Рішення
від 29.11.2023 по справі 17-14-01/1494
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2023 року справа № 17-14-01/1494(925/1136/23) м. Черкаси

За позовом колективного сільськогосподарського підприємства "Родниківка"

до публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго"

про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії

Суддя Дорошенко М.В.

Секретар судового засідання Рябенька Я.В.

За участю:

голови колективного сільськогосподарського підприємства "Родниківка" Войченка С.М. та представниці позивача адвоката Радченко О.П. за ордером від 17.10.2023 серія СА №1066866;

представника відповідача адвоката Савости С.В. за довіреністю від 13.10.2023.

Колективне сільськогосподарське підприємство "Родниківка" (далі також позивач, КСП "Родниківка", споживач) звернулося до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою від 21.08.2023 до публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (далі також відповідач, ПАТ "Черкасиобленерго", оператор системи розподілу) про:

- визнання неправомірними дії публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" по збільшенню обсягів спожитої електричної енергії колективному сільськогосподарському підприємству "Родниківка" на підставі акту технічної перевірки від 30.05.2023 №3165;

- зобов`язання публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" здійснити коригування обсягів спожитої колективним сільськогосподарським підприємством "Родниківка" електроенергії та визначити її на рівні, визначеному споживачем у звіті за травень 2023 року (по КТП-4) в кількості 1640 кВт/год.

Позивач у позові також просить господарський суд судові витрати покласти на відповідача.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що 13.06.2023 він отримав від постачальника електричної енергії за договором про постачання електричної енергії від 17.02.2021 №71031003165 - ТОВ "Черкасиенергозбут" рахунок остаточного розрахунку за травень 2023 року від 01.06.2023 №71031003165, попередження про припинення (обмеження) повного (часткового) постачання електричної енергії, акт прийняття-передавання товарної продукції за травень 2023 року від 31.05.2023, а також проект акта звірки взаємних розрахунків від 13.06.2023 між Уманським центром обслуговування споживачів ТОВ "Черкасиенергозбут" та КСП "Родниківка" за надані послуги з постачання електричної енергії станом на 31.05.2023. За цими документами позивач мав сплатити за спожиту в травні 2023 року електричну енергію 1370138,56 грн. та за перетікання реактивної електричної енергії 141503,09 грн., попри те, що за даними позивача в травні 2023 року ним було спожито 14470 кВт електричної енергії вартістю 86820,00 грн. Враховуючи наявність попередження про припинення (обмеження) повного (часткового) постачання електричної енергії, недопустимість переривання виробничого процесу та задля уникнення збитків, позивач вимушений був сплатити вказану в зазначеному вище рахунку остаточного розрахунку за травень 2023 суму коштів. Проте позивач не погодився з цією сумою коштів через необґрунтованість та протиправність визначеного позивачу обсягу спожитої ним у травні 2023 року електричної енергії і у зв`язку з цим звернувся до відповідача та ВСП "Уманські енергетичні мережі" за роз`ясненням причин та підстав нарахування плати за електроенергію у визначеному в рахунку розмірі. У наданих позивачу відповідях відповідач, Уманський центр обслуговування споживачів ТОВ "Черкасиенергозбут" та ВСП "Уманські енергетичні мережі" вказали на правомірність своїх дій щодо визначення обсягу спожитої позивачем електроенергії та виставлення рахунку на її оплату, пославшись при цьому на показники споживання позивачем електричної енергії, встановлені під час проведення технічної перевірки згідно з актом технічної перевірки від 30.05.2023 за №3165. Однак цей акт технічної перевірки був складений і сама технічна перевірка проводилася з порушенням вимог законодавства, зокрема Кодексу комерційного обліку електричної енергії та Правил роздрібного ринку електричної енергії, без участі та присутності споживача чи його представника. Під час проведення вказаної технічної перевірки представниками відповідача була проведена заміна лічильника СА4У-И672м із заводським номером 823511 на об`єкті КТП-4, який (лічильник) в присутності представників споживача не опломбовувався та не передавався їм, тож достовірність викладеної в акті технічної перевірки інформації позивач вважає неправдивою та недостовірною. Порушення порядку заміни лічильника не виключає можливості стороннього втручання третіх осіб в його роботу та викривлення даних. Повідомлення про вже проведену технічну перевірку і необхідність підписання акта технічної перевірки ВСП "Уманські енергетичні мережі" направило позивачу лише 14.06.2023, а самі акти технічних перевірок від 15.05.2023 і від 30.05.2023 №3165 позивачу були надані на ознайомлення та підписання лише 23.06.2023. Знятий лічильник був привезений представниками оператора системи споживачу майже через місяць його перебування у оператора системи, що не виключає можливості стороннього втручання та коригування його показників сторонніми особами. За Правилами роздрібного ринку електричної енергії у разі виявлення під час технічної перевірки уповноваженими представниками оператора системи розподілу порушень цих Правил має оформлятися акт про порушення встановленої форми, а не акт технічної перевірки. Тому за зазначеними в акті технічної перевірки від 30.05.2023 №3165 показами у відповідача не було законних підстав для визначення позивачу обсягу спожитої, необлікованої електричної енергії. Позивачем 28.07.2023 направлено на адресу відповідача вимогу про врахування показів лічильника СА4У-И672м із заводським номер 823511 щодо спожитої позивачем у травні 2023 року електричної енергії на об`єкті КТП-4, передані позивачем у звіті за травень 2023 року за спожиту електричну енергію в кількості 1640 кВт/год., та здійснення коригування обсягів спожитої позивачем електроенергії на рівні, визначеному у звіті за травень 2023 року (по КТП-4) в кількості 1640 кВт/год. Однак відповіді на цю вимогу позивач не отримав.

Ухвалою від 28.08.2023 Господарський суд Черкаської області у складі судді Дорошенка М.В. залишив вказану позовну заяву КСП "Родниківка" без руху і установив йому десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до Господарського суду Черкаської області документів на підтвердження доплати у встановлених порядку судового збору в сумі 2684,00 грн.

11 вересня 2023 року до Господарського суду Черкаської області разом із супровідним листом КСП "Родниківка" від 07.09.2023 надійшли докази своєчасного усунення встановлених ухвалою від 28.08.2023 недоліків позовної заяви.

Ухвалою від 15.09.2023 Господарський суд Черкаської області прийняв позовну заяву КСП "Родниківка" до розгляду, відкрив провадження у справі №17-14-01/1494(925/1136/23), вирішив розглядати її в межах справи №17-14-01/1494 про банкрутство ПАТ "Черкасиобленерго" за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, призначив у ній судове засідання на 10 год. 30 хв. 17.10.2023 у приміщенні Господарського суду Черкаської області і встановив строки для подання заяв по суті справи.

05 жовтня 2023 року до Господарського суду Черкаської області надійшов відзив із запереченнями проти позову, в обґрунтування яких представник відповідача адвокат Савоста С.В. вказав на таке:

- позивач як оператор системи розподілу, що виконує функції адміністратора комерційного обліку на роздрібному ринку електричної енергії на території Черкаської області, в особі його відокремленого структурного підрозділу "Уманські енергетичні мережі" (далі - ВСП "Уманські енергетичні мережі") надав ТОВ "Черкасиенергозбут" як постачальнику електричної енергії відомості про обсяги розподіленої позивачу та спожитої ним у травні 2023 року електричної енергії за точками обліку споживача, в тому числі за об`єктом КТП-4, ЕІС код точки комерційного обліку 62Z642195259948Р (далі точка обліку КТП-4);

- на підставі цих відомостей ТОВ "Черкасиенергозбут" виставило позивачу рахунок на оплату електричної енергії за травень 2023 року в загальній кількості 272170 кВт*год (з яких 264580 кВт*год за точкою обліку КТП-4) на загальну суму згідно з тарифом постачальника 1370138,56 грн., яку позивач оплатив без жодних заперечень;

- твердження позивача про необґрунтованість і протиправність визначення йому обсягу розподіленої і спожитої в травні 2023 року електричної енергії за точкою обліку КТП-4 в розмірі 264580 кВт*год. і необхідність здійснення відповідачем корегування обсягів спожитої позивачем електроенергії на визначеному у звіті останнього за травень 2023 року рівні - 1640 кВт*год. є надуманими та безпідставними;

- у наданому позивачем звіті за травень 2023 року в розділі "Показники лічильника" типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 в графі "поточний (розрахунковий)" зазначена завідомо неправдивий показ - 4844. Цей факт надання позивачем недостовірної інформації про покази лічильника у звіті за травень 2023 року було встановлено уповноваженими представниками оператора системи 30 травня 2023 року при проведенні технічної перевірки і заміни лічильника типу СА4У-И672м, на якому був зафіксований показ 1417,5, що підтверджується актом технічної перевірки від 30.05.2023 №3165 та фотографіями, зробленими під час проведення вказаної технічної перевірки в присутності представника позивача;

- лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511, як і всі лічильники такого типу, має обмежену кількість цифр на циферблаті, призначених для обрахунку обсягу електричної енергії. При значному споживанні електричної енергії та через обмежену кількість цифр призначених для обрахунку обсягу електричної енергії лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 почав рахувати по-новому, перейшовши на друге коло, про що споживач не повідомив оператора системи розподілу, та надавав значно занижені покази. Тому, при здійсненні розрахунку обсягу розподіленої та спожитої позивачем електричної енергії за точкою обліку КТП-4 були взяті до уваги поточний (розрахунковий) показ лічильника типу СА4У-И672м із заводським номером 823511, а саме - 4803, що зазначений у "Звіті про покази засобів обліку за розрахунковий місяць КСП "Родниківка" за квітень 2023 року" та показ, що був зафіксований 30 травня 2023 року під час заміни цього лічильника, а саме - 1417,5. Обсяг розподіленої позивачу та спожитої ним електричної енергії розраховувався з урахуванням того, що лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 при чотирьохзначному показі після цифр 9999 перейшов на показ 0000. В даному випадку попереду отриманого числа потрібно додавати цифру 1, яка повинна зазначатися перед усіма нулями. Саме від цього і зроблено розрахунок: 10000 - 4803 - 1417,5 = 6614,5. Враховуючи розрахунковий коефіцієнт обліку вказаного лічильника - 40, обсяг розподіленої позивачу та спожитої ним електричної енергії за точкою обліку ТП-4 становить 264580 кВт*год. (6614,5 х 40). Тобто лічильник позивача на об`єкті КТП-4 перетнув показ 9999 кВт* год., наступним його показом був 0000, а на момент технічної перевірки - 1417,5 кВт*год. Тож розмір спожитої позивачем електричної енергії станом на 30.05.2023 складав 6614,5 кВт*год. (10000 кВт*год. - 4803 кВт*год. + 1417,5 кВт*год.);

- прилад обліку електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 знаходився в місці без вільного до нього доступу працівників оператора системи розподілу та сторонніх осіб. Фізично неможливо було провести технічну перевірку вузла обліку на об`єкті КТП-4 та облаштувати електроустановку новим вузлом вимірювання без присутності споживача або уповноваженої ним особи, оскільки дверцята шафи КТП-4 закриваються на ключ, що в свою чергу унеможливлює доступ сторонніх осіб до встановленого в КТП-4 вузла обліку. Представники оператора системи розподілу не здійснювали та не здійснюють технічну перевірку вузла обліку у споживачів без присутності споживача або уповноваженої ним особи. Новий прилад обліку електричної енергії типу NIK 2303 ART.1000.МС11 із заводським номером 823511 був наданий представникам оператора системи розподілу особою позивача, яка відрекомендувалася як Олександр, який і забезпечив 30.05.2023 доступ представників ВСП "Уманські енергетичні мережі" до електроустановки позивача, проте відмовився від підписання акта технічної перевірки від 30.05.2023 №3165;

- керівник позивача не забезпечив підписання акта технічної перевірки від 30.05.2023 №3165 ні у день його складання, ні у наступні дні, тому ВСП "Уманські енергетичні мережі" звернулися до позивача з вимогою забезпечити підписання актів технічної перевірки 23.06.2023. У цю дату керівник позивача разом з представниками оператора системи розподілу оглянув електроустановку в КТП-4, встановлений там лічильник та пломби, якими був опломбований вузол обліку, і підписав акт технічної перевірки від 30.05.2023 №3165;

- порушень Кодексу комерційного обліку електричної енергії та Правил роздрібного ринку електричної енергії 30.05.2023 представниками оператора системи розподілу при проведенні технічної перевірки виявлено не було, тому акт про порушення не складався і лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 не упаковувався, не опломбовувався і нікому не передавався, тому що представник позивача залишив місцезнаходження КТП-4 одразу ж після закінчення робіт із заміни вузла обліку і не було кому передавати вказаний лічильник.

- позивач обрав не вірний спосіб захисту своїх прав.

Ухвалою від 17.10.2023 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд справи №17-14-01/1494(925/1136/23) на 10 год. 30 хв. 08 листопада 2023 року в приміщенні господарського суду.

06 листопада 2023 року до Господарського суду Черкаської області надійшло клопотання представниці позивача адвокатки Радченко О.П. від 06.11.2023 про визнання поважними причин неподання позивачем у встановлений ст. 80 ГПК України доказу заяви керівника позивача Войченка С.М. як свідка від 01.11.2023 та про долучення до матеріалів справи №17-14-01/1494(925/1136/23) такої заяви.

В судовому засіданні, що відбулося 08.11.2023, господарський суд розглянув клопотання представниці позивача адвокатки Радченко О.П. від 06.11.2023, задовольнив його і оголосив перерву до 11 год. 00 хв. 22 листопада 2023 року, про що повідомив представників позивача і відповідача під розписку.

22 листопада 2023 року представник відповідача адвокат Савоста С.В. подав до Господарського суду Черкаської області клопотання від 22.11.2023 №9071/03-03/2023 про залучення до участі у справі №17-14-01/1494(925/1136/23) товариства з обмеженою відповідальністю "Черкасиенергозбут" третьою особою без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача та клопотання від 22.11.2023№9072/03-03/2023 про визнання поважною причини неподання у встановлений строк доказів заяв свідків ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 20.11.2023 як представників відповідача, поновлення процесуального строку для подання цих доказів та приєднання їх до матеріалів справи №17-14-01/1494(925/1136/23).

У судовому засіданні, яке відбулося 22.11.2023, господарський суд:

- розглянув клопотання представника відповідача адвоката Савости С.В. від 22.11.2023 №9071/03-03/2023 про залучення до участі у справі №17-14-01/1494(925/1136/23) товариства з обмеженою відповідальністю "Черкасиенергозбут" третьою особою без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача і без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про залишення цього клопотання без розгляду;

- оголосив перерву до 10 год. 30 хв. 29 листопада 2023 року, про що повідомив позивача та відповідача ухвалою суду від 22.11.2023.

22 листопада 2023 року до Господарського суду Черкаської області надійшло клопотання представника відповідача адвоката Савости С.В. від 24.11.2023 №9157/03-03/2023, аналогічне раніше поданому ним клопотанню від 22.11.2023№9072/03-03/2023, про визнання поважною причини неподання у встановлений строк доказів заяв свідків ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 20.11.2023 як представників відповідача, поновлення процесуального строку для подання цих доказів та приєднання їх до матеріалів справи №17-14-01/1494(925/1136/23).

У судовому засіданні, яке відбулося 29.11.2023, господарський суд:

- розглянув клопотання представника відповідача адвоката Савости С.В. від 24.11.2023 №9157/03-03/2023 про визнання поважною причини неподання у встановлений строк доказів заяв свідків ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 20.11.2023 як представників відповідача, поновлення процесуального строку для подання цих доказів та приєднання їх до матеріалів справи №17-14-01/1494(925/1136/23) і задовольнив його;

- розглянув справу №17-14-01/1494(925/1136/23) по суті і оголосив вступну і резолютивну частини ухваленого в нарадчій кімнаті рішення.

Заслухавши представників сторін, з`ясувавши обставини справи№17-14-01/1494(925/1136/23), дослідивши наявні у ній докази, господарський суд Черкаської області

УСТАНОВИВ:

11 червня 2017 року набрав чинності Закон України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 № 2019-VІІІ.

Відповідач відповідно до вказаного Закону та наданої йому згідно з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП), від 16.11.2018 № 1447 ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії з 01.01.2019 здійснює розподіл електричної енергії в межах закріпленої за ним території Черкаської області, виконує функції, має права і обов`язки оператора системи розподілу.

НКРЕКП своєю постановою від 14.03.2018 № 312 затвердила Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ).

Пунктом 2 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" в редакції, чинній станом на 01.01.2019 року, було передбачено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Станом на 01.01.2019 на вебсайті відповідача в мережі Інтернет http://cherkasyoblenergo.com/ (розділ "Договірні відносини") був розміщений розроблений ним публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Пункт 2.1.6 глави 2.1 розділу ІІ ПРРЕЕ в редакції, чинній станом на 01.01.2019, передбачав, що у разі незгоди споживача приєднуватися до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії споживач не має права використовувати електричну енергію із системи розподілу та має подати оператору системи розподілу письмову заяву про припинення розподілу електричної енергії на його об`єкт. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

До 01.01.2019 і після цієї дати позивач був приєднаний до електричних мереж відповідача, споживав з них електричну енергію і оплачував її, що означає про приєднання позивача до умов розміщеного відповідачем на своєму вебсайті в мережі Інтернет http://cherkasyoblenergo.com/ (розділ "Договірні відносини") публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

17 лютого 2021 року ТОВ "Черкасиенергозбут" як постачальник і позивач як споживач уклали між собою договір про постачання електричної енергії споживачу №71031003165 (далі Договір №71031003165) у формі єдиного документа, підписаного сторонами.

Відповідно до п. 2.1 Договору №71031003165 за цим договором постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Згідно з п. 5.5 Договору №71031003165 розрахунковим періодом за цим договором є календарний місяць.

Пунктом 5.7 Договору №71031003165 передбачено, що оплата рахунка постачальника за цим договором має бути здійснена споживачем у строк, визначений у рахунку, який не може бути меншим 5 робочих днів з моменту отримання його споживачем, або протягом 5 робочих днів з дати, зазначеної у комерційній пропозиції, щодо оплати рахунку, оформленого споживачем.

Згідно з п. 5.8 Договору №71031003165 у разі якщо споживач не здійснив оплату у строки, передбачені комерційною пропозицією, постачальник має право здійснити заходи з припинення постачання електричної енергії споживачу у порядку, визначеному ПРРЕЕ.

Відповідач у відзиві визнав факти надання йому позивачем звітів про покази його засобів обліку електричної енергії за розрахункові місяці квітень та травень 2023 року із зазначеними у них поточними показами лічильника №823511 на точці обліку позивача - КТП-4 в с. Родниківці Уманського району щодо спожитої електроенергії у квітні 2023 року - 4803 кВт*год. і у травні 2023 року - 4844 кВт*год.

Ці поточні покази лічильника №823511 на точці обліку КТП-4 щодо спожитої у квітні та у травні 2023 року електроенергії, крім самого звіту позивача про покази його засобів обліку електричної енергії за розрахунковий місяць - травень 2023 року, підтверджуються і витягом з журналу обліку використання електричної енергії по КСП "Родниківка" за травень 2023 року, підписаним головним енергетиком позивача Обополем Б.К.

Таким чином, за поданими позивачем відповідачу звітами про покази його засобів обліку електричної енергії за розрахункові місяці квітень та травень 2023 року обсяг спожитої позивачем у травні 2023 року електроенергії на точці обліку КТП-4 становив 41 кВт*год. (4844 кВт*год. 4803 кВт*год.), а із застосуванням коефіцієнту обліку лічильника 40, який визнається обома сторонами, - 1640 кВт*год.

30 травня 2023 року представники відповідача цибульський М.І., Романюк О.О. та Бачинський І.В. провели технічну перевірку засобів обліку на об`єкті позивача КТП-4 в с. Родниківці Уманського району, під час якої замінили лічильник електричної енергії: зняли лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 з поточними показником споживання електричної енергії - 1417,5 кВт*год. та з коефіцієнтом обліку - 40 і встановили лічильник типу NIK 2303 АRТ.1000.МС.11 із заводським номером 11537522 з поточними показником споживання електричної енергії - 000002 кВт*год. та коефіцієнтом обліку - 30, про що був складений і підписаний названими представниками відповідача акт технічної перевірки засобів обліку від 30.05.2023 №3165.

В цьому акті технічної перевірки засобів обліку зазначено, що він складений в присутності представника споживача в особі керівника Войченка С.М.

Разом з тим, позивач у позові і відповідач у відзиві визнали, що Войченко С.М. 30.05.2023 не був присутнім при проведенні технічної перевірки засобів обліку на об`єкті позивача КТП-4 і складанні акт технічної перевірки засобів обліку від 30.05.2023 №3165.

Про іншого представника позивача чи іншу особу, яка 30.05.2023 допустила представників відповідача на об`єкт позивача КТП-4 в с. Родниківці Уманського району для проведення технічної перевірки засобів обліку і була присутня при виконанні робіт із заміни лічильника та складанні акта технічної перевірки засобів обліку від 30.05.2023 №3165 в цьому акті нічого не зазначено.

13 червня 2023 року позивач отримав від ТОВ "Черкасиенергозбут":

- підписаний ТОВ "Черкасиенергозбут" і скріплений його печаткою рахунок остаточного розрахунку від 01.06.2023 №71031003165 на оплату 1370138,56 грн. частини вартості спожитої в травні 2023 року електричної енергії в обсязі 272170 кВт*год. на загальну суму 1419783,52 грн. з урахуванням уже здійсненої позивачем оплати за цю електричну енергію в сумі 112386,37 грн.;

- підписане ТОВ "Черкасиенергозбут" і скріплене його печаткою попередження про припинення (обмеження) повного (часткового) постачання електричної енергії з 08:00 год. 04.07.2023 відповідно до п. 7.5 ПРРЕЕ за підставою: несплата платежів відповідно до умов договору від 02.01.2021 №71031003165, а саме заборгованості за спожиту електричну енергію за тарифом вільної ціни в сумі 1370138,56 грн.;

- підписаний ТОВ "Черкасиенергозбут" і скріплений його печаткою акт прийняття-передавання товарної продукції за травень 2023 року від 31.05.2023 про передачу постачальником - ТОВ "Черкасиенергозбут" споживачу - КСП "Родниківка" і прийняття останнім електричної енергії в обсязі 272170 кВт*год. на загальну суму 1419783,52 грн. з ПДВ;

- підписаний ТОВ "Черкасиенергозбут" і скріплений його печаткою акт звірки взаємних розрахунків від 13.06.2023 між Уманським центром обслуговування споживачів ТОВ "Черкасиенергозбут" та КСП "Родниківка" за надані послуги з постачання електричної енергії станом на 31.05.2023, згідно з яким заборгованість КСП "Родниківка" перед ТОВ "Черкасиенергозбут" за спожиту в травні 2023 року електроенергію становить 1370138,56 грн.

Листом від 14.06.2023 №юр/1071, адресованим позивачу, відповідач в особі його ВСП "Уманські енергетичні мережі" повідомив позивача, що представники оператора системи розподілу 23 червня 2023 року з 10:00 до 11:00 прибудуть до КСП "Родниківка" за адресою: вул. Гагаріна, 1-Б, с. Родниківка, Уманський р-н, Черкаська область для підписання актів технічної перевірки засобів обліку та актів пломбування вузла обліку і просив забезпечити підписання уповноваженою особою КСП "Родниківка" цих актів.

Листом від 15.06.2023 №3/1095, адресованим позивачу, відповідач в особі його ВСП "Уманські енергетичні мережі" повідомив позивача, що ним не виконуються у повному обсязі зобов`язання за договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 17.12.2018 №3165, внаслідок чого виникла заборгованість за перетікання реактивної електричної енергії в сумі 141503,09 грн. і що у разі несплати цієї заборгованості відповідно до п. 7.5 ПРРЕЕ постачання електричної енергії буде припинено без додаткового попередження з 10:00 години 28 червня 2023 року.

Листом від 15.06.2023 №15/6/3, адресованим ТОВ "Черкасиенергозбут", і листом від 26.06.2023, адресованим ПАТ "Черкасиобленерго", позивач просив адресатів надати письмове пояснення щодо причин та підстав нарахування позивачу плати за електроенергію за травень 2023 року в сумі 1370138,56 грн. та за перетікання реактивної електричної енергії в сумі 141503,09 грн. і не вчиняти до моменту надання такого пояснення та проведення звірки розрахунків дій з припинення (обмеження) повного (часткового) постачання електричної енергії.

23 червня 2023 року відповідач надав позивачу для підписання акт технічної перевірки засобів обліку від 30.05.2023 №3165, який цього ж дня 23.06.2023 був підписаний керівником відповідача Войченком С.М. із таким зауваженням: "Старий знятий лічильник користувачу з ТП-4 не передавався і не пломбувався".

ПАТ "Черкасиобленерго" на лист позивача від 26.06.2023 надало відповідь від 17.07.2023 №5464/03-01-03-01/2023, якою повідомило, що згідно з п. 4.12 ПРРЕЕ розрахунки між споживачем і електропостачальниками здійснюються за даними, отриманими від адміністратора комерційного обліку, в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку електричної енергії, про обсяги поставленої, розподіленої (переданої) та купленої електричної енергії. ВСП "Уманські енергетичні мережі" надало ТОВ "Черкасиенергозбут" такі дані про обсяги розподіленої позивачу та спожитої ним в травні 2023 року електричної енергії за його точками обліку, в тому числі за точкою обліку КТП-4 в обсязі 264580 кВт*год., враховуючи, що вказаний КСП "Родниківка" у поданому ним звіті про покази його засобів обліку електричної енергії за розрахунковий місяць - травень 2023 року виявися неправдивим. Факт надання КСП "Родниківка" недостовірної інформації про показ лічильника типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 у звіті за травень 2023 року було встановлено уповноваженими представниками оператора системи 30 травня 2023 року при проведенні технічної перевірки і заміни цього лічильника, на якому був зафіксований показ 1417,5, що підтверджується актом технічної перевірки від 30.05.2023 №3165. Лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511, як і всі лічильники такого типу, має обмежену кількість цифр на циферблаті, призначених для обрахунку обсягу електричної енергії. При значному споживанні електричної енергії та через обмежену кількість цифр призначених для обрахунку обсягу електричної енергії лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 почав рахувати по-новому, перейшовши на друге коло, про що споживач не повідомив оператора системи розподілу, та надавав значно занижені покази. Тому, при здійсненні розрахунку обсягу розподіленої та спожитої електричної енергії за точкою обліку КТП-4 були взяті до уваги поточний (розрахунковий) показ лічильника типу СА4У-И672м із заводським номером 823511, а саме - 4803, що зазначений у "Звіті про покази засобів обліку за розрахунковий місяць КСП "Родниківка" за квітень 2023 року" та показ, що був зафіксований 30 травня 2023 року під час заміни цього лічильника, а саме - 1417,5. Схема розрахунку обсягу розподіленої та спожитої електричної енергії була наступною: лічильник типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 при чотирьохзначному показі після цифр 9999 перейшов на показ 0000. В даному випадку попереду отриманого числа потрібно додавати цифру 1, яка повинна зазначатися перед усіма нулями. Саме від цього і зроблено розрахунок: 10000 - 4803 - 1417,5 = 6614,5. Враховуючи розрахунковий коефіцієнт обліку вказаного лічильника - 40, обсяг розподіленої позивачу та спожитої ним електричної енергії за точкою обліку КТП-4 становить 264580 кВт*год. (6614,5 х 40). Тож КСП "Родниківка" в травні 2023 року розподілено електричну енергію в обсязі 272170 кВт*год. (5070 +2400 + 120 +264580). Виходячи із обсягів розподіленої КСП "Родниківка" в травні 2023 року електричної енергії за точками обліку КТП-4 в розмірі 264580 кВт*год. і ТП-5 в розмірі 5070 кВт*год., ПАТ "Черкасиобленерго" відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії ПРРЕЕ та Методики обчислення плати за перетікання реактивної електричної енергії, затвердженої наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 06.02.2018 №87, та додатка №11 "Договір про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії" до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, й визначило КСП "Родниківка" плату за перетікання реактивної електричної енергії в сумі 141503, 09 грн.

ТОВ "Черкасиенергозбут" в особі його Уманського центру обслуговування споживачів на лист позивача від 15.06.2023 №15/6/3 надало відповідь від 19.07.2023 №03Ц-325-2023 про те, що розрахунок плати за спожиту у травні 2023 року електричну енергію на суму 1370138,56 грн. ТОВ "Черкасиенергозбут" здійснило на підставі даних, отриманих від ПАТ "Черкасиобленерго" як адміністратора комерційного обліку на роздрібному ринку електричної енергії про обсяг спожитої позивачем у травні 2023 року електричної енергії в кількості 272170кВт*год.

Позивач оплатив вказаний ТОВ "Черкасиенергозбут" в рахунку остаточного розрахунку від 01.06.2023 №71031003165 борг за спожиту в травні 2023 року електричну енергію в сумі 1370138,56 грн. та визначений відповідачем борг за перетікання в травні 2023 року реактивної електричної енергії в сумі 141503, 09 грн., що сторони визнали у поданих ними до суду заявах по суті справи позовній заяві та відзиві.

Втім позивач не погодився з правомірністю розрахунку відповідача обсягу розподіленої позивачу в травні 2023 року електричної енергії за точкою обліку КТП-4 і у зв`язку з цим не підписав надані йому ТОВ "Черкасиенергозбут" акт прийняття-передавання товарної продукції за травень 2023 року від 31.05.2023 та акт звірки взаємних розрахунків від 13.06.2023 між Уманським центром обслуговування споживачів ТОВ "Черкасиенергозбут" та КСП "Родниківка" за надані послуги з постачання електричної енергії станом на 31.05.2023 і пред`явив відповідачу письмову вимогу від 28.07.2023 про врахування показів лічильника СА4У-И672м із заводським номером 823511 на КТП-4, вказаних КСП "Родниківка" у звіті за травень 2023 року про спожиту електричну енергію в кількості 1640 кВт*год. та про здійснення корегування обсягів спожитої КСП "Родниківка"електроенергії та визнання його на рівні, визначеному споживачем у звіті за травень 2023 року (по КТП-4) в кількості 1640 кВт*год.

Відповідач вказані вимоги позивача не задовольнив.

З огляду на викладені вище обставини суть спору у спірних правовідносинах полягає в правомірності/неправомірності зробленого відповідачем розрахунку обсягу спожитої позивачем в травні 2023 року за точкою обліку КТП-4 електричної енергії.

Спірні правовідносини регулюються Законом України від 13.04.2017 №2019-VIII "Про ринок електричної енергії", Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311 (далі ККО), та уже згадуваними вище Правилаи роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ).

Частини 1-4 статті 74 Закону України від 13.04.2017 №2019-VIII "Про ринок електричної енергії" містить такі норми:

1. Комерційний облік на ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог цього Закону, кодексу комерційного обліку та правил ринку.

2. Метою організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії є надання учасникам ринку повної та достовірної інформації про обсяги виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, імпортованої та експортованої, а також спожитої електричної енергії у певний проміжок часу з метою її подальшого використання для здійснення розрахунків між учасниками ринку.

3. Надання послуг комерційного обліку здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку на конкурентних засадах, за умови реєстрації постачальника послуг комерційного обліку та реєстрації його автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії адміністратором комерційного обліку у порядку, встановленому кодексом комерційного обліку.

4. До послуг комерційного обліку електричної енергії належить:

1) установлення, налаштування, заміна, модернізація, введення та виведення з експлуатації, а також технічна підтримка та обслуговування засобів комерційного обліку, допоміжного обладнання та автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії, їх програмного та апаратного забезпечення;

2) збір, керування та адміністрування даних щодо комерційного обліку відповідно до кодексу комерційного обліку.

Пункт 1.2.1 глави 1.2 розділу І ККО (тут і в подальшоиу редакції, чинні під час виникнення спірних правовідносин) визначає значення, зокрема, таких термінів:

29) комерційний облік електричної енергії - сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку;

31) лічильник електричної енергії (лічильник) - ЗВТ, що здійснює вимірювання та реєстрацію кількості електричної енергії та, опціонально, величини електричної потужності, параметрів якості електричної енергії та безперервності її розподілу, інших фізичних параметрів електричної енергії в точці вимірювання;

32) локальне зчитування лічильника - отримання результатів вимірювання лічильника (первинних даних комерційного обліку) шляхом візуального зчитування або за допомогою електронних засобів безпосередньо на місці його установлення;

47) перевірка даних - процедура перевірки повноти, точності та достовірності результатів вимірювання та даних комерційного обліку;

50) покази лічильника - значення вимірюваної величини, отримані за допомогою лічильника та подані візуальним або кодовим сигналом вимірювальної інформації.

66) сторона, відповідальна за точку комерційного обліку (ВТКО) - юридична або фізична особа (зокрема фізична особа-підприємець), яка відповідає за організацію комерційного обліку електричної енергії в конкретній точці комерційного обліку відповідно до цього Кодексу;

Згідно з п. 2.1.1 глави 2.1 розділу ІІ ККО комерційний облік електричної енергії на ринку електричної енергії організовується АКО та здійснюється ППКО відповідно до вимог Закону, цього Кодексу, Правил роздрібного ринку та Правил ринку.

Відповідно до п. 2.7.5 глави 2.7 розділу ІІ ККО ВТКО відповідальна за безперервність процесів вимірювання, формування та передачі даних комерційного обліку для відповідних ТКО згідно з регламентами та протоколами інформаційної взаємодії учасників ринку щодо обміну даними комерційного обліку, що забезпечується за власний кошт та власними силами або шляхом укладення договору з ППКО відповідно до вимог цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

Пунктом 2.7.8. глави 2.7 розділу ІІ ККО передбачено, зокрема, що ВТКО для кожної ТКО в межах відповідальності зобов`язана: 1) забезпечити експлуатацію та технічний стан належних їй ЗКО та вузлів обліку, а також безперервність процесів вимірювання, формування та передачі даних комерційного обліку згідно з регламентами та протоколами інформаційної взаємодії учасників ринку щодо обміну даними комерційного обліку.

Відповідно до п. 6.1.1 глави 6.1 розділу VІ ККО власники вузлів обліку, а також суб`єкти, які контролюють вузли обліку (зокрема їх апаратні інтерфейси та/або канали зв`язку), електроустановки, об`єкти або окремі елементи об`єкта, територію (приміщення), де встановлені вузли обліку (зокрема споживачі), зобов`язані забезпечити безперешкодний доступ уповноваженим представникам контролюючих органів, АКО, операторів системи, електропостачальників, ППКО, власників відповідного обладнання та інших заінтересованих сторін, які мають на це право (зокрема субспоживачів), для проведення контрольного огляду та/або технічної перевірки вузлів обліку, зчитування показів, а також контрольного зчитування інформації, яка зберігається в первинній базі даних лічильників електричної енергії.

Пунктом 6.2.2 глави 6.2 розділу VІ ККО встановлено, що представники сторони, що здійснює перевірку вузла обліку, мають перевірити:

1) стан живлення обладнання вузла обліку - знеструмлене або під живленням;

2) відповідність часу внутрішніх годинників інтервальних лічильників точному часу;

3) журнали подій для інтервальних лічильників;

4) наявність будь-яких ознак несправності або пошкодження обладнання вузла обліку;

5) наявність будь-яких ознак несанкціонованого втручання в обладнання вузла обліку (порушення цілісності обладнання, пломб та кінцевих муфт/вузлів з`єднання ЗВТ тощо);

6) наявність будь-яких ознак того, що лічильник не реєструє перетікання електричної енергії;

7) наявність будь-яких ознак несправності резервних джерел живлення обладнання вузла обліку.

Пунктом 6.2.3 глави 6.2 розділу VІ ККО передбачено, що перевірка ЗВТ та допоміжного обладнання вузла обліку здійснюється на місцях їх установки у присутності ВТКО та відповідного ППКО (у ролі ОЗКО). У разі потреби зняття пломб та індикаторів повідомлення та присутність власника пломб є обов`язковою.

Згідно з п. 6.2.4 глави 6.2 розділу VІ ККО після завершення перевірки сторона, що здійснює перевірку, складає акт технічної перевірки вузла обліку із зазначенням фактичного стану ЗВТ та іншого обладнання вузла обліку, зокрема виявлених недоліків. Цей акт надається за запитом усім заінтересованим сторонам. У разі необхідності здійснюється технічна експертиза ЗВТ та іншого обладнання вузла обліку.

Відповідно до п. 6.2.5 глави 6.2 розділу VІ ККО АКО та будь-яка заінтересована сторона, у разі обґрунтованого сумніву у достовірності даних комерційного обліку (зокрема відмінності даних з основного та верифікаційного вузла обліку), правильній роботі вузла обліку, а також у тому, що ЗКО є справними та непошкодженими, мають право провести або ініціювати проведення оператором системи або ППКО позапланового контрольного огляду або технічної перевірки роботи вузлів обліку, ЗВТ (зокрема параметрів програмування) та схем їх підключення або, при необхідності, проведення експертизи ЗКО та інших складових вузла обліку відповідно до вимог цього Кодексу.

Згідно з п. 6.3.1 глави 6.3 розділу VІ ККО під час перевірки точності вимірювання перевіряється відповідність ЗВТ, встановлених у вузлах обліку, проєктним рішенням, вимогам цього Кодексу та іншим нормативним документам.

Пунктом 6.3.3 глави 6.3 розділу VІ ККО встановлено, що у разі виявлення несправності, пошкодження або відхилення метрологічних параметрів ЗВТ від норм такі ЗВТ підлягають ремонту або заміні.

Відповідно до п. 6.4.1 глави 6.4 розділу VІ ККО учасники ринку та споживачі несуть відповідальність відповідно до законодавства за використання електричної енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов`язкове) або вплив на роботу ЗКО, пошкодження ЗКО, пошкодження або зрив установлених на них пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, порушення схеми комерційного обліку чи в будь-який інший спосіб, що має явні або підтверджені результатами експертизи ознаки втручання в роботу ЗКО.

Згідно з п. 6.4.2 глави 6.4 розділу VІ ККО у разі виявлення факту втручання в роботу ЗКО та/або обладнання вузла обліку та/або інших ознак розкрадання електричної енергії (зовнішнього пошкодження, несправності або відсутності ЗКО, зриву, відсутності або пошкодження пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, спрацювання індикаторів, порушення форми магнітної суспензії індикаторів, виявлення позаоблікових підключень або підключень, які можуть призвести до викривлення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії тощо) особа, яка це виявила, має негайно повідомити про це оператора системи та ВТКО, а також, у разі потреби, Національну поліцію України (у разі виявлення фактів розкрадання електричної енергії, крадіжки або пошкодження ЗКО або іншого обладнання вузлів обліку тощо) у порядку, встановленому законодавством. Водночас ВТКО повинна повідомити відповідних ППКО, оператора системи та електропостачальника про виявлені факти.

Пунктом 6.5.4 глави 6.5 розділу VІ ККО встановлено, що технічна перевірка вузлів обліку у споживачів здійснюється оператором системи у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), та відповідного ППКО (за рішенням споживача).

Відповідно до п. 6.5.5 глави 6.5 розділу VІ ККО під час здійснення технічної перевірки вузлів обліку та ЗКО має бути виконаний комплекс робіт щодо визначення відповідності стану та схем підключення ЗКО та іншого обладнання вузлів обліку відповідним проєктним рішенням (проєкту), виявлення їх пошкодження, пошкодження або зриву встановлених пломб та індикаторів, порушення схеми підключення, перевірка стану індикаторів магнітного та/або електричного полів, встановлених на/у ЗКО, виявлення наявності пристроїв впливу або інших ознак втручання в роботу ЗКО, зчитування показів та інформації, що зберігається в первинній базі даних лічильників електричної енергії, перевірка та, у разі потреби, синхронізація або установлення часу годинника інтервальних лічильників електричної енергії, а також перевірка (з використанням спеціальних технічних засобів та, за необхідності, частковим демонтажем будівельних конструкцій або оздоблювальних матеріалів) стану електропроводки та електроустановок від межі балансової належності до точки вимірювання для виявлення позаоблікових підключень або підключень, що можуть призвести до спотворення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії.

Згідно з п. 6.5.7 глави 6.5 розділу VІ ККО результати технічної перевірки оформлюються актом технічної перевірки, а у разі виявлення порушень - актом про порушення.

Відповідно до п. 6.5.10 глави 6.5 розділу VІ ККО результати контрольного огляду/технічної перевірки оформляються актом контрольного огляду/технічної перевірки із зазначенням у ньому прізвищ та номерів службових посвідчень уповноважених представників оператора системи, які проводили контрольний огляд/технічну перевірку, та інформації про інших осіб, які були присутні під час проведення контрольного огляду/технічної перевірки та результатів контрольного огляду/технічної перевірки.

Пункти 6.5.11 6.5.13 глави 6.5 розділу VІ ККО містять такі положення:

6.5.11. Безпосередньо перед проведенням технічної перевірки вузлів обліку представники оператора системи повинні ознайомити споживача з програмою перевірки та правами споживача під час проведення перевірки.

6.5.12. У випадку установлення в результаті контрольного огляду або технічної перевірки порушень стану комерційного обліку електричної енергії представник оператора системи повинен ознайомити споживача з правовими наслідками, що виникають у результаті зафіксованих порушень.

6.5.13. У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, мережами якого передається/розподіляється електрична енергія споживачу, порушень цього Кодексу або Правил роздрібного ринку, зокрема фактів безоблікового споживання електричної енергії, пошкодження чи зриву пломб, пломбувального матеріалу та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про збереження пломб, або пошкодження відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження ЗКО, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення відповідно до Правил роздрібного ринку.

Відповідно до п. 8.1.1 глави 8.1 розділу VІІІ ККО ППКО (у ролі ОЗД) повинен у межах регламентів, встановлених АКО, провести збір (або забезпечити прийом) результатів вимірювання та даних про стан з лічильників для всіх ТКО, за які він несе відповідальність, та передати їх ППКО (у ролі ОДКО).

Згідно з п. 8.1.3 глави 8.1 розділу VІІІ ККО жодна із заінтересованих сторін не має права обмежувати доступ (технічну можливість доступу) ППКО (у ролі ОЗД) у межах його відповідальності до вузлів обліку (зокрема апаратних інтерфейсів та/або каналів зв`язку) для регулярного зчитування даних з лічильників.

Відповідно до п. 8.6.1 глави 8.6 розділу VІІІ ККО зчитування показів з лічильників, встановлених у споживачів, може здійснюватися споживачем, а також оператором системи або ППКО (у ролі ОЗД) відповідно до цього Кодексу та умов договору.

Пунктом 8.6.7 глави 8.6 розділу VІІІ ККО встановлено, що зчитування показів (збір даних) з лічильників у непобутових та колективних побутових споживачів у разі відсутності можливості їх автоматизованого дистанційного зчитування провадиться споживачем щомісяця на перше число місяця, наступного за розрахунковим. При обладнанні вузлів обліку засобами дистанційної передачі даних інформація про покази лічильників за розрахунковий місяць формується відповідним ППКО через канали дистанційного зв`язку.

Пунктом 8.6.8 глави 8.6 розділу VІІІ ККО передбачено, що непобутові та колективні побутові споживачі зобов`язані протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця надати оператору системи звіт про покази лічильників за розрахунковий місяць. Наведені у звіті останні фактичні покази лічильників вважаються показами на початок першої доби календарного місяця.

Відповідно до п. 8.6.9 глави 8.6 розділу VІІІ ККО у разі ненадання споживачем (крім індивідуальних побутових споживачів) звіту про покази лічильників за розрахунковий місяць протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця та за відсутності переданої (зчитаної) з них інформації засобами дистанційного зчитування та передачі даних, а також за відсутності контрольного огляду ЗКО протягом розрахункового місяця обсяг спожитої (розподіленої) електричної енергії за розрахунковий місяць визначається розрахунковим шляхом за значенням середньодобового обсягу споживання.

Згідно з п. 8.6.10 глави 8.6 розділу VІІІ ККО перевірка достовірності даних ЗКО безпосередньо на місці їх установлення забезпечується сторонами за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців. Дані про перевірку можуть фіксуватись як на паперових носіях, так і за допомогою електронних засобів (мобільний телефон, планшет тощо).

Пунктом 8.6.15 глави 8.6 розділу VІІІ ККО визначено, що дані, отримані від споживача, при проведенні процедур їх перевірки та в розрахунках мають менший пріоритет ніж дані, отримані безпосередньо оператором системи або ППКО.

Пункти 8.6.16 8.6.18 глави 8.6 розділу VІІІ ККО містять такі положення:

8.6.16. У разі виявлення у платіжному документі помилкових показів лічильника споживач має повідомити про це відповідного оператора системи/ППКО та електропостачальника та надати фактичні покази лічильника. Водночас індивідуальному побутовому споживачу достатньо надати фактичні покази лічильника оператору системи розподілу або електропостачальнику.

8.6.17. Оператор системи/ППКО має забезпечити протягом п`яти робочих днів від дня отримання відповідного повідомлення проведення перевірки вказаних у рахунку показів лічильника, а в разі потреби протягом 20 робочих днів забезпечити перевірку лічильника та, у разі потреби, виправити помилкові дані, та проінформувати споживача про результати перевірки. Електропостачальник, оператор системи та споживач за ініціативою однієї зі сторін оформлюють акт звірки спожитої та сплаченої електричної енергії відповідно до отриманих фактичних показів ЗКО.

8.6.18. У разі тимчасового порушення роботи вузла обліку не з вини споживача обсяг спожитої електричної енергії від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань, визначається на підставі показів верифікаційних лічильників, а у разі їх відсутності розраховується відповідним оператором системи/ППКО за середньодобовим обсягом споживання електричної енергії таким споживачем.

У разі виявлення систематичної похибки вимірювання та/або отриманих із ЗКО даних обсяг електричної енергії, використаної споживачем від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань (але не більше шести місяців), визначається за показами цього ЗКО скоригованими на величину систематичної похибки, встановленої експертизою.

Розрахований обсяг спожитої електричної енергії в період порушення обліку електричної енергії надається оператору системи, електропостачальнику та споживачу.

Згідно з п. 8.6.21 глави 8.6 розділу VІІІ ККО за день відновлення роботи вузла обліку приймається день підписання оператором системи, ППКО та споживачем акта технічної перевірки та пломбування вузла обліку після завершення ремонтних та налагоджувальних робіт, підключення ЗКО та їх налаштування (за необхідності).

Пункти 5 та 10 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" передбачають, що:

5. З дати набрання чинності договором споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії ОСР (ОСП) надає послуги комерційного обліку споживачам, точки комерційного обліку яких улаштовані на території його ліцензованої діяльності, відповідно до Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311.

10. До запуску електронної платформи Датахаб адміністратора комерційного обліку функції адміністратора комерційного обліку на роздрібному ринку електричної енергії, у тому числі адміністрування процедури зміни постачальника електричної енергії у межах території ліцензованої діяльності, виконує відповідний ОСР.

Пункт 1.1.2 глави 1.1 розділу I ПРРЕЕ (тут і в подальшому в редакції, чинні на момент виникнення спірних правовідносин) визначає значення, зокрема, таких термінів:

технічна перевірка - виконання комплексу робіт з метою визначення відповідності Кодексу комерційного обліку та відповідним нормативно-технічним документам стану вузла обліку електричної енергії (крім тих його характеристик та властивостей, забезпечення яких покладається на постачальника послуг комерційного обліку) та схеми його підключення, електропроводки та електроустановок від межі балансової належності до точки вимірювання, а також з метою виявлення позаоблікових підключень;

учасники роздрібного ринку електричної енергії (учасники роздрібного ринку) - електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу, з метою використання ним електричної енергії на власні потреби;

Пунктом 2.3.5 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ встановлено, що планова заміна, у тому числі на виконання вимог нормативно-правових актів, технічна підтримка та обслуговування розрахункових засобів вимірювальної техніки електричної енергії здійснюються їх власником господарським або підрядним способом або постачальником послуг комерційного обліку відповідно до договору про надання послуг комерційного обліку, який укладається між споживачем та постачальником послуг комерційного обліку відповідно до Кодексу комерційного обліку.

Непланова заміна, ремонт розрахункових засобів вимірювальної техніки здійснюється постачальником послуг комерційного обліку за рахунок учасника роздрібного ринку, на вимогу (за ініціативою) якого здійснюється непланова заміна, ремонт розрахункового засобу вимірювальної техніки.

У разі виникнення у споживача сумніву у правильності показів засобів вимірювальної техніки та/або обсягів споживання електричної енергії, на підставі яких здійснювались нарахування у пред`явленому до оплати документі, споживач подає про це заяву оператору системи/постачальнику послуг комерційного обліку, а у разі виникнення сумніву у правильності суми у пред`явленому до оплати документі щодо оплати за постачання або розподіл (передачу) електричної енергії - учаснику роздрібного ринку, який надав розрахунковий документ.

Учасник ринку протягом 5 робочих днів від дня одержання заяви перевіряє документ (рахунок) щодо оплати електричної енергії, послуг з розподілу (передачі), комерційного обліку електричної енергії, компенсації перетікань реактивної електричної енергії тощо, у разі необхідності звертається в установленому Кодексом комерційного обліку порядку щодо перевірки даних комерційного обліку.

На підставі отриманих за результатами перевірки даних комерційного обліку електропостачальник, оператор системи та постачальник послуг комерційного обліку за необхідності проводять відповідні коригування.

За результатами перевірки учасник роздрібного ринку повідомляє споживача.

Згідно з п. 2.3.11 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ комерційний облік на роздрібному ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог Закону України "Про ринок електричної енергії", Кодексу комерційного обліку та цих Правил.

Відповідно до п. 2.3.13 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ обсяги спожитої електричної енергії визначаються за розрахунковий період, який становить 1 календарний місяць. Обсяг спожитої протягом розрахункового періоду електричної енергії визначається в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку.

Пунктом 2.3.14 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ встановлено, що постачальник послуг комерційного обліку забезпечує зняття показів засобів вимірювальної техніки відповідно до Кодексу комерційного обліку.

Згідно з п. 2.3.16 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ у разі тимчасового порушення роботи вузла обліку (у частині вимірювання обсягу електричної енергії та/або параметрів) не з вини споживача обсяг електричної енергії, використаної споживачем від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань, визначається відповідно до Кодексу комерційного обліку.

Пунктом 4.3 розділу IV ПРРЕЕ передбачено, що дані, необхідні для формування платіжних документів, у тому числі щодо обсягів електричної енергії, надаються учасникам роздрібного ринку адміністратором комерційного обліку в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку. На підставі отриманих даних відповідно до умов договору (обраної споживачем комерційної пропозиції) сторони складають акти прийому-передачі проданих товарів та/або наданих послуг.

Відповідно до п. 4.12 розділу IV ПРРЕЕ розрахунки між споживачем та електропостачальником (іншими учасниками роздрібного ринку, якщо вони беруть участь у розрахунках) здійснюються згідно з даними, отриманими від адміністратора комерційного обліку в порядку, передбаченому Кодексом комерційного обліку, про обсяги поставленої, розподіленої (переданої) та купленої електричної енергії.

Згідно з п. 8.2.4 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Пунктом 8.2.5 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

У спірних правовідносинах позивач як споживач і сторона, відповідальна за її точку комерційного обліку КТП-4 з ЕІС код точки 62Z642195259948Р, на виконання своїх зобов`язань, передбачених підпунктом 1 пункту 2.7.8. глави 2.7 розділу ІІ, п. 8.6.8 глави 8.6 розділу VІІІ ККО передав відповідачу як оператору системи розподілу, що виконував функції адміністратора комерційного обліку та надавав позивачу послуги комерційного обліку, дані комерційного обліку у формі звітів про покази засобів обліку за розрахункові місяці 2023 року, в тому числі покази встановленого на вказаній точці комерційного обліку лічильника електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 за квітень 2023 року в обсязі 4803 кВт*год і за травень 2023 року в обсязі 4844 кВт*год.

30 травня 2023 року представники відповідача провели технічну перевірку засобів обліку на точці обліку позивача КТП-4. Необхідність проведення цієї технічної перевірки була зумовлена необхідністю заміни лічильника електричної енергії, а не необхідністю проведення перевірки достовірності наданих позивачем даних комерційного обліку чи перевірки технічного стану лічильника електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511, який підлягав заміні.

Відсутність 30.05.2023 при проведенні технічної перевірки засобів обліку на точці обліку позивача КТП-4 вказаного в акті технічної перевірки засобів обліку від 30.05.2023 №3165 представника споживача Войченка В.М., не зазначення в цьому акті іншого представника споживача чи іншої особи, яка допустила представників відповідача на вказаний об`єкт, означає, що ця технічна перевірка в порушення вимог п. 6.5.4 глави 6.5 розділу VІ ККО здійснювалася за відсутності споживача (його представника) або іншої особи, яка допустила представників відповідача на об`єкт позивача.

Доводи представників відповідача про те, що 30.05.2023 технічна перевірка засобів обліку позивача здійснювалася у присутності представника останнього на ім`я Олександр господарський суд відхиляє через невідповідність цих доводів вимогам п. 6.5.4 глави 6.5 та п. 6.5.10 глави 6.5 розділу VІ ККО про те, що особа яка допустила представників оператора системи на об`єкт споживача для проведення перевірки мала бути посвідчена, а інформація про неї занесена в акт технічної перевірки, чого у спірних правовідносинах не було зроблено.

З п. 8.6.10 глави 8.6 розділу VІІІ ККО випливає, що перевірка достовірності даних засобів комерційного обліку безпосередньо на місці їх установлення забезпечується сторонами, а не однією із сторін.

Отже, проведення представниками позивача 30.05.2023 технічної перевірки засобів обліку на точці обліку позивача КТП-4 і зчитування при цьому ними показів знятого лічильника електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 є односторонніми діями відповідача, що позбавляють юридичної сили результатів цієї технічної перевірки, а відповідно і зчитаних в ході її проведення показів лічильника електричної енергії.

З акта технічної перевірки засобів обліку від 30.05.2023 №3165 вбачається, що такі питання як наявність будь-яких ознак несправності або пошкодження знятого лічильника електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511, несанкціонованого втручання в нього, ознак того, що він не реєструє перетікання електричної енергії тощо при проведенні технічної перевірки не перевірялися.

За таких обставин висновок відповідача про те, що лічильник електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 досягнув максимально можливого показу чотирьох цілих цифр на його барабані - 9999 і перейшов на показ 0000 та розпочав обліковувати електричну енергію по-новому не є закономірним висновком, оскільки не виключає можливості несправності лічильника, наявності впливу на нього електромагнітних полів тощо.

Односторонність проведеної відповідачем технічної перевірки засобів обліку на точці обліку позивача КТП-4 наразі унеможливлює встановлення фактичних показів лічильник електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 станом на 30.05.2023, їх невідповідності показам, наданим відповідачу позивачем, і у разі наявності такої невідповідності її дійсної причини, оскільки цей лічильник після його зняття не був належним чином у присутності представника споживача упакованим та опломбованим. Тож саме відповідач в порушення вимог п. 8.6.17 глави 8.6 розділу VІІІ ККО не забезпечив можливість проведення перевірки вказаних у рахунку ТОВ "Черкасиенергозбут" за травень 2023 року від 01.06.2023 №71031003165 показів і самого лічильника електричної енергії типу СА4У-И672м із заводським номером 823511 та виправлення помилкових даних та оформлення акта звірки спожитої та сплаченої електричної енергії відповідно до отриманих фактичних показів засобів комерційного обліку.

З огляду на викладене господарський суд дійшов висновку про неправомірність зробленого відповідачем розрахунку обсягу спожитої позивачем в травні 2023 року за точкою обліку КТП-4 електричної енергії, тому цей розрахунок підлягає корегуванню.

За змістом частини першої статті 2 ГПК України метою господарського судочинства є саме ефективний захист прав та інтересів позивача. Отже, спосіб захисту права чи інтересу має бути ефективним, тобто призводити у конкретному спорі до того результату, на який спрямована мета позивача, - до захисту порушеного чи оспорюваного права або інтересу. Застосування способу захисту має бути об`єктивно виправданим і обґрунтованим, тобто залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання, оспорення та спричинених відповідними діяннями наслідків (постанови Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (пункт 40), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 2 липня 2019 року у справі № 48/340 (пункт 6.41), від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (пункт 89), від 1 жовтня 2019 року у справі № 910/3907/18 (пункт 48), від 28 січня 2020 року у справі № 50/311-б (пункт 91), від 19 травня 2020 року у справі № 922/4206/19 (пункт 43), від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц (пункт 7.23), від 15 вересня 2020 року у справі № 469/1044/17 (пункт 67), від 22 вересня 2020 року у справі № 910/3009/18 (пункти 63, 89), від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19 (пункт 6.13), від 26 січня 2021 року у справі № 522/1528/15-ц (пункт 58), від 16 лютого 2021 року у справі № 910/2861/18 (пункт 98), від 15 червня 2021 року у справі № 922/2416/17 (пункт 9.1), від 22 червня 2021 року у справах № 334/3161/17 (пункт 55) і № 200/606/18 (пункт 73), від 29 червня 2021 року у справі № 916/964/19 (пункт 7.3), від 31 серпня 2021 року у справі № 903/1030/19 (пункт 68), від 14 вересня 2021 року у справі № 359/5719/17 (пункт 119), від 16 вересня 2021 року у справі № 910/2861/18 (пункт 98), від 26 жовтня 2021 року у справі № 766/20797/18 (пункт 19), від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (пункт 143), від 14 грудня 2021 року у справі № 643/21744/19 (пункт 61), від 25 січня 2022 року у справі № 143/591/20 (пункт 8.31), від 8 лютого 2022 року у справі № 209/3085/20 (пункт 21), від 13 липня 2022 року у справі № 363/1834/17 (пункт 56), від 21 вересня 2022 року у справі № 908/976/19 (пункт 5.6), від 28 вересня 2022 року у справі № 483/448/20 (пункт 9.64), від 14 грудня 2022 року у справі № 477/2330/18 (пункт 55), від 18 січня 2023 року у справі № 488/2807/17 (пункт 86)).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зауважувала, що у кожній справі за змістом обґрунтувань позовних вимог, наданих позивачем пояснень тощо суд має встановити, якого саме результату позивач хоче досягнути унаслідок вирішення спору. Суд розглядає справи у межах заявлених вимог (частина перша статті 14 ГПК України), але, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим кодексом (пункт 4 частини п`ятої статті 13 ГПК України). Виконання такого обов`язку пов`язане, зокрема, з тим, що суд має надавати позовним вимогам належну інтерпретацію, а не тлумачити їх лише буквально (постанови Великої Палати Верховного Суду від 30 червня 2021 року у справі № 9901/172/20 (пункти 1, 80-81, 83), від 1 липня 2021 року у справі № 9901/381/20 (пункти 1, 43-47), від 26 жовтня 2021 року у справі № 766/20797/18 (пункти 6, 20-26, 101, 102), від 1 лютого 2022 рокуу справі № 750/3192/14 (пункти 4, 26, 47), від 22 вересня 2022 року у справі № 462/5368/16-ц (пункти 4, 36), від 4 липня 2023 року у справі № 233/4365/18 (пункт 31)).

За обставинами справи №17-14-01/1494(925/1136/23) мета позивача спрямована на вілновлення його порушеного права шляхом приведення у відповідність з фактичними обставинами та нормами чинного законодавства зробленого відповідачем розрахунку обсягу спожитої позивачем в травні 2023 року за точкою обліку КТП-4 електричної енергії.

Задоволення судом позовної вимоги має з урахуванням вимог правовладдя (верховенства права) дозволити досягнути мети судочинства, зокрема реально відновити суб`єктивне право, яке порушив, оспорює або не визнає відповідач. Якщо таке право чи інтерес мають бути захищені лише певним способом, і той, який обрав позивач, можна використати для захисту інших прав або інтересів, а не тих, за захистом яких він звернувся до суду, суд визнає обраний позивачем спосіб захисту неналежним, зокрема неефективним, і відмовляє у позові. У тому ж випадку, якщо заявлену позовну вимогу взагалі не можна використати для захисту права чи інтересу, оскільки незалежно від доводів сторін спору суд не може її задовольнити, таку вимогу не можна розглядати як спосіб захисту (постанови Великої Палати Верховного Суду від 13 березня 2019 року у справі № 331/6927/16-ц (пункт 36), 22 вересня 2020 року у справі № 127/18934/18).

З огляду на мету позивача у цій справі №17-14-01/1494(925/1136/23) із двох заявлених ним вимог єфективним способом захисту порушених прав позивача є вимога про зобов`язати відповідача здійснити коригування обсягу спожитої колективним сільськогосподарським підприємством "Родниківка" електричної енергії в травні 2023 року та визначити його на рівні, визначеному споживачем у звіті за травень 2023 року по КТП-4 в кількості 1640 кВт/год, оскільки саме по собі визнання судом неправомірними дії відповідача зі збільшення обсягів спожитої позивачем електричної на підставі акту технічної перевірки від 30.05.2023 №3165 не призведе до захисту і відновлення порушеного права позивача.

За таких обставин позов підлягає задоволенню лише в частині зобов`язання відповідача здійснити коригування обсягів спожитої позивачем електричної енергії в травні 2023 року та визначити його на рівні, визначеному споживачем у звіті за травень 2023 року по КТП-4 в кількості 1640 кВт/год.

За подання позову позивач за платіжними інструкціями від 21.08.2023 №628 і від 07.09.2023 №685 сплатив 5368,00 грн. судового збору.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України пропорційно розміру задоволених позовних вимог частину сплаченого позивачкою за подання позову судового збору в сумі 2684,00 грн. слід покласти на відповідача, а решту в сумі 2684,00 коп. на позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241, 252 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Зобов`язати публічне акціонерне товариство "Черкасиобленерго" здійснити коригування обсягу спожитої колективним сільськогосподарським підприємством "Родниківка" електричної енергії в травні 2023 року та визначити його на рівні, визначеному споживачем у звіті за травень 2023 року по КТП-4 в кількості 1640 кВт/год.

У решті позову відмовити.

Судовий збір за подання позову в сумі 2684,00 грн. покласти на позивача і в сумі 2684,00 грн. на відповідача.

Стягнути з публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (вул. Гоголя, 285, м. Черкаси, Черкаська область, 18002, код ЄДРПОУ 22800735) на користь колективного сільськогосподарського підприємства "Родниківка" (вул. Гагаріна, 1-Б, с. Родниківка, Уманський район, Черкаська область, 20324, код ЄДРПОУ 00487195) 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні) судового збору.

Це рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Це рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 29 грудня 2023 року.

Суддя М.В. Дорошенко

Дата ухвалення рішення29.11.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116042790
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —17-14-01/1494

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жуков С.В.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Постанова від 13.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пєсков В.Г.

Ухвала від 09.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Боровик С.С.

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Копитова О.С.

Судовий наказ від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні