Рішення
від 21.12.2023 по справі 711/7741/23
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Придніпровський районний суд м.Черкаси

Справа № 711/7741/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Заочне

21 грудня 2023 року Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:

головуючого судді Кондрацька Н.М.

за участі секретаря судового засідання Мелещенко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в залі суду в м. Черкаси цивільну справу за позовом Комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про стягнення заборгованості за послуги з вивезення твердих побутових відходів, -

в с т а н о в и в :

Позивач КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради звернулося до Придніпровського районного суду м.Черкаси з позовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про стягнення заборгованості за послуги з вивезення твердих побутових відходів.

Свої вимоги мотивує тим, що згідно з рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради №252 від 01.03.2011р. «Про доповнення рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 31.10.2007р. №1480 «Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг населенню м.Черкаси», КП «Черкаська служба чистоти»ЧМР визначено виконавцем послуг з вивезення твердих та рідких побутових відходів.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів» № 1070 від 10.12.2008р. виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням № 564 від 29.05.2015р. ввів у дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м.Черкаси, в якому визнав надавачем послуг з вивезення твердих побутових відходів Комунальне підприємство «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради.

04.06.2015 між КП «Черкаська служба чистоти» ЧМР та виконавчим комітетом Черкаської міської ради був укладений Договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси. 02.03.2020 до даного Договору між тими ж сторонами підписана Додаткова угода № 1, відповідно до якої термін дії Договору від 04.06.2015р. продовжено до 31.05.2025.

На виконання вимог ст. 35-1 Закону України «Про відходи», ст. 25 Закону України«Про житлово-комунальні послуги» переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Черкаси КП«Черкаська служба чистоти» ЧМР було запропоновано укладення Договору про надання послуг з вивезення побутових відходів, шляхом опублікування публічної оферти до публічного Договору про надання послуг з вивезення побутових відходів від 17.04.2013 в офіційному друкованому засобі масової інформації- газеті «Місто» №5 від 17.04.2013 та газеті «Черкаський край» № 37 від 15.09.2021, та розміщений у мережі Інтернет на офіційному сайті Черкаської міської ради www.rada.cherkassy.ua.

Таким чином, договір на надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси є укладеним з моменту, коли споживач акцептував пропозицію офертанта у формі конклюдентних дій та не висловив заперечень проти договору.

Зазначає, що КП «Черкаська служба чистоти» ЧМР належним чином виконує взяті на себе зобов`язання за Договором від 04.06.2015р. на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси та здійснює вивезення твердих побутових відходів згідно з графіком.

Відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 , а також 8 неповнолітніх осіб, всього 13 осіб, які є користувачами послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси та відповідають визначенню «Індивідуальний споживач». Особовий рахунок № НОМЕР_1 відкрито на ім`я ОСОБА_2 .

Послуги відповідачам з вивезення твердих побутових відходів надаються щоденно, місце складування відходів відбувається з контейнерного майданчика, який розміщений біля житлового будинку.

Плата за надані комунальні послуги, в тому числі, послуги з вивезення твердих побутових відходів, нараховується щомісячно, відповідно до встановлених тарифів, затверджених органом місцевого самоврядування Черкаської міської ради. Проте, у порушення зобов`язання щодо оплати за послуги з вивезення твердих побутових відходів відповідачі не здійснюють оплату, тому за період з 01.03.2011 по 01.10.2023 у них виникла заборгованість перед позивачем, яка складає 26736,15 грн. Неналежне виконання відповідачами зобов`язань по договору порушує право позивача на одержання плати за надані послуги в установлений законом та визначений договором строк.

Тому, просить стягнути солідарно з відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 на користь позивача заборгованість за послуги з вивезення твердих побутових відходів станом на 01.10.2023 у сумі 26736,15 грн. та витрати на сплату судового збору у сумі 2684грн. 00коп., а всього 29420,15 грн.

Ухвалою суду від 27.10.2023 відкрито провадження по справі за вказаним позовом та призначено її до судового розгляду у порядку спрощеного позовного провадження із повідомленням сторін.

У судове засідання представник позивача не з`явився, до початку до суду надав заяву, у якій просив розгляд справи проводити без його участі, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідачі у судове засідання не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про час та місце судового засідання, про причини своєї неявки суд не повідомили, відзив на позов не подали.

Справу розглянуто за правилами заочного розгляду передбаченими ст. 280-282 ЦПК України за відсутності відповідача, повідомленого у встановленому законом порядку про дату, час і місце судового засідання, який не з`явився в судове засідання без повідомлення причин, не подав відзиву проти позову, а представник позивача не заперечує проти такого порядку розгляду справи.

Суд, враховуючи думку представника позивача, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи в їх сукупності, всебічно, повно та об`єктивно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, суд встановив такі обставини та дійшов до відповідних висновків.

Згідно ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Статтею 13 ЦПК України встановлено, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до положень ст. ст. 12, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками процесу. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї. Виконання цивільних обов`язків забезпечується засобами заохочення та відповідальністю, які встановлені договором або актом цивільного законодавства. Особа може бути звільнена від цивільного обов`язку або його виконання у випадках, встановлених договором або актами цивільного законодавства (ст. 14 ЦК України).

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено у судовому засіданні, відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради №252 від 01.03.2011 «Про доповнення рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 31.10.2007 №1480 «Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг населенню м.Черкаси», КП«Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради визначено виконавцем послуг з вивезення твердих та рідких побутових відходів (а.с. 7).

На виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів» №1070 від 10.12.2008 та на підставі рішення Черкаської міської ради від 19.08.2014 №2-61 «Про визначення послуги з вивезення побутових відходів, як окремої комунальної послуги, право на яку виборюється на конкурсних засадах» та протоколу № 2 від 26.05.2025 оцінки конкурсних пропозицій на проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Черкаси, виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням №564 від 29.05.2015 ввів у дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м.Черкаси, в якому визнав надавачем послуг з вивезення твердих побутових відходів комунальне підприємство «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради.

Між КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради та виконавчим комітетом Черкаської міської ради 04.06.2015 укладений Договір на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси (а.с. 4-5).

Крім того, 02.03.2020 між тими ж сторонами підписана Додаткова угода №1 до вказаного вище Договору, відповідно до якої, термін дії Договору від 04.06.2015 продовжено до 31.05.2025 (а.с. 6).

На виконання вимог ст. 35-1 Закону України «Про відходи»,ст. 25 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м.Черкаси КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради було запропоновано укладення Договору про надання послуг з вивезення побутових відходів, шляхом опублікування публічної оферти до публічного Договору про надання послуг з вивезення побутових відходів від 17.04.2013 в офіційному друкованому засобі масової інформації - газеті «Місто» № 5 від 17.04.2013 та газеті «Черкаський край» № 37 від 15.09.2021, та розміщення у мережі Інтернет на офіційному сайті Черкаської міської ради www.rada.cherkassy.ua.

Договір на надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Черкаси є укладеним з моменту, коли споживач акцептував пропозицію офертанта у формі конклюдентних дій та не висловив заперечень проти договору.

Розділом ІІ Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 30.07.2012р. № 390 визначено механізм доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад. Зокрема, відповідно до абз. 5 п. 2.5 даного Порядку, суб`єктами господарювання, що надають послуги з вивезення побутових відходів до відома споживачів доводиться така інформація, шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб`єкта господарювання (за наявності) та, за необхідності, на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування, балансоутримувачів багатоквартирних будинків.

Судом встановлено, що заперечень з боку споживачів (відповідачів) не надходило, тому відповідно до норм чинного законодавства Договір вважається укладеним.

З моменту надання позивачем споживачам послуг з вивезення твердих побутових відходів, відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» між сторонами виникли правовідносини, які полягають у виконанні споживачем зобов`язання щодо своєчасної та повної оплати спожитих послуг.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09листопада 2017 року № 2189-VІІІ (в редакції Закону України №2454-VІІІ від 07червня 2018року, що чинна з 09 червня 2018 року; діє в частині положень частини третьої статті11, абзаців першого та другого частини п`ятої статті 18 з 1 січня 2019 року; введено Закон в дію з 01травня 2019року відповідно до Прикінцевих та Перехідних положень ЗУ), житлово-комунальні послуги- це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

До житлово-комунальних послуг належать, зокрема, комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами п. 2 ч. 1 ст.5 цього Закону). Права та обов`язки споживача визначені у статті 7 згаданого Закону.

Частиною першою статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №1875-ІV (у редакції, що чинна до дії вище вказаного Закону, тобто й на час виниклих правовідносин) визначено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 1 Закону № 1875-ІV споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №1875-ІV залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються зокрема й на: комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньо-будинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо).

Як зазначено у статті 19 згаданого Закону, відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Виробник послуг може бути їх виконавцем.

Статтями 20, 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№1875-ІV) визначено права та обов`язки споживача й виконавця житлово-комунальних послуг. Зокрема, правом споживача є одержання вчасно та відповідної якості житлово-комунальних послуг згідно з законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, а обов`язком споживача - є укладення договору на надання житлово-комунальних послуг, підготовленого виконавцем на основі типового договору, а також оплата житлово-комунальних послуг у строки, встановлені договором або законом. Обов`язком виконавця- надання послуг вчасно та відповідної якості згідно із законодавством та умовами договору, а також підготовка та укладення із споживачем договору про надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.

Відповідно до ст. 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №1875-ІV, плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору, розмір плати за комунальні послуги розраховується, виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.

Крім того, згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2454-VІІІ від 07 червня 2018 року, в редакції, що чинна з 09 червня 2018 року, споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору. Дієздатні особи, які проживають та/або зареєстровані у житлі споживача, користуються нарівні зі споживачем усіма житлово-комунальними послугами та несуть солідарну відповідальність за зобов`язаннями з оплати житлово-комунальних послуг (ч.3 ст.9 Закону).

Так, КП «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради належним чином виконує взяті на себе зобов`язання за Договором від 04.06.2015р. на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Черкаси та здійснює вивезення твердих побутових відходів згідно з визначеним графіком.

Як вбачається з матеріалів справи, за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстровані відповідачі, що підтверджується відомостями з Єдиного державного демографічного реєстру від 26.10.2023.

За вказаною адресою відповідачі отримують послуги з вивезення твердих побутових відходів від КП «Черкаська служба чистоти» Черкаська служба чистоти (відкритий о/р10412013 на ім`я ОСОБА_2 ), але ухиляються від перерахування щомісячної оплати за надані послуги з вивезення твердих побутових відходів, про що свідчить наданий позивачем розрахунок заборгованості.

Оскільки відповідачі своєчасно не вносили плату за надані послуги з вивезення твердих побутових відходів, в зв`язку з цим у них утворилася заборгованість за період з 01.03.2011 по 01.10.2023 на загальну суму 26736 грн. 15коп., що підтверджується відомостями з особового рахунку по оплаті за житлово-комунальні послуги за період з 01.03.2011 по 31.10.2023 по о/р НОМЕР_2 (абонент ОСОБА_2 , адреса: АДРЕСА_1 ), заперечень проти якого відповідачами до суду не надано (а.с. 19-21).

Суд звертає увагу на те, що споживач зобов`язаний оплатити житлово-комунальні послуги, якщо він фактично користувався ними. Крім того, якщо споживач не відмовляється від оплати послуг, а оспорює об`єм наданих житлово-комунальних послуг виконавцем або їх якість, у справі повинні бути певні акти претензії, як докази спростування заявленої суми стягнення. До таких висновків дійшов Верховний Суд у постанові по справі № 210/5796/16-ц від 18.03.2019.

Також суд вважає, що правовідносини, які виникли між сторонами, є грошовим зобов`язанням, в якому, серед інших прав і обов`язків сторін, на боржників покладено виключно певний цивільно-правовий обов`язок з оплати отриманих житлово-комунальних послуг, якому кореспондує право вимоги кредитора (частина першастатті 509 ЦК України)- вимагати сплати грошей за надані послуги.

У разі солідарного обов`язку боржників (солідарних боржників) кредитор має право вимагати виконання обов`язку частково або в повному обсязі як від усіх боржників разом, так і від будь-кого з них окремо. Кредитор, який одержав виконання обов`язку не в повному обсязі від одного із солідарних боржників, має право вимагати недоодержане від решти солідарних боржників. Солідарні боржники залишаються зобов`язаними доти, доки їхній обов`язок не буде виконаний у повному обсязі (ч.ч. 1, 2 ст. 543 ЦК України).

За таких обставин, оцінивши докази надані позивачем, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради підлягають до задоволення, оскільки встановлено, що позивач є надавачем послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси, ним були надані відповідні послуги відповідачам, як споживачам таких послуг, наведені ним розрахунки розміру боргу здійснені за встановленими тарифами та не спростовані відповідачами, а тому до стягнення з відповідачів підлягає заборгованість за послуги з вивезення твердих побутових відходів у сумі 26736,15 грн.

Крім того, відповідно до ст. 141 ЦПК України та Закону України «Про судовий збір», суд вважає за необхідне стягнути з відповідачів на користь позивача судовий збір в розмірі 2684,00 грн., сплачений ним при зверненні до суду, у рівних частках по 536,80 грн. з кожного.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 4, 5, 12-13, 76-84, 89, 141, 164, 223, 259, 264-265, 268, 280-282, 353, 354 ЦПК України суд,-

в и р і ш и в:

Позовні вимоги Комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про стягнення заборгованості за послуги з вивезення твердих побутових відходів - задовольнити.

Стягнути солідарно з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП відсутній, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП у матеріалах справи відсутній, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП відсутній, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП відсутній, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради (18003, м.Черкаси, вул. Івана Мазепи, 117, код ЄДРПОУ 03328652, р/р НОМЕР_4 , МФО 305299, Банк: КБ ГРУ Приватбанк) заборгованість за послуги з вивезення твердих побутових відходів за період з 01.03.2011 по 01.10.2023 в сумі 26736,15 грн.

Стягнути в рівних частках із ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП відсутній, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП у матеріалах справи відсутній, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП відсутній, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП відсутній, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради (18003, м. Черкаси, вул. Івана Мазепи, 117, код ЄДРПОУ 03328652, р/р НОМЕР_4 , МФО 305299, Банк: КБ ГРУ Приватбанк) судовий збір в розмірі 2 684 грн., по 536 грн. 80 коп. з кожного.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Черкаського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст судового рішення складено 21.12.2023.

Головуючий: Н. М. Кондрацька

Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено27.12.2023
Номер документу115899916
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення заборгованості за послуги з вивезення твердих побутових відходів

Судовий реєстр по справі —711/7741/23

Рішення від 21.12.2023

Цивільне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Кондрацька Н. М.

Ухвала від 27.10.2023

Цивільне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Кондрацька Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні