Справа № 420/28066/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 січня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовною заявою Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) до Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Служба безпеки України, про заборону громадського об`єднання,
ВСТАНОВИВ:
Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Республіканського товариства німців Криму "Відергебурт", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Служба безпеки України, в якому позивач просить:
- заборонити (примусово розпустити) Республіканське товариство німців Криму "Відергебурт" (ідентифікаційний код юридичної особи 20704625, місцезнаходження: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Некрасова, 22, кв. 1);
- спрямувати майно, кошти та інші активи Республіканського товариства німців Криму "Відергебурт" (ідентифікаційний код юридичної особи 20704625, місцезнаходження: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Некрасова, 22, кв. 1) до державного бюджету.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Республіканське товариство німців Криму «Відергебурт» зареєстроване 06.04.1998 року як юридична особа. Згідно відомостей, наданих Управлінням державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) реєстрація даного товариства здійснювалась реєстраційною службою Сімферопольського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим.
Позивач вказав, що листом від 08.09.2023 вих. № 5/3/1-15714 Служба безпеки України повідомила Міністерство юстиції України про наявність у діяльності Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» ознак дій, спрямованих на створення загрози національному суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України, оскільки діяльність вказаної організації з 2014 року носить антиукраїнський характер.
Інформація Служби безпеки України була спрямована до Міністерства юстиції України вх. №143019-8-23 від 14.09.2023 р. для вжиття відповідних заходів з ініціювання процедури заборони діяльності вказаного об`єднання шляхом його примусового розпуску (ліквідації).
Так, за наявними даними, спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовується вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для підтримки держави-агресора, її окупаційних адміністрацій й збройних формувань та уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» (зареєстроване в Міністерстві юстиції України, код ЄДРПОУ 20704625, юридична адреса: АР Крим, м. Сімферополь, вул. Некрасова, 22, кв. 1).
Керівником вищевказаної організації є ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Сміла, Черкаської області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ), який будучи депутатом так званої «державної ради республіки Крим» та головою так званого «комітету державної ради республіки Крим з народної дипломатії та міжнаціональних відносин», з порушенням Конституції та законів України чинив злочин проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
Зокрема, після анексії півострова російською федерацією ОСОБА_1 отримав громадянство рф та за результатами виборів 14 вересня 2014 року був обраний депутатом так званої «державної ради республіки Крим» за списком всеросійської політичної партії «єдина росія». У період з квітня 2016 року до серпня 2018 року ОСОБА_1 обіймав посаду заступника голови так званого «комітету державної ради республіки Крим з міжнаціональних відносин», з серпня 2018 року до жовтня 2019 року - голови вказаного «комітету». Згодом, 08 вересня 2019 року на чергових виборах його повторно було обрано депутатом вказаного окупаційного органу.
Перебуваючи на згаданих посадах, ОСОБА_1 систематично організовував публічні акції, у тому числі з залученням потенціалу вказаної громадської організації, спрямовані на спроби легалізації на міжнародній арені незаконної анексії АР Крим російською федерацією. Також ОСОБА_1 , члени Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» намагались налагоджувати контакти з представництва іноземних урядових та неурядових організацій для просування прокремлівських наративів, поширення антиукраїнських настроїв та виправдовування збройної агресії рф проти України.
Так, 20 квітня 2022 року ОСОБА_1 з використанням інтернет-сторінок Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» та засобів масової інформації розмістив публічне звернення із закликами до масштабного використання збройних сил російської федерації з метою збереження контролю над вже окупованими (анексованими) територіями України та подальшої її окупації. При цьому, окремі члени Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» за вказівкою ОСОБА_1 вступили до лав збройних сил рф та беруть участь у військових діях на боці країни-агресора.
Таким чином, дії ОСОБА_1 , контрольованих ним громадських об`єднань, а також їх членів містять порушення норм чинного законодавства та спрямовані на завдання шкоди суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки, носять деструктивний характер, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.
За викладених обставин, посилаючись на приписи ст.ст.4, 25, 28 Закону України "Про громадські об`єднання", позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою від 06.11.2023 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Враховуючи неможливість повідомлення відповідача засобами поштового зв`язку, електронної пошти та телефоном, оголошення про відкриття провадження та розгляд даної справи розміщене на офіційному веб-порталі судової влади України у встановлений ч.1 ст.130 КАС України строк.
Відповідач своїм правом на надання відзиву на позовну заяву не скористався.
12.12.2023 року до суду від Служби безпеки України надійшли пояснення, в яких третя особа повністю підтримує заявлені позовні вимоги та зазначає таке.
Наявні в СБУ дані свідчать, що спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовуються вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для закріплення та зміцнення позицій ворога на тимчасово окупованих територіях України. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності громадської організації Республіканське товариство німців Криму «Відергебурт».
Так, згідно наявної інформації, керівник вищевказаної організації ОСОБА_1 будучи депутатом так званої «державної ради республіки Крим» та головою так званого «комітету державної ради республіки Крим з народної дипломатії та міжнаціональних відносин», з порушенням Конституції та законів України чинив злочин проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
Також третя особа підтвердила у поясненнях обставини, що були викладені у листі СБУ до Міністерства юстиції України від 08.09.2023 року вих. № 5/3/2-15714, щодо протиправної діяльності керівника та членів Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт».
Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Республіканське товариство німців Криму «Відергебурт» зареєстроване 06.04.1998 року як юридична особа, код ЄДРПОУ 20704625, юридична адреса: Україна, 95000, Автономна Республіка Крим, місто Сімферополь, вул. Некрасова, будинок 22, квартира 1, що підтверджується Витягом з вказаного Реєстру.
Листом від 08.09.2023 року вих. № 5/3/1-15714 Служба безпеки України повідомила Міністерство юстиції України (вхідний №143019-8-23 від 14.09.2023 року) про наявність у діяльності Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» ознак дій, спрямованих на створення загрози національному суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України, оскільки діяльність вказаної організації з 2014 року носить антиукраїнський характер.
Служба безпеки України направила вказаний лист до Міністерства юстиції України для вжиття відповідних заходів з ініціювання процедури заборони діяльності вказаного об`єднання шляхом його примусового розпуску (ліквідації).
Згідно листа СБУ від 08.09.2023 року вих. № 5/3/1-15714, за наявними даними, спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовуються вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для підтримки держави-агресора, її окупаційних адміністрацій й збройних формувань та уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» (зареєстроване в Міністерстві юстиції України, код ЄДРПОУ 20704625, юридична адреса: АР Крим, м. Сімферополь, вул. Некрасова, 22, кв. 1).
Керівник вищевказаної організації ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Сміла, Черкаської області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ), будучи депутатом так званої «державної ради республіки Крим» та головою так званого «комітету державної ради республіки Крим з народної дипломатії та міжнаціональних відносин», з порушенням Конституції та законів України чинив злочин проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
Зокрема, після анексії півострова російською федерацією ОСОБА_1 отримав громадянство рф та за результатами виборів 14 вересня 2014 року був обраний депутатом так званої «державної ради республіки Крим» за списком всеросійської політичної партії «єдина росія». У період з квітня 2016 року до серпня 2018 року ОСОБА_1 обіймав посаду заступника голови так званого «комітету державної ради республіки Крим з міжнаціональних відносин», з серпня 2018 року до жовтня 2019 року - голови вказаного «комітету». Згодом 08 вересня 2019 року на чергових виборах його повторно було обрано депутатом вказаного окупаційного органу.
Перебуваючи на згаданих посадах, ОСОБА_1 систематично організовував публічні акції, у тому числі з залученням потенціалу вказаної громадської організації, спрямовані на спроби легалізації на міжнародній арені незаконної анексії АР Крим російською федерацією. Також ОСОБА_1 , члени РТНК «Відергебурт» намагались налагоджувати контакти з представництва іноземних урядових та неурядових організацій для просування прокремлівський наративів, поширення антиукраїнських настроїв та виправдовування збройної агресії рф проти України.
Так, 20 квітня 2022 року ОСОБА_1 з використання інтернет-сторінок РТНК «Відергебурт» та засобів масової інформації розмістив публічне звернення із закликами до масштабного використання збройних сил російської федерації з метою збереження контролю над вже окупованими (анексованими) територіями України та подальшої окупації нашої держави. При цьому окремі члени РТНК «Відергебурт» за вказівкою ОСОБА_1 вступили до лав зс рф та беруть участь у військових діях на боці країни-агресора.
Таким чином, зазначено у листі, дії ОСОБА_1 , контрольованих ним громадських об`єднань, а також їх членів містять порушення норм чинного законодавства та спрямовані на завдання шкоди суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки, носять деструктивний характер, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.
Вважаючи таку діяльність Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» протиправною, позивач звернувся до суду задля заборони (примусового розпуску) відповідача та спрямування його майна до державного бюджету.
Статтею 1 Конституції України визначено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна правова держава.
За приписами ст.2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Відповідно до ст.15 Конституції України суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.
Згідно ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 36 Конституції України передбачено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об`єднують громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.
Статтею 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод проголошено, що кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями ст.11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Згідно ст.37 Конституції України утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Приписами абзаців 1, 2 пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 р. № 228 визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" суб`єктом державної реєстрації є Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.
Пунктом 1 Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5, встановлено, що Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції України (м.Одеса) є територіальним органом Міністерства юстиції України
Згідно підпункту 4.46 пункту 4 вказаного Положення Південне міжрегіональне управління здійснює відповідно до закону державну реєстрацію громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання, тощо.
Крім того, відповідно до підпункту 2 пункту 1 наказу Міністерства юстиції України від 25.11.2016 р. № 3359/5 "Про врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією юридичних осіб та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць" ведення реєстраційних справ у паперовій формі щодо юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, місцезнаходженням/місцем проживання яких є Автономна Республіка Крим та місто Севастополь, забезпечує Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса).
Спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань є Закон України "Про громадські об`єднання" від 22.03.2012 р. № 4572-VI (далі за текстом - Закон № 4572-VI).
Згідно приписів ст.1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Частиною 1 статті 4 Закону № 4572-VI визначено, що утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії російської федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються.
Статтею 25 Закону № 4572-VI передбачено способи припинення діяльності громадських об`єднань. Так, відповідно до п.2 ч.1 ст.25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Відповідно до приписів ст.28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету. Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 р. № 9-р/2019 (щодо конституційності т.зв. "закону про декомунізацію"), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Наявні в СБУ дані свідчать, що спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовуються вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для закріплення та зміцнення позицій ворога на тимчасово окупованих територіях України. Очевидні ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності громадської організації Республіканське товариство німців Криму «Відергебурт».
Викладені у листі СБУ від 08.09.2023 року вих. № 5/3/1-15714 обставини підтверджуються доданими до цього листа Актами огляду від 31.07.2023 року (три Акта), складеними уповноваженими посадовими особами СБУ, згідно яких досліджено низку інтернет-ресурсів, що знаходяться у відкритому доступі (а.с.15-30). Цими ж доказами підтверджується, що до ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , керівника Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» застосовано санкції Указом Президента України від 14.05.2018 № 126/2018 (зі змінами відповідно до Указу Президента України від 21.06.2018 № 176/2018) (https://sanctions.nazk.gov.ua/ru/sanction-person/13234/).
Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеційською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
На думку суду, захист державного суверенітету і територіальної цілісності України, демократичного конституційного ладу від впливу громадських об`єднань, які реалізують ідеологічні та політичні наративи країни-агресора (рф), становить нагальну суспільну потребу з метою захисту демократичного суспільства та захисту прав і свобод громадян. Заборона діяльності відповідача в умовах воєнного стану має на меті завадити зусиллям, спрямованим на розкол українського суспільства та підштовхування до співпраці з ворогом. Це рішення унеможливить дії тих колабораціоністів, які протягом всієї своєї діяльності сповідують проросійську позицію і поділяють рашистську ідеологію "русского мира".
Аналогічна позиція Верховного Суду у подібних правовідносинах викладена у постанові від 15.09.2022 р. у справі № П/857/8/22.
З огляду на викладене, враховуючи пряму військову агресію з боку російської федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність відповідача, суд вважає, що дії вказаного громадського об`єднання та його членів є такими, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
Тому, з метою захисту демократичного суспільства та прав і свобод громадян, забезпечення стабільності держави в цілому, суд доходить висновку про необхідність заборони (примусового розпуску) Республіканського товариства німців Криму «Відергебурт» та спрямування майна, коштів та інших активів відповідача до державного бюджету відповідно до приписів ст.28 Закону України "Про громадські об`єднання".
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, оцінивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) є законними, обґрунтованими та підлягають повному задоволенню.
Розподіл судових витрат у справі не здійснюється, оскільки за правилами статті 139 КАС України всі судові витрати відшкодовуються лише при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 262, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (адреса: вул. Дмитра Яворницького, 21-А, м. Дніпро, 49027, код ЄДРПОУ 43315529) до Республіканського товариства німців Криму "Відергебурт" (адреса: вул. Некрасова, буд.22, кв.1, м. Сімферополь, АР Крим, 95000, Україна, код ЄДРПОУ 20704625), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Служба безпеки України (адреса: вул. Володимирська, буд.33, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00034074) - задовольнити повністю.
Заборонити (примусово розпустити) Республіканське товариство німців Криму "Відергебурт" (ідентифікаційний код юридичної особи 20704625, місцезнаходження: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Некрасова, 22, кв. 1.
Спрямувати майно, кошти та інші активи Республіканського товариства німців Криму "Відергебурт" (ідентифікаційний код юридичної особи 20704625, місцезнаходження: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Некрасова, 22, кв. 1) до державного бюджету України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2024 |
Оприлюднено | 09.01.2024 |
Номер документу | 116134044 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні