Постанова
від 28.12.2023 по справі 280/2691/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 грудня 2023 року м. Дніпросправа № 280/2691/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Ясенової Т.І., Суховарова А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2023 року (суддя Богатинський Богдан Вікторович, повний текст рішення складено 02.08.2023) в адміністративній справі № 280/2691/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛІО ТРАНС»

до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Львівській області, Головного управління ДПС у Запорізькій області

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІО ТРАНС» звернулося до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 7090 від 16 березня 2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, винесеного відносно TOB «ОЛІО ТРАНС»; зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити TOB «ОЛІО ТРАНС» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 16 від 30.11.2022 (загальна сума коштів з ПДВ - 123474,80 грн), податкову накладну № 11 від 17.11.2022 (загальна сума коштів з ПДВ - 1 322029,08 грн) за датою їх подання; визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 8398819/40383219 від 09 березня 2023 року, № 8398820/40383219 від 09 березня 2023 року, № 8568822/40383219 від 04 квітня 2023 року, та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 01 грудня 2022 року (загальна сума коштів з ПДВ 270284,51 грн), податкова накладна № 4 від 01 грудня 2022 року (загальна сума коштів з ПДВ - 1482109,59 грн), податкова накладна № 3 від 19 жовтня 2022 року (загальна сума коштів з ПДВ - 1428958,30 грн) за датою їх подання.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 7090 від 16 березня 2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, винесеного відносно TOB «ОЛІО ТРАНС». Зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити TOB «ОЛІО ТРАНС» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 8398819/40383219 від 09 березня 2023 року, № 8398820/40383219 від 09 березня 2023 року, № 8568822/40383219 від 04 квітня 2023 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 01 грудня 2022 року (загальна сума коштів з ПДВ - 270284,51 грн), № 4 від 01 грудня 2022 року (загальна сума коштів з ПДВ - 1482109,59 грн), № 3 від 19 жовтня 2022 року (загальна сума коштів з ПДВ - 1428958,30 грн), за датою їх подання. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ОЛІО ТРАНС» зареєстровано у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Запорізькій області. Основним видом господарської діяльності є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код 46.71).

Згідно з рішенням Комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 17984 від 14.10.2022 ТОВ «ОЛІО ТРАНС» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме з підстав, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій.

Позивачем 09.03.2023 подано до контролюючого органу пояснення від 07.02.2023 № 07/02-1 та документи з метою виключення з переліку ризикових платників податку.

Комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийнято рішення № 7090 від 16.03.2023 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів від 09.03.2023, визнано ТОВ «ОЛІО ТРАНС» таким, що відповідає критеріям ризиковості платника на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, з підстав, код: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

Рішення податкового органу містить інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: постачання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710194300, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43204976; постачання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710124512, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 40383219; придбання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710194300, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 42073579; придбання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2711, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 44858832; придбання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710124501, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43372220; придбання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710124501, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43772977; придбання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710194300, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 35450246; придбання з 01.01.2021 по 28.02.2023, код згідно з УКТЕЗД операції, визначеної як ризикової 2710124501, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 36631914;

Вказаним рішенням визначено, що платником податку не надано копії документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме складські документи (інвентаризаційні описи).

В межах розгляду даної справи судом встановлено, що між ТОВ «МОТОР СІЧ» (покупець) та ТОВ «ОЛІО ТРАНС» (постачальник) укладено договір поставки продукції № 3157/22-Д (УЗ) від 14.04.2022. За умовами договору постачальник зобов`язується поставити, а покупець оплатити та прийняти наступну продукцію світлі нафтопродукти в асортименті.

В межах даного договору складені видаткові накладні: № 1201-001 від 01.12.2022 на паливо Дизельне ДП-Євро5-ВО(2710194300) на суму 252602,35 грн, сума ПДВ 17682,16 грн, всього з ПДВ 270284,51 грн; № 1201-002 від 01.12.2022 на паливо Дизельне ДП-Євро5-ВО(2710194300) на суму 1385149,15 грн, сума ПДВ 96960,44 грн, всього з ПДВ 1482109,59 грн.

Реалізований товар був придбаний ТОВ «ОЛІО ТРАНС» у ТОВ «РІФ СІЧ ОЙЛ» на підставі договору купівлі продажу нафтопродуктів № 40383219 від 20.06.2022.

В межах даного договору складені видаткові накладні: № 1201-001 від 01.12.2022 на паливо Дизельне ДП-Євро5-ВО (2710194300) на суму 242292,05 грн, сума ПДВ 16960,44 всього з ПДВ 259252,49 грн; № 1201-002 від 01.12.2022 на паливо Дизельне ДП-Євро5-ВО (2710194300) на суму 1328612,45 грн, сума ПДВ 93002,87 грн, всього з ПДВ 1421615,32 грн.

ТОВ «ОЛІО ТРАНС» було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 3 від 01.12.2022, № 4 від 01.12.2022, проте згідно з квитанціями від 03.01.2023 № 9286202195, № 9285685110 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, документ збережено, реєстрація зупинена з підстав: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 01.12.2023 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=2.2304%, «Р»=0».

Позивачем 02.03.2023 направлено до податкового органу пояснення щодо підстав для направлення на реєстрацію податкових накладних № 3 від 01.12.2022, № 4 від 01.12.2022 та додано копії таких документи: витягу з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального; виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань; витягу з реєстру платників податків на додану вартість; ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі; ліцензії надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів; штатного розпису № 01102022 від 01.10.2022; договору № 3157/22-Д(УЗ) на поставку продукції від 14.04.2022; ТТН № 1201-001 від 01.12.2022; акцизної накладної форми «П» № 1201001 від 01.12.2022; квитанції № 2 до акцизної накладної від 01.12.2022; договору купівлі продажу нафтопродуктів № 40383219 від 20.06.2022; ТТН № 1201-001 від 01.12.2022; договору оренди транспортного засобу від 13.11.2020; акту приймання передачі транспортного засобу від 13.11.2020; свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; платіжних інструкцій: № 185 від 05.12.2022, № 3 від 01.12.2022; квитанції № 1 до податкової накладної.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 09.03.2023: № 8398819/40383219, № 8398820/40383219, згідно з якими відмовлено в реєстрації податкових накладних.

Зі змісту названих рішень Комісії вбачається, що в реєстрації податкової накладної відмовлено з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації зазначено: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Також між TOB «ОЛІО ТРАНС» (продавець) та TOB «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» (покупець) укладено договір купівлі-продажу нафтопродуктів № 40463896 від 01.10.2022, відповідно до якого продавець зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити на умовах, викладених в цьому Договорі, нафтопродукти ( в т.ч. пальне) іменовані надалі «Товар», найменування, асортимент, кількість, ціна яких вказується в накладних документах на Товар, які оформляються на кожну окрему партію Товару, що поставляється. Термін дії договору до 31.12.2022.

TOB «ОЛІО ТРАНС» реалізувало товар за видатковою накладною № 1019-001 від 19 жовтня 2022 року на суму 1335475,05 грн, сума ПДВ 93483,25 грн, всього з ПДВ 1428958,30 грн.

TOB «ОЛІО ТРАНС» згідно з Договором поставки нафтопродуктів № 508 від 13.10.2022 придбав у TOB «Торговий дім «Українська нафтотрейдінгова компанія» паливо дизельне ДП-Л-Євро5-ВО (УКТ ЗЕД 2710194300) всього на суму 1303818,10 грн, сума ПДВ 91267,27 грн, всього з ПДВ 1395085,37 грн, що підтверджено видатковою накладною № 2051 від 14.10.2022.

ТОВ «ОЛІО ТРАНС» було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 19.10.2022, проте згідно з квитанцією № 9233541688 від 08.11.2022 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, документ збережено, реєстрація зупинена з підстав: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 1910.2022 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.4035%, «Р»=0».

Позивач надав письмові пояснення за № 2803/1 від 28.03.2023 щодо податкової накладної № 3 від 19.10.2022, реєстрація якої зупинена, з наданням до пояснень копій таких документів: витягу з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального; виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань; витягу з реєстру платників податків на додану вартість; ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі; ліцензії надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів; штатного розпису № 01102022 від 01.10.2022; договорів купівлі - продажу нафтопродуктів № 40463896 від 01.10.2022; ВН № 1019-001 від 19.10.2022; ТТН № 1019-001 від 19.10.2022; акцизної накладної форми «П» № 1013001 від 19.10.2022; квитанції № 2 до акцизної накладної; договорів поставки нафтопродуктів № 508 від 13.10.2022; ВН № 2051 від 14.10.2023; ТТН № 2064 від 14.10.2022; договору № 05/01-2; договору оренди транспортного засобу № 44140809/Рено від 01.08.2022; акту приймання передачі транспортного засобу від 01.08.2022; свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; договору № 10/01-1 від 10.01.22; банківської виписки за 19-20 жовтня 2022; платіжних доручень № 123 від 13.10.2022, № 3 від 19.10.2022.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 04 квітня 2023 року № 8568822/40383219, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної.

Зі змісту названого рішення Комісії вбачається, що в реєстрації податкової накладної відмовлено з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації зазначено: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись з рішеннями податкового органу, ТОВ «ОЛІО ТРАНС» звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку правомірності та обґрунтованості таких рішень, суд апеляційної інстанції виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, якою визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Постановою Кабінетом Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 6 Порядку у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з пунктом 8 Додатку 1 до Порядку «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість» таким критерієм є наступне: «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».

У Додатку № 4 до Порядку затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, якою передбачено, що у разі відповідності платника податку пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація стала підставою для таких висновків податкового органу та прийняття відповідного рішення.

Як вже зазначалося, підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, визначено: код 7 - недостатня кількість трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, які необхiднi для здiйснення господарської операцiї); код 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; код 13 - придбання товарів (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Суд апеляційної інстанції, зазначає, що податковий орган протиправно не врахував пояснення позивача, що TOB «ОЛІО ТРАНС» не має у власності або в користуванні транспортних засобів, відтак не має потреби укладати трудові договори з водіями. За умовами договорів постачання та/або придбання нафтопродуктів їх транспортування здійснюється або за рахунок самих контрагентів (покупців або постачальників) за умовами, що включають доставку товару до вказаної позивачем адреси, або за допомогою залучених товариством перевізників з їх власним екіпажом.

Відповідно до штатного розкладу № 01102022 персонал TOB «ОЛІО ТРАНС»: директор, головний бухгалтер, бухгалтер, менеджер зі збуту.

Матеріали адміністративної справи містять зареєстровані податкові накладні по господарським операціям з такими контрагентами: ТзОВ «РІКОЙЛ», ТзОВ «РІФ СІЧ», ТзОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК», ТзОВ «ФЄРОКС», ТзОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «УКРАЇНСЬКА НАФТОТРЕЙДІНГОВА КОМПАНІЯ», ТзОВ «ДІОНА АКТИВ», правочини з якими слугували підставою для винесення рішення № 7090 від 16.03.2023 з підстав визнання наведених контрагентів ризиковими.

Суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим спірне рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 16.03.2023 № 7090 є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що апелянт не навів жодних обґрунтувань не згоди з рішенням суду першої інстанції в цій частині.

Щодо рішень Комісії Головного управління ДПС у Львівській області № 8398819/40383219 від 09 березня 2023 року, № 8398820/40383219 від 09 березня 2023 року, № 8568822/40383219 від 04 квітня 2023 року, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами вказаного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не містять конкретного переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію поданих податкових накладних.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Крім того, загальне посилання в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкової накладної на складання первинних документів з порушенням вимог чинного законодавства, без посилання на конкретну норму закону, вимогу якого порушено, не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Також, за висновком колегії суддів, зазначення відповідачем в оскаржуваних рішеннях про неподання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних свідчить про формальний підхід контролюючого органу щодо прийняття оскаржуваних рішень, адже позивачем з метою реєстрації податкових накладних були надані, зокрема, товарно-транспортні накладні та акцизні накладні.

При цьому відповідачем не доведено, з посиланням на вимоги чинного законодавства, що наведені в рішеннях документи є обов`язковими для складання в межах відповідних договорів.

Отже, апелянтом в межах розгляду даної справи не доведено, що надані позивачем разом з поясненнями первинні документи є недостатніми для підтвердження формування позивачем податкових зобов`язань по взаємовідносинам з ТОВ «МОТОР СІЧ» та TOB «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК».

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної носять протиправний характер та підлягають скасуванню.

Неправомірна відмова відповідача в реєстрації податкових накладних розглядається у спірних правовідносинах як зловживання останнім наданими законом повноваженнями, що покладає на суд обов`язок усунути таке зловживання шляхом прийняття певного рішення, а тому зобов`язання зареєструвати податкові накладні є належним способом відновлення порушених прав та інтересів позивача.

Таким чином, доводи апеляційної скарги висновки суду першої інстанції не спростовують.

Рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 серпня 2023 року в адміністративній справі № 280/2691/23 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з 28 грудня 2023 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених статтею 328 КАС України.

Повна постанова складена 28 грудня 2023 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

суддяА.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116021128
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/2691/23

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 28.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 02.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні