Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"19" грудня 2023 р. Справа № 608/2063/23
Номер провадження2/608/689/2023
Чортківський районний суд Тернопільської області в складі:
головуючого судді Яковець Н. В.
з участю секретаря Олійник О.С.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Чортків справу цивільного судочинства за позовною заявою ОСОБА_1 до комунального підприємства Чортківської міської ради "Благоустрій" про захист прав споживача, -
ВСТАНОВИВ:
В серпні 2023 року позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до відповідача комунального підприємства Чортківської міської ради "Благоустрій" про захист прав споживача, в якій вказав, що є пенсіонером, про що йому видано посвідчення, яке дійсне на всій території України. Посвідчення дає право на пільги для пенсіонерів, в тому числі для безоплатного проїзду в громадському транспорті загального користування. При проїзді в місті Чорткові до його дачі, яка розташована в адміністративних межах міста Чорткова (район Бердо) в автобусі загального користування номерний знак НОМЕР_1 з нього як з пенсіонера, при наявності посвідчення пенсіонера встановленого взірця, стягували кошти, не беручи до уваги заперечень, а також наявності у нього документа встановленого взірця, що давав право на пільговий проїзд. З метою захисту порушених прав при перевезенні в автобусі загального користування, номерний знак НОМЕР_1 , він звернувся із заявою щодо допущеного стосовно нього порушення законності у відділ Державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті. 07.08.2023 року посадовими особами відділу Державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті проведено заходи державного нагляду (контролю) щодо інформації, зазначеної у заяві. Під час проведення перевірки автобуса, номерний знак НОМЕР_1 , були виявлено порушення, допущене автомобільним перевізником комунальним підприємством "Благоустрій" Чортківської міської ради, а саме, недотримання вимог ст. 39 Закону України "Про автомобільнийтраспорт". Факт вчиненняпорушення зафіксованов АктіАР №024152від 07.08.2023року. Порушення прав спричинило матеріальну та моральну шкоду. Просить визнати неправомірними дії перевізника комунального підприємства "Благоустрій" Чортківської міської ради у формі стягнення з ОСОБА_1 , пенсіонера, грошових коштів за проїзд в автобусі загального користування, номерний знак НОМЕР_1 ; стягнути з перевізника комунального підприємства "Благоустрій" Чортківської міської ради в користь ОСОБА_1 50300 гривень матеріальної шкоди та 50 000 моральної шкоди. Вважає, що моральна шкода полягає у порушенні нормального ритму життя. Щоразу, коли він намагався довести правоту, то наражався на нерозуміння з боку водія, постійно відчував приниження. Йому боляче та прикро від усвідомлення того, що його як пенсіонера, людину, що віддала десятки років життя для праці на благо суспільства, обкрадають. Право на пільговий проїзд надала держава, а перевізник в особі комунального підприємства "Благоустрій" Чортківської міської ради свавільно посягнув на право, гарантоване державою. Він вимушений докладати додаткових зусиль для відновлення справедливості, витрачати свій час на звернення тощо. Завдану йому моральну шкоду він оцінює в 50 000 (п`ятдесят тисяч) гривень.
Відповідач комунальне підприємство Чортківської міської ради "Благоустрій" подав відзив на позовну заяву, в якому зазначається, що комунальне підприємство «Благоустрій» Чортківської міської ради згідно статуту є унітарним підприємством утвореним на базі відокремленої частини комунальної власності Чортківської міськоїради.Згідно п.2.2Статуту,предметом діяльностіпідприємства єнадання послугз метоюналежного утриманняоб`єктівблагоустрою комунальноївласності,закріплених запідприємством єпасажирський наземнийтранспорт міськогота приміськогосполучення.На підставі отриманої ліцензії № 862 від 18.11.2021 року, виданої державною службою України з безпеки на транспорті, комунальне підприємство «Благоустрій» Чортківської міської ради має право навнутрішні перевезенняпасажирів автобусами.Згідно Правилнадання послугпасажирського автомобільноготранспорту,затвердженою постановоюКМУ від18лютого 1997р.№ 176(уредакції постановиКабінету МіністрівУкраїни від26вересня 2007р.№ 1184)із змінами,п. 29 «Перевезення пасажирів за міськими, приміськими та міжміськими маршрутами у межах території однієї області (внутрішньообласні, внутрішньорайонні маршрути) здійснюється на підставі договору про організацію перевезень, укладеного відповідно до закону. Згідно укладених договорів № 01 від 23.05.2023року та № 06 від 03.07.2023 року, та на підставі Рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради № 108 від 27 квітня 2023року відповідача призначено з 27.04.2023року тимчасовим перевізником на автобусному маршруті загального користування «СЕ Борднетце-Бердо» терміном на три місяці до проведення чергового конкурсу, а рішенням № 149 від 22 червня 2023року, виконавчого комітету Чортківської міської ради, визнано відповідача переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № З «СЕ Борднетце-Бердо». Відповідач на законних підставах здійснює перевезення пасажирів по маршруту «СЕ Борднетце-Бердо». Право не безкоштовний проїзд в транспорті комунального підприємства «Благоустрій» Чортківської міської ради, надається пасажирам згідно чинного законодавства, включаючи також і постанову КМУ від 17 травня 1993року № 354, в яку внесено зміни постановою КМУ № 555 від 16.08.1994 року, де зазначено, що право на безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування поширюється на інвалідів. Тобто, позивач мав право на безкоштовний проїзд лише за посвідченням пенсіонера інваліда. Крім того, згідно умов договору № 111 від 13.12.2023р. з додатками, право на безоплатний проїзд окремих категорій громадян та осіб з числа внутрішньо переміщених Чортківської міської територіальної громади в громадському транспорті на маршрутах, які працюють у звичайному режимі руху, а саме : учасники АТО та власники «картки Чортківчанина» (інваліди війни 1, 2, 3 групи, учасники бойових дій, потерпілі та ліквідатори катастрофи ЧАЄС І та II групи, реабілітовані, інваліди 1, 2 групи, діти-інваліди, пенсіонери віком 65 років і більше, почесні громадяни міста). При перевезенні позивачем не було надано жодного документа, який би надав право на безкоштовний проїзд у транспорті загального користування. Позивач знаючи, чи припускаючи порушення його законних прав на безкоштовний проїзд звертається 20.06.2023року до Держслужби України з безпеки на транспорті відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області, не зазначає, коли саме було порушене його право, і ким. У відповіді на запит позивача відділ державного огляду зазначає, що в компетенції відділу не входить питання передачі квитків водієві, а факт порушення ст. 39 буде розглянутий у відповідності до вимог чинного законодавства. В доказовій базі позивач надає копії отриманих квитків, які видавались водієві зовсім в інші дати та на різні транспортні засоби. З огляду даних квитків позивач здійснював переїзд різними транспортними засобами, в різні дні по декілька раз. Просять у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
20 вересня 2023 року позивач ОСОБА_1 подав відповідь на відзив вказавши, що у відзиві стверджується, що він має право на безоплатний проїзд лише за посвідченням пенсіонера інваліда. Схоже, що керівник КП ЧМР «Благоустрій» елементарно незнає суті Постанови КМУ від 17 травня 1993 року №354. Дана постанова регулює право на безкоштовний проїзд пенсіонерів, що не належать до осіб з інвалідністю. В подальшому дія даної постанови була поширена також і на осіб з інвалідністю. При цьому пенсіонери, що не є особами з інвалідністю, не були позбавлені права на безкоштовний проїзд. Стосовно твердження, що ним не надано жодного документа на безкоштовний проїзд, то було пред`явлено посвідчення пенсіонера встановленого взірця, яке є дійсним на всій території України і надає йому право на безкоштовний проїзд незалежно від місця проживання. Будь-які обмеження у цьому праві шляхом введення якихось «карток ОСОБА_3 » тощо носять характер дискримінації його за місцем проживання та за станом здоров`я. Тобто, Чортківська міська рада поставила свої рішення вище від Постанов Кабінету Міністрів України, який гарантує пенсіонеру право на безкоштовний проїзд. Крім того, відповідач визнав, що він від водія автобуса отримував квитки за сплачені ним кошти в розмірі 15 грн. за один квиток за проїзд в автобусі. Просить позов задоволити в повному обсязі.
Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги уточнив та просив стягнути з відповідача 50000 гривень моральної шкоди та 315 гривень матеріальної шкоди з мотивів викладених в позові.
В судовому засіданні представник відповідача Комунального підприємство Чортквівської міської ради «Благоустрій» Голованової О.П. позов заперечила з підстав, наведених у відзиві та запереченні.
Вислухавши пояснення позивача, представника відповідача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що в позові слід відмовити з таких підстав.
У судовому засіданні встановлено, що позивач ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Чорткові Тернопільської області, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 , виданим Чортківським РВ УМВС України в Тернопільській області 15 липня 1997 року.
Відповідно до пенсійного посвідчення серія НОМЕР_3 від 20.04.2004, виданого Тернопільським управлінням Пенсійного фонду України ОСОБА_1 отримує пенсію за віком.
Згідно відповіді Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної Служби України з безпеки на транспорті на звернення ОСОБА_4 щодо відмови у безкоштовному проїзді по міському маршруті №3 (СЕ Борднеце-Бердо) повідомлено наступне. ОСОБА_1 як пенсіонерза віком,користуєтеся правомбезоплатного проїздуу міськомупасажирському транспортізагального користування(крімметрополітену ітаксі)та наприміських маршрутах, при пред`явлені посвідчення встановленого зразка. Право на пільговий проїзд забезпечено Постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 1993 р. №354 «Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування». 17.08.2023 посадовими особами Відділу проведено заходи державного нагляду стосовно інформації зазначеної у заяві. Під час проведення перевірки автобуса В08615ЕК виявлено порушення допущене автомобільним перевізником комунальним підприємством «Благоустрій» Чортківської міської ради, а саме недотримання вимог статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт». Факт вчинення порушення зафіксовано в акті АР №024152 від 07.08.2023, відповідальність за дане порушення передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Даний акт буде розглянуто відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України№1567 від 08.11.2006. Встановлення інформації щодо замовлення проїзних квитків для КП «Благоустрій» Чортківської міської ради та шляхи передачі їх водію автобуса даного підприємства не входить до компетенції Відділу. Стосовно отримання інформації щодо статусу «соціального автобуса» міського автобусного маршруту №3 «СЕ Борднеце-Бердо» і встановлення тарифу проїзду на автобусних маршрутах загального користування необхідно звернутися до Чортківської міської ради.
Тернопільською обласною військовою адміністрацією надано відповідь позивачу ОСОБА_1 проте, що оголошені у заяві питання не входять до їхньої компетенції і Ваше звернення направлено за належністю до Головного управління Національної поліції Тернопільської області та до Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області.
Згідно рішення виконавчого комітету Чортківської міської ради №108 від 27 квітня 2023 р. призначено КП «Благоустрій» Чортківської міської ради тимчасовим перевізником на автобусному маршруті загального користування «СЕ Борднетце-Бердо», який працює в звичайному режимі руху, терміном на 3 місяці до проведення чергового конкурсу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування.
Рішенням виконавчого комітету Чортківської міської ради від 22 червня 2023 року № 149 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування №3 «СЕ Борднетце-Бердо» визначено переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування №3 «СЕ Борднетце-Бердо» - комунальне підприємство «Благоустрій» міської ради, затверджено розклад руху автобуса на маршруті. Використовувати тарифи на послуги з перевезення на міському автобусному маршруті загального користування затверджені рішенням виконавчого комітету міської ради від 15 червня 2022 р. №170 «Про встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування».
13 грудня 2021 р. між Чортківською міською радою в особі міського голови Шматька В.П., Управлінням соціального захисту та охорони здоров`я Чортківської міської ради (надалі Замовник) та КП «Благоустрій» Чортківської міської ради (надалі Перевізник) уклали договір №111 на перевезення та компенсаційнй виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян Чортківської міської територіальної громади автомобільним транспортом загального користування на регулярних автобусних маршрутах, які працюють в звичайному режимі руху на маршрутній мережі та 09 вересня 2022 р укладено додаткову угоду №1 до договору. Сторони зобов`язуються шляхом спільного рішення регулювати безоплатний проїзд окремих категорій громадян та осіб з числа внутрішньо переміщених Чортківської міської територіальної громади в громадському транспорті на маршрутах, які працюють у звичайному режимі руху, а саме: для учасників АТО, для пільгових категорій. «Картка Чортківчанина» на безоплатний проїзд видається: інвалідам війни 1, 2, 3 груп, учасникам бойових дій; потерпілим та ліквідаторам внаслідок катастрофи на ЧАЕС І та ІІ категорій; реабілітованим; інвалідам загального захворювання 1 та 2 груп; дітям, інвалідність яких пов`язана із наслідками катастрофи на ЧАЕС; дружині (чоловіку), опікуну дітей (на час опікунства) померлого громадянина із числа ліквідаторів категорії 1,2 смерть якого пов`язана з ЧАЕС; пенсіонерам віком 65 років і більше; почесним громадянам міста.
12 жовтня 2022 р. рішенням виконавчого комітету Чортківської міської ради за №351 внесено зміни до рішення виконавчого комітету від 15 грудня 2020р. №34 «Про затвердження Положення про Порядок відшкодування витрат за безкоштовне перевезення пільгових категорій громадян Чортківської міської територіальної громади пасажирським автомобільним транспортом загального користування» де слова «інваліди війни 1,2,3 груп, учасники бойових дій» замінено словами такого змісту: «особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники бойових дій, члени сімей осіб, загиблих захисників і захисниць України». Управлінню соціального захисту та охорони здоров`я міської ради відшкодування витрат за безкоштовне перевезення пільгових категорій громадян проводити відповідно до «Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян Чортківської міської територіальної громади автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування на 2021-2023 роки», затвердженої рішенням міської ради від 24 грудня 2020 року №90.
Спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу волевиявлення позивача реалізувати законне право на безкоштовний проїзд в приміських маршрутах загального користування та отримання безпідставної відмови відповідача в пільговому перевезенні.
Відповідно дост. 2 ЦПК Українизавданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Відповідно до ч. 1ст. 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно з ч. 1ст. 13 ЦПК Українисуд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Частиною 1статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт»передбачено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення. За змістом абзацу 4 частини 2 вищевказаної статті документом для регулярних пасажирських перевезень для пасажира є квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.
Відповідно достатті 41 Закону України «Про автомобільний транспорт»пасажир зобов`язаний мати при собі квиток на проїзд, на перевезення багажу, за наявності правапільгового проїзду - відповідне посвідчення чи довідку, на підставі якої надається пільга, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - зареєструвати електронний квиток.
Згідно зіст. 42 Закону України «Про автомобільний транспорт»договір перевезення пасажира автобусом на маршруті загального користування укладається між автомобільним перевізником та пасажиром. Цей договір вважається укладеним з моменту придбання пасажиром квитка на право проїзду, а для осіб, які користуються правом пільгового проїзду, - з моменту посадки в автобус, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - з моменту реєстрації електронного квитка.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176затверджено Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (далі - Правила), які визначають порядок здійснення перевезень пасажирів та їх багажу автобусами, таксі, легковими автомобілями на замовлення, а також обслуговування пасажирів на автостанціях і є обов`язковими до виконання організаторами регулярних перевезень, замовниками транспортних послуг, автомобільними перевізниками, автомобільними самозайнятими перевізниками, персоналом автомобільного транспорту, автостанціями та пасажирами.
Пунктами 145, 148, 158, 160 вищезазначених Правил встановлено, що перевізник зобов`язаний здійснювати перевезення пасажирів з квитками і пасажирів, яким згідно із законодавством надано пільги щодо плати за проїзд. Водій автобуса має право не допускати до поїздки пасажирів, які не мають квитків або не пред`являють посвідчення встановленого зразка, що підтверджує право на пільги щодо оплати проїзду, перебувають у стані алкогольного чи наркотичного сп`яніння, порушують громадський порядок, мають при собі небезпечні вантажі, зокрема, легкозаймисті, вибухонебезпечні і такі, що можуть забруднити транспортний засіб чи одяг пасажирів.
Пасажир автобуса зобов`язаний мати при собі квиток на проїзд, квиток (квитанцію) на перевезення багажу, за наявності права пільгового проїзду - відповідне посвідчення чи довідку.
Додатково варто зазначити, що пунктом 41 Правил передбачено, що у разі відсутності у пасажира документа на проїзд, а за наявності у нього пільги на проїзд-документа, що підтверджує право на пільговий проїзд, пасажир вважається таким, що не має права на проїзд.
Отже, зазначеними нормами чітко встановлено, в яких випадках перевізник може відмовити у наданні послуг з перевезення.
Застосовані судом вищенаведені норми права регулюють спірні правовідносини та визначають обсяг суб`єктивних прав та юридичних обов`язків, якими наділені сторони в цих правовідносинах.
Відповідно дост. 81 ЦПК Українина сторін покладено обов`язок доказування і подання доказів. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Реалізація принципу змагальності в цивільному процесі та доведення перед судом переконливості своїх вимог шляхом надання доказів є однією з основних засад судочинства (стаття 129 Конституції України).
Судом встановлено, що спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу волевиявлення позивача реалізувати законне право на безкоштовний проїзд у приміських маршрутах загального користування та отримання безпідставної відмови відповідача в пільговому перевезенні.
Згідно із ч. 1, 2ст. 1166 ЦК Українимайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Загальні підстави відповідальності за завдану моральну шкоду передбачені нормоюстатті 1167 ЦК України, відповідно до яких шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності вини.
Положеннями частин першоїтретьоїстатті 23 ЦК Українипередбачено, що особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку з між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.
Згідно зі статтями15,16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого порушеного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до положеньстатті 11 ЦК України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
Моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.
У пункті 3постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року № 4(зі змінами та доповненнями) «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» судам роз`яснено, що під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
Моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (у тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.
У пунктах 5, 9 вищезазначеної постанови Пленуму Верховного Суду України судам роз`яснено, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
Причинний зв`язок між протиправним діянням заподіювача шкоди та шкодою, завданою потерпілому, є однією з обов`язкових умов настання деліктної відповідальності. Визначення причинного зв`язку є необхідним як для забезпечення інтересів потерпілого, так і для реалізації принципу справедливості при покладенні на особу обов`язку відшкодувати заподіяну шкоду.
Причинно-наслідковий зв`язок між діянням особи та заподіянням шкоди полягає в тому, що шкода є наслідком саме протиправного діяння особи, а не якихось інших обставин. Проста послідовність подій не повинна братися до уваги. Об`єктивний причинний зв`язок як умова відповідальності виконує функцію визначення об`єктивної правової межі відповідальності за шкідливі наслідки протиправного діяння. Заподіювач шкоди відповідає не за будь-яку шкоду, а тільки за ту шкоду, яка завдана його діями (бездіяльністю). Відсутність причинного зв`язку означає, що шкода заподіяна не діями заподіювача, а викликана іншими обставинами.
При цьому причинний зв`язок між протиправним діянням заподіювача шкоди та шкодою має бути безпосереднім, тобто таким, коли саме конкретна поведінка без якихось додаткових факторів стала причиною завдання шкоди.
При відшкодуванні моральної шкоди необхідно з`ясовувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних страждань, а також в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та чим він при цьому керується.
Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану.
У частині першійстатті 89 ЦПК Українивизначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Позивач в своєму позові зазначає, що моральна шкода полягає в тому, що у зв`язку з неправомірними діями перевізника порушився нормальний ритм його життя, відчував приниження з боку водія. Доказів на підтвердження наявності підстав для відшкодування відповідачем позивачу моральної шкоди, позивачем суду не надано.
З огляду на викладене, належними та допустимими доказами в судовому засіданні не доведено, що дії відповідача у даному випадку були протиправними і цими протиправними діями позивачу було завдано саме моральну шкоду, між цими діями, що призвели до порушення законних прав позивача, та наслідками у вигляді завдання моральної шкоди є причинно-наслідковий зв`язок.
Керуючись ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» та Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, п. 158. Пасажир автобуса зобов`язаний: 1) мати при собі квиток на проїзд, за наявності права пільгового проїзду - відповідне посвідчення чи довідку, на підставі якої надається пільга.
Враховуючи вищевикладене, аналізуючи надані докази та даючи їм правову оцінку, враховуючи встановлені судом і наведені вище обставини, підтверджені доказами дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин, та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наведених вище підстав.
Керуючись ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 158 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затвердженою постановою КМУ від 18 лютого 1997 р. № 176 із змінами, ст.ст. 5, 13, 76, 81, 82, 141, 258, 259, 263, 265, 268 Цивільного процесуальногокодексу України,суд
УХВАЛИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до комунального підприємства Чортківської міської ради "Благоустрій" про захист прав споживача відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги Тернопільському апеляційному суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи судом апеляційної інстанції.
Суддя: Н. В. Яковець
Суд | Чортківський районний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116029232 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Чортківський районний суд Тернопільської області
Яковець Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні