ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/31002/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ковельського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся із позовом до Ковельського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції та, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:
- визнати неправомірними дії Ковельського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції щодо відмови (оформленої листом від 02 травня 2023 року) у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_1 , складеному 27 вересня 1988 року Виконавчим комітетом Радошинської сільської ради Ковельського району Волинської області №12 щодо прізвища дитини та батьків « ОСОБА_4 » замість правильної « ОСОБА_5 »;
- зобов`язання Ковельського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції внести зміни до актового запису про народження, складеному 27 вересня 1988 року Виконавчим комітетом Радошинської сільської ради Ковельського району Волинської області №12, змінивши запис щодо прізвища дитини та батьків з « ОСОБА_6 » на « ОСОБА_7 ».
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що в квітні 2023 року позивач звернулася до Управління державної міграційної служби України у Волинській області із заява про видачу паспорта громадянина України у формі ID картки, однак отримала відмову у зв`язку з розбіжністю у свідоцтві про народження та в паспортах батьків прізвищ, а саме: а саме: в графі «Прізвище» вказано « ОСОБА_6 » замість « ОСОБА_7 ».
У зв`язку з цим ОСОБА_1 звернулася до Ковельського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції для внесення змін у свідоцтво про народження, а саме заміни відомостей про власне прізвище та прізвища батьків на « ОСОБА_7 » замість « ОСОБА_6 ». Однак, 02 травня 2023 року отримала лист від відповідача про відмову у внесенні змін до свідоцтва про народження. Вказує, що такі дії органу владних повноважень позбавляють її можливості отримати біометричний паспорт громадянина України у формі ID картки.
Позивач вважає, що документи, які були надані відповідачу були достатніми для внесення змін до відповідного актового запису, а тому вважає таку бездіяльність протиправною.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Копію вказаної ухвали відповідач отримав, проте у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву не подав.
Суд, керуючись вимогами частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), дійшов висновку про можливість розгляду даного спору за наявними у справі матеріалами.
Враховуючи вимоги статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, щов квітня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Управління державної міграційної служби України у Волинській області із заявою про видачу паспорту громадянина України у формі ID картки (попередньо паспорта ніколи немала), однак 02 травня 2023 року отримала відмову у зв`язку з розбіжністю у свідоцтві про народження та паспортах батьків відомостей про прізвище батька та матері; відсутністю документу, виданого відповідним органом, установою, організацією, який містить фотозображення особи, - для осіб, які звертаються за оформленням паспорта вперше після досягнення 18-річного віку, передбачених у пункту 35 постанови Кабінету Міністрів України №745 від 26 жовтня 2016 року зі змінами до постанови Кабінету Міністрів №302 від 25 березня 2015 року.
27 квітня 2023 року позивач, у зв`язку з виявленням помилки, звернулася із заявою до Ковельського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції для внесення змін у свідоцтво про народження, а саме заміни відомостей про прізвище позивачки та її батьків з « ОСОБА_6 » на « ОСОБА_7 ».
Листом №485/29.8-04-10 від 02 травня 2023 року отримала відмову від відповідача мотивовану тим, що ОСОБА_1 разом із заявою було подано тільки свідоцтво про народження, додаткових документів надано не було. Таким чином, враховуючи відомості внесені в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян та паперовому носії вказаного актового запису (свідоцтві про народження) які свідчать, що у відомостях про дитину та батьків, зокрема в графах «прізвище» зазначено ОСОБА_6 , відмовлено у внесенні змін у свідоцтво про народження позивача (а.с.8).
Не погоджуючись із вказаним висновком позивач звернулась до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до частини другої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» №2398-VІ від 01.07.2010 року, встановлено, що Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Частиною першою статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Частинами першою-третьою статті 9 цього Закону передбачено, що державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Актовий запис цивільного стану складається у двох примірниках. Інформація, що міститься в актовому записі цивільного стану, є конфіденційною і не підлягає розголошенню. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.
Відповідно до частиною першою статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видається відповідне свідоцтво.
Згідно частиною першою статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, оригінал якого було вкрадено, загублено, пошкоджено чи знищено, та повторна видача свідоцтва у разі внесення змін до актового запису чи його поновлення здійснюються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичними представництвами і консульськими установами України на підставі актового запису цивільного стану за заявою особи, щодо якої складено запис, батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, представника закладу охорони здоров`я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина, органу опіки та піклування.
Відповідно до частини 1 статті 22 цього ж Закону, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Частинами третьою, четвертою статті 22 цього ж Закону передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
Як вбачається з наведених положень Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», внесення змін здійснюється саме органом державної реєстрації актів цивільного стану до актового запису цивільного стану, тобто до документу органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.
Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 року №96/5 (далі - Правила).
Відповідно до пункту 1.1 зазначених Правил, внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
Пунктом п.1.5 Правил визначено, що заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами.
Працівник відділу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву, звіряє відомості, зазначені заявником у заяві, з паспортом або паспортним документом. Суперечливі дані в документах письмово пояснюються заявником. Документи, які мають необумовлені виправлення, підчистки або викликають сумніви щодо їх достовірності, перевіряються особливо ретельно та у разі потреби направляються для проведення їх експертизи до судово-експертної установи Міністерства юстиції України (за рахунок заявника).
Пунктом 1.7 Правил встановлено, що зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.
Процедура внесення змін до актових записів цивільного стану закріплена розділом другим Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання.
Відповідно до пункту 2.1. Правил, заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника.
Пунктом 2.5. Правил передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається, зокрема особою, щодо якої складено актовий запис.
Відповідно до пунктів 2.6, 2.7, 2.18 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті. Якщо актовий запис цивільного стану, до якого потрібно внести зміни, зберігається в архіві іншого відділу державної реєстрації актів цивільного стану України, то відділ державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву, надсилає відповідний запит щодо підтвердження відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану, яке в подальшому додається до повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян у відповідній справі. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану. Факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів (п. 2.11 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання).
Відповідно до пункту 2.12 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.
Таким чином, з наведених положень Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, вбачається, що внесення змін до актових записів цивільного стану здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції, за місцем проживання заявника.
На підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обгрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому, який може бути оскаржений в судовому порядку.
Відповідно до підпункту 2.13.2 пункту 2.13 Правил, підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема постанова адміністративного суду.
Також, відповідно до частини 1 статті 201 Цивільного кодексу України особистими немайновими благами, які охороняються цивільним законодавством, є ім`я (найменування).
Згідно статтею 294 Цивільного кодексу України фізична особа має право на ім`я. Фізична особа має право на транскрибований запис її прізвища та імені відповідно до своєї національної традиції. У разі перекручення імені фізичної особи воно має бути виправлене. Якщо перекручення імені було здійснене у документі, такий документ підлягає заміні.
Таким чином, оскільки прізвище, ім`я та по батькові є особистим немайновим благом та дає можливість набувати прав та створювати для себе цивільні обов`язки, а також здійснювати ці права та виконувати цивільні обов`язки під своїм іменем, то їх перекручення є порушенням, яке підлягає виправленню.
Згідно пункту 2.16 Правил, зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
Підпунктом 2.16.7 пункту 2.16 Правил зазначено, що на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.
Відповідно до пункту 2.18 Правил зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану.
Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану (частина шоста статті 22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»).
За відсутності актового запису про народження, свідоцтво про народження є первинним документом, який підтверджує ім`я особи.
Згідно з п.2.29 Правил №96/5 зміни до паперових носіїв актових записів цивільного стану проводяться шляхом внесення додаткових відомостей у відповідні графи актових записів або закреслення даних у цих записах та внесення нових. Закреслення здійснюється таким чином, щоб можна було прочитати закреслені слова. На першому та другому примірниках паперового носія актового запису цивільного стану робиться відмітка або проставляється штамп.
З матеріалів справи вбачається, зокрема, з свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 зазначено, що у ОСОБА_8 та ОСОБА_9 народилася донька - ОСОБА_1 (а.с.7).
Позивачем надано до суду копії: ID-картки матері ОСОБА_3 № НОМЕР_2 (а.с.10), паспорту громадянина України батька ОСОБА_2 серії НОМЕР_3 (а.с.11-12), свідоцтво про укладення шлюбу між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (дошлюбне прізвище ОСОБА_10 ) серії НОМЕР_4 (а.с.13). Крім того, на дев`яті сторінці паспорта містяться відмітки про дітей та зазначено, зокрема, ОСОБА_11 .
Відтак, на підставі викладеного, з метою недопущення порушення прав позивача та вірного викладення її прізвища, суд вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити повністю, шляхом визнання протиправними дій Ковельського овельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції щодо відмови у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_1 , складеному 27 вересня 1988 року Виконавчим комітетом Радошинської сільської ради Ковельського району Волинської області №12, щодо прізвища дитини та батьків « ОСОБА_6 » замість правильної « ОСОБА_7 » та зобов`язання Ковельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції внести зміни до актового запису про народження, складеному 27 вересня 1988 року Виконавчим комітетом Радошинської сільської ради Ковельського району Волинської області №12, змінивши запис щодо прізвища дитини та батьків з « ОСОБА_6 » на « ОСОБА_7 ».
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Ковельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції на користь ОСОБА_1 стягнути судовий збір в розмірі 1 073,60 грн.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (45074, Волинська область, Ковельський район, село Битень) до Ковельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (45008, Волинська область, місто Ковель, ідентифікаційний код юридичної особи 42621254), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Ковельського овельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції щодо відмови у внесенні змін до актового запису про народження ОСОБА_1 , складеному 27 вересня 1988 року Виконавчим комітетом Радошинської сільської ради Ковельського району Волинської області №12, щодо прізвища дитини та батьків « ОСОБА_6 » замість правильної « ОСОБА_7 ».
Зобов`язати Ковельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції внести зміни до актового запису про народження, складеному 27 вересня 1988 року Виконавчим комітетом Радошинської сільської ради Ковельського району Волинської області №12, змінивши запис щодо прізвища дитини та батьків з « ОСОБА_6 » на « ОСОБА_7 ».
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Ковельського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції судовий збір у сумі 1 073,60 грн (одна тисяча сімдесят три грн 60 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.01.2024 |
Оприлюднено | 03.01.2024 |
Номер документу | 116076276 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні