ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/7392/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Костюкевича С.Ф. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід Енерджі» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області (далі ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід Енерджі» (далі ТзОВ «Захід Енерджі», відповідач) про стягнення у дохід Державного бюджету України за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін суми адміністративно-господарської санкції у вигляді вилучення необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 5 488,93 грн та штрафу у розмірі 5 488,93 грн.
Позов обґрунтований тим, що до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області надійшов акт Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) від 29.06.2022 №2380/03-20-07-05/42343183 про результати фактичної перевірки ТзОВ «Захід Енерджі», яким встановлено порушення відповідачем вимог пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 (стосується встановлення граничного рівня торговельної надбавки для дизельного палива та бензинів автомобільних). Також у цьому акті зазначено, що необґрунтовано отримана відповідачем виручка у зв`язку із порушенням законодавства становить 5 488,93 грн.
На підставі отриманої інформації у межах повноважень, передбачених пунктом 6 частини першої статті 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області прийняло рішення від 15.07.2022 №30-Р про застосування до ТзОВ «Захід Енерджі» адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення у нього у дохід державного бюджету необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 5 488,93 грн та накладення штрафу у розмірі 5 488,93 грн (100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки). У період з дня реєстрації акта фактичної перевірки та до дня прийняття рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій (з 29 червня по 15 липня 2022 року) до Головного управління не надходили зауваження відповідача. Рішення від 15.07.2022 №30-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій останній отримав 18.07.2022. На звернення відповідача щодо оскарження рішення від 15.07.2022 №30-Р Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів листом від 17.07.2022 №15.2.2-8/10936 повідомила про відсутність підстав для скасування зазначеного рішення.
Відповідач суми адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін не сплатив, тому їх позивач просить стягнути у дохід бюджету.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15.11.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
У відзиві на позовну заяву відповідач заперечив задоволення позовних вимог. Зазначив, що фактична перевірка ТзОВ «Захід Енерджі» призначена та проведена контролюючим органом з порушенням вимог закону, що призводить до відсутності правових наслідків такої та протиправності прийнятого за її результатами рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій. Також вказав, що контролюючим органом неправильно визначено розмір максимальних роздрібних цін на бензини, а також неправильно розраховано розмір необгрунтовано одержаної виручки, у зв`язку з чим, застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій у зазначених розмірах є безпідставним.
Крім того відповідач вважає, що позов є передчасним, оскільки на момент його пред`явлення не минув строк оскарження рішення від 15.07.2022 №30-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій, встановлений частиною другою статті 122 КАС України.
Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.
Ухвалою суду від 20.01.2023 провадження у цій справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням у справі №140/7620/22 за позовом ТзОВ «Захід Енерджі» до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень, у тому числі й рішення від 15.07.2022 №30-Р.
Ухвалою суду від 05.01.2023 поновлено провадження у цій справі.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд встановив такі обставини.
На підставі наказу від 27.06.2022 № 868-п, направлень на перевірку від 27.06.2022 № 1533, № 1538 та № 1537 ГУ ДПС у Волинській області провело фактичну перевірку ТзОВ «Захід Енерджі», а саме господарської одиниці АЗС № 7 з магазином, що знаходиться за адресою: м. Луцьк, вул. Набережна, 6, за результатами якої складено акт від 29.06.2022 №2380/03-20-07-05/42343183 (а. с. 14-15).
Актом перевірки встановлено порушення ТзОВ «Захід Енерджі» вимог пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-COV-22» (із змінами та доповненнями) (далі Постанова № 1236), в результаті порушення вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін товариством необґрунтовано одержано виручку в сумі 5 488,93 грн.
Матеріали перевірки, в тому числі й акт від 29.06.2022 №2380/03-20-07-05/42343183, листом ГУ ДПС у Волинській області від 04.07.2022 № 4027/03-20-07-05-05 (а. с. 13) скеровано до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області.
ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області прийнято рішення від 15.07.2022 №30-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення у ТзОВ «Захід Енерджі» в дохід бюджету необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 5 488,93 грн та штрафу у розмірі 5 488,93 грн (100 відсотків необґрунтованої виручки); загальна сума застосованих адміністративно-господарських санкцій становить 10 977,86 грн (а. с. 8), яке ТзОВ «Захід Енерджі» отримано 18.07.2022 (а. с. 11, 12).
Відповідач оскаржив це рішення до Держпродспоживслужби, якою листом від 17.07.2022 №15.2.2-8/10936 інформовано про відмову у задоволенні вимог ТзОВ Захід Енерджі про скасування рішення від 15.07.2022 №30-Р (а.с.18-19).
Правомірність цього рішення перевірялася і у судовому порядку. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 13.07.2023 у справі №140/7620/22, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.11.2023, у задоволенні позову ТзОВ «Захід Енерджі», зокрема про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 15.07.2022 №30-Р, відмовлено повністю.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Закон України від 21.06.2012 №5007-VI Про ціни і ціноутворення (далі - Закон №5007-VI) визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення. Дія цього Закону не поширюється на встановлення тарифів на медичні послуги та лікарські засоби в межах програми медичних гарантій згідно із Законом України Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (стаття 2 Закону №5007-VI).
Підпунктом 69.27 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України визначено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону України Про ціни і ціноутворення з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Податкові органи здійснюють контроль за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) шляхом проведення фактичних перевірок.
Фактична перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримання у встановленому законодавством порядку від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення; отримання письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Під час проведення фактичної перевірки податкові органи мають право отримувати від суб`єктів господарювання документи та/або інформацію, які підтверджують вартість придбання товару, що є предметом перевірки.
У разі виявлення порушень законодавства про ціни і ціноутворення за результатами проведення фактичної перевірки такі порушення зазначаються в окремому акті про результати фактичної перевірки, який надсилається до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. У разі якщо платник податків не погоджується з виявленими під час фактичної перевірки порушеннями законодавства про ціни і ціноутворення, він надсилає свої зауваження до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Статтею 12 Закону №5007-VI визначено, що державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін. Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання. Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади, державні колегіальні органи та органи місцевого самоврядування під час встановлення державних регульованих цін на товари до складу таких цін обов`язково включають розмір їх інвестиційної складової частини.
Статтею 16 Закону №5007-VI установлено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», ПК України та іншими законами.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667 (далі - Положення №667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та який реалізує державну політику, у тому числі у сфері контролю за цінами.
Приписами підпункту 11 пункту 3 Положення №667 визначено такі основні завдання Держпродспоживслужби у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів); надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Статтею 18 Закону №5007-VI обумовлено, що уповноважені органи мають право, зокрема, приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за: порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 15.07.2022 №30-Р про застосування адміністративно-господарських санкцій у ТзОВ «Захід Енерджі» вилучено в дохід державного бюджету необґрунтовано одержану виручку в розмірі 5 488,93 грн та застосовано штраф у розмірі 5 488,93 грн (100 відсотків необґрунтованої виручки). Правомірність прийняття зазначеного рішення встановлено в судовому порядку в межах справи №140/7620/22.
Абзацом першим частини другої статті 20 Закону №5007-VI встановлено, що суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.
Відповідно до частини третьої статті 20 Закону №5007-VI порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України.
Право позивача як суб`єкта владних повноважень на звернення до адміністративного суду з цим позовом передбачене пунктом 8 частини першої статті 18 Закону №5007-VI, відповідно до якого уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Доводи відповідача про передчасність позову Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про стягнення адміністративно-господарських санкцій за рішенням від 15.07.2022 №30-Р та необхідність повернення судом позову на підставі пункту 8 частини четвертої статті 169 КАС України є безпідставними.
Суд зазначає, що в контексті приписів процесуального законодавства, повернення позовної заяви може мати місце виключно до відкриття провадження в адміністративній справі, в той час як ухвалою від 15.11.2022 відкрито провадження у цій справі.
Питання щодо правильності застосування судами норм статей 122, 169 КАС України у поєднанні з положеннями частини третьої статті 12 Закону від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» було розглянуто Верховним Судом. Так у постанові від 28.05.2021 в справі №420/11261/20 Верховний Суд зробив висновок про те, що перебіг тримісячного строку звернення Держпродспоживслужби до суду із позовом про стягнення суми штрафу, визначеного відповідною постановою (рішенням) указаного органу, починається після спливу п`ятнадцятиденного строку з дня отримання суб`єктом господарювання копії відповідного рішення. Ця позиція підтримана у постанові Верховного Суду від 07.07.2022 у справі №320/3018/21.
На момент звернення із цим позовом сплив строк для добровільної сплати відповідачем адміністративно-господарських санкцій та рішення від 15.07.2022 №30-Р не було оскаржене на той час у судовому порядку (оскаржено до суду 21.11.2022, тоді як у розглядуваній справі відкрито провадження 15.11.2022).
Враховуючи, що правомірність рішення від 15.07.2022 №30-Р перевірена судом (справа №140/7620/22), на момент розгляду цієї справи сума адміністративно-господарських санкцій, застосованих до ТзОВ «Захід Енерджі», у встановленому чинним законодавством порядку та строки не сплачена (доказів протилежного відповідачем не надано), суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення коштів у судовому порядку, а тому позов підлягає задоволенню.
Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 481,00 грн (платіжне доручення від 07.11.2022 №1442) з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 9, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід Енерджі» у дохід Державного бюджету України за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін кошти в загальному розмірі 10 977,86 грн (десять тисяч дев`ятсот сімдесят сім грн 86 коп.), що складається із суми адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення необґрунтовано отриманої виручки у розмірі у розмірі 5 488,93 грн та штрафу у розмірі 5 488,93 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області (43020; Волинська область, м. Луцьк, вул. Поліська Січ, 10; код ЄДРПОУ: 40317441).
Відповідач-1: Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід Енерджі» (43020; Волинська область, м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 3; код ЄДРПОУ: 42343183).
Суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2024 |
Оприлюднено | 11.01.2024 |
Номер документу | 116152187 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні