ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2023 року м. Ужгород№ 260/8652/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Рейті С.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БАР АВТО" до Відділу державного нагляду (контролю) у Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті, про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "БАР АВТО" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті, яким просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 008566 від 21.09.2023 року.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 01.09.2023 року посадовими особами відділу державного нагляду (контролю) у Закарпатській області було проведено перевірку транспортного засобу марки VOLVO, державний номерний знак НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1 , та за результатами якої складено Акт за № 007777 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, в якому зазначено, що під час перевірки виявлено порушення, а саме: «На момент проведення перевірки відсутня роздруківка на паперовому носії з інформацією про роботу та відпочинок водія ОСОБА_1 за 01.09.2023 року, а саме водій використовує особисту картку іншого водія Babynets Ivan.
На підставі Акту № 007777 від 01.09.2023року відділом Державного нагляду (контролю) в Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті 21.09.2023 року винесено Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПІІІ 008566, згідно якої постановлено стягнути з позивача адміністративно-господарський штраф у сумі 34000 грн.
Як вважає позивач, спірна Постанова у справі про допущене порушення законодавства про автомобільний транспорт є необгрунтованою, винесеною з порушенням чинного законодавства та підлягає скасуванню, оскільки, водій допустив до перевірки посадових осіб відділу державного нагляду, з цифрового тахографа роздруковано на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв, надано усі документи по перевезенню, перелік яких зазначено в ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт», тобто, водієм виконано всі вимоги передбачені вказаною статтею.
Крім того, зазначає, що відповідачем в порушення норм вказаного закону, позивача притягнуто до відповідальності за порушення, яке останній не вчиняв та застосовано санкцію за нормою, яка не підлягала застосуванню, оскільки виявлені порушення можуть підпадати під ознаки правопорушення передбачені абз. 8, 11 ч. 1 ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Ухвалою судді від 16.10.2023 року відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити. В обґрунтування цієї позиції вказав, що під час проведення рейдової перевірки 01.09.2023 року було зупинено та перевірено транспортний засіб марки VOLVO д.н.з. НОМЕР_1 , який рухався за маршрутом Словенія - Україна. Автомобільним перевізником відповідно до міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) № 991055 та реєстраційних документів на транспортний засіб є ТОВ «Бар Авто». Перевіркою встановлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом шостим частини першої статті 60 Закону статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року №2344-III (далі Закон № 2344-III), а саме - відсутня роздруківка на паперовому носії з інформацією про роботу та відпочинок водія ОСОБА_1 за 01.09.2023 року, а саме водій використовує особисту картку іншого водія, що слугувало підставою застосування адміністративно-господарського штрафу постановою від 21.09.2023 року № ПШ008566 у розмірі 34000,00 грн.
Відповідно до приписів чинного законодавства роздруківка даних роботи тахографа повинна містити інформацію про роботу та відпочинок водія, який перебуває за кермом транспортного засобу, а зазначене можливе лише за умови використання ним персональної картки водія.
З приводу аргументів позивача про неправильну кваліфікацію правопорушення відповідач вказав, що абзац одинадцятий частини першої статті 60 Закону №2344-III передбачає застосування адміністративно-господарського штрафу у разі виконання міжнародного автомобільного перевезення без контрольного пристрою (тахографу) або з вимкненим тахографом, або коли відсутні щоденні реєстраційні листки режимів праці та відпочинку водія (використовуються в аналоговому тахографі). Для цифрових тахографів, який встановлений на транспортному засобі позивача і був увімкненим, необхідними є картка водія, роздруківка на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водіїв, яка є документом, передбаченим статтею 53 Закону № 2344-III.
Відповідач вважає, що оскаржена постанова ґрунтується на вимогах чинного законодавства та відповідає фактичним обставинам.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Так. як встановлено судом, основним видом ТОВ «Бар Авто» діяльності є вантажний автомобільний транспорт, про що зазначено у виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.8-9).
Посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) в Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті відповідно до графіка проведення рейдових перевірок у період з 28.08.2023 року по 03.09.2023 року (а.с.46), на підставі направлення від 28.08.2023 року № НР000215 (а.с.47) проводилася рейдова перевірка на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху. У ході рейдової перевірки 01.09.2023 року о 14:32 на автомобільній дорозі Київ-Чоп 774 км., було перевірено транспортний засіб VOLVO SCHMITZ, державний номерний знак НОМЕР_2 / НОМЕР_3 , який належить автомобільному перевізнику ТОВ «Бар Авто», під керуванням водія ОСОБА_1 , який здійснював міжнародне перевезення вантажу згідно з міжнародною товарно-транспортною накладною (CMR) № 991055. Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 01.09.2023 року № АР007777 (далі - акт перевірки) зафіксовано порушення суб`єктом господарювання, що полягає у відсутності на момент проведення перевірки у водія ОСОБА_1 роздруківки на паперовому носії з інформацією про роботу та відпочинок за 01.09.2023 року, а саме водій використовує особисту картку іншого водія Babynets Ivan, за яке передбачена абз. 6 ч. 1 ст. 60 вказаного Закону (а.с.43 на звороті).
Повідомленням від 05.09.2023 року № 67404/25/24-23 позивач інформований про розгляд 21.09.2023 року справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, виявлених під час рейдової перевірки (а.с.43).
Постановою начальника Відділу державного нагляду (контролю) в Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 21.09.2023 року № ПШ008566 у зв`язку з порушенням вимог ч. 8 ст. 53 Закону №2344-III на підставі абзацу шостого частини першої статті 60 Закону №2344-III до перевізника ТОВ «Бар Авто» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 34000,00 грн (а.с.42).
Вважаючи спірну постанову протиправною, позивач звернувся до суду із позовом про її скасування.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон №2344-III, який визначає засади організації та діяльності автомобільного транспорту.
Відповідно до частини сьомої статті 6 Закону №2344-ІII центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті.
Згідно з абзацом першим пункту 8 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
За змістом частини дванадцятої статті 6 Закону №2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Як установлено частиною чотирнадцятою статті 6 Закону №2344-III, державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
За визначенням, наведеним у ст. 1 Закону №2344-ІII, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт; автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Процедура проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначена Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1567 (далі - Порядок №1567).
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1567 рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.
У пункті 15 Порядку № 1567 визначений виключний перелік питань, що перевіряється контролюючими особами під час здійснення рейдової перевірки, зокрема, в частині виконання вантажних перевезень перевіряється: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм вимог Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Як установлено пунктами 20, 21 Порядку №1567, виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
З акту перевірки слідує, що при здійсненні 01.09.2023 року міжнародного перевезення вантажу транспортним засобом, належним автомобільному перевізнику ТОВ «Бар Авто», у водія ОСОБА_1 була відсутня роздруківка на паперовому носії з інформацією про роботу та відпочинок водія за 01.09.2023 року, натомість, останнім надано особисту картку іншого водія Babynets Ivan, що є порушенням статті 53 Закону №2344-ІII.
Статтею 53 визначено вимоги до організації міжнародних перевезень пасажирів і вантажів.
Так частиною третьою статті 53 Закону № 2344-ІII установлено перелік документів, які при виконанні міжнародних перевезень вантажів повинні мати резиденти України. Такими документами є: дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; дозвіл щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення вагових або габаритних обмежень чи документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових (габаритних) обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України; документи на вантаж.
Отже, частиною третьою статті 53 Закону №2344-ІII визначено перелік обов`язкових документів для резидентів України при виконанні міжнародних перевезень.
Названа стаття визначає також інші вимоги до організації міжнародних перевезень.
Зокрема, за приписами частини сьомої статті 53 Закону №2344-ІII у транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої тахографи.
Звідси, наявність тахографів у транспортних засобах, які виконують міжнародні перевезення, є обов`язковою.
Відповідно до частини восьмої статті 53 Закону №2344-ІII водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
Наведеною нормою встановлено обов`язок водіїв допускати посадових осіб Укртрансбезпеки до перевірки тахографів.
Аналіз положень статті 53 Закону №2344-ІII дає підстави для висновку, що автомобільні перевізники мають обов`язок забезпечити, а водії пред`явити особам, які здійснюють контроль за дотриманням законодавства про автомобільний транспорт, документи, на підставі яких здійснюються міжнародні перевезення. Крім того, на водіїв покладається обов`язок допускати до перевірки тахографів посадових осіб Укртрансбезпеки, надавати їм тахокарти (якщо використовується аналоговий тахограф) або роздрукувати інформацію про роботу та відпочинок водіїв (якщо використовується цифровий тахограф).
Відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт установлена статтею 60 Закону №2344-ІII. Так за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац шостий частини першої); управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку - штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац одинадцятий частини першої).
Спірною постановою від 21.09.2023 року № ПШ008566 до перевізника ТОВ «Бар Авто» застосовано адміністративно-господарський штраф згідно з абзацом шостим частини першої статті 60 Закону № 2344-ІII, тобто, за виконання міжнародних перевезень вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону (правова підстава); фактичною підставою (обставиною) є те, що у водія ОСОБА_1 була відсутня роздруківка на паперовому носії з інформацією про роботу та відпочинок водія за 01.09.2023 року.
При цьому за змістом відзиву на позов водій ОСОБА_1 не використовує особисту картку водія до цифрового тахографа при здійсненні міжнародних перевезень вантажів, що встановлено з роздруківки даних роботи водія за 01.09.2023 року, де водієм вказано Babynets Ivan.
Суд наголошує, що перелік документів, наявність яких при виконанні міжнародних перевезень вантажів є обов`язковими для резидентів України, наведено у частині третій статті 53 Закону № 2344-ІII і він є вичерпним. Суд погоджується із відповідачем, що перевізник повинен забезпечити наявність таких документів під час виконання міжнародних перевезень та додержання вимог статті 53 цього Закону перевіряється під час рейдової перевірки, тобто, на вимогу працівників Укртрансбезпеки документи повинен пред`явити водій.
На думку суду, приписи частини восьмої статті 53 Закону №2344-ІІІ встановлюють спосіб проведення перевірки виконання під час міжнародних перевезень пасажирів та вантажів режиму праці та відпочинку водіїв, а саме водії транспортних засобів зобов`язані: 1) допускати до перевірки тахографів посадових осіб Укртрансбезпеки; 2) надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв тахокарти або роздрукувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв (якщо у транспортному засобі використовується цифровий тахограф).
Відповідно до пунктів 1.1, 1.3 розділу І Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 року №385 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 року за №946/18241, далі - Інструкція №385), цю Інструкцію розроблено відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року №153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, а також Законів України Про автомобільний транспорт, Про дорожній рух. Ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Згідно з пунктом 1.4 розділу І Інструкції №385 терміни у ній вживаються у такому значенні:
картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;
контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;
тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.
Пунктом 3.3 розділу ІІІ Інструкції №385 передбачено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Відповідно до пункту 3.5 розділу ІІІ Інструкції №385 перевізники: забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.
Також суд зазначає, що 11.10.2005 року набув чинності Закон України від 07.09.2005 року №2819-IV Про приєднання України до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР). 20.12.2010 року набрала чинності Поправка №6 до ЄУТР у частині надання до контролю реєстраційних листків (тахограм) за поточний день та попередні 28 календарних дні, а в разі відсутності тахокарт - надання Бланка підтвердження діяльності, який заповнюється транспортним підприємством та водієм перед рейсом.
Згідно зі статтею 18 Закону №2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Не є спірною та обставина, що транспортний засіб VOLVO, державний номерний знак НОМЕР_2 , яким 01.09.2023 року здійснювалося міжнародне перевезення вантажів, обладнаний цифровим тахографом. В акті перевірки не зафіксовано факт недопуску до цифрового тахографа у вказаному транспортному засобі. Під час перевірки встановлено, що транспортним засобом керував водій ОСОБА_1 , який не надав роздруківку даних роботи водія за 01.09.2023 року на паперовому носії. При цьому в акті перевірки не вказано про відсутність у водія ОСОБА_1 особистої картки водія, а тільки констатовано відсутність роздруківки з цифрового тахографа за 01.09.2023 року на паперовому носії. З цього слід дійти висновку, що водій або надав роздруківки за інші 28 днів, або надав посадовим особам Укртрансбезпеки картку водія для перевірки даних про режим праці та відпочинку.
Отже, актом перевірки встановлено відсутність даних під час рейдової перевірки стосовно підтвердження дотримання режиму праці та відпочинку водія ОСОБА_1 за 01.09.2023 року, які мають бути зафіксовані тахографом (у випадку несправності цифрового тахографа чи пошкодження картки дані записуються від руки на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у тахографі).
Наведене, на думку суду, є порушенням вимог Закону №2344-ІІІ, ЄУТР, Інструкції №385.
Пунктами 25, 26 Порядку № 1567 передбачено, що справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності). У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За змістом пункту 27 Порядку № 1567 за наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Позивачем не доведено, що на час рейдової перевірки було дотримано встановлених законодавством України в сфері автомобільного транспорту норм, однак суд вважає, що відповідальність за таке порушення передбачена абзацом одинадцятим частини першої статті 60 вказаного Закону, а не абзацом шостим.
Зазначеними нормами статті 60 Закону № 2344-ІІІ передбачено кваліфікацію різних за своїм складом порушень: відсутність документів, передбачених статтею 53 Закону, та порушення вимог використання тахографа, у тому числі без щоденних даних режимів праці та відпочинку. У першому випадку порушення за умови його доведеності тягне за собою накладення адміністративно-господарського штрафу у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а в другому - штрафу у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Суд наголошує, що під час рейдової перевірки не встановлено відсутність одного з документів, передбачених частиною третьою статті 53 Закону №2344-ІІІ для міжнародних вантажних перевезень. Однак під час судового розгляду справи не спростовано порушення інших вимог Закону №2344-ІІІ на момент перевірки: відсутня роздруківка з цифрового тахографа, яка підтверджує режим праці та відпочинку водія ОСОБА_1 за 01.09.2023 року. Суд повторює, що режим праці та відпочинку водія підтверджується щоденними реєстраційними листками режимів праці та відпочинку водія (тахокарти) при використанні аналогового тахографа або роздрукованою на паперовому носії інформацією про роботу та відпочинок водіїв при використанні цифрового тахографу, що визначено однією нормою - частиною восьмою статті 53 Закону №2344-ІІІ.
Тому, на думку суду, відсутність даних про режим праці і відпочинку (як при використанні аналогового, так і при використанні цифрового тахографу) свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт та є наслідком для застосування штрафу відповідно до абзацу одинадцятого частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ (незалежно від виду тахографа).
Застосування відповідачем абзацу шостого частини першої статті 60 вказаного Закону за обставин цієї справи не відповідає складу виявленого порушення, а тому постанова начальника Відділу державного нагляду (контролю) в Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 21.09.2023 року № ПШ008566 - є протиправною та підлягає скасуванню.
За іншого тлумачення відповідачем зазначених положень статті 60 Закону № 2344-ІІІ виходить, що за відсутності при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів, а так само з вимкненими контрольними пристроями (тахографами) до перевізника буде застосовано штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а коли тахограф наявний, увімкнений та використовується (однак не містить даних про роботу водія за окремий період) штраф у 50 разів більший для цифрового тахографа, ніж за аналогічне правопорушення при використанні аналогового тахографа, що не узгоджується з приписами частини восьмої статті 53 Закону № 2344-ІІІ.
Таким чином, за обставин цієї справи та на підставі аналізу норм чинного законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов переконання про застосування спірною постановою штрафу при помилковому тлумаченні відповідачем приписів статей 53, 60 Закону №2344-ІІІ, відтак, суд констатує про наявність підстав для задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 72-77, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позову Товариства з обмеженою відповідальністю "БАР АВТО" (Закарпатська область, Хустський район, с. Білки, вул. Ороса, 20 код ЄДРПОУ 40452533) до Відділу державного нагляду (контролю) в Закарпатській області у складі Державної служби України з безпеки на транспорті (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Гагаріна, 38), Державної служби України з безпеки на транспорті (м. Київ, пр. Перемоги, 14 код ЄДРПОУ 39816845), про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) в Закарпатській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно господарського штрафу від 21.09.2023 року № ПШ008566, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю "БАР АВТО" застосовано адміністративно господарський штраф у сумі 34000,00 грн. за порушення законодавства про автомобільний транспорт.
3. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення.
СуддяС.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116017545 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні