КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 грудня 2023 року справа №320/8770/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства «Укртранснафта» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: До Київського окружного адміністративного суду звернулося Акціонерне товариство «Укртранснафта» (далі позивач та/або АТ «Укртранснафта») з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач-1 та/або ЦМУ ДПС по роботі з ВПП), Державної податкової служби України (далі відповідач-2 та/або ДПС України), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (т. 2, а.с. 11 14), просить суд:
- визнати протиправними дії ДПС України щодо зупинення реєстрації податкових накладних від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6;
- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 №7555739/770002507 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 №1;
- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2022 №7675042/770002507 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.10.2022 №5;
- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2022 №7675040/770002507 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.10.2022 №6;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6, складені Управителем майна - АТ «Укртранснафта», за датою їх подання на реєстрацію в ЄРПН.
Мотивуючи позовні вимоги, позивач вказує, що податковим органом безпідставно зупинено реєстрацію податкових накладних від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6, оскільки не враховано, що АТ «Укртранснафта» та Управитель майна за договором управління активами (майном) від 30.06.2021 - АТ «Укртранснафта» є однією юридичною особою з одним кодом ЄДРПОУ та спільними видами економічної діяльності, одним з яких є трубопровідний транспорт, а тому ДПС України незаконно зазначив про відсутність КВЕД 49.50 в таблиці даних платника податку на додану вартість.
Позивач також звертає увагу суду на те, що надав контролюючому органу всі необхідні первинні документи з метою реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (також далі ЄРПН) спірних накладних. Зауважує, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не містять чіткої підстави для відмови в реєстрації, при цьому в квитанціях, на підставі яких прийняті такі рішення, відсутній конкретний перелік документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.04.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
03.05.2023 до суду надійшов від відповідача-2, а 10.06.2023 від відповідача-1, відзиви на позовну заяву з додатками, в яких останні стверджували, що в межах спірних правовідносин діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому не допустили протиправності дій та/або рішень.
09.06.2023 до суду представником позивача подано відповіді на відзиви на позовну заяву, де ним зазначено про те, що змісти відзивів на позовну заяву не спростовують тверджень АТ «Укртранснафта», викладених у позовній заяві.
Водночас відповідачами 1, 2 заявлені клопотання про залишення позову АТ «Укртранснафта» без розгляду через пропуск строку звернення до суду.
Заявлене клопотання мотивоване тим, що позов подано 29.03.2023, що є порушенням трьохмісячного строку звернення до суду після процедури адміністративного оскарження, встановленої ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Зазначене клопотання суд вважає необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
При цьому згідно з ч. 4 ст. 122 КАС України якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Суд звертає увагу, що АТ «Укртранснафта» скористалося можливістю досудового порядку вирішення спору звернулося до ДПС України з відповідними скаргами рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6, результати розгляду яких оформлені рішеннями від 21.11.2022 та від 02.12.2022.
Зважаючи на викладене, останній день звернення позивача до суду з позовом щодо оскарження рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 №7555739/770002507 припадає на 21.02.2023, а щодо рішень від 21.11.2022 №7675042/770002507 та №7675040/770002507 на 02.03.2023.
Ураховуючи вищезазначене, а також звертаючи увагу на те, що з цим позовом до суду АТ «Укртранснафта» звернулося 16.01.2023 (підтверджується копією конверта з відміткою поштового відділення), тобто в межах встановленого нормами КАС України строку, правові підстави для залишення позову без розгляду відсутні.
Відповідно до ч.ч. 5, 6 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін: 1) у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу; 2) якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Сторони з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не зверталися.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в :
Відповідно до Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань АТ «Укртранснафта» зареєстровано як юридична особа за кодом ЄДРПОУ 31570412, основним видом діяльності якого є трубопровідний транспорт (код КВЕД 49.50).
30.06.2021 між Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА), як установником управління, та АТ «Укртранснафта», як управителем, укладено договір управління активами (майном) б/н (т. 1 а.с. 67 - 69), згідно з яким установник управління передає управителеві на строк до 30.06.2026 майно, яке безпосередньо задіяне у забезпечення виробничої діяльності технологічного комплексу розташованого на території України частини магістрального нафтопродуктопроводу «Самара - Західний напрямок» в управління, а управитель зобов`язується за плату здійснювати від свого імені управління цими активами.
Відповідно до п. 64.6 ст. 64 Податкового кодексу України (далі ПК України) управителю майна АТ «Укртранснафта» присвоєно податковий номер 770002507 (т. 1 а.с. 71).
03.10.2022 між ТОВ «Нафтосервіс», як клієнтом, та управителем майна АТ «Укртранснафта», як виконавцем, укладено договір №02/УТН-НАФТОСЕРВІС/2022 про надання послуг з транспортування нафтопродуктів територією України (т. 1 а.с. 17 - 30), за умовами якого виконавець зобов`язувався надати клієнту послуги з транспортування нафтопродуктів, що належать клієнту на праві власності, по маршруту транспортування, а клієнт зобов`язувався прийняти та оплатити послуги з транспортування гарантованих обсягів нафтопродуктів.
Підпунктом 6.3.1 вказаного договору передбачена оплата послуг у формі 100% попередньої оплати за кожну партію нафтопродуктів згідно заявок клієнта.
На виконання умов договору ТОВ «Нафтосервіс» перераховано на рахунок АТ «Укртранснафта» 100% передплати за послуги, а саме, 13.10.2022 - 4 607 643,60 грн, у т.ч. ПДВ 767 940,60 грн (т. 1 а.с. 23), 31.10.2022 - 5 485 290,00 грн, у т.ч. ПДВ 914 215,00 грн (т. 1 а.с. 42), та 438 823,20 грн, у т.ч. ПДВ 73 137,20 грн (т. 1 а.с. 42).
У зв`язку із зазначеним позивач склав і направив для реєстрації в ЄРПН податкові накладні:
- від 13.10.2022 №1 на суму ПДВ 767 940,60 грн (т. 1 а.с. 37);
- від 31.10.2022 №5 на суму ПДВ 73 137,20 грн (т. 1 а.с. 38);
- від 31.10.2022 №6 на суму ПДВ 914 215,00 грн (т. 1 а.с. 39).
Проте відповідно до квитанцій від 26.10.2022 №9221094210, від 11.11.2022 №9238548094 та №9238604648 реєстрація вказаних податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.50 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
АТ «Укртранснафта» направлено до контролюючого органу відповідні повідомлення про подання пояснень та копій документів (зокрема договір від 03.10.2022 №02/УТН-НАФТОСЕРВІС/2022, виписки по особовому рахунку за 13.10.2022 та 31.10.2022) щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, за встановленою формою.
Утім, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення про відмову в реєстрації вказаних вище податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 №7555739/770002507, від 21.11.2022 №7675042/770002507 та №7675040/770002507, у зв`язку з ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних.
У подальшому позивач подав скарги на вказані рішення комісії, за результатами розгляду яких рішеннями ДПС України від 21.11.2022 №63367/770002507/2, від 02.12.2022 №68466/770002507/2 та №68459/770002507/2 оскаржувані рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з указаними вище рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло станом на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є ПК України.
Підпунктом 5 п. 180.1 ст. 180 ПК України визначено, що платником податку на додану вартість є, зокрема, особа - управитель майна, яка веде окремий податковий облік з податку на додану вартість щодо господарських операцій, пов`язаних з використанням майна, що отримане в управління за договорами управління майном.
Для цілей оподаткування господарські відносини між управителем майна з власної господарської діяльності та його діяльності з управління майном прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів.
Відповідно до пп.пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Своєю чергою датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п. 187.1 ст. 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 цього Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації, та в якій зазначається, зокрема, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Своєю чергою механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначається Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520).
Відповідно до п. 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядка, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 ПК України.
Згідно з п. 4 Порядка №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, закріплено в п. 5 Порядку №520, і може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п. 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядка, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
За правилами п.п. 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Водночас згідно з п. 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як убачається з матеріалів справи, на виконання вимог чинного законодавства позивачем засобами електронного документообігу ЦМУ ДПС по роботі з ВПП були направлені відповідні пояснення разом із копіями документів щодо фактичного здійснення господарських операцій.
Однак, усупереч наданим документам, контролюючим органом прийнято спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН. При цьому, із змісту вказаних рішень вбачається, що вони не містять конкретної інформації щодо підстави їх прийняття.
Податковий орган зазначає, що підставою зупинення реєстрації податкової накладної позивача було те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.50 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Натомість згідно з відомостями в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань код КВЕД 49.50 трубопровідний транспорт є основним видом діяльності позивача, а також визначений видом економічної діяльності АТ «Укртранснафта» як управителя майна за договором від 30.06.2021.
При цьому відповідачами не надано жодних пояснень та/або доказів щодо наявності в межах спірних правовідносин факту того, що «обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання».
Також відповідачами не доведено, що позивач задіяний у розповсюдженні та використанні ймовірно схемного податкового кредиту, а надані ним документи складені з порушенням законодавства.
Ураховуючи вищезазначене в сукупності, суд приходить до висновку, що дії ДПС України щодо зупинення реєстрації податкових накладних від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6 є протиправними.
Крім того, як підтверджується змістом п. 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. У залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова накладна для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.
У постановах від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 25.11.2022 №320/3484/21 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
У ході судового розгляду справи встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних містять вимоги про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідних рішень.
Суд звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого переліку документів.
При цьому зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 20.04.2023 у справі №380/4746/22.
За вказаних обставин суд дійшов висновку, що ЦМУ ДПС по роботі з ВПП, як при зупиненні реєстрації податкових накладних, так і при винесенні оскаржуваних рішень, обмежилося лише загальними фразами та не вказало конкретно, які саме документи не подані і що вони мали б підтвердити або спростувати.
Також суд вважає за необхідне звернути увагу, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу (аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 21.05.2020 в справі №0940/1240/18).
З урахуванням наведеного суд приходить до висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації вказаних вище податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 №7555739/770002507, від 21.11.2022 №7675042/770002507 та №7675040/770002507 є протиправними та підлягають скасуванню.
Окрім того, суд ураховує, що згідно з п.п. 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
З огляду на викладене задля належного захисту порушеного права позивача необхідно зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6 датою їх фактичного надходження.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір у сумі 16104,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №0000136549 від 11.01.2023 (т. 1 а.с. 16).
Водночас, згідно з п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано: суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» встановлено, що в 2023 році прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2023 року становить 2684,00 гривень.
Зважаючи на те, що позовна заява АТ «Укртранснафта» містить 4 немайнові вимоги судовий збір за подання до суду цього позову складає 10 736,00 грн (2 684,00 х 4).
Таким чином, позивачем було надміру сплачено 5 368,00 грн (16 104,00 - 10 736,00) судового збору.
Ураховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень у розмірі 10 736,00 грн, з яких 2 684,00 грн за рахунок ДПС України, а 8 052,00 грн за рахунок ЦМУ ДПС по роботі з ВПП.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір», питання про повернення з Державного бюджету України судового збору, сплаченого в більшому розмірі, ніж встановлено законом, вирішується за клопотанням особи, що його сплатила.
Беручи до уваги відсутність такого клопотання у матеріалах справи, питання про повернення позивачеві надміру сплаченої суми судового збору судом під час розподілу судових витрат не вирішується.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо зупинення реєстрації поданих Акціонерним товариством «Укртранснафта» податкових накладних від 13.10.2022 №1, від 31.10.2022 №№ 5, 6.
3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 №7555739/770002507 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.10.2022 №1.
4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2022 №7675042/770002507 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.10.2022 №5.
5. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2022 №7675040/770002507 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.10.2022 №6.
6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393) на користь Акціонерного товариства «Укртранснафта» (місцезнаходження: 01010, м. Київ, вул. Князів Острозьких, 32/2, ідентифікаційний код 31570412) судовий збір в сумі 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп).
7. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 02068, м. Київ, вул. Кошиця, 3, ідентифікаційний код ВП 44082145) на користь Акціонерного товариства «Укртранснафта» (місцезнаходження: 01010, м. Київ, вул. Князів Острозьких, 32/2, ідентифікаційний код 31570412) судовий збір в сумі 8 052,00 грн (вісім тисяч п`ятдесят дві грн 00 коп).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2023 |
Оприлюднено | 27.12.2023 |
Номер документу | 115903451 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні