Рішення
від 25.12.2023 по справі 160/14553/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2023 рокуСправа №160/14553/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В. розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини № НОМЕР_1 Національної гвардії України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Військової частини № НОМЕР_1 Національної гвардії України (далі ВЧ № НОМЕР_1 , відповідач), в якій позивач, з урахуванням уточненого позову, просить:

- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, яка виразилась у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 01.03.2018 індексацію грошового забезпечення, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, з визначенням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців - січень 2008 року;

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 01.03.2018, включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - січень 2008 року, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.

В обґрунтування поданого позову позивач зазначає, що проходив службу у відповідача та на день подання позову його знято з усіх видів забезпечення. При цьому, за період з 01.01.2016 по 21.08.2018 йому не в повному обсязі була нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення. Представник позивача звернулася до відповідача із заявою, в якій просила нарахувати та виплатити позивачу за період проходження служби індексацію грошового забезпечення, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 та з адвокатським запитом щодо надання довідки про грошове забезпечення. Однак, листом від 16.05.2023 відповідач надав відповідь, яким повідомив про відсутність правових підстав для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення позивачу за період з 01.01.2016 по 21.08.2018, з урахуванням базових місяців січень 2008 року та березень 2018 року. Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Разом з позовною заявою, позивачем подано заяву про поновлення порушеного строку звернення до суду. В обґрунтування заяви позивач зазначає, що згідно з частиною 1 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Відповідно до частини 2 статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється щестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина 3 статті 122 КАС України). У разі порушення законодавства про оплату праці в частині її виплати працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому індексації заробітної плати без обмеження будь-яким строком, як це передбачено частиною другою статті 233 КЗпП України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). До того ж на військовослужбовців поширюється дія КЗпП України, в тому числі вказаної статті, у тих випадках, коли спеціальним законодавством не врегульовані особливості щодо строку звернення до суду з позовом про стягнення належного військовослужбовцю суми грошового забезпечення.

Ухвалою суду від 10.07.2023 прийнято позовну заяву, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою суду від 08.09.2023 зобов`язано Військову частину № НОМЕР_1 Національної гвардії України надати до суду протягом десяти календарних днів з дня отримання копії цієї ухвали належним чином засвідчені копії документів на підтвердження виплати (невиплати) позивачу індексації грошового забезпечення з 01.01.2016 по 01.03.2018 із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - січень 2008 року, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078; зупинено провадження у справі до отримання судом витребуваних доказів.

22.11.2023 до суду відповідачем надано довідку №89 від 10.11.2023 про розмір грошового забезпечення за 2016-2018 роки ОСОБА_1

21.11.2023 до суду надійшло клопотання від представника відповідача про поновлення процесуального строку для подання відзиву на позов. В обґрунтування заявленого клопотання зазначено, що у строк, визначений ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 у справі №160/14553/23 відзив на позовну заяву не був поданий, оскільки відповідачем не було отримано зазначеної ухвали. Про відкриття провадження відповідачу стало відомо лише після надходження 09.11.2023 на її поштову адресу ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.09.2023 про витребування доказів та зупинення провадження. Окрім того, ВЧ № НОМЕР_1 має досить високе навантаження, оскільки приймає активну участь у виконанні завдань, направлених на відсіч збройній агресії проти України та зміцнення обороноздатності держави. Отже, відповідач вважає, що наслідки впровадження правового режиму воєнного стану та участь військової частини у відсічі збройній агресії проти України - являють собою вагому підставу для пропуску процесуальних строків.

21.11.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позов, в якому відповідач проти задоволення позову заперечує. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що розпорядженням командувача Національної Гвардії №P-5, в січні 2016 року військовослужбовцям НГУ здійснено підвищення рівня доходів військовослужбовців за рахунок збільшення розміру щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, зокрема премії (у відсотковому та абсолютному значенні) та щомісячної додаткової винагороди (в абсолютному значенні, тому що нараховувалась в тому числі і від премії) для виплати грошового забезпечення військовослужбовцям. Зазначеним розпорядженням відбулось підвищення грошових доходів військовослужбовців випереджаючим шляхом з урахуванням прогнозного рівня інфляції. Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Відповідач зауважує, що військова служба є особливим видом публічної служби, тому ї проходження передбачає особливе регулювання праці військовослужбовців, а саме межі реалізації ними своїх трудових прав у зв?язку з специфікою їх правового статусу, відносини щодо звільнення та проходження військової служби врегульовані як загальним законодавством України про працю, так і спеціальним законодавством. При цьому, пріоритетними є норми спеціального законодавства, а норми трудового законодавства підлягають застосуванню лише у випадках, якщо спеціальними нормами не врегульовано спірних відносин, та коли про можливість такого застосування прямо зазначено у спеціальному законі. При цьому, частиною 5 статті 122 КАС України встановлено, що для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, ї проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк. Отже, позивачем пропущений строк звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 25.12.2023 провадження у справі поновлено.

Щодо клопотання представника відповідача про поновлення процесуального строку для подання відзиву на позов, суд зазначає таке.

Приписами статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду. Про поновлення або продовження процесуального строку, відмову у поновленні або продовженні процесуального строку суд постановляє ухвалу, яка не пізніше наступного дня з дня її постановлення надсилається особі, яка звернулася із відповідною заявою.

Отже, враховуючи наведені представником відповідача обставини, суд вважає за можливе продовжити відповідачу процесуальний строк для подачі відзиву та приймає до уваги поданий відзив.

Щодо клопотання представника відповідача про порушення позивачем строку звернення до суду, суд зазначає таке.

Згідно з частинами 1, 2, 5 статті 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.

За приписами частин першої та другої статті 233 КЗпП України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, працівник може звернутися з заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, а у справах про звільнення - в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення.

У разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Відповідно до частини 2 статті 233 КЗпП України у редакції Закону України від 01 липня 2022 року №2352-ІХ, який набрав чинності 19 липня 2022 року, із заявою про вирішення трудового спору у справах про звільнення працівник має право звернутися до суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення, а у справах про виплату всіх сум, що належать працівникові при звільненні, - у тримісячний строк з дня одержання ним письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені йому при звільненні.

На час виникнення спірних правовідносин, частина друга статті 233 КЗпП України діяла в редакції, якою строк звернення працівника до суду з позовом про стягнення належної йому при звільненні заробітної плати у разі порушення законодавства про оплату праці не обмежувався будь-яким строком.

Відповідно до пункту першого глави XIX «Прикінцеві положення» КЗпП України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтею 233 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 №383 «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338 і постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236» дію карантину через COVID-19 продовжено до 30 червня 2023 року.

Згідно з частиною 1 статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України , суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

За наведених обставин, суд визнає поважною причину пропуску строку звернення до суду, поновлює строк звернення до суду.

Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

ОСОБА_1 проходив службу у ВЧ № НОМЕР_1 .

Відповідно до наказу командира ВЧ № НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 21.08.2018 №182 припинено контракт про проходження громадянами України військової служби у Національній гвардії України та виключено зі списків особового складу військової частини та всіх видів забезпечення прапорщика ОСОБА_2 , старшого контролера (командира 3 відділення ) 3 взводу 4 стрілецької роти 2 стрілецького (з охорони об`єктів ПМЗ), звільненого відповідно до ч. 5 п. 2 пп. «Б» ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» з військової служби наказом командувача Національної гвардії України на 17.08 2018 №125 о/с у запас Збройних Сил України за станом здоров`я.

На відповідне звернення представника позивача щодо нарахування та виплати позивачу за період проходження служби індексації грошового забезпечення, відповідачем надано відповідь у листі від 16.05.2023 №2/24-557, з якої вбачається, що індексація грошового забезпечення ОСОБА_1 здійснювалась відповідно до вимог законодавства та правові підстави для нарахування та виплати заявникові індексації грошового забезпечення із застосуванням січня 2008 року як базового місяця відсутні.

До вищевказаної відповіді відповідачем долучено довідку №28 від 10.05.2023, відповідно до якої розмір грошового забезпечення за 2016-2018 роки ОСОБА_1 складає:

-січень 2016: сума нарахованих доходів 1657,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 298,26 грн., компенсація ПДФО 298,26 грн., військовий збір 24,86 грн.;

-лютий 2016: сума нарахованих доходів 8867,20 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-березень 2016: сума нарахованих доходів 8867,20 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-квітень 2016: сума нарахованих доходів 14409,20 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 2593,66 грн., компенсація ПДФО 2593,66 грн., військовий збір 216,14 грн.;

-травень 2016: сума нарахованих доходів 8867,20 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-червень 2016: сума нарахованих доходів 8807,75 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-липень 2016: сума нарахованих доходів 8807,75 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-серпень 2016: сума нарахованих доходів 8807,75 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-вересень 2016: сума нарахованих доходів 8807,75 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 1596,10 грн., компенсація ПДФО 1596,10 грн., військовий збір 133,01 грн.;

-жовтень 2016: сума нарахованих доходів 14045,55 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 2538,90 грн., компенсація ПДФО 2538,90 грн., військовий збір 211,58 грн.;

-листопад 2016: сума нарахованих доходів 8867,20 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 1606,80 грн., компенсація ПДФО 1606,80 грн., військовий збір 133,90 грн.;

-грудень 2016: сума нарахованих доходів 27528,85 грн., індексація 59,45 грн., утримано ПДФО 4965,89 грн., компенсація ПДФО 4965,89 грн., військовий збір 413,82 грн.;

-січень 2017: сума нарахованих доходів 1620,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 291,60 грн., компенсація ПДФО 291,60 грн., військовий збір 24,30 грн.;

-лютий 2017: сума нарахованих доходів 8808,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1585,44 грн., компенсація ПДФО 1585,44 грн., військовий збір 132,12 грн.;

-березень 2017: сума нарахованих доходів 14313,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 2576,34 грн., компенсація ПДФО 2576,34 грн., військовий збір 214,70 грн.;

-квітень 2017: сума нарахованих доходів 8808,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1585,44 грн., компенсація ПДФО 1585,44 грн., військовий збір 132,12 грн.;

-травень 2017: сума нарахованих доходів 8808,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1585,44 грн., компенсація ПДФО 1585,44 грн., військовий збір 132,12 грн.;

-червень 2017: сума нарахованих доходів 8808,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1585,44 грн., компенсація ПДФО 1585,44 грн., військовий збір 132,12 грн.;

-липень 2017: сума нарахованих доходів 8808,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1585,44 грн., компенсація ПДФО 1585,44 грн., військовий збір 132,12 грн.;

-серпень 2017: сума нарахованих доходів 8808,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1585,44 грн., компенсація ПДФО 1585,44 грн., військовий збір 132,12 грн.;

-вересень 2017: сума нарахованих доходів 14905,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 2682,90 грн., компенсація ПДФО 2682,90 грн., військовий збір 223,58 грн.;

-жовтень 2017: сума нарахованих доходів 9400,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1692,00 грн., компенсація ПДФО 1692,00 грн., військовий збір 141,00 грн.;

-листопад 2017: сума нарахованих доходів 9400,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1692,00 грн., компенсація ПДФО 1692,00 грн., військовий збір 141,00 грн.;

-грудень 2017: сума нарахованих доходів 19350,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 3483,00 грн., компенсація ПДФО 3483,00 грн., військовий збір 290,25 грн.;

-січень 2018: сума нарахованих доходів 1620,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 291,60 грн., компенсація ПДФО 291,60 грн., військовий збір 24,30 грн.;

-лютий 2018: сума нарахованих доходів 10130,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1823,40 грн., компенсація ПДФО 1823,40 грн., військовий збір 151,95 грн.;

-березень 2018: сума нарахованих доходів 15522,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 2794,00 грн., компенсація ПДФО 2794,00 грн., військовий збір 232,83 грн.;

-квітень 2018: сума нарахованих доходів 31662,60 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 5699,27 грн., компенсація ПДФО 5699,27 грн., військовий збір 474,93 грн.;

-травень 2018: сума нарахованих доходів 10616,60 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1910,99 грн., компенсація ПДФО 1910,99 грн., військовий збір 159,25 грн.;

-червень 2018: сума нарахованих доходів 10796,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1943,28 грн., компенсація ПДФО 1943,28 грн., військовий збір 161,94 грн.;

-липень 2018: сума нарахованих доходів 10796,00 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 1943,28 грн., компенсація ПДФО 1943,28 грн., військовий збір 161,94 грн.;

-серпень 2018 сума нарахованих доходів 145805,42 грн., індексація 0,00 грн., утримано ПДФО 26244,98 грн., компенсація ПДФО 26244,98 грн., військовий збір 2187,08 грн.

Разом: сума нарахованих доходів 487125,22 грн., індексація 416,15 грн., утримано ПДФО 87757,49 грн., компенсація ПДФО 87757,49 грн., військовий збір 7313,14 грн.

На виконання вимог ухвали суду від 08.09.2023 відповідачем надано до суду довідку №89 від 10.11.2023 про розмір грошового забезпечення за 2016-2018 роки ОСОБА_1 з аналогічними показниками.

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо невиплати індексації грошового забезпечення у належному розмірі протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон № 2011-XII) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

Частиною другою статті 9 Закону № 2011-XII передбачено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно з частиною третьою статті 9 Закону № 2011-XII грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України від 03.07.1991 № 1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення» (далі Закон № 1282-XII).

Приписами статті 1 Закону № 1282-XII визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Статтею 2 Закону № 1282-XII передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Відповідно до статей 4, 6 Закону № 1282-XII (у редакції Закону № 911-VIII від 24.12.2015) індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. У разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 4 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі - Порядок №1078) передбачено, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян проводиться їх компенсація відповідно до законодавства.

Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 №77, застосовується з 01.01.2016) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка.

Пунктом 2 Порядку №1078 передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1078 (в редакції, яка діяла до 15.12.2015) у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1078 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013, який застосовується з 01.12.2015) у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1078 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 141, яка набула чинності 15.03.2018) у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

На підставі пунктом 10-2 Порядку №1078 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013, який застосовується з 01.12.2015) для працівників, яких переведено на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу або організацію або в іншу місцевість та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці у разі продовження такими працівниками роботи, для новоприйнятих працівників, а також для працівників, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати, передбачені законодавством про відпустки, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник.

З аналізу положень Закону №2011-XII і Закон №1282-XII випливає, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці. Через вимоги законодавства проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язком для всіх юридичних осіб-роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Враховуючи, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, механізм індексації має універсальний характер. У свою чергу, правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють наступне виникнення права на отримання індексації (пункти 43-44 постанови Верховного Суду від 27.04.2021 у справі № 380/1513/20).

Крім цього, згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 19.07.2019 у справі № 240/4911/18, від 07.08.2019 у справі №825/694/17, від 20.11.2019 у справі №620/1892/19, виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення.

Суд зазначає, що повноваження державних органів стосовно визначення базового місяця індексації грошового забезпечення не є дискреційними, оскільки законодавцем установлено один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень - проведення індексації грошових доходів у разі перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, встановленого в розмірі 103 відсотки.

Зазначені висновки Верховний Суд виклав у постановах від 29.11.2021 у справі №120/313/20-а, від 26.01.2022 у справі №400/1118/21, від 20.04.2022 у справі №420/3593/20, від 09.06.2022 у справі №600/524/21-а.

На підставі пунктів 2, 5, 10-2 Порядку №1078, для визначення базового місяця для проведення індексації доходів необхідно обрати місяць, у якому заробітна плата працівника зросла за рахунок її постійних складових.

Одночасно з цим, підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення посадових окладів особи. Тобто, початок відліку для обчислення індексу споживчих цін є місяць підвищення посадового окладу. З цього місяця значення індексу споживчих цін приймають за 1 або 100 відсотків, а приріст індексу розраховується з наступного місяця. Водночас нарахування індексації проводиться в місяці, наступному за місяцем, у якому був офіційно опублікований індекс інфляції.

Отже, місяць, у якому відбулося підвищення оплати праці (суми її постійних складових), є базовим при проведенні індексації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців. Указана постанова була чинна з 01.01.2008 до 01.03.2018.

Матеріалами справи підтверджується, що індексація грошового забезпечення в спірний період: з 01.01.2016 року по 01.03.2018 позивачу не нараховувалась та не виплачувалась в неналежному розмірі.

З січня 2008 року посадовий оклад військовослужбовців не змінювався. Він змінився лише в березні 2018 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704), якою встановлені нові розміри посадових окладів військовослужбовців.

Отже, відповідно до положень Порядку №1078, січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2016 по 01.03.2018.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку про наявність протиправної бездіяльності Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 01.03.2018 індексації грошового забезпечення, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, з визначенням місяця, в якиому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців - січень 2008 року.

З метою ефективного захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 01.03.2018, включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - січень 2008 року, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.

З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, із врахуванням правових висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 1073,60 грн., що документально підтверджується квитанцією №ВВСС-8ААН-А468-1СРС від 16.06.2023.

Отже, враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 1073,60 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 ) до Військової частини № НОМЕР_1 Національної гвардії України (адреса: АДРЕСА_2 ; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 08803617) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, яка виразилась у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 01.03.2018 індексацію грошового забезпечення, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, з визначенням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців - січень 2008 року.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 01.03.2018 включно із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - січень 2008 року, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Військової частини № НОМЕР_1 Національної гвардії України судові витрати у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Бондар

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2023
Оприлюднено27.12.2023
Номер документу115902594
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби

Судовий реєстр по справі —160/14553/23

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 25.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні