ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 грудня 2023 року Справа № 160/27377/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді:Царікової О.В.,
секретаря судового засідання:Осуховської Ж.С.,
за участі:
представника позивача:Якушева Ю.В.,
представника відповідача:Бабенко Д.В.,
представника відповідача:Пономаренка О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу №160/27377/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фабрика дверей «Будмайстер» (51400, Дніпропетровська обл., м. Павлоград, вул. Терьошкіна, буд. 9; ідентифікаційний код юридичної особи 33892810) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А; ідентифікаційний код юридичної особи 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
20.10.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Фабрика дверей «Будмайстер» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12.09.2023 №0257300410 про застосування штрафу за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних у сумі 17325,16 грн повністю.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за наслідками проведеної камеральної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних, а в подальшому винесено податкове повідомлення-рішення від 12.09.2023 №0257300410 та застосовано штрафні санкції у розмірі 17325,16 грн. Вказане податкове повідомлення-рішення ґрунтується на висновках, викладених в Акті камеральної перевірки №28246/04-36-04-10/33892810 від 03.08.2023, в якому зазначено, що в порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) позивачем допущена затримка реєстрації податкових накладних, складених за червень, жовтень 2022 року. Позивач не погоджується із розміром застосованих відповідачем штрафних санкцій та наголошує на тому, що відповідач протиправно не застосував до спірних правовідносин положення Закону України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023, щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій. Позивач вважає оскаржене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі №160/27377/23 та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 14.11.2023. Останнє судове засідання у справі відбулось 25.12.2023.
Цією ж ухвалою відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву.
14.11.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив (вх. №97299/23), в якому останній заперечив проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначив, що камеральною перевіркою встановлено, що позивач подав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні, які зареєстровано з порушенням граничних строків реєстрації. Відповідач застосував до позивача штраф відповідно до вимог п. 120-1.1 ПК України. Спростовуючи аргументи позивача щодо необхідності застосування податковим органом штрафу в іншому розмірі, відповідач вказує, що спірні правовідносини фактично відбулися та завершилися до моменту набрання чинності Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (08.02.2023). З огляду на вищенаведене та враховуючи, що Закон України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» не має прямої вказівки про надання зворотної дії в часі його приписам щодо визначення розміру штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо юридичних осіб, доводи позивача про необхідність зменшення застосованих до нього штрафних санкцій згідно з Законом від 12.01.2023 №2876-ІХ є безпідставними. З огляду на викладене, відповідач просив суд у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
У судовому засіданні, призначеному на 25.12.2023, представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених в адміністративному позові та відповіді на відзив, та просив суд адміністративний позов задовольнити повністю. Крім того, представник позивача надав додаткові пояснення, в яких посилався на актуальну практику Верховного Суду щодо спірних правовідносин.
Представник відповідача в судовому засіданні, призначеному на 25.12.2023, заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав їх безпідставності та необґрунтованості, просив суд у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд зазначає таке.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Фабрика дверей «Будмайстер», ідентифікаційний код юридичної особи 33892810, зареєстроване з 21.12.2005 у встановленому законом порядку в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, запис №1002321070033000909 від 01.09.2023, місцезнаходження: Україна, 51400, Дніпропетровська обл., місто Павлоград, Терьошкіна, будинок 9.
Видами економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Фабрика дверей «Будмайстер» згідно КВЕД є: 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів (основний); 16.21 Виробництво фанери, дерев`яних плит і панелей, шпону; 16.29 Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; 43.32 Установлення столярних виробів; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі пп. 19-1.1.1 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І ПК України від 02.12.2010 №2755-Vl, зі змінами та доповненнями, у порядку пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 та статті 76 глави 8 розділу II ПК України Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку ТОВ «Фабрика дверей «Будмайстер» (код ЄДРПОУ 33892810) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за червень, жовтень 2022 року.
Результати проведеної камеральної перевірки ТОВ «Фабрика дверей «Будмайстер» оформлені Актом про результати камеральної перевірки ТОВ «Фабрика дверей «Будмайстер» (код ЄДРПОУ 33892810) щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за червень, жовтень 2022 року №28246/04-36-04-10/33892810 від 03.08.2023 (далі акт перевірки).
Зі змісту Акта перевірки слідує, що камеральною перевіркою встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених п. 201.10. ст. 201 ПК України, а саме:
- податкової накладної №511 від 06.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 52,62 грн;
- податкової накладної №516 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 157,79 грн;
- податкової накладної №514 від 09.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 258,21 грн;
- податкової накладної №515 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 245,25 грн;
- податкової накладної №510 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 5,25 грн;
- податкової накладної №513 від 09.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 35,97 грн;
- податкової накладної №518 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 300,35 грн;
- податкової накладної №509 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 112,78 грн;
- податкової накладної №508 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 81,73 грн;
- податкової накладної №512 від 07.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 348,18 грн;
- податкової накладної №517 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 37,48 грн;
- податкової накладної №9330 від 31.10.2022: дата реєстрації 16.11.2022, граничний термін реєстрації 15.11.2022, кількість днів затримки 1, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 15554,45 грн;
- податкової накладної №9321 від 31.10.2022: дата реєстрації 16.11.2022, граничний термін реєстрації 15.11.2022, кількість днів затримки 1, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 135,10 грн.
Всього розмір штрафу складає 17325,17 грн.
ТОВ «Фабрика дверей «Будмайстер» подало до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заперечення №64 від 25.08.2023 до акта перевірки №28246/04-36-04-10/33892810 від 03.08.2023, в яких просило прийняти заперечення та скасувати акт про результати камеральної перевірки ТОВ «Фабрика дверей «Будмайстер» (код ЄДРПОУ 33892810) щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за червень, жовтень 2022 року за реєстраційним номером №28246/04-36-04-10/33892810 від 03.08.2023 (далі акт перевірки).
На підставі встановлених в Акті перевірки порушень контролюючий орган виніс податкове повідомлення-рішення від 12.09.2023 №0257300410 (форми «Н»), згідно з яким контролюючим органом за порушення граничних строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України, та згідно з п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 17325,16 грн за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (3014060100).
Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаток до податкового повідомлення-рішення від 12.09.2023 №0257300410) позивачу нараховано штраф у розмірі 17325,16 грн, з них за податковими накладними/розрахунками коригування:
- №511 від 06.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 52,62 грн;
- №516 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 157,79 грн;
- №514 від 09.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 258,21 грн;
- №515 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 245,25 грн;
- №510 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 5,25 грн;
- №513 від 09.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 35,97 грн;
- №518 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 300,35 грн;
- №509 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 112,78 грн;
- №508 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 81,73 грн;
- №512 від 07.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 348,18 грн;
- №517 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022, кількість днів затримки 14, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 37,48 грн;
- №9330 від 31.10.2022: дата реєстрації 16.11.2022, граничний термін реєстрації 15.11.2022, кількість днів затримки 1, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 15554,45 грн;
- №9321 від 31.10.2022: дата реєстрації 16.11.2022, граничний термін реєстрації 15.11.2022, кількість днів затримки 1, розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 135,10 грн.
16.10.2023 позивач подав скаргу до Державної податкової служби України на податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 12.09.2023 №0257300410.
Позивач вважає оскаржене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України).
За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 ст. 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В силу абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З аналізу процитованих положень вбачається, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
За своєю правовою природою норма, викладена в абз. 4 п. 201.10 ст. 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно пункту 120-1.1 статті120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних.
Суд зазначає, що у контексті застосування п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Разом з тим, суд наголошує на тому, що Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів";
69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.
Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".
Воєнний стан введено в Україні з 24.02.2022 згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 та Закону України від 24.02.2022 року №2102-IX.
Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно вимог ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 №1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
У межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаток до податкового повідомлення-рішення від 12.09.2023 №0257300410) контролюючим органом застосовано до позивача розмір штрафу 10% від сум ПДВ, відображених у податкових накладних позивача, що несвоєчасно зареєстровані, в сумі 17325,16 грн.
Тобто на момент реєстрації позивачем податкових накладних (липень, листопад 2022 року) норми пункту 201.10 статті 201 ПК України визначали як граничні терміни реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та граничні розміри штрафу.
Разом з тим, суд зауважує, що Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.
Поряд з цим, суд зауважує, що на момент складання акту камеральної перевірки та винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотну дію в часі.
Варто вказати, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничних строків для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.
Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ «Перехідні положення» ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону №2876-ІХ та визначити розмір штрафних (фінансових) санкцій певному відсотковому розрахунку суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних.
Згідно правової позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 06.05.2022 у справі №826/14188/16, наслідком встановлення судом невідповідності частини рішення суб`єкта владних повноважень (зокрема, помилкового розрахунку суми податкового зобов`язання) вимогам чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства є визнання такого акта частково протиправним, якщо цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оскаржуваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення. Якщо помилкове нарахування сум податкового зобов`язання відбулося у зв`язку з порушенням нормативних вимог як платником так і контролюючим органом, то податкове повідомлення рішення не може бути визнано протиправним і скасовано у будь-якій частині. У цьому випадку контролюючий орган ще не визначив в установленому порядку дійсний податковий обов`язок зі сплати земельного податку. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість акта індивідуальної дії, що визнається протиправним і скасовується, інше рішення, яке б відповідало закону, а також давати вказівки, що б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
За вказаних обставин суд вважає, що відповідач в оспорюваному податковому повідомленні-рішенні помилково визначив розмір штрафу, внаслідок незастосування норми ПК України, яка підлягала застосуванню, то здійснив помилковий розрахунок.
Таким чином, розмір штрафної (фінансової) санкції становить:
- за податковою накладною№511 від 06.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 10,52 грн;
- за податковою накладною №516 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 31,56 грн;
- за податковою накладною №514 від 09.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 51,64 грн;
- за податковою накладною №515 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 49,05 грн;
- за податковою накладною №510 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 1,05 грн;
- за податковою накладною №513 від 09.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 7,19 грн;
- за податковою накладною №518 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 60,07 грн;
- за податковою накладною №509 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 22,56 грн;
- за податковою накладною №508 від 02.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 16,35 грн;
- за податковою накладною №512 від 07.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 69,64 грн;
- за податковою накладною №517 від 10.06.2022: дата реєстрації 14.07.2022, граничний термін реєстрації 05.07.2022, кількість днів затримки 9, розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 7,50 грн;
- за податковою накладною №9330 від 31.10.2022: дата реєстрації 16.11.2022, граничний термін реєстрації 18.11.2022, кількість днів затримки 0, відсутні підстави для нарахування штрафу;
- за податковою накладною №9321 від 31.10.2022: дата реєстрації 16.11.2022, граничний термін реєстрації 18.11.2022, кількість днів затримки 0, відсутні підстави для нарахування штрафу.
Всього розмір штрафної (фінансової) санкції становить: 327,13 грн.
З огляду на викладене, суд доходить висновку про протиправність нарахованої суми штрафу згідно з оскарженим податковим повідомленням - рішенням у розмірі 16998,03 грн.
За вказаних обставин оскаржене податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню в частині суми штрафу в розмірі 16998,03 грн.
Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат між сторонами у даній справі, суд зазначає таке.
Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Матеріалами справи підтверджено сплату позивачем судового збору за подання позову до Дніпропетровського окружного адміністративного суду в сумі 2684,00 грн згідно платіжної інструкції №2081 від 16.10.2023.
Відтак, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2633,32 грн пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 2, 5, 6, 9, 14, 72-77, 90, 93, 94, 139, 143, 192, 194, 241-246, 247, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Фабрика дверей «Будмайстер» (51400, Дніпропетровська обл., м. Павлоград, вул. Терьошкіна, буд. 9; ідентифікаційний код юридичної особи 33892810) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А; ідентифікаційний код юридичної особи 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 12.09.2023 №0257300410 (форми «Н») в частині нарахованої суми штрафу в розмірі 16998,03 грн.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а; ідентифікаційний код юридичної особи 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фабрика дверей «Будмайстер» (51400, Дніпропетровська обл., м. Павлоград, вул. Терьошкіна, буд. 9; ідентифікаційний код юридичної особи 33892810) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2633 (дві тисячі шістсот тридцять три) грн 32 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 27.12.2023.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116016554 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні