова ціна реалізації - 3 148 450,00 грн.

Прийом пропозицій для участі в електронних торгах завершено 05.08.2020. Оскільки жодної заявки для участі в аукціоні не надійшло, у зв`язку з чим відповідно до протоколу електронного аукціону № UA-PS-2020-07-08-000076-3 повторні торги визнано такими, що не відбулися.

Наказом Держгеонадр від 07.08.2020 № 339 затверджено перелік ділянок надр, спеціальні дозволи на користування якими планується виставити на аукціон за методом по крокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій.

Згідно з додатком № 1 до наказу від 07.08.2020 № 339 на аукціон виставлено, зокрема Приазовське газове родовище у Запорізькій області; вид корисної копалини: газ природний (п. 4 додатка № 1).

На електронному порталі «Прозорро.Продажі» (https://prozorro.saie/auction/UA-PS-2020-08-07-000007-1) розміщено дані про аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років.

21.08.2020 відбувся аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Приазовське газове родовище у Запорізькій області (https://prozorro.saie/auction/UA-PS-2020-08-07-000007-1). Вартість геологічної інформації - 614 089,40 грн (з ПДВ). Вартість пакету аукціонної документації - 72 550,00 грн (з ПДВ), вид корисної копалини: газ природний, початкова ціна реалізації - 6 296 900,00 гривень, ціна продажу лота: 629 690,00 грн. Замовником електронного аукціону є Державна служба геології та надр України. Організатор проведення аукціону - Товарна біржа «Українська енергетична біржа» (надалі відповідач-4). Адміністратор системи електронних торгів - Державне підприємство «Прозорро.Продажі» (надалі відповідач-3, правонаступником якого є Акціонерне товариство «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ»).

Згідно з протоколом електронного аукціону №UA-PS-2020-08-07-000007-1, сформованого 21.08.2020 о 16:40, аукціон відбувся та його переможцем визнано ТОВ «КЗР Петролеум» (надалі відповідач-2).

07.09.2020 між Державною службою геології та надр України та ТОВ «КЗР Петролеум» укладено договір № 1/3-г-20 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислової розробки родовищ) Приазовського газового родовища, розташованого у Приазовському районі у Запорізькій області (далі - договір).

26.10.2020 на підставі протоколу електронного аукціону №UA-PS-2020-08-07-000007-1 від 21.08.2020 та договору № 1/3-г-20 від 07.09.2020, Державна служба геології та надр України видала відповідачеві-2 Спеціальний дозвіл на користування надрами № 5405 на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислової розробки родовищ) Приазовського газового родовища, розташованого у Приазовському районі у Запорізькій області, вид корисної копалини: газ природний.

Прокурором у позові зазначено, що результати зазначеного аукціону підлягають визнанню недійсними, оскільки торги є такими, що не відбулися. В обґрунтування позовних вимог, посилається на те, що у 2019 та 2020 роках мали місце 2 окремі процедури з продажу спеціального дозволу на користування надрами цього родовища на електронних торгах, друга процедура здійснювалась на підставі іншої редакції Тимчасового порядку № 848 (набула чинності 12.02.2020 і передбачала можливість проведення трьох турів торгів), а отже факт узгодження з Міндовкіллям пропозиції про виставлення на торги Приазовського газового родовища в ході першої процедури (у 2019 році) не спростовує відсутність такого узгодження під час другої (у 2020 році).

Прокурор вважає, що під час реалізації процедури продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, відповідач-1 з відповідними пропозиціями до Мінекоенерго (Міндовкілля) не звертався, чим порушив вимоги п. 6 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів № 848, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 №848.

Також, прокурор посиалвся на те, що під час підготовки до продажу зазначеного спеціального дозволу у 2020 році Міндовкілля не оцінювало можливості дотримання вимог природоохоронного законодавства у випадку окремого добування газу природного, без поєднання з конденсатом.

За доводами прокурора, для участі в електронних торгах подано лише одну заявку відповідача-2, а тому відповідно п. 33 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 №848, аукціон повинен був визнаватися таким, що не відбувся.

Оскільки відповідачем-1 не дотримано порядку узгодження з Міндовкіллям переліку родовищ, що виставляються на торги, а також принципу реалізації права на користування надрами на конкурентних засадах, чим порушуються інтереси держави та суспільства, прокурор, посилаючись на п. 33 Порядку № 594 та статтю 25 Закону України «Про нафту і газ», просить визнати недійсними результати електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020, за результатами якого надано дозвіл, так і спеціальний дозвіл на користування надрами (газу природного) Приазовського газового родовища від 26.10.2020 №5105, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ».

Також, прокурор посилаючись на те, що договір купівлі-продажу спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, укладений за результатами аукціону, проведеного з порушенням вимог законодавства, просить визнати договір недійсним відповідно до ч. 1 ст. 203, ч. ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Частиною 1 статті 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до статті 1 Кодексу України про надра, надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Статтею 4 Кодексу України про надра визначено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Згідно зі статтею 6 Кодексу України про надра корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Стаття 14 Кодексу України про надра визначає види користування надрами, зокрема частиною 1 цієї статті передбачено, що надра надаються у користування для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, видобування корисних копалин.

Поряд з тим, перелік корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827, відповідно до якого газ природний є видом корисних копалин загальнодержавного значення.

Відповідно до частини 1 статті 16 Кодексу України про надра (в чинній редакції станом на час проведення аукціону) аукціони щодо продажу спеціальних дозволів на користування надрами проводяться шляхом електронних торгів, що здійснюються за допомогою апаратно-програмного комплексу, що функціонує в Інтернеті та забезпечує заявникам, учасникам і організатору аукціону та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та/або Раді міністрів Автономної Республіки Крим можливість користуватися сервісами такої системи з автоматичним обміном інформацією про процедури проведення аукціону.

Спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра установлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони регулює відповідний Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Пунктом 2 Порядку № 615 визначено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Оскільки спірні правовідносини виникли внаслідок проведеного 21.08.2020 аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища та укладення за результатами такого аукціону договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2020 №1/3-г-20, суд керується нормами законодавства, в редакціях чинним станом на дату проведення аукціону.

Отже, станом на дату проведення спірного аукціону діяв Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 № 848 (надалі - Тимчасовий порядок), який визначає механізм реалізації експериментального проекту із запровадження процедури продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони.

Пунктом 2 Тимчасового порядку визначено терміни: адміністратор системи електронних торгів з продажу дозволів - юридична особа, зареєстрована в установленому законодавством порядку, що відповідно до укладеного з Держгеонадрами договору забезпечує функціонування бази даних системи електронних торгів з продажу дозволів; аукціон - спосіб продажу дозволів шляхом проведення електронних торгів (аукціону) або аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій; організатор аукціону - оператор електронного майданчика, який уклав з Держгеонадрами договір про проведення аукціону. Організатор крім прав та обов`язків за таким договором має усі права та обов`язки оператора електронного майданчика під час проведення електронного аукціону; переможець аукціону - учасник аукціону, що запропонував найвищу цінову пропозицію за результатами його проведення; система електронних торгів з продажу дозволів - дворівнева автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, яка забезпечує можливість створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією і документами в електронній формі, що необхідні для проведення аукціонів, запобігання корупційним правопорушенням, та складається з бази даних системи електронних торгів з продажу дозволів та електронних майданчиків, які взаємодіють через інтерфейс програмування додатків, що надається як код з відкритим доступом та визначає функціональність системи.

Відповідно до п. 6 Тимчасового порядку Держгеонадра готує з урахуванням заяв, поданих фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), та надсилає їх рекомендованим листом з повідомленням на погодження до: відповідних районних, міських, селищних, сільських рад і рад об`єднаних територіальних громад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Якщо протягом 45 календарних днів органи, зазначені в абзаці третьому цього пункту, не надали рішення про погодження або вмотивовану відмову в такому погодженні, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, вважаються погодженими.

Пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (разом з пояснювальними записками, оглядовими картами та ситуаційними планами, каталогами географічних координат кутових точок, програмами робіт), подаються Держгеонадрами до Мінекоенерго.

Мінекоенерго в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, надсилає Держгеонадрам пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або обґрунтовані пропозиції щодо неможливості надрокористування на запропонованих ділянках надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства.

У разі надання Мінекоенерго обґрунтованих пропозицій щодо встановлення законодавством обмежень стосовно провадження діяльності з користування надрами на території, на якій заплановано її провадження, такі пропозиції враховуються Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

У разі ненадання Мінекоенерго пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відсутні.

Держгеонадра після надходження погоджень від органів, зазначених в абзаці третьому цього пункту, та пропозицій Мінекоенерго із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства складає та затверджує наказом перелік таких ділянок разом з відповідними програмами робіт та приймає рішення про проведення аукціону.

Як встановлено судом, Державна служба геології та надр України звернулась листом №6523/03/12-19 від 04.04.2019 до Міністерства екології та природних ресурсів України відповідно до п. 6 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2018 №848, щодо надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування якими виставляються на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, відповідно до наданого переліку ділянок.

Листом № 5/4-11/4784-19 від 06.05.2019 Міністерство екології та природних ресурсів України внесло пропозицію щодо включення Приазовського газового родовища у Запорізькій області до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

У зв`язку з технічною помилкою визначення виду користування надрами у листі №6523/03/12-19 від 04.04.2019 Державна служба геології та надр України повторно звернулась листом №9227/03/12-19 від 20.05.2019 до Міністерства екології та природних ресурсів України про повторний розгляд надання пропозицій із зазначенням умов надрокористування якими виставляються на аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, з подальшим видобуванням газ природний, конденсат (промислова розробка родовищ) Приазовського газового родовища з видом корисних копалин газ природний, конденсат.

За результатами розгляду листа №6523/03/12-19 від 04.04.2019, Міністерство екології та природних ресурсів України листом 5/4-11/6342-19 від 12.06.2019 внесло пропозицію щодо включення Приазовського газового родовища у Запорізькій області (геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка, з подальшим видобуванням газ природний, конденсат) до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

Як вірно зазначено прокурором, станом на час внесення Міністерством екології та природних ресурсів України пропозиції щодо включення Приазовського газового родовища у Запорізькій області до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон діяла початкова редакція Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, у редакції від 17.10.2018.

При цьому, суд відзначає, що редакція Тимчасового порядку від 17.10.2018 передбачала такі ж вимоги внесення пропозицій та погодження Мінприроди щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, як і редакція Тимчасового порядку станом на час проведення спірного аукціону.

Отже, з огляду на наведені положення Тимчасового порядку, реалізовуючи повноваження щодо пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, Міністерство екології та природних ресурсів України листом № 5/4-11/6342-19 від 12.06.2019 погодило виставлення на аукціон ділянки надр - Приазовське газове родовище у Запорізькій області, що відповідає приписам п. 6 Тимчасового порядку.

Висновки прокурора про те, що узгодження з Мінекоенерго пропозиції про виставлення на торги Приазовського газового родовища в ході першої процедури, проведеної у 2019 році, не спростовує відсутність такого узгодження під час другої, проведеної у 2020 році, здійснені на помилковому розумінні приписів Тимчасового порядку, оскільки Тимчасовий порядок не передбачає повторного узгодження з Міністерством екології та природних ресурсів України пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, враховуючи, що таке погодження вже надано.

З приводу посилань прокурора на те, що Мінприроди листом № 5/4-11/6342-19 від 12.06.2019 узгоджено екологічні умови добування газу природного та конденсату, при цьому друга процедура продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища (розпочата у 2020 році) стосувалася лише одного виду корисних копалин - газу природного, то суд зазначає наступне.

Як встановлено судом вище, відповідно до Переліку корисних копалин місцевого значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827 визначено корисними копалинами загальнодержавного значення, зокрема: газ природний та конденсат.

Такими чином, суд погоджується з твердженням відповідача-2, що погодження Міністерством екології та природних ресурсів України в листі № 5/4-11/6342-19 від 12.06.2019 стосується як природного газу, так і конденсату, а тому фактично надано пропозицію щодо включення Приазовського газового родовища у Запорізькій області до переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, з можливістю видобуванням, зокрема і газу природного, як окремого виду корисної копалини.

Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання прокурора на порушення відповідачем-2 приписів п. 6 Тимчасового порядку є необґрунтованими, а Державна служба геології та надр України діяла в межах повноважень, передбачених чинним законодавством.

Також в обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на порушення принципу конкуренції, оскільки для участі в електронних торгах подано лише одну заявку TOB «КЗР Петролеум», а тому відповідно п. 33 Тимчасового порядку аукціон повинен був визнаватися таким, що не відбувся.

За приписами п. 12 Тимчасового порядку аукціон проводиться системою електронних торгів з продажу дозволів: через 90 календарних днів з дати розміщення оголошення про проведення аукціону (для нафти, природного газу, конденсату); через 50 календарних днів з дати розміщення оголошення про проведення аукціону (для всіх інших корисних копалин).

Повторний аукціон оголошується протягом трьох робочих днів після визнання першого аукціону таким, що не відбувся, та проводиться через 30 календарних днів з дати розміщення оголошення про проведення повторного аукціону.

Аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій оголошується протягом трьох робочих днів після визнання повторного аукціону таким, що не відбувся, та проводиться через 15 календарних днів з дати розміщення оголошення про проведення аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій.

У разі коли останній день строків, зазначених у цьому пункті, припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Згідно з п. 18 Тимчасового порядку аукціон проходить в системі електронних торгів з продажу дозволів та полягає в повторювальному процесі підвищення цін, що проводиться у три раунди в інтерактивному режимі реального часу. Для проведення першого раунду аукціону закриті цінові пропозиції всіх учасників розташовуються у порядку від найнижчої до найвищої без ідентифікації учасників. Якщо учасники подали однакові закриті цінові пропозиції, першим в електронному аукціоні вносить цінову пропозицію учасник, який подав свою закриту цінову пропозицію пізніше, ніж інші учасники з аналогічним значенням закритої цінової пропозиції. Початковою ціною аукціону визначається найнижча запропонована учасниками закрита цінова пропозиція. Учасник може протягом одного раунду аукціону один раз підвищити свою закриту цінову пропозицію/цінову пропозицію не менше ніж на один крок аукціону (зробити цінову пропозицію). У кожному раунді аукціону учасники протягом трьох хвилин у порядку від найнижчої цінової пропозиції до найвищої, а у разі збігу цінових пропозицій - від тих, що подані пізніше, ніж з аналогічним значенням цінові пропозиції, до тих, що подані раніше, мають право зробити цінову пропозицію. Перед початком кожного наступного раунду аукціону визначається нова початкова ціна раунду аукціону за результатами попереднього раунду аукціону. Початковою ціною кожного наступного раунду визначається найнижча запропонована учасниками цінова пропозиція у відповідному раунді. Після завершення чергового раунду аукціону система електронних торгів з продажу дозволів робить паузу три хвилини і оголошує наступний раунд. Невнесення учасником цінової пропозиції протягом трьох хвилин вважається внесенням ним у поточному раунді аукціону попередньої цінової пропозиції. Відсутність цінової пропозиції учасника в першому раунді аукціону за умови подання ним закритої цінової пропозиції, яка перевищує початкову ціну не менш як на один крок аукціону, вважається поданою ним ціновою пропозицією.

Поряд з тим, пунктом 19 Тимчасового порядку визначено порядок аукціон за методом покрокового зниження початкової ціни, відповідно до якого аукціон за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій проходить в системі електронних торгів з продажу дозволів та розпочинається з автоматичного покрокового зниження початкової ціни лота. Протягом цього етапу учасник має право зробити ставку, що відповідає поточній ціні лота, та зупинити автоматичне покрокове зниження початкової ціни, після чого інші учасники (за наявності) мають право подати свої закриті цінові пропозиції, а учасник, що зробив ставку, - підвищити її після того, як іншими учасниками зроблено свої цінові пропозиції. Право на внесення такої цінової пропозиції надається учаснику, що зробив ставку, протягом періоду, встановленого цим Порядком.

Розмір закритої цінової пропозиції не може бути меншим за ставку (поточну ціну лота в момент зупинки автоматичного покрокового зниження початкової ціни). Право на внесення закритої цінової пропозиції надається учасникам протягом періоду, встановленого цим Порядком.

Система електронних торгів з продажу дозволів активує модуль аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій з 9-ї години 30 хвилин до 10-ї години в період, визначений у відповідному оголошенні про проведення аукціону.

Етапами проведення аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій є: автоматичне покрокове зниження ціни лота; подання цінових пропозицій: закритих цінових пропозицій; цінової пропозиції.

Етапом подання цінових пропозицій для проведення аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій є проміжок часу, що складається з двох періодів - періоду подання закритих цінових пропозицій всіма учасниками, крім того, що зробив ставку, та періоду подання цінової пропозиції учасником, що зробив ставку.

Система електронних торгів з продажу дозволів автоматично розпочинає кожний наступний етап аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій залежно від часу початку та завершення попереднього етапу згідно з цим Порядком.

Під час проведення аукціону на будь-якому етапі до моменту його завершення учасник має право зробити ставку, що відповідає поточній ціні лота. За умови відсутності ставки після завершення строку, встановленого для її подання, електронна торгова система автоматично покроково знижує ціну лота до моменту автоматичного здійснення останнього кроку.

Загальна кількість кроків, на які знижується початкова ціна лота, становить 90 кроків.

Для участі в електронному аукціоні особа, яка має намір взяти участь у ньому, здійснює подання заявки згідно з пунктом 15 цього Порядку. Заявка для участі в аукціоні подається до закінчення кінцевого строку її прийняття, який встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій окремо з 16-ї години 15 хвилин до 16-ї години 45 хвилин дня проведення електронного аукціону.

Якщо під час проведення аукціону на будь-якому етапі до моменту його завершення учасник зробив ставку, система електронних торгів з продажу дозволів зупиняє процес автоматичного покрокового зниження ціни лота та активує етап подання цінових пропозицій відповідно до цього Порядку.

Якщо на момент завершення періоду проведення електронного аукціону не зроблено ставки, електронна торгова система автоматично присвоює електронному аукціону статус Аукціон не відбувся.

Протягом періоду подання закритих цінових пропозицій кожному учаснику, крім того, що зробив ставку, надається можливість однократно зробити закриту цінову пропозицію.

Протягом періоду подання цінової пропозиції учасник, який зробив ставку, має право однократно зробити цінову пропозицію, яка повинна перевищувати найбільшу закриту цінову пропозицію не менше ніж на розмір мінімального кроку аукціону (зробити крок аукціону).

За умови відсутності закритих цінових пропозицій від інших учасників протягом періоду їх подання учасник, що зробив ставку, вважається переможцем електронного аукціону.

Відповідно до п. 24 Тимчасового порядку після закінчення аукціону в системі електронних торгів з продажу дозволів відображається інформація про завершення аукціону та автоматично формується протокол аукціону щодо кожного лота.

Пунктом 33 Тимчасового порядку передбачено, що аукціон вважається таким, що не відбувся, у разі: відсутності учасників; коли до завершення строку прийняття заявок для участі в аукціоні подано менш як дві заявки; коли за результатами аукціону жоден учасник не зробив крок аукціону; коли до завершення аукціону не надійшла жодна цінова пропозиція, а також у випадках, передбачених пунктом 29 цього Порядку, з дотриманням положень, визначених пунктом 30 цього Порядку.

Відповідно до п. 35 Тимчасового порядку у разі визнання аукціону таким, що не відбувся, з підстав, визначених пунктом 33 цього Порядку, в системі електронних торгів з продажу дозволів аукціону автоматично присвоюється статус такого, що не відбувся, а дозвіл підлягає виставленню на повторний аукціон згідно з цим Порядком.

У разі визнання повторного аукціону таким, що не відбувся, з підстав, визначених пунктом 33 цього Порядку, в системі електронних торгів з продажу дозволів аукціону автоматично присвоюється статус такого, що не відбувся, а дозвіл підлягає виставленню на аукціон за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій згідно з цим Порядком.

Таким чином, наведені вище приписи Тимчасового порядку передбачають процедури продажу дозволів на аукціоні як шляхом проведення електронних торгів (аукціону), так і за методом покрокового зниження початкової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, що також вбачається з визначення терміну «аукціон» у підпункті 2 пункту 2 Тимчасового порядку.

При цьому, пункт 19 Тимчасового порядку є спеціальною нормою, яка чітко визначає процедуру проведення аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни та вимоги до неї, відповідно до якої участь в такому аукціоні може приймати один учасник, наявність двох учасників є не обов`язковим, при цьому аукціон за методом покрокового зниження початкової ціни має розпочинатися навіть без учасників, оскільки останні мають право подати заявки для участі в такому аукціоні, в тому числі під час його перебігу. Разом з тим, приписи пункту 19 Тимчасового порядку визначають, що електронна торгова система автоматично присвоює електронному аукціону статус "Аукціон не відбувся", виключно у разі, якщо на момент завершення періоду проведення електронного аукціону не зроблено ставки.

Більш того, приписи пункту 35 Тимчасового порядку доповнюють пункт 33 цього порядку, а саме визначають порядок дій у разі визнання аукціону та повторного аукціону такими, що не відбулися, яким передбачено виставлення дозволу на аукціон за методом покрокового зниження початкової ціни лише у разі визнання повторного аукціону таким, що не відбувся.

Як вбачається за матеріалів справи, на електронному порталі «Прозорро.Продажі» (https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2019-06-18-000049-2) розміщено дані про аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років, вид корисної копалини: газ природний, конденсат.

Відповідно до протоколу електронного аукціону №UA-PS-2019-06-18-000049-2 від 15.09.2019, аукціон визнано такими, що не відбувся, у зв`язку з відсутністю його учасників.

У системі електронних торгів з продажу дозволів повторно розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Приазовське газове родовище розташоване у Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років, вид корисної копалини: газ природний.

Оскільки жодної заявки для участі в аукціоні не надійшло, у зв`язку з чим відповідно до протоколу електронного аукціону № UА-РS-2020-04-08-000034-1 аукціон визнано таким, що не відбувся.

На електронному порталі «Прозорро.Продажі» (https://prozorro.sale/auction/UA-PS-2020-07-08-000076-3) розміщено оголошення з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років, вид корисної копалини: газ природний.

Оскільки жодної заявки для участі в аукціоні не надійшло, у зв`язку з чим відповідно до протоколу електронного аукціону № UA-PS-2020-07-08-000076-3 аукціон визнано таким, що не відбувся.

У системі електронних торгів з продажу дозволів повторно розміщено оголошення про проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища в Приазовському районі Запорізької області строком на 20 років.

Згідно з протоколом електронного аукціону №UA-PS-2020-08-07-000007-1, сформованого 21.08.2020, аукціон відбувся та його переможцем визнано ТОВ «КЗР Петролеум».

Відтак, виходячи з обставин даної справи проведення аукціону №UA-PS-2020-08-07-000007-1 за методом автоматичного покрокового зниження початкової ціни не суперечило наведеним законодавчим приписам, які діяли станом на час проведення такого аукціону, електронний аукціон №UA-PS-2020-08-07-000007-1 проведено відповідно до вимог Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 № 848, а тому відсутні підстави для визнання недійсними результатів електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020.

Приписами пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України № 848 від 17.10.2018 установлено, що проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється з 24 жовтня 2018 виключно відповідно до Тимчасового порядку, затвердженого цією постаново, тобто Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, а тому посилання прокурора на постанову Кабінету Міністрів України № 594 від 30.05.2011 є необґрунтованим.

Спори, пов`язані з проведенням аукціону, вирішуються в судовому порядку (п. 37 Тимчасового порядку).

Стаття 25 Закону України "Про нафту і газ" передбачає, що спеціальні дозволи на користування нафтогазоносними надрами, видані з порушенням встановленого порядку їх отримання, визнаються недійсними в судовому порядку.

Згідно з частиною першою статті 5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Отже, відповідно до спеціального законодавства, що регулює відносини, пов`язані з особливостями користування нафтогазоносними надрами, в судовому порядку можуть бути визнані недійсними, як аукціон, за результатами якого надано дозвіл, так і сам дозвіл. До договорів купівлі-продажу, укладених за результатами аукціону, застосовуються загальні правила з урахуванням особливостей, що встановлюються відповідними актами законодавства.

Приписами статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до статті 76 цього Кодексу належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Приписами ст. ст. 77, 78 Господарського процесуального кодексу України визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Стаття 79 Господарського процесуального кодексу України визначає, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Прокурором не доведено суду належними та допустимими доказами наявності порушення під час проведення електронних аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020, приписів Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 № 848.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість вимог про визнання недійсними результатів електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020 та визнання недійсним спеціальний дозвіл на користування надрами (газу природного) Приазовського газового родовища від 26.10.2020 №5105, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «КЗР ПЕТРОЛЕУМ» на підставі протоколу №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020 за результати проведення електронного аукціону, у зв`язку із чим відмовляє у задоволенні позову у цій частині.

Прокурором заявлено вимогу про визнання недійсним договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2020 №1/3-г-20 з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки з подальшим видобуванням нафти і газу (промислової розробки родовищ) у Приазовському районі Запорізької області.

Відповідно до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Згідно із частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частина 1 статті 203 Цивільного кодексу України визначає, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

На підставі статті 215 ЦК України недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.

Оскільки судом визнано необґрунтованими та відмовлено у задоволенні вимог про визнання недійсними результатів електронного аукціону, оформленого протоколом про результати аукціону №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020 та визнання недійсним спеціального дозволу на користування надрами (газу природного) Приазовського газового родовища від 26.10.2020 №5105, у суду відсутні підстави для застосування норм статей 203 і 215 Цивільного кодексу України та визнання з посиланням на них недійсним укладеного за результатами вказаного аукціону договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2020 №1/3-г-20.

Враховуючи наведене, суд відмовляє у задоволенні вимоги позивача про визнання недійсним договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2020 №1/3-г-20.

Досліджуючи заперечення відповідачів щодо відсутності порушення інтересів держави внаслідок проведеного аукціону та укладення договору, з огляду на принцип здійснення судочинства, який презумує необхідність наявності порушених прав та інтересів суб`єкта звернення, суд зазначає наступне.

За змістом ст.ст. 4, 5 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Згідно із ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Враховуючи вищевикладене, підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які б підтверджували наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, чи охоронюваного законом інтересу, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

У Рішенні Конституційного Суду України №18-рп/2004 від 01.12.2004 (справа про охоронюваний законом інтерес) визначено поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в ч. 1 ст. 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права", яке треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається з двох елементів: предмета і підстави позову. Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача. Предмет позову кореспондує зі способами захисту права. Під способами захисту права слід розуміти заходи, прямо передбачені законом з метою припинення оспорювання або порушення суб`єктивних цивільних прав та усунення наслідків такого порушення. Після з`ясування фактичних обставин суд може зробити висновок про відповідність заявленої матеріально-правової вимоги способам захисту права і про порушення охоронюваного законом інтересу позивача. У разі встановлення, що заявлені вимоги за своїм змістом не відповідають матеріально-правовим способам захисту права, суд приймає рішення про відмову у позові. Підставою позову є факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу.

Так, право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства, закріплено статтею 15 Цивільного кодексу України.

Право на захист виникає з певних підстав, якими виступають порушення цивільного права, його невизнання чи оспорювання.

Зміст конституційного права особи на звернення до суду за захистом своїх прав визначений статтею 16 Цивільного кодексу України.

Порушення права чи охоронюваного законом інтересу повинне мати об`єктивний характер і виражатися в позбавленні або зменшенні обсягу певних благ особи, права чи інтереси якої порушено, певних благ, які вона мала до порушення або справедливо очікувала набути у майбутньому.

Дослідивши в сукупності наявні в матеріалах справи документи, суд дійшов висновку, що прокурором не доведено належними та допустимими доказами факту порушення інтересів держави з боку відповідачів. у той час як внаслідок проведення спірного аукціону за методом покрокового зниження початкової ціни, держава отримала грошові кошти в сумі 629 690,00 грн.

Водночас, прокурором у встановленому законом порядку не доведено наявності підстав для визнання недійсними результатів електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Приазовського газового родовища, оформленого протоколом про №UA-PS-2020-08-07-00007-1 від 21.08.2020.

Твердження прокурора щодо передачі права користування надрами відповідачу-2 за низькою ціною не спростовують висновків суду щодо дотримання Тимчасового порядку при проведенні спірного електронного аукціону, оскільки початкова вартість лота є лише стартовою ціною, яка вподальшому має покрокове зниження ціни.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі "Руїс Торіха проти Іспанії").

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судовому рішенні, судом враховано висновки, що зробив Європейський суд з прав людини у рішенні від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

ВИСНОВКИ СУДУ

Враховуючи наведене, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову Заступника Генерального прокурора в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю КЗР ПЕТРОЛЕУМ, Акціонерного товариства ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ, Товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА БІРЖА про визнання недійсними результатів проведення аукціону, договору купівлі-продажу та спеціального дозволу на користування надрами.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Судовий збір за розгляд справи відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на позивача.

Керуючись статтями 73-74, 76-79, 86, 129, 231, 233, 237-238, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено у порядку і строк, встановлені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано: 22.12.2023.

СуддяО.В. Гулевець

Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115878038
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/11166/23

Ухвала від 30.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Постанова від 26.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гулевець О.В.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гулевець О.В.

Ухвала від 14.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гулевець О.В.

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гулевець О.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гулевець О.В.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гулевець О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні