Ухвала
від 10.01.2024 по справі 300/8726/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про повернення позовної заяви

"10" січня 2024 р. Справа № 300/8726/23

м. Івано-Франківськ

Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Матуляк Я.П., розглянувши матеріали позовної заяви Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фермерського господарства "Волійця" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 52603,63 грн,

В С Т А Н О В И В:

20.12.2023 Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з позовом до ФГ "Волійця" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 52603,63 грн.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 дану позовну заяву залишено без руху з підстав, встановлених частиною 1 статті 123, абзацу 2 частини 1 статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України та у зв`язку з невідповідністю даної позовної заяви вимогам статей 18, 161 Кодексу адміністративного судочинства України. Позивачу надано десятиденний строк з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали для усунення недоліків шляхом: реєстрації електронного кабінету позивача - Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами; подання до суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду разом з доказами поважності причин його пропуску.

На виконання вимог ухвали суду, 05.01.2024 від Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю на адресу Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла заява від 05.01.2024 за № 05.1-07/40, згідно якої позивач, на підставі частини 1 статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України, просить суд поновити строк для звернення до суду. В обґрунтування заявленого клопотання, Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю вказує на неможливість звернення до суду у встановлені КАС України строки у зв`язку із введенням з 24 лютого 2022 року на території України воєнного стану відповідно до Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022, який неодноразово продовжувався, а також покликається на причини, зумовлені, на думку позивача, дією правового режиму воєнного стану, а саме відсутність бюджетного асигнування для сплати судового збору.

Розглянувши заяву про поновлення строку звернення до адміністративного суду, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд зазначає таке.

Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Отже, встановлення процесуальних строків процесуальним законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених Кодексом адміністративного судочинства процесуальних обов`язків.

Частиною 1 статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Отже, Кодекс адміністративного судочинства України передбачає можливість поновлення пропущеного процесуального строку лише у разі його пропуску з поважних причин.

Суд звертає увагу, що поважними причинами пропущення строків звернення до суду визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій та підтверджені належними доказами.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, дія якого продовжувалась згідно з відповідними Указами Президента України.

Варто наголосити, що після затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 за № 64/2022, будь-яких змін в аспекті перебігу процесуальних строків звернення до суду з позовами, та їх обчислення до Кодексу адміністративного судочинства України не вносилось.

Суд враховує, що строк звернення до адміністративного суду припав на період дії в країні воєнного стану. Безперечно, запровадження воєнного стану є обставиною, яка відповідно до частини 1 статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України повинна враховуватися при вирішенні питання щодо поновлення процесуального строку. Разом з тим, пропуск процесуального строку повинен мати прямий причинний зв`язок з такою обставиною. При цьому, питання поновлення процесуального строку у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному конкретному випадку, виходячи з доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку.

Обґрунтування позивача щодо пропуску строку звернення до суду в зв`язку з введенням воєнного стану не містять доводів щодо неможливості вчинення позивачем відповідних процесуальних дій щодо своєчасного подання позову з дотриманням встановленого строку на звернення до адміністративного суду та не підтверджені відповідними доказами, а містять лише загальне посилання на Указ Президента України за № 64/2022 від 24.02.2022, затверджений Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 строком на 30 діб.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 10.11.2022 у справі № 990/115/22 (провадження № 11-107заі22) сформувала висновок, згідно якого сам по собі факт запровадження воєнного стану в Україні не є підставою для поновлення процесуального строку. Такою підставою можуть бути обставини, що виникли внаслідок запровадження воєнного стану та унеможливили виконання учасником судового процесу процесуальних дій протягом установленого законом строку.

Суд зазначає, що саме по собі посилання на введення воєнного стану на території України не може бути поважною причиною для поновлення або продовження відповідного процесуального строку для органу державної влади без зазначення конкретних обставин, які вплинули на своєчасність звернення до суду та без надання відповідних доказів того, як саме введення воєнного стану перешкоджало позивачу реалізувати свої процесуальні права, що, в свою чергу, обумовило пропуск відповідного строку або необхідність його продовження.

Суд бере до уваги, що в Україні надалі діє воєнний стан, проте зазначає, що з урахуванням наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 за № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, Івано-Франківська область не входить до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, відтак, зважаючи на місцезнаходження позивача (місто Івано-Франківськ), пропуск позивачем строку звернення до суду не має прямого (безпосереднього) причинного зв`язку з введенням в країні воєнного стану.

До того ж, Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю крізь компетенційну призму не є тим органом державної влади, який активно залучений до обороноздатного процесу держави.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.

Частинами 1 та 4 статті 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" встановлено, що правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.

24.02.2022 Рада суддів України ухвалила рішення № 9, за яким звернула увагу усіх судів України, що навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану робота судів не може бути припинена, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.

Отже, на день прийняття Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 за № 64/2022 та на теперішній час Івано-Франківський окружний адміністративний суд працює в штатному режимі, буд-яких обмежень щодо розгляду справ або прийому документів від учасників справи не запроваджено.

Щодо листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за № 2024/02.0-7.1 як доказу дії обставин непереборної сили, то судом не встановлено обставин, про які йдеться у вказаному листі і які перешкоджали позивачу через запровадження в Україні воєнного стану звернутись до суду у встановлений законом строк. Так, Торгово-промислова палата України, листом від 28.02.2022 за №2024/02.0-7.1, засвідчила, що військова агресія російської федерації проти України стала підставою для введення воєнного стану та є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили), однак його зміст носить загальний інформаційний характер, який адресований необмеженому колу суб`єктів та констатує абстрактний факт наявності форс-мажорних обставин без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні.

Стосовно посилань позивача на відсутність бюджетних асигнувань для сплати судового збору та неможливості органами Казначейства провести оплату судового збору, оскільки казначейське обслуговування в частині здійснення платежів проводиться в порядку черговості у відповідності до пункту 19 постанови Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 року № 590, де витрати на оплату судового збору віднесені до третьої черги видатків, суд вказує, що відсутність у суб`єкта владних повноважень коштів для своєчасної сплати судового збору є суто суб`єктивною причиною, а негативні наслідки, які настали у зв`язку з такою причиною є певною мірою відповідальністю за неналежне виконання своїх процесуальних обов`язків, які для усіх учасників справи мають бути рівними. Відповідач, що діє від імені держави, як суб`єкт владних повноважень, не може та не повинен намагатись отримати вигоду від фінансових складнощів, які склались у нього на поточний день, шляхом уникнення або зволікання виконання ним своїх процесуальних обов`язків.

Зважаючи на те, що відповідач утримується за рахунок Державного бюджету України, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів, якими можна було б забезпечити сплату судового збору, а отже обставини, пов`язані з фінансуванням установ чи організацій з Державного бюджету України та відсутністю в ньому коштів, призначених для сплати судового збору суб`єктами владних повноважень, не є підставою для визнання таких причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними.

Таким чином, враховуючи вищевказані обставини, суд прийшов до висновку, що причини пропущення строку звернення, зазначені позивачем у заяві від 05.01.2024 за № 05.1-07/40, слід визнати неповажними. Інших підстав для поновлення строку позивачем не вказано та судом не встановлено.

За таких обставин, суд вважає, що позов поданий із пропуском строків звернення до адміністративного суду, встановлених частиною 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, а підстав для поновлення зазначеного процесуального строку немає.

Частиною 1 статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.

Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву (частина 2 статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України).

У відповідності до приписів пункту 9 частини 4 статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України позовна заява повертається позивачеві у випадках, передбачених частиною другою статті 123 цього Кодексу.

Оскільки, Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю подано позов після закінчення строків, встановлених законодавством, а наведені позивачем підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду не визнані судом поважними, суд прийшов до переконання, що позовна заява підлягає поверненню.

На підставі наведеного, керуючись статтями 122, 123, 169, 241-243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя,

У Х В А Л И В:

Визнати неповажними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду, вказані Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у заяві від 05.01.2024 за № 05.1-07/40.

Позовну заяву Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фермерського господарства "Волійця" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 52603,63 грн - повернути позивачу.

Роз`яснити позивачу, що повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до Івано-Франківського окружного адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на ухвалу суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її складання в повному обсязі, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.

Відповідно до статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Суддя Матуляк Я.П.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено12.01.2024
Номер документу116208540
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —300/8726/23

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні