ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 січня 2024 рокусправа № 380/15985/23
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Приватного закладу освіти "МрійДій" про стягнення адміністративно-господарських санкцій, -
в с т а н о в и в :
Львівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Приватного закладу освіти "МрійДій" (далі - відповідач), в якому просить :
стягнути з відповідача на користь Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю 414671,59 грн адміністративно господарських санкцій та пені за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.
Ухвалою від 17.07.2023 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків. Позивач вимоги ухвали виконав.
Ухвалою від 01.08.2023 відкрите спрощене провадження у справі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Львівським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у автоматизованому режимі, за допомогою програмного комплексу «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності, сформовано та підписано розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі розрахунок АГС) та направлено такий розрахунок Відповідачу. Згідно отриманої інформації: - Середньооблікова кількість штатних працівників: 94 осіб; - Середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність: 0 осіб; - Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю: 4 осіб Відповідно норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю протягом звітного 2022 року Відповідачем не виконано на 4 осіб.
Відповідачу за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю нараховано адміністративно-господарські санкції відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону в сумі 392 087,36 грн. Оскільки, Відповідачем самостійно не сплачено суму АГС у строки встановлені законодавством, йому нарахована пеня на підставі ч. 2 ст. 20 Закону та Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007 № 233, яка становить 22 584,23 грн.
Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.
Відповідач надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що у Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, за 2022 рік, на який посилається позивач, у графі (01) «середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік» зазначено - 94 особи, а в графі (03) «норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення), одиниць» зазначено - 4 особи. Проте середньооблікова чисельність облікового складу за 2022 рік в ПЗО «МрійДій» становить: (3 + 97 + 108 + 112 + 122 + 113) осіб / 12 місяців = 46,25 осіб, що за правилами заокруглення до цілого визначається в бік зменшення, тобто середньооблікова кількість штатних працівників ПЗО «МрійДій» за 2022 рік становить - 46 осіб. Отже, у розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій позивач в рядку (01) вказав неправильну середньооблікову кількість штатних працівників за рік - 94 особи, замість правильної чисельності - 46 осіб. У зв`язку з наведеним, зазначений у графі (03) розрахунку позивача норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю є помилковим та не ґрунтується на нормах закону.
Так, у розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій позивач в рядку (03) вказав неправильний норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 4 особи, замість правильного нормативу - 2 особи = 4% * 46 осіб - середньооблікова чисельність облікового складу за 2022 рік в ПЗО «МрійДій».
Стверджує, що ПЗО «МрійДій» було виконано у 2022 році вказаний норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю. Згідно з наказом ПЗО «МрійДій» №79-к від 12.08.2022 р. «Про прийняття на роботу» ОСОБА_1 , який є особою з інвалідністю третьої групи, прийнято на посаду завідувач господарства з 15.08.2022. Наявність у ОСОБА_1 третьої групи інвалідності підтверджується довідкою до акта огляду медико- соціальною експертною комісією серія 12 ААВ № 051721 від 29.04.2022 р. Згідно з наказом ПЗО «МрійДій» №66-к від 12.08.2022 «Про прийняття на роботу» ОСОБА_2 , який є особою з інвалідністю третьої групи, прийнято на посаду вчитель інформатики з 15.08.2023. Наявність у ОСОБА_2 третьої групи інвалідності підтверджується довідкою до акта огляду медико- соціальною експертною комісією серія 12 ААВ № 073406 від 15.12.2021 р.
Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.
Позивач не скористався правом подання відповіді на відзив.
Розглянувши наявні в матеріалах справи документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
Львівським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у автоматизованому режимі, за допомогою програмного комплексу «Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю» Централізованого банку даних з проблем інвалідності, сформовано та підписано розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі розрахунок АГС) та направлено такий розрахунок Відповідачу. Згідно отриманої інформації: - Середньооблікова кількість штатних працівників: 94 осіб; - Середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність: 0 осіб; - Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю: 4 осіб.
Відповідачу за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю нараховано адміністративно-господарські санкції відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону в сумі 392 087,36 грн. Оскільки, Відповідачем самостійно не сплачено суму АГС у строки встановлені законодавством, йому нарахована пеня на підставі ч. 2 ст. 20 Закону та Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007 № 233, яка становить 22 584,23 грн.
Оскільки відповідач добровільно на сплатив штрафну санкцію та пеню, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Частиною 3 статті 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21 березня 1991 року № 875-XII (далі Закон № 875-XII) встановлено обов`язок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Статтею 19 Закону № 875-XII, у редакції на час виникнення спірних правовідносин, передбачено наступне.
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленогочастиною першоюцієї статті та з урахуванням вимогстатті 18цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
У межах зазначеного нормативу здійснюється також працевлаштування осіб з інвалідністю внаслідок психічного розладу відповідно доЗакону України"Про психіатричну допомогу".
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно зчастиною першоюцієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно зчастиною першоюцієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленогочастиною першоюцієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.
Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.
Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно зчастиною першоюцієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно достатті 20цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Відповідач стверджує, що позивач неправильно розрахував середньооблікову чисельність штатних працівників, що мало наслідком неправильне визначення нормативу робочих місць для установи:
- у розрахунку позивача середньооблікова чисельність штатних працівників 94 особи, норматив робочих місць 4;
- у розрахунку відповідача середньооблікова чисельність штатних працівників 46 осіб, норматив робочих місць 2.
Із приводу цього суд зауважує наступне.
Як зазначено вище ст. 19 Закону № 875-XII норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю встановлюється у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.
Середньооблікова кількість штатних працівників обраховується відповідно до положень Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286, (далі - Інструкція №286).
Відповідно до п. 1.10. Інструкції №286 форми державних статистичних спостережень складаються точно за встановлений календарний звітний період; місяць, квартал, період з початку року або пік. Місячний звіт складається за період з першого до останнього (включно) числа звітного місяця, квартальний звіт - за період з 1 січня до останнього (включно) числа третього місяця звітного кварталу, річний - за період з 1 січня по 31 грудня.
Згідно з п. 2.1. Інструкції №286 в облікову кількість штатних працівників включаються усі наймані працівники, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше, а також власники підприємства, якщо, крім доходу, вони отримували заробітну плату на цьому підприємстві.
При цьому, не включаються до облікової кількості штатних працівників такі категорії; прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств (п. 2.6.1 Інструкції №286).
Середньооблікова чисельність працівників за період з початку року (в тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4, ... |2 (п. 3.2.5. Інструкції №286).
Отже, середньооблікову чисельність працівників облікового складу за рік для цілей застосування ч.1 ст. 19 ЗУ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» правильно визначати шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на 12 (кількість місяців в одному році).
Судом встановлено, що Приватний заклад освіти «МрійДій» був створений та почав свою діяльність 18 січня 2022 року (згідно з публічно доступними даними, що містяться в ЄДР).
Відповідачем у 2022 році протягом 3 та 4 кварталів подавалися в електронному вигляді, зокрема, «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» (Додаток 1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску).
У рядку 21 вказаних вище Відомостей (ознака наявності трудової книжки) відповідачем було зазначено інформацію за кожен місяць 3-го і 4-го кварталів 2022 року, де було вказано про ознаку наявності трудової книжки 1-«так», 0-«ні». Фактично відповідачем у вказаних звітах було зазначено відомості про працюючих штатних працівників (із заведенням трудової книжки) в кожному місяці 3-го і 4-го кварталів 2022 року, а саме:
- у липні 2022 року - по 3 особам, у серпні 2022 року - по 97 особам, у вересні 2022 року - по 108 особам в рядку, у жовтні 2022 року - по 112 особам, у листопаді 2022 року - по 122 особам, у грудні 2022 року - по 113 особам.
З наведеного слідує , що середньооблікова чисельність облікового складу за 2022 рік в ПЗО «МрійДій» становить: (3 + 97 + 108 + 112 + 122 + 113) осіб / 12 місяців= 46,25 осіб, що за правилами заокруглення до цілого визначається в бік зменшення, тобто середньооблікова кількість штатних працівників ПЗО «МрійДій» за 2022 рік становить - 46 осіб.
Отже, у розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій позивач в рядку (01) вказав неправильну середньооблікову кількість штатних працівників за рік - 94 особи, замість правильної чисельності - 46 осіб.
Відповідач стверджує, що у поданих в 2022 році «Відомостях про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» за 2-й і 3-й місяці 3-го кварталу 2022 року та за 4-й квартал 2022 року, було неправильно зазначено код категорії застрахованих осіб в рядку (08) «Код категорії застрахованої особи», а саме: у рядку (08) по працівникам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які є особами з інвалідністю, замість коду категорії застрахованої особи «2» було помилково зазначено код категорії застрахованої особи «1».
Після виявлення вказаних помилок, ПЗО «МрійДій» протягом 07-08 серпня 2023 року було подано до Головного управління ДПС у Львівській області уточнюючі звіти «Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» з «Відомостями про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення Застрахованим особам» за 2-й і 3-й місяці 3-го кварталу 2022 року та за 4-й квартал 2022 року.
Матеріали справи містять докази подання уточнюючих звітів: Квитанції №2.
Судом встановлено, що згідно із наказом ПЗО «МрійДій» №79-к від 12.08.2022 р. «Про прийняття на роботу» ОСОБА_1 , який є особою з інвалідністю третьої групи, прийнято на посаду завідувач господарства з 15.08.2022, про що зроблений відповідний запис у трудовій книжці серія НОМЕР_1 .
Наявність у ОСОБА_1 третьої групи інвалідності підтверджується довідкою до акта огляду медико- соціальною експертною комісією серія 12 ААВ № 051721 від 29.04.2022.
Також згідно з наказом ПЗО «МрійДій» №66-к від 12.08.2022 «Про прийняття на роботу» ОСОБА_2 , який є особою з інвалідністю третьої групи, прийнято на посаду вчитель інформатики з 15.08.2023, про що зроблений відповідний запис у трудовій книжці серія НОМЕР_2 .
Наявність у ОСОБА_2 третьої групи інвалідності підтверджується довідкою до акта огляду медико- соціальною експертною комісією серія 12 ААВ № 073406 від 15.12.2021 р..
Відповідно до уточнюючих звітів «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» (Додаток 1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску) за 2-3 місяці 3-го кварталу та за 4-й квартал 2022 року, в звітному 2022 році ОСОБА_1 і ОСОБА_2 працювали до кінця року.
Відтак судом встановлено, що середньооблікова чисельність працівників облікового складу за рік у ПЗО «МрійДій» становить 46 осіб, а 4% - 2 особи.
Також протягом 2022 у ПЗО «МрійДій» були працевлаштовані дві особи з інвалідністю ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Суд зауважує, що вказані обставини не були враховані позивачем під час обрахунку штрафних санкцій, відтак нарахована позивачем ПЗО «МрійДій» сума 414671,59 грн адміністративно господарських санкцій та пені за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю є необґрунтованою та стягненню не підлягає.
Відповідно до положеньстатті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другоїстатті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Позивач суб`єкт владних повноважень не спростував жодним чином аргументи відповідача щодо неправомірності розрахунку штрафних санкцій.
Враховуючи наведене, суд відмовляє у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМорська Галина Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2024 |
Оприлюднено | 10.01.2024 |
Номер документу | 116154131 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні