Рішення
від 21.12.2023 по справі 260/8255/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

21 грудня 2023 року м. Ужгород№ 260/8255/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадженні

за позовом Мукачівської окружної прокуратури Закарпатської області до

Відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області,

Неліпинська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області,

треті особи: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області, Ганьковицька гімназія Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

26 вересня 2023 року Мукачівська окружна прокуратура Закарпатської області звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, треті особи: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області, Неліпинська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області, Ганьковицька гімназія Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області , яким просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (пл. Головна, 157, с. Неліпино, Мукачівський район, Закарпатська область, 89308, ЄДРПОУ 44094077) в частині невжиття заходів приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 26953, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, с. Ганьковиця, буд. 32.

2. Зобов`язати відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (пл. Головна, 157, с. Неліпино, Мукачівський район, Закарпатська область, 89308, ЄДРПОУ 44094077) привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 26953, що за знаходиться адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, с. Ганьковиця, буд. 32, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану Мукачівською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території обслуговування.

Так , було встановлено, що на території вказаної територіальної громади знаходиться захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 26953 (далі - ПРУ № 26953) за адресою: с. Ганьковиця, 32, Мукачівський район, Закарпатська область у будівлі Ганьковицької гімназії Неліпинської сільської ради, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовою до використання за призначенням, через те, що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Відповідно до доручення Прем`єр-міністра України від 10.06.2022 №14529/0/1-22 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти» з метою створення безпечних умов перебування в закладах освіти дітей, учнів, студентів і працівників з урахуванням збройної агресії російської федерації органами місцевого самоврядування створено комісії з огляду (оцінки) будівель (споруд, приміщень) закладів освіти з метою визначення їх можливості використання таких як укриття.

Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.03.2023 ПРУ № 26953 визнано обмежено готовим до використання за призначенням. Оскільки порушення зафіксовані також і у актах від 09.07.2021, 11.01.2022, 02.08.2022, то логічним є висновок, що з 09.07.2021 і до цього часу зазначені в акті порушення не усунуто, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних і достатніх заходів балансоутримувачем - відділом освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан готовності. Зазначено, що Мукачівської окружною прокуратурою скеровувався лист на адресу ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Закарпатській області, в якому повідомлялося про невиконання балансоутримувачем вимог ч.8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 № 138, яке виявилося у не приведенні захисної споруди № 26953 у стан готовності після початку бойових дій, що свідчить про порушення інтересів держави. Згідно з листом Мукачівського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області від 07.08.2023 № 52 26-01 01-1025/52 26-02 з додатками: актами від 10.09.2021, 09.07.2021, 11.01.2022, 22.03.2023, приписом від 10.09.2021, проведено комісійне обстеження ПРУ № 26919. Згідно Актів оцінки готовності таке визнане обмежено готовими.

12 жовтня 2023 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито загальне позовне провадження у адміністративній справі.

31 жовтня 2023 року від Відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача. Позовні вимоги залишають на розсуд суду.

31 жовтня 2023 року від Неліпинська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області,клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача. Позовні вимоги залишають на розсуд суду.

01 листопада 2023 року від Ганьковицької гімназії Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області на виконання вимог ухвали від 12 жовтня 2023 року надійшли завірені належним чином документи.

13 листопада 2023 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду залучено до участі у справі в якості співвідповідача Неліпинську сільську раду( код ЄДРПОУ 04351529) с. Неліпино, вул. Головна,157 та зобов`язано надати суду :Положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району, інші документи, які підтверджують, що відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району є балансоутримувачем Ганьковицької гімназії.

22 листопада 2023 року на виконання вимог ухвали від 13 листопада 2023 року від Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області надійшли документи.

В судове засідання сторони не зявилися, однак, 21.12.2023 року від позивача надійшла заява відповідно до якої не заперечує щодо розгляду справи у письмовому провадженні. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

2. Обставини, встановлені судом.

Судом встановлено, що на території територіальної громади знаходиться захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 26953 за адресою: с. Ганьковиця, 32, Мукачівський район, Закарпатська область у будівлі Ганьковицької гімназії Неліпинської сільської ради.

Рішенням № 53 від 01 лютого 2021 року Неліпинської сільської ради прийнято у комунальну власність Неліпинської сільської ради адмінбудівлі Ганьковицької сільської ради , будівлі і споруди закладів освіти( школ, ДНЗ), охорони здоровя та культури розташовані на території Неліпинської сільської ради.

Відповідно до Статуту Ганьковицької гімназії Неліпинської сільської ради, затвердженого рішенням Неліпинської сільської ради № 204 від 11.11.2021 року засновником гімназії є Неліпинська сільська рада.( п.1.3.)

Рішенням № 46 від 18 жовтня 2022 року Неліпинської сільської ради школу за адресою с. Ганьковиця,32 передано на баланс відділу освіти , культури , молоді та спорту Неліпинської сільської ради.

Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.03.2023 вищезазначене ПРУ перебуває у комунальній власності Неліпинської сільської ради, балансоутримувачем якого є відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради, та є обмежено готовим для експлуатації за призначенням. Протирадіаційне укриття № 26953 загальною площею 285,6 м.кв., оцінка стану сховища - задовільна. Вищезазначена споруда може вмістити 300 осіб у разі необхідності.

Встановлено, що 22.03.2023 комісією у складі начальника відділу містобудування, архітектури, земельних відносин, житлово-комунального господарства, цивільного захисту та мобілізаційної роботи Неліпинської сільської ради ОСОБА_1 , головного спеціаліста-землевпорядника відділу містобудування, архітектури земельних відносин, житлово-комунального господарства, цивільного захисту та мобілізаційної роботи Неліпинської сільської ради Пивовара О.Л., головного фахівця відділу цивільного захисту Мукачівського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області Тарасова А.В., начальника відділу цивільного захисту Мукачівської РДА Головчанського В.С. у присутності керівництва Ганьковицької гімназії Неліпинської сільської ради проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 26953. За результатами оцінки складено акт, згідно з яким протирадіаційне укриття визначене як обмежено готове до використання за призначенням.

Відповідачем акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту не оскаржувався.

За наданими Мукачівським РУ ГУ ДСНС у Закарпатській області, Неліпинською сільською радою на запити Мукачівської окружної прокуратури документами та інформацією, 09.07.2021, 11.01.2022, 02.08.2022 комісією здійснювалася оцінка стану готовності ПРУ № 26953, за результатами якої складено акти, в яких зафіксовано аналогічні порушення, згідно з яким ПРУ № 26953 визначене як обмежено готове до використання за призначенням.

Згідно о акту № 421 від 10.09.2021, який складений за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - Ганьковицькою гімназією Неліпинської сільської ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідно до якого виявлено ряд порушень вимог чинного законодавства і ступінь ризику суб`єкта господарювання визначено як високий.

За результатами вказаного заходу контролю керівництву Ганьковицької гімназії вручено припис № 264 від 10.09.2021 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким визначено граничні строки усунення виявлених порушень.

Однак, інформація у графі «відмітка про виконання» вказаного припису відсутня.

Відповідно до листа Неліпинської сільської ради ремонтні роботи станом на 24.08.2023 у ПРУ № 26953 Ганьковицької гімназії не проводилися.

Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.03.2023 ПРУ № 26953 визнано обмежено готовим до використання за призначенням.

Так, встановлено відсутність захисно-герметичних дверей, оскільки такі не передбачено проектом; відсутність противибухових пристроїв; не пофарбовані водопровідні та каналізаційні труби (що може призвести до виведення їх з робочого стану). Перевіркою стану вентиляції встановлено, що така не передбачена проектом. Автоматична система пожежогасіння та сигналізації перебувають у несправному стані; відсутня укомплектованість пожежних кранів та труб пожежогасіння, оскільки не передбачені проектом. Наявність робочого інструменту з обслуговування захисної споруди становить 80 % від встановлено нормативу. Відсутня дизельна електростанція.

Перевіркою документації на захисну споруду встановлено, що список особового складу формування з обслуговування споруди наявний, однак не відкоригований; функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди також не відкориговані.

Таким чином, з урахуванням наведених порушень, в ході здійснення оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актом встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди з обліковим номером № 26953, запропоновано проведення її ремонту, реставрації інженерних мереж комунікацій, а також рекомендовано провести перевірку засобів індивідуального захисту, прийняти наказ з обслуговування та утримання захисної споруди із збільшенням матеріального резерву.

Судом встановлено, що аналогічні порушення зафіксовані також і у актах від 09.07.2021, 11.01.2022, 02.08.2022, відтак з 09.07.2021 і до цього часу зазначені в акті порушення не усунуто, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних і достатніх заходів балансоутримувачем - відділом освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан готовності.

Мукачівської окружною прокуратурою скеровувався лист на адресу ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Закарпатській області, в якому повідомлялося про невиконання балансоутримувачем вимог ч.8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 № 138, яке виявилося у не приведенні захисної споруди № 26953 у стан готовності після початку бойових дій, що свідчить про порушення інтересів держави.

Згідно з листом Мукачівського РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області від 07.08.2023 № 52 26-01 01-1025/52 26-02 з додатками: актами від 10.09.2021, 09.07.2021, 11.01.2022, 22.03.2023, приписом від 10.09.2021, проведено комісійне обстеження ПРУ № 26919.

Згідно Актів оцінки готовності таке визнане обмежено готовими.

За інформацією Мукачівського РУ ГУ ДСНС у Закарпатській області відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» на період воєнного стану припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) та як результат відсутні законні підстави щодо вжиття Мукачівським РУ ГУ ДСНС України у Закарпатській області заходів реагування, які б зобов`язували балансоутримувачів привести в готовність до використання за призначенням захисні споруди цивільного захисту.

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на ЗО діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався, востаннє строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 18.08.2023 строком на 90 діб на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 №451/2023.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п.14 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально- технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. З Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно п. 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері,

віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно- герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Відповідно до ст. 19 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить:

-організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту;

-здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту;

-організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту;

-визначення потреби фонду захисних споруд цивільного захисту;

-організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту;

-виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд Цивільного захисту.

Невжиття заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 26953 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людей.

Аналогічних правових позицій за позовами прокурора притримується Верховний Суд у справі № 826/12192/16 - постанова від 03.10.2018 та у справі № 820/5164/15 - постанова від 25.07.2019.

Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у справі № 820/4717/16 - постанова від 15.09.2019 (тотожні правовідносини) дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У цій справі органом, який бездіє всупереч інтересам держави є відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, який набув статусу відповідача, а прокурор набув статусу позивача з тієї підстави, що відсутній орган до компетенції якого належать повноваження оскаржувати в суді таку бездіяльність.

На даний час Відповідачем не забезпечено готовність до використання захисної споруди цивільного захисту, а ГУ ДСНС України у Закарпатській області не уповноважено вжити дієвих та достатніх заходів з метою зобов`язання Відповідача привести захисну споруду до готового стану з метою використання за призначенням.

Окрім того, оскільки власником будівлі гімназії є Неліпинська сільська рада, то вона також несе обовязкови по приведенню в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 26953, що знаходиться за адресою с. Ганьковиця, будинок 32.

Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я під час військової агресії.

Таким чином, органи прокуратури України, на даний час, є єдиним суб`єктом, який наділений повноваженнями щодо захисту інтересів держави у правовідносинах, пов`язаних із протиправною бездіяльністю відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Закарпатської області щодо належного утримання захисної споруди.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.Частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно ст. 245 КАСУ ч. 2 п.10 у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, з огляду на що позов слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 262,295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов Мукачівської окружної прокуратури Закарпатської області ( вул. А.Літуна, 15, м. Мукачево, Закарпатська обл., 89603 ) до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 44094077, с. Неліпино, пл. Головна,157 ), треті особи: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області, Неліпинська сільська рада Мукачівського району Закарпатської області, Ганьковицька гімназія Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити .

2. Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району (код ЄДРПОУ 44094077, с. Неліпино, пл. Головна,157 ) в частині невжиття заходів приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 26953, що знаходиться за адресою с. Ганьковиця, будинок 32.

3 Зобов`язати відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району (код ЄДРПОУ 44094077) с. Неліпино, пл. Головна,157 як балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 26953, що знаходиться за адресою с. Ганьковиця, будинок 32 із залученням Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій та обовязковим врахуванням їх рекомендацій та вимог.

4. Зобов`язати Неліпинську сільську раду ( код ЄДРПОУ 04351529) с. Неліпино, вул. Головна,157 як власника привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 26953, що знаходиться за адресою с. Ганьковиця, будинок 32 із залученням Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій та обовязковим врахуванням їх рекомендацій та вимог.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту судового рішення.

СуддяЗ.Б.Плеханова

Повний текст рішення виготовлено та підписано 26.12.23 року.

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено28.12.2023
Номер документу115939114
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —260/8255/23

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні