Рішення
від 14.12.2023 по справі 752/19464/19
ГОЛОСІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 752/19464/19

Провадження № 2/752/1073/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2023 року Голосіївський районний суд м. Києва в складі:

головуючого - судді - Машкевич К.В.

за участю секретаря - Гненик К.П.

представника відповідача- Шевчук -Мельниченко Л.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, треті особи: Київська міська рада, Закрите акціонерне товариство «Київгума» про скасування державної реєстрації земельних ділянок та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся з позовом і просить:

- визнати протиправною та скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами з 8000000000:90:415:0100 по 000000000:90:415:0187, що утворились в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві закрити Поземельні книги на земельні ділянки з кадастровими номерами з 8000000000:90:415:0100 по 8000000000:90:415:0187, що утворились в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1 ;

- поновити державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 800000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1 шляхом поновлення запису в Поземельній книзі, відповідно до п.60 постанови КМ України від 17 жовтня 2012р. №1051.

Посилається в позові на те, що він є власником двох об`єктів нерухомості:

- нежитлового приміщення (будинку відпочинку) літера «В1» в оздоровчому комплексі сімейного типу за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 733094480000, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_3 від 24.09.2015р.;

- нежитлового приміщення (будинку охорони) літера «Г1» в оздоровчому комплексі сімейного типу за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 732867480000, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4 від 24.09.2015р.

Право власності на вказані об`єкти нерухомості було ним набуте внаслідок укладання відповідних інвестиційних договорів з ТОВ «Укрінформсервіс» та подальшого здійснення реєстраційних дій відповідно до порядку, встановленого законодавством. При цьому, будівництво вказаних будинків здійснювалося ЗАТ «Київгума», ТОВ Укрінформсервіс» та ТОВ «Шико-2004» на підставі Договору підряду № 1402/07 від 14.02.2007 року та Договору № 17-12/04 від 17 грудня 2004 про пайову участь у реконструкції оздоровчого комплексу сімейного типу, що розташований на земельній ділянці за адресою АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003.

Рішенням Київської міської ради від 29.05.2003р. № 487/647 «Про оформлення права користування земельними ділянками» ЗАТ «Київгума» була передана в оренду земельна ділянка площею 9,42 га по АДРЕСА_1 з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 для експлуатації та обслуговування дитячого оздоровчого комплексу. На підставі цього рішення було укладено договір оренди земельної ділянки № 79-6-00140 від 20.08.2003р.

Розпорядженням КМДА від 08.07.2002р. № 1330 ЗАТ «Київгума» було дозволено здійснити проектування та реконструкцію дитячого оздоровчого комплексу по Столичному шосе, 149 у Голосіївському р-ні м. Києва.

Відповідно до свідоцтва про право власності від 20.08.2002р. серії НОМЕР_1 ЗАТ "Київгума" є власником майнового комплексу, який розташований в АДРЕСА_1. Вказане право власності було належним чином зареєстроване в Київському міському бюро технічної інвентаризації Київської міської державної адміністрації.

Між ЗАТ "Київгума" та ТОВ "Укрінформсервіс" було укладено договір № 17-12/04 від 17.12.2004р. про пайову участь у реконструкції, відповідно до якого ЗАТ "Київгума" виступило замовником реконструкції, а ТОВ "Укрінформсервіс" здійснювало випуск цінних паперів та фінансування реконструкції вказаного комплексу. Згідно з п.6.2.4 договору № 17- 12/04 від 17.12.2004р. про пайову участь у реконструкції ЗАТ "Київгума" зобов`язане передати ТОВ "Укрінформсервіс" та/або третім особам, які придбали майнові права на корпуси, документи, які необхідні для оформлення права власності на нерухоме майно.

Між ним та ТОВ "Укрінформсервіс" були укладені інвестиційні договори № ИД-О-3 від 25.04.12р. та № ИД-О-1 від 25.04.2012р., предметом яких було інвестування будівництва нежитлових будівель літера «В1» та літера «Г1» на земельній ділянці з кадастровим номером 800000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1.

Після виконання умов вказаних інвестиційних договорів йому були передані майнові права на нежитлові будівлі літера «В1» та літера «Г1» та самі будівлі за актами приймання-передачі. Крім того, йому були передані всі документи, необхідні для державної реєстрації відповідних об`єктів нерухомості, а також передані за відповідними договорами с функції замовника будівництва.

Так, між ним та ЗАТ "Київгума" були укладені договори про передачу функцій замовника будівництва від 27.09.2012р. Пунктом 1.1 цих договорів встановлено, що ЗАТ «Київгума» (Сторона 1) на умовах і в порядку, передбачених цим Договором передає інвестору (Стороні 2) частину функцій замовника реконструкції об`єктів містобудування, зазначених у п. 1 цього Договору (в подальшому - Функції замовника будівництва), а Сторона 2 реалізує передані йому за цим Договором Функції замовника будівництва, які відповідно до діючого законодавства України є складовими та невід`ємними частинами прав замовника будівництва реконструкції). Пунктом 1.2 цих договорів встановлено, що під об`єктами містобудування, функції замовника будівництва якого передаються за цими Договорами, сторони розуміють нежитлові приміщення літера «В1» загальною площею 36,0 кв.м. та літера «Г1» загальною площею 18,7 кв.м. по АДРЕСА_1 .

Оскільки він належним чином зареєстрував своє право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_3 від 24.09.2015р. та свідоцтвом про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_2 від 24.09.2015р., вважає що у відповідності до ч.2 ст. 120 Земельного кодексу України до нього перейшло право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у ЗАТ "Київгума" на підставі договору оренди земельної ділянки № 79-6-00140 від 20.08.2003 року, який є чинним, і в установленому порядку не розірваний.

В травні 2019 року він дізнався з Публічної кадастрової карти України про те, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1 , була скасована, а замість неї за цією ж адресою зареєстровані 88 земельних ділянок з кадастровими номерами: з 800000000:90:415:0100 по 80000000:90:415:0187.

Посилається, що скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 було здійснене Державним кадастровим реєстратором Головного управління Держземагенства у м. Києві (правонаступник - Головне управління Держгеокадастру в м. Києві) з грубим порушенням вимог законодавства.

Зазначає, що лист Головного управління Держземагентства у місті Києві від 02.04.2015 року №31-26-0.2-5196/2-15, станом на 30.03.2015 року державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 була скасована Головним управлінням держземагентства у місті Києві в порядок, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження».

Вважає, що у порушенні п.п. 60, 136 Порядку ведення Державного земельного кадастру відповідачем було скасовано державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 шляхом закриття Поземельної книги.

При реєстрації 88 земельних ділянок з кадастровими номерами від 800000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 було порушено п.107 Порядку, відповідно до якого державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

В зв`язку з чим, було порушено ч.12 ст. 186 Земельного кодексу України, оскільки відсутнє погодження технічної документації їз землеустрою її власником - Київською міською радою.

Відповідно до п. 7 ст. 5 рішення Київської міської ради XI сесії VI скликання від 28.02.2013 року №63/9120 «Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві» у разі подачі клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою зміни цільового призначення земельної ділянки та/або будівництва (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єктів будівництва (будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури та інші об`єкти) Департамент земельних ресурсів надсилає клопотання з доданими до нього документами до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який у триденний термін надає Департаменту земельних ресурсів висновок щодо відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації або ситуації, а також щодо наявних містобудівних умов і обмежень.

В порушення вимог п.2 ст.6 та п.3 ст.6 Тимчасового порядку жодного рішення про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою Київською міською радою не приймалось.

25.12.2014 року здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003, вид використання «для експлуатації та обслуговування дитячого оздоровчого табору», на 88 земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:90:415:0100 - 8000000000:90:415:0187, вид використання «для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (дач)», та внесено відповідні відомості у Державний земельний кадастр України.

Таким чином, було змінено вид використання новоутворених земельних ділянок. При цьому, новий вид використання новоутворених земельних ділянок передбачав будівництво дачних будинків, яке не передбачалось наявними документами, що посвідчують право на землю, та не було передбачене документацією із землеустрою при формуванні земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003.

Також, жодного рішення про надання (передачу) землекористувачу у користування (у власність) земельних ділянок, сформованих у результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 згідно з п. 9 ст. 20 Тимчасового порядку Київською міською радою прийнято не було. Внаслідок цього засвідчена копія такого рішення не була надіслана із супровідним листом територіальному органу Державного агентства земельних ресурсів України в місті Києві для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, а також не була надіслана Департаменту містобудування та архітектури згідно з п. 9 ст. 20 Тимчасового порядку.

Документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 на 88 земельних ділянок з кадастровими номерами від 8000000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 не погоджувалась і не могла бути погоджена структурним підрозділом Київської міської державної адміністрації у сфері містобудування та архітектури, оскільки вона не відповідає вимогам законодавства та містобудівній документації.

Проектом реконструкції дитячого дошкільного оздоровчого табору під дитячий оздоровчий комплекс сімейного типу на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1 , розробленим ТОВ «Печерська архітектурна майстерня», не було передбачено будівництво за вказаною адресою дачних будинків. Це підтверджується листом-погодженням проектної документації на будівництво від 02.04.2004р. №07-2792 Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища, а також позитивним висновком комплексної державної експертизи від 13.10.04 Служби «Київдержекспертиза».

Згідно з листом Постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування Київської міської ради від 29.05.2017 року №08/281-1687 підготовлений Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) проект рішення (ПР-10367 від 17.06.2016 року) «Про поділ земельної ділянки, що перебуває в оренді ЗАТ «Київгума» на АДРЕСА_1, внесення змін до договору оренди земельної ділянки та передачу у приватну власність земельних ділянок громадянам для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (дач) на АДРЕСА_1» Постійною комісією не розглядався у зв`язку з тим, що ЗАТ «Київгума» відмовилось від поділу цієї земельної ділянки.

Таким чином, відповідач здійснив державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами від 8000000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 без складення документації із землеустрою та без її погодження у встановленому порядку, чим грубо ворушив п.107 Порядку.

Крім того, державна реєстрація вказаних земельних ділянок була здійснена на підставі заяв, поданих арбітражним керуючим Кудляком Є.В., повноваження якого як ліквідатора ЗАТ "Київгума" закінчились 08.11.2014 року, внаслідок чого він не мав права розпоряджатись комунальною власністю територіальної громади м. Києва, а також не має права представляти ЗАТ "Київгума".

З цього слідує, що відповідач порушив п.109 Порядку та п. 3 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», якими встановлено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.

Також державна реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами від 8000000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 була здійснена зі зміною виду використання земельних ділянок.

Містобудівною документацією та проектом реконструкції дитячого оздоровчого табору на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 за адресою: АДРЕСА_1 , розробленим ТОВ «Печерська архітектурна майстерня», не було передбачено будівництво за вказаною адресою дачних будинків.

Документація землеустрою в установленому порядку не затверджена, що підтверджується листом Департаменту земельних ресурсів КМДА від 19.05.2017р. № 057021-8772.

Вважає, що відповідач вніс відомості до Державного земельного кадастру щодо зміненого виду використання земельних ділянок без наявності погодженої технічної документації, а також без висновку Департаменту містобудування та архітектури щодо відповідності заявленої ініціативи (видів використання) містобудівній документації та наявним містобудівним умовам та обмеженням. Тим самим, грубо порушив вимоги ст. 20 Земельного кодексу України та п.107 Порядку.

Крім того, державна реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами від 8000000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 була здійснена зі зміною цільового використання земельних ділянок, а саме з «Рекреаційне призначення» на «07.01 Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення», що є грубим порушенням ст. ст. 20, 21 Земельного кодексу України.

Незаконність державної реєстрації вказаних земельних ділянок підтверджується листом Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради КМДА від 11.04.18року 057021-7891, відповідно до якого Департамент земельних ресурсів листом від 22.03.2018 № 05707-6330 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок, утворених в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003.

Враховуючи викладене, просить задовольнити позов.

Ухвалою Голосіївського районного суду м. Києва від 17 вересня 2020 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без розгляду.

Постановою Київського апеляційного суду від 24 лютого 2021 року цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, третя особа: Київська міська рада про скасування державної реєстрації земельних ділянок та зобов`язання вчинити дію направлено до Голосіївського районного суду міста Києва для продовження розгляду.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, здійсненого на підставі Розпорядження «Про призначення повторного автоматизованого розподілу судових справ» керівника Голосіївського районного суду міста Києва від 16.03.2021 року за №284, справу передано судді Машкевич К.В.

Ухвалою суду від 22 березня 2021 року у справі було відкрито провадження за правилами загального позовного провадження.

14 червня 2021 року до канцелярії суду надійшов відзив на позов відповідача- Головного управління Держгеокадастру у м.Києві, яким останній проти позову заперечує.

Посилається на те, що на підставі рішення Київської міської ради від 25.12.2012 № 715/8999 «Про передачу інформації про земельні ділянки в межах міста Києва», Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до 01.01.2013 було зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003, площею 9,4204 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на праві оренди за ЗАТ «Київгума». Категорія земель - землі рекреаційного призначення. Цільове призначення - рекреаційного призначення. Вид використання - для експлуатації та обслуговування дитячого оздоровчого табору.

Станом на час виникнення спірних правовідносин (24.12.2014) у місті Києві, діяв Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність з земель комунальної власності в місті Києві, затверджений рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 № 63/9120 (далі - Тимчасовий порядок), на підставі пункту 1 статті 17 якого, Київська міська рада надала ЗАТ «Київгума» згоду на поділ зазначеної вище земельної ділянки від 28.02.2013 № 08/16149, що підтверджено листом Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу (КМДА) від 19.05.2017 №057021-8772, що спростовує твердження Позивача про відсутність дозволу на поділ зазначеної вище земельної ділянки.

Крім цього, згідно пояснювальної записки № ПЗ-14991 від 16.01.2016 до кадастрової справи № А-21312 до проекту рішення Київської міської ради «Про поділ земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ЗАТ «Київгума» на АДРЕСА_1, внесення змін до договору оренди земельної ділянки та передачу у приватну власність земельних ділянок громадянам для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (дач) на АДРЕСА_1», яка мітиться у вільному доступі на сайті Київської міської ради за посиланням https://kmr.gov.ua/sites/default/files/418.pdf чітко вказано, що вид використання даної земельної ділянки, який змінюється погоджений Департаментом містобудування та архітектури від 04.12.2014 № 11642/0/12-14/19-14, що виключає порушення розробником вимог викладених у п. 7, 8 ст.17 Тимчасового порядку, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 № 63/9120 та ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України.

Посилання позивача на те, що порушено вимоги ч. 12 ст. 186 Земельного кодексу України через відсутність погодження зазначеної технічної документації з її власником Київською міською радою також не відповідає дійсності, оскільки зазначений пункт було введено в дію у такій редакції на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою» від 02.06.2015 № 497-VIII, тобто через 6 місяців після здійснення державної реєстрації спірних земельних ділянок.

Посилання позивача на п. 7 ст. 5 та п.п. 2, 3 ст. 6 Тимчасового порядку, є необґрунтованими,оскільки зазначені норми регулюють правовідносини щодо звернення осіб за дозволом на розробку документації із землеустрою для отримання у власність чи користування земельних ділянок комунальної власності, а не правовідносини, які стосуються порядку отримання дозволу Київської міської ради на поділ вже існуючої земельної ділянки, яка вже перебуває у користуванні заявника та які врегульовані іншим розділом зазначеного Тимчасового порядку.

Таким чином, технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003, яка перебуває у користуванні ЗАТ «Київгума» на АДРЕСА_1, була розроблена та погоджена відповідними органами у відповідності до вимог ч. 5 ст. 20 та ст. 79-1 Земельного кодексу України та ст.17 Тимчасового поряду передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 №63/9120.

На підставі ч.5 ст. 24 Закону України «Про Держаний земельний кадастр» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та п. 73, 74, 75, 111 Порядку від 17.10.2012 № 1051 державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом 14 днів з дня реєстрації заяви перевіряє відповідність документів вимогам законодавства та за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

З урахуванням зазначеного, до Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держземагентства у м. Києві надійшла заява представника ЗАТ «Київгума» по довіреності від 01.10.2014 № 4/10 Шпак Б.В. на державну реєстрацію поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 разом з технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання зазначеної земельної ділянки та електронним документом, що підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у м. Києві від 21.11.2018 № 9-26-0.42-6701/2-18, (надісланим до Окружного адміністративного суду м. Києва), що спростовує доводи позивача про те, що заяви на поділ спірної земельної ділянки було подано її ліквідатором Кудляком Є.В .

На підставі положень ст.ст. 16, 24, 27 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та п.п. 57, 114 Порядку від 17.10.2012 № 1051 у разі поділу або об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, запис про державну реєстрацію та кадастровий номер такої земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на неї закривається, а відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора і відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи.

Відповідно до ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України та п. «б» ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачала можливість зміни виду використання земельної ділянки на підставі заяви власника або користувача земельної ділянки за погодженням з органом містобудування.

Оскільки, склад та зміст технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003, яка перебувала в оренді ЗАТ «Київгума» відповідала вимогам ст.56 Закону України «Про землеустрій» (був наявний висновок про її погодження органу містобудування і архітектури і були відсутні інші підстави для відмови у державній реєстрації земельної ділянки), Державним кадастровим реєстратором 25.12.2014 було правомірно скасовано державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 (відомості про яку набули статусу архівних) та здійснено державну реєстрацію нових земельних ділянок з кадастровими номерами: від 8000000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 з цільовим призначенням «07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» та видом використання - для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (дач).

Доводи Позивача щодо порушення п. 60 Порядку від 17.10.2012 № 1051, суперечать нормам ст.ст.16, 24, 27 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та п. п.57, 107, 109, 110, 114 зазначеного Порядку, оскільки у відповідності до даних норм виключною підставою для поділу чи об`єднання земельних ділянок є заява власника чи користувача земельної ділянки та технічна документація із землеустрою щодо поділу чи об`єднання земельних ділянок.

Тобто, рішення про надання (передачу) в користування (у власність) земельних ділянок, сформованих у результаті поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок у відповідності до п.8 ст. 20 зазначеного Тимчасового порядку приймається Київською міською радою після державної реєстрації нових земельних ділянок та присвоєння їм кадастрового номеру, що спростовує твердження позивача з посиланням на лист Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради від 19.07.2017 № 0570021-8772.

Пунктом 57 Порядку ведення Державного земельного кадастру визначено, що Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку.

В даному випадку правові підстави для скасування земельних ділянок з кадастровими номерами від 8000000000:90:415:0100 до 8000000000:90:415:0187 відсутні з огляду на те, що заяви на поділ зазначених земельних ділянок протягом часу їх існування їхнім власником чи користувачем не подавались; відсутність реєстрації речових прав на зазначені земельні ділянки зумовлена призупиненням прийняття рішення про передачу зазначених земельних ділянок у власність, що виключає вину заявника та підтверджується листом постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування Київської міської ради від 29.05.2017 № 08/281-1687; на момент пред`явлення даного позову, позивач не долучив до матеріалів справи рішень судів, якими б було скасовано усі речові права щодо земельної ділянки.

Станом на 08.08.2018 на земельні ділянки з кадастровими номерами 8000000000:90:415:0176, 8000000000:90:415:0138, 8000000000:90:415:0127, 12.06.2018 на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:90:415:0183 та 31.07.2018 на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:90:415:0128 зареєстровано право власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради (реєстраційні номери земельних ділянок в Державному реєстрі прав - 27428511, 27484384, 27465861, 26588033, 27331148), які не скасовані, що виключає можливість скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Згідно ст.ст.1, 16, 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер, який є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки та не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.

Нормами п.п. 57, 114 Порядку від 17.10.2012 № 1051 встановлено, що відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації набувають статусу архівних та відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи, а Поземельна книга на неї закривається.

Таким чином, державна реєстрація земельної ділянки полягає саме у новому відкритті Поземельної книги на кожну окрему земельну ділянку та присвоєння їй нового кадастрового номеру.

Отже, всупереч доводам позивача п.п. 60, 61 Порядку від 17.10.2012 № 1051 не передбачають механізму відновлення в автоматизованій системі Державного земельного кадастру державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер на яку скасований, та Поземельну книгу на яку закрито.

Посилається, що свідоцтво про право власності на нерухоме майно, серія номер НОМЕР_3 , видане 24.09.2015 ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок відпочинку) по літері «В1» та свідоцтво про право власності на нерухоме майно, номер НОМЕР_4 , видане 24.09.2015 року ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок охорони № 1) літера «Г1» скасовані заочним рішенням Голосіївського районного суду м. Києва від 26.10.20216, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від 30.10.20219 по справі № 752/1914/16, що в свою чергу, у розумінні ч. 2 ст.120 Земельного кодексу України виключає перехід до позивача права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003.

Окрім цього, відповідно до інформації наданої органами державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, на частину земельних ділянок, які утворилися в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003, зокрема: на земельні ділянки з кадастровими номерами 8000000000:90:415:0176, 8000000000:90:415:0138, 8000000000:90:415:0127, 8000000000:90:415:0183, 8000000000:90:415:0128 зареєстровані права власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради.

Таким чином, користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 та 88 земельних ділянок, які утворилися внаслідок її поділу залишається ЗАТ «Київгума», яке не висуває позовних вимог.

Виходячи з цього, вважає, що відсутній спір, оскільки державною реєстрацією спірних земельних ділянок не були порушені законні права позивача як землекористувача.

Враховуючи викладене, просить відмовити у задоволені позову.

06 вересня 2021 року до суду надійшли пояснення представника третьої особи - ЗАТ «Київгума», які за змістом подібні позиції викладеної у відзиві на позов Головного управління Держгеокадастру у м.Києві, та відповідно до яких просить відмовити у задоволенні позову.

25 жовтня 2023 року до суду надійшли пояснення представника третьої особи - Київської міської ради, відповідно до яких просить відмовити у задоволенні позову, які за змістом подібні позиції викладеної у відзиві на позов Головного управління Держгеокадастру у м.Києві.

Протокольною ухвалою суду від 18 травня 2023 року замінено відповідача -Головне управління Держгеокадастру у м.Києві на його правонаступника Головне управління Держгеокадастру у м.Києві та Київській області.

Ухвалою суду від 11 вересня 2023 року закрито підготовче провадження провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судове засідання позивач та його представник не з`явилися, про розгляд справи повідомлялися належним чином.

06 листопада 2023 року до суду найшло клопотання позивача про розгляд справи у його відсутності, просить позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просила відмовити у задоволенні позову в повному обсязі з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву.

Треті особи своїх представників в судове засідання не направили, про розгляд справи повідомлялися належним чином.

Київська міська рада просила розглянути справу у відсутності її представника.

Виходячи з цього, на підставі ч.1 ст.223 ЦПК України, суд вважає за можливе розглядати справу в їх відсутності.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відсутності підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Судом встановлено, що позивач був власником нежитлових будівель (будинку відпочинку) літера «В1», загальною площею 36 кв.м. та (будинку охорони) літера «Г1», загальною площею 18.7 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційні номери об`єктів нерухомого майна 733094480000, 732867480000 на підставі свідоцтв про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_3 від 24.09.2015р. та № НОМЕР_4 від 24.09.2015р., відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 16.11.2015 року (а.с.12-15) .

Заочним рішенням Голосіївського районного суду м. Києва від 26 жовтня 2016 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від 30 жовтня 2019 року, позов Ліквідатора ЗАТ «Київгума», ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві, державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві Коровайко О.С. про визнання протиправними та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень задоволено.

Визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві Коровайко О. С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 24713602 від 24 вересня 2015 року, та скасовано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_3 , видане 24 вересня 2015 року ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок відпочинку) під літ. «В1» загальною площею 36,00 кв. м на АДРЕСА_1 (свідоцтво про право власності НОМЕР_5 ).

Зобов`язано управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві скасувати запис

№ 11311940 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок відпочинку) під літ. «В1» загальною площею 36,00 кв. м на АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 733094480000.

Визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві Коровайко О. С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 24705401 від 24 вересня 2015 року, та скасовано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4, видане 24 вересня 2015 року ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок охорони № 1) під літ. «Г1» загальною площею 18,7 кв. м на АДРЕСА_1 (свідоцтво про право власності НОМЕР_6 ).

Зобов`язано Управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві скасувати запис № 11308082 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок охорони № 1) під літ. «Г1» загальною площею 18,7 кв. м на АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 732867480000.

Визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві Коровайко О. С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 24711026 від 24 вересня 2015 року, та скасовано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 44431725, видане 24 вересня 2015 року ОСОБА_6 на нежитлову будівлю під літ. «Я1» загальною площею 511,6 кв. м на АДРЕСА_3 (свідоцтво про право власності НОМЕР_7 ).

Зобов`язано управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві скасувати запис

№ 11310891 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності ОСОБА_6 на нежитлову будівлю під літ. «Я1» загальною площею 511,6 кв. м на АДРЕСА_3 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 733025780000.

Визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві Коровайко О. С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 24708685 від 24 вересня 2015 року, та скасовано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 44426516, видане 24 вересня 2015 року ОСОБА_7 на нежитлову будівлю загальною площею 629,1 кв. м на АДРЕСА_4 (свідоцтво про право власності НОМЕР_8 ).

Зобов`язано управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві скасувати запис № 11309680 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності ОСОБА_7 на нежитлову будівлю загальною площею 629,1 кв. м на АДРЕСА_4 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 732954980000.

Постановою Верховний Суд від 16 червня 2021 року касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Заочне рішення Голосіївського районного суду м. Києва від 26 жовтня 2016 року та постанову Київського апеляційного суду від 30 жовтня 2019 року в частині вирішення позовних вимог стосовно ОСОБА_1 залишено без змін.

Відповідно до ч. 4 ст. 82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Звертаючись до суду позивач посилався, що він є власником нерухомого майна - нежитлових будівель літера «В1», загальною площею 36 кв.м. та літера «Г1», загальною площею 18.7, які знаходяться за адресою: м.Київ, Столичне шосе, на земельній ділянці з кадастровий номер 8000000000:90:415:0003. В зв`язку з чим, вважає, що до нього перейшло право користування вказаною земельною ділянкою на підставі ч.2 ст.120 Земельного кодексу України та порушуються його права.

Відповідно до ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

За правилами ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Таким чином, захисту у судовому порядку підлягає порушене, невизнане або оспорюване право.

Відповідно до роз`яснень, викладених у п.11 постанови №14 Пленуму Верховного Суду України від 18 грудня 2009 року «Про судове рішення у цивільній справі» оскільки правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів та осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси (частини перша та друга статті 3 ЦПК), то суд повинен встановити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, а якщо були, то вказати, чи є залучений у справі відповідач відповідальним за це.

З точки зору закону захист цивільних прав - це дії з попередження, припинення порушення прав або відновлення порушених прав громадян і організацій.

Законодавством визначено три окремі підстави для захисту цивільного права особи: порушення, невизнання, оспорювання цивільного права.

Порушення права - це наслідок протиправної поведінки протилежної сторони, чиїми діями завдано шкоду правам та інтересам особи.

Пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) передбачено, що кожен має право на розгляд його справи судом.

Із статті 6 Конвенції вбачається, що доступ до правосуддя є невід`ємним елементом права на справедливий суд, а відповідно до статті 13 Конвенції (право на ефективний засіб юридичного захисту), кожен чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому ефективним слід розуміти спосіб, що приводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

При зверненні до практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) (рішення від 19 лютого 2009 року у справі «Марченко М. В. проти України», заява № 4063/04) у контексті забезпечення права на доступ до правосуддя можна зробити висновок, що для його реалізації на національному рівні необхідна наявність спору щодо «права» як такого, що визнане у внутрішньому законодавстві; мова повинна йти про реальний та серйозний спір; він повинен стосуватися як самого права, так і його різновидів або моделей застосування; предмет провадження повинен напряму стосуватися відповідного права цивільного характеру.

Тобто підставою для звернення до суду є наявність порушеного права, а таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які підтверджували б наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Отже, суд першочергово перевіряє, чи були порушені права позивача, яким способом вони мають бути поновлені і чи є відповідні позовні вимоги у справі.

У постанові Верховного Суду від 03 листопада 2021 року у справі № 715/2316/18 (провадження № 61-3755св20) зазначено, що «правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні».

Отже, підставою для звернення до суду є наявність порушеного права, а таке звернення здійснюється особою, якій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які б підтверджували наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Виходячи з того, що заочним рішенням Голосіївського районного суду м. Києва від 26 жовтня 2016 року визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві Коровайко О. С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 24705401 від 24 вересня 2015 року та скасовано свідоцтво про право власності нерухоме майно № НОМЕР_4, видане 24 вересня 2015 року ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок охорони № 1) під літ. «Г1» загальною площею 18,7 кв. м на АДРЕСА_1 (свідоцтво про право власності НОМЕР_6 ); визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора управління державної реєстрації ГТУЮ у м. Києві Коровайко О. С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 24713602 від 24 вересня 2015 року, та скасовано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_3 , видане 24 вересня 2015 року ОСОБА_1 на нежитлову будівлю (будинок відпочинку) під літ. «В1» загальною площею 36,00 кв. м на АДРЕСА_1 (свідоцтво про право власності НОМЕР_5 ), суд приходить до висновку, що права позивача відповідачем не були порушені.

З огляду на установлену відсутність порушеного права позивача, суд не надає оцінку іншим доводам викладеним у позові щодо скасування державної реєстрації земельних ділянок та поновлення державної реєстрації земельної ділянки.

Враховуючи дане правове обґрунтування та викладене вище, висновок суду про відсутність порушеного права позивача, підстави для задоволення позову відсутні.

Керуючись ст.ст.13, 15, 16 ЦК України, ст.ст. 4,5,12,13, 76-81, 209, 258, 259, 263- 268, 273 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В :

позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, треті особи: Київська міська рада, Закрите акціонерне товариство «Київгума» про скасування державної реєстрації земельних ділянок та забов`язання вчинити дії, залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 25 грудня 2023 року.

Суддя К.В.Машкевич

Дата ухвалення рішення14.12.2023
Оприлюднено27.12.2023
Номер документу115887957
СудочинствоЦивільне
Сутьскасування державної реєстрації земельних ділянок та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —752/19464/19

Рішення від 14.12.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Рішення від 14.12.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Ухвала від 11.09.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Ухвала від 11.09.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Ухвала від 11.09.2023

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Ухвала від 14.12.2021

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Ухвала від 14.12.2021

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Ухвала від 22.03.2021

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Машкевич К. В.

Постанова від 24.02.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Желепа Оксана Василівна

Ухвала від 12.01.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Желепа Оксана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні