МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 січня 2024 р. № 400/13227/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Бульби Н.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛЬКІРІЯ АГРО", шосе Одеське, 69-А, м. Миколаїв, 54036, до відповідачів:Державна податкова служба України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, Головне управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, про:визнання протиправним та скасування рішення від 05.09.2023 № 7216/2023; зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАЛЬКІРІЯ АГРО" звернулось до адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування рішення від 05.09.2023 № 7216/2023; зобов`язання вчинити певні дії.
З урахуванням заяви позивача про уточнення позовних вимог, позивач просить суд:
-визнати протиправними та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 05.09.2023 № 7216/2023 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість»;
-зобов`язати Державну податкову службу України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» з 01.04.2019 шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 428638214032;
-зобов`язати Державну податкову службу України поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» у системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні до прийняття Рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 05.09.2023 № 7216/2023 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість».
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що господарська діяльність ним не здійснювалась з незалежних від нього причин, а тому ним не були подані податкові декларації з серпня 2022 року по липень 2023. Вважає, що оскаржуване рішення було ухвалене контролюючим органом всупереч вимог чинного законодавства, чим порушені законні права та інтереси позивача.
Ухвалою суду від 31.10.2023 відкрито провадження по справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справив порядку ст.262 КАС України.
Заперечень від сторін щодо розгляду справи в порядку письмового провадження до суду не надходило.
04.11.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву представника Головного управління ДПС в Миколаївській області. Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив, не погоджується з позицією позивача в повному обсязі, вважає її необґрунтованою.
Відповідач посилається на ту обставину, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податку є нездійснення платником податків господарської діяльності шляхом укладення правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями. Платник у позовній заяві від 16.10.2023 оскаржує факт своєї пасивної поведінки протягом 12 послідовних податкових місяців та вказує, що фактично поновив здійснення господарської діяльності в травні 2023 року, про що свідчать здійснені ним у травні 2023 року господарські операції, за результатами яких ним складено зведену податкову накладну від 31.05.2023 № 1 на загальну суму 246223,40 грн., у т. ч. ПДВ 41037,23 грн., в реєстрації якої було вiдмовлено за рішенням Комiсiї з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (рішення від 01.09.2023 9450993/42863827). Проте за результатами здійснених господарських операцій в травні 2023 року ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» не було подано до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ за травень 2023 року. Відповідно до даних АС «Податковий блок» реєстрація інших податкових накладних за період з серпня 2022 року по липень 2023 року платником не здійснювалась і податкова звітність з ПДВ за звітні періоди серпень 2022 року липень 2023 року до контролюючого органу не подавалась, що і є підставою для анулювання реєстрації платника ПДВ відповідно до норм підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу.
Як стверджує відповідач, позивачем не була подана заява про неможливість виконання податкового обов`язку, таким чином, позивача не звільнено від відповідальності за неподання податкової звітності з ПДВ на час воєнного стану.
Позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позов, і наданих доказів, оцінивши докази в їх сукупності, судом встановлено такі факти та обставини.
Позивач - ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 428663827) був зареєстрований як платник податку на додану вартість 01.04.2019.
Судом встановлено, що 25.08.2023 ГУ ДПС у Миколаївській області складено довідку №7568/14-29-04-06-08/42863827 про неподання ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 428663827) до контролюючого органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту за період з серпня 2022 року по липень 2023 року.
05.09.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області прийнято рішення №7216/2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 428663827).
У рішенні комісією встановлено, що платник ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО», код за ЄДРПОУ 428663827, протягом 12 послідовних календарних місяців не подає податкові декларації зі сплати податку на додану вартість, що підтверджено довідкою від 25.08.2023 №7568/14-29-04-06-08/42863827 про неподання ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 428663827) до контролюючого органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців.
ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» за фактом здійснення господарських операцій було складено в електронній формі зведену податкову накладну №1 від 31.05.2023 та надіслано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.06.2023 позивачем було отримано квитанцію про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якої реєстрація податкової накладної №1 від 31.05.2023 зупинена.
27.08.2023 позивач через електронний кабінет платника податків надіслав контролюючому органу Повідомлення №1 надання пояснень та копій документів щодо вказаної податкової накладної.
01.09.2023 Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Надаючи оцінку правомірності прийняття оскаржуваного рішення, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).
Згідно п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до п.п. «г» п.184.1 ст.184 ПК України, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо: особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Аналогічні приписи закріплені у пп.г п.5.1 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженому Наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2014 року за № 1456/26233 (далі -Положення №1130).
З аналізу вказаної норми вбачається, що підставою для анулювання реєстрації як платника ПДВ, є неподання платником ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подання такої декларації (податкового розрахунку), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Вказаний висновок закріплений в постанові Верховного Суду від 26.03.2019 у справі №820/1504/18.
Підпунктом 5.3 розділу V Положення №1130 визначено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт "г" пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що:
не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця;
включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Згідно з п.5.5 розділу V Положення №1130 анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти "б" - "з" пункту 5.1 цього розділу).
Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку);
Згідно з п. 5.6 розділу V Положення №1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.
Відповідно до п.184.10 ст.184 Податкового кодексу України контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника податку, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Судом встановлено, що оскаржуване рішення прийнято контролюючим органом на підставі положень п.п. «г» п.184.1 ст.184 ПК України, та довідки від 25.08.2023 №7568/14-29-04-06-08/42863827.
Підставою для прийняття такого рішення було неподання протягом 12 послідовних податкових місяців контролюючому органу декларації з податку на додану вартість.
ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» до контролюючого органу заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не подавало.
Як встановлено судом, на дату складання довідки від 25.08.2023 № 7568/14-29-04-06-08/42863827 «Про неподання ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» до контролюючого органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців» контролюючим органом не приймались рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» свого податкового обов`язку.
Платник у позовній заяві від 16.10.2023 оскаржує факт своєї пасивної поведінки протягом 12 послідовних податкових місяців та вказує, що фактично поновив здійснення господарської діяльності в травні 2023 року, про що свідчать здійснені ним у травні 2023 року господарські операції, за результатами яких ним складено зведену податкову накладну від 31.05.2023 № 1 на загальну суму 246223,40 грн., у т. ч. ПДВ 41037,23 грн., в реєстрації якої було вiдмовлено за рішенням Комiсiї з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (рішення від 01.09.2023 9450993/42863827).
Проте за результатами здійснених господарських операцій в травні 2023 року ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» не було подано до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ за травень 2023 року.
Як встановлено судом, відповідно до даних АС «Податковий блок» реєстрація інших податкових накладних за період з серпня 2022 року по липень 2023 року платником не здійснювалась і податкова звітність з ПДВ за звітні періоди серпень 2022 року липень 2023 року до контролюючого органу не подавалась, що і є підставою для анулювання реєстрації платника ПДВ відповідно до норм підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу.
В свою чергу, вказані обставини є підставою для анулювання реєстрації такої особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.
При цьому, для реалізації цього повноваження законодавець не встановлює додаткових умов, зокрема, і обов`язкової відсутності у платника права на бюджетне відшкодування або відображення суми від`ємного значення податку на додану вартість, яке не було використане.
Натомість, пунктом 184.9 статті 184 Податкового кодексу України встановлено, що у разі якщо за результатами останнього податкового періоду особа має право на отримання бюджетного відшкодування, таке відшкодування надається протягом строків, визначених цим розділом, незалежно від того, чи буде така особа залишатися зареєстрованою як платник цього податку на дату отримання такого бюджетного відшкодування, чи ні.
Крім цього слід зазначити, що листом від 30.06.2023 № 15544/7/99-00-04-02-01-07 (вх. від 30.06.2023 № 1777/8) Департаментом оподаткування юридичних осіб ДПС України надано роз`яснення щодо особливостей застосування норм підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу на період дії воєнного, надзвичайного стану в України, та зазначено, що вжиття заходів щодо анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи, згідно з вимогами підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу, повинно здійснюватись з урахуванням норм, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та з урахуванням Порядку № 225.
З урахуванням встановлених судом обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято рішення від 05.09.2023 № 7216/2023 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість» ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 42863827).
Щодо посилання позивача на введення на території України воєнного стану, то суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пп.69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» (надалі Порядок №225) відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Однак, протягом усього строку розгляду даної адміністративної справи доказів прийняття щодо позивача рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку до суду не надано.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні вимог ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» про скасування рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 05.09.2023 № 7216/2023 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість» ТОВ «ВАЛЬКІРІЯ АГРО» (код ЄДРПОУ 42863827).
Згідно з п. 23) ч.1 ст.4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
З урахуванням висновку суду про відсутність підстав для скасування рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, суд вважає, що у задоволенні похідних вимог також необхідно відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 262, 295, КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛЬКІРІЯ АГРО" (вул. Одеське шосе, буд. 69-А, м. Миколаїв, 54036, код ЄДРПОУ 42863827) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення складено в повному обсязі 04.01.2024.
Суддя Н.О. Бульба
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2024 |
Оприлюднено | 08.01.2024 |
Номер документу | 116113106 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Бульба Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні