Рішення
від 26.12.2023 по справі 924/638/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" грудня 2023 р. Справа №924/638/23

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Нечаюк А.О., розглянувши матеріали справи

за позовом керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Чорноострівська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області, Хмельницький р-н, смт. Чорний Острів

до Громадської організації "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", м. Хмельницький

про внесення зміни до Договору оренди земельних ділянок від 22.04.2009 №374, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ГО "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", який 27.04.2009 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040974300001, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної, грошової оцінки земельних ділянок, і становить 6311,66 грн. (шість тисяч триста одинадцять гривень шістдесят шість копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Чорноострівської селищної ради.

Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарних днем звітного місяця, в сумі 525,97 грн. (п`ятсот двадцять п`ять гривень дев`яносто сім копійок)

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

від прокуратури: О.П. Веселовська

Рішення виноситься 26.12.2023р., оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.

У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: керівник Хмельницької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Чорноострівська селищна рада до Громадської організації "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" про внесення зміни до Договору оренди земельних ділянок від 22.04.2009 №374, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ГО "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", який 27.04.2009 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040974300001, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної, грошової оцінки земельних ділянок, і становить 6311,66 грн. (шість тисяч триста одинадцять гривень шістдесят шість копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Чорноострівської селищної ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарних днем звітного місяця, в сумі 525,97 грн. (п`ятсот двадцять п`ять гривень дев`яносто сім копійок).

В обґрунтування позову посилається на те, що востаннє нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, які перебувають у користуванні ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", затверджувалася 19.03.2009 рішенням 23 сесії Хмельницької районної ради №12-23/2009, та становила 20552,80 грн. Надалі, 08.12.2010 між Хмельницькою РДА та ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" укладено додаткову угоду №67 до Договору №374.

Посилаючись на ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", прокурор у позові зазначив, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 7-10 років.

На думку прокурора, вищенаведене свідчить, що нормативна грошова оцінка вказаних земельних ділянок, в порушення ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", не проведена, тому розмір орендної плати у Договорі №374, підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства.

У поясненнях від 03.10.2023р. зазначив, що нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Хмельницькій області з 2017 року залишається незмінною та становить - 30477,00 грн. Зауважив, що вперше після 1995 року було оцінено всі землі сільськогосподарського призначення на території України (крім земель у межах населених пунктів), а всі отримані дані розміщені на порталі загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, що розміщені у Довіднику показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні та знаходяться у відкритому доступі на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

У клопотанні від 28.11.2023р. представник відповідача просив суд відкласти розгляд справи на іншу дату, зазначаючи, що на адресу позивача було спрямовано заяву про дострокове розірвання договору оренди.

У клопотанні від 06.12.2023р., від 20.12.2023р. та від 25.12.2023р. позивач просив суд розгляд справи проводити за відсутності представника позивача, позовні вимоги підтримав в повному обсязі. У клопотанні від 25.12.2023р. зазначив, що 22.12.2023 р. на двадцять восьмій сесії Чорноострівської селищної ради розглядалася заява Громадської організації «Хмельницька районна організація Української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів» про розірвання спірного договору оренди земельної ділянки водного фонду. Повідомив, що за результатами розгляду рішення щодо цього питання не було прийнято. Текст вказаного рішення ще не виготовлений.

Прокурор в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.

Представник позивача в судове засідання не з`явився.

Відповідач ні в підготовче судове засідання, ні під час розгляду справи по суті, свого представника не направляв.

Копії ухвал суду направлялись на адресу відповідача (с. Гнатівці, Хмельницький район, 31324) та повертались на адресу суду з відміткою поштового зв`язку "адресат відсутній".

Судом враховується, що положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 04.11.1950, ратифікованої Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 №475/97-ВР) встановлено право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

При цьому, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема, "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження. Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З огляду на практику Європейського суду з прав людини, критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника.

При цьому, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, третіх осіб, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

В свою чергу, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини щодо тлумачення положення "розумний строк" вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ. Критеріями оцінки розумності строку є, зокрема, складність справи та поведінка заявників.

Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні від 03.04.2008р. у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Ст. 202 ГПК України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Враховуючи розумність строків розгляду судового спору, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст.165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

Розпорядженням голови Хмельницької районної державної адміністрації від 16.12.2008 №1814/08-р громадській організації "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" затверджено Хмельницькій районній організації української спілки ветеранів Афганістану воїнів-інтернаціоналістів проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду для риборозведення та рибогосподарських потреб на території Захаровецької сільської ради. Відповідно до проекту відведення земельної ділянки передати Хмельницькій районній організації української спілки ветеранів Афганістану воїнів, інтернаціоналістів в оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років із земель державної власності (землі водного фонду) земельну ділянку загальною площею 6,9032 га (ділянка №1 площею 3,6821 га (під водою - 2,9794 га, болото - 0,7027 га), ділянка №2 площею 2,9938 га (під водою - 2,9938 га), гідротехнічні споруди площею 0,0995 га (в т. ч.:, ділянка №1 площею 0,0490 га, ділянка №2 -0.0505 га), захисні насадження площею 0,1278 га) для риборозведення та рибогосподарських потреб за межами населеного пункту на території Захаровецької сільської ради. Хмельницькій районній організації української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів приступити до користування земельною ділянкою після встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право користування нею та його державної реєстрації.

22.04.2009р. між Хмельницькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" (орендар) укладено договір оренди земельних ділянок №374.

Відповідно до п. 1 Договору Орендодавець - Хмельницька районна державна адміністрація, на підставі розпорядження голови адміністрації від 16 грудня 2008 року №1814/08-р надає, а Орендар - Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів приймає в строкове, платне користування земельні ділянки водного фонду із земель державної власності, розташовані за межами населеного пункту на території Захаровецької сільської ради, Хмельницького району, Хмельницької області. Земельні ділянки виділені в натурі (на місцевості) у встановленому Законом порядку.

Згідно з п. 2 Договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 20552,80 грн.

Пунктом 3.3 Договору встановлено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельних ділянок, і становить 617 грн. 00 коп. за рік, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди. Орендна плата вноситься на поточний рахунок Захоровецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, в сумі 51 грн. 40 коп. Орендар може вносити плату на майбутній період, але не більше, ніж за один рік. Орендна плата справляється також і у випадках, якщо орендар з поважних обставин тимчасово не використовує земельні ділянки за умовами договору, У разі припинення або розірвання договору внесена на майбутній період орендна плата не повертається Орендарю. Розмір орендної плати переглядається щорічно та у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально: в інших випадках, передбачених законодавчими актами України. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня розмірі 0.3 % несплаченої суми за кожен день прострочення.

Згідно п. 8 Договору №374, сторони погоджуються, що спірні питання, які виникають з цього договору, мають вирішуватися шляхом переговорів або в суді.

Договір №374 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2009 за №040974300001.

Рішенням Хмельницької районної ради від 19.03.2009р. затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду площею 6,9032 га, яка надається в оренду Хмельницькій районній організації ветеранів Афганістану Української спілки ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) для риборозведення та рибогосподарських потреб на території Захаровецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (нормативна грошова оцінка становить 20552,80).

22.04.2009р. між Хмельницькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" (орендар) підписано акт приймання-передачі.

08.12.2010р. між Хмельницькою РДА та ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" укладено додаткову угоду №67 до Договору №374.

Зазначеною додатковою угодою внесені зміни до абз. 2 п. 2 Договору №374, а саме: нормативна грошова оцінка земельних ділянок складає 21765,41 грн.

Також внесені зміни до абз. 1,2 п. 3.3 Договору №374, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної грошової оцінки і становить 653,00 грн за рік, шляхом внесення на поточний рахунок Захаровецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно в сумі 54,41 грн.

Листом Чорноострівської селищної ради від 18.07.2022 №1101, повідомлено ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" про необхідність внесення змін до вказаного договору оренди земельних ділянок для приведення розміру орендної плати у ньому у відповідність до вимог законодавства. Направлення кореспонденції підтверджується фіскальним чеком від 18.07.2022р.

Окружна прокуратура у листах від 30.06.2021р. №50-2675 вих-21, 08.10.2021р. №50-4775 вих-21, 07.07.2022р. №50-3742 вих-22, 07.11.2022р. №50-6356 вих-22 повідомляла Чорноострівську селищну раду щодо вжиття відповідних заходів реагування з метою приведення розміру орендної плати до вимог законодавства у зазначеному договорі оренди.

У листі Чорноострівської селищної ради №1275 від 10.08.2023р., адресованому Хмельницькій районній організації Української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів, зазначено, що на лист від 28.07.2023р. про дострокове розірвання Договору №374 від 22.04.2009року, вирішення питання щодо Договору №374 буде можливе після оплати боргу в сумі 6311,66 грн. або після винесення судом рішення по даній справі.

У заяві №33 від 27.11.2023р., адресованій Чорноострівській селищній раді, Хмельницька районна організація Української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів просила достроково розірвати договір оренди.

Аналізуючи надані докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Згідно з ч.4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

Звертаючись до відповідного суб`єкта владних повноважень до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду від 26.05.2020р. у справі № 912/2385/18.

У даній справі керівник Хмельницької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Чорноострівська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області до Громадської організації "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" про внесення зміни до Договору оренди земельних ділянок від 22.04.2009 №374, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ГО "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", який 27.04.2009 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040974300001, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної, грошової оцінки земельних ділянок, і становить 6311,66 грн. (шість тисяч триста одинадцять гривень шістдесят шість копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Чорноострівської селищної ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарних днем звітного місяця, в сумі 525,97 грн. (п`ятсот двадцять п`ять гривень дев`яносто сім копійок)", оскільки Чорноострівська селищна рада не вживала заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.

Суд враховує, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», що набрав чинності 27.05.2021р., повноваження в частині розпорядження землями та здійснення державного контролю за законністю їх надання та використання від органів державної влади передані до органів місцевого самоврядування.

У відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено п.24, відповідно до якого, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021р.) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Отже, повноваження власника земель усіх категорій (у тому числі сільськогосподарського призначення, водного фонду, промисловості тощо), що розташовані за межами населених пунктів, окрім визначених п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, належать органам місцевого самоврядування.

З огляду на викладене, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Чорноострівська селищна рада, оскільки рішенням Хмельницької обласної ради від 13.08.2015р. № 14-33/2015 (електронне посилання https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://km-oblrada.gov.ua/wp-content/uploads/2018/02/14-33.doc) вирішено утворити Чорноострівську селищну об`єднану територіальну громаду у складі суміжних територіальних громад, в тому числі - села Захарівці, на території якого знаходиться орендована земельна ділянка.

Суд встановив, що прокурор неодноразово направляв на адресу позивача листи, у яких просив надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорі оренди землі, укладеного з відповідачем, так Хмельницькою окружною прокуратурою направлялися наступні листи: від 30.06.2021р. №50-2675 вих-21, 08.10.2021р. №50-4775 вих-21, 07.07.2022р. №50-3742 вих-22, 07.11.2022р. №50-6356 вих-22.

Оскільки Чорноострівська селищна рада протягом розумного строку самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, то 12.06.2023р. керівник Хмельницької окружної прокуратури листом повідомила Чорноострівську селищну раду про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Чорноострівської селищної ради та пред`явила до господарського суду Хмельницької області позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Чорноострівської селищної ради.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Хмельницької районної державної адміністрації від 16.12.2008 №1814/08-р громадській організації "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" затверджено Хмельницькій районній організації української спілки ветеранів Афганістану воїнів-інтернаціоналістів проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду для риборозведення та рибогосподарських потреб на території Захаровецької сільської ради. Відповідно до проекту відведення земельної ділянки передати Хмельницькій районній організації української спілки ветеранів Афганістану воїнів, інтернаціоналістів в оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років із земель державної власності (землі водного фонду) земельну ділянку загальною площею 6,9032 га (ділянка №1 площею 3,6821 га (під водою - 2,9794 га, болото - 0,7027 га), ділянка №2 площею 2,9938 га (під водою - 2,9938 га), гідротехнічні споруди площею 0,0995 га (в т. ч.:, ділянка №1 площею 0,0490 га, ділянка №2 -0.0505 га), захисні насадження площею 0,1278 га) для риборозведення та рибогосподарських потреб за межами населеного пункту на території Захаровецької сільської ради. Хмельницькій районній організації української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів приступити до користування земельною ділянкою після встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право користування нею та його державної реєстрації.

В свою чергу, 22.04.2009р. між Хмельницькою районною державною адміністрацією та "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" укладено договір оренди земельних ділянок водного фонду №374 загальною площею 6,9032 га.

В подальшому, 08.12.2010р. між Хмельницькою РДА та ГО "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" укладено додаткову угоду №67 до Договору №374. Зазначеною додатковою угодою внесені зміни до абз. 2 п. 2 Договору №374, а саме: нормативна грошова оцінка земельних ділянок складає 21765,41 грн. Також внесені зміни до абз. 1,2 п. 3.3 Договору №374, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної грошової оцінки і становить 653,00 грн за рік, шляхом внесення на поточний рахунок Захаровецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно в сумі 54,41 грн.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч.3 ст.201 Земельного кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки зазначається у договорі.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Статтею 288.4 Податкового кодексу України, встановлено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди (п. 288.5 ст.288 Податкового кодексу України).

В свою чергу, пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Згідно статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Як вбачається з матеріалів справи, у матеріалах справи витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки разом із розрахунком розміру орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки відсутній.

Станом на дату подачі позову та на час розгляду справи вбачається факт порушень законодавства при сплаті орендної плати за договором оренди земельної ділянки та користуванні нею відповідачем, зокрема, в зв`язку з невідповідністю умов договору вимогам Податкового кодексу України, внаслідок чого істотно занижується орендна плата за використання землі, що призводить до ненадходження коштів до місцевого бюджету.

Згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 605 від 18 грудня 2018 р. внесено зміни до додатка 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 травня 2017 року № 262, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31 травня 2017 року за № 679/30547, виклавши його у новій редакції, зокрема, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Хмельницькій області становить 30477,00 грн. Вказано, що нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі визначено станом на 01 січня 2018 року.

Оскільки нормативну грошову оцінку на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по області приймається згідно з додатком 1 Порядку та становить 30477 грн.

В свою чергу, Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 262 від 23.05.2017р. втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 716 від 04.04.2023р.

Однак, втрата чинності наказу 04.04.2023р. не впливає на проведену державою в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України оцінку одиниці площі ріллі по області станом на 01 січня 2018 року.

Беручи до уваги встановлений договором розмір орендної плати, який складає 3% від нормативної грошової оцінки, розмір орендної плати, яку мав би сплачувати відповідач за користування земельними ділянками загальною площею 6,9032 га, виходячи із положень Податкового кодексу України становить 6311,66 грн. на рік (6,9032 *30477 грн. * 3%).

Враховуючи, що нормативну грошову оцінку на спірну земельну ділянку не проведено, то нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі з 01 січня 2018 року становила 30477 грн., а загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки, переданої відповідачу - 210388,83 грн.

Відповідно, до місцевого бюджету щорічно не надходить орендна плата у розмірі 5658,66 грн., що є різницею між фактично сплачуваної орендарем орендної плати в рік та розрахунком орендної плати із застосуванням середньої вартості 1 га ріллі по області.

Судом враховується, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

Таким чином, ненадходження коштів зі сплати орендної плати, надходження їх несвоєчасно та не в повному розмірі призводить до спричинення шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави та економічної безпеки держави в цілому.

З огляду на викладене, розмір орендної плати у договорі оренди земельної ділянки від 22.04.2009р. підлягає приведенню у відповідність вимогам Податкового кодексу України шляхом внесення змін до його положень щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з метою встановлення розміру орендної плати відповідно до вимог законодавства.

Судом враховується, що сторони у договорі (п. 3.3 договору від 22.04.2009р.) та у додатковій угоді №67 від 08.12.2010р. погодили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної грошової оцінки.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі №635/4233/19 викладено висновок про те, що з аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі", вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно зі статтею 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у випадках, встановлених договором або законом.

У пункті 3.3 договору оренди сторони передбачили можливість перегляду розміру орендної плати щорічно та у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально: в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Як вже зазначалось, Чорноострівська селищна рада у листах від 18.07.2022р. №1101 та від 10.08.2023р. №1275, адресованих "ХРО української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", просила внести зміни до договору оренди земельних ділянок №374 від 22.04.2009р. для приведення розміру орендної плати у ньому у відповідність до вимог законодавства.

Встановивши, що сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, внаслідок зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд дійшов висновку про можливість внесення в судовому порядку змін до договору оренди №374 від 22.04.2009р., укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та Громадською організацією "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", який 27.04.2009 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040974300001, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної, грошової оцінки земельних ділянок, і становить 6311,66 грн. (шість тисяч триста одинадцять гривень шістдесят шість копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Чорноострівської селищної ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарних днем звітного місяця, в сумі 525,97 грн. (п`ятсот двадцять п`ять гривень дев`яносто сім копійок)".

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Крім того, судом враховується, що на момент винесення рішення у даній справі договір оренди в добровільному порядку сторонами не припинено.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди земельних ділянок від 22.04.2009 №374, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та Громадською організацією "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів", який 27.04.2009 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040974300001, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 3% нормативної, грошової оцінки земельних ділянок, і становить 6311,66 грн. (шість тисяч триста одинадцять гривень шістдесят шість копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Чорноострівської селищної ради.

Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарних днем звітного місяця, в сумі 525,97 грн. (п`ятсот двадцять п`ять гривень дев`яносто сім копійок)".

Стягнути з Громадської організації "Хмельницька районна організація української спілки ветеранів Афганістану воїнів інтернаціоналістів" (вул. Проскурівського підпілля, 203, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ 34708183) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок UA 188201720343120002000002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Повний текст складено 04.01.2024р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Суддя В.В. Димбовський

Віддрук. 5 прим.:

1- в справу,

2- Хмельницькій окружній прокуратурі (khm_oprok@khmel.gp.gov.ua),

3- Хмельницькій обласній прокуратурі (sekretariat@khmel.gp.gov.ua),

4- позивачу (chorost@ukr.net; 31310, Хмельницький р-н, смт. Чорний Острів, вул. Незалежності, 13)- простим

5- відповідачу (вул. Проскурівського підпілля, 203, м. Хмельницький, 29000) - рек.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення26.12.2023
Оприлюднено05.01.2024
Номер документу116108959
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —924/638/23

Рішення від 26.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 06.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 30.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 05.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 10.08.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні