ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.12.2023м. ДніпроСправа № 904/3444/23Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г. за участю секретаря судового засідання Барабанова Д.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" м. Кривий Ріг
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача - Приватного акціонерного товариства "Кривий Ріг Цемент" м. Кривий Ріг
про стягнення плати за охорону вантажу в розмірі 66305грн42коп
Представники:
від позивача: Боголіп Ю.В., довіреність від 05.12.2023, адвокат.
від відповідача: Матвєєва М.О., в порядку самопредставництва;
від третьої особи: не з`явився.
СУТЬ СПОРУ: Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" з позовом про стягнення плати за охорону вантажу в розмірі 66305грн42коп.
В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на порушення відповідачем зобов`язань з оплати вартості послуг з охорони вантажу, додатково нарахованої внаслідок затримки вантажу.
Позивач зазначив, що на підставі повідомлення про укладення договору №45-38334875/20220-001 від 19.03.2020 між сторонами був укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться у публічному доступі на вебсайті http:/uz-cargo.com/.
Позивач вказав про укладення між АТ "Українська залізниця та ПрАТ "Кривий Ріг Цемент" договору №ПР/М-21-288/НЮдч від 10.06.2021 "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Кривий Ріг Цемент", яка примикає до станції Батуринська регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця". Згідно з підпунктом 13.3 пункту 13 договору №ПР/М-21-288/НЮдч від 10.06.2021 вагони подаються, у тому числі, ТОВ "Октан Груп".
Позивач повідомив, що у січні-лютому 2023 року за накладними №42634063, №2151 186056, №2151 186072, 2151 №186049, №2151 186064, №2151 185736, №2151 185728, №37459690 на станцію Батуринська Придніпровської залізниці для ТОВ "Октан Груп" прибували вагони №74955212, №73948416, №72350556, №75137653, №72873946, №73050916, №74960626, №74963471, №74953530, №73153033, №74004136, №74734708, №74962671, №74947409, №73925018, №74738667 з вантажем «Паливо дизельне».
Позивач зазначив, що згідно з Переліком вантажів, які повинні супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України, затвердженим наказом Міністерства транспорту України №18 від 20.01.1997, вантаж паливо дизельне усіх найменувань повинен супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України.
Позивач послався на Маршрути варти відомчої воєнізованої охорони №106955, №106959, №140579 в період з 07.01.2023 по 09.01.2023 та вказав, що стрільцями ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 здійснювалась охорона вантажів у парках станції Батуринська. Згідно з Маршрутом варти відомчої воєнізованої охорони №140811 в період з 05.02.2023 по 06.02.2023 стрільцем ОСОБА_4 здійснювалась охорона вантажів у парках станції Батуринська.
Позивач вказав про повідомлення представників ТОВ "Октан Груп" про запланований час подачі вагонів, але у запланований час вагони не забирались. Внаслідок цього відбулась затримка. Факт затримки вантажу засвідчений актами загальної форми ГУ-23 ст. Батуринська №14, №15 від 09.01.2023 та №76 від 06.02.2023.
Позивач наполягав на тому, що відповідач (одержувач вантажу) повинен був сплатити плату за охорону вантажу, оскільки спірний вантаж охоронявся та з незалежних від залізниці причин затримувався. Плата за охорону вантажу була нарахована на підставі актів загальної форми ГУ-23 ст. Батуринська №14, №15 від 09.01.23 та №76 від 06.02.2023 та включена до накопичувальних карток №12019001 та №09029002, підписаних відповідачем із запереченнями.
За розрахунками позивача підлягає стягненню збір за охорону вантажу за період затримки в загальному розмірі 66305грн42коп, а саме: за актом загальної форми ГУ-23 №14 від 09.01.2023 в розмірі 39467грн52коп, за актом загальної форми ГУ-23 №15 від 09.01.2023 в розмірі 4686грн76коп, за актом загальної форми ГУ-23 №76 від 06.02.2023 в розмірі 11100грн24коп.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 05.07.2023 суд прийняв позов до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними матеріалами.
На адресу суду 31.07.2023 надійшов відзив відповідача разом з клопотаннями. Згідно з календарним відбитком на описі вкладення до цінного листа, відповідач направив відзив на адресу суду 28.07.2023.
У відзиві відповідач вказував про незгоду із заявленими вимогами.
Відповідач зазначав, що збір за воєнізовану охорону вантажу/вагонів за накопичувальними картками нарахований за 79 годин. Водночас, в розділі Підсумки роботи в графі Охорона вантажів у парках станції (на проміжних станціях) маршрутних листів загальний час здійснення охорони дорівнює 71 годину 15 хвилин.
Відповідач звернув увагу, що відповідно до маршрутного листа 140579 воєнізованою охороною прийнято під охорону вагони в парку станції Батуринська 08.01.2023 о 09год.00хв. А згідно з Книгою повідомлень оповіщення про подавання вказаних вагонів під вивантаження здійснено 08.01.2023 об 11год.35хв. та вказаний плановий час подачі вагонів для вивантаження - 13год.35хв. Таким чином вагони взяті під охорону на станції ще до їх прибуття.
Відповідач не визнав повідомлення позивачем представників підприємства про час подавання вагонів під навантаження.
Також відповідач стверджував про відсутність належних та допустимих доказів охорони вагонів, що прибули на адресу ТОВ Октан Груп. Посилаючись на зміст накопичувальних карток, відповідач стверджував, що вантаж здавався працівниками станції, а не стрільцями воєнізованої охорони.
Відповідач заявив клопотання про поновлення строку на подання відзиву. Оскільки відзив поданий у встановлений строк, відсутні підстави для його поновлення.
Відповідач заявив клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору ПАТ Кривий Ріг Цемент.
В обґрунтування поданого клопотання відповідач посилався на укладення між відповідачем та ПАТ Кривий Ріг Цемент договору на подачу та забирання вагонів №3297 від 01.04.2021. Предметом цього договору є здійснення подачі, розставлення за вантажними фронтами і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить користувачу і примикає до під`їзних колій власника колії через стрілку №8 в парній горловині до станції Ново-Заводська власника шляху і обслуговується локомотивом власника колії.
На адресу суду 04.09.2023 надійшла відповідь позивача на відзив.
Позивач вказав, що із усього списку вагонів (№74955212, №73948416, №72350556, №75137653, №72873946, №73050916, №74960626, №74963471, №74953530, №73153033), вказаних у маршруті №140579, лише вагони №74953530, №73153033 прибували 08.01.2023, решта - 07.01.2023.
У маршруті №140579 не зазначено, що вагони №74953530, №73153033 приймались під охорону 08.01.2023 09:00. Навпаки, біля цих вагонів зазначений час 16:00. В графі маршруту №140579 Робота варти 08.01.2023 09:00 означає не дату та час приймання вагонів під охорону, а дату та час прибуття наряду на станцію Батуринська.
Згідно з Маршрутом №106959 вагони №№74953530, 73153033 під особистий підпис передані стрільцю Гуменюку В.В. 08.01.2023 16:00. Цей же час (16:00) зазначений в маршруті №140579 біля цих вагонів.
Позивач послався на пункт 5 договору №ПР/М-21-288/НЮдч від 10.06.2021 та вказав, що повідомлення про подавання вагонів надавались представнику власника під`їзної колії ПрАТ Кривий Ріг Цемент Письменній Є.В. Тому саме Письменна С.В. фігурує в книзі ф.ГУ-2. Також про подавання вагонів додатково було повідомлено й представника відповідача Литовську В.В., про що свідчать записи в актах загальної форми.
Представник позивача просив поновити строк для надання відповіді на відзив та посилався на - перебування у відпустці з 31.07.2023 по 11.08.2023, витребування від структурних підрозділів додаткової інформації щодо спірних питань та її опрацювання, перебування представника позивача в м. Дніпро, а структурних підрозділів в м. Кривий Ріг.
З огляду на наведені представником позивача обставини, суд визнає поважними причини пропуску процесуального строку на подання письмових пояснень та поновлює цей строк відповідно до статті 119 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 05.09.2023 суд вирішив перейти до розгляду справи №904/3444/23 за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання на 03.10.2023; залучив до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача Приватне акціонерне товариство «Кривий Ріг Цемент».
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.10.2023 суд відклав підготовче засідання до 31.10.2023.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 31.10.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 15.11.2023.
На адресу суду 08.11.2023 надійшли сформовані в системі «Електронний суд» пояснення третьої особи щодо позовної заяви.
Третя особа повідомила про укладення між нею (власник колії) та відповідачем (користувач) договору на подачу та забирання вагонів №3297 від 01.01.2021.
Третя особа послалась на пункт 1.1, підпункти 2.7.1 2.7.3 пункту 2.7 договору та вказала, що власник колії здійснює подачу, розстановку по вантажним, фронтам і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить користувачу і примикає до під`їзної колії власника колії через стрілку №8 в парній горловині станції Ново-Заводська власника колії і обслуговується локомотивом власника колії.
Подача вагонів користувачу включає в себе приймання вагонів власником колії від залізниці, подачу вагонів на під`їзну колію користувача з розстановкою по вантажних фронтах. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, не більше 20 (двадцяти) одиниць.
Власник колії приступає до подачі вагонів після отримання телефонним зв`язком повідомлення від відповідального працівника залізниці про прибуття на станцію Батуринська Придніпровської залізниці вагонів на адресу користувача. Власник колії після отримання повідомлення залізниці інформує користувача про час приймання вагонів на станції Батуринська.
Третя особа послалась на Книгу обліку вантажів контрагентів, Книгу повідомлень та зазначила, що адресовані відповідачу вагони:
- №74955212, №73948416, №72350556, №75137653, №73050916, №74963471, №73153033, №74953530 прибули на станцію Батуринська 09.01.2023 о 13-30год.; передавальні операції від позивача третій особі закінчені 09.01.2023 о 09-30год; третя особа повідомила відповідача про прибуття вагонів на його адресу 09.01.2023 о 10-15год.
- №73925018, №74738667, №74004136, №74734708, №74962671, №74947409 прибули на станцію Батуринська 04.02.2023 о 16-13год.; передавальні операції від позивача третій особі закінчені 06.02.2023 о 09-00год; третя особа повідомила відповідача про прибуття вагонів на його адресу 06.02.2023 о 09-55год.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.11.2023, занесеною до протоколу судового засідання від 15.11.2023, суд без виходу до нарадчої кімнати оголосив перерву в судовому засіданні до 27.11.2023.
На адресу суду 23.11.2023 надійшли сформовані в системі «Електронний суд» пояснення третьої особи щодо питань відповідача, поставлених у судовому засіданні від 15.11.2023.
Третя особа пояснила, що передавальні операції щодо вагонів №74955212, №73948416, №72350556, №75137653, №73050916, №74963471, №73153033, №74953530 тривали з 07.01.2023 по 09.01.2023, оскільки вагони прибули у вихідний день. Відповідач знав про прибуття вагонів у вихідний день, не звергався щодо забезпечення третьою особою роботи працівників на під`їзній колії у вихідний день для їх передачі. Аналогічна підстава тривання передавальних операцій з 04.02.2023 по 06.02.2023 щодо вагонів №73925018, №74738667, №74004136, №74734708, №74962671, №74947409.
Третя особа вказала, що на той час графік роботи цеху залізничного транспорту ПрАТ «Кривий Ріг Цемент» становив п`ятиденний робочий тиждень з 08:00год до 17:00год, з двома вихідними днями.
Третя особа зазначила, в робочі дні станція Батуринська Придніпровської залізниці подає вагони, що прибувають на під`їзну колію ПрАТ «Крий Ріг Цемент» та для контрагентів впродовж двох годин, не накопичуючи їх.
Також третя особа просила поновити строк на подання пояснень щодо позовної заяви та зазначала, що на підприємстві дефіцит кадрів, а відповідальна особа за реєстрацію кореспонденції перебувала на лікарняному, тому представником несвоєчасно було отримано позовну заяву.
З огляду на наведені представником третьої особи обставини пропуску строку на подання письмових пояснень, суд визнає поважними причини пропуску процесуального строку на подання письмових пояснень та поновлює цей строк відповідно до статті 119 Господарського процесуального кодексу України.
На електронну пошту суду 27.11.2023 надійшли підписані електронним цифровим підписом письмові пояснення відповідача щодо обставин справи.
Відповідач вказав на відсутність в матеріалах справи доказів того, що - на станціях Батуринська та Апостолове створені відповідні загони воєнізованої охорони з необхідними приміщеннями та зброєю для стрільців; на станції Апостолове працює кількість стрільців, наведена в маршрутних листах, та вказані стрільці не були залучені до охорони інших вантажів.
Під час розгляду справи представник відповідача надав усні заперечення тотожні, направленим на адресу суду електронною поштою.
Суд звертає увагу відповідача, що відповідно до статті 6 Господарського процесуального кодексу України особа, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, може подавати процесуальні, інші документи, вчиняти інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, з використанням власного електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 27.11.2023 суд оголосив перерву в судовому засіданні до 13.12.2023.
Згідно з довідкою Господарського суду Дніпропетровської області ухвала суду від 27.11.2023 доставлена до електронного кабінету третьої особи 01.12.2023 о 03:16.
У судове засідання 13.12.2023 представник третьої особи не з`явився, причини неявки суду не повідомив.
З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, заслухавши пояснення учасників справи, що надавались під час розгляду справи, суд установив таке.
Частиною 1 статті 634 Цивільного кодексу України встановлено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Згідно з електронним повідомленням №45-38334875/2020-001 від 19.03.2020 про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом Акціонерне товариство "Українська залізниця" засвідчило прийняття від Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" заяви від 19.03.2020 про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Акціонерне товариство «Українська залізниця» повідомило товариство про присвоєння кодів: відправника/одержувача - 2190; платника 2675771, відкриття особового рахунку з ідентичним номером.
Таким чином між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" (далі замовник) шляхом приєднання останнього укладений договір №45-38334875/2020-001 від 19.03.2020 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі договір про надання послуг).
В пунктах 1.5, 1.6 договору про надання послуг вказано, що договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).
Відповідно до пункту 1.1 договору про надання послуг предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Згідно з пунктом 1.4 договору про надання послуг надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
Пунктом 2.1 договору про надання послуг передбачено, що до обов`язків замовника, зокрема, віднесено - надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів; сплата послуг перевізника та інших платежів, належних перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовування перевізнику витрат, пов`язаних із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України.
Між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі залізниця) та Приватним акціонерним товариством "Кривий Ріг Цемент" (далі власник колії) укладений договір №ПР/М-21-288/НЮдч від 10.06.2021 про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ "Кривий ріг Цемент", яка примикає до станції Батуринська регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Укрзалізниця" (далі договір про експлуатацію під`їзної колії).
Пунктами 1, 2, 4 договору про експлуатацію під`їзної колії передбачено, що згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику, що примикає через стрілку №118 в парній горловині та через стрілку №59 до колії №15 в непарній горловині станції Батуринська Регіональної філії "Придніпровська залізниця" і яка обслуговується власним локомотивом.
Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії, які встановлено:
- в парній горловині - біля граничного стовпчика на відстані 53,88м від вістря пера стрілки №118;
- в непарній горловині - біля граничного стовпчика на відстані 50,03 м від вістря пера стрілки №59.
Розгорнута довжина під`їзної колії складає 22887,42 погонних метрів.
Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України.
Згідно з пунктами 5, 6, 8 договору про експлуатацію під`їзної колії подача вагонів на під`їзну колію виконується за повідомленнями. Повідомлення про подачу вагонів на під`їзну колію передаються відповідальним працівником станції телефоном відповідальному працівнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до подавання вагонів із реєстрацією у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження і вивантаження форми ГУ-2.
Вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з сортувальних колій №12, №13, №14, №15 станції Батуринська, де здійснюються приймально-здавальні операції з вагонами в технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.
Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає відповідальний працівник власника колії відповідальному працівнику станції Батуринська телефоном не пізніше, ніж за 2години до фактичної здачі вагонів, з наступним наданням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113.
В пункті 13 договору про експлуатацію під`їзної колії вказано, що за умовами цього договору вагони подаються ПрАТ "Криворізький суриковий завод"; ТОВ "Прадо", ТОВ "Октан Груп", ТОВ "А-Енергія".
Відповідно до пункту 19 договору про експлуатацію під`їзної колії цей договір вважається укладеним з моменту підписання та скріплення печатками сторін і діє з 01.07.2021 до 30.06.2026 включно.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю «Октан Груп» (далі - користувач) та Приватним акціонерним товариством «Кривий Ріг Цемент» (далі - власник колії) укладений договір на подачу та забирання вагонів №3297 від 01.04.2021 (далі - договір №3297 від 01.04.2021).
Згідно з пунктом 1.1 договору №3297 від 01.04.2021 відповідно до Статуту залізниць України, Правил перевезення вантажів, Правил обслуговування залізничних під`їзних колій і на умовах цього договору власник колії здійснює подачу, розстановку по вантажним фронтам і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить користувачу і примикає до під`їзної колії власника колії через стрілку №8 в парній горловині до станції Ново-Заводська власника колії і обслуговується локомотивом власника колії.
Пунктом 2.5 договору №3297 від 01.04.2021 визначено, що усі взаєморозрахунки, пов`язані з виконанням плану перевезень, наданням послуг з переадресування вантажів та інших робіт/послуг здійснюються користувачем із залізницею самостійно без участі (залучення) власника колії.
Відповідно до підпунктів 2.7.1 2.7.5 пункту 2.7 договору №3297 від 01.04.2021 подача вагонів користувачу включає в себе приймання вагонів власником колії від залізниці, подачу вагонів на під`їзну колію користувача з розстановкою по вантажних фронтах. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, не більше 20 одиниць.
Власник колії приступає до подачі вагонів після отримання телефонним зв`язком повідомлення від відповідного працівника залізниці про прибуття на станцію Батуринська Придніпровської залізниці вагонів на адресу користувача.
Власник колії після отримання повідомлення залізниці інформує користувача про час приймання вагонів на станції Батуринська.
Приймання вагонів на станції Батуринська здійснюється відповідно до умов договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії уповноваженим представником залізниці та уповноваженими представниками сторін цього договору. Приймання вагонів на станції Батуринська у комерційному відношенні здійснюється прийомоздавальником вантажу і багажу залізниці і прийомоздавальнику вантажу і багажу власника колії. При відсутності зауважень щодо технічного і комерційного стану вагонів прийомоздавальник вантажу і багажу залізниці і прийомоздавальник вантажу і багажу власника колії підписують Пам`ятку про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45. Власник колії має право відмовитися від приймання вагонів, технічний та/або комерційний стан яких незадовільний. У разі відсутності уповноваженого представника користувача в узгоджений час при прийманні вагонів на станції Батуринська вважається, що користувач прийняв вагони в комерційному відношенні без зауважень.
Вагони на під`їзну колію користувача подаються локомотивом власника колії з розстановкою вагонів по вантажним фронтам.
Підпунктами 2.8.1 2.8.3 договору №3297 від 01.04.2021 передбачено, що забирання вагонів з під`їзної колії користувача включає в себе приймання власником колії вагонів від користувача після виконання вантажних операцій, доставку вагонів на станцію Батуринська, передачу вагонів залізниці.
Про готовність вагонів до забирання користувач передає залізниці і власнику колії повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами.
Власник колії здійснює забирання вагонів з вантажного фронту користувача за наявності на під`їзній колії вагонів власника колії, які підлягають вивезенню та після отримання телефонним зв`язком повідомлення від користувача, яке реєструється в Журналі повідомлень. Приймання вагонів для забирання з під`їзних шляхів користувача здійснюється згідно з Інструкцією по обслуговуванню під`їзної колії власника колії. Після здачі вагонів залізниці прийомоздавальник вантажу і багажу залізниці і прийомоздавальник вантажу і багажу власника колії підписують Пам`ятку про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45.
В пункті 2.9 договору №3297 від 01.04.2021 вказано, що строк знаходження вагонів на під`їзних коліях користувача визначається відповідно до статті 76 Статуту залізниць України.
Згідно з пунктом 3.1 договору №3297 від 01.04.2021 документами, що посвідчують факт подавання/забирання вагонів і маневрових робіт власником колії є Пам`ятки про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Відомості плати за користування вагонами форми ГУ-47, Відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ46а, записи в Книзі реєстрації заявок на виконання маневрових робіт із зазначенням часу початку і закінчення виконаних робіт.
Пунктом 9.1 договору №3297 від 01.04.2021 (в редакції додаткової угоди №1 від 22.03.2023) встановлено, що цей договір набирає чинності з моменту підписання і скріплення печатками сторін і діє до 01.07.2024.
Відповідно до Переліку вантажів, які повинні супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України, затвердженого наказом Міністерства транспорту України №18 від 20.01.1997, вантаж «паливо дизельне (усіх найменувань)», «бензин (усіх найменувань)» повинен супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України.
У січні 2023року на станцію Батуринська Придніпровської залізниці на підставі залізничних накладних №42634063, №2151 186056, №2151 186072, №2151 186049, №2151 186064, №2151 185736, №2151 185728 для ТОВ «Октан Груп» прибули вагони №74955212, №73948416, №72350556, №75137653, №72873946, №73050916, №74960626, №74963471 з вантажем «паливо дизельне» та №74953530, №73153033 з вантажем «бензин моторний», що перевозилися під охороною залізниці.
Згідно з матеріалами справи:
- 07.01.2023 о 15:30 прийомоздавальник залізниці повідомила власника під`їзної колії про надходження вантажу та про запланований час подавання (07.01.2023 о 17:30) вагонів №74960626, №72873946, №74963471, №73050916, №75137653, №72350556, №73948416, №74955212 під вивантаження на під`їзну колію ПрАТ «Кривий Ріг Цемент».
Відповідно до Книги повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Батуринська (форма ГУ-2) повідомлення прийняла прийомоздавальник ОСОБА_5 , яка уповноважена вчиняти дії від імені ПрАТ «Кривий Ріг Цемент» на підставі довіреності №67 від 30.12.2022.
- 08.01.2023 о 11:35 прийомоздавальник залізниці повідомила власника під`їзної колії про надходження вантажу та про запланований час подавання (08.01.2023 о 13:35) вагонів №74953530, №73153033 під вивантаження на під`їзну колію ПрАТ «Кривий Ріг Цемент».
Відповідно до Книги повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Батуринська (форма ГУ-2) повідомлення прийняла прийомоздавальник ОСОБА_5 , яка уповноважена вчиняти дії від імені ПрАТ «Кривий Ріг Цемент» на підставі довіреності №67 від 30.12.2022.
Згідно зі складеними працівниками залізниці за участю представника ПрАТ «Кривий Ріг Цемент» актами загальної форми №14 від 09.01.2023, №15 від 09.01.2023 затримка вагонів №74960626, №72873946, №74963471, №73050916, №75137653, №72350556, №73948416, №74955212 на станції призначення з вини відповідача тривала з 07.01.2023 17:30 до 09.01.2023 09:30; вагонів №74953530, №73153033 з 08.01.2023 14:45 до 09.01.2023 09:30.
Під час затримки вагони з дизельним паливом та бензином моторним перебували під охороною залізниці. Факт надання послуги з охорони вантажу відомчою воєнізованою охороною на залізничному транспорті в період з 07.01.2023 по 09.01.2023 підтверджується маршрутами варти відомчої воєнізованої охорони №106955, №106959, №140579 (форма ХУ-2).
За весь час затримки вагонів в очікуванні подавання під вантажні операції залізницею нарахована плата за охорону вантажу на станції призначення в розмірі 44154грн28коп та включена до накопичувальної картки №12019001 від 11.01.2023.
У лютому 2023 на підставі залізничної накладної №37459690 для ТОВ «Октан Груп» прибули вагони №74004136, №74734708, №74962671, №74947409, №73925018, №74738667 з вантажем «паливо дизельне».
Відповідно до Книги повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Батуринська (форма ГУ-2) 04.02.2023 о 17:10 прийомоздавальник залізниці повідомив представника відповідача Литковську В.В. про надходження вантажу та про запланований час подавання (04.02.2023 о 19:10) вагонів №74947409, №74962671, №74734708, №74004136, №74738667, №73925018 під вивантаження на під`їзну колію ПрАТ «Кривий Ріг Цемент».
Згідно зі складеним працівниками залізниці актом загальної форми №76 від 06.02.2023 затримка вагонів №74947409, №74962671, №74734708, №74004136, №74738667, №73925018 на станції призначення з вини відповідача тривала з 05.02.2023 12:46 до 06.02.2023 09:00.
Під час затримки вагони з дизельним паливом та бензином моторним перебували під охороною залізниці. Факт надання послуги з охорони вантажу відомчою воєнізованою охороною на залізничному транспорті в період з 05.02.2023 по 06.02.2023 підтверджується маршрутом варти відомчої воєнізованої охорони №140811 (форма ХУ-2).
За весь час затримки вагонів в очікуванні подавання під вантажні операції залізницею нарахована плата за охорону вантажу на станції призначення в розмірі 11100грн24коп та включена до накопичувальної картки №09029002 від 06.02.2023.
Накопичувальні картки №12019001 від 11.01.2023, №09029002 від 06.02.2023 представник відповідача підписав із запереченнями: «Не згодні з вищевказаною сумою, так як охорона здала вагони прийомоздавальникам після прибуття на станцію, а охорона робітниками станції не передбачена. Вантаж отримувача здавався прийомоздавальниками за відсутності охорони. Вантаж не охоронявся, сума нарахована за ненадані послуги».
З огляду на підписання відповідачем накопичувальних карток із запереченнями, нарахована плата за охорону вантажу не була списана з особового рахунку товариства. Тому позивач звернувся до суду з позовом.
Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України та статті 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Статтею 46 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби.
Відповідно до пункту 8 Правил користування вагонами та контейнерами, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Відповідно до абзацу 3 пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №864/5085), усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Згідно зі статтею 12 Закону України "Про залізничний транспорт" охорона вантажів і об`єктів залізничного транспорту здійснюються відомчою воєнізованою охороною АТ "Укрзалізниця".
Пунктом 31.5 Тарифного керівництва №1 передбачено, що якщо на станціях з причин, не залежних від залізниці, виникає затримка вантажу, що охороняється, то з відправника (одержувача, експедитора) додатково справляється плата згідно з табл. 4. Пунктом 27 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстрованих Міністерством юстиції України від 24.11.2000 за №861/5082.
Адресований Товариству з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" вантаж, що знаходився спірних вагонах (бензин та дизельне паливо), включений до Переліку вантажів, які повинні супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України, затвердженого наказом Міністерства транспорту і зв`язку України від 20.01.1997 №18 (із змінами та доповненнями) за кодами тарифної групи 214, 211.
Згідно з пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 (далі за текстом - Правила №334), акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порт, підприємства.
Відповідно до пункту 31.5. Збірнику тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 №317, якщо на станціях з причин, не залежних від залізниці, виникає затримка вантажу, що охороняється, то з відправника (одержувача, експедитора) додатково справляється плата згідно з табл. 4.
Плата за охорону вантажу, який затримано на станціях з причин, не залежних від залізниці, нараховується кожному відправнику (одержувачу, експедитору) окремо. Плата за ставками, установленими для групи вагонів (контейнерів) або для прямих маршрутів, нараховується у разі затримки декількох вагонів (контейнерів), що були пред`явлені до перевезення одним відправником за одним напрямком перевезення від станції відправлення до станції призначення і оформлені одним перевізним документом.
Час затримки зазначається в акті загальної форми ГУ-23 з моменту її виникнення до закінчення. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Працівники залізниці у встановленому порядку повідомили відповідача про надходження вантажів на його адресу та час подавання вагонів з вантажем на залізничну під`їзну колію.
Факт несвоєчасного забирання відповідачем поданих вагонів на під`їзну колію та час затримки у встановленому порядку зафіксований актами загальної форми. Нарахування суми за охорону вантажу відображено у накопичувальних картках.
Підпунктами 2.7.2, 2.7.3 пункту 2.7 договору №3297 від 01.04.2021 передбачено, що власник колії приступає до подачі вагонів після отримання телефонним зв`язком повідомлення від відповідного працівника залізниці про прибуття на станцію Батуринська Придніпровської залізниці вагонів на адресу користувача. Власник колії після отримання повідомлення залізниці інформує користувача про час приймання вагонів на станції Батуринська.
З огляду на наведені положення договору №3297 від 01.04.2021, відповідач узгодив саме такий порядок його інформування про прибуття та готовність до забирання вагонів. Тому посилання відповідача на те, що залізниця інформувала не його, а інших осіб (працівника ПрАТ «Кривий Ріг Цемент») є необґрунтованими.
Позивачем долучено до матеріалів справи маршрути варти відомчої воєнізованої охорони №106955, №106959, №140579, №140811 (форма ХУ-2).
Відповідачем не надано належних доказів, які б підтвердили відсутність його вини у затримці вагонів. Також відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження ненадання (у обсягах підтверджених залізницею) послуг воєнізованої охорони спірного вантажу.
Враховуючи викладене, суд задовольняє позовні вимоги про стягнення плати за охорону вантажу в розмірі 66305грн42коп.
Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог
З огляду на задоволення позовних вимог на відповідача покладається судовий збір в розмірі 2684грн.
Керуючись нормами Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998, Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р., Правила складання актів, затверджені наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002, Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.02.1999, Тарифного керівництва №1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009, Коефіцієнтами, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009, статей Цивільного кодексу України, статтями 2, 3, 4, 13, 20, 41, 42, 48, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 126, 129, 237, 238, 240, 241, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан Груп", за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на боці відповідача - Приватного акціонерного товариства "Кривий Ріг Цемент" про стягнення плати за охорону вантажу в розмірі 66305грн42коп - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан Груп" (ідентифікаційний код: 38334875; місцезнаходження: 50055, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Вантажна, буд. 10) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (ідентифікаційний код 40075815; місцезнаходження: 03680, м. Київ, вулиця Тверська, будинок 5) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (ідентифікаційний код 40081237; місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 108) плату за охорону вантажу в розмірі 66305грн42коп та судовий збір в розмірі 2684грн.
Видати наказ після набрання чинності рішенням.
В судовому засіданні 13.12.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в строки, передбачені статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення підписаний 25.12.2023.
Суддя Р.Г. Новікова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 26.12.2023 |
Номер документу | 115892305 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Новікова Рита Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні