Рішення
від 05.01.2024 по справі 500/7099/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7099/23

05 січня 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Приватного акціонерного товариства "Птахофабрика Тернопільська" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Приватного акціонерного товариства «Птахофабрика Тернопільська», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Птахофабрика Тернопільська», щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 72077, що знаходиться у с. Великі Гаї Тернопільського району, вул. Колгоспна, 42, у належний для його використання за призначенням стан;

- зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Птахофабрика Тернопільська» привести захисну споруду цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72077, що знаходиться у с. Великі Гаї, Тернопільського району, вул. Колгоспна, 42, у стан, придатний для її використання за призначенням, у відповідності до Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

В обґрунтування позовних зазначено, що на території Великогаївської об`єднаної територіальної громади, за адресою с. Дичків, вул. Колгоспна, 42, знаходиться захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72077, місткістю 50 осіб, площею 131,4 кв м., яка відповідно до паспорту захисної споруди цивільного захисту - вбудована у будівлю та згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 17.10.2023 №350719486 перебуває у державній власності (органом управління - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях). Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях укладено Договір від 03.03.2014 з відповідачем - ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони), предметом якого є сховище з обліковим номером 72077, за адресою с. Дичків, вул. Колгоспна, 42а. За умовами вказаного договору (з врахуванням внесених змін) відповідач (зберігач) зобов`язаний утримувати передане майно на умовах договору та відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Тернопільською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог чинного законодавства при використанні споруд цивільного захисту населення та встановлено, що захисна споруда цивільного захисту (цивільної оборони) з обліковим номером 72077, за адресою с. Дичків, вул. Колгоспна, 42а, балансоутримувачем якої є відповідач, в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення з балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Позивач вказує, що ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» тривалий час не вживаються необхідні заходи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття та, відповідно, у готовність до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає ремонту та належного облаштування (в тому числі із вказівкою на те, що цей об`єкт є укриттям), утримується з порушенням вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697. Оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту №75215 описана у відповідних актах, які відповідачем до уваги не взяті, захисне укриття не приведено до готовності для використання за призначенням.

Наведене, на переконання позивача свідчить про тривалість та систематичність порушень відповідачем у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

Обґрунтовуючи необхідність захисту інтересів держави шляхом звернення керівника Тернопільської окружної прокуратури до суду з даним позовом зазначено, що спір стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`я населення, в умовах проведення на території України бойових дій. Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Тернопільської області.

З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.

Ухвалою суду від 06.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Копію ухвали відповідно до довідки про доставку електронного листа, документ доставлено до електронного кабінету відповідача 07.11.2023 о 13:55год. (арк. справи 113 зворот).

Однак, у встановлений судом строк, відповідач відзиву на позовну заяву не подав, з клопотанням про продовження процесуального строку для його подання не звертався.

22.11.2023, на адресу суду надійшли письмові пояснення щодо позову з додатками від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, зі змісту яких слідує, що управління просить суд задовольнити позовні вимоги прокуратури, позаяк, відповідачем - ПАТ «Птахофабрика Тернопільська», яке згідно договору (з подальшими змінами) про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) є балансоутримувачем сховища з обліковим номером 72077, за адресою с. Дичків, вул. Колгоспна, 42а, - не вживають залежні від нього заходи щодо приведено до готовності для використання за призначенням вказаного укриття (бомбосховища). Зазначає, що ним неодноразово скеровувались листи на адресу відповідача, у яких до відома товариства доводилась інформація щодо необхідності невідкладного приведення у готовність вказаного сховища, однак, листи, скеровані у 2023 році залишено відповідачем без реагування, а сховище не готове до використання за призначенням (арк. справи 115-132).

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Інших заяв, в тому числі по суті справи, на адресу суду від учасників справи не надходило.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, а сторонами не спростовано, що на території Великогаївської сільської ради, за адресою: вул. Колгоспна, 42а, село Дичків, Тернопільський район, Тернопільська область - розміщено захисну споруду цивільного захисту - сховище №72077, загальною площею 131,4 кв.м.

Як слідує з матеріалів справи, зазначена захисна споруда цивільного захисту належить до об`єктів державної власності та перебуває в управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.

При цьому, захисна споруда цивільного захисту - сховище №72077 загальною площею 131,4 кв.м., за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с. Дичків, вул. Колгоспна, буд. 42а, в процесі приватизації не увійшла до статутного капіталу ВАТ «Птахофабрика «Тернопільська» та на даний час перебуває на балансі ПрАТ «Птахофабрика Тернопільська».

Так, зокрема Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано- Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (Орган управління) 03.03.2014 укладено договір №11 з ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» (далі - Зберігач) про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) (арк. справи 34-36).

Відповідно до умов вказаного договору, Орган управління передає, а Зберігач приймає на себе зобов`язання щодо зберігання майна, а саме: сховище №72077, що знаходиться за адресою: с. Дичків, вул. Колгоспна, 42а та обліковується на балансі і не увійшло до статутного капіталу Зберігача, протягом строку цього Договору (пункт 1.1 Договору).

Вказаним договором сторони також узгодили, що зберігач при здійсненні зберігання майна, що є предметом договору, дотримується обмежень щодо користування і розпорядження майном, відповідно до цього договору (пункт 1.2), здійснює зберігання безоплатно, витрати на зберігання майна Органом управління не відшкодовуються (пункт 1.3), вживає всіх необхідних заходів для забезпечення зберігання та утримання майна протягом строку зберігання та підтримки його у постійній готовності до використання за призначенням, згідно вимогами нормативних документів (пункт 2.1.2), утримує передане майно відповідно до вимог Інструкції щодо утримання споруд цивільної оборони у мирний час, затвердженої наказом МВС від 09.10.2006 №653 (пункт 2.1.6), надає безперешкодний доступ на свою територію та до майна представників Органу управління та органів виконавчої влади, уповноважених здійснювати контроль за використанням вимог нормативних документів щодо стану готовності захисних споруд та утримання їх у належному стані, а також збереження майна (пункт 2.1.7).

Надалі, Додатковою угодою №1 від 10.10.2019 до Договору №11 від 03.03.2014 про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту - сховища №72077, внесено зміни в пункт 2.1.6 та викладено у наступній редакції: «Утримувати передане майно на умовах Договору та відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579», а також, вказаною Додатковою угодою продовжено строк дії Договору до 01.03.2024 включно (арк. справи 38).

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, листом від 28.09.2021 №11-111-02324 звернулось до ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» з проханням здійснити оцінку стану готовності вказаної захисної споруди цивільного захисту (арк. справи 61).

З матеріалів справи слідує, що відповідачем, як балансоутримувачем споруди цивільного захисту - сховища №72077, проведено оцінку її стану готовності за результатом якої складено Акт від 21.10.2021 б/н, яким зафіксовано, що вказане сховище не готове до використання за призначенням, загальний стан приміщень, зокрема, сирі, з ознаками підтоплення, двері відсутні, повітропроводи не робочі, розкомплектовані, пошкоджені, запорошені.

Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, з врахуванням пункту 27 рішення Ради оборони Тернопільської області від 14.04.2022 №40, відповідно до якого суб`єктам господарювання - балансоутримувачам фонду захисних споруд цивільного захисту (захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів), у яких здійснюється укриття населення, необхідно забезпечити їх спеціальним обладнанням, майном, інвентарем, інструментами, лікарськими засобами та медичними виробами, автономними генераторами живлення електроенергією (у разі їх відсутності), резервом води, продовольства та іншими засобами, необхідними для безпечного укриття, засобами зв`язку (доступність до мобільного зв`язку та Інтернету) відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 №879/32331, - на адресу відповідача скеровано лист №11-111-00580 від 29.04.2022 про необхідність надати до управління надзвичайних ситуацій Тернопільської міської ради інформацію про стан забезпечення необхідними засобами захисної споруди цивільного захисту та про виконану роботу (арк. справи 67). Доказів подальшого вжиття ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» зазначених у листі заходів сторонами не представлено, а судом не здобуто.

Надалі, Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях скеровано відповідачу лист №11-111-01128 від 26.07.2023 про необхідність проведення оцінки стану готовності до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 72077 , балансоутримувачем якої є ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» (арк. справи 68).

На виконання вказаного листа відповідач листом №193 направив Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях акт від 16.08.2023 б/н оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №72011 (арк. справи 71, 70-74), згідно з яким головним інженером ОСОБА_1 , в присутності інженера з охорони праці ОСОБА_2 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання вказаного сховища. Актом зафіксовано, зокрема, відомості про загальний технічний стан споруди «працездатний», санітарний стан «задовільний», загальний стан приміщень «чисті», стан виходів і аварійних виходів «не захаращені», стан повітрозабірних оголовків, металевих віконниць, вихлопних каналів «цілі». Споруда обмежено готова до використання за призначенням (арк. справи 70-74).

11.09.2023, на виконання протоколу №5 позачергового засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Тернопільській обласній військовій адміністрації, комісією у складі представника Головного управління ДСНС України у Тернопільській області, відділення поліції №1 (м. Тернопіль) Тернопільського районного управління поліції ГУНП в Тернопільській області, Великогаївської сільської ради, представника ПАТ «Птахофабрика Тернопільська», здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 72077 та встановлено, що вона не готова до використання за призначенням (арк. справи 83-86).

Комісією оформлено загальний висновок щодо стану готовності захисної споруди та вказано, що для приведення її у готовність до використання за призначенням слід:

встановити захисно-герметичні двері з урахуванням напрямку їх відкривання і захисних властивостей, забезпечити їх щільне прилягання до комінгса;

укомплектувати сховище противибуховими пристроями і розширювальними камерами на повітрозаборах;

укомплектувати герметичними клапанами, передбаченими проектною документацією;

встановити запірну арматуру на мережах водопроводу, каналізації, теплопостачання, сальникових та інших пристроїв у місцях прокладання кабелів трубопроводів;

привести у відповідність конструкції оголовків систем вентиляції та аварійних виходів вимогам відповідних будівельних та технічних норм;

обладнати систему вентиляції, усунути відхилення товщини стінок повітроводів від нормативних вимог або наскрізне іржавіння;

привести у відповідність інженерні мережі, які передбачені проектом (електро- і водопостачання, опалення, каналізації, зв`язку та оповіщення);

привести у відповідність обладнання яке передбачене, проектом:

вентиляторів;

редукторів електроручних вентиляторів;

дизельних електростанцій та обладнання для їх пуску;

фекальних насосів, ємностей фекальних резервуарів;

електричних мереж та електрообладнання;

ємностей для води та систем її розбору;

забезпечити сховище ДЕС і паливно-мастильними матеріалами для ДЕС.

усунути несправність: фільтровентиляційного обладнання, передбаченого проектною документацією; протипилових фільтрів; фільтрів-поглиначів; регенеративних патронів і установок;

забезпечити приладами для виміру підпору повітря і довідку про перевірку герметичності сховища (додаток 6);

доробити у повному обсязі документацію захисної споруди (додаток 18, відповідно до наказу МВС України №579 від 09.07.2018);

встановити табличку на вході до захисної споруди згідно зразка (наказ МВС України №579 від 09.07.2018);

сховище повинно відповідати всім вимогам в повній мірі наказу МВС України №579 від 09.07.2018 (арк. справи 87).

При цьому, непридатність вказаного сховища для укриття населення зафіксовано і в Акті обстеження об`єкту захисної споруди цивільного захисту щодо забезпечення його функціонування та використання для укриття населення від 07.06.2023, складеного комісією у складі представників Тернопільської районної військової адміністрації та Великогаївської сільської ради, а також у Акті оперативного огляду об`єкту щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023, складеного комісією, до якої ввійшли представники Тернопільського районного управління ТУ ДСНС України у Тернопільській області, відділення поліції №1 (м. Тернопіль) Тернопільського районного управління поліції ТУ НП в Тернопільській області, Великогаївської сільської ради та за участі представника балансоутримувача (арк. справи 32).

Балансоутримувачем вказані Акти не оскаржувалися, тому відомості викладені у них відповідають реальному стану готовності вказаної захисної споруди.

Вважаючи бездіяльність ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» щодо неналежного утримання захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 72077 загальною площею 131,4 кв.м., що розташоване за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с. Дичків, вул. Колгоспна, буд. 42а , та щодо не приведення його у відповідність до вимог законодавства протиправною, керівник Тернопільської окружної прокуратури звернувся до суду з цим позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог та надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі №569/4123/16-а).

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

У даному випадку, обґрунтовуючи інтереси держави прокурор, зазначає, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення в умовах ведення на території України бойових дій, під час яких наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Внаслідок бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та жителів територіальної громади.

Подання прокуратурою даної позовної заяви обумовлено необхідністю захисту інтересів держави в умовах збройної агресії, підвищення її обороноздатності та спрямоване на захист життя та здоров`я людей через спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

У даному випадку спеціально уповноваженим державою органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Тернопільській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» вимог діючого законодавства щодо приведення у відповідність захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 72077 загальною площею 131,4 кв.м., що розташоване за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с. Дичків, вул. Колгоспна, буд. 42а, ГУ ДСНС України у Тернопільській області з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», не вжито необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача даного об`єкта вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

За наведених обставин, суд вважає наявними передбачені частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, від 07.11.2022 №757/2022, від 06.02.2023 №58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, востаннє з 05 години 30 хвилин 20.05.2023 строком на 90 діб.

Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений в Україні.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

На даний час, у період коли в Україні діє воєнний стан, захисна споруда цивільного захисту з обліковим номером 72077 загальною площею 131,4 кв.м., що розташоване за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, с. Дичків, вул. Колгоспна, буд. 42а, перебуває в стані не готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, а відповідач не вживає необхідних заходів для приведення укриття у відповідність до вимог законодавства, чим допускає протиправну бездіяльність.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення вказаного сховища до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Оскільки суд встановив протиправну бездіяльність ПАТ «Птахофабрика Тернопільська» щодо не приведення сховища №72077 у придатний стан для використання за цільовим призначенням, то до задоволення підлягає і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача вжити необхідних заходів щодо приведення сховища у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі ГУ ДНС з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області є обґрунтованими, позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.

Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги керівника Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Приватного акціонерного товариства «Птахофабрика Тернопільська», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Птахофабрика Тернопільська», щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 72077 за адресою: вулиця Колгоспна, 42а, село Великі Гаї, Тернопільського району, Тернопільської області, у належний для його використання за призначенням стан.

Зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Птахофабрика Тернопільська» привести захисну споруду цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72077, що знаходиться за адресою: вулиця Колгоспна, 42а, село Великі Гаї, Тернопільського району, Тернопільської області у стан, придатний для її використання за призначенням, у відповідності до Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 05 січня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - Керівник Тернопільської окружної прокуратури (місцезнаходження/місце проживання: бульв. Тараса Шевченка, 7, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46001, код ЄДРПОУ: 02910098);

- Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Лесі Українки, 6, м. Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ: 38535547);

відповідач: - Приватне акціонерне товариство "Птахофабрика Тернопільська" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Галицька, 180, с. Великі Гаї, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 47722, код ЄДРПОУ: 03369177);

третя особа: - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (місцезнаходження/місце проживання: вул. Василіянок, 48, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ: 42891875) .

Головуючий суддя Мірінович У.А.

Дата ухвалення рішення05.01.2024
Оприлюднено09.01.2024
Номер документу116132049
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —500/7099/23

Рішення від 05.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні