ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" січня 2024 р. справа № 300/6809/21
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап`юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці в Івано-Франківській області до Приватного підприємства Вовіз про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
03.11.2021 Управління Держпраці в Івано-Франківській області (далі позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Приватного підприємства Вовіз (далі відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), шляхом: заборони проведення робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин до отримання дозволу на їх проведення від Управління Держпраці в Івано-Франківській області у встановленому порядку; заборони експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки зазначених у групі А Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженому постановою кабінету Міністрів України від 03.02.2021 за № 77, а саме: крану баштового КБ-308А, зав. № 1112, 1989 року виготовлення до отримання дозволу на його експлуатацію (застосування) від Управління Держпраці в Івано-Франківській області у встановленому порядку; заборони посадовій особі ПП «Вовіз», яка здійснює керівництво та контроль за виконанням робіт на висоті, здійснювати таке керівництво та контроль до проходження нею навчання та перевірки знань по правилах охорони праці під час виконання робіт на висоті.
08.11.2021 ухвалою суду відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення сторін.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.01.2022 провадження у справі за позовом Управління Держпраці в Івано-Франківській області до Приватного підприємства Вовіз про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в частині заборони експлуатації крану баштового КБ-308А, зав. № 1112, 1989 року виготовлення, закрито.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, повноваження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю посадовими особами позивача складено акт № ІФ2344/0233/АВ від 10.09.2021, яким зобов`язано відповідача виконати його вимоги. Відповідач вимоги акта не виконав в повному обсязі, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у позовній заяві, встановив наступне.
Наказом Державної служби України з питань праці за № 158 від 27.11.2020 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2021 рік.
Наказом Управління Держпраці в Івано-Франківській області за № 1245-Д від 30.11.2020 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) управління Держпраці в Івано-Франківській області на 2021 рік.
17.08.2021 позивач направив відповідачу повідомлення про проведення планового заходу державного нагляду (контролю) за № 5533, яким повідомив про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) з 06.09.2021 до 10.09.2021.
03.09.2021 позивач видав наказ за № 1000-Д та направлення за № 16-15/15-10/5901 для проведення планової заходу державного нагляду (контролю) Приватного підприємства Вовіз.
10.09.2021 посадовими особами позивача за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю складено акт за № ІФ2344/0233/АВ від 10.09.2021.
На підставі акта перевірки від 10.09.2021 за № ІФ2344/0233/АВ позивач 10.09.2021 вніс припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду за № ІФ 2324/0233/АВ/П1.
Актом перевірки за № ІФ2344/0233/АВ та приписом за № ІФ 2324/0233/АВ/П1 від 10.09.2021, серед інших, виявлено такі порушення:
-не представлено дозвіл на роботи підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу, а саме: роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин;
-посадова особа, яка здійснює керівництво та контроль за виконанням робіт на висоті не пройшла навчання та перевірку знань по правилах охорони праці під час виконання робіт на висоті.
Оскільки відповідач виявлені порушення в добровільному порядку не виконав, позивач звернувся до суду з вимогами про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), шляхом:
-заборони проведення робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин до отримання дозволу на їх проведення від Управління Держпраці в Івано-Франківській області у встановленому порядку;
-заборони посадовій особі ПП «Вовіз», яка здійснює керівництво та контроль за виконанням робіт на висоті, здійснювати таке керівництво та контроль до проходження нею навчання та перевірки знань по правилах охорони праці під час виконання робіт на висоті.
Перевіряючи наявність підстав для застосування заходів реагування суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05.04.2007 (далі Закон № 877-V).
Згідно статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частин 1, 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
За змістом статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 за № 2694-ХІІ (далі Закон № 2694-ХІІ) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Державна служба України з питань праці (Держпраці) згідно Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 за № 96 (надалі Положення № 96), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення № 96).
Відповідно до пункту 1 Положення про Управління Держпраці в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 № 84, управління Держпраці в Івано-Франківській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
На підставі підпункту 16 пункту 4 Положення, управління Держпраці в Івано-Франківській області, відповідно до покладених на нього повноважень, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Планові заходи, в силу вимог частини 1 статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", здійснюються відповідно до річних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.
Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу (частина 4 статті 5 Закону № 877-V).
Приписами частини 5 статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів мікро-, малого підприємництва - п`яти робочих днів. Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.
Згідно частини 1 статті 6 даного Закону визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів, поряд з іншим, є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Як передбачено частиною 1 статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Згідно частини 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
При цьому, частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина 8 статті 7 Закону № 877-V).
Як встановив суд, позивач приписом за № ІФ 2324/0233/АВ/П1 від 10.09.2021 виявив, серед інших, допущення відповідачем таких порушень: не представлено дозвіл на роботи підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу, а саме: роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин; посадова особа, яка здійснює керівництво та контроль за виконанням робіт на висоті не пройшла навчання та перевірку знань по правилах охорони праці під час виконання робіт на висоті.
При цьому, відповідач не встановив позивачу термін для виконання вимог припису в частині представлення дозволу на роботи підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах; вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин, що є підставою вважати термін виконання вимог припису в цій частині є необмежений будь-яким строком.
Також, позивач на виконання норм частини 1 статті 6 Закону № 877-V не здійснив позапланову перевірку виконання відповідачем припису на предмет його виконання. Наявність такої позапланової перевірки є доказом того чи виконано вимогу припису чи ні.
Як наслідок, відсутність здійснення такої перевірки не доводить перед судом, що відповідач вимоги припису не виконав, що є підставою вважати, що позов позивача подано передчасно.
Суд зазначає, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду (контролю), останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені відповідачем порушення не усунуті.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства встановлено, що суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
За таких обставин, суд вважає, що підстав для застосування заходів реагування за заявленим позивачем позовом немає.
Решта доводів позивача на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, тому в задоволенні позову потрібно відмовити.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Управління Держпраці в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, будинок 67, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 39784625) до Приватного підприємства «Вовіз» (індекс 76000, вулиця Целевича Юліана, будинок 4-А, офіс 1, 2, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 20530964) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційної адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Остап`юк С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.01.2024 |
Оприлюднено | 04.01.2024 |
Номер документу | 116077387 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні