Рішення
від 21.12.2023 по справі 500/4528/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4528/23

21 грудня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Подлісної І.М. за участю:

секретаря судового засідання Паряк Тетяни Дмитрівни

представника позивача Шмигельський В.Я.

представника відповідача Гулька В.В.

третя особа ОСОБА_1

представник третіх осіб Мех В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області до Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

23 липня 2023 року Гусятинська селищна рада Чортківського району Тернопільської області звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправними дій державного виконавця щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 та 11.07.2023 в межах виконавчого провадження №70412618, визнання протиправними дій державного виконавця щодо винесення постанови про накладення штрафу №70412618 від 11.07.2023 та визнання протиправною та скасування постанови державного виконавця про накладення штрафу №70412618 від 11.07.2023.

Ухвалою суду від 31.07.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Позивач 07.08.2023 усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 10.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

23 липня 2023 року Гусятинська селищна рада Чортківського району Тернопільської області звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправними дій державного виконавця щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 та 11.07.2023 в межах виконавчого провадження №70412387, визнання протиправними дій державного виконавця щодо винесення постанови про накладення штрафу №70412387 від 11.07.2023 та визнання протиправною та скасування постанови державного виконавця про накладення штрафу №70412387 від 11.07.2023.

Ухвалою суду від 31.07.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Позивач 07.08.2023 усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 10.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

23 липня 2023 року Гусятинська селищна рада Чортківського району Тернопільської області звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправними дій державного виконавця щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 та 11.07.2023 в межах виконавчого провадження №70412618, визнання протиправними дій державного виконавця щодо винесення постанови про накладення штрафу №70412618 від 11.07.2023 та визнання протиправною та скасування постанови державного виконавця про накладення штрафу №70412618 від 11.07.2023.

Ухвалою суду від 31.07.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Позивач 10.08.2023 усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 22.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

23 липня 2023 року Гусятинська селищна рада Чортківського району Тернопільської області звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправними дій державного виконавця щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 та 11.07.2023 в межах виконавчого провадження №70412753, визнання протиправними дій державного виконавця щодо винесення постанови про накладення штрафу №70412753 від 11.07.2023 та визнання протиправною та скасування постанови державного виконавця про накладення штрафу №70412753 від 11.07.2023.

Ухвалою суду від 31.07.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Позивач 10.08.2023 усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 22.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

23 липня 2023 року Гусятинська селищна рада Чортківського району Тернопільської області звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправними дій державного виконавця щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 та 11.07.2023 в межах виконавчого провадження №70412618, визнання протиправними дій державного виконавця щодо винесення постанови про накладення штрафу №70412618 від 11.07.2023 та визнання протиправною та скасування постанови державного виконавця про накладення штрафу №70412618 від 11.07.2023.

Ухвалою суду від 31.07.2023 позовну заяву було залишено без руху.

Позивач 10.08.2023 усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 22.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Тернопільським окружним адміністративним судом 26.10.2023 року винесено ухвалу якою об`єднано справу №500/4528/23 за позовом Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області до Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії зі справами №500/4521/23, №500/4530/23, №500/4519/23 за позовом Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області до Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії в одне провадження, присвоївши їм №500/4528/23.

Також, заяви про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача задоволено. Залучено до участі у об`єднаній справі №500/4528/23 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 11.07.2023 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції було винесено постанови про накладення штрафу по виконавчих провадженнях №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 про стягнення з Гусятинської селищної ради 5100,00 грн. за не надання підтвердження повного виконання рішення суду по справі №500/410/22, а також не повідомлено поважних причин такого пропуску. Позивач стверджує що дана обставина не відповідає дійсності, адже листом №301/04-14 від 07.03.2023 та листом №810/04-14 від 07.07.2023 інформував відповідача про виконання рішення суду щодо повторного розгляду сесією Гусятинської селищної ради заяви від 04.03.2021, на якій було прийнято відповідне рішення та повідомлено заявника.

Однак позивач вказує, що 07.03.2023 Гусятинською селищною радою в добровільному порядку було виконано рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду по справі №500/410/22 від 22.09.2022, у відповідності до виконавчого листа від 23.11.2022, виданого Тернопільським окружним адміністративним судом по справі №500/410/22, постанов по виконавчих провадженнях №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24.11.2022 про відкриття виконавчого провадження, а саме повторно розглянуто заяву від 04.03.2021 та прийнято відповідне рішення.

Тому, вважає, що у державного виконавця були відсутні підстави для накладення штрафу, відтак спірна постанова підлягає скасуванню.

Від відповідача на адресу суду 25.08.2023 надійшли відзиви на адміністративні позови в яких відповідач заперечує проти позовних вимог та просить відмовити в задоволенні позову, аргументуючи це тим, що рішення сесії VIII скликання XXI Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області №1719 від 07.03.2023, яким відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, винесене без врахування висновків суду апеляційної інстанції, а саме, що ст.118 Земельного кодексу України містить вичерпний перелік підстав за якими можна відмовити у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, а посилання позивача на п.п.5 п.27 розділу Х "Перехідні положення" ЗКУ є неналежним виконанням рішення суду по справі №500/410/22, як передбачено його резолютивною частиною.

Представник позивача в судових засіданнях повністю підтримав заявлені ним позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позову та підтримав позицію викладену у відзивах на позов.

Третя особа ОСОБА_1 , діючи в свої інтересах та інтересах третіх осіб просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на подані ним письмові пояснення та не брати до уваги висновки Восьмого апеляційного адміністративного суду, викладені у постанові від 28 вересня 2023 року про те, що рішення Тернопільського окружного адміністративного суду в справі №500/410/22, яким Гусятинську селищну раду зобов`язано повторно розглянути заяви, виконано, оскільки 07.03.2023 сесією Гусятинської селищної ради було повторно розглянуто заяви від 04.03.2021, за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення та повідомлено заявника.

Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд встановив наступні обставини.

На примусовому виконанні у Відділі перебувають виконавчі провадження № 70412618, №70412387, №70412753, №70412284 з примусового виконання виконавчого листа виданого Тернопільським окружним адміністративним судом від 23.11.2022 у справі №500/410/22 про зобов`язання Гусятинської селищної ради повторно розглянути заяви від 04 березня 2021 року з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду яких прийняти відповідне рішення та повідомити заявників.

22 вересня 2022 року Восьмий апеляційний адміністративний суд у справі № 500/410/22 прийняв постанову якою скасував Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року по справі №500/410/22 та прийняв нову постанову, якою визнав протиправним та скасував рішення Гусятинської селищної ради №1244 від 22 грудня 2021 року, також зобов`язав Гусятинську селищну раду повторно розглянути заяви від 04 березня 2021 року з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду яких прийняти відповідне рішення та повідомити заявників.

На виконання вказаного рішення 23.11.2022 Тернопільським окружним адміністративним судом було видано виконавчий лист зобов`язального характеру.

24.11.2022 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) винесено постанови про відкриття виконавчих проваджень №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 з примусового виконання вказаного вище виконавчого листа.

07.03.2023 року сесією Гусятинської селищної ради повторно розглянуто заяви від 04 березня 2021 року ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_2 про надання дозволів на виготовлення проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) з метою набуття у власність земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю), площею 2,81 умовних кадастрових гектарів кожному, із земель сільськогосподарського призначення (ріллі), що знаходяться за межами населеного пункту с. Постолівка, земель, які використовувалися ФГ Родина Мех для ведення фермерського господарства на умовах оренди, з кадастровими номерами 6121686000:01:001:0815 та 6121686000:01:001:0816 і за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення № 1719, згідно якого позивачам було відмовлено у наданні дозволів на виготовлення проектів землеустрою. Підставою відмови у задоволенні заяв оскаржуваним рішенням зазначено пп.5 п.27 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України.

09.03.2023 на адресу Відділу надійшло повідомлення Гусятинської селищної ради №300/04-14 від 07.03.2023, в якому вони зазначали, що Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № 500/410/22 від 22 вересня 2022 року виконано у відповідності до виданого 23 листопада 2022 року Тернопільським окружним адміністративним судом виконавчого листа у справі №500/410/22, постанов ВП № 70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24 листопада 2022 року про відкриття виконавчого провадження. Зазначають, що 07.03.2023 сесією Гусятинської селищної ради було повторно розглянуто заяву від 04.03.2021, за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення та повідомлено заявника.

Державним виконавцем 15.03.2023 на адресу боржника направлено вимогу виконати рішення на підставі якого видано виконавчий лист №500/410/22 Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.11.2022 в повному обсязі з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду яких прийняти відповідне рішення та повідомити заявників, про, що письмово повідомити Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільських областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Інша інформація про виконання рішення на підставі якого видано виконавчий лист №500/410/22 Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.11.2022 на адресу Відділу не надходила.

Державним виконавцем повторно 19.06.2023 на адресу боржника направлено вимогу виконати рішення.

Після цього, 11.07.2023 державним виконавцем за невиконання рішення суду з примусового виконання виконавчого листа № 500/410/22 від 23.11.202 та вимоги державного виконавця від 19.06.2023 винесено постанову про накладення штрафу на боржника у розмірі 5100,00 грн. Одночасно, вимогою державного виконавця від 11.07.2023 зобов`язано боржника протягом 10 робочих днів виконати рішення суду.

13.07.2023 на адресу Відділу надійшло повідомлення Гусятинської селищної ради №812/04-14 від 07.07.2023 з якого встановлено, що Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № 500/410/22 від 22 вересня 2022 року виконано у відповідності до виданого 23 листопада 2022 року Тернопільським окружним адміністративнім судом виконавчого листа у справі №500/410/22, постанови ВП № 70412572 від 24 листопада 2022 року про відкриття виконавчого провадження. 07.03.2023 сесією Гусятинської селищної ради було повторно розглянуто заяву від 04 березня 2021 року, за наслідками розгляду прийнято відвідне рішення та повідомлено заявника та просила відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження" закінчити дане виконавче провадження.

Не погоджуючись з вимогами та постановами про накладення штрафу №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24.11.2022від 11.07.2023 в сумі 5100,00 грн, винесених старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції , позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Статтею 55 Конституції визначено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно з частиною 2 статті 14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Відповідно до статті 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Правовідносини щодо примусового виконання рішення суду та інших органів у виконавчому провадженні державними виконавцями врегульовані Законом України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VIII (далі - Закон №1404-VIII).

Положеннями статті 2 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» встановлено, що правовою основою діяльності органів державної виконавчої служби та приватних виконавців є Конституція України, цей Закон, міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, інші закони, нормативно-правові акти, прийняті на їх виконання.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 02.06.2016 №1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон №1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 3 Закону №1404-VIII примусовому виконанню підлягають рішення на підставі таких виконавчих документів, як виконавчі листи та накази, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень.

Частиною 1 статті 18 Закону №1404-VIII передбачено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Судове рішення, яке набрало законної сили, підлягає обов`язковому та безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов`язок.

Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 18 Закону №1404-VIII виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону.

Статтею 63 Закону №1404-VIII врегульовано порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.

Відповідно до частин першої та другої статті 63 Закону №1404-VIII за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником.

У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність.

Згідно з частиною 1 статті 75 Закону №1404-VIII у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.

При цьому, частина 3 статті 63 Закону №1404-VIII передбачає, що виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником.

Відповідно до частини 2 статті 75 Закону №1404-VIII у разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

Аналізуючи наведені положення законодавства суд зазначає, що накладення штрафу за невиконання рішення, що зобов`язує боржника до вчинення певних дій, є видом юридичної відповідальності боржника за невиконання покладеного на нього зобов`язання.

Застосування такого заходу до боржника є обов`язком державного виконавця і направлено на забезпечення реалізації мети виконавчого провадження як завершальної стадії судового провадження.

Водночас умовою для накладення на боржника у виконавчому проваджені штрафу є невиконання (повторне невиконання) ним рішення суду без поважних причин.

У залежності від характеру правовідносин і змісту зобов`язання, примусове виконання якого відбувається у межах виконавчого провадження, поважними причинами можуть визнаватися такі обставини, які створили об`єктивні перешкоди для невиконання зобов`язання, і подолання яких для боржника було неможливим або ускладненим.

При цьому суд зазначає, що постанова про накладення штрафу за невиконання судового рішення (за повторне невиконання судового рішення) можуть бути винесені лише за умови, що судове рішення не виконано (повторно не виконано) боржником без поважних причин, і боржник мав реальну можливість виконати таке судове рішення, проте не зробив цього.

Визначальною ознакою для накладення на боржника штрафу є саме не виконання рішення суду без поважних причин. Поважними можуть вважатися об`єктивні причини, які унеможливили або значно ускладнили виконання рішення божником, та які не залежали від його волевиявлення.

Таким чином, вирішуючи питання про накладення штрафу, державний виконавець повинен встановити дві обставини: 1) факт виконання чи невиконання рішення; 2) у випадку невиконання рішення встановити причини невиконання. Відповідно, лише дійшовши висновку про відсутність поважних причин, державний виконавець вправі накласти на боржника штраф.

Установлення таких обставин здійснюється шляхом виконання державним виконавцем своїх обов`язків та реалізації прав, передбачених статтею 18 Закону №1404-VIII.

Відповідно до змісту положень частини 3 зазначеної правової норми, виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право, серед іншого, проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону, а частина 4 наголошує на тому, що вимоги виконавця щодо виконання рішень є обов`язковими на всій території України. Невиконання законних вимог виконавця тягне за собою відповідальність, передбачену законом.

З системного аналізу норм Закону України «Про виконавче провадження» випливає, що єдиними заходами примусового виконання рішень зобов`язального характеру є застосування штрафних санкцій до боржника та внесення подання (повідомлення) правоохоронним органам для притягнення боржника до відповідальності. Інших заходів для примусового виконання рішень немайнового характеру законодавством не визначено.

Передбачений статтею 75 Закону України «Про виконавче провадження» штраф є заходом впливу на боржника, який застосовується за відсутності поважних причин не виконання у встановлений державним виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.05.2023 у справі №500/1255/23, яким, як вважає позивач, було встановлено ту обставину, що прийнявши рішення від 07.03.2023, позивач виконав рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі №500/410/22.

На примусовому виконанні у Відділі перебуває виконавче провадження №70412341 з примусового виконання виконавчого листа виданого Тернопільським окружним адміністративним судом від 23.11.2022 у справі №500/410/22 про зобов`язання Гусятинської селищної ради повторно розглянути заяви від 04 березня 2021 року з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду яких прийняти відповідне рішення та повідомити заявників.

22 вересня 2022 року Восьмий апеляційний адміністративний суд у справі № 500/410/22 прийняв постанову якою скасував Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року по справі №500/410/22 та прийняв нову постанову, якою визнав протиправним та скасував рішення Гусятинської селищної ради №1244 від 22 грудня 2021 року, також зобов`язав Гусятинську селищну раду повторно розглянути заяви від 04 березня 2021 року з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду яких прийняти відповідне рішення та повідомити заявників.

На виконання вказаного рішення 23.11.2022 Тернопільським окружним адміністративним судом було видано виконавчий лист зобов`язального характеру.

24.11.2022 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) винесено постанову про відкриття виконавчих проваджень №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 з примусового виконання вказаного вище виконавчого листа.

07.03.2023 року сесією Гусятинської селищної ради повторно розглянуто заяви від 04 березня 2021 року ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_2 про надання дозволів на виготовлення проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) з метою набуття у власність земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю), площею 2,81 умовних кадастрових гектарів кожному, із земель сільськогосподарського призначення (ріллі), що знаходяться за межами населеного пункту с. Постолівка, земель, які використовувалися ФГ Родина Мех для ведення фермерського господарства на умовах оренди, з кадастровими номерами 6121686000:01:001:0815 та 6121686000:01:001:0816 і за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення № 1719, згідно якого позивачам було відмовлено у наданні дозволів на виготовлення проектів землеустрою. Підставою відмови у задоволенні заяв оскаржуваним рішенням зазначено пп.5 п.27 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України.

09.03.2023 на адресу Відділу надійшло повідомлення Гусятинської селищної ради №300/04-14 від 07.03.2023, в якому вони зазначали, що Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № 500/410/22 від 22 вересня 2022 року виконано у відповідності до виданого 23 листопада 2022 року Тернопільським окружним адміністративним судом виконавчого листа у справі №500/410/22, постанови ВП № 70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24 листопада 2022 року про відкриття виконавчого провадження. Зазначають, що 07.03.2023 сесією Гусятинської селищної ради було повторно розглянуто заяву від 04.03.2021, за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення та повідомлено заявника.

Державним виконавцем 15.03.2023 на адресу боржника направлено вимогу виконати рішення на підставі якого видано виконавчий лист №500/410/22 Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.11.2022 в повному обсязі з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду яких прийняти відповідне рішення та повідомити заявників, про, що письмово повідомити Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільських областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Державним виконавцем повторно 19.06.2023 на адресу боржника направлено вимогу виконати рішення.

Після цього, 11.07.2023 державним виконавцем за невиконання рішення суду з примусового виконання виконавчого листа № 500/410/22 від 23.11.202 та вимоги державного виконавця від 19.06.2023 винесено постанову про накладення штрафу на боржника у розмірі 5100,00 грн. Одночасно, вимогою державного виконавця від 11.07.2023 зобов`язано боржника протягом 10 робочих днів виконати рішення суду.

13.07.2023 на адресу Відділу надійшло повідомлення Гусятинської селищної ради №812/04-14 від 07.07.2023 з якого встановлено, що Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі № 500/410/22 від 22 вересня 2022 року виконано у відповідності до виданого 23 листопада 2022 року Тернопільським окружним адміністративнім судом виконавчого листа у справі №500/410/22, постанови ВП № 70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24 листопада 2022 року про відкриття виконавчого провадження.

07.03.2023 сесією Гусятинської селищної ради було повторно розглянуто заяву від 04 березня 2021 року, за наслідками розгляду прийнято відвідне рішення та повідомлено заявника та просила відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження" закінчити дане виконавче провадження.

Не погоджуючись з вимогами та постановами про накладення штрафу №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24.11.2022 в сумі 5100,00 грн, винесену старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Правовідносини щодо примусового виконання рішення суду та інших органів у виконавчому провадженні державними виконавцями врегульовані Законом України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VIII (далі - Закон №1404-VIII).

Положеннями статті 2 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» встановлено, що правовою основою діяльності органів державної виконавчої служби та приватних виконавців є Конституція України, цей Закон, міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, інші закони, нормативно-правові акти, прийняті на їх виконання.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 02.06.2016 №1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон №1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 3 Закону №1404-VIII примусовому виконанню підлягають рішення на підставі таких виконавчих документів, як виконавчі листи та накази, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень.

Частиною 1 статті 18 Закону №1404-VIII передбачено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Судове рішення, яке набрало законної сили, підлягає обов`язковому та безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов`язок.

Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 18 Закону №1404-VIII виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону.

Статтею 63 Закону №1404-VIII врегульовано порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.

Відповідно до частин першої та другої статті 63 Закону №1404-VIII за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником.

У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність.

Згідно з частиною 1 статті 75 Закону №1404-VIII у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.

При цьому, частина 3 статті 63 Закону №1404-VIII передбачає, що виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником.

Відповідно до частини 2 статті 75 Закону №1404-VIII у разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

Аналізуючи наведені положення законодавства суд зазначає, що накладення штрафу за невиконання рішення, що зобов`язує боржника до вчинення певних дій, є видом юридичної відповідальності боржника за невиконання покладеного на нього зобов`язання.

Застосування такого заходу до боржника є обов`язком державного виконавця і направлено на забезпечення реалізації мети виконавчого провадження як завершальної стадії судового провадження.

Водночас умовою для накладення на боржника у виконавчому проваджені штрафу є невиконання (повторне невиконання) ним рішення суду без поважних причин.

У залежності від характеру правовідносин і змісту зобов`язання, примусове виконання якого відбувається у межах виконавчого провадження, поважними причинами можуть визнаватися такі обставини, які створили об`єктивні перешкоди для невиконання зобов`язання, і подолання яких для боржника було неможливим або ускладненим.

При цьому суд зазначає, що постанова про накладення штрафу за невиконання судового рішення (за повторне невиконання судового рішення) можуть бути винесені лише за умови, що судове рішення не виконано (повторно не виконано) боржником без поважних причин, і боржник мав реальну можливість виконати таке судове рішення, проте не зробив цього.

Визначальною ознакою для накладення на боржника штрафу є саме не виконання рішення суду без поважних причин. Поважними можуть вважатися об`єктивні причини, які унеможливили або значно ускладнили виконання рішення божником, та які не залежали від його волевиявлення.

Таким чином, вирішуючи питання про накладення штрафу, державний виконавець повинен встановити дві обставини: 1) факт виконання чи невиконання рішення; 2) у випадку невиконання рішення встановити причини невиконання. Відповідно, лише дійшовши висновку про відсутність поважних причин, державний виконавець вправі накласти на боржника штраф.

Установлення таких обставин здійснюється шляхом виконання державним виконавцем своїх обов`язків та реалізації прав, передбачених статтею 18 Закону №1404-VIII.

Як випливає з норм Закону №1404-VIII, державний виконавець вживає заходів примусового виконання рішення суду у спосіб визначений виконавчим документом.

Судом встановлено і це не заперечують сторони, що 07.03.2023 року сесією Гусятинської селищної ради повторно розглянуто заяви від 04 березня 2021 року ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_2 про надання дозволів на виготовлення проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) з метою набуття у власність земельної ділянки у розмірі середньої частки (паю), площею 2,81 умовних кадастрових гектарів кожному, із земель сільськогосподарського призначення (ріллі), що знаходяться за межами населеного пункту с. Постолівка, земель, які використовувалися ФГ Родина Мех для ведення фермерського господарства на умовах оренди, з кадастровими номерами 6121686000:01:001:0815 та 6121686000:01:001:0816 і за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення № 1719, згідно якого позивачам було відмовлено у наданні дозволів на виготовлення проектів землеустрою. Підставою відмови у задоволенні заяв оскаржуваним рішенням зазначено пп.5 п.27 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України.

Рішенням суду в справі №500/410/22 Гусятинську селищну раду зобов`язано повторно розглянути заяви, а не надати дозвіл, відтак вірними є покликання апелянта на те, що 07.03.2023 сесією Гусятинської селищної ради було повторно розглянуто заяви від 04.03.2021, за наслідками розгляду прийнято відповідне рішення та повідомлено заявника, а тому дії старшого виконавця Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 року, 11.07.2023 року в межах виконавчих проваджень №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24.11.2022 та щодо винесення постанов про накладення штрафу №70412618, №70412387, №70412753, №70412284 від 24.11.2022 від 11.07.2023 року слід визнати протиправними, а вищевказані постанови про накладення штрафу скасувати.

При цьому суд враховує, що за результатами розгляду апеляційної скаргу Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 червня 2023 року у справі № 500/967/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 до Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою, постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2023 року, яка набрала законної сили, апеляційну скаргу Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області задоволено, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 червня 2023 року у справі № 500/967/23 скасовано та прийнято постанову, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог.

При цьому доводи та заперечення третіх осіб, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Сам по собі факт не згоди третіх осіб з рішенням суду, яке набрало законної сили та підлягає обов`язковому виконанню не є підставою для відмови у задоволенні позову.

Треті особи в справі і у випадку їх не згоди з рішенням суду мають право оскаржити його у апеляційному та касаційному порядку, а також можуть оскаржити рішення сесії Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області від 07.03.2023, якщо вважають, що таким порушено їх права та охоронювальні законом інтереси.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області є підставними, належним чином вмотивованими та такими, що відповідають дійсним обставинам справи, а тому підлягають до повного задоволення.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Герелевич О.М. щодо повторного направлення вимог від 19.06.2023 року та 11.07.2023 року в межах виконавчих проваджень:

- №70412618;

- №70412387;

- №70412753;

- №70412284.

Визнати протиправними дії старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Герелевич О.М. щодо винесення постанов про накладення штрафу в сумі 5 100 грн. по виконавчих провадженнях:

- №70412618;

- №70412387;

- №70412753;

- №70412284;

Скасувати постанови про накладення штрафу винесені заступником начальника Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Герелевич О.М. 11 липня 2023 року про стягнення з Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області 5 100 грн. штрафу по виконавчих провадженнях:

- №70412618;

- №70412387;

- №70412753;

- №70412284.

Стягнути на користь Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області понесені нею судові витрати зі сплати судового збору в сумі 10 736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 26 грудня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Гусятинська селищна рада Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження/місце проживання: пров. Героїв Майдану, 1,смт.Гусятин,Тернопільська область,48201 код ЄДРПОУ/РНОКПП 04396391);

відповідач:

- Відділ примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження/місце проживання: вул. Галицька, 45,м. Івано-Франківськ,76018 код ЄДРПОУ/РНОКПП 43316386);

третя особа:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: с. Хлопівка,Тернопільська обл., Чортківський р-н,48247 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

- ОСОБА_2 (місцезнаходження/місце проживання: с. Хлопівка,Тернопільська обл., Чортківський р-н,48247 НОМЕР_2 )

- ОСОБА_3 (місцезнаходження/місце проживання: с. Хлопівка,Тернопільська обл., Чортківський р-н,48247 НОМЕР_3 )

- ОСОБА_4 (місцезнаходження/місце проживання: с. Хлопівка,Тернопільська обл., Чортківський р-н,48247 НОМЕР_4 ) .

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено28.12.2023
Номер документу115941976
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —500/4528/23

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні