ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/6709/23
04 січня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вапняки України" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Вапняки України" (далі ТОВ "Вапняки України", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), у якому просить:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 06.07.2023 № 9141316/39883712, від 06.07.2023 №9141317/39883712, від 06.07.2023 №9141321/39883712, від 06.07.2023 №9141319/39883712, від 06.07.2023 №9141320/39883712 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН);
зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023, подані на реєстрацію ТОВ "Вапняки України".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 28.03.2023 ТОВ "Вапняки України" уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю "Накревицький цукровий завод" (далі ТОВ "Накревицький цукровий завод") договір поставки. Позивачем за господарськими операціями, вчиненими на виконання договірних зобов`язань, сформовано покупцю ТОВ "Накревицький цукровий завод" податкові накладні №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023, які надіслано на реєстрацію в ЄРПН, однак реєстрація податкових накладних була зупинена.
Згідно з квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних, підставою для зупинення їх реєстрації була відповідність господарської операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Для реєстрації податкових накладних у ЄРПН, на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) Товариство надало контролюючому органу відповідні письмові пояснення, до яких додано копії первинних документів, які, як вважає позивач, у повній мірі підтверджували реальність здійснення господарських операцій між ТОВ "Вапняки України" та ТОВ "Накревицький цукровий завод". Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а у подальшому - рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено, а тому вважає, що такі підлягають реєстрації в ЄРПН. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.
З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Від відповідачів до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що оскільки за результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних такі не відповідали жодній з ознак безумовної реєстрації, то у відповідності до пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постанови Кабінету Міністрів України №1165 (далі Порядок № 1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) щодо податкових накладних здійснено перевірку відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій. За наслідками перевірки встановлена підстава для зупинення реєстрації податкових накладних - у ТОВ "Вапняки України" обсяг постачання товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. Відповідно до вимог Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520) позивачем 20.06.2023 подано повідомлення №40 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
За результатами розгляду наданих документів комісією контролюючого органу прийнято рішення від 27.06.2023 направити позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН. Зокрема, запропоновано подати первинні документи щодо придбання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) та додатково запропоновано надати пояснення щодо придбання послуг у неплатника ПДВ із посиланням на податкову звітність.
04.07.2023 Товариством подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, до яких надано договір перевезення №2107 від 21.07.2021 із ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) із долученням первинних документів (акти наданих послуг, накладні, розрахункові документи, акти звіряння розрахунків, оборотно-сальдові відомості), які датовані липнем 2022 року, в той час як господарські операції по зупинених податкових накладних відбулись у квітні-травні 2023 року.
З огляду на вказані обставини Комісією контролюючого органу 06.07.2023 прийнято рішення №9141316/39883712, №9141317/39883712, №9141321/39883712, №9141319/39883712, №9141320/39883712 про відмову в реєстрації податкових накладних у ЄРПН.
Враховуючи викладене, представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі (а.с.163-175).
Ухвалою суду від 21.11.2023 залишено без задоволення клопотання представників відповідачів про розгляд цієї справи за правилами загального позовного провадження.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "Вапняки України" (код ЄДРПОУ 39883712) 28.12.2020 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: оптова торгівля іншими товарами господарського призначення (код видів економічної діяльності 46.49); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість (а.с.17).
28.03.2023 між ТОВ «Кар`єр Городниця» (постачальник) та ТОВ «Вапняки України» (покупець) укладено договір №28/03/2023 за умовами пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець - прийняти і оплатити «камінь, щебінь, відсів вапняковий фр. 20-50 мм, фр. 40-80 мм, фр. 80-120 мм» виробництва ТОВ «Кар`єр Городниця» на умовах, передбачених цим договором (а.с.18-19).
Специфікацією №1 від 28.03.2023 до договору визначено, що постачальник та покупець домовились про поставку товару згідно переліку. Сума поставки: 9236700,00 грн з ПДВ. Умови поставки: FCA - склад готової продукції кар`єру «Кар`єр Городниця», Тернопільська область, Тернопільський район, с. Городниця. Строк поставки: квітень 2023 року- грудень 2023 року (а.с.19 зворот).
ТОВ «Кар`єр Городниця» виставлено контрагенту ТОВ «Вапняки України» рахунки на оплату №29 від 11.04.2023, №35 від 19.04.2023, №36 від 01.05.2023, №50 від 16.05.2023 за видатковими накладними №27 від 11.04.2023, №28 від 19.04.2023, №35 від 01.05.2023, №46 від 16.05.2023 (а.с.20-27).
Згідно із заключною випискою за період з 01.04.2023 по 30.06.2023 ТОВ «Вапняки Україна» здійснена оплата по вказаних рахунках (а.с.43-44).
За фактом господарської операції з поставки товару за правилом першої події (зарахування коштів), постачальником ТОВ «Кар`єр Городниця» сформовано покупцю ТОВ «Вапняки України» податкові накладні: №2 від 11.04.2023, №3 від 19.04.2023, №1 від 01.05.2023, №12 від 16.05.2023, які направлено для реєстрації в ЄРПН (а.с.28-31).
Також 28.03.2023 між ТОВ "Вапняки України" (постачальник) та ТОВ "Накревицький цукровий завод" (покупець) укладено договір поставки №28/03-2023 (далі Договір, а.с.32-34), за умовами пунктів 1.1, 1.2 якого постачальник зобов`язується поставити у встановлений термін у власність покупця вапняк (далі - продукція), а покупець зобов`язується прийняти продукцію та сплатити за неї грошові кошти на умовах викладених у даному Договорі. Найменування продукції, фракція, кількість, строки поставки продукції, що поставляється, визначаються в Додатках (Специфікаціях), що є невід`ємною частиною Договору.
За змістом пунктів 2.1, 2.3 Договору ціна продукції встановлюється в національній валюті України та фіксується в додатках (Специфікаціях) до Договору, які є невід`ємною частиною цього Договору. Орієнтовна загальна вартість продукції за цим Договором становить 3900000,01 грн в тому числі ГІДВ в розмірі 650000,00 грн.
Покупець здійснює оплату поставленої партії продукції в безготівковій формі, шляхом переказу грошових коштів на поточний рахунок постачальника протягом 7-ми календарних днів з дати поставки (отримання покупцем) продукції, відповідно отриманому рахунку від постачальника (пункт 3.1 Договору).
Поставка продукції здійснюється за попередньою заявкою покупця, яка повинна містити такі відомості: найменування, асортимент та кількість продукції; дату (строк) поставки (відвантаження) продукції; умови поставки EXW - склад постачальника, згідно Інкотермс (в редакції 2020 року) за адресою с. Городниця, Тернопільського району, Тернопільської області на поставку (передачі покупцю) продукції. На підставі фактично отриманої продукції, що узгоджено (підписано) сторонами в додатку, постачальник направляє покупцю електронним листом рахунок-фактуру для оплати отриманої партії продукції (пункти 5.1, 5.5 Договору).
Додатком №1 від 28.03.2023 до Договору визначено, що постачальник та покупець домовились про поставку товару «камінь, щебінь вапняковий фр.80-120 мм». Сума поставки: 3900000,00 грн з ПДВ (а.с.35).
20.04.2023 ТОВ «Вапняки України» складено накладну №1 та виставлено рахунок №1 від 20.04.2023 за Договором на товар «камінь, щебінь вапняковий фр. 80-120 мм», 985,40 тон на загальну суму 295620,00 грн, в тому числі ПДВ 49270,00 грн (а.с.37, 40).
30.04.2023 ТОВ «Вапняки України» складено накладну №2 та виставлено рахунок №2 від 30.04.2023 за Договором на товар «камінь, щебінь вапняковий фр. 80-120 мм», 1155,40 тон на загальну суму 346620,00 грн, в тому числі ПДВ 57770,00 грн (а.с.37 зворот, 40 зворот).
10.05.2023 ТОВ «Вапняки України» складено накладну №3 та виставлено рахунок №2 від 10.05.2023 за Договором на товар «камінь, щебінь вапняковий фр. 80-120 мм», 1048,40 тон на загальну суму 314520,00 грн, в тому числі ПДВ 52420,00 грн (а.с.38, 41).
20.05.2023 ТОВ «Вапняки України» складено накладну №4 та виставлено рахунок №4 від 20.05.2023 за Договором на товар «камінь, щебінь вапняковий фр. 80-120 мм», 1306,50 тон на загальну суму 391950,00 грн, в тому числі ПДВ 65325,00 грн (а.с.38 зворот, 41 зворот).
31.05.2023 ТОВ «Вапняки України» складено накладну №5 та виставлено рахунок №5 від 31.05.2023 за Договором на товар «камінь, щебінь вапняковий фр. 80-120 мм», 1253,30 тон на загальну суму 375990,00 грн, в тому числі ПДВ 62665,00 грн (а.с.39, 42).
ТОВ «Наркевицький цукровий завод» оплатило за товар згідно виставлених рахунків, що підтверджується заключною випискою з рахунку ТОВ «Вапняки України» за період з 01.04.2023 по 30.06.2023 (а.с.43-44).
На виконання умов договору поставки №28/03-2023 від 28.03.2023 у період з 11.04.2023 по 10.05.2023 поставлено ТОВ "Накревицький цукровий завод" товар «вапняк фракції 80-120 мм» за накладними №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023 (а.с.37-39).
Поставка підтверджується товарно-транспортними накладними: № 548701 від 11.04.2023; № 548702 від 11.04.2023; № 548703 від 11.04.2023; № 548704 від 11.04.2023; № 548705 від 11.04.2023; № 548706 від 11.04.2023; № 548707 від 11.04.2023; № 548708 від 12.04.2023; № 548709 від 12.04.2023; № 548710 від 12.04.2023; № 548711 від 12.04.2023; № 548712 від 12.04.2023; № 548713 від 12.04.2023; № 548714 від 12.04.2023; №548715 від 13.04.2023; № 548716 від 13.04.2023; № 548717 від 13.04.2023; № 548718 від 13.04.2023; № 548719 від 13.04.2023; № 548720 від 13.04.2023; № 548721 від 13.04.2023; № 548722 від 14.04.2023; № 548723 від 14.04.2023; № 548724 від 14.04.2023; № 548725 від 14.04.2023; № 548726 від 14.04.2023; № 548727 від 14.04.2023; № 548728 від 14.04.2023; № 548729 від 19.04.2023; № 548730 від 19.04.2023; № 548731 від 19.04.2023; № 548732 від 19.04.2023; № 548733 від 19.04.2023; № 548733 від 19.04.2023; № 548734 від 19.04.2023; № 548735 від 19.04.2023; № 548736 від 20.04.2023; 20.04.2023№ 548737 від 20.04.2023; № 548738 від 20.04.2023; № 548739 від 20.04.2023; № 548740 від 20.04.2023; № 548741 від 20.04.2023; № 548742 від 21.04.2023; № 548743 від 21.04.2023; № 548744 від 21.04.2023; № 548745 від 21.04.2023; № 548746 від 21.04.2023; № 548747 від 21.04.2023; № 548748 від 21.04.2023; № 548749 від 24.04.2023; № 548750 від 24.04.2023; № 751 від 24.04.2023; № 752 від 24.04.2023; № 753 від 24.04.2023; № 754 від 24.04.2023; № 755 від 24.04.2023; № 756 від 25.04.2023; № 757 від 25.04.2023; № 758 від 25.04.2023; № 759 від 25.04.2023; № 760 від 25.04.2023; № 761 від 25.04.2023; № 762 від 25.04.2023; № 763 від 26.04.2023; № 764 від 26.04.2023; № 765 від 26.04.2023; № 766 від 26.04.2023; № 767 від 26.04.2023; № 768 від 26.04.2023; № 769 від 26.04.2023; № 770 від 27.04.2023; № 771 від 27.04.2023; № 772 від 27.04.2023; № 773 від 27.04.2023; № 774 від 27.04.2023; № 775 27.04.2023; № 776 від 27.04.2023; № 778 від 28.04.2023; № 779 від 28.04.2023; № 780 від 28.04.2023; № 781 від 28.04.2023; № 782 від 28.04.2023; № 783 від 28.04.2023; № 784 від 29.04.2023; № 785 від 29.04.2023; № 786 від 29.04.2023; № 787 від 29.04.2023; № 788 від 29.04.2023; № 789 від 29.04.2023; № 790 від 01.05.2023; № 791 від 01.05.2023; № 792 від 01.05.2023; № 793 від 01.05.2023; № 794 від 01.05.2023; № 795 від 01.05.2023; № 796 від 01.05.2023; № 797 від 02.05.2023; № 798 від 02.05.2023; № 799 від 02.05.2023; № 801 від 02.05.2023; № 802 від 02.05.2023; № 803 від 02.05.2023; № 804 від 03.05.2023; № 805 від 03.05.2023; № 806 від 03.05.2023; № 807 від 03.05.2023; № 808 від 03.05.2023; № 809 від 03.05.2023; № 810 від 03.05.2023; № 811 від 04.05.2023; № 812 від 04.05.2023; № 813 від 04.05.2023; № 814 від 04.05.2023; № 815 від 04.05.2023; № 816 від 04.05.2023; № 817 від 04.05.2023; № 818 від 05.05.2023; № 819 від 05.05.2023; № 820 від 05.05.2023; № 821 від 05.05.2023; № 822 від 05.05.2023; № 823 від 05.05.2023; № 824 від 05.05.2023; № 825 від 09.05.2023; № 826 від 09.05.2023; № 827 від 09.05.2023; № 828 від 09.05.2023; № 829 від 09.05.2023; № 830 від 09.05.2023; № 831 від 10.05.2023; № 832 від 10.05.2023; № 833 від 10.05.2023 (а.с.45-111).
За фактом господарських операцій з поставки товару за правилом першої події (відвантаження товару), постачальником "Вапняки України" сформовано покупцю ТОВ "Накревицький цукровий завод" податкові накладні:
№1 від 20.04.2023 на суму 295620,00 грн, у тому числі ПДВ 49270,00 грн;
№2 від 30.04.2023 на суму 346620,00 грн, у тому числі ПДВ 57770,00 грн;
№3 від 10.05.2023 на суму 314520,00 грн, у тому числі ПДВ 52420,00 грн;
№4 від 20.05.2023 на суму 391950,00 грн, у тому числі ПДВ 65325,00 грн;
№5 від 31.05.2023 на суму 375990,00 грн, у тому числі ПДВ 62665,00 грн, які направлено на реєстрацію у ЄРПН (а.с.112-116).
Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних реєстрацію спірних податкових накладних зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 2521 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (а.с.117-121, 179-183).
Для підтвердження господарських операцій, відображених у податкових накладних, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, пояснення №20 від 21.06.2023, з такими документами (їх копіями): оборотно-сальдова відомість по рахунку: 281; акт звіряння взаємних розрахунків за період: 01.04.2023-31.05.2023; протокол випробувань №0459-П; протокол №4 за результатами сертифікаційних випробувань вапняку Городницького родовища для цукрової промисловості фракції від 80 мм до 120 мм; штатний розпис на 2023 рік; товарно-транспортні накладні: №761 від 25.04.2023,№762 від 25.04.2023, №763 від 26.04.2023, №764 від 26.04.2023, №765 від 26.04.2023, №766 від 26.04.2023, №767 від 26.04.2023, №768 від 26.04.2023, №769 від 26.04.2023, №770 від 27.04.2023, №771 від 27.04.2023, №772 від 27.04.2023, №548737 від 20.04.2023, №548738 від 20.04.2023, №548739 від 20.04.2023, №548740 від 20.04.2023, №548741 від 20.04.2023, №548742 від 21.04.2023, №548743 від 21.04.2023, №548744 від 21.04.2023, №548745 від 21.04.2023, №548746 від 21.04.2023, №548747 від 21.04.2023, №548748 від 21.04.2023, №548749 від 24.04.2023, №548750 від 24.04.2023, № 751 від 24.04.2023, № 752 від 24.04.2023, № 753 від 24.04.2023, №754 від 24.04.2023, № 755 від 24.04.2023, № 756 від 25.04.2023, № 757 від 25.04.2023, № 758 від 25.04.2023, № 759 від 25.04.2023, № 760 від 25.04.2023, № 773 від 27.04.2023, № 774 від 27.04.2023, № 775 від 27.04.2023, № 776 від 27.04.2023, № 777 від 27.04.2023, № 778 від 28.04.2023, № 779 від 28.04.2023, № 780 від 28.04.2023, №781 від 28.04.2023, № 782 від 28.04.2023, № 783 від 28.04.2023, № 784 від 29.04.2023, № 785 від 29.04.2023, № 786 від 29.04.2023, № 787 від 29.04.2023, № 788 від 29.04.2023, № 789 від 29.04.2023, № 790 від 01.05.2023, №791 від 01.05.2023, № 792 від 01.05.2023, № 793 від 01.05.2023, № 794 від 01.05.2023, № 795 від 01.05.2023, № 796 від 01.05.2023, № 821 від 05.05.2023, № 822 від 05.05.2023, № 823 від 05.05.2023, № 824 від 05.05.2023, № 825 від 09.05.2023, № 826 від 09.05.2023, № 827 від 09.05.2023, № 828 від 09.05.2023, № 829 від 09.05.2023, № 830 від 09.05.2023, № 831 від 10.05.2023, № 832 від 10.05.2023, № 833 від 10.05.2023, № 797 від 02.05.2023, № 798 від 02.05.2023, № 799 від 02.05.2023, № 800 від 02.05.2023, № 801 від 02.05.2023, № 802 від 02.05.2023, № 803 від 02.05.2023, № 804 від 03.05.2023, № 805 від 03.05.2023, № 806 від 03.05.2023, № 807 від 03.05.2023, № 808 від 03.05.2023, № 809 від 03.05.2023, № 810 від 03.05.2023, № 811 від 04.05.2023, № 812 від 04.05.2023, № 813 від 04.05.2023, № 814 від 04.05.2023, №815 від 04.05.2023, № 816 від 04.05.2023, № 817 від 04.05.2023, № 818 від 05.05.2023, № 819 від 05.05.2023, № 820 від 05.05.2023, № 548713 від 12.04.2023, № 548714 від 12.04.2023, № 548715 від 12.04.2023, №548716 від 12.04.2023, №548717 від 13.04.2023, № 548718 від 13.04.2023, № 548719 від 13.04.2023, № 548720 від 13.04.2023, №548721 від 13.04.2023, № 548722 від 14.04.2023, № 548723 від 14.04.2023, №548724 від 14.04.2023, № 548702 від 11.04.2023, №548701 від 11.04.2023, № 548703 від 11.04.2023, № 548704 від 11.04.2023, № 548705 від 11.04.2023, № 548706 від 11.04.2023, №548707 від 11.04.2023, № 548708 від 12.04.2023, № 548709 від 12.04.2023, № 548710 від 12.04.2023, №548711 від 12.04.2023, № 548712 від 12.04.2023; договір №28/03/2023 від 28.03.2023 із ТОВ «Кар`єр Городниця»; специфікація №1 до договору № 28/03/2023 від 28.03.2023; накладні: №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023; рахунки: №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023; повідомлення про прийняття працівника на роботу; видаткова накладна № 35 від 01.05.2023; видаткова накладна № 27 від 11.04.2023; рахунок на оплату № 50 від 16.05.2023; рахунок на оплату № 29 від 11.04.2023; договір поставки №28/03-23 від 28.03.2023 із ТОВ «Накревицький цукровий завод»; додаток №1 до договору поставки №28/03-23 від 28.03.2023; додаток №2 до договору поставки №28/03-23 від 28.03.2023; протокол проведення тендера № 162092; рішення по проведеному тендеру №162092; рахунок на оплату № 35 від 19.04.2023; видаткова накладна № 28 від 19.04.2023; видаткова накладна № 46 від 16.05.2023; рахунок на оплату № 36 від 01.05.2023.
Усі основні первинні документи по господарській операції за зупиненими податковими накладними містяться в матеріалах справи.
Про надання позивачем вказаних документів зазначено також у відзиві на позов.
Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленнях від 27.06.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Товариству надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: а саме первинних документів щодо придбання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. Також зазначено додаткову інформацію, а саме запропоновано надати пояснення щодо придбання послуг у неплатника ПДВ із посиланням на податкову звітність (а.с.185-194).
04.07.2023 Товариством подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, до яких надано пояснення від 04.07.2023 та копії договору перевезення №2107 від 21.07.2021 із ФОП ОСОБА_1 , первинних документів (акти наданих послуг, накладні, розрахункові документи, акти звіряння розрахунків, оборотно-сальдові відомості) (а.с.123-127, 196-200).
Зокрема, у поясненнях вказано, що 21.07.2021 ТОВ «Вапняки України» було укладено договір №2107 із ФОП ОСОБА_1 (перевізник) щодо доставки вантажу автомобільним транспортом, а також надання послуг фронтальним навантажувачем LiuGong CLG856 для навантаження у залізничні вагони щебеневої продукції. В операціях по реалізації продукції у 2023 році послуги ФОП ОСОБА_1 не придбавались.
Згідно пункту 4.1 договору №28/03/2022 від 28.03.2022, укладеного між ТОВ «Вапняки України» та ТОВ «Кар`єр Городниця», кар`єр на умовах FCA, згідно Інкотермс 2020 року, продає свою продукцію зі складу готової продукції, що розміщений на території кар`єру, завантаженою у наданий покупцем транспорт. Для доставки товару зі складу кар`єру до складу ТОВ «Вапняки України» транспорт не залучався, оскільки реалізація каменю для ТОВ «Наркевицький цукровий завод», Товариством здійснювалася безпосередньо зі складу ТОВ «Кар`єр Городниця», що передбачено міжнародними умови FCA, шляхом завантаження на транспортні засоби, що були надані ТОВ «Наркевицький цукровий завод», про що свідчать товарно-транспортні накладні, де замовником послуг по перевезенню продукції є ТОВ «Наркевицький цукровий завод». Перевезення каменю з кар`єру ТОВ «Кар`єр Городниця» до складу ТОВ «Наркевицький цукровий завод» здійснювалась транспортом, що був наданий цукровим заводом та за його рахунок, до місця призначення (а.с.123-127).
Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 06.07.2023 №9141316/39883712, №9141317/39883712, №9141321/39883712, №9141319/39883712, №9141320/39883712 відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023. Підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (а.с.128-132).
Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку (а.с.133-137). Однак рішеннями комісії ДПС України №59241/39883712/2 від 25.07.2023, №59473/39883712/2 від 26.07.2023, №59498/39883712/2 від 26.07.2023, №59475/39883712/2 від 26.07.2023, №59454/39883712/2 від 26.07.2023 скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.143-147).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).
За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій від 17.02.2023 про зупинення реєстрації податкових накладних встановлено, що реєстрацію податкових накладних зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 2521 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Водночас у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (ця правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 27.04.2023 у справі №460/8040/20).
У свою чергу у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12.01.2023 №19, чинними з 08.03.2023), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).
Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.
За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанціях не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
У повідомленнях Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 27.06.2023 вказано про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: а саме первинних документів щодо придбання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. Також зазначено додаткову інформацію, а саме запропоновано надати пояснення щодо придбання послуг у неплатника ПДВ із посиланням на податкову звітність (а.с.185-194).
На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області позивачем було надано копії окремих документів.
Разом з тим, після зупинення реєстрації податкових накладних позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарських операцій, щодо яких складено спірні податкові накладні, зокрема, договору поставки №28/03-23 від 28.03.2023 із ТОВ «Накревицький цукровий завод» з додатками, накладних №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023, рахунків №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023, товарно-транспортних накладних (а.с.32-111).
Отже, після зупинення реєстрації податкових накладних платник податків подав документи, які стосуються безпосередньо господарських операцій з постачання продукції контрагенту, по яких виписані та подавалися на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні.
Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірних податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області у реєстрації податкових накладних відмовлено у зв`язку із ненадання/частковим надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень.
Однак у рішеннях відсутнє обґрунтування, які конкретно неподані документи для підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено, Товариство сформувало по першій подій - даті відвантаження товару за накладними №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023. Матеріали справи містять копії первинних документів, що додавались позивачем до контролюючого органу, та свідчать про факти поставок товару ТОВ "Накревицький цукровий завод", за якими складені податкові накладні.
Що стосується тверджень представників відповідачів стосовно ненадання до контролюючого органу додаткових документів щодо придбання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), то суд зауважує відповідачам, що вказані документи не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних.
Крім цього, у відзиві звернуто увагу, що за умовами договору №28/03/2023 від 28.03.2023 із ТОВ «Кар`єр Городниця» товар позивач отримує на умовах FCA - склад готової продукції кар`єру «Кар`єр Городниця». За встановленими офіційними правилами тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати Інкотермс постачання товару на умовах FCA передбачає, що продавець здійснює поставку товару шляхом передання призначеному покупцем перевізнику у названому місці. З огляду на вказане Комісія контролюючого органу дійшла висновку про необхідність витребування додаткових документів, а саме документального підтвердження навантаження та розвантаження товару.
З цього приводу суд зазначає, що дійсно згідно пункту 4.1 договору №28/03/2022 від 28.03.2022, укладеного між ТОВ «Вапняки України» та ТОВ «Кар`єр Городниця», поставка товару здійснюється на умовах FCA - склад готової продукції кар`єру «Кар`єр Городниця», Тернопільська область, Тернопільський pайон, с. Городниця, завантаженням постачальником у наданий покупцем транспортний засіб (а.с.18).
Водночас для доставки товару зі складу ТОВ «Кар`єр Городниця» до складу ТОВ «Вапняки України» транспорт не залучався, оскільки в подальшому ТОВ «Вапняки України» здійснювалася реалізація товару ТОВ «Наркевицький цукровий завод» безпосередньо зі складу ТОВ «Кар`єр Городниця», що відповідає пункту 5.1 договору поставки №28/03-23 від 28.03.2023, укладеного Товариством з ТОВ «Наркевицький цукровий завод», у якому вказано, що поставка продукції здійснюється зі складу постачальника за адресою с. Городниця, Тернопільського району, Тернопільської області (а.с.32). Поставка товару здійснювалась безпосередньо зі складу ТОВ «Кар`єр Городниця» шляхом завантаження на транспортні засоби, що були надані ТОВ «Наркевицький цукровий завод», про що свідчать товарно-транспортні накладні, надані контролюючому органу (а.с.45-111).
Отже, на думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарські операції, за якими складено спірні податкові накладні, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи, у контролюючого органу не було достатніх обґрунтованих підстав для зобов`язання позивача надати додаткові документи та пояснення.
Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області безпідставно у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначила про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні відповідного повідомлення.
При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.
Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.
Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2023 № 9141316/39883712, №9141317/39883712, №9141321/39883712, №9141319/39883712, №9141320/39883712.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023належить задовольнити.
Відповідно до приписів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірні податкові накладні. Позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду відповідно до платіжних інструкцій №1869 від 18.10.2023 та №1870 від 30.10.2023 судовий збір у сумі 13420,00 грн (а.с.16, 155) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Вапняки України" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2023 № 9141316/39883712, від 06.07.2023 №9141317/39883712, від 06.07.2023 №9141321/39883712, від 06.07.2023 №9141319/39883712, від 06.07.2023 №9141320/39883712 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 20.04.2023, №2 від 30.04.2023, №3 від 10.05.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 31.05.2023, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Вапняки України".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вапняки України" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 13420,00 грн (тринадцять тисяч чотириста двадцять грн 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Вапняки України" (46022, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця О. Довженка, 12/137, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 39883712).
Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, місто Тернопіль, вулиця Білецька, 1, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).
Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393).
Повний текст рішення складено та підписано 04 січня 2024 року.
Суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2024 |
Оприлюднено | 09.01.2024 |
Номер документу | 116132073 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні