Рішення
від 03.01.2024 по справі 620/15942/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 січня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/15942/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіКлопота С.Л.,

за участю секретаряШевченко А.В.,

представника позивача Кугук Н.С.,

представника відповідача Столяренко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці до Приватного акціонерного товариства "МЛИБОР" про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Центральне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці звернулось до суду з адміністративним позовом до Приватного акціонерного товариства "МЛИБОР" та, змінивши позовні вимоги, просить: застосувати до Приватного акціонерного товариства «Млибор» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зупинити експлуатацію залізобетонних силосів, розташованих в складі силосного типу, за адресою: м. Чернігів, вул. Елеваторна, буд. 1в.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала та просила його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги визнала частково.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до п. 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом. Згідно з пунктом 1 Положення про Центральне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 23 вересня 2022 року № 170, Центральне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (далі - Міжрегіональне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Відповідно до вимог ст. 38 Закону України «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі -органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Повноваження Міжрегіонального управління поширюються на територію Чернігівської, Київської та Черкаської областей. Згідно з пунктом 3 зазначеного Положення, основними завданнями Міжрегіонального управління є, зокрема:

-реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

-здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на міжрегіональному рівні;

- здійснення державного нагляду і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки.

Згідно з пп. 15 пункту 4 Положення до компетенції Міжрегіонального управління належить здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Згідно з частиною 1 статті 39 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-ХІІ (далі - ЗУ № 2694-ХІІ), посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Нормами частини 5 статті 4 Закону № 877 визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

В силу частини 7 статті 7 Закону № 877, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі - Постанова № 303) припиняється проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».

Разом з тим в пункті 2 Постанови № 303 зазначено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.

Зокрема, згідно з статтею 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі - Закон № 2136) позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану здійснюються за наявності підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим, дев`ятим частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Так, відповідно до абз. 9 частини 1 статті 6 Закону № 877, підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) є настання смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.

17.09.2023 об 11 год 00 хв з працівниками Приватного акціонерного товариства «Млибор» (далі ПрАТ «Млибор»), апаратником оброблення зерна ОСОБА_1 (загинув), апаратником оброблення зерна ОСОБА_2 (загинув) та слюсарем-ремонтником Іващенком Михайлом Олексійовичем (загинув), на другому поверсі складу силосного типу ПрАТ «Млибор» за адресою: вул. Елеваторна, буд. 1, м. Чернігів, Чернігівська область, стався груповий нещасний випадок зі смертельним наслідком. Враховуючи поставлені перед Міжрегіональним управлінням завдання та в межах наданої законом компетенції, його уповноваженими посадовими особами відповідно до направлення на проведення перевірки від 19.09.2023 № Ц/1/27335-23, виданого на підставі наказу від 19.09.2023 № 432/Ц-ЗК у період з 20.09.2023 по 26.09.2023 було проведено позапланову перевірку дотримання ПрАТ «Млибор» вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, гігієни праці та законодавства про працю.

Управлінням інспекційної діяльності у Чернігівській області Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, у зв`язку з настанням групового нещасного випадку, проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці ПрАТ «Млибор», код ЄДРПОУ 14226133, юридична адреса та фактична адреса: Україна, 14026, м. Чернігів, вул. Елеваторна, буд. 1.

Результати перевірки оформлені Актом від 26.09.2023 № Ц/ЧН/23554/263 (далі - Акт перевірки). За результатами проведеної перевірки посадовими особами Міжрегіонального управління виявлено та зафіксовано ряд порушень, при цьому, порушення зафіксовані в рядках № 2, 3, 13, 16, 20 в розділі «опис виявлених порушень вимог законодавства» Акту перевірки, створюють загрозу життю і здоров`ю працівників підприємства, а саме:

- Будівля складу сировини та готової продукції комбінату хлібопродуктів № 2 в м. Чернігові №1663/501968 року не відповідає проектній документації «Промзернопроект» в частині монтажу та будівництва силосів, а саме конструкцій конусів та їх опор. Погоджувальні документи та зміни в проектній документації відсутні (ст. 21 абз.1, 2 ЗУ № 2694-XII Розд. ІІІ п. 1.1 НПАОП 0.00-7.11-12 Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників);

-Будівля складу сировини та готової продукції з 58 бетонними силосами з металевими конусами має чисельні пошкодження стінових конструкцій, вибитих вікон та можливих пошкоджень основних несучих конструкцій та потребує негайного обстеження спеціалізованою організацію з метою визначення їх безпечної та безаварійної подальшої експлуатації (ст. 13 абз.7 ЗУ № 2694-XII Розд. ІІІ п. 1.1 НПАОП 0.00-7.11-12 Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцем охорони праці працівників);

-Залізобетонні силоси складу сировини та готової продукції не обладнані аспіраційним обладнанням для видалення запиленого повітря, яке виділяється під час заповнення силосів зерном (ст. 13 ЗУ № 2694-XII, розд. ІІ підрозд. 2 п. 3 НПАОП 15.0-1.01-17 Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна);

-На норіях складу сировини та готової продукції датчики підпору та реле контролю швидкості забруднені шаром загрубілого пилу, що безпосередньо впливає на їх справність та здатність виконувати передбачені правилами захисні функції (ст. 13 ЗУ № 2694-XII, розд. ІІІ підрозд. 15 п. 3, п. 6 НПАОП 15.0-1.01-17 Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна);

-Відсутня розроблена технологічна документація (технологічний процес, план виконання робіт тощо) виконання ремонтних робіт на силосах, відповідно до схеми переробки та обробки зерна, або тимчасовий технологічний процес, який використовується протягом обмеженого періоду, під час усунення порушення цілісності конструкцій силосів та просипанні зерна, як аварійної непередбачуваної ситуації з подальшим інформуванням та інструктажем працівників, задіяних при виконанні даного виду робіт (ст. 13 ЗУ № 2694-XII, розд. ІІ підрозд. 1 п. 1 НПАОП 15.0 1.01-17 Правила охорони праці для працівників, зайнятих на роботах зі зберігання та переробки зерна Розд. ІІ п. 2.1, п. 2.2 НПАОП 0.00-7.11-12 Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників).

Зазначені в Акті перевірки порушення створюють загрозу життю і здоров`ю працівників та зумовлюють необхідність зупинити експлуатацію залізобетонних силосів будівлі складу сировини та готової продукції комбінату хлібопродуктів № 2 в м. Чернігові № 1663/50 1968 року, м. Чернігів, вул. Елеваторна, буд. 1 та виконання ремонтних робіт на силосах без розробленої технологічної документації (технологічний процес, план виконання робіт тощо), м. Чернігів, вул. Елеваторна, буд. 1 до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

У зв`язку з викладеним вище, Міжрегіональним управлінням складено припис № Ц/ ЧН/23554/263/П/ОП від 26.09.2023 про усунення виявлених порушень.

Відповідно до пояснення приміток до переліку порушень в приписі (згідно затвердженої в установленому порядку форми акту), термін усунення порушення не визначається, якщо таке порушення потребує заборони (обмеження) виконання робіт (виробництва).

В зв`язку з цим, термін для усунення виявлених порушень у вищезазначеному приписі не визначено.

Статтею 4 Закону України «Про охорону праці» визначено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України, базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Відповідно до частини 1 статті 6 вищезазначеного Закону умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Частиною першою статті 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров`ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.

Поняття «загроза життю та здоров`ю» працівників є оціночним, а суб`єктом його оцінки в першу чергу є Міжрегіональне управління, як спеціальний орган який виконує завдання нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері охорони праці. Тому, висновки щодо існування вказаної загрози ґрунтуюся на певній свободі розсуду Міжрегіонального управління, а відтак охоплюються сферою його дискреційних повноважень як органу, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями, що є необхідними для обґрунтування тверджень про ймовірність загрози життю та здоров`ю працівників та інших осіб внаслідок допущення виявлених перевіркою порушень.

Одночасно, відповідно до положень статей 3, 27 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Обов`язок держави захищати життя людини.

Не додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки призводить до невиправданого ризику можливого завдання шкоди життю і здоров`ю працівників такого суб`єкта.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №823/589/16 (№К/9901/30861/18), від 05.12.2019 у справі № 805/1493/17-а (№ К/9901/45872/18).

З аналізу вищезгаданих правових норм слідує, що чинним законодавством передбачено право Міжрегіонального управління на звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування в сфері державного нагляду (контролю), у т.ч. щодо повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Зважаючи на наведене, суд дійшов переконання, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (вул. Вавилових, 10, м. Київ,04060) до Приватного акціонерного товариства "МЛИБОР" (вул. Елеваторна, 1,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14026) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Застосувати до Приватного акціонерного товариства «Млибор» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зупинити експлуатацію залізобетонних силосів, розташованих в складі силосного типу, за адресою: м. Чернігів, вул. Елеваторна, буд. 1в.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 04 січня 2024 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.01.2024
Оприлюднено08.01.2024
Номер документу116113890
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі

Судовий реєстр по справі —620/15942/23

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні