Рішення
від 08.01.2024 по справі 340/5538/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 січня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/5538/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Казанчук Г.П., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, а також зобов?язання вчинити певні дії,

В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9000176/41411203 від 15.06.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 09.05.2023 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України прийняти та зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" (ідентифікаційний код 41411203), а саме податкову накладну №27 від 09.05.2023 року на загальну суму 138192,80 грн. (сто тридцять вісім тисяч сто дев?яносто дві гривні 80 копійок), в тому числі ПДВ 23032,13 грн. (двадцять три тисячі тридцять дві гривні 13 копійок) датою її подання.

Обґрунтовуючи позов позивач стверджує, що контролюючий орган безпідставно застосував процедуру зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об?єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєсграцію податкової накладної, контролюючий орган не довів відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або відповідність відображеної у податковій накладній господарської операції критеріям ризиковості здійснення операцій позивач вважає, що детальне пояснення про походження проданих товарів та копії первинних документів, які було подано на розгляд комісії в Поясненні №1/27 від 02.06.2023 року повністю підтверджує реальність господарської операції та відповідність зазначених даних в податковій накладній № 27 від 09.05.2023 року. Натомість рішенням комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області №9000176/41411203 від 15.06.2023 року у реєстрації цієї податкової накладної відмовлено. Позивач не погоджується з цим рішенням, вказуючи, що після зупинення реєстрації податкової накладної він направив до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які підтверджували реальність здійснення господарської операції. На думку позивача, оскаржуване рішення є необґрунтованим та таким, що не відповідає критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень, у зв`язку з чим є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою судді від 19.07.2023 року позовну заяву позивача прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (а.с.113), сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій.

Представник відповідачів подав відзиви на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що позивач не надав на розгляд комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області копії документів. З цих підстав комісією ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Доводячи правомірність спірного рішення та безпідставність позовних вимог, просив суд у задоволенні позову відмовити.

Представником позивача надана відповідь на відзиви, в якій останній повністю не погоджується з доводами відповідачів та зазначив, що відзиви не спростовує доводів, викладених у позовній заяві. Позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі.

У період з 20.07.2023 року по 04.08.2023 року, з 01.09.2023 року по 04.09.2023 року та з 07.09.2023 року по 08.09.2023 року, з 11.12.2023 року по 25.12.2023 року та 04.01.2024 року суддя Казанчук Г.П. тимчасово не здійснювала правосуддя у зв`язку з перебуванням у відпустці.

Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" (надалі по тексту - позивач) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 22 червня 2017 року Великосеверинівською сільською радою, номер запису 14291020000001722.

Зареєстрованими видами діяльності в ЄДР позивач є: 24.33. Холодне штампування та гнуття (основний вид економічної діяльності); 43.99. Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 46.73. Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.90. Неспеціалізована оптова торгівля; 49.20. Вантажний залізничний транспорт; 52.10. Складське господарство; 52.21. Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.24. Транспортне оброблення вантажів; 32.29. Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

ТОВ "ТД КІПР" перебуває на обліку в ГУ ДПС у Кіровоградській області і є зареєстрованим як платник ПДВ з індивідуальним податковим номером 414112011088, що підтверджується Витягом №1711084500064 від 06.07.2017 р.

Для здійснення своєї господарської діяльності позивач використовує орендоване нежитлове виробниче приміщення загальною площею 150,00 кв.м., згідно Договору оренди нежитлового приміщення №1 від 04 січня 2022 року, який укладений між позивачем та ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ). Зазначений об?єкт був відображений в Повідомленні про об?єкти оподаткування або об?єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП, квитанція №2 від 28.05.2021 р.). 3 метою здійснення господарської діяльності по продажу готової продукції, Позивач закуповує сировину, яку переробляє на давальницькій умові Товариство з обмеженою відповідальністю "Кіровоград Профіль" (код 33839521), згідно Договору переробки давальницької сировини на грошовій основі №1 від 09 січня 2023 року.

З матеріалів справи, суд убачає, що позивач не являється безпосереднім виробником. Натомість позивач закуповує сировину, переробляє на давальницьких умовах і продає готову продукцію. Основними постачальниками сировини є ТОВ "Євро-Модуль" (код 31017936), згідно Договору поставки №14/05/21-1 від 14.05.2021 р. та ТОВ "ЕД-МАР" (код 36960427), згідно Договору поставки №14/01/19-1 від 14.01.2019 р.

09.01.2023 року між позивачем та ТОВ "ДНК ГРУП" (надалі по тексту покупець) було укладено Договір поставки№6 (а.с.25).

Відповідно до пункту 1.1. цього Договору позивач зобов`язується поставити та передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах визначених даним Договором. Товар, асортимент, одиниці виміру, кількість, ціна визначаються у рахунках-фактурах, які є невід`ємними частинами Договору. Загальна сума Договору визначається на підставі сплачених рахунків.

Згідно пункту 2.1. Договору ціна на товар встановлюється продавцем і зазначається у відповідних рахунках-фактурах, оформлених як додатки до даного Договору, які є його невід`ємними частинами. Погодження ціни на товар зі сторони покупця є перерахування останнім коштів на розрахунковий рахунок продавця у відповідності до рахунку-фактури. Виставлення рахунку-фактури здійснюється за заявкою покупця в письмовій або усній формі. Покупець, згідно пункту 2.3. Договору здійснює 100% передоплати кожної партії Товару відповідно до виставленого Продавцем рахунку-фактури протягом 3-х банківських днів з дня його отримання. Товар, згідно пункту 3.1. Договору, повинен бути відпущений (переданий) покупцю протягом 5-ти банківських днів з моменту отримання передоплати за цей Товар.

Згідно з п. 3.2. Договору приймання товару за кількістю та якістю здійснюється Покупцем в момент отримання його від продавця.

Пункт відвантаження товару: склад продавця за адресою: АДРЕСА_1 . (п. 3.3. Договору).

Суд убачає, що 08.05.2023 року позивач виставив покупцю рахунок на оплату №317 на суму 138192,80 грн. (в тому числі ПДВ: 23032,13 грн.) (а.с.26).

Згідно видаткової накладної №283 позивач 09.05.2023 року, відвантажив (передав) наступний товар покупцю: профнастил ЛКП ПГС-15 0,4 мм; гибочні вироби з ЛКП 0,4 мм; гладкий лист ЛКП 0,4 мм; SDF 4,8*35 Саморіз для кріплення металевого профілю до дерев?яних конструкцій, п=250 шт; SWMH 4,8*19 Саморіз для кріплення металевого профілю до легких металевих конструкцій, п=250 шт ВП; профіль ЦД60 0,4 мм (а.с.27).

Оплата по рахунку №317 від 08.05.2023 р. в сумі 138192,80 грн. за товар, який був одержаний покупцем по видатковій накладній №283 від 09.05.2023 р., була здійснена покупцем 24.05.2023 року, що підтверджується заключною випискою за період з 24.05.2023 р. по 25.05.2023 р. по рахунку позивача АТ КБ "Приватбанк" (а.с.28).

Відповідно до п. 7.1. Договору поставки №6 від 09.01.2023 р. у момент виникнення податкових зобов?язань з ПДВ, в розумінні ПК України, продавець протягом строків визначених податковим законодавством з моменту настання такої події, зобов?язаний скласти та зареєструвати таку податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних незалежно від розміру ПДВ за такою податковою накладною.

Відтак, у позивача після відвантаження товару згідно Договору поставки №6 від 09.01.2023 р., рахунку №317 від 08.05.2023 р. та видаткової накладної №283 від 09.05.2023 р., виник обов?язок оформити податкову накладну та подати її на реєстрацію.

Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України позивач 09.05.2023 року за правом першої події (відвантаження товару) було склав та направив на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №27 від 09.05.2023 року на загальну суму 138192,80 грн. в тому числі ПДВ 23032,13 грн. (а.с.29).

Реєстрація податкової накладної №27 від 09.05.2023 року була зупинена, що підтверджується квитанцією (реєстраційний номер документа 9127017214 від 31.05.2023 року), згідно якої підставою зупинення вказаної накладної зазначено: "Обсяг постачання товару/послуги 7216, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (а.с.30).

Суд убачає, що позивач подав на розгляд комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області Пояснення №1/27 від 02.06.2023 р. з 12 додатками: пояснення про те, що податкова накладна сформована на підставі відвантаженого товару, що обсяг постачання відповідає обсягу продажу, первинні бухгалтерські та інші додаткові документи, які підтверджують реальність здійснення операції щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено (а.с.31-33). Був наданий Договір про переробку давальницької сировини №1 від 09.01.2023р. з ТОВ "Кіровоград Профіль", Договори про закупівлю сировини укладені з ТОВ " Євро Модуль" та ТОВ "ЕДМАР". Була надана також Таблиця даних платника податку №1 від 01.12.2017 р., яка була прийнята, що підтверджується квитанцією №2 за грудень 2017 р. реєстраційний номер документа 185407020.

При завантаженні повідомлення з додатками позивач отримав квитанцію №2 від 02.06.2023 року реєстраційний номер документа 9128943221 (а.с.34).

Після розгляду наданих позивачем пояснень та копій первинних документів відповідач-1 надіслав позивачу Повідомлення №8943233/41411203 від 06.06.2023 р. про необхідність надання додаткових пояснень та/ або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.35-37). Позивачу було запропоновано, надати додаткові пояснення та копії документів: повний пакет документів на підтвердження передачі давальницької сировини на переробку ТОВ "Кіровоград Профіль" (договір про надання послуг переробки, видаткові накладні, належним чином завірені платіжні документи тощо).

Повідомлення було надіслане в електронний кабінет, але як стверджує позивач своєчасно він його не побачив та відповідно не зміг надати додаткові пояснення до того, як термін подання сплинув.

Відтак, відповідачем було прийнято спірне рішення №9000176/41411203 від 15.06.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №27 від 09.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з неналанням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку (а.с.38-39).

Не погодившись з рішенням комісії відповідача-1, позивач 19.06.2023 року подав до Державної податкової служби України (відповідача-2) скаргу №2/27 з 14 додатками на рішення №9000176/41411203 від 15.06.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с.40-44). При подачі скарги позивачем був доданий повний пакет документів, який останній не зміг подати у встановлений термін відповідачу-1, на підтвердження передачі давальницької сировини на переробку ТОВ "Кіровоград Профіль" (код 33839521) з яким позивач співпрацює з моменту свого заснування. Було надано копії Договору переробки давальницької сировини на грошовій основі №1 від 09.01.2023 р., оборотно-сальдова відомість по рахунку 6811 за 2019-2022 роки, оборотно-сальдова відомість по рахунку 6811 за період 01.01.2023-15.06.2023 р., акт звіряння за перше півріччя 2023 р., документи на переробку січень - травень 2023 р., а саме:

- акт здачі-приймання робіт №1 від 31.01.2023 р., заключні виписки по рахунку позивача АТ КБ "Приватбанк" за період з 09.01.2023 р. - по 09.01.2023 р. та за період з 31.01.2023 р. - по 31.01.2023 р, видаткова накладна (у переробку) №1 від 16.01.2023 р. та акт приймання-передачі №1 від 16.01.2023 р. на отримання виготовлених ТМЦ. Виконано робіт на загальну суму за січень 2023 р. - 27 500,00 грн., які повністю оплачені виконавцю;

- акт здачі-приймання робіт №2 від 28.02.2023 р., заключні виписки по рахунку позивача АТ КБ "Приватбанк" за період з 09.02.2023 р. - по 09.02.2023 р. та за період з 28.02.2023 р. - по 28.02.2023 р, видаткова накладна (у переробку) №3 від 16.02.2023 р. та акт приймання-передачі №2 від 16.02.2023 р. на отримання виготовлених ТМЦ. Виконано робіт на загальну суму за лютий 2023 р. - 12 850,00 грн., які повністю оплачені виконавцю;

- акт здачі-приймання робіт №3 від 31.03.2023 р., заключні виписки по рахунку Позивача АТ КБ "Приватбанк" за період з 06.03.2023 р. - по 06.03.2023 р. та за період з 31.03.2023 р. - по 31.03.2023 р., видаткова накладна (у переробку) №2 від 16.03.2023 р. та акт приймання-передачі №3 від 16.03.2023 р. на отримання виготовлених ТМЦ. Виконано робіт на загальну суму за березень 2023 р. - 34 600,00 грн., які оплачені виконавцю в повному обсязі;

- акт здачі-приймання робіт №4 від 28.04.2023 р., заключні виписки по рахунку Позивача АТ КБ "Приватбанк" за період з 05.04.2023 р. - по 05.04.2023 р. та за період з 28.04.2023 р. - по 30.04.2023 р., видаткова накладна (у переробку) №4 від 17.04.2023 р. та акт приймання-передачі №4 від 17.04.2023 р. на отримання виготовлених ТМЦ. Виконано робіт на загальну суму за квітень 2023 р. - 28 500,00 грн., які повністю оплачені виконавцю;

- акт здачі-приймання робіт №5 від 31.05.2023 р., заключні виписки по рахунку позивача АТ КБ "Приватбанк" за період з 03.05.2023 р. - по 03.05.2023 р., за період з 12.05.2023 р. - по 13.05.2023 р., за період з 26.05.2023 р. - по 26.05.2023 р. та за період з 31.05.2023 р. - по 31.05.2023 р., видаткова накладна (у переробку) №5 від 16.05.2023 р. та акт приймання-передачі № 5 від 16.05.2023 р. на отримання виготовлених ТМЦ. Виконано робіт на загальну суму за травень 2023 р. - 53 600,00 грн., оплачені виконавцю в повному обсязі.

3 оборотно-сальдової відомості по рахунку 6811 за період 01.01.2023-15.06.2023 р., яка була надана, видно взаємовідносини Позивача з Виконавцем та "Кіровоград Профіль" (а.с.93-94).

За результатами розгляду скарги позивач отримав рішення №53084/41411203/2 від 28.06.2023 року про результати розгляду скарги щодо Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстр №9000176/41411203 від 15.06.2023 р., яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підставою зазначено: не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.46).

Проте з таким рішенням позивач не погоджується, тому звернувся до суду з цим позовом.

Отже у цій справі рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є предметом спору, який передано на розгляд адміністративного суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд керується та виходить з наступного.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 2001 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 8 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

У пункті 12 Порядку №1246 зазначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13, 14, 15 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 18 Порядку №1246 передбачено, що на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою зокрема затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктом 2 Порядку №1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;

- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;

- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;

- критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;

- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У пункті 3 Порядку №1165 наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний зокрема вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Разом з тим, у ході судового розгляду справи відповідачами не доведено, що на момент моніторингу податкової накладної №27 від 09.05.2023 року, поданої позивачем на реєстрацію в ЄРПН, той відповідав критеріям ризиковості платників податку або складені ним податкові накладні відповідали критеріям ризиковості здійснення операцій.

Попри те, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено про відповідність її пункту 1 критеріїв ризиковості здійснення операції, відповідач-1 не довів, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у цій податковій накладній, дорівнював або перевищував величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару/послуги, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного в податкових накладних, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у ЄРПН.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Формальне зазначення у Квитанції пропозиції "надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН" є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165: "пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації".

Відсутність у Квитанціях переліку документів, які необхідні контролюючому органу для розгляду питання щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН, свідчить про те, що останній надає право/можливість платнику податків надавати документи на власний розсуд, що, в свою чергу, свідчить про те, що контролюючий орган буде позбавлений можливості (не матиме права) не прийняти такі документи/відхилити чи визнати недостатніми.

Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.

Верховний Суд у постанові від 16.02.2023 у справі №380/7648/22 зазначив, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21.

З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Крім того, здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкової перевірки як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18.

Таким чином, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявність підстав для зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної №27 від 09.05.2023 року.

Між тим позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації цієї податкової накладної, все ж направив до контролюючого органу пояснення на підтвердження реальності здійснення операції.

Оцінюючи спірне рішення відповідача-1, суд виходив з того, що наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №520).

Цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та документи на підтвердження господарської операції з контрагентом.

Надані позивачем первинні документи відповідають змісту статей 187, 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу та доказовість.

Суд звертає увагу, що досліджені судом письмові докази, які подавались позивачем податковому органу як додаток до повідомлення про подання пояснень та копій документів були більш ніж цілком достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкої накладної.

Як зазначено судом вище, вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Квитанція про зупинення реєстрації ПН №27 від 09.05.2023 року, яка надіслана позивачу містила вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Проте, в подальшому відповідачем, після того, як позивач на власний розсуд підготував та подав пакет документів на підтвердження здійснення ним господарської операції відображені в ПН №27 від 09.05.2023 року, в повідомленні від 06.06.2023 ркоу зазначено про відсутність повного пакету документів на підтвердження передачі давальницької сировини на переробку ТОВ "Кіровоград Профіль" (договір про надання послуг переробки, видаткові накладні, належним чином завірені платіжні документи тощо).

Суд встановив, що вказані документи були надані позивачем разом із скаргою на спірне рішення №9000176/41411203 від 15.06.2023 року. Натомість ці документи контролюючим органом враховані не були.

З огляду на все вищевикладене, суд зазначає, що безумовний факт здійснення управлінських функцій, що пов`язані з перевіркою відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків покладено на органи ДПС, однак зупинення реєстрації податкових накладних має бути правомірним. Тому що надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Матеріали справи містять (позивачем надані) копії документів на підтвердження господарської діяльності позивача, у тому числі копії документів на підтвердження інформації, що зазначена у податковій накладній. При цьому, зазначені копії документів були надані до Повідомлень, які подавались на розгляд Комісії регіонального рівня.

При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Тому під час розгляду цієї справи суд зазначає, що не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Крім того, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності.

Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідний висновок наведено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі №500/2237/20.

Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що спірне рішення №9000176/41411203 від 15.06.2023 року прийнято необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням відповідача та вимогам чинного законодавства. А відтак, це рішення є протиправним та підлягає скасуванню. Тож позов у цій частині слід задовольнити.

Вирішуючи похідну позовну вимогу про зобов`язання відповідача-1 прийняти та зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов до таких висновків.

Частиною 3 статті 245 КАС України передбачено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Тож за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр, та здійснюється з дотриманням пункту 12 цього Порядку. При цьому перевірка наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної не проводиться.

Оскільки контролюючий орган 31.05.2023 прийняв надіслану позивачем податкову накладну №27 від 09.05.2023 року, натомість він безпідставно відмовив у її реєстрації, винісши протиправне рішення, яке судом у цій справі скасовано.

Тому з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, суд також покладає на відповідача-2 обов`язок зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

Частинами 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір в сумі 5368 грн. (а.с.16), в той час як необхідно було сплатити 2684 грн.

Враховуючи положення статті 139 КАС України та задоволення позову повністю суд дійшов висновку про те, що на користь позивача слід стягнути судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684 грн. за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Кіровоградській області, як органу, який прийняв протиправне рішення.

Керуючись статтями 9, 139, 242-246, 250, 251, 255, 268, 269, 287 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, а також зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9000176/41411203 від 15.06.2023 року, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління ДПС у Кіровоградській області, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 09.05.2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №27 від 09.05.2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР", днем її подання, а саме 31.05.2023 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2684 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.

Копію рішення суду надіслати сторонам.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Реквізити сторін:

позивач товариство з обмеженою відповідальністю "ТД КІПР" - вул. Миру, буд.20А, с. Грузьке (пн). Кропивницький район. Кіровоградська область, 27632; Код ЄДРПОУ 41411203);

відповідач-1 Головне управління ДПС у Кіровоградській області - вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006; код ЄДРПОУ ВП 43995486

відповідач-2 Державна податкова служба України - Львівська площа, 8, м. Київ, 04655; код в ЄДРПОУ 43005393.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. КАЗАНЧУК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.01.2024
Оприлюднено10.01.2024
Номер документу116153984
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/5538/23

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 16.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 08.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. КАЗАНЧУК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні