Ухвала
від 28.12.2023 по справі 991/11133/23
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

Справа № 991/11133/23

Провадження 1-кс/991/11223/23

У Х В А Л А

28.12.2023 м. Київ

Слідча суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 , у відкритому судовому засіданні, за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2 , представника скаржника - адвоката ОСОБА_3 ,

в с т а н о в и л а:

1.22.12.2023 громадська організація «НАРОДНЕ КОЛО» (далі - ГО «НАРОДНЕ КОЛО»), в особі керівника ОСОБА_4 , засобами поштового зв`язку звернулась до Вищого антикорупційного суду (далі - суд, ВАКС) зі скаргою на бездіяльність уповноваженої особи Національного антикорупційного бюро України (далі - НАБУ), передбачену п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, оскільки така не внесла відомості про кримінальне правопорушення за заявою ГО «НАРОДНЕ КОЛО») до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР) та не надала заявнику витяг з ЄРДР.

2.26.12.2023 скарга надійшла до ВАКС та згідно з протоколом автоматичного визначення слідчого судді, була передана на розгляд слідчій судді ОСОБА_1 .

3.Адвокат ОСОБА_3 в судовому засіданні підтримав скаргу та просив її задовольнити.

4.НАБУ свого представника у судове засідання не направило. Оскільки, КПК України не встановлює перешкод для розгляду скарги у випадку не прибуття представника суб`єкта, дії або бездіяльність якого оскаржується, слідча суддя вважає за можливе розглянути таку скаргу.

5.Заслухавши представника скаржника, дослідивши скаргу, слідча суддя дійшла висновку про необхідність відмови у її задоволенні, з огляду на таке.

6.Скарга, з урахуванням доводів адвоката ОСОБА_3 у судовому засіданні, мотивована тим, що 07.10.2023 керівник ГО «НАРОДНЕ КОЛО» ОСОБА_4 звернувсь до НАБУ із заявою про вчинення кримінальних правопорушень, у якій зазначив, що за результатами опрацювання інформації, розміщеної в засобах масової інформації, а також аналізу даних з відкритих джерел, ГО «НАРОДНЕ КОЛО» встановлено, що суддею Господарського суду м. Києва ОСОБА_5 у період, що передував 2021 року, були набуті активи на суму понад 760 000,00 доларів США, які значно перевищують його законні доходи, а також з метою їх приховування суддею ОСОБА_5 умисно вносились завідомо недостовірні відомості до декларацій особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції», які відрізняються від достовірних на суму понад 4 000 прожиткових мінімуми для працездатних осіб.

7.Такі діяння, на переконання скаржника, містять ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 366-2, ч. 1 ст. 368-5 КК України.

8.З матеріалів скарги слідчою суддею встановлено, що названа заява ГО«НАРОДНЕ КОЛО», зареєстрована НАБУ 08.11.2023, однак відомості за такою до ЄРДР внесені не були.

9.Виходячи з наведеного, слідча суддя доходить висновку, що скарга подана особою, яка має право подавати таку скаргу.

10.Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України на досудовому провадженні може бути оскаржена бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами статті 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк, - заявником, потерпілим, його представником чи законним представником, підозрюваним, його захисником чи законним представником, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, володільцем тимчасово вилученого майна, іншою особою, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування.

11.Отже, бездіяльність, яка підлягає оскарженню відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, передбачає три обов`язкові ознаки: (1) прокурор, слідчий (детектив) наділені обов`язком вчинити певну процесуальну дію; (2) така процесуальна дія має бути вчинена у визначений КПК строк; (3) відповідна процесуальна дія прокурором, слідчим (детективом) у встановлений строк не вчинена. Тобто, наведена норма дозволяє оскаржити слідчому судді не будь-яку бездіяльність, а лише ту, що стосується обов`язків, строк виконання яких чітко регламентований кримінальним процесуальним законом.

12.Відповідно до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.

13.Ознакам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, відповідає бездіяльність, яка виникає внаслідок невиконання вимог ч. 1 ст. 214 КПК України.

14.Отже, оскаржена ГО «НАРОДНЕ КОЛО» бездіяльність відповідає ч. 1 ст. 303 КПК України.

15.Водночас, ухвалою слідчого судді від 28.12.2023, занесеною до журналу судового засідання, постановлено поновити скаржнику строк на оскарження відповідної бездіяльності.

16.Згідно із ч. 1 ст. 306 КПК України скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого, дізнавача чи прокурора розглядаються слідчим суддею місцевого суду, а в кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - слідчим суддею Вищого антикорупційного суду.

17.У силу ч. 2 ст. 33-1 КПК України слідчі судді Вищого антикорупційного суду здійснюють судовий контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду відповідно до частини першої цієї статті.

18.Остання встановлює, що Вищому антикорупційному суду підсудні кримінальні провадження стосовно корупційних кримінальних правопорушень, передбачених в примітці ст. 45 КК України (статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410 КК України, у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, та кримінальні правопорушення, передбачені статтями 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368-369-2 КК України), а також статтями 206-2, 209, 211, 366-2, 366-3 КК України. Водночас, повинна бути наявна хоча б одна з умов, передбачених пунктами 1-3 ч. 5 ст. 216 КПК України.

19.Так, абз. 5 п. 1 ч. 5 ст. 216 КПК України передбачено таку умову, як вчинення кримінальних правопорушень суддею (крім суддів Вищого антикорупційного суду), суддею Конституційного Суду України, присяжним (під час виконання ним обов`язків у суді), Головою, заступником Голови, членом, інспектором Вищої ради правосуддя, Головою, заступником Голови, членом, інспектором Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

20.Отже, скарга, з огляду на повідомлення про вчинення суддею Господарського суду м. Києва ОСОБА_5 кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 366-2, ч. 1 ст. 368-5 КК України, підлягає розгляду в цьому суді.

21.На підставі викладеного, скарга відповідає вимогам ст. 303, ч. 1 ст. 306 КПК України.

22.Поряд з цим, слідча суддя зауважує, що для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР заявник у повідомленні про кримінальне правопорушення має зазначити конкретні, відомі йому обставини об`єктивної сторони такого правопорушення (яке саме кримінальне правопорушення відбулось, де, коли, в чому полягало, які особи, причетні до його скоєння тощо). Такі обставини можуть бути неповними (в силу недостатньої обізнаності заявника, неочевидності вчинення кримінального правопорушення, з огляду на початкову стадію сприйняття та дослідження цих подій чи з інших причин), але в той же час достатніми для попередньої кваліфікації реєстраторами ЄРДР такого діяння саме як кримінального правопорушення (кваліфікації за статтею, частиною статті Кримінального кодексу України).

23.Якщо ж зі змісту повідомлення про кримінальне правопорушення є очевидним, що обставини, викладені в ньому, не свідчать про те, що існує ймовірність вчинення будь-якого кримінального правопорушення і ці обставини для отримання зазначеного вище висновку не потребують перевірки засобами кримінального процесу або в силу його занадто абстрактного характеру неможливо встановити ні попередню кваліфікацію кримінального правопорушення, ні предмет, межі та напрямок досудового розслідування, яке ініціюється заявником, то такі повідомлення не мають вноситися до ЄРДР.

24.Тобто, реєстрації в ЄРДР підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті, які містять достатні відомості про кримінальне правопорушення та можуть об`єктивно свідчити про вчинення такого кримінального правопорушення.

25.Такі висновки узгоджуються з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30.09.2021 (справа № 556/450/18), у якій зазначено: «...слідчий, прокурор після прийняття та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, виходячи з їх змісту, має перевірити достатність даних, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, за наслідками чого ним приймається рішення про початок досудового розслідування шляхом внесення відповідних відомостей до ЄРДР. Таким чином, підставою початку досудового розслідування є не будь-які прийняті та зареєстровані заяви, повідомлення, а лише ті з них, з яких вбачаються вагомі обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, короткий виклад яких разом із прізвищем, ім`ям, по-батькові (найменуванням) потерпілого або заявника, серед іншого, вноситься до ЄРДР...».

26.Слідча суддя враховує, що особа, яка звертається із заявою про вчинення кримінального правопорушення, може не володіти докладною інформацією про його обставини, втім, таке повідомлення має містити відомості про існування обставин, які прямо чи опосередковано можуть свідчити про наявність ознак вчиненого кримінального правопорушення. Заявник не має обов`язку доводити факт вчинення кримінального правопорушення, однак наведення фактичних обставин, які спонукають його вважати, що кримінальне правопорушення було вчинене, є ознакою обґрунтованості повідомлення та надає можливість їх перевірити.

27.Однак, на переконання слідчої судді, заява ГО «НАРОДНЕ КОЛО» не містить обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінальних правопорушень.

28.Так, зі змісту заяви про вчинення кримінальних правопорушень слідчою суддею встановлено, що викладена у ній інформація отримана із загальнодоступних джерел інформації та з матеріалів журналістського розслідування, що також підтвердив у судовому засіданні представник скаржника. Водночас, зі списку таких джерел встановлено, що лише два з них є офіційними держаними реєстрами, які містять достовірні дані. Однак відомості таких не свідчать про вчинення кримінального правопорушення. А в решті, висновки про ймовірне незаконне збагачення та декларування недостовірної інформації суддею ОСОБА_5 зроблені заявником на основі аналізу інформації з ряду інтернет-ресурсів, достовірність інформації на яких неможливо перевірити.

29.Слід зазначити, що слідча суддя у судовому засіданні пропонувала представнику скаржника зазначити фактичні дані для обґрунтування викладених у заяві обставин, однак він відмовився, покликаючись на те, що орган досудового розслідування зобов`язаний проводити розслідування на підставі зазначених у заяві відомостей, додаткові дані не бажав надавати, зазначив, що слідча суддя має прийняти рішення на підставі зазначених відомостей.

30.Отже, викладені у заяві ГО «НАРОДНЕ КОЛО» твердження про вчинення кримінальних правопорушень є лише припущеннями заявника, зробленими ним на підставі інформації, отриманої із засобів масової інформації та відкритих даних, водночас, зазначені ним обставини не ґрунтуються на конкретних даних, які прямо чи опосередковано можуть свідчити про наявність ознак вчинення кримінальних правопорушень та давали б змогу попередньо кваліфікувати діяння саме як кримінальні правопорушення.

31.Натомість, самих лише абстрактних припущень про можливе вчинення кримінальних правопорушень, викладених у заяві, недостатньо для того, щоб розпочати досудове розслідування, оскільки підставою для початку досудового розслідування є фактичні дані та конкретні обставини, які свідчать про вчинення кримінального правопорушення.

32.З огляду на наведене, обставини, викладені в заяві, не потребують перевірки засобами кримінального процесу.

33.До того ж, слідча суддя звертає увагу, що після внесення відомостей до ЄРДР органом досудового розслідування мають проводитись слідчі дії, необхідні для встановлення обставин вчинення кримінального правопорушення, які передбачають обов`язкове втручання в права та свободи особи у тій чи іншій степені. Водночас, здійснення такого на основі припущень, без наявності об`єктивних даних, які б вказували на чинення кримінального правопорушення, є недопустимим.

34.Окрім того, слідча суддя зазначає, що розміщення різного роду інформації на інтернет ресурсах жодним чином не контролюється, а отже таке може здійснюватися шляхом поширення неправдивих відомостей, зокрема, і з метою помсти судді за прийняте рішення, водночас, внесення відомостей до ЄРДР та здійснення досудового розслідування на підставі таких даних призведе до неефективного використання ресурсів органу досудового розслідування, як людських, так і матеріальних, а головне, посягатиме на незалежність судді, що неприпустиме у правовій державі.

35.Отже, оскільки викладене скаржником не містить відомостей про вчинення кримінального правопорушення, відсутня і бездіяльність уповноваженої особи НАБУ щодо невнесення відомостей до ЄРДР та надання витягу із ЄРДР.

36.На підставі наведеного, слідча суддя вважає, що наявні підстави, для відмови у задоволенні скарги.

З огляду на викладене, керуючись статтями ст. 214, 303, 307, 371-372, 482-2 КПК України, слідча суддя

п о с т а н о в и л а:

Відмовити у задоволенні скарги на бездіяльність уповноваженої особи НАБУ.

Ухвала може бути оскаржена до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Слідча суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено11.01.2024
Номер документу116165773
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —991/11133/23

Ухвала від 28.12.2023

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Федорак Л. М.

Ухвала від 28.12.2023

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Федорак Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні