ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/6583/23
01 січня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світязь" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Світязь" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України, у якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814963/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №141 від 27.02.2023 в ЄРПН;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814964/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №60 від 13.03.2023 в ЄРПН;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814965/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №91 від 15.03.2023 в ЄРПН;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814966/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 03.04.2023 в ЄРПН;
зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №141 від 27.02.2023, податкову накладну №60 від 13.03.2023, податкову накладну №91 від 15.03.2023 та податкову накладну №8 від 03.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних в день їх направлення.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Світязь" на виконання договору поставки № СВ-0000013 від 01.01.2022 поставило ВАТ "Тернопільобленерго" товари згідно із номенклатури та відповідно до вимог пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 201.1, пункту 201.7, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, з врахуванням правила "першої події" - дата постачання послуги, позивачем сформовано та надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні № 141 від 27.02.2023, №60 від 13.03.2023, № 91 від 15.03.2023 та № від 03.04.2023.
Відповідач зазначені податкові накладні прийняв, але реєстрацію їх зупинив, про що сформував відповідні квитанції.
У вказаних квитанціях зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація вказаної ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач, скориставшись наданим правом, подав в установленому порядку Повідомлення про надання пояснень щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з копіями документів.
Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у відповідності до вимог пункту 9 Додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023) направлено позивачу Повідомлення №8766954/32481905 від 08.05.2023, №8766983/32481905 від 08.05.2023, №8766981/32481905 від 08.05.2023, №8766980/32481905 від 08.05.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у якому запропоновано позивачу надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських приміщень; первинних документів щодо транспортування продукції, інвентаризаційні описи у тому числі рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивач не скористався правом надати додаткові документи, з огляду на що, за результатом розгляду наданих первинних документів регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржені в межах даної справи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Позивач не погоджується із такими рішеннями відповідача, оскільки переконаний, що ним дотримано усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, надано додаткові пояснення та документи на вимогу відповідача. Вважає, що підприємству безпідставно відмовлено у реєстрації податкової накладної, з огляду на що оскаржене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою судді від 16.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
26.10.2023, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України (спільна позиція) з доказами його надіслання позивачу у справі, в якому зазначено, що позивачем, за наслідками господарських взаємовідносин із ТОВ "Тернопільобленерго" було подано для реєстрації в ЄРПН податкові накладні №91 від 15.03.2023 із сумою ПДВ 3263,63 грн, №141 від 27.02.2023 із сумою ПДВ 2238,94 грн, №8 від 03.04.2023 із сумою ПДВ 3196,94 грн та №60 від 13.03.2023 із сумою ПДВ 2839,91грн.
Реєстрацію зазначених вище накладних було зупинено.
Підстави зупинення реєстрації вказаних ПН зазначено у квитанціях, а саме: обсяг постачання товару/послуги, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги (вказано коди товарів згідно УКТЗЕД 4823 і 4015) та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Додатку 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року N 1165 (далі - Порядок N 1165).
Позивачем подано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: Повідомлення №23 від 02.05.2023 щодо ПН №60 від 13.03.2023р., Повідомлення №27 від 02.05.2023 щодо ПН №8 від 03.04.2023р., Повідомлення №28 від 02.05.2023 щодо ПН №141 від 27.02.2023р. та Повідомлення №24 від 02.05.2023 щодо ПН №91 від 15.03.2023р.
Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної І розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідності до абз. 4 п. 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок N 520) 08 травня 2023 року прийнято рішення направити ТОВ "Світязь" Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за встановленою формою з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування.
Вказаними Повідомленнями про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів платнику запропоновано подати додатково копії первинних документів, зокрема, первинні документи щодо придбання товарів/послуг, які використовувались у операціях по зупинених податкових накладних, інвентаризаційні описи, рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків та документів на підтвердження транспортування (перевезення) ТМЦ, що вказані у податкових накладних. Додатково запропоновано подати інформацію щодо оподаткування податком на нерухоме майно об`єкта оренди торгово-офісного приміщення.
У строки, встановлені абз. 6 п. 9 Порядку N 520, позивачем не подано до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування.
Як наслідок, Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 16 травня 2023 року за №8814963/32481905, №8814964/32481905, №8814965/32481905, №8814966/32481905 прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у ЄРПН (арк. справи 87-91).
Ухвалою суду від 01.01.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представників відповідачів про розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Світязь", зареєстровано як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, з основним видом економічний діяльності "46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення" та є платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер 32481905).
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "Світязь" (постачальник) та Відкритим акціонерним товариство "Тернопільобленерго" (покупець) 01.01.2022 укладено договір поставки №СВ-0000013 (далі - Договір, арк. справи 41-42).
За умовами вказаного договору сторони узгодили, що постачальник зобов`язується передати в зумовлені даним Договором строки покупцеві товар, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар за узгодженою ціною. Найменування, кількість, якість та ціна товару узгоджується сторонами у накладних на відпуск товару, які підписуються зі сторони постачальника директором та скріплюються печаткою зі сторони покупця - особою, уповноваженою отримувати товар. При наявності в уповноваженої особи покупця довіреності на отримання товару на бланку суворої звітності скріплення підпису печаткою не обов`язкове.
За наслідками господарських взаємовідносин із ТОВ "Тернопільобленерго", на виконання умов договір поставки №СВ-0000013 від 01.01.2022, позивачем було подано для реєстрації в ЄРПН податкові накладні №141 від 27.02.2023 із сумою ПДВ 2238,94 грн (арк. справи 11-12), №60 від 13.03.2023 із сумою ПДВ 2839,91 грн (арк. справи 14-15), №91 від 15.03.2023 із сумою ПДВ 3263,63 грн (арк. справи 17-18), №8 від 03.04.2023 із сумою ПДВ 3196,94 грн (арк. справи 20-21).
Реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено, оскільки обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію такої в ЄРПН (арк. справи 13, 16, 19, 22).
Позивачем подано до комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області Повідомлення №1 від 05.05.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого долучено письмові пояснення та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено (арк. справи 44, 45).
Як слідує із відзиву на позовну заяву, заяви про долучення до матеріалів справи додаткових документів (доказів) (арк. справи 98-102) та підтверджується відомостями з Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК (арк. справи 103), позивачем для реєстрації податкової накладної №91 від 15.03.2023 в ЄРПН було подано копії таких документів: свідоцтво про державну реєстрацію; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; витяг з реєстру платників ПДВ; договір від 01.01.2022 №03-2022 на оренду нежитлового приміщення; договір поставки від 01.01.2022 №СВ 0000013; видаткова накладна № СВ-21871 від 15 березня 2023; виписка по рахунку за дату 15.03.2023; виписка по рахунку за дату 31.03.2023; договір купівлі-продажу №163 від 01.09.2022 із ТОВ "Т.Д.К."; накладна № SATTI23240 від 13 вересня 2022; накладна № SAT- П23230 від 13 вересня 2022; видаткова накладна № КР-2909-01 від 29 вересня 2022; видаткова накладна № КР-2309-01 від 23.09.2022; інвойс XEROX LIMITED від 15.02.2022; видаткова накладна № РН-0000272 від 21.09.2022; накладна № SAT -П27267 від 15.09.2022; платіжне доручення №1806 від 16.09.2022; виписка по рахунку за дату 15.11.2022; видаткова накладна № КР-3008-01 від 30.08.2022; ВМД XEROX LIMITED від 18.09.2022; накладна №SAT-Р37046 від 24.01.2023; додаткова угода із XEROX LIMITED від 25.11.2019; виписка по рахунку за дату 20.09.2022; договір купівлі-продажу №010101 від 01.01.2022 із ТОВ "Канцелярка-Т"; видаткова накладна № КР-1209-04 від 12.09.2022; договір поставки №14Р від 03.01.2020 із ТОВ "Артікус"; договір купівлі-продажу №04/11 від 15.10.2019 із ПП "Мальвар-Пак"; виписка по рахунку за дату 03.10.2022; видаткова накладна № 10000000454 від 20.02.2023; довіреність №2 від 03.01.2023 на отримання ТМЦ; накладна № SAT-Р60883 від 21.02.2023.
Для реєстрації податкової накладної №8 від 03.04.2023 в ЄРПН було подано копії таких документів: виписка по рахунку за дату 03.10.2022; договірпоставки від 01.01.2022 №СВ 0000013; додаткова угода із XEROX LIMITED від 25.11.2019; накладна № SAT-П27267 від 15.09.2022; договір купівлі-продажу №163 від 01.09.2022 із ТОВ "Т.Д.К."; накладна № SAT-H23240 від 13.09.2022; накладна № SAT-Р37046 від 24.01.2023; видаткова накладна № КР-2909-01 від 29.09.2022; ВМД XEROX LIMITED від 18.09.2022; витяг з реєстру платників ПДВ; видаткова накладна № КР-1209-04 від 12.09.2022; видаткова накладна № КР-2309-01 від 23.09.2022; виписка по рахунку за дату 15.11.2022; договір купівлі-продажу №010101 від 01.01.2022 із ТОВ "Канцелярка-Т"; видаткова накладна № КР-3008-01 від 30.08.2022; накладна № SAT-Р60883 від 21.02.2023; видаткова накладна № РН-0000272 від 21.09.2022; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; платіжне доручення №1806 від 16.09.2022; довіреність №2 від 03.01.2023 на отримання ТМЦ; виписка по рахунку за дату 31.03.2023; договір від 01.01.2022 №03-2022 на оренду нежитлового приміщення; свідоцтво про державну реєстрацію; виписка по рахунку за дату 17.04.2023; видаткова накладна № СВ-21786 від 13.03.2023; договір купівлі-продажу №04/11 від 15.10.2019 із ПП "Мальвар-Пак"; інвойс XEROX LIMITED від 15.02.2022; договір купівлі-продажу №163 від 01.09.2022 із ТОВ "Т.Д.К."; виписка по рахунку за дату 20.09.2022.
Для реєстрації податкової накладної №141 від 27.02.2023 в ЄРПН було подано копії таких документів: видаткова накладна № КР-1209-04 від 12.09.2022; виписка по рахунку за дату 27.02.2023; видаткова накладна № КР-2909-01 від 29.09.2022; договір купівлі-продажу №163 від 01.09.2022 із ТОВ "Т.Д.К."; платіжне доручення №1806 від 16.09.2022; довіреність №2 від 03.01.2023 на отримання ТМЦ; виписка по рахунку за дату 31.03.2023; видаткова накладна № КР-3008-01 від 30.08.2022; свідоцтво про державну реєстрацію; договір купівлі-продажу №010101 від 01.01.2022 із ТОВ "Канцелярка-Т"; видаткова накладна № КР-2309-01 від 23.09.2022; накладна № SAT-Р60883 від 21.02.2023; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; договір від 01.01.2022 №03-2022 на оренду житлового приміщення; видаткова накладна № РН-0000272 від 21.09.2022; договір купівлі-продажу №163 від 01.09.2022 із ТОВ "Т.Д.К."; виписка по рахунку за дату 03.10.2022; видаткова накладна № СВ-21931 від 03.04.2023; накладна № SAT-П27267 від 15.09.2022; виписка по рахунку за дату 15.11.2022; договір купівлі-продажу №04/11 від 15.10.2019 із ПП "Мальвар-Пак"; накладна № SAT-Р37046 від 24.01.2023; витяг з реєстру платників ПДВ; договірпоставки від 01.01.2022 №СВ 0000013; ВМД XEROX LIMITED від 18.09.2022; інвойс XEROX LIMITED від 15.02.2022; виписка по рахунку за дату 20.09.2022; додаткова угода із XEROX LIMITED від 25.11.2019; накладна № SAT-H23240 від 13.09.2022; накладна № SAT- П23230 від 13.09.2022.
Для реєстрації податкової накладної №60 від 13.03.2023 в ЄРПН було подано копії таких документів: виписка по рахунку за дату 15.11.2022; видаткова накладна № КР-2309-01 від 23 вересня 2022; договір купівлі-продажу №163 від 01.09.2022 із ТОВ "Т.Д.К."; договір поставки від 01.01.2022 №СВ 0000013; додаткова угода із XEROX LIMITED від 25.11.2019; договір купівлі-продажу №010101 від 01.01.2022 із ТОВ "Канцелярка-Т"; видаткова накладна № СВ-21786 від 13.03.2023; інвойс XEROX LIMITED від 15.02.2022; договір купівлі-продажу №04/11 від 15.10.2019 із ПП "Мальвар-Пак"; накладна № БАТ-П23240 від 13.09.2022; накладна № БАТ-П23230 від 13.09.2022; видаткова накладна № КР-3008-01 від 30.08.2022; виписка по рахунку за дату 15.03.2023; накладна № SAT-П27267 від 15.09.2022; видаткова накладна № РН-0000272 від 21.09.2022; виписка по рахунку за дату 20.09.2022; накладна № SAT-Р60883 від 21.02.2023; витяг з реєстру платників ПДВ; довіреність №2 від 03.01.2023 на отримання ТМЦ; накладна № SAT-Р37046 від 24.01.2023; виписка по рахунку за дату 31.03.2023; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; договір від 01.01.2022 №03-2022 на оренду нежитлового приміщення; свідоцтво про державну реєстрацію; видаткова накладна № КР-1209-04 від 12.09.2022; виписка по рахунку за дату 03.10.2022; ВМД XEROX LIMITED від 18.09.2022; платіжне доручення №1806 від 16.09.2022; видаткова накладна № КР-2909-01 від 29.09.2022.
Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у відповідності до вимог пункту 9 Додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023) направлено позивачу Повідомлення від 08.05.2023 №8766954/32481905, №8766983/32481905, №8766981/32481905, №8766980/32481905 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у якому запропоновано позивачу надати додатково копії первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських приміщень; первинних документів щодо транспортування продукції, інвентаризаційні описи у тому числі рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково запропоновано подати інформацію щодо оподаткування податком на нерухоме майно об`єкта оренди торгово-офісного приміщення (арк. справи 23-34).
Позивач не скористався правом надати додаткові документи, з огляду на що, за результатом розгляду наданих первинних документів регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржене в межах даної справи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, а саме:
№8814963/32481905 від 16.05.2023 (арк. справи 35-36), яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної №141 від 27.02.2023 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
№8814964/32481905 від 16.05.2023 (арк. справи 37), яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної №60 від 13.03.2023 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
№8814965/32481905 від 16.05.2023 (арк. справи 38), яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної №91 від 15.03.2023 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
№8814966/32481905 від 16.05.2023 (арк. справи 39-40), яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної №8 від 03.04.2023 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
Позивач вважає таку відмову податкового органу в реєстрації податкових накладних протиправною та хоче зареєструвати їх у Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на що звернувся із даним позовом в суд.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України №2747-IV від 06.07.2005 у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
У пункті 2 Порядку №1165 наведено визначення таких термінів:
автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1.201.7.201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 3 Порядку №1165 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації.
У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (пункт 5 Порядку №1165).
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з пунктом 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
З аналізу наведених норм слідує, що наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
У постанові Верховного Суду від 13.12.2023 у справі №500/4191/22 вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Як слідує зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Суд зауважує, що ГУ ДПС у Тернопільській області не надано доказів того, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання.
Ознайомившись зі змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що така містить загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації по товарах згідно УКТЗЕД 4823 (папір) у ПН №91, згідно УКТЗЕД 4015 (рукавиці гумові) у ПН №141, №8 та №60 зазначених в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому пропозиція надання документів, - вказана без конкретизації їх переліку.
Суд зауважує, що контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.
При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, що впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20.
При цьому, суд вважає за доцільне врахувати позицію Верховного Суду викладену в постанові від 27.04.2023 справа №460/8040/20, у якій Верховний Суд оперуючи поняттям негативної дискреції, звертає увагу, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Отже, у квитанції не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Формальне зазначення у квитанції пропозиції "надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН" є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165.
Таке рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261) (пункти 6, 7 Порядку №520).
Суд зазначає, що з 08.03.2023 оновлено порядок прийняття рішень про реєстрацію чи відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі, а саме: Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19 внесено зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520. Так, зокрема, запроваджено зміни щодо подання та розгляду пояснень та копій документів до податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Цей наказ опубліковано 21.02.2023 та набрав чинності через 15 днів з дня його офіційного опублікування, тобто з 8 березня 2023 року.
Зазначеними змінами пункт 9 викладено у такій редакції:
"9. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Також, пункт 10 викладено у такій редакції:
"10. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства."
Таким чином, як свідчить зміст запроваджених змін щодо порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платник податку отримав право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Суд зазначає, що з урахування вказаних змін, регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, направлено позивачу Повідомлення від 08.05.2023 №8766954/32481905, №8766983/32481905, №8766981/32481905, №8766980/32481905 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у якому запропоновано позивачу надати додатково копії первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських приміщень; первинних документів щодо транспортування продукції, інвентаризаційні описи у тому числі рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково запропоновано подати інформацію щодо оподаткування податком на нерухоме майно об`єкта оренди торгово-офісного приміщення (арк. справи 23-34).
Однак, як свідчать матеріали справи та не спростовується учасниками, позивач не скористався правом на надання додаткових пояснень згідно отриманого повідомлення.
Як свідчить зміст оскаржуваного рішення, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної, підставою для його прийняття визначено "ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення".
При цьому, в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності (пункт 63 постанови Верховного Суду від 23.02.2023 у справі №420/9924/20).
Водночас, судом встановлено, що позивачем стосовно податкових накладних №141 від 27.02.2023, №60 від 13.03.2023, №91 від 15.03.2023, №8 від 03.04.2023 до контролюючого органу первинно подано пояснення щодо господарських операцій, вчинених на виконання договірних зобов`язань з первинними документами в їх підтвердження.
Щодо посилання представників контролюючого органу на ненадання позивачем первинних документів щодо транспортування продукції, то, як вказує позивач, відповідно до умов договорів із контрагентами у яких позивач придбавав товари, визначено, що доставка здійснюється продавцем (арк. справи 46-48), крім цього за умовами договору поставки № СВ-0000013 від 01.01.2022 покупець може здійснювати доставку товару власним транспортом, а тому первинні документи щодо транспортування продукції у розпорядженні позивача відсутні.
Що стосується посилання представників контролюючого органу на неподання позивачем інвентаризаційних описів, у тому числі рахунків-фактури та актів приймання-передачі товарів, то суд зауважує, що наведене не може вплинути на належне виконання обов`язку з реєстрації податкових накладних за умовами договору поставки №СВ-0000013 від 01.01.2022.
Так, рахунок-фактура, за своєю суттю, є пропозицією оплати за товар (роботи, послуги), а в даному випадку, факт приймання товарів підтверджується видатковими накладними та проведенням оплати за поставлені товари.
Крім цього, посилання представників контролюючого органу на неподання позивачем розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків є безпідставним та необґрунтованим, оскільки позивачем надавалися банківські виписки з особових рахунків разом із повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №141 від 27.02.2023, №60 від 13.03.2023, №91 від 15.03.2023, №8 від 03.04.2023, реєстрацію яких було зупинено.
При цьому, щодо посилань позивача про те, що ряд документів наданих до позовної заяви, не надсилались на розгляд комісії контролюючого органу та відповідно не розглядались комісією, яка приймала рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, тому є неналежними доказами та не можуть братись судом до уваги при розгляді позовної вимоги щодо протиправності рішення комісії, а саме: оборотно-сальдові відомості, копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, суд зазначає наступне.
Оборотно-сальдова відомість - це документ бухгалтерського обліку, який за своєю суттю не є первинним документом, а лише фіксує внутрішній облік активів підприємства.
При цьому, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, не мають вагомого значення у межах спірних правовідносин, оскільки у розпорядженні позивача відсутні первинні документи щодо транспортування продукції.
Щодо надання інформації щодо оподаткування податком на нерухоме майно об`єкта оренди торгово-офісного приміщення, то суд зауважує, що надання позивачем контролюючого органу договору оренди від 01.01.2022 №03-2022 на оренду нежитлового приміщення із БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд", на думку суду, було об`єктивно достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, зважаючи на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у такій реєстрації.
У цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
При цьому, як вказав Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Окрім того, у постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а та ряду інших Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Таким чином, за наведених вище обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної №15 від 31.03.2023.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, то таку належить задовольнити з огляду на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірної податкової накладної судом не встановлено.
У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні датою їх фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №141 від 27.02.2023, №60 від 13.03.2023, №91 від 15.03.2023, №8 від 03.04.2023у ЄРПН датою фактичного їх подання на реєстрацію.
Відповідно до присів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, тому на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі 10736,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814963/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №141 від 27.02.2023.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814964/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №60 від 13.03.2023.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814965/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №91 від 15.03.2023.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС України у Тернопільській області №8814966/32481905 від 16.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 03.04.2023.
Зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №141 від 27.02.2023, №60 від 13.03.2023, №91 від 15.03.2023, №8 від 03.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Світязь" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області судові витрати в розмірі 10736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) гривень 00 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 01 січня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Світязь" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Крушельницької, 17, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46003, код ЄДРПОУ 32481905);
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46003 код ЄДРПОУ 44143637);
- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: площа Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393);
Головуючий суддяБаб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.01.2024 |
Оприлюднено | 02.01.2024 |
Номер документу | 116066794 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні