Постанова
від 08.01.2024 по справі 400/4737/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 січня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/4737/23Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції:

м. Миколаїв;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

24.08.2023 року;

Головуючий в 1 інстанції: Фульга А.П.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Єщенка О.В.

суддів Крусяна А.В.

Яковлєва О.В.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 серпня 2023 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 31.03.2023 року №336825.

В обґрунтування позову зазначено, що висновки органу контролю з безпеки на транспорті про порушення позивачем вимог законодавства про автомобільний транспорт, що виразилось у не наданні водієм документу про перевірку технічного стану транспортного засобу та підтвердженість справності транспортного засобу, не відповідають дійсності. Позивач наголошує на тому, що на вимогу контролюючого органу водієм представлено належним чином засвідчену копію протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу, який не був врахований перевіряючим з причини не наданого такого документа в оригіналі.

Наведені обставини, а також те, що позивач не був завчасно повідомлений про розгляд справи про правопорушення, чим був позбавлений можливості надати докази в підтвердження своєї невинуватості, свідчать про повну необґрунтованість та неправомірність застосування адміністративно-господарського штрафу, наявність безумовних підстав для скасування оспорюваної постанови відповідача.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 серпня 2023 року адміністративний позов задоволено.

Суд визнав протиправною та скасував постанову Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті №336825 від 31.03.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» судові витрати в розмірі 2684 грн.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що мати при собі протокол про перевірку транспортного засобу входить до прямого обов`язку водія, передбаченого статтею 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» та Положенням №340 і Інструкції №385.

Водночас, оскільки дотримання вказаних вимог законодавства позивач підтвердив під час судового розгляду справи та довів неможливість пред`явити ці матеріали контролюючому органу при вирішенні питання про наявність/відсутність підстав для притягнення Товариства до відповідальності внаслідок не забезпечення Відділом його участі у розгляді справи, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість адміністративно-господарського штрафу та наявність підстав для скасування оспорюваної постанови відповідача.

В апеляційній скарзі Державна служба України з безпеки на транспорті, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить рішення суду скасувати та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи і помилково не враховано, що автомобільний перевізник та водії зобов`язані пред`являти особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються автомобільні перевезення. Отже, відсутність у водія на момент проведення перевірки передбачених законодавством документів становить склад правопорушення та створює підстави для застосування адміністративно-господарського штрафу.

При цьому, судом першої інстанції необґрунтовано залишено поза увагою те, що формування та збір документів для перевезення завершується на початку руху і мають бути наявними у водія під час перевірки, тобто саме на місці перевірки мають бути надані первинні документи, інші документи, на підставі яких здійснюється перевезення та саме на підставі цих документів, а не складених в інший час і наявних поза межами місця події, встановлюються фактичні обставини. Носієм доказової інформації щодо встановлених обставин є документи контролю, що складаються контролюючим органом акти, довідки, якими засвідчується наявність/відсутність обов`язкових під час здійснення автомобільного перевезення матеріалів. Надання суду документів, не пред`явлених під час контролю, не може спростовувати висновки перевірки та обставини, зафіксовані у відповідному акті.

У визначений апеляційним судом строк відзив на апеляційну скаргу від Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» не надійшов.

Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, згідно Тимчасового реєстраційного талону Серії ХХР №005591 в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» знаходиться транспортний засіб Mercedes-benz, модель SPRINTER, тип Автобус, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

06.02.2023 року о 11:20 год., на автомобільній дорозі М-05, Київ-Одеса, км 452 + 811, с. Дачне, старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Дячком М.С., відповідно до направлення на рейдову перевірку від 02.02.2023 року №06/в, проведено перевірку транспортного засобу марки Mercedes-benz SPRINTER, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , з питання додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, за результатом якої складено акт №35/345.

Зазначеною перевіркою зафіксовано не надання водієм ОСОБА_1 оформленого протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.

Згідно матеріалів перевірки, водієм пред`явлено Протокол перевірки технічного стану транспортного засобу Серії ВС №819640, складений 27.05.2022 року. У вказаному протоколі зазначено про технічну справність транспортного засобу Mercedes-benz SPRINTER, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , та визначено дату чергового проходження обов`язкового технічного контролю не пізніше 27.11.2022 року.

За висновком рейдової перевірки, автомобільним перевізником допущено порушення вимог статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачається абзацем 3 частини 1 статті 60 цього Закону, а саме здійснення перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки: протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.

Із актом перевірки ознайомлено водія, яким матеріали перевірки підписано без зауважень чи будь-яких пояснень.

Листом від 06.03.2023 року за №13912/32/24-23 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» оформлено запрошення на розгляд справи про правопорушення законодавства про автомобільний транспорт, яке одержано уповноваженою особою від підприємства під розпис у цей же день.

Розглянувши матеріали перевірки, Відділ державного нагляду (контролю) в Миколаївській області Державної служби України з безпеки дійшов висновку про вчинення Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абзацем 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», та вчинене 02.02.2023 року на автомобільній дорозі М-05, Київ-Одеса, км 452 + 811.

За результатом розгляду справи про правопорушення Відділом винесено постанову від 31.03.2023 року №336825, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн.

Не погоджуючись із накладенням стягнення, посилаючись на його необґрунтованість та неправомірність, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів виходить з наступного.

Основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг (частина 1 статті 5 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року №2344-ІІІ).

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт. визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567.

За правилами пункту 2 Порядку від 08.11.2006 року №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Згідно із пунктом 15 Порядку від 08.11.2006 року №1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, у тому числі, виключно:

наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

У пунктах 20, 21, 25 Порядку від 08.11.2006 року №1567 передбачено, що виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Слід враховувати, що відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Згідно із пунктами 4, 5, 8, 9 Положення від 11.02.2015 року №103 основними завданнями Укртрансбезпеки є, у тому числі:

здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті.

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті;

проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт.

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Укртрансбезпека під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з іншими державними органами, допоміжними органами і службами, утвореними Президентом України, тимчасовими консультативними, дорадчими та іншими допоміжними органами, утвореними Кабінетом Міністрів України, органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, громадськими спілками, профспілками та організаціями роботодавців, відповідними органами іноземних держав і міжнародних організацій, а також підприємствами, установами та організаціями.

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року №2344-ІІІ, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Статтею 34 Закону України від 05.04.2001 року №2344-ІІІ передбачено, що автомобільний перевізник повинен, серед іншого:

виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;

забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;

забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;

забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;

забезпечувати безпеку дорожнього руху;

забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Статтею 39 Закону України від 05.04.2001 року №2344-ІІІ визначено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Таким чином, законодавцем при визначенні документів для здійснення перевезень не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Так, відповідно до статті 35 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 року №3353-XII транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов`язковому технічному контролю відповідно до цієї статті.

На кожний транспортний засіб, що пройшов обов`язковий технічний контроль і визнаний технічно справним, суб`єкт проведення обов`язкового технічного контролю складає протокол перевірки його технічного стану, який видається водію транспортного засобу. У протоколі зазначається строк чергового проходження обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до періодичності проходження, встановленої частиною восьмою цієї статті.

За присами статті 37 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 року №3353-XII та пункту 31.3 Правил дорожнього руху забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством, якщо вони не пройшли обов`язковий технічний контроль.

Також, за визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку від 30.01.2012 року №137 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), протокол перевірки технічного стану - документ, що засвідчує позитивні результати проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу і містить інформацію, необхідну для його ідентифікації.

Відповідно до положень пункту 18 Порядку від 30.01.2012 року №137 у разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу виконавець складає протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. Паперова копія протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу видається замовнику (водію). На вимогу замовника (водія) паперова копія виготовляється та видається на бланку протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.

У разі негативного результату або невідповідності даних у реєстраційних документах на транспортний засіб даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4, який видається замовнику (водію). У разі встановлення незначної невідповідності технічного стану транспортного засобу дозволяється експлуатація транспортного засобу протягом трьох робочих днів з дати видачі акта невідповідності технічного стану транспортного засобу.

Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України від 05.04.2001 року №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Аналіз наведених норм показав, що державний контроль за додержанням автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт направлений, у тому числі, на дотримання цими суб`єктами вимог законодавства про автомобільний транспорт.

В обов`язок автомобільного перевізника та водія покладено мати та пред`являти посадовим особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються автомобільні перевезення, у тому числі, але без виключення, протокол перевірки технічного стану транспортного засобу.

Виходячи з обставин справи, під час перевірки органу контролю наданий протокол перевірки технічного стану транспортного засобу Серії ВС №819640, складений 27.05.2022 року, яким визначено про технічну справність транспортного засобу Mercedes-benz SPRINTER, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 . Разом з цим, у протоколі передбачено дату чергового проходження обов`язкового технічного контролю не пізніше 27.11.2022 року.

Таким чином, є правильними висновки посадової особи про те, що на момент перевірки водієм не було пред`явлено протокол проходження обов`язкового технічного контролю вказаним транспортним засобом. Наведені висновки під час перевірки не заперечувались водієм та не спростовувались будь-якими іншими матеріалами.

Висновок суду першої інстанції про можливість прийняти до уваги протокол перевірки технічного стану транспортного засобу, оформленого 06.02.2023 року, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки цей документ на момент рейдерової перевірки був відсутній у водія та не підтверджує його наявність (дійсність) саме на момент контролю у сфері безпеки на транспорті.

Не знаходять свого обґрунтованого підтвердження і висновки суду про не забезпечення Відділом участі позивача у розгляді справи про правопорушення, оскільки, як свідчать відомості листа від 06.03.2023 року за №13912/32/24-23, відповідне запрошення на розгляд справи Товариством одержано у цей же день.

З огляду на те, що висновки відповідача підтверджені належними і допустими доказами, під час притягнення позивача до відповідальності відповідач діяв з дотриманням чинного законодавства, у межах своїх повноважень та обґрунтовано, колегія суддів не може погодитись із наявністю підстав для задоволення позову та скасування рішення суб`єкта владних повноважень.

Враховуючи викладене, оскільки висновки суду першої інстанції не відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також обставинам справи, колегія суддів вважає, що рішення суду відповідно до статті 317 КАС України підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Відповідно до приписів ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті задовольнити.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 серпня 2023 року скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС СЕРВІС» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її прийняття, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: А.В. Крусян

О.В. Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.01.2024
Оприлюднено11.01.2024
Номер документу116184314
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —400/4737/23

Постанова від 08.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 24.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Фульга А. П.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Фульга А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні