КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 січня 2024 року справа № 340/7319/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП Трак Таерс» (далі Товариство) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (далі Управління) про часткове визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду зі заявою до відповідача про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 13 червня 2023 року, яким накладено штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з податку на додану вартість у сумі 10709,16 грн, в частині штрафу 10336 грн.
Товариство пояснило, що в останній день строку, який встановлено законом, надіслало на реєстрацію 13 податкових накладних і не отримало жодної квитанції.
Вважає, що в силу прямої норми закону такі накладні є зареєстрованими.
Управління заперечило стосовно задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.60-61).
Стверджує, що податкові накладні зареєстровані за межами граничного строку.
04 вересня 2023 року судом відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.54-55).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.
Встановлені судом обставини і факти, що стали підставами звернення.
Так, 26 травня 2023 року Управління провело камеральну перевірку стосовно Товариства (а.с.66-67).
Встановлено, що платник податків несвоєчасно зареєстрував 13 податкових накладних з податку на додану вартість, які складені за період з 18 по 29 липня 2022 року (а.с.68).
Податкові накладні складені на загальну суму податку на додану вартість у 107091,66 грн (а.с.68).
Податкові накладні зареєстровані 16 серпня 2022 року (а.с.68).
13 червня 2023 року податковий орган прийняв податкове повідомлення-рішення, яким накладено штраф за несвоєчасну реєстрацію 13 податкових накладних у сумі 10709,16 грн (а.с.64-65).
Штраф застосовано на підставі приписів пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення приписів статті 201 того ж Кодексу.
Позов подано до суду 29 серпня 2023 року (а.с.51).
Позивач оскаржує податкове повідомлення-рішення в частині накладення штрафу у сумі 10366 грн щодо несвоєчасної реєстрації усіх податкових накладних, котрі складені за період з 18 по 29 липня 2022 року (а.с.1-3).
Позов не містить пояснення, чому податкове повідомлення-рішення оскаржують частково.
Товариство надало докази надсилання накладних на реєстрацію 15 серпня 2022 року (а.с.15-50).
Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.
Перш за все, з 24 лютого 2022 року в країні введено в дію воєнний стан, що триває досі (загальновідомий факт).
Приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до розділу 20 «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня того ж року.
Підрозділ 2 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 і 90 такого змісту.
« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.»
Проаналізувавши законодавчі зміни, суд зробив висновок, що парламентарі, врахувавши сувору реальність воєнного стану, пом`якшили відповідальність платників податків за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з податку на додану вартість протягом усього періоду дії воєнного стану.
Водночас встановили і інші граничні строки реєстрації податкових накладних під час дії воєнного стану (збільшили строк реєстрації).
Таким чином законодавець визначив, що стосовно правовідносин, які виникли під час дії воєнного стану, приписи пункту 90 підрозділу 2 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України заміщають (зупиняють дію) приписи пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Отже, законодавець прямо вказав, що закон (пом`якшує відповідальність) має зворотну дію у часі для усіх платників податків (застосовується до правовідносин з 24 лютого 2022 року).
Варто згадати і про правовий висновок Конституційного Суду України у рішенні від 09 лютого 1999 року у справі №1-7/99.
«Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.
Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.»
Така вказівка наявна.
Водночас суд звертає увагу і на інше.
Так, приписами пункту 11 підрозділу 10 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України встановлено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
На день прийняття податкового повідомлення-рішення приписи пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України не діяли, оскільки стосовно правовідносин, які виникли під час дії воєнного стану, їх заміщали (зупинили дію) приписи пункту 90 підрозділу 2 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України.
Тому податковий орган міг накласти штраф на підставі приписів пункту 90 підрозділу 2 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України, керуючись правовим висновком Конституційного Суду України і приписами пункту 11 підрозділу 10 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України, за порушення строків реєстрації податкових накладних, що встановлені приписами пункту 89 підрозділу 2 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України.
Так, відповідно до приписів пункту 89 підрозділу 2 розділу 20 «Перехідні положення» ПК України для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
13 податкових накладних, які складені за період з 18 по 29 липня 2022 року, зареєстрували 16 серпня 2022 року.
Тому податкові накладні зареєстровані в межах граничного строку.
Це ж виключає потребу у дослідженні питання причин затримки реєстрації податкових накладних у період з 15 по 16 серпня 2022 року, оскільки не тягне жодних юридичних наслідків.
Отже, податкове повідомлення-рішення в частині оскарження протиправне і належить скасувати (порушення приписів пунктів 2 і 3 частини 2 статті 2 КАС України).
Підсумовуючи, суд зробив висновок про задоволення позову.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору у сумі 2684 грн і витрат за надання юридичної допомоги 500 грн (а.с.4-6).
Приписами частини 7 статті 139 КАС України встановлено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Позивач дотримався цих вимог.
24 серпня 2023 року (до подання позову) уклав договір про надання юридичних послуг з ФОП ОСОБА_1 (а.с.6).
Кошти сплачено за консультацію і складання позовної заяви.
Вартість юридичних послуг склала 500 грн. (а.с.6).
28 серпня 2023 року позивач сплатив кошти (а.с.5).
Приписами частин 1 і 2 статті 134 КАС України встановлено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Отже, правничу допомогу, витрати на яку підлягають розподілу між сторонами, може надати лише адвокат.
У цьому випадку юридичні послуги надані фізичною особою-підприємцем.
Тому такі витрати не відносяться до оплати правничої допомоги в розумінні КАС України і не підлягають розподілу.
Суд розподіляє судові витрати відповідно до приписів статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 13 червня 2023 року, яким на Товариство з обмеженою відповідальністю «Топ Трак Таерс» накладено штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з податку на додану вартість у сумі 10709,16 грн, в частині штрафу 10336 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Топ Трак Таерс» судові витрати у сумі 2684 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2024 |
Оприлюднено | 10.01.2024 |
Номер документу | 116154070 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні