КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 січня 2024 року № 640/29922/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у м. Києві у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гута-скло" про застосування заходів реагування,-
в с т а н о в и в:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень шляхом зобов`язання ТОВ "Гута-скло" відключити джерела електроживлення та накласти печатки на розподільчі електрощити приміщень, розташованих за адресою: м. Київ, просп. Валерія Лобановського, 119 - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.11.2021, прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Законом України від 13.12.2022 №2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі - Закон №2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних Закону №2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
На виконання вимог зазначених приписів, Окружним адміністративним судом міста Києва адміністративну справу №640/29922/21 скеровано за належністю до Київського окружного адміністративного суду.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, головуючим суддею визначено Щавінського В.Р.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.07.2023 прийнято адміністративну справу №640/29922/21 до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Щавінського В.Р. та вирішено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що за результатами планової перевірки ТОВ "Гута-скло", за адресою: м. Київ, просп. Валерія Лобановського, 119, встановлено ряд порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Позивач вважає, що вказана обставина створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють та/або перебувають на об`єкті відповідача, а тому, наявна необхідність у застосуванні заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) вказаного об`єкта відповідача шляхом зобов`язання ТОВ "Гута-скло" відключити джерела електроживлення та накласти печатки на розподільчі електрощити приміщень до усунення відповідних порушень зазначених у акті перевірки.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначив, що усунуто більша частина виявлених порушень, вказаних в акті від 06.08.2021 №142, та вживаються всі можливі дії з усунення інших виявлених порушень техногенної та пожежної безпеки. Вважає, що порушення, які не усуненні, самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж.
Крім того, відповідач звернув увагу на те, що захід реагування у вигляді зупинення експлуатації вказаного об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю або здоров`ю людей, а отже, на його думку, підстав для задоволення адміністративного позову немає.
Позивач подав до сулу відповідь на відзив, у якому проти доводів відповідача, які зазначені у відзиві на позовну заяву, заперечував. Вказав, що відсутні докази того, що відповідачем усунені всі порушення, які вказанні у акті від 06.08.2021 №142, а тому просить суд задовольнити даний адміністративний позов у повному обсязі.
Також позивач зауважив, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, є достатньою правовою підставою для застосування до останнього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, суд вважає, що даний адміністративний позов слід задовольнити, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказів Державної регуляторної служби України від 16.11.2020 №114 «Про затвердження Плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2021 рік», ДСНС України від 26.11.2020 №633 «Про затвердження плану перевірок» з урахуванням Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)», Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві видано наказ від 03.06.2021 №553 «Про проведення планових перевірок» (далі Наказ № 553).
Згідно Наказу №553 видано повідомлення від 15.06.2021 №7103-3599/01 та доручено провести планову перевірку приміщення ТОВ "Гута-скло" (код ЄДРПОУ: 30520292) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
На підставі Наказу №553, видано посвідчення від 05.07.2021 №5112 на проведення перевірки ТОВ "Гута-скло", розташованого за адресою: м.Київ, просп.Валерія Лобановського, 119.
Перед початком здійснення перевірки державними інспекторами надано/пред`явлено посвідчення на проведення перевірки від 05.07.2021 №5112 та службові посвідчення, які засвідчують осіб перевіряючих. Копію посвідчення вручено генеральному директору ТОВ "Гута-скло", про що зроблено відповідну відмітку в посвідченні №5112.
За результатами планової перевірки складений акт від 06.08.2021 №142 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та виявлено 37 порушень, а саме:
- Не всі приміщення обладнані системою пожежної сигналізації (п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні затверджені Наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 (далі ППБУ);
- Клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинку через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди не відповідає нормованій межі вогнестійкості цієї огороджувальній конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізольованої спроможності) (п.2.3., п. 2.4. розділ ІІІ ППБУ);
- Коридор, який не має природного освітлення та довжиною більше 15 метрів, не обладнаний спеціальною системою протидимного захисту (п.1.2. глава 1 розділ V ППБУ);
- Допускається зберігання горючих матеріалів, які знаходяться на відстані ближче 1 м до розподільчих електрощитів та електроприладів (п. 1.9. розділ IV ППБУ);
- Не проведено перевірку і огляд всіх пристроїв блискавкозахисту (будівель, споруд) та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);
- Допускається опорядження стін матеріалами з невизначеними показниками пожежної небезпеки (п. 4 розділу І, п. 22 розділу ІІ, п. 2.17. глави 2 розділу III ППБУ);
- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п.1.6 розділу IV ППБУ);
- Допускається експлуатація тимчасових дільниць електромережі (п.1.8 розділ ІV ППБУ);
- Приміщення електрощитових, складських приміщень не виділені від інших приміщень протипожежними перешкодами (п. 4 розділу І, п. 2.23 розділу ІV ППБУ);
- Не надано акти проведення прихованих робіт з прокладання електричних проводів (п. 1.12. глави розділу IV ППБУ);
- Двері на шляху евакуації з приміщень третього поверху не відчиняються в напрямку виходу з будівлі (розділ III п.2.27 ППБУ);
- На шляху евакуації з приміщень третього поверху влаштовано приміщення (п. 4 розділу 1, п. 2.23 розділу ІІІ ППБУ);
- Допускається фіксація самозакривних дверей у відчиненому положенні (п.2.37. глава 2 розділ III ППБУ);
- Допускається встановлення електророзеток та інших апаратів на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу; що виступає за габарити апарата не менше ніж на 1 см з кожного боку (п. 1.17. розділ IV ППБУ);
- Не всі системи протипожежного захисту справні і не утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах (розділ V п. 1.1 ППБУ);
- В загальних коридорах адміністративного корпусу 1, 3 поверхів влаштовані перегородки та приміщення, які перекривають шляхи евакуації та світлові кармани (п.21 розділу ІІ, п.2.23 розділу III ППБУ);
- Відстань від автостоянки до адміністративно-громадської будівлі становить менше 10 м. в порушення п. 7.50 ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (п.1.1 розділу III ППБУ);
- Територія та приміщення не забезпечені знаками безпеки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопастности» (п. 8. розділ II ППБУ);
- Ліфтові шахти адміністративного корпусу не відділені протипожежними дверми або протипожежним екраном (завісою) 2-го типу, що автоматично зачиняє дверні прорізи ліфтових шахт під час пожежі згідно з ДБН В. 1.1-7 (п.2.3 розділу III ППБУ);
- У підвальному поверсі не передбачено не менше двох вікон з розмірами 0,75 м х 1,5 м з приямками згідно з ДБН В. 1.1 -7 (п.2.13 розділу III ППБУ);
- Коридори адміністративного корпусу завдовжки більше 60 метрів не розділені протипожежними перегородками 2-го типу в порушення ДБН В.2.2-9-2009 та ДБН В. 1.1-7. (п.2.23 розділу III ППБУ);
- У сходових клітках адміністративного корпусу типу СК1 на кожному поверсі відсутні фрамуги, що відчинняються, площею не менше 1,2 м2 на поверх в порушення ДБН В.2.2-9-2009 «Громадські будинки та споруди. Основні положення» (п.2.37 розділу III ППБУ);
- В пожежонебезпечних складських приміщеннях допускається відкрите прокладання електропроводів і кабелів, (орендарі) (п. 1.18 розділу IV ППБУ);
- В сходових клітках адміністративного корпусу допускається прокладання електропроводів і кабелів та шаф електророзподільних щитів в порушення ДБН В. 1.1-7. (п. 1.18 розділу IV ППБУ);
- В приміщеннях складського корпусу не влаштовано внутрішній протипожежний водопровід з кількістю 2-х струменів та мінімальною витратою 2,5 л/с води одним струменем на пожежогасіння згідно з п.8.1 ДБН В.2.5-64:2012 «Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво» (п.22 розділу V ППБУ);
- В складському корпусі допускається влаштування конторських (підсобних) приміщень (Орендарі) (п.9 1 розділу VI ППБУ);
- Сполучення підвального поверху з першим поверхом не виконано через протипожежний тамбур-шлюз 1-го типу з підпором повітря під час пожежі згідно з ДБН В. 1.1-7. (п. 2.36. глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- Допускається зменшення ширини шляхів евакуації 4-го поверху при двосторонньому відкривання дверей згідно ДБН В. 1.1 -7. (п. 2.36. глави 2 розділу III ППБУ);
- Захаращено доступ до пожежного кран-комплекта. (підвал) (п. 2.2. розділ V ППБУ);
- Не всі працівники пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету- Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 «Про затвердження Порядку- здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» (п. 16. розділ II ППБУ);
- На дверях горищ відсутні таблички із зазначенням місця зберігання ключів (п. 2.12. розділ III ППБУ);
- Допускається застосування у вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зонах світильників, ступінь захисту яких не відповідає класу зони згідно з ПУЕ та НПАОП 40.1-1.32-01 (п.1.2., 1.3 глави 1 розділу IV ППБУ);
- Не проведено заміри опору ізоляціїї перевірку- спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п. 1.20. глави 1 розділу IV ППБУ);
- Прилади опалення сходової клітини адміністративного корпусу не встановлені на висоті 2,2 м та вище від поверхні проступів та сходових площадок (п.2.30глави 2 розділу III ППБУ);
- Орендарями не подано декларацію відповідності матеріально- технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (п. 4, п. 5 ст. 57 КЦЗУ);
- Стаціонарні зовнішні пожежні сходи будівлі не пофарбовані (розділ III п. 2.15. ППБУ);
- З працівниками не проведено протипожежні інструктажі (п. 15 розділу II ППБУ).
На думку позивача, всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначені в акті перевірки створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на об`єкті, що стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини щодо державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон №877-V). Даний закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно абз. 1 ч. 5 ст. 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України.
Статтею 67 Кодексу Цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;
- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 2 ст. 55 КЦЗ України діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052) державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Вказане Положення як і КЦЗ України визначає, що одним із основних завдань ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (пп. 2 п. 3 Положення №1052).
При цьому, відповідно до ст. 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно ч. 1, 2 ст. 7 Закону 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Частиною 6 ст. 7 Закону 877-V передбачено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частини 7 статті 7 Закону 877-V).
Аналізуючи зазначене, суд вважає, що застосування заходів реагування у виді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Такий висновок суду узгоджується з правовим висновком, викладеним в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №823/589/16.
За результатами проведення повторного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 26.01.2022, не усуненні наступні порушення на об`єкті ТОВ "Гута-скло" за адресою: м. Київ, просп. Валерія Лобановського, 119, а саме:
- Не всі приміщення обладнані системою пожежної сигналізації (ліфтовий хол) (п. 1.2. глави 1 розділу V ППБУ);
- Приміщення електрощитових, складських приміщень не виділені від інших приміщень протипожежними перешкодами (п. 4 розділу І, п. 2.23 розділу ІV ППБУ);
- Відстань від автостоянки до адміністративно-громадської будівлі становить менше 10 м. в порушення п. 7.50 ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (п.1.1 розділу III ППБУ);
- Ліфтові шахти адміністративного корпусу не відділені протипожежними дверми або протипожежним екраном (завісою) 2-го типу, що автоматично зачиняє дверні прорізи ліфтових шахт під час пожежі згідно з ДБН В. 1.1-7 (п.2.3 розділу III ППБУ);
- У підвальному поверсі не передбачено не менше двох вікон з розмірами 0,75 м х 1,5 м з приямками згідно з ДБН В. 1.1 -7 (п.2.13 розділу III ППБУ);
- Коридори адміністративного корпусу завдовжки більше 60 метрів не розділені протипожежними перегородками 2-го типу в порушення ДБН В.2.2-9-2009 та ДБН В. 1.1-7. (п.2.23 розділу III ППБУ);
- У сходових клітках адміністративного корпусу типу СК1 на кожному поверсі відсутні фрамуги, що відчинняються, площею не менше 1,2 м2 на поверх в порушення ДБН В.2.2-9-2009 «Громадські будинки та споруди. Основні положення» (п.2.37 розділу III ППБУ);
- В сходових клітках адміністративного корпусу допускається прокладання електропроводів і кабелів та шаф електророзподільних щитів в порушення ДБН В. 1.1-7. (п. 1.18 розділу IV ППБУ);
- В приміщеннях складського корпусу не влаштовано внутрішній протипожежний водопровід з кількістю 2-х струменів та мінімальною витратою 2,5 л/с води одним струменем на пожежогасіння згідно з п.8.1 ДБН В.2.5-64:2012 «Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво» (п.22 розділу V ППБУ);
- Сполучення підвального поверху з першим поверхом не виконано через протипожежний тамбур-шлюз 1-го типу з підпором повітря під час пожежі згідно з ДБН В. 1.1-7. (п. 2.36. глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- Допускається встановлення електророзеток та інших апаратів на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу; що виступає за габарити апарата не менше ніж на 1 см з кожного боку (п. 1.17. розділ IV ППБУ);
- Не всі системи протипожежного захисту справні і не утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах (розділ V п. 1.1 ППБУ).
Судом встановлено, що під час розгляду справи відповідачем до суду не були наданні докази, щодо усунення іншої частини порушень визначених в акті перевірки від 06.08.2021 №142.
Отже, відповідачем не усуненні порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки які зазначені в акті планової перевірки від 06.08.2021 №142.
На переконання суду, з характеру порушень, встановлених перевіркою, убачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для осіб та навколишнього природного середовища.
Крім того, порушення Правил пожежної безпеки в Україні на об`єкт позивача, в якому одночасно перебуває значна кількості людей, є достатнім доказом існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, які перебувають на такому об`єкті чи працюють на ньому.
Також, суд зазначає, що не обладнання будівлі пожежною сигналізацією та системою оповіщення призводить до пізнього виявлення пожежі та не оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння можуть бути не ефективними. При недотриманні вимог до шляхів евакуації та евакуаційних виходів, може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу житло та/або здоров`ю людей. Також, встановлення електророзеток та інших апаратів на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та токсичністю продуктів горіння (надзвичайно небезпечними), що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі. При відсутності систем протипожежного водопостачання виникає проблема у гасінні пожежі працівниками та пожежно-рятувальними підрозділами, що в свою чергу супроводжується збільшенням площі пожежі, матеріальними збитками, перешкоджає евакуації людей.
Водночас, суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного та/або часткового зупинення експлуатації (роботи) будівлі.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ст. 27 Конституції України, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України «Про невідкладні заходи щодо запобігання пожежній небезпеці в Україні» від 24.12.2019 №948/2019 з метою запобігання виникненню пожеж, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, можуть завдати суттєвої матеріальної шкоди, негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, економіки і національної безпеки, та забезпечення оперативного реагування на них постановлено вжити заходів щодо: забезпечення неухильного додержання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки на об`єктах з масовим перебуванням людей (закладах освіти, гуртожитках, закладах охорони здоров`я, торгово-розважальних закладах, готелях тощо), у тому числі вимог щодо забезпечення таких об`єктів системами пожежної сигналізації та підтримання їх у робочому стані, забезпечення необхідними первинними засобами гасіння пожеж, утримання у належному стані аварійних виходів та шляхів термінової евакуації, під`їзних шляхів для пожежних та аварійно-рятувальних служб.
Необхідно зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень шляхом зобов`язання ТОВ "Гута-скло" відключити джерела електроживлення та накласти печатки на розподільчі електрощити приміщень, розташованих за адресою: м. Київ, просп. Валерія Лобановського, 119 - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки, направлені на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого безпосередньо залежить від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в освітньому закладі.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 28.02.2019 у справі № 810/2400/18.
Суд звертає увагу, що відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених управлінням ДСНС, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливостей звернутись до суду першої інстанції з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з ч. 2 ст. 12 Закону № 877-V у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
За приписами ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
У даному випадку, враховуючи виявлені порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки окремо та у їх сукупності, суд вважає обґрунтованим застосування повного зупинення експлуатації приміщень шляхом зобов`язання ТОВ "Гута-скло" відключити джерела електроживлення та накласти печатки на розподільчі електрощити приміщень, розташованих за адресою: м. Київ, просп. Валерія Лобановського, 119 - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 06.08.2021 №142.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Гута-скло" (код ЄДРПОУ 30520292) відключити джерела електроживлення та накласти печатки на розподільчі електрощити приміщень, розташованих за адресою: м. Київ, просп. Валерія Лобановського, 119 - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 06.08.2021 №142.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2024 |
Оприлюднено | 10.01.2024 |
Номер документу | 116153757 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні