Рішення
від 08.01.2024 по справі 120/16277/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

08 січня 2024 р. Справа № 120/16277/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Віятик Наталії Володимирівни, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління МВС України в особі ліквідаційної комісії про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління МВС України в особі ліквідаційної комісії про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Управління МВС України у Вінницькій області, які полягають у скасуванні запису в особовій справі №35902 до послужного списку про присвоєння ОСОБА_1 спеціального звання «підполковник міліції»;

- зобов`язати Управління МВС України у Вінницькій області в особі ліквідаційної комісії відновити запис в особовій справі №35902 до послужного списку про присвоєння ОСОБА_1 спеціального звання «підполковник міліції».

Обґрунтовуючи позовну заяву, позивач зазначає, що вважає протиправними дії відповідача про скасування запису про присвоєння йому спеціального звання «підполковник міліції» на виконання Указу Президента України від 14 лютого 2014 року №77 «Про присвоєння військових і спеціальних звань учасникам бойових дій на території інших держав».

Ухвалою від 30.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні).

16.11.2023 представник відповідача надав відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти задоволення позовних вимог. Свою позицію обґрунтовує тим, що відповідно до наказу МВС України від 10.04.2014 №304 «Про присвоєння військових і спеціальних звань учасникам бойових дій на території інших держав» позивачу присвоєно чергове звання «підполковник міліції». Однак під час розгляду звернення ОСОБА_1 , відповідачем встановлено, що чергове звання «підполковник міліції у запасі» позивачу присвоєно помилково, оскільки станом на дату вдачі наказу ОСОБА_1 перебував на службі в органах внутрішніх справ, що унеможливлювало присвоєння звання.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини.

Наказом Управління Міністерства внутрішніх справ України У Вінницькій області від 16.04.2014 №58 о/с майора міліції ОСОБА_1 згідно з Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року №114 звільнено з органів внутрішніх справ у запас за п. 64 «а» за віком з посади старшого інспектора ДПС взводу з обслуговування стаціонарного поста №3 роти дорожньо- патрульної служби ДАІ УМВС України у Вінницькій області з 16 квітня 2014 року.

Підставою для звільнення ОСОБА_1 з органів внутрішніх справ слугував його рапорт від 05.04.2014 про звільнення у зв`язку з досягненням граничного віку перебування на службі в ОВС. Окрім цього ОСОБА_1 на ім`я начальника УМВС України у Вінницькій області подано наступний рапорт відповідно до якого, ОСОБА_1 просив задовольнити рапорт про його звільнення від 05.04.2014 та просив звільнити з 16.04.2014.

На момент звільнення позивачу встановлено календарну вислугу 23 роки 10 місяців 09 днів.

Відповідно до послужного списку позивач у період з 06.08.1987 по 22.11.1988 брав участь в бойових діях в складі обмеженого контингенту Радянських військ в Демократичній республіці Афганістан.

На виконання Указу Президента України від 14 лютого 2014 року №77 «Про присвоєння військових і спеціальних звань учасникам бойових дій на території інших держав», з метою вшанування подвигу учасників бойових дій на території інших держав, мужності і героїзму, виявлених під час виконання військового обов`язку, та з нагоди Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав і 25-ї річниці виведення військ колишнього СРСР з Республіки Афганістан - Міністерством Внутрішніх справ України видано наказ від 10.04.2014 №304 «Про присвоєння військових і спеціальних звань учасникам бойових дій на території інших держав», яким наказано присвоєно учасникам бойових дій на території інших держав, що проходили службу на посадах рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, військовослужбовцям Національної гвардії, які звільнені в запас або у відставку (крім звільнених через службову невідповідність, за порушення дисципліни, у зв`язку із систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем, особою рядового і начальницького складу, у зв`язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, у зв`язку з набранням законної сили судовим рішенням про притягнення до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов`язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України «Про засади запобігання і протидій корупції»), чергові військові, Спеціальні звання до полковника, полковника міліції, полковника внутрішньої служби.

Даним наказом МВС України від 10.04.22014 №304 майору міліції у запасі ОСОБА_1 присвоєно чергове спеціальне звання «підполковник міліції у запасі», про що зроблено відповідний запис в архівній особовій справі №35902.

Присвоєння позивачу спеціального звання «підполковник міліції у запасі» підтверджується також записом у послужному списку №М-030848.

18.04.2023 позивач звернувся із заявою до відповідача, у якій просив надати відомості про присвоєння йому спеціального звання «підполковник міліції».

У листі від 23.05.2023 №Д-286/04/12-2023 повідомлено, що Ліквідаційною комісією Управління МВС України у Вінницькій області за дорученням Департаменту з питань режимно-секретної діяльності МВС України розглянуто звернення від 18.04.2023.

Проведеною перевіркою встановлено, що відповідно до Указу Президента України від 14.02.2014 № 77/2014 «Про присвоєння військових і спеціальних звань учасникам бойових дій на території інших держав» Міністерством внутрішніх справ України видано наказ від 10.04.2014 № 304 «Про присвоєння військових і спеціальних звань учасникам бойових дій на території інших держав». Зазначеним наказом передбачено присвоєння учасникам бойових дій на території інших держав, що проходили службу на посадах рядового і начальницького складу органів та підрозділів внутрішніх справ, які звільнені в запас або відставку (окрім звільнення за негативними мотивами), чергових спеціальних звань до полковника міліції. Виходячи із тексту наказу, він стосується лише колишніх працівників органів внутрішніх справ, які станом на день його видання були поза межами служби. Враховуючи відсутність в наказі будь-якої інформації про часові рамки його застосування, він має одноразову дію, а саме на день його підписання. Станом на 10 квітня 2014 року ОСОБА_1 не був звільнений зі служби в органах внутрішніх справ, отже, положення наказу МВС України від 10.04.2014 №304 застосовуватись відносно нього не можуть. На підставі викладеного вище, повідомили, що запис до послужного списку про присвоєння ОСОБА_1 спеціального звання «підполковник міліції у запасі» зроблено помилково та його скасовано.

Крім того, зазначено, що порушень щодо звільнення позивача зі служби у спеціальному званні «майор міліції» не встановлено.

Такі дії відповідача позивач вважає протиправними, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.

За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Оскільки, право на присвоєння позивачу звання полковника міліції виникло 10.04.2014, правовідносини підлягають оцінці саме на відповідність нормам законодавства, які діяли на той момент. Тобто до спірних правовідносин підлягають застосуванню Закон України "Про міліцію" в редакції, чинній на відповідний час, та Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затверджене постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 року № 114, також у відповідній редакції.

Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України "Про міліцію", особовий склад міліції складається з працівників, що проходять державну службу в підрозділах міліції, яким відповідно до чинного законодавства присвоєно спеціальні звання міліції.

Частиною 2 статті 18 Закону України "Про міліцію" визначено, що порядок та умови проходження служби в міліції регламентуються Положенням про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, затверджуваним Кабінетом Міністрів України.

Порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ на час виникнення спірних правовідносин визначався Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 року № 114.

Вказаним Положенням № 114 визначені спеціальні звання, які присвоюються особам, які перебувають на службі в органах внутрішніх справ. Безпосередньо до старшого начальницького складу відносяться такі спеціальні звання: майор міліції, підполковник міліції, полковник міліції.

Відповідно до абз. 5 пункту 27 Положення № 114, перші та чергові спеціальні звання рядового, молодшого, середнього і старшого начальницького складу присвоюються:

до підполковника міліції, підполковника внутрішньої служби включно - начальниками головних управлінь МВС України в Криму, місті Києві та Київській області, управлінь МВС України в областях, місті Севастополі, на транспорті та науково-дослідних установ, ректорами вищих закладів освіти системи МВС України та прирівняними до них особами;

до полковника міліції, полковника внутрішньої служби включно - Міністром внутрішніх справ.

Відповідно до пункту 33 Положення №114 чергові спеціальні звання особам середнього і старшого начальницького складу - слухачам навчальних закладів і ад`юнктам - присвоюються: до підполковника міліції, підполковника внутрішньої служби включно - після закінчення встановленого строку вислуги років відповідно до спеціального звання;

Абзацом 6 пункту 35 Положення № 114 передбачено, що особам начальницького складу, які звільняються зі служби за віком, станом здоров`я чи скороченням штатів і мають вислугу 20 та більше років (у пільговому обчисленні), чергове спеціальне звання до підполковника міліції, підполковника внутрішньої служби включно може бути присвоєно Міністром внутрішніх справ.

Враховуючи дані положення та те, що ОСОБА_1 звільнений зі служби у зв`язку з досягненням граничного віку перебування на службі та на момент звільнення мав вислугу більше 20 років, тому у нього були наявні всі підстави для присвоєння чергового спеціального звання «підполковник міліції», що також не заперечується відповідачем.

Згідно з п. 2 Розділу І Положення №114, звання підполковник міліції відноситься до старшого начальницького складу.

Суд звертає увагу, що відповідно до п. 38 Положення №114, особи начальницького складу можуть бути позбавлені спеціальних звань у випадках та порядку, передбачених законодавством:

молодшого начальницького складу - за вироком суду, що набрав законної сили, а також у порядку, встановленому Міністром внутрішніх справ;

середнього і старшого начальницького складу - за вироком суду, що набрав законної сили;

вищого начальницького складу - відповідно до законодавства.

Тобто, аналіз пункту 38 Положення №114 дає підстави для висновку, що оскільки присвоєне чергове звання позивача «підполковник міліції» відноситься до старшого начальницького складу, то позбавлення такого звання можливе лише за вироком суду, що набрав законної сили, а тому скасування ліквідаційною комісією Управління МВС України у Вінницькій області запису про присвоєння ОСОБА_1 спеціального звання «підполковник міліції у запасі» суд вважає протиправним.

Також суд зазначає, що складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, які необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (абзац третій пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005).

Дотримуючись принципу правової визначеності, суд вважає, що присвоєне 10.04.2014 позивачу спеціальне чергове звання «підполковник міліції у запасі» не може бути скасоване у 2023 році з підстав, які не залежали від позивача, адже на нього не може бути покладена відповідальність за правильність присвоєння звання та винесення наказу про його звільнення.

У такому контексті верховенство права означає, що органи державної влади не можуть діяти свавільно та зобов`язані дотримуватись правил, які даватимуть можливість передбачити заходи, що будуть застосовані в конкретних правовідносинах. На підставі зазначеного особа може передбачати й планувати свої дії та розраховувати на очікуваний результат (абзац шостий підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини)

Рішення Конституційного Суду України (Велика палата) у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень розділу І, пункту 2 розділу ІІІ „Прикінцеві положення Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213?VIII від 23 січня 2020 року № 1-р/2020.

Отже, враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що дії ліквідаційної комісії Управління МВС України у Вінницькій області щодо скасування запису про присвоєння спеціального звання «підполковник міліції у запасі» в послужному списку ОСОБА_1 (особова справа №35902) є протиправними, а тому належним та ефективним способом захисту прав позивача буде зобов`язання відповідача відновити запис в послужному списку ОСОБА_1 (особова справа №35902) про присвоєння спеціального звання «підполковник міліції у запасі».

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані сторонами, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення даного позову.

Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору, а витрат пов`язаних з розглядом справи не встановлено, питання про розподіл судових витрат у справі судом не вирішується.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії ліквідаційної комісії Управління МВС України у Вінницькій області щодо скасування запису про присвоєння спеціального звання «підполковник міліції у запасі» в послужному списку ОСОБА_1 (особова справа №35902).

Зобов`язати ліквідаційну комісію Управління МВС України у Вінницькій області відновити запис в послужному списку ОСОБА_1 про присвоєння спеціального звання «підполковник міліції у запасі» (особова справа №35902) .

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач: Управління МВС України у Вінницькій області в особі ліквідаційної комісії (вул. Театральна, 10, м. Вінниця, 21050; код ЄДРПОУ 08592106)

СуддяВіятик Наталія Володимирівна

Дата ухвалення рішення08.01.2024
Оприлюднено10.01.2024
Номер документу116151732
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби

Судовий реєстр по справі —120/16277/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Рішення від 08.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні