Рішення
від 17.08.2021 по справі 905/1020/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.08.2021р. м.Харків Справа № 905/1020/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,

розглянувши справу № 905/1020/21

за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз»

до відповідача Виконавчого комітету Сартанської селищної ради

про стягнення 11 793,75 грн.,

без повідомлення (виклику) представників сторін

Суть спору: ПАТ «Маріупольгаз» звернулося до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Виконкому Сартанської селищної ради суми компенсації вартості неврегульованого небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем зобов`язання щодо здійснення компенсації вартості небалансу природного газу, який виник внаслідок несанкціонованого відбору ним природного газу в обсязі 0,620 тис. куб. м. за період з 01.01.2021р. по 19.01.2021р., та який віднесено оператором ГТС на небаланс позивача, як оператора ГРС.

07.06.2021р. господарським судом постановлено ухвалу, якою відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

29.06.2021р. за вх. № 13997/21 господарський суд одержав письмові пояснення відповідача, в яких останній визнав позовні вимоги в повному обсязі з посиланням на те, що несвоєчасне укладення договору на постачання природного газу обумовлено проведенням двічі процедури закупівлі природного газу та затвердженням кошторису на 2021 рік лише 29.01.2021р. При цьому, відповідач пояснив, що перша закупівля зі строком прийому пропозицій з 30.12.2020р. по 05.01.2021р. не відбулась через відсутність учасників закупівлі, у зв`язку з чим оголошено повторну закупівлю зі строком прийому пропозицій з 13.01.2021р. по 18.01.2021р., за результатами якої 03.02.2021 з ТОВ «Ритейл Сервіс» укладено договір на постачання природного газу з подальшою реєстрацією відповідача в реєстрі постачальника на інформаційній платформі.

17.08.2021р. господарським судом ухвалено рішення у цій справі (складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення).

Справа розглянута з перевищенням строку, встановленого ст. 248 ГПК України, з урахуванням перебування судді Ніколаєвої Л.В. у відпустці з 03.08.2021р. по 16.08.2021р.

Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив:

26.12.2019р. між ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (оператор) та ПАТ «Маріупольгаз» (замовник, позивач) укладено договір транспортування природного газу №1910000185/08/640-19 (далі договір транспортування природного газу), відповідно до умов п. 2.1 якого оператор надає замовнику послугу транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість такої послуги та плат (за їх наявності), які виникають при його виконанні.

Послуги надаються на умовах, визначених у кодексі, з урахуванням особливостей, передбачених цим договором. Замовник погоджується з тим, що обов`язковою умовою надання послуги є доступ замовника до інформаційної платформи на підставі Правил надання доступу до інформаційної платформи, розміщених на веб-сайті оператора. Підписанням цього договору замовник підтверджує, що він ознайомлений із Правилами надання доступу до інформаційної платформи, розміщеними на веб-сайті оператора, та надає згоду на їх застосування та дотримання. Замовник усвідомлює, що порушення ним зазначених Правил позбавляє його права пред`являти претензії до оператора з приводу якості послуги та покладає на нього зобов`язання із відшкодування оператору шкоди або збитків, завданих такими діями або бездіяльністю замовника (п. 2.2. договору транспортування природного газу).

Взаємовідносини між замовником та оператором при забезпеченні (замовленні, наданні, супроводженні) послуг транспортування за цим договором здійснюється сторонами через інформаційну платформу оператора відповідно до вимог кодексу. Замовник набуває права доступу до інформаційної платформи з моменту підписання цього договору, а його уповноважені особи з моменту їх авторизації, що оформлюється наданим замовником повідомленням на створення облікового запису уповноважених осіб користувача платформи за формою, визначеною Кодексом. Після набуття права доступу до інформаційної платформи замовник зобов`язується дотримуватися порядку взаємодії з інформаційною платформою, визначеного кодексом (п. 2.8 договору транспортування природного газу).

Сторони дійшли згоди, що у разі виникнення у замовника добового небалансу оператор здійснює купівлю/продаж природного газу замовника в обсягах добового небалансу (п. 9.1. договору транспортування природного газу).

У разі виникнення у замовника негативного добового небалансу оператор здійснює продаж замовнику, а замовник купівлю в оператора природного газу в обсягах негативного добового небалансу (п. 9.2. договору транспортування природного газу).

Врегулювання щодобового небалансу оформлюється одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг щодобових небалансів. В акті зазначаються щодобові обсяги небалансів, а також ціни, за якими оператор врегулював щодобові небаланси (у розрізі кожної доби) (п. 11.4. договору транспортування природного газу).

Цей договір набирає чинності з дня його укладення, а в частині транспортування природного газу з 07:00 год. 01.01.2020р. (включно) у разі настання таких відкладальних обставин: надання оператору остаточного рішення про сертифікацію регулятором, прийнятого з урахуванням висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства; наявності у оператора права на провадження діяльності з транспортування природного газу. Цей договір діє до 31.12.2020р., а в частині розрахунків-до їх повного виконання. Цей договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо не менш, ніж за місяць до закінчення строку дії цього договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (п. 17.1. договору транспортування природного газу).

09.02.2021р. між ПАТ «Маріупольгаз» (оператор ГРМ, позивач) та Виконкомом Сартанської селищної ради (споживач, відповідач) укладено договір розподілу природного газу №423 (шляхом підписання останнім заяви-приєднання) (далі договір розподілу природного газу).

Цей договір є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи (п. 1.1. договору розподілу природного газу).

Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання, яку в установленому порядку оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом, та/або сплата рахунку оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п.1.3. договору розподілу природного газу).

За цим договором оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу (Код ДК 021:2015 65210000-8 Розподіл газу), а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором (п. 2.1. договору розподілу природного газу в редакції додаткової угоди №1 від 09.02.2021р.).

Обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ (п. 2.2 договору розподілу природного газу).

При вирішенні питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися ЗУ «Про ринок природного газу» та Кодексом ГРС. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього договору та Кодексу ГРС (п. 2.3 договору розподілу природного газу).

Споживач має право здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи за умови включення його до Реєстру споживачів будь-якого постачальника у періоді фактичного відбору/споживання природного газу, що в установленому Кодексом газотранспортної системи порядку підтверджується оператором газотранспортної системи до початку такого періоду. Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи (п.3.1 договору розподілу природного газу).

Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об`єм споживання природного газу споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу (п.3.3 договору розподілу природного газу).

Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем (п. 5.1 договору розподілу природного газу).

Визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві приєднання, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором. Для визначення об`єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку споживача (п. 5.2 договору розподілу природного газу).

Оператор ГРМ зобов`язується в установленому порядку передавати інформацію про загальний об`єм та обсяг розподіленого споживачу (спожитого ним) природного газу за відповідний період оператору ГТС для можливості її використання суб`єктами ринку природного газу, у тому числі постачальником споживача. Споживач (крім побутового) зобов`язується довести інформацію про загальний об`єм та обсяг розподіленого та спожитого природного газу за відповідний період своєму постачальнику (п. 5.6 договору розподілу природного газу).

Споживач зобов`язується не допускати несанкціонований відбір природного газу (пп.5 п.7.4 договору розподілу природного газу).

Договір набирає чинності з дати підписання та діє в частині розподілу природного газу до 31.12.2021р. включно, а в частині взаєморозрахунків - до повного їх виконання (п.12.1 договору розподілу природного газу).

Згідно зі змінами до заяви - приєднання №423 від 09.02.2021р. визначено об`єкт відповідача, на який здійснюється розподіл природного газу із газорозподільної системи: котельня, с. Сартана, вул. Челюскінців, 67, присвоєно відповідачу персональний ЕІС-код, як суб`єкту ринку природного газу, - 56XS00001ZFKMZ00P.

У січні 2021 року відповідач здійснив споживання природного газу з газорозподільної системи позивача у загальному обсязі 1,038 тис.куб.м, у т.ч. з 01.01.2021р. по 19.01.2021р. - 0,620 тис.куб.м за відсутності його підприємства в реєстрі споживачів будь-якого постачальника природного газу (несанкціонований відбір природного газу), про що свідчать акт про фактично спожитий обсяг природного газу №1/423 від 31.01.2021р., який підписаний обома сторонами, роздруківка інформації з інтерфейсу інформаційної платформи щодо остаточної алокації за січень 2021 року, щоденні повідомлення про споживачів у зоні ліцензійної діяльності оператора ГРМ, які не включені до реєстру споживачів жодного постачальника/постачальник яких не подав номінацію на точку виходу до ГРМ або така номінація була відхилена оператором ГТС/постачальник яких не ініціював припинення їм газопостачання з 01.01.2021р. по 20.01.2021р., розміщені ТОВ «Оператор газотранспортної системи» на інформаційні платформі.

Обсяг природного газу 0,620 тис.куб.м, який відібрано відповідачем з 01.01.2021р. по 19.01.2021р. за відсутності його підприємства в реєстрі споживачів будь-якого постачальника природного газу (несанкціонований відбір природного газу), відповідно до умов договору транспортування природного разу та вимог Кодексу ГТС віднесено ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (оператор ГТС) на небаланс позивача (оператор ГРМ), що підтверджується актом № 01-2021-1910000185/08/640-19 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць січень 2021 року від 31.01.2021р., рахунком №01-2021-1910000185/08/640-19 від 31.01.2021р.

Вартість добового небалансу позивача згідно цих акту та рахунку склала 5 896,90 грн. та сплачена ним на користь ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» 26.05.2021р. згідно платіжного доручення № 2363 від 26.05.2021р.

Одночасно судом встановлено, що в кінці грудня 2020 року позивач звернувся до відповідача з листом № 08-1860 від 29.12.2020р., в якому повідомив про наявність станом на 28.12.2020р. в інформаційній платформі ТОВ «Оператор ГТС України» інформації щодо відсутності з 01.01.2021р. постачальника природного газу для відповідача та необхідність вирішення питання з постачальником природного газу щодо включення його підприємства до реєстру споживачів природного газу. При цьому, позивач також зазначив, що в іншому випадку згідно Кодексу ГРС відповідач має самостійно припинити споживання природного газу, а також надати доступ працівникам ПАТ «Маріупольгаз» для виконання робіт по відключенню об`єкту від системи газопостачання 01.01.2020р. з 07:00 год. за адресою: с. Сартана, вул. Челюскінців, 67. До листа додано повідомлення про припинення газопостачання №50 від 28.12.2020р. Вказаний лист був отриманий відповідачем нарочно 29.12.2020р., про що свідчить відповідна відмітка на листі.

01.01.2021р., у зв`язку з тим, що відповідач не вирішив питання щодо включення його підприємства до реєстру споживачів природного газу та самостійно не припинив газоспоживання, представники позивача прибули на об`єкт відповідача за адресою: с. Сартана, вул.Челюскінців, 67, для проведення робіт по припиненню газопостачання, проте не були допущені до виконання відповідних робіт, про що складено відповідний акт про недопуск представників ПАТ «Маріупольгаз» для проведення робіт по припиненню (обмеженню) газопостачання від 01.01.2021р.

12.01.2021р. позивач направив на адресу відповідача лист №08-12 від 06.01.2021р. (експрес-накладна Нова пошта № 59000633092929 від 12.01.2021р.), в якому, посилаючись на відсутність для підприємства відповідача постачальника природного газу та здійснення ним несанкціонованого споживання природного газу з 01.01.2021р., повідомив те, що він буде зобов`язаний компенсувати вартість спожитого природного газу згідно п.4 ст.5 р.VI Кодексу ГРМ за весь період відсутності постачальника природного газу.

16.02.2021р. позивач направив відповідачу лист №04-331 від 15.02.2021р. з вимогою про сплату компенсації вартості небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн. протягом 7 днів з дня його отримання в порядку ст. 530 ЦК України. Разом з цим листом на адресу відповідача надіслано акт компенсації вартості неврегульованого небалансу обсягів природного газу №1 від 15.02.2021р. з розрахунком вартості неврегульованого небалансу обсягів природного газу, рахунок №1 від 15.02.2021р. При цьому, розрахунок вартості неврегульованого небалансу обсягів природного газу здійснений позивачем відповідно до п. 4 гл. 5 розд. VІ Кодексу ГРС.

Лист позивача №04-331 від 15.02.2021р. з відповідними додатками отриманий відповідачем 18.02.2021р., про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення № 8755528229646, проте вимога щодо сплати компенсації вартості небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн. ним не виконана.

Оскільки відповідач не сплатив компенсацію вартості небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн., позивач звернувся до суду з цим позовом.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з наступних мотивів.

Відповідно до п.10 ч. 1 ст.3 ЗУ «Про ринок природного газу» ринок природного газу функціонує на засадах вільної добросовісної конкуренції, крім діяльності суб`єктів природних монополій, та за принципами, зокрема, відповідальності суб`єктів ринку природного газу за порушення правил діяльності на ринку природного газу та умов договорів.

Згідно з п. 39 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про ринок природного газу» суб`єктами ринку природного газу є оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.

Права та обов`язки оператора газорозподільної системи визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газорозподільних систем, а також договором розподілу природного газу (ст. 38 ЗУ «Про ринок природного газу»).

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015р. №2494, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.11.2015р. за № 1379/27824, затверджено Кодекс газорозподільних систем (надалі Кодекс ГРС).

Пунктом 2 гл. 1 р. І Кодексу ГРС (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що цей кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

Відповідно до п.3 гл. 1 р. І Кодексу ГРС дія цього кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. Крім того, цим Кодексом регулюються взаємовідносини: між оператором газорозподільної системи і газодобувними підприємствами та виробниками біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел, які підключені (приєднуються) до газорозподільної системи; між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом самовільного під`єднання несанкціонованого газопроводу.

Згідно з п. 4 гл. 1 р. 1 Кодексу ГРС оператор газорозподільної системи (надалі - Оператор ГРМ) суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління. Споживач природного газу (споживач) фізична особа, фізична особа підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу.

За приписами п. 1 гл. 1 р. VI Кодексу ГРС суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Згідно п. 1 гл. 3 р. VI Кодексу ГРС договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об`єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ. Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт. Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу. Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п.п. 3, 4 гл. 3 р. VI Кодексу ГРС).

Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 гл. 3 р. VI Кодексу ГРС).

Згідно зі ст. 40 ЗУ «Про ринок природного газу» за договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Як вище встановлено господарським судом, 09.02.2021р. між сторонами у справі укладено договір розподілу природного газу №423, який є публічним договором приєднання та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умовами цього договору розподілу природного газу визначено, що споживач має право здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи за умови включення його до реєстру споживачів будь-якого постачальника у періоді фактичного відбору/споживання природного газу, що в установленому Кодексом газотранспортної системи порядку підтверджується оператором ГТС до початку такого періоду. Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи. Споживач зобов`язався не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

До того ж, споживач, що не є побутовим, зобов`язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом із своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного споживання.

Також, сторонами погоджено, що при вирішенні питань, що ним не обумовлені, сторони зобов`язуються керуватися ЗУ «Про ринок природного газу» та Кодексом ГРС.

Частиною 2 ст.13 ЗУ «Про ринок природного газу» визначені обов`язки споживача, зокрема, укласти договір про постачання природного газу, не допускати несанкціонованого відбору природного газу, припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

Згідно до п.п. 1-3 гл. 5 Розділу VI Кодексу ГРС споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та Оператором ГРМ здійснюється за умови: включення споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника на відповідний розрахунковий період; забезпечення споживачем своєчасних розрахунків з Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу. Порядок включення споживача до Реєстру споживачів постачальника визначається відповідно до вимог Кодексу ГТС. Фактичний розподіл природного газу для потреб споживача здійснюється Оператором ГРМ у загальному потоці природного газу від точок його надходження в ГРМ до пунктів призначення споживача. За відсутності у споживача діючого постачальника (якщо споживач не включений до Реєстру споживачів будь-якого постачальника) у відповідному розрахунковому періоді споживач не має права здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи та має подати до Оператора ГРМ письмову заяву про припинення розподілу природного газу на його об`єкт.

У гл. 1 та гл. 3 Кодексу газотранспортної системи (надалі - Кодексу ГТС), який затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015р. № 2492 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.11.2015р. за № 1378/27823), визначено, що інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу. Для забезпечення електронної взаємодії та документообігу між суб`єктами ринку природного газу, у тому числі для організації замовлення та супроводження послуг транспортування природного газу в умовах добового балансування газотранспортної системи, а також між суб`єктами ринку природного газу та операторами торгових платформ оператор газотранспортної системи зобов`язаний створити та підтримувати функціонування інформаційної платформи. Інформаційна платформа складається з апаратного та програмного забезпечення. Програмне забезпечення інформаційної платформи має відповідати вимогам чинних нормативно-правових актів та нормативних документів щодо системи технічного та програмного захисту інформації. Цілісність, доступність, конфіденційність та захист від несанкціонованого доступу до інформації реалізуються на інформаційній платформі відповідно до вимог законодавства України та цього Кодексу. Обмін даними між уповноваженими особами користувачів інформаційної платформи та інформаційною платформою (оператором газотранспортної системи) відбувається через електронну пошту та інтерфейс користувача інформаційної платформи веб-додатка. У разі якщо електронна пошта недоступна, уповноважена особа користувача платформи повинна повідомити про це оператора газотранспортної системи.

Небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається відповідно до алокації.

Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу за відсутності споживача в Реєстрі споживачів постачальника будь-якого постачальника протягом розрахункового періоду; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

Підтверджена номінація - підтверджений оператором газотранспортної системи обсяг природного газу замовника послуг транспортування, який буде прийнятий від замовника в точках входу до газотранспортної системи та переданий замовнику в точках виходу з газотранспортної системи у відповідний період.

Реєстр споживачів постачальника - перелік споживачів, які в інформаційній платформі закріплені за певним постачальником у розрахунковому періоді.

За нормами п.3 гл. 3 розд. ІХ Кодексу ГРС періодом, за який по об`єкту споживача визначається загальний фактичний об`єм (обсяг) споживання (розподілу) природного газу, є календарний місяць. При цьому відповідно до вимог Кодексу ГТС Оператор ГРМ на щоденній основі забезпечує передачу Оператору ГТС через його інформаційну платформу інформації про прогноз відборів/споживання природного газу по споживачу на кожну наступну газову добу протягом газової доби (оновлені прогнози), а також надає дані про фактичний (попередній) обсяг природного газу, спожитий за кожну попередню газову добу. Прогноз добового відбору/споживання природного газу по споживачу визначається Оператором ГРМ виходячи із розрахункових (прогнозних) даних, що ґрунтуються на статистиці його фактичних добових (за їх наявності) та/або місячних обсягів споживання природного газу за попередні три роки, та враховує зміни температури навколишнього середовища, профілі споживання, дні тижня, сезон відпусток та інші параметри, що впливають на добовий відбір/споживання природного газу. При цьому якщо комерційний вузол обліку природного газу по споживачу в установленому порядку обладнаний засобами дистанційної передачі даних, прогноз відбору/споживання природного газу, що надається Оператором ГРМ протягом газової доби, визначається Оператором ГРМ виходячи із фактичних даних, зчитаних з комерційних вузлів обліку природного газу. Обсяг природного газу, спожитий споживачем за попередню газову добу, визначається Оператором ГРМ на рівні останнього оновленого прогнозу на цю добу, здійсненого Оператором ГРМ у попередній добі. Такі дані корегуються Оператором ГТС відповідно до вимог Кодексу ГТС виходячи з даних про фактичне споживання природного газу споживачем за підсумками газового місяця, у тому числі які ґрунтуються на даних обчислювача/коректора (за його наявності), що надають можливість встановити за результатами місяця фактичне щодобове споживання природного газу. Якщо комерційний вузол обліку природного газу по споживачу в установленому порядку обладнаний засобами дистанційної передачі даних, обсяг природного газу, спожитий споживачем за попередню газову добу, визначається виходячи із фактичних даних, зчитаних з комерційного вузла обліку природного газу. По споживачах, комерційні вузли обліку природного газу яких не обладнані засобами дистанційної передачі даних, з метою забезпечення меншого відхилення прогнозу відбору/споживання природного газу від даних фактичного споживання за газову добу (що дозволить зменшити обсяги небалансу діючого постачальника споживача) за домовленістю сторін (Оператора ГРМ та споживача) може бути погоджена процедура передачі споживачем даних про фактичне споживання природного газу за попередню газову добу.

Остаточна алокація щодобових подач та відборів замовника послуг транспортування природного газу газового місяця здійснюється оператором газотранспортної системи відповідно до вимог, передбачених гл. ХІІ Кодексу ГТС.

Алокація відборів природного газу споживача можлива тільки на замовника послуг транспортування природного газу, що є діючим постачальником такого споживача згідно з даними Реєстру споживачів постачальника, та відноситься на нього оператором газотранспортної системи до моменту припинення постачання природного газу такому споживачу в установленому порядку, крім випадків, передбачених нижче. У разі несанкціонованого відбору природного газу споживачем весь відповідний обсяг вноситься в алокацію відповідного оператора газорозподільної системи, а по прямому споживачу - оператора газотранспортної системи (п. 7 гл.6 розд. ХІІ Кодексу ГТС).

Як свідчать обставини справи, з 01.01.2021р. по 19.01.2021р. відповідач здійснив відбір природного газу з газорозподільної системи позивача в обсязі 0,620 тис. куб. м за відсутності споживача в реєстрі споживачів будь-якого постачальника природного газу (допущено несанкціонований відбір природного газу), що підтверджується актом про фактично спожитий обсяг природного газу №1/423 від 31.01.2021р., роздруківкою інформації з інтерфейсу інформаційної платформи щодо остаточної алокації за січень 2021 року, щоденними повідомленнями про споживачів у зоні ліцензійної діяльності оператора ГРМ, які не включені до реєстру споживачів жодного постачальника/постачальник яких не подав номінацію на точку виходу до ГРМ або така номінація була відхилена оператором ГТС/постачальник яких не ініціював припинення їм газопостачання з 01.01.2021р. по 20.01.2021р., що розміщені ТОВ «Оператор газотранспортної системи» на інформаційні платформі.

Одночасно, відповідач не припинив (не обмежив) власне газоспоживання у встановленому договором та законом порядку.

Відповідно до п.4 гл. 5 р. VI Кодексу ГРС якщо за результатами споживання природного газу у період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника (несанкціонований відбір природного газу) Оператор ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками газового місяця за процедурою, визначеною Кодексом ГТС, віднесе такі обсяги (неврегульований небаланс) на Оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати Оператору ГРМ вартість таких обсягів, що розраховується за формулою В = (Vф -Vп) х Ц х К,

де В - вартість природного газу, який компенсується оператору ГРМ;

Vф - об`єм (обсяг) природного газу, фактично спожитий за відповідний розрахунковий період;

Vп - об`єм (обсяг) природного газу, фактично поставлений споживачу його постачальником (постачальниками) за відповідний розрахунковий період, даними Оператора ГТС;

Ц - ціна закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ у відповідний період;

К - коефіцієнт компенсації, який визначається нарівні 1,5.

При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період, коефіцієнт компенсації має становити 2.

З наведеного вбачається, що, по перше, достатніми умовами для застосування п. 4 гл. 5 р. VI Кодексу ГРС є встановлення двох обставин: факту несанкціонованого відбору природного газу споживачем, а також віднесення неврегульованого небалансу Оператором ГТС на небаланс Оператора ГРМ, по друге, споживач зобов`язаний компенсувати Оператору ГРМ вартість неврегульованого небалансу природного газу в т.ч. у випадку якщо такий неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період.

Окрім того, оскільки п.4 гл.5 р.VI Кодексу ГРС визначає обов`язок компенсації споживачем Оператору ГРМ вартості обсягу неврегульованого небалансу, повинно бути доведеним понесення таких витрат останнім.

Отже, з огляду на встановлені судом обставини, які про відсутність відповідача з 01.01.2021р. по 19.01.2021р. у Реєстрі споживачів постачальника, та, відповідно, виникнення небалансу, який врегульовано Оператором ГТС шляхом надання позивачу послуг балансування та який віднесено Оператором ГТС на небаланс позивача, фактичну оплату позивачем цих обсягів небалансу, у відповідача виник обов`язок компенсувати позивачу вартість такого спожитого природного газу із застосуванням коефіцієнту компенсації 2.

З матеріалів справи вбачається, що 16.02.2021р. позивач надіслав на адресу відповідача лист №04-331 від 15.02.2021р. з вимогою про сплату компенсації вартості небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн. протягом 7 днів з дня його отримання в порядку ст. 530 ЦК України. До листа додано акт компенсації вартості неврегульованого небалансу обсягів природного газу №1 від 15.02.2021р. з розрахунком вартості неврегульованого небалансу обсягів природного газу, рахунок №1 від 15.02.2021р., згідно з якими небаланс обсягу природного газу підприємства відповідача за період з 01.01.2021р. по 19.01.2021р. складає 0,620 тис. куб. м, а його вартість - 11 793,75 грн.

Лист №04-331 від 15.02.2021р. з відповідними додатками отриманий відповідачем 18.02.2021р., проте у строк до 25.02.2021р. компенсацію вартості небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн. ним не здійснено.

Одночасно, за змістом письмових поясненнях за вх. № 13997/21 від 29.06.2021р. відповідач підтвердив відсутність у нього укладеного договору постачання природного газу (його відсутність у реєстрі споживачів постачальника природного газу) з 01.01.2021р. по 19.01.2021р. та визнав наявність заборгованості з компенсації вартості неврегульованого небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 75 ГПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, можуть бути зазначені в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Згідно з ч.ч. 1,4 ст.191 ГПК України відповідач визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.

За таких обставин, враховуючи, що визнання відповідачем позову не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ПАТ «Маріупольгаз» про стягнення з Виконкому Сартанської селищної ради компенсації вартості неврегульованого небалансу природного газу в розмірі 11 793,75 грн.

Щодо судових витрат.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ч.1 ст.130 ГПК України, ч.3 ст.7 ЗУ «Про судовий збір» у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

За подання позову позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2 270 грн., що підтверджується платіжним дорученням №2238 від 21.05.2021р.

Отже, у зв`язку з визнанням відповідачем позову до початку розгляду справи по суті, 50% судового збору, сплаченого позивачем при поданні позову, - 1 135 грн., підлягають поверненню платнику з Державного бюджету України. Інші 50% судового збору - 1 135 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 130, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз» задовольнити.

2. Стягнути з Виконавчого комітету Сартанської селищної ради (87592, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Челюскінців, б.67-А; ідент. код. ЄДР 35560827) на користь Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз» (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Миколаївська, буд. 16; ідент. код ЄДР 03361135) компенсацію вартості неврегульованого небалансу природного газу в розмірі 11 793 (одинадцять тисяч сімсот дев`яносто три) грн. 75 коп., судовий збір у розмірі 1 135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) грн.

3. Повернути Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації «Маріупольгаз» (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Миколаївська, буд. 16; ідент. код ЄДР 03361135) з Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1 135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) грн., який сплачений згідно платіжного доручення №2238 від 21.05.2021р.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку через господарський суд Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 25.08.2021р.

Суддя Л.В. Ніколаєва

Дата ухвалення рішення17.08.2021
Оприлюднено11.01.2024
Номер документу116202483
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1020/21

Судовий наказ від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Судовий наказ від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Рішення від 17.08.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 07.06.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні