Справа № 761/46437/23
Провадження № 1-кс/761/30147/2023
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2023 року слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , за участі секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , підозрюваного ОСОБА_4 , захисника- адвокатаОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання прокурора Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про відсторонення підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради,
ВСТАНОВИВ:
Прокурор другого відділу процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у сфері протидії організованій злочинності Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про відсторонення підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від посади начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради.
В обґрунтування клопотання прокурор зазначає, що Головним підрозділом детективів Бюро економічної безпеки України розслідується кримінальне провадження за №12023000000002272 від 11.12.2023 за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Так, прокурор вказує, що досудовим розслідуванням встановлено, що 23.11.2021, за результатом відкритих торгів про закупівлю підрядних робіт за державні кошти з реконструкції системи киснепостачання з встановленням кисневих станціи?, між Управлінням капітального будівництва Одеськоі? міськоі? ради в особі начальника управління ОСОБА_4 і ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) укладено договір №75-21/П та всупереч діючим нормам в період діі? карантину, щодо звільнення від оподаткування операціи? з постачання медичного обладнання, до акту здачі змонтованого устаткування від 29.11.2021 № 1, безпідставно включено суму податку на додану вартість за операцією з постачання медичного генератору кисню MENTIS M-SPSA50, продуктивністю 50м3/год в розмірі 4 046 955,96 грн, що свідчить про розтрату бюджетних коштів, шляхом зловживання службовою особою своі?м службовим становищем, вчиненого в особливо великих розмірах.
Досудовим розслідуванням встановлено, що 16.07.2014 відповідно до розпорядження міського голови Одеської міської Ради від 16.07.2014 № 837К, на посаду начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради призначено ОСОБА_4 .
Згідно змісту клопотання, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради, виконуючи організаційно-розпорядчі і адміністративно-господарські обов`язки, являючись службовою особою, відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, маючи досвід роботи в органах місцевого самоврядування на керівних посадах, здійснюючи розпорядження бюджетними коштами, діючи за попередньою змовою групою осіб з невстановленими досудовим розслідуванням особами, здійснив розтрату грошових коштів місцевого бюджету в інтересах третіх осіб, шляхом зловживання службовим становищем.
Так, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 19.10.2021 ОСОБА_4 за попередньою змовою із невстановленими досудовим розслідуванням особами, діючи для досягнення спільної злочинної мети направленої на розтрату бюджетних грошових коштів Одеської міської ради на користь третіх осіб, розробив план, який полягав у здійсненні оплати за постачання медичних генераторів кисню, за рахунок коштів місцевого бюджету, із безпідставним включенням суми податку на додану вартість до ціни обладнання, попри звільнення від такого оподаткування відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224. При цьому ОСОБА_4 , діючи за визначеним планом та усвідомлюючи покладену на нього відповідальність службової особи, передбачаючи настання суспільно небезпечних наслідків, використав офіційно надані йому за посадою службові повноваження для розтрати бюджетних коштів на користь третіх осіб.
У свою чергу, невстановлені досудовим розслідуванням особи, для досягнення спільної злочинної мети, забезпечили наявність підконтрольної юридичної особи, директор якої не був обізнаний про дійсні наміри останніх, для подальшого отримання оплати за постачання медичних генераторів кисню, за рахунок коштів місцевого бюджету, із безпідставним включенням суми податку на додану вартість до ціни обладнання.
Зазначений злочин ОСОБА_4 за попередньою змовою із невстановленими досудовим розслідуванням особами, вчинив за наступних обставин.
Так, ОСОБА_4 , будучи головою Управління та головним розпорядником його бюджетних коштів, був обізнаний щодо: включення до бюджету Одеської міської територіальної громади на 2021 рік асигнувань на розробку проєктно-кошторисної документації, в т.ч. по об`єкту «Проєктування та капітальний ремонт системи зовнішнього киснепостачання КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7»; рішення Одеської міської ради від 24.12.2020 року № 13-VIII «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2021 рік» зі змінами відповідно до якого управлінню капітального будівництва Одеської міської ради на об`єкт: КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7 виділено кошти у сумі 25 000 000, 00 грн; листа директора Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради ОСОБА_6 № 01-41/233 від 07.04.2021, яким остання просила в сприянні Одеської міської ради у вирішенні питань придбання та встановлення індивідуальних кисневих станцій (кисневих генераторів) для забезпечення стабільного та безперебійного киснепостачання в закладах охорони здоров`я комунальної власності територіальної громади м. Одеси, серед яких зазначене КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7, з потребою у встановленні трьох кисневих станцій у «контейнерному» виконанні виробничою потужністю 50 м3/годину, вартістю 9100,00 тис. грн.
З метою реалізації спільного злочинного плану, 19.10.2021 о 13:20 на засіданні тендерного комітету управління капітального будівництва Одеської міської ради, щодо проведення процедури відкритих торгів по об`єкту: «Реконструкція системи киснепостачання з встановленням кисневих станцій КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7, Голова тендерного комітету ОСОБА_4 доповів про наявність документів, на підставі яких необхідно розпочати проведення процедури публічних закупівель щодо зазначеного об`єкту. За результатами засідання, усіма членами одноголосно вирішено підготувати тендерну документацію, проект договору, оголошення про проведення торгів та складено відповідний протокол №77/Т-1 від 19.10.2021.
Того ж дня, о 13:30, після доповіді Голови тендерного комітету стосовно підготовки оголошення про проведення відкритих торгів, проекту договору та тендерної документації по об`єкту закупівлі «Реконструкція системи киснепостачання з встановленням кисневих станцій КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7», на засіданні тендерного комітету Управління, вирішено затвердити розроблену тендерну документацію по вищевказаному об`єкту закупівлі та оприлюднити на веб-порталі Уповноваженого органу підготовлені документи. За результатами засідання складено протокол №77/Т-2 від 19.10.2021.
Так, 19.10.2021 на Офіційному порталі оприлюднення інформації про публічні закупівлі України (https://prozorro.gov.ua), розпочато процедуру відкритих торгів про закупівлю підрядних робіт за кошти державного бюджету з реконструкції системи киснепостачання з встановленням кисневих станцій на об`єкті КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7, замовником якого є Управління капітального будівництва Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 04056902), керівником якого являється ОСОБА_4 .
Продовжуючи реалізацію спільного із невстановленими досудовим розслідуванням особами злочинного умислу направленого на розтрату коштів місцевого бюджету на користь третіх осіб, невстановленими особами залучено ОСОБА_7 , (матеріали досудового розслідування відносно якого виділено в окреме кримінальне провадження за №12023000000001960 від 20.10.2023 та 30.11.2023 вироком Приморського районного суду м. Одеси, ОСОБА_7 визнано винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 205-1 КК України), який не будучи обізнаний про дійсні наміри останніх, спільно з невстановленими особами, не пізніше 25.02.2021 вчинив всі необхідні дії щодо державної перереєстрації суб`єкта господарської діяльності на своє ім`я та відповідно став засновником та керівником юридичної особи ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) шляхом подачі у супроводі невстановленої особи державному реєстратору документів, в які внесені завідомо неправдиві відомості, та які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи, за що отримав від невстановлених осіб грошову винагороду у розмірі.
Після вказаної перереєстрації ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) на ім`я ОСОБА_7 та призначення його на посаду керівника підприємства, останній не здійснював підприємницьку діяльність, не приймав участі у тендерних закупівлях, не укладав угоди фінансового характеру та не користувався печаткою підприємства, реєстраційні та установчі документи підприємства передав невстановленій досудовим слідством особі, що надало змогу останній фактично керувати юридичною особою.
Використовуючи вказані документи, невстановлені досудовим розслідуванням особи вели незаконну діяльність з метою надання протиправних послуг суб`єктам господарювання реального сектору економіки, в тому числі з Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 04056902) з безпідставної мінімізації податкових зобов`язань та неправомірного формування податкового кредиту з податку на додану вартість, завищення цін, а саме: складали від імені ОСОБА_7 , як директора підприємства необхідні документи фінансово-господарської діяльності (договори, податкові накладні, податкову звітність та інші документи), звітні документи даного підприємства по сплаті податків, які зовні складені вірно, але фактично не відповідають дійсності та надали змогу перераховувати грошові кошти без фактичного проведення фінансово-господарських операцій з безпідставним відображенням їх у податковій та бухгалтерській звітності підприємства і його контрагентів.
23.11.2021, за результатами відкритих інтернет-торгів, переможцем процедури закупівлі визначено ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) із кінцевою пропозицією в розмірі 25 824 974,52 грн.
Надалі, ОСОБА_4 , 23.11.2021 з метою реалізації злочинного умислу, шляхом зловживання своїм службовим становищем, у невстановленому досудовим розслідуванням місці, діючи умисно, уклав договір № 75-21/П між Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради в особі начальника управління ОСОБА_4 (Замовник згідно договору) та підконтрольною невстановленим досудовим розслідуванням особам ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) в особі директора ОСОБА_7 (Підрядник згідно договору), який не був обізнаний про дійсні наміри останніх та особисто не підписував договір зазначений договір щодо закупівлі підрядних робіт за державні кошти, згідно якого Підрядник зобов`язується виконати роботи, зазначені у проектно-кошторисній документації, а Замовник прийняти від Підрядника завершені роботи та оплатити їх, за наявності бюджетних коштів на рахунку Замовника.
Згідно п. 1.2. договору, найменування робіт: 45454000-4 Реконструкція. Реконструкція системи киснепостачання з встановленням кисневих станцій КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7. У відповідності до п. 3.1. договору, ціна становить 25 824,97452 тис. грн (двадцять п`ять мільйонів вісімсот двадцять чотири тисячі дев`ятсот сімдесят чотири гривні 52 коп.), у т.ч. ПДВ - 1 827, 73652 тис. грн, у тому числі на 2021 рік - 24 464, 04492 тис. грн, у т.ч. ПДВ - 1 600, 91492 тис. грн; на 2022 рік - 1 360, 92960 тис. грн., у т.ч. ПДВ - 226,82160 тис. грн. У п. 4.1 договору передбачено, що розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником Підряднику виконаних робіт, на підставі підписаних Сторонами Довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3. Пунктом 4.2 договору передбачено, що фінансування робіт Об`єкта здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, згідно з Додатком № 3 «План фінансування робіт».
У свою чергу, ОСОБА_4 реалізовуючи спільний злочинний план, за попередньою змовою із невстановленими досудовим розслідуванням особами, для збільшення загальної суми розтрати бюджетних грошових коштів Одеської міської ради на користь третіх осіб, шляхом безпідставного включенням суми податку на додану вартість до ціни обладнання медичних генераторів кисню, 29.11.2021 підписав додаткову угоду № 2 до Договору № 75-21/П від 23.11.2021 із внесенням істотних змін до ціни договору.
Так, додатковою угодою № 2 до Договору про закупівлю підрядних робіт за державні кошти № 75-21/П від 23.11.2021 ціну договору залишено без змін, однак змінено суму податку на додану вартість на витрати підрядника, що пов`язані з устаткуванням у розмірі 4 304, 16242 тис. грн.
Виходячи з умов Договору № 75-21/П від 23.11.2021, з урахуванням укладених Додаткових угод, ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) приймає на себе зобов`язання виконати роботи по об`єкту «Реконструкція системи киснепостачання з встановленням кисневих станцій КНП «Міська лікарня № 8» Одеської міської ради у листопаді 2021 року, а Управління капітального будівництва Одеської міської ради прийняти та сплати вартість робіт, що визначаються згідно договірної ціни та становить в загальній сумі - 25 824,97452 тис. грн (двадцять п`ять мільйонів вісімсот двадцять чотири тисячі дев`ятсот сімдесят чотири гривні 52 коп.), у т.ч. ПДВ - 4 304, 16242 тис. грн. з проведенням розрахунків на підставі довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма № КБ-3).
Так, згідно акта здачі змонтованого устаткування від 29.11.2021 № 1 (додаток до Акту приймання виконаних будівельних робіт за 11.2021), ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) змонтовано та передано обладнання на об`єкті будівництва КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7 на загальну суму 20 345942, 90 грн в тому числі ПДВ - 4 069188, 56 грн. з яких - медичні генератори кисню MENTIS M-SPSA 50, продуктивністю 50м3/год у кількості 2 шт. за ціною в сумі - 20 234779, 80 грн. у т.ч. ПДВ - 4 046 955,96 грн.
Відповідно до довідки про вартість виконаних робіт та витрат №1 за листопад 2021 р., підписаної 29.11.2021, загальна сума витрат на виконання умов договору № 75-21/П від 23.11.2021 на об`єкті: КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Пастера, 5/7, становить 24 643 397,77 грн., з яких вартість змонтованого устаткування складає 20 345 942,70, грн., включаючи суму ПДВ - 4 069 188, 78 грн.
Так, у невстановлені досудовим розслідуванням час та спосіб, але не пізніше 29.11.2021, ОСОБА_4 , будучи на посаді начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради, та відповідно до Положення будучи головним розпорядником бюджетних коштів Управління, діючи умисно, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, подав до Державної казначейської служби України у м. Києві платіжну інструкцію, яка стала підставою для нарахування коштів з державного бюджету на рахунок ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813), тим самим виконавши усі необхідні та залежні від нього дії, визначені згідно раніше розробленого плану, спрямовані на розтрату бюджетних коштів та довів свій злочинний умисел до кінця.
30.11.2021, згідно з платіжними дорученнями № № 373, 374 від 29.11.2021 платника Управління капітального будівництва Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 004056902), з рахунку Держказначейської служби України, м. Київ, - UA648201720344251026100034555, на рахунок отримувача ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) НОМЕР_1 , відкритому у АТ «Укрексібанк», перераховано кошти в сумі 24 843 397, 44 грн. у т. ч. загальна сума ПДВ - 4 140 566, 24 грн. з призначенням платежу1517322;3142;ЗАП.Рек.сист.киснеп.звстан.кисн.ст.КНП«МКІЛ»«ОМР,в.Паст5/7;Д7521/Пв23.11.21ду2в29.11.21дпввбр1.апвбр1,2 аззу1,2за11.21в29.11.21.
24.12.2021, ОСОБА_4 підписано додаткову угоду №3 у до Договору про закупівлю підрядних робіт за державні кошти № 75-21/П від 23.11.2021, згідно якої, у зв`язку з виконанням сторонами взятих на себе зобов`язань, Договір про закупівлю підрядних робіт за державні кошти № 75-21/П від 23.11.2021, за взаємною згодою вважається виконаним.
Отже, 30.11.2021, у невстановленому досудовим розслідуванням місці, начальник Управління капітального будівництва Одеської міської ради ОСОБА_4 , будучи головним розпорядником бюджетних коштів Управління, за попередньою змовою із невстановленими досудовим розслідуванням особами, діючи для досягнення спільної злочинної мети направленої на розтрату бюджетних грошових коштів Одеської міської ради на користь третіх осіб, шляхом зловживання своїм службовим становищем, та достовірно знаючи про те, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224 поставка медичних генераторів кисню звільняється від оподаткування ПДВ, здійснив розтрату бюджетних коштів в особливо великому розмірі, шляхом безпідставного перерахування в адресу ТОВ «Будівельна Компанія «Антаро Білд» (код ЄДРПОУ 39086813) суми податку на додану вартість в розмірі 4 046 955,96 грн. за Договором № 75-21/П від 23.11.2021, щодо постачання двох медичних генераторів кисню MENTIS M-SPSA 50, із включенням суми ПДВ до ціни, попри звільнення від такого оподаткування, тим самим завдав збиток Одеській міській раді розмірі 4 046 955,96 грн.
З огляду на наявність достатніх доказів, 14.12.2023 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю села Новоселівка, Кілійського району, Одеської області, громадянину України, зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , повідомлено про підозру у розтраті чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб, вчиненого в особливо великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Обставинами, що дають підстави підозрювати ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень і посилання на матеріали, що підтверджують ці обставини є: Розпорядження міського голови Одеської міської Ради від 16.07.2014 № 837К, відповідно до якого ОСОБА_4 призначено на посаду начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради;
Наказ управління капітального будівництва Одеської міської ради № 87-к від 16.07.2014, відповідно до якого ОСОБА_4 приступив до виконання обов`язків начальника Управління; Рішення Одеської міської ради № 384-VI від 28.02.2011 (зі змінами внесеними відповідно до рішення Одеської міської ради № 3496-VI від 18.06.2013 «Про внесення змін до положення про управління капітального будівництва Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 28.02.2011 № 384-VI»), затверджено положення про управління капітального будівництва Одеської міської ради (далі Положення); Лист від імені начальника Управління в адресу директора Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради щодо включення до бюджету Одеської міської територіальної громади на 2021 рік асигнувань на розробку проєктно-кошторисної документації, в т.ч. по об`єкту «Проєктування та капітальний ремонт системи зовнішнього киснепостачання КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: м. Одеса, вул. Пастера, 5/7»; Рішення Одеської міської ради від 24.12.2020 року №13-VIII «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2021 рік» зі змінами відповідно до якого управлінню капітального будівництва Одеської міської ради на об`єкт: КНП «Міська клінічна інфекційна лікарня» Одеської міської ради за адресою: м. Одеса, вул.Пастера, 5/7 виділено кошти у сумі 25 000 000, 00 грн; Протокол огляду документів вилучених під час обшуку 03.02.2023 за адресою: м. Одеса, вул. Комітетська, буд. 10А; Протокол огляду документів вилучених під час обшуку 23.03.2023 за адресою: м. Одеса, вул. Комітетська, буд. 10А; Протоколи оглядів інформації та документів від 21.09.2023, якими встановлено перелік товарів операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість; Договір № 75-21/П та додаткові угоди до нього щодо закупівлі підрядних робіт за державні кошти від 23.11.2021 укладений між Управлінням в особі начальника управління ОСОБА_4 та підконтрольною невстановленим досудовим розслідуванням особам ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» «АНТАРО БІЛД» в особі директора ОСОБА_7 при постачанні двох медичних генераторів кисню MENTIS M-SPSA 50 із протиправним включенням суми ПДВ у розмірі 4 046 955,96 грн. до ціни договору, попри звільнення від такого оподаткування; Акт здачі змонтованого устаткування № 1 від 23.11.2021 року; Платіжні доручення № № 373, 374 від 29.11.2021 відповідно до якого Управлінням перераховано на рахунок отримувача ТОВ «БК «АНТАРО БІЛД» кошти в розмірі 24 843 397, 44 грн. у т. ч. загальна сума ПДВ - 4 140 566, 24 грн.; Висновок аналітичного дослідження ГУ ДПС в Одеській області № 54/15-32-08-01-01/39086813 від 04.11.2022, яким виявлено допущення службовими особами Управління безпідставного включення сум податку на додану вартість до ціни постачання медичних генераторів кисню MENTIS M-SPSA 50, продуктивністю 50м3/год, в загальному розмірі 6 070 433, 94 грн; Висновки судово - економічних експертиз № № 23-4602 та 23-4603 від 13.09.2023, складені експертами Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз, якими підтверджено суми безпідставного включення податку на додану вартість до ціни постачання медичних генераторів кисню MENTIS M-SPSA 50, продуктивністю 50м3/год у розмірі 2 023 477, 98 грн. та 4 046 955, 96 грн відповідно; Висновок судової почеркознавчої експертизи № 692/711 від 24.03.2023, складений експертами Інституту судових експертиз ім. заслуженого професора М.С. Бокаріуса, відповідно до якого ОСОБА_7 надав довіреність від 25.02.2021 з питань придбання (купівлі) ТОВ «Антаро БІЛД» та підписав заяву щодо реєстрації вказаної юридичної особи; Повідомлення про підозру ОСОБА_7 від 20.10.2023 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 205-1 КК України; Протокол допиту підозрюваного ОСОБА_7 від 20.10.2023, відповідно до якого останній показав, що працевлаштований у сервісі доставки їжі та на пропозицію знайомого, за грошову винагороду без мети здійснення господарської діяльності став засновником та директором ТОВ БК «Антаро Білд». У подальшому ніякої участі у тендерних закупівлях не приймав, фінансово - господарських документів не підписував, управління банківськими рахунками ТОВ БК «Антаро Білд» не здійснював; іншими матеріалами кримінального провадження в сукупності.
Прокурор вказує, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні корупційного, особливо тяжкого злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, за який передбачена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатись певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна. Вказане кримінальне правопорушення вчинене ОСОБА_4 шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб, вчиненого в особливо великих розмірах.
На переконання прокурора, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, що пов`язано із відстороненням ОСОБА_4 від посади начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради у зв`язку з наступним: перебування ОСОБА_4 на посаді начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради сприяло вчиненню кримінального правопорушення, а відтак є обґрунтовані підстави вважати, що перебуваючи на вищевказаній посаді ОСОБА_4 також може: вчинити активні дії направленні приховування речей і документів, які можуть викрити причетність невстановлених досудовим розслідуванням осіб до вчиненого кримінального правопорушення незаконними засобами впливати на свідка ОСОБА_7 та інших учасників кримінального провадження; протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином, у тому числі зможе продовжити протиправну діяльність, пов`язану із своїм службовим становищем. У зв`язку з чим прокурор вважає наявними підстави для відсторонення підозрюваного від займаної посади.
Прокурор у судовому засіданні клопотання підтримав, посилаючись на викладені в ньому доводи.
Підозрюваний та його захисник проти задоволення клопотання заперечували, зазначивши, що органом досудового розслідування не доведено наявність ризиків, пов`язаних із перебуванням підозрюваного на посаді. Зазначили, що підозра є необґрунтованою, крім того, ОСОБА_4 перебуваючи на займаній посаді не зможе знищити чи підробити документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на експертів, свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, оскільки під час досудового розслідування здійснено майже всі необхідні слідчі дії. Також, вказували на стійкі соціальні зв`язки підозрюваного, який має на утриманні неповнолітню дитину та відсутність інших джерел доходу, а тому просили відмовити в задоволенні клопотання.
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, ретельно дослідивши матеріали клопотання та доводи прокурора, якими обґрунтовується клопотання, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів клопотання та встановлено слідчим суддею, Головним підрозділом детективів Бюро економічної безпеки України розслідується кримінальне провадження за № 12023000000002272 від 11.12.2023 за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
16.07.2014 відповідно до розпорядження міського голови Одеської міської Ради від 16.07.2014 № 837К, на посаду начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради призначено ОСОБА_4 .
29.09.2023 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , повідомлено про підозру у розтраті чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб, вчиненого в особливо великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України в межах досудового розслідування кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за № 42022000000001625 від 17.11.2022 року.
Постановою прокурора ОСОБА_3 від 11.12.2023 року виділено з матеріалів кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за № 42022000000001625 від 17.11.2022 року в окреме провадження матеріали досудового розслідування за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України.
14.12.2023 ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України в межах досудового розслідування кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за № 12023000000002272 від 11.12.2023 р.
Так, відповідно до положень ст.131 КПК України відсторонення від посади є заходом забезпечення кримінального провадження.
Відповідно до ст. 154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину, і незалежно від тяжкості злочину - щодо особи, яка є службовою особою правоохоронного органу. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Викладені прокурором у клопотанні обставини підозри особи підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, які містяться у матеріалах клопотання.
При цьому, на стадії досудового розслідування кримінального провадження слідчий суддя вважає, що він не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування відносно неї запобіжного заходу. На досудовому розслідуванні визнання доказів недопустимими можливе лише у разі очевидної і явної їх недопустимості, а висновок про очевидну і явну недопустимість певних доказів має бути категоричним, тобто він не може бути спростований матеріалами, які зібрані або можуть бути зібрані в процесі досудового розслідування.
Вирішуючи питання про наявність правових підстав для відсторонення від посади, слідчий суддя має виходити з того, чи пов`язане розслідуване кримінальне правопорушення із зайняттям особи відповідної посади та чи існують підстави вважати, що подальше перебування особи на такій посаді створює умови, за яких особа може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
У той же час, слідчий суддя при вирішенні питання про відсторонення від посади має виходити з наявності об`єктивних факторів, актуальних на час відповідного звернення, а саме чи існують заявлені стороною обвинувачення ризики.
Ризиком у контексті кримінального провадження є певна ступінь можливості, що особа вдасться до вчинків, які будуть перешкоджати досудовому розслідуванню та судовому розгляду. При визначенні ризиків закон не вимагає неспростовних доказів того, що підозрюваний однозначно, поза всяким сумнівом, здійснюватиме відповідні дії, однак вимагає обґрунтування, що вона має реальну можливість їх здійснити.
Як вбачається зі змісту клопотання та наголошувалось прокурором в судовому засіданні, необхідність відсторонення підозрюваного від посади начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради обгрунтовується рядом наступних підстав:
- перебування ОСОБА_4 на посаді начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради сприяло вчиненню кримінального правопорушення, а відтак є обґрунтовані підстави вважати, що перебуваючи на вищевказаній посаді ОСОБА_4 також може:
- вчинити активні дії направленні приховування речей і документів, які можуть викрити причетність невстановлених досудовим розслідуванням осіб до вчиненого кримінального правопорушення
- незаконними засобами впливати на свідка ОСОБА_7 та інших учасників кримінального провадження;
- протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином, у тому числі зможе продовжити протиправну діяльність, пов`язану із своїм службовим становищем.
Разом з тим, підстави для задоволення клопотання прокурора про відсторонення ОСОБА_4 від посади на даний час відсутні, оскільки слідчим суддею встановлено, що на даний час органом досудового розслідування проведено низку слідчих та процесуальних дій у рамках розслідування кримінального провадження, з якого були виділені матеріали даного кримінального провадження зокрема, проведено обшуки приміщень, під час яких виявлено та вилучено документи, що мають значення для розслідування вказаного кримінального провадження; допитані свідки, проведено ряд експертиз по вилучених документах та інші слідчі та процесуальні дії.
Будь-яких доказів того, що підозрюваним здійснюється будь-який вплив на свідків або підозрюваний іншим чином перешкоджає або має намір перешкодити кримінальному провадження слідчому судді не надано.
При цьому, слідчий суддя бере до уваги, що на даний час стороною обвинувачення вже здійснено низку слідчих дій у рамках розслідування вказаного кримінального провадження, що на даній стадії виключає можливість існування ризиків, які можуть бути підставою для відсторонення особи від займаної посади.
Частиною 1 ст. 157 КПК України передбачено, що слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Частиною 2 статті 158 КПК України визначено, що слідчий суддя, суд відмовляє у продовженні строку відсторонення від посади, якщо прокурор не доведе, що: 1) обставини, які стали підставою для відсторонення від посади, продовжують існувати; 2) сторона обвинувачення не мала можливості забезпечити досягнення цілей, заради яких було здійснено відсторонення від посади, іншими способами протягом дії попередньої ухвали.
Відповідно дост.43 Конституції України, кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, а також гарантує громадянам захист від незаконного звільнення.
Грошове забезпечення, яке підозрюваний отримує на займаній ним посаді є єдиним джерелом доходу. Таким чином, відсторонення підозрюваного від посади матиме негативні наслідки як для нього, так й для членів її сім`ї, які потребують необхідного та достатнього матеріального забезпечення, оскільки позбавить підозрюваного можливості отримувати заробітну плату, яка є єдиним джерелом доходу, задля забезпечення свого життя та життя своїх рідних.
З огляду на вищевикладені обставини, слідчий суддя дійшов висновку про відсутність підстав вважати, що потреби досудового розслідування виправдовують таке обмеження прав підозрюваного як відсторонення його від посади.
При вирішені питання щодо відсторонення від посади ради підозрюваного ОСОБА_4 слідчий суддя дійшов до висновку, що стороною обвинувачення не доведено, що відсторонення від посади підозрюваного є дійсно необхідним для запобігання протиправній поведінці підозрюваного, як і не доведено, що підозрюваний, далі перебуваючи на посаді начальника управління капітального будівництва Одеської міської протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином, у тому числі зможе продовжити протиправну діяльність, пов`язану із своїм службовим становищем.
Оскільки, під час розгляду даного клопотання не надано належних та допустимих доказів на підтвердження позиції сторони обвинувачення, а заявлені вищенаведені доводи сторони захисту прокурором у судовому засіданні не спростовані, слідчий суддя приходить до висновку, що прокурором не доведено необхідності відсторонення ОСОБА_4 від посади для досягнення цілей кримінального провадження, а тому в задоволенні клопотання слід відмовити.
Керуючись ст. 155-157, 534, 309 КПК України, слідчий суддя,
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання прокурора Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про відсторонення підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади начальника управління капітального будівництва Одеської міської ради, - відмовити.
На ухвалу слідчого судді безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення може бути подана апеляційна скарга.
Повний текст ухвали слідчого судді складено 25.12.2023р.
СЛІДЧИЙ СУДДЯ ОСОБА_8
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2023 |
Оприлюднено | 27.12.2023 |
Номер документу | 115901567 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Романишена І. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні