Рішення
від 26.12.2023 по справі 160/14530/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2023 рокуСправа №160/14530/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) позовного провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛІО СІСТЕМ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛІО СІСТЕМ» (далі ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ», позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0108990408 від 17.05.2023 про застосування штрафу в сумі 176 293, 68 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 21.04.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено перевірку ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» та складено акт №14280/04-36/-04-08/41261189 про результати камеральної перевірки ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податковий накладних. Так, головним державним інспектором Саловою В. в акті встановлено порушення строків реєстрації накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податковий накладних. В результаті перевірки в розділі акту «Висновки» зазначено, що «дані камеральної перевірки свідчать про порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» (код 41261189)», при цьому посилання на конкретний нормативно-правовий акт, його статтю та пункт, не зазначено. Також у висновках зазначено, що відповідальність передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 глави 11 розділу ІІ ПК України. В подальшому на підставі акту було прийнято податкове повідомлення-рішення №0108990408 від 17.05.2023 року, в якому до позивача застосовано штраф за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в сумі 176 293, 68 грн. Зазначене податкове повідомлення-рішення №0108990408 від 17.05.2023 з додатком отримано позивачем засобами поштового зв`язку 19.06.2023. ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» вважає, що податкове повідомлення рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №0108990408 від 17.05.2023 є протиправним та просить скасувати його. Позивач зауважує, що зі змісту акту слідує, що він складений без дотримання вимог чинного законодавства, адже у розділі акту «Висновки» жодного згадування та посилання на конкретний нормативно-правовий акт, його статтю та пункт, не міститься. Єдиною правовою підставою для прийняття податковим органом податкового повідомлення-рішення є акт перевірки платника податків. Отже, акт перевірки є документом/доказом підтвердження наявності/відсутності порушень в діях платника податків. За таких обставин, належним та допустимим доказом підтвердження наявності/ відсутності порушень податкового законодавства є належним чином оформлений акт перевірки. В даному випадку акт не оформленим належним чином. Як вбачається з оскаржуваного податкового повідомлення-рішення №0108990408 від 17.05.2023 в ньому взагалі нічого зафіксовано: ані стислого змісту щодо виявлених перевіркою порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства; ані обставин вчинених правопорушень, які відображені в акті перевірки; ані періоду фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення з зазначенням календарного дня або місяць, квартал, півріччя, три квартали, року. Фактично в цьому розділі податкового повідомлення-рішення форми «Н» відповідачем взагалі не заповнена обов`язкова інформація. Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою від 03.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення (виклику) учасників справи.

23.08.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позов, в якому представник ГУ ДПС у Дніпропетровській області проти задоволення позову заперечує та просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що відповідачем здійснено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних та складено акт камеральної перевірки від 21.04.2023 №14280/04-36-04/41261189. Акт перевірки надіслано на юридичну адресу ТОВ "ГЕЛІО СІСТЕМ" засобами поштового відправлення 21.04.2023. Вищевказаний акт вручено ТОВ "ГЕЛІО СІСТЕМ" 27.04.2023. ТОВ "ГЕЛІО СІСТЕМ" заперечення до акту перевірки не надавало. ГУ ДПС у Дніпропетровській області 17.05.2023 винесено податкове повідомлення-рішення №0108990408 на суму 176 293,68 грн і направлено засобами поштового зв?язку на юридичну адресу підприємства. В акті перевірки в розділі «Результати перевірки» викладені норми податкового законодавства, якими передбачено реєстрацію податкових накладних, викладені законодавчі терміни щодо реєстрації податкових накладних та чітко зазначені податкові накладні, терміни реєстрації яких були порушені. В розділі «Висновок» викладено короткий зміст встановленого перевіркою порушення з посиланням на абзаци, підпункти, пункти і статті Податкового кодексу України (далі ПК України), інших законодавчих та нормативно-правових актів, якими передбачена відповідальність за такі порушення. Тобто, інформація щодо порушень, наведена у відповідних розділах акта перевірки, узгоджена між собою. Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (абзац 17 підпункту 69.2 пункту 69 підрозділ 10 розділ ХХ ПК України). Тобто у відповідності до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України відновлено право у контролюючого органу проводити будь-які камеральні перевірки податкової звітності платника, в тому числі камеральні перевірки, предметом якої є своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН згідно вимог підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України. Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов?язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та перелік документів на підтвердження (далі - Порядок №225). ТОВ "ГЕЛІО СІСТЕМ" заяв та документів відповідно до Порядку №225 до ГУ ДПС станом на дату камеральної перевірки не надавало. Тобто, податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №0108990408 має необхідну інформацію передбачену при складанні податкового повідомлення-рішення за результатами саме камеральної перевірки: назва та код платника; юридична адреса платника; підстави для здійснення перевірки; зазначено період, за який встановлені порушення; посилання на акт камеральної перевірки; зазначені порушення, з посиланням на норми ПК України; зазначено норми ПК України, якими передбачено відповідальність за дане порушення; визначена сума штрафної санкції, зазначені реквізити для перерахування коштів до бюджету. Дане податкове повідомлення-рішення підписано уповноваженою особою та скріплено печаткою.

21.07.2023 позивач подав відповідь на відзив, в якій підтримав позицію, викладену в позовній заяві.

Виходячи з положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд адміністративної справи здійснено у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» зареєстровано як юридична особа, за кодом ЄДРПОУ 41261189, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області; зареєстровано платником ПДВ.

ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку дотриманням ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України.

За результатами проведеної камеральної перевірки відповідачем складено акт від 21.04.2023 №14280/04-36-04-08/51261189 «Про результати камеральної перевірки ТОВ «ГЕЛІО СІСТЕМ» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Так, проведеною перевіркою встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН.

На підставі акта перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №0108990408, встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 ПК України та згідно зі статтею 120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, застосовано штраф у сумі 176 293,68 грн.

Відповідно до розрахунку штрафу, який є додатком до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 17.05.2023 №0108990408, податковим органом застосовано штраф у розмірі 176 293,68 грн за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних:

-№5 на суму ПДВ 206 846,67 грн., дата складання 06.12.2022, дата реєстрації 03.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 3, розмір штрафних санкцій 10%;

-№6 на суму ПДВ 184 363,33 грн., дата складання 06.12.2022, дата реєстрації 03.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 3, розмір штрафних санкцій 10%;

-№10 на суму ПДВ 7 966,67 грн., дата складання 06.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№14 на суму ПДВ 8 016,67 грн., дата складання 09.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№16 на суму ПДВ 8 533,33 грн., дата складання 09.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№2 на суму ПДВ 151 088,00 грн., дата складання 12.12.2022, дата реєстрації 03.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 3, розмір штрафних санкцій 10%;

- №4 на суму ПДВ 141 645 грн., дата складання 12.12.2022, дата реєстрації 03.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 3, розмір штрафних санкцій 10%;

-№3 на суму ПДВ 211 150,80 грн., дата складання 12.12.2022, дата реєстрації 03.01.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 3, розмір штрафних санкцій 10%;

-№7 на суму ПДВ 160 531 грн., дата складання 12.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№13 на суму ПДВ 8 291,67 грн., дата складання 12.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№20 на суму ПДВ 8 066,67 грн., дата складання 15.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№18 на суму ПДВ 8 016,67 грн., дата складання 15.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№19 на суму ПДВ 7 966,67 грн., дата складання 15.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№17 на суму ПДВ 7 833,33 грн., дата складання 15.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№11 на суму ПДВ 7 941,67 грн., дата складання 15.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 48, розмір штрафних санкцій 30%;

-№21 на суму ПДВ 8 100 грн., дата складання 17.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%;

-№22 на суму ПДВ 7 716,67 грн., дата складання 17.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%;

-№12 на суму ПДВ 8 200 грн., дата складання 20.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%;

-№24 на суму ПДВ 7 966,67 грн., дата складання 22.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%;

-№23 на суму ПДВ 8 316,67 грн., дата складання 22.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%;

-№25 на суму ПДВ 7 850 грн., дата складання 26.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%;

-№26 на суму ПДВ 7 966,67грн., дата складання 29.12.2022, дата реєстрації 17.02.2023, кількість днів порушення строків реєстрації 33, розмір штрафних санкцій 30%.

Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), який, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, враховуючи наведені вище положення, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно було порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних.

Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі Закон №2876-ІХ), який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів»;

69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.

Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.

Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.

Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня».

Воєнний стан введено в Україні з 24.02.2022 року згідно Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 та Закону України від 24.02.2022 №2102-IX.

Тобто, Законом №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з вимогами частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 року № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

У межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно з розрахунком штрафу додатку до податкового повідомлення-рішення від 17.05.2023 №0108990408, податковим органом застосовано штраф у розмірі 176 293, 68 грн., за ставками 10% та 30% від суми ПДВ за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Тобто, відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

З огляду на наведене, суд зауважує, що на момент реєстрації податкових накладних позивача норми пункту 201.10 статті 201 ПК справді визначали як граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної, так і граничні розміри штрафу.

Разом з тим, в контексті спірних правовідносин, суд зазначає, що Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.

При цьому, як на момент складання акту камеральної перевірки, так і на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни, внесені Законом №2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника податків на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022, тобто в цій частині в силу статті 58 Конституції України, вказаний вище Закон має зворотню дію в часі.

Більше того, суд звертає увагу, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Правовий висновок щодо необхідності застосування контролюючим органом у подібних правовідносинах підпункту 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України викладено також у постанові Верховного Суду від 26.06.2023 у справі №805/1315/16.

Крім того, суд враховує принципи, на яких грунтується податкове законодавство України, зокрема, що викладений в підпункті 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПК України та полягає в презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Таким чином, суд дійшов висновку, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відтак, виходячи з приписів пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону №2876-ІХ та визначити розмір штрафних (фінансових) санкцій, використовуючи 2% суми податку на додану вартість, зазначеного в податкових накладних за порушення строку її реєстрації до 15 календарних днів та 10% суми податку на додану вартість, зазначеного в податкових накладних за порушення строку її реєстрації від 31 до 60 календарних днів, відповідно.

За вказаних обставин суд вважає, що відповідач в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 17.05.2023 №0108990408 помилково визначив розмір штрафу, внаслідок не застосування норми ПК України, яка підлягала застосуванню, та відповідно здійснив помилковий розрахунок та передчасно застосував до позивача штрафні санкції у розмірі 176 293, 68 грн. відповідно.

За вказаних обставин оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №0108990408 є таким, що прийнято без урахуванням всіх обставин справи, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

З огляду на викладене, з урахуванням встановлених судом обставин, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 2684,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією №993 від 23.06.2023.

Отже, враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 2684,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛІО СІСТЕМ» (адреса: вул. Космонавтів, 7, м. Дніпро, 49127; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 41261189) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код ВП в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0108990408 від 17.05.2023 про застосування штрафу в сумі 176 293, 68 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛІО СІСТЕМ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Бондар

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2023
Оприлюднено29.12.2023
Номер документу115976491
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —160/14530/23

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 26.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні