Рішення
від 28.12.2023 по справі 560/5133/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5133/23

РІШЕННЯ

іменем України

28 грудня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України звернулася в суд з адміністративним позовом до Комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради, в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6215 від 28.07.2017, наданий Комунальному підприємству водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Комунальному підприємству водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6215 від 28.07.2017 з метою видобування питних підземних вод, придатних для господарсько-питного водопостачання.

За результатами перевірки дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр виявлено ряд порушень. Тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №615 від 28.07.2017 згідно з статтею 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.04.2023 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.04.2023 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що позивач безпідставно вказує на порушення відповідачем пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра, як підставу для анулювання дії спеціального дозволу, оскільки не надано жодних доказів здійснення Комунальним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, або порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19.07.2023 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження до розгляду справи №560/5133/23 за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 14.09.2023.

До суду надійшла заява позивача про розгляд справи №560/5133/23 без участі його представника на підставі наданих матеріалів.

Підготовче засідання, призначене на 14.09.2023, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному. Засідання відкладено на 10.10.2023.

До суду надійшла заява позивача про розгляд справи №560/5133/23 без участі його представника на підставі наданих матеріалів та з метою захисту інтересів держави.

До суду надійшла заява, в якій відповідач просить розглянути справу, призначену на 10.10.2023, без участі його представника та не заперечує про перехід до судового розгляду справи.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 24.10.2023.

До суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю забезпечення участі його представника через масовані обстріли.

Судове засідання, призначене на 24.10.2023, не відбулося у зв`язку з неявкою всіх учасників справи. Засідання відкладено на 14.11.2023.

У судовому засіданні, призначеному на 14.11.2023, відкладено розгляд справи на 05.12.2023 у зв`язку з необхідністю надання додаткових документів.

До суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи №560/5133/23 за відсутності його представника за наявними у матеріалах справи документами.

Судове засідання, призначене на 05.12.2023, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у відпустці. Засідання відкладено на 28.12.2023.

До суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи №560/5133/23 без участі його представника.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Тому, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення справи, суд вважає, що справу №560/5133/23 необхідно розглянути за наявними матеріалами справи у письмовому провадженні.

Згідно з приписами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі письмові докази, оцінивши їх у взаємозв`язку та сукупності, суд зазначає таке.

Державною службою геології та надр України 28.07.2017 надано Комунальному підприємству водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради спеціальний дозвіл на користування надрами №6215. Метою користування надрами визначено видобування питних підземних вод, придатних для господарсько-питного водопостачання. Назва родовища - ділянки Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13). Особливі умови:

1. Виконання умов Мінприроди наказ від 05.04.2016 № 143 (протокол від 24.03.2016-30.03.2016 №1);

2. Розробити, затвердити в установленому порядку зони санітарної охорони та суворо дотримуватись їх режиму;

3. Забезпечити проведення режимних спостережень за кількістю видобутку та якісним складом підземних вод.

4. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством.

5. Щорічна звітність перед Держгеонадрами згідно з формою 7-гр.

Між позивачем та відповідачем 28.07.2017 укладено угоду №6215 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.

Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №394 "Про проведення позапланових перевірок" доручено Департаменту державного геологічного контролю провести позапланову перевірку діяльності Комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 28.07.2017 №6215.

Відповідно до направлення на проведення перевірки №14229/01/07-20 від 21.09.2020 перевірка проведена у строк з 19.10.2020 по 23.10.2020. Це направлення отримане директором відповідача 20.10.2020, що підтверджується відповідним підписом директора на направленні.

Згідно з актом складеним за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр від 21.10.2020 №06-02/24/2020-38/у (108) (далі - акт від 21.10.2020), в ньому зафіксовані такі порушення:

- відсутній погоджений у установленому порядку Проект (технологічна схема) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2 (КЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 2 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища, чим порушено вимоги статті 51 КУ № 132/94;

- відсутній погоджений у установленому порядку Проект (технологічна схема) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2 (КЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 3 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища, чим порушено вимоги частини 2 статті 93 КУ № 213/95;

- не представлені документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами де розміщені свердловини №1, 4, 6-8, 2 (КЕЧ), 11, 12, 13, чим порушено вимоги частини 2 статті 18 КУ №132/94;

- не отримано висновок з оцінки впливу на довкілля (відсутня державна екологічна експертиза) діяльності з видобування корисних копалин ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2 (КЕЧ), 11, 12, 13), чим порушено вимоги статті 15-1 КУ № 132/94;

- гідрогеологічне обслуговування ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2 (КЕЧ), 11, 12, 13) не проводиться, чим порушено вимоги пункту 1 частини 1 статті 53 КУ № 132/94;

- не представлені паспорта контрольно-вимірювальних приладів (засобу вимірювання), чим порушено вимоги пункту 3 ПКМУ №963.

В акті від 21.10.2020 також наявні відомості про усунення частини порушень.

На підставі акту від 21.10.2020 позивач склав припис від 21.10.2020 №1049-14/06, яким відповідачу надано строк на усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування зазначених в акті перевірки до 24.11.2020. Визначено подати у письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення вказаних порушень.

Припис від 21.10.2020 №1049-14/06 отримано відповідачем 21.10.2020, що підтверджується підписом уповноваженої особи.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 02.04.2021 №417-14/06) на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року у зв`язку з невиконанням в установлений строк припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

Наказом Державної служби геології та надр України від 29.04.2021 №339 "Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" зупинено дію дозволу від 28.07.2017 №6215 з 01.08.2021.

Листом Державної служби геології та надр України від 11.05.2021 повідомлено надрокористувача щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 28.07.2021 №1056-14/06) на зупинення спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 30.07.2021 №564 "Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" відтерміновано дату зупинення спеціального дозволу, встановлену наказом від 29.04.2021 №339, до 01.12.2021.

Листом Державної служби геології та надр України від 06.08.2021 надрокористувача повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 22.11.2021 №1774-14/06) на зупинення спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 16.11.2021 №863 "Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" зупинено дію спеціального дозволу від 28.07.2017 №6215.

Листом Державної служби геології та надр України від 23.11.2021 надрокористувача повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.

Наказом Державної служби геології та надр України від 09.08.2021 №584 "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у вересні 2021 року" доручено Департаменту державного геологічного контролю провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) на предмет дотримання вимог законодавства.

Відповідно до направлення на проведення перевірки №15172/01/02-21 від 28.08.2021 перевірка проведена у строк з 20.09.2021 по 01.10.2021. Це направлення отримане директором відповідача 21.09.2021, що підтверджується відповідним підписом директора на направленні.

У акті, складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр від 21.09.2021 №06-06/24/2021-51/у (170) (далі - акт від 21.09.2021), зафіксовані порушення:

- відсутній погоджений у установленому порядку Проект (технологічна схема) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 2 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища;

- відсутній погоджений у установленому порядку проект зон і поясів санітарної охорони ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 3 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища;

- не представлені документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами де розміщені свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13;

- не отримано висновок з оцінки впливу на довкілля (відсутня державна екологічна експертиза) діяльності з видобування корисних копалин ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13);

- гідрогеологічне обслуговування ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6-8, 2 (КЕЧ), 11, 12, 13) не проводиться;

- не представлені паспорта контрольно-вимірювальних приладів (засобу вимірювання).

Приписом від 28.09.2021 №1415-14/06 зобов`язано надрокористувача у строк до 01.11.2021 усунути порушення у сфері надрокористування, а саме:

1) не виконано припис від 21.10.2022 №1049-14/06 органів державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк, а саме: відсутній погоджений у установленому порядку Проект (технологічна схема) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(ЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 2 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища;

2) на виконання пункту 2 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року, а саме Розробити, затвердити в установленому порядку зони санітарної охорони та суворо дотримуватись їх режиму. Відсутній погоджений у установленому порядку проект зон і поясів санітарної охорони ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 3 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища;

3) не виконано припис від 21.10.2022 №1049-14/06 органів державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк, а саме: не представлені документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами де розміщені свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13;

4) не представлена технічна (гідрогеологічна) документація;

5) не представлено Звіту про виконання Програми робіт з видобування корисних копалин питних підземних вод Старокостянтинівського родовища, чим не виконано пункт 7. Інформування Сторін. Щорічна звітність. 7.1. Надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадр. Угоди № 6215 від 28 липня 2017 року про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 10.11.2021 №1708-14/06) на зупинення спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 23.12.2021 №981 "Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" надано термін на усунення порушень до 01.02.2022.

Листом Державної служби геології та надр України від 04.01.2022 надрокористувача повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.

Наказом Державної служби геології та надр України від 18.02.2022 №87 "Про продовження термінів для усунення порушень" продовжено термін для усунення порушень законодавства про надра до 01.06.2022.

Листом Державної служби геології та надр України від 18.05.2022 надрокористувача повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 24.05.2022 №439-14/06) про зупинення спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року.

Наказом Державна служба геології та надр України від 08.06.2022 №182 "Про продовження термінів для усунення порушень" продовжено термін на усунення порушень до 01.09.2022.

Листом від 21.06.2022 Державна служба геології та надр України поінформувала позивача про наказ від 08.06.2022 №182.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 05.09.2022 №675-14/06) про зупинення спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 29.09.2022 №337 "Про продовження термінів для усунення порушень" продовжено термін на усунення порушень до 15.01.2023.

Листом від 04.10.2022 Державна служба геології та надр України поінформувала відповідача про наказ від 29.09.2022 №337.

Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України підготовлено подання (від 17.01.2023 №25-14/06) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року, в якому зазначено:

1) не виконано припис від 21.10.2022 №1049-14/06 органів державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк, а саме: відсутній погоджений у установленому порядку Проект (технологічна схема) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(ЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 2 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища. - Порушення не усунено. Представлено копію укладеного договору з ДП "Українська геологічна компанія" на складання Проекту (технологічна схема) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13). Разом з тим КП "Водоканал" у листі від 08.09.2022 № 01-05/448 (вх. №14/06-229 від 08.09.2022) просить додатковий термін на усунення порушень до 01.02.2023 року.

2) не виконання пункту 2 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 6215 від 28 липня 2017 року, а саме Розробити, затвердити в установленому порядку зони санітарної охорони та суворо дотримуватись їх режиму. Відсутній погоджений у установленому порядку проект зон і поясів санітарної охорони ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13), чим не виконано пункт 3 Програми робіт з видобування питних підземних вод Старокостянтинівського родовища. - Порушення усунено частково. Розроблено проект санітарної охорони свердловин КП водопровідно-каналізаційного господарства «Водоканал» та представлено лист погодження Державного агентства водних ресурсів України від 18.07.2022 № 266/ХМ/21-22. Разом з тим КП «Водоканал» у листі від 08.09.2022 № 01-05/448 (вх. №14/06-229 від 08.09.2022) повідомляє що проект Зон санітарної охорони надано на погодження до Держпродспоживслужби та просить додатковий термін на усунення порушення до 01.02.2023 року.

3) не виконано припис від 21.10.2022 №1049-14/06 органів державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк, а саме: не представлені документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами де розміщені свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13. - Порушення усунено частково. Представлено витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 30.11.2021 № НВ-3224544942021 з кадастровим номером 6810800000:15:009:0001 (свердловина № 6); витяг від 07.12.2021 № НВ-0712323402021 з кадастровим номером 6810800000:15:009:0002 (свердловина № 7); витяг від 29.11.2021 № НВ-4812536802021 з кадастровим номером 6810800000:15:010:0001 (свердловина № 8); витяг від 15.11.2021 № 284727035 з кадастровим номером 6824287700:06:001:0017 (свердловина № 11). Рішення від 04.11.2021 № 50 п.3/7 VIII "Про надання земельних ділянок" Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області та кадастровий план після відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6810800000:09:011:0006 (свердловина № 13). Не представлено витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (свердловина № 13);

4) не представлена технічна (гідрогеологічна) документація. - Порушення усунено.

5) не представлено Звіту про виконання Програми робіт з видобування корисних копалин питних підземних вод Старокостянтинівського родовища. - Порушення усунено.

Державна служба геології та надр України звернулась з листом до надрокористувача "Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами" від 02.02.2023 №349/02-1/2-23.

Позивач, вважаючи не усуненими порушення законодавства про надрокористування, звернувся в суд з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6215 від 28.07.2017.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує таке.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.

Приписами пункту 4 Положення №1174 визначено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Порядок №615 регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Згідно з пунктом 22 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України Про нафту і газ та Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.

Положеннями статті 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Таким чином, за наявності передбачених законом підстав, право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами та анулювання дозволу здійснюється шляхом прийняття Держгеонадра України відповідного наказу.

Суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто, у разі наявності спору з цього приводу.

Предметом позову у цій справі є анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6215 від 28.07.2017, наданого Комунальному підприємству водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради, у зв`язку з використанням надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушенням інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Щодо твердження позивача про не виконання припису від 21.10.2022 №1049-14/06 органів державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк, а саме, відсутності погодженого у установленому порядку Проекту (технологічної схеми) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(ЕЧ), 11, 12, 13), суд зазначає та враховує таке.

Між відповідачем та державним підприємством "Українська геологічна компанія" 27.04.2022 укладено договір №27/04-22 на складання проєкту технологічної схеми розробки водозаборів "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища підземних вод (свердловини №№ 2-(КЕЧ), 11, 12, 13).

За змістом додаткової угоди №1 до договору №27/04-22 від 27.04.2022 у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють виконання договору до 31.12.2022 та відсутністю достатнього фінансування робіт у 2022 році продовжено строк дії договору та строк виконання робіт до 31.12.2023.

Між відповідачем та державним підприємством "Українська геологічна компанія" 11.04.2022 укладено договір №11-22-04 на складання проєкту технологічної схеми розробки ділянок Пашківська та Григорівська Старокостянтинівського родовища підземних вод (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8).

За змістом додаткової угоди №1 до договору №11-22-04 від 11.04.2022 у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють виконання договору до 31.12.2022 та відсутністю достатнього фінансування робіт у 2022 році продовжено строк дії договору та строк виконання робіт до 31.12.2023.

Відповідно до висновку експертизи №44193028-05-000040-23, затвердженого 31.10.2023 директором ТОВ "Науково-технічний експертний центр "Дніпро", "Проєкт технологічної схеми розробки ділянок підземних вод Пашківська, Григорівська та водозаборів "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища підземних вод (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13) Хмельницької області" відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За змістом листа від 26.12.2023 №ЦЗ/1/10389-23 "Щодо розгляду робочого проєкту" Центрально-Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, розглянувши "Проєкт технологічної схеми розробки ділянок підземних вод Пашківська, Григорівська та водозаборів "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища підземних вод (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13) Хмельницької області" та враховуючи висновок експертизи ТОВ "Науково-технічний експертний центр "Дніпро" №44193028-05-000040-23 від 31.10.2023, відповідно до статті 51 Кодексу України про надра погоджує зазначений проєкт в частині додержання вимог законодавства про охорону надр.

Враховуючи наведене, твердження позивача про відсутність погодженого у установленому порядку Проекту (технологічної схеми) розробки ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(ЕЧ), 11, 12, 13) є безпідставним.

Доводи позивача про не виконання пункту 2 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №6215 від 28.07.2017, а саме відсутності погодженого в установленому порядку проекту зон і поясів санітарної охорони ділянок Пашківська та Григорівська, діючі водозабори "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №1, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13), є помилковими з урахуванням такого.

Між позивачем та державним підприємством "Українська геологічна компанія" 16.06.2021 укладено договір № 13-РКГП/21 на виконання робіт з виготовлення проекту зон санітарної охорони свердловини водозабору, предметом якого є розробка проекту санітарної охорони свердловин Пашківська, Григорівська, КЕЧ та Комунальний Старокостянтинівського родовища підземних вод Хмельницької області.

Розроблений "Проект зон санітарної охорони свердловин на ділянках Пашківська, Григорівська та водозаборів "КЕЧ" та "Комунальний" Старокостянтинівського родовища підземних вод Хмельницької області погоджено з Державним агентством водних ресурсів України (лист погодження №266/ХМ/21-22 від 18.07.2022).

Відповідач звернувся до Хмельницької обласної військової адміністрації (лист від 11.09.2023 №01-18/724), в якому просить погодити проєкт зон санітарної охорони свердловин на ділянках Пашківська, Григорівська та водозабір "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища підземних вод Хмельницької області. Відомості щодо розгляду цього питання відсутні. Проте, зазначена обставина свідчить про вчинення відповідачем залежних від нього дій.

Посилання позивача на не виконання припису від 21.10.2022 №1049-14/06 органів державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк, а саме не представлення документів, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами де розміщені свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13, є безпідставним з урахуванням такого.

Право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами де розміщені свердловини №1, 4, 6-8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13, підтверджено такими документами: витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 03.04.2023 №НВ-0000601402023 (кадастровий номер 6810800000:03:001:0013), від 18.10.2021 №НВ-2105553082021 (кадастровий номер 6824286400:04:023:0089), від 07.12.2021 №НВ-0712323402021 (кадастровий номер 6810800000:15:009:0002), від 30.11.2021 №НВ-3224544942021 (кадастровий номер 6810800000:15:009:0001), від 19.02.2019 №НВ-680795562019 (кадастровий номер 6810800000:14:001:0055), від 19.02.2019 №НВ-6807955652019 (кадастровий номер 6810800000:14:001:0055); витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 15.11.2021 №284738236 (кадастровий номер 6810800000:09:011:0006); від 15.11.2021 №2847277035 (кадастровий номер 6824287700:06:001:0017).

Твердження позивача про не надання підтверджуючих документів щодо права користування (власності) земельною ділянкою з кадастровим номером 6810800000:09:011:0006 (свердловина № 13), суд оцінює критично, оскільки згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 15.11.2021 №284738236 в Комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради наявне право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6810800000:09:011:0006.

Щодо посилання позивача на не надання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (свердловина № 13), то суд зазначає, що цей витяг є лише одним із документів, що підтверджують право власності на землю та право користування земельною ділянкою. Крім того, позивач не надав жодних доказів на спростування наявності належним чином оформленого права користування земельною ділянкою, на якій розташована свердловина №13.

Суд зазначає, що в приписі від 21.10.2020 №1049-14/06 зазначені порушення щодо не проведення гідрогеологічного обслуговування ділянок Пашківська та Григорівська, діючих заборів "КЕЧ" і "Комунальний" Старокостянтинівського родовища (свердловини №№ 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 2-(КЕЧ), 11, 12, 13) та не представлення паспорта контрольно-вимірювальних приладів (засобу вимірювання). Проте в акті від 21.10.2020 зазначено про усунення вказаних порушень.

З урахуванням зазначення у поданні від 17.01.2023 №25-14/06 про усунення порушень, вказаних у пунктах 4, 5 припису від 28.09.2021 №1415-14/06 (щодо не представлення технічної (гідрогеологічної) документації та Звіту про виконання Програми робіт з видобування корисних копалин питних підземних вод Старокостянтинівського родовища), суд не надає їм оцінку.

Суд зазначає, що позивач не надав жодних доказів того, що відповідач здійснював використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, або було порушено інші вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Крім цього, анулювання спеціального дозволу на користування надрами є найсуворішим заходом впливу на порушника законодавства у сфері надрокористування, відтак необхідність вжиття такого заходу слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи. Однак анулювання спеціального дозволу за спірних обставин не узгоджується з вимогою пропорційності (пункт 8 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Інші доводи та заперечення сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно з пунктом 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994).

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач спростував, а позивач не підтвердив правомірність заявлених позовних вимог, а тому, в їх задоволенні слід відмовити.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України та відсутність підстав для задоволення позовних вимог, судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6215 від 28.07.2017 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка 16, м. Київ, 03057 , код ЄДРПОУ - 37536031) Відповідач:Комунальне підприємство водопровідно - каналізаційного господарства "Водоканал" Старокостянтинівської міської ради (вул. Рудяка 19, м. Старокостянтинів, Хмельницька область, 31100 , код ЄДРПОУ - 02092644) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116020088
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —560/5133/23

Постанова від 03.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 28.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні