Рішення
від 10.01.2024 по справі 440/13357/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/13357/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Допомога" до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Бондарь Юлії Юріївни Виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ТОВ "Допомога" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Бондарь Юлії Юріївни Виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської областіпро оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову у проведенні реєстраційних дій щодо нежитлового приміщення за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67,

- зобов`язати відповідача здійснити дії щодо державної реєстрації прав ТОВ "ДОПОМОГА" на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67.

В обґрунтування позову зазначено, що 23.08.2023 Державним реєстратором прав на нерухоме майно Бондарь Юлією Юріївною було прийнято рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій, а саме - відмовлено здійснити реєстраційні дії, пов`язані із реєстрацією права власності на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, місто Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67. Позивач зазначив, що вважає рішення протиправним, оскільки ним порушено право власності ТОВ "ДОПОМОГА" на зазначене нежитлове приміщення, гарантоване ст. 41 Конституції України та Протокол №1 до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. 08.12.1998 було створено ТОВ "ДОПОМОГА". Відповідно до статуту ТОВ "ДОПОМОГА" редакції 1998 року, засновниками ТОВ були ВАТ ПГЗК та Комсомольська міська рада Полтавської області. Засновники ТОВ "ДОПОМОГА" сформували статутний капітал у розмірі 34375,00 грн у наступних частках : 50%- 17187,50 грн, ВАТ ПГЗК 50% -17187,50 грн Комсомольська міська рада Полтавської області. Зазначено, що Комсомольська міська рада Полтавської області зробила внесок у вигляді передачі нежитлового приміщення площею 50,6 кв. м., що розташоване за адресою: 39800, Полтавська область, місто Комсомольськ, вул. Леніна, 67. Позивач стверджує, що Комсомольська міська рада у 2015 році видала довідку №01-16/112 від 18.05.2015 року в тому, що відповідно до рішень 8 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 26.11.1998 року Про участь Комсомольської міської ради в заснуванні товариства з обмеженою відповідальністю Допомога та 51 сесії Комсомольської міської ради 6 скликання від 18.11.2014 року Про визнання нежитлового приміщення таким, що внесене до статутного капіталу ТОВ Допомога нежитлове приміщення загальною площею 50,6 кв.м., розташоване в житловому будинку №67 по вул. Леніна, є внеском Комсомольської міської ради Полтавської області до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю Допомога. Протягом більше, ніж двадцяти років ТОВ ДОПОМОГА здійснює господарську діяльність, маючи місцезнаходження за вказаною вище адресою, що зокрема підтверджується витягом з ЄДРПОУ та свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи. Крім того, із самого початку володіння та користування зазначеним приміщенням між ТОВ ДОПОМОГА та комунальними підприємствами було укладено договори на постачання води, електроенергії, участі власника в утриманні багатоквартирного будинку тощо. 27 жовтня 2021 року змінився склад засновників та керівник ТОВ ДОПОМОГА. При вивченні поточного стану справ та документів підприємства новим керівництвом було з`ясовано, що відомості щодо нежитлового приміщення за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, місто Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, 67 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні. У липні 2023 року керівник ТОВ ДОПОМОГА звернувся до Державного реєстратора прав на нерухоме майно із наявними у підприємства правовстановлюючими документами із заявою про проведення державної реєстрації прав власності на зазначене нерухоме майно. У рішенні державного реєстратора зазначено, що на наданих ТОВ ДОПОМОГА правовстановлюючих документів провести державну реєстрацію права власності на нерухоме майно неможливо, а тому вирішив відмовити у державній реєстрації права власності на зазначене вище майно. Позивач зазначає, що із відповіді Архівного відділу Горішньоплавнівської міської ради №14-16/76 від 21.11.2022 року, яка була надана на запит щодо надання правовстановлюючих документів на вказане приміщення, вбачається, що відповідно до рішення виконавчого комітету Комсомольської міської ради народних депутатів Полтавської області №255 від 03.07.1987 року , квартири розподілені громадянам до затверджених переліків громадян на заселення. Комсомольська міська рада в цьому переліку не значиться. Відтак, документу про підтвердження права власності, який вимагав державний реєстратор, не існує взагалі. Але разом із тим, це не може бути підставою для порушення права власності ТОВ ДОПОМОГА зазначене приміщення, шляхом відмови у державній реєстрації його права власності на вказане нерухоме майно, адже фактично дане приміщення було внесено до статутного капіталу товариства одним із засновників - Комсомольською міською радою Полтавської області (зараз - Горішньоплавнівська міська рада Кременчуцького району Полтавської області) і більше ніж протягом 20 років перебуває у власності ТОВ ДОПОМОГА. Один із нових учасників ТОВ ДОПОМОГА не знав і не міг знати про те, що на момент внесення даного приміщення до статутного капіталу товариства одним із засновників, у останнього не було правовстановлюючих документів на дане приміщення. При цьому, як у 1998 році, так і в 2005, 2021 роках державним реєстратором було зареєстровано статути ТОВ ДОПОМОГА, в державному реєстрі значиться місцезнаходження ТОВ ДОПОМОГА за даною адресою з моменту його створення. З огляду на зазначене, позивач вважає, що наявні підстави для задоволення позову.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.09.2023 позов залишено без руху.

20.09.2023 на виконання вимог ухвали суду про залишення позову без руху позивачем надано докази.

Ухвалою суду від 25.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/13357/23 за позовом ТОВ "Допомога" до Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області про оскарження рішення суб`єкта владних повноважень.

Ухвалою суду від 06.11.2023 виправлено описку в ухвалі суду від 25.09.2023 у справі 440/13357/23 шляхом зазначення відповідача Державного реєстратора прав на нерухоме майно Бондарь Юлії Юріївни виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області.

21.11.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому вказано, що ознайомившись із адміністративним позовом про оскарження рішення суб`єкта владних повноважень ТОВ Допомога до державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області Бондарь Ю.Ю. про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора на нерухоме майно Бондарь Ю.Ю., Виконавчий комітет Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області про відмову в проведенні реєстраційних дій щодо нежитлового приміщення, за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, буд.67, відповідач вважає позовні вимоги безпідставними, необгрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають виходячи з наступних підстав. 27.06.20023 р. ТОВ "ДОПОМОГА" звернулось до Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області із заявою про державну реєстрацію права (право власності, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання, спеціальне майнове право, право інвестора) на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р., м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67, яка зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів з автоматичним присвоєнням їй реєстраційного номера № 55948970, фіксацією дати та часу реєстрації 27.06.2023 р. 15:24:11. Заявником ТОВ ДОПОМОГА були подані наступні документи для державної реєстрація прав : виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 122918733021 від 02.11.2021р, Наказ ТОВ Допомога № 1/2021 від 27.10.2021 р. Щодо особового складу, Статут ТОВ Допомога від 26.10.2021 р, Технічний паспорт № ТІ01:8526-4734-9931-3437 від 12.09.2022 р. (документ отримано з ЄДЕССБ) на нежитлове приміщення загальною площею 50.6 кв. м., Довідка № 61/2105 від 01.09.2022 р. комунального підприємства Кременчуцьке міжміське бюро технічної інвентаризації Кременчуцької міської ради кременчуцького району Полтавської області, Рішення 8 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 29.12.1998р. Про участь Комсомольської міської ради в заснування товариства з обмеженою відповідальністю Допомога, Рішення 9 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 29.12.1998р. Про внесення змін до рішення восьмої сесії міськради двадцять третього скликання від 26.11.98 р. Про участь Комсомольської міської ради в заснування товариства з обмеженою відповідальністю Допомога, Рішення 19 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 29. 12.1998 р. Про внесення змін до Положення про позабюджетний фонд приватизації адміністративно-територіальних одиниць, Наказ Управління економіки виконавчого комітету Комсомольської міської ради № 123 від 30.04.1999 р. про виключення з переліку орендарів нежитлових приміщень по КЖЕП № 4 на рік центральної міської лікарні по вул. Леніна, 67, Акт № 1 приймання передачі основних засобів від 04.05.1999 р. між комунальним житлово-експлуатаційним підприємством №4 та Товариством з обмеженою відповідальністю Допомога, Акт приймання передачі нежитлового приміщення за адресою вул. Леніна, 67 з балансу КЖЕП № 4 на баланс ТОВ Допомога площею 50,8 кв. м., Акт приймання передачі нежитлового приміщення в будинку № 67 по вулиці Леніна, загальною площею 46,3 кв. м. від 04.05.1999 р. підписаний між ЦМЛ головний лікар Дубина М.І. та ТОВ "Допомога" директор Шевела В.Є., Рішення 51 сесії Комсомольської міської ради 6 скликання від 18.11.2014р. Про визнання нежитлового приміщення таким, що внесено до статутного капіталу ТОВ Допомога загальною площею 50,6 кв. м., Рішення 51 сесії Комсомольської міської ради 6 скликання від 18.11.2014р. Про визнання нежитлового приміщення таким, що внесено до статутного капіталу ТОВ Допомога загальною площею 61,7 кв. м., Довідка Комсомольської міської ради № 01-16/112 від 18.05.2015 р., Рішення 61 сесії Комсомольської міської ради Полтавської області 6 скликання від 20.10.2016 р. Про перейменування вулиць та провулків міста Комсомольська Полтавської області, Рішення 12 сесії Комсомольської міської ради Полтавської області 7 скликання від 21.06.2021 р. Про найменування представницького органу місцевого самоврядування та його виконавчого органу в місті Горішні Плавні, Квитанція про сплату адміністративного збору від 27.06.2023 р. Рішенням державного реєстратора № 68272700 від 03.07.2023 р. розгляд заяви було зупинено у зв`язку з ненаданням ТОВ Допомога документів, які посвідчують право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи на дане нежитлове приміщення, акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи. Рішення № 68272700 від 03.07.2023 року отримано заявником 12.07.2023 року. 03.07.2023 року у ході розгляду поданої заяви державним реєстратором було встановлено, що у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутні відомості про реєстрацію права власності на спірне нежитлове приміщення за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р., м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67. Окрім того, державним реєстратором, на виконання пункту 4 частини першої статті 18 Закону, під час розгляду заяви встановлено відсутність в Державному реєстрі прав, в тому числі його невід`ємних архівних складових частинах, відомостей про власника майна, що передається у власність юридичної особи. За даним архівного обліку станом на 31.12.2012 р. в КП КМБТІ право власності на об`єкт нерухомого майна (нежитлове приміщення), що знаходиться за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, буд.67 не зареєстровано (довідка № 61/21015 від 01.09.2022 видана КП Кременчуцьке БТІ Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області). Відповідно до інформації, отриманої державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за № ТІ01:8526-4734-9931- 3437 від 12.09.2022 р. нежитлове приміщення збудовано в 1987 р. За змістом частини 5 статті 23 Закону №1952-IV у разі невиконання заявником зазначених у рішенні вимог у строк, встановлений у частині третій цієї статті, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. У державній реєстрації прав та їх обтяжень було відмовлено з підстав передбачених пунктами 4, 8 частини 1 статті 24 Закону №1952-IV, а саме: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження: після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав. Позивачем після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 Закону №1952-ІУ не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, а саме: не подано документ, що посвідчує право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи;акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи та поданий позивачем державному реєстратору перелік документів не дає змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження. Відсутність відомостей про право власності особи на майно, що передається у власність юридичної особи не дає змоги встановити набуття речових прав на нерухоме майно. 23.08.2023 року державним реєстратор прав на нерухоме майно виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області Бондарь Ю.Ю., було прийнято рішення № 68996052 про відмову в проведенні реєстраційних дій.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що 27.06.20023 р. ТОВ "ДОПОМОГА" звернулось до Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області із заявою про державну реєстрацію права (право власності, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання, спеціальне майнове право, право інвестора) на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р., м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67, яка зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів з автоматичним присвоєнням їй реєстраційного номера № 55948970, фіксацією дати та часу реєстрації 27.06.2023 р. 15:24:11.

Заявником ТОВ ДОПОМОГА були подані наступні документи для державної реєстрація прав: виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 122918733021 від 02.11.2021р, Наказ ТОВ Допомога № 1/2021 від 27.10.2021 р. Щодо особового складу, Статут ТОВ Допомога від 26.10.2021 р, Технічний паспорт № ТІ0Г8526-4734-9931-3437 від 12.09.2022 р. (документ отримано з ЄДЕССБ) на нежитлове приміщення загальною площею 50.6 кв. м., Довідка № 61/2105 від 01.09.2022 р. комунального підприємства Кременчуцьке міжміське бюро технічної інвентаризації Кременчуцької міської ради кременчуцького району Полтавської області, Рішення 8 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 29.12.1998р. Про участь Комсомольської міської ради в заснування товариства з обмеженою відповідальністю Допомога, Рішення 9 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 29.12.1998р. Про внесення змін до рішення восьмої сесії міськради двадцять третього скликання від 26.11.98 р. Про участь Комсомольської міської ради в заснування товариства з обмеженою відповідальністю Допомога, Рішення 19 сесії Комсомольської міської ради 23 скликання від 29. 12.1998 р. Про внесення змін до Положення про позабюджетний фонд приватизації адміністративно-територіальних одиниць, Наказ Управління економіки виконавчого комітету Комсомольської міської ради № 123 від 30.04.1999 р. про виключення з переліку орендарів нежитлових приміщень по КЖЕП № 4 на рік центральної міської лікарні по вул. Леніна, 67, Акт № 1 приймання передачі основних засобів від 04.05.1999 р. між комунальним житлово-експлуатаційним підприємством №4 та Товариством з обмеженою відповідальністю Допомога, Акт приймання передачі нежитлового приміщення за адресою вул. Леніна, 67 з балансу КЖЕП № 4 на баланс ТОВ Допомога площею 50,8 кв. м., Акт приймання передачі нежитлового приміщення в будинку № 67 по вулиці Леніна, загальною площею 46,3 кв. м. від 04.05.1999 р. підписаний між ЦМЛ головний лікар Дубина М.І. та ТОВ "Допомога" директор Шевела В.Є., Рішення 51 сесії Комсомольської міської ради 6 скликання від 18.11.2014р. Про визнання нежитлового приміщення таким, що внесено до статутного капіталу ТОВ Допомога загальною площею 50,6 кв. м., Рішення 51 сесії Комсомольської міської ради 6 скликання від 18.11.2014р. Про визнання нежитлового приміщення таким, що внесено до статутного капіталу ТОВ Допомога загальною площею 61,7 кв. м., Довідка Комсомольської міської ради № 01-16/112 від 18.05.2015 р., Рішення 61 сесії Комсомольської міської ради Полтавської області 6 скликання від 20.10.2016 р. Про перейменування вулиць та провулків міста Комсомольська Полтавської області, Рішення 12 сесії Комсомольської міської ради Полтавської області 7 скликання від 21.06.2021 р. Про найменування представницького органу місцевого самоврядування та його виконавчого органу в місті Горішні Плавні, Квитанція про сплату адміністративного збору від 27.06.2023 р.

Рішенням державного реєстратора № 68272700 від 03.07.2023 р. розгляд заяви було зупинено у зв`язку з ненаданням ТОВ Допомога документів, які посвідчують право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи на дане нежитлове приміщення, акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи.

03.07.2023 року у ході розгляду поданої заяви державним реєстратором було встановлено, що у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутні відомості про реєстрацію права власності на спірне нежитлове приміщення за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р., м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67. Окрім того, державним реєстратором, на виконання пункту 4 частини першої статті 18 Закону, під час розгляду заяви встановлено відсутність в Державному реєстрі прав, в тому числі його невід`ємних архівних складових частинах, відомостей про власника майна, що передається у власність юридичної особи.

За даним архівного обліку станом на 31.12.2012 р. в КП КМБТІ право власності на об`єкт нерухомого майна (нежитлове приміщення), що знаходиться за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, буд.67 не зареєстровано (довідка № 61/21015 від 01.09.2022 видана КП Кременчуцьке БТІ Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області).

Відповідно до інформації, отриманої державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за № ТІ01:8526-4734-9931- 3437 від 12.09.2022 р. нежитлове приміщення збудовано в 1987 р.

23.08.2023 року державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області Бондарь Ю.Ю., було прийнято рішення № 68996052 про відмову в проведенні реєстраційних дій.

Підставою для відмови у рішенні зазначено те, що не подано документ, що посвідчує право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи, акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи.

Таким чином, державний реєстратор позбавлений можливості здійснити реєстраційні дії, пов`язані з реєстрацією права власності на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р., м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67.

Позивач не погодившись із вказаним рішення, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України від 01 липня 2004 року № 1952-ІV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952- ІV).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 1952- ІV дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.

За визначенням, наведеним в п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952- ІV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Загальні засади державної реєстрації прав визначені ст. 3 Закону № 1952, до них, зокрема, належить: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 2-1) одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва, майбутнім об`єктом нерухомості та державної реєстрації прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону № 1952 речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч.3 ст. 3 Закону № 1952- ІV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Відповідно до ч. 5 ст. 3 Закону № 1952- ІV Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням нерухомого майна.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 1952- ІV державній реєстрації підлягає право власності на нерухоме майно.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 9 Закону № 1952 до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, серед іншого, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; формування та зберігання реєстраційних справ.

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону № 1952 державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав, похідних від права власності, здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії. 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі; 9-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України Про виконавче провадження, інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Закону № 1952-IV державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Положеннями частини першої статті 18 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Законом: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Ч. 2 ст. 18 Закону № 1952 встановлено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Положеннями ч. 8 ст. 18 Закону № 1952 визначено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Відповідно до статті 22 Закону № 1952 документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом. Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.

Абзацом першим пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі за текстом - Порядок) визначено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, іншими законами України та цим Порядком, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту.

Нормами п. 48 Порядку державна реєстрація права власності у зв`язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо) проводиться на підставі документів: 1) документ, що посвідчує право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) акт приймання-передачі майна або інший, документ, - що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи. Якщо майно відповідно до закону належить на праві спільної сумісної власності подружжю (колишньому подружжю), акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписується кожним з подружжя (колишнього подружжя) незалежно від наявності державної реєстрації права власності лише в одного з них; 3) рішення органу або особи, уповноважених установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою); 4) письмова згода суб`єкта переважного права купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення у випадках, передбачених законом. Справжність підписів на документах, передбачених підпунктами 2 та 4 цього пункту, засвідчується відповідно до Закону України Про нотаріат. Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об`єкт чи об`єкт будівництва проводиться за наявності відомостей про такий об`єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.

Питання набуття права власності на час створення об`єкту нерухомого майна регулювалося Інструкцію про порядок реєстрації будинків та домоволодінь у містах і селищах міського типу Української PCP, затверджена заступником Міністра комунального господарства Української PCP 31.01.1966р., Інструкція про порядок реєстрації будинків та домоволодінь у містах і селищах міського типу Української PCP, затверджена заступником Міністра комунального господарства Української PCP 31.01.1966р.

Відповідно до п. 4 Інструкції реєстрації підлягають всі будинки і домоволодіння в межах міст і селищ міського типу УРСР, що належать місцевим Радам депутатів трудящих, державним, кооперативним і громадським установам, підприємствам і організаціям, а також ті будинки і домоволодіння, які належать громадянам на праві особистої власності. Будинки, що підлягають реєстрації, повинні бути закінчені будівництвом і прийняті в експлуатацію за актом, затвердженим виконкомом місцевої Ради депутатів трудящих.

Відповідно до статті 23 Закону №1952 розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором виключно у таких випадках:

1) подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством;

2) неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному цим Законом, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем в електронній формі чи документів із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року.

03.07.2023 у ході розгляду поданої заяви державним реєстратором було встановлено, що у Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутні відомості про реєстрацію права власності на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р., м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67.

Рішенням державного реєстратора № 68272700 від 03.07.2023 р. розгляд заяви було зупинено у зв`язку з ненаданням ТОВ Допомога документів, які посвідчують право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи на дане нежитлове приміщення, акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи.

У подальшому відповідачем встановлено, що за даними архівного обліку на 31.12.2012 р. в КП КМБТІ право власності на об`єкт нерухомого майна (нежитлове приміщення), що знаходиться за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, буд.67 не зареєстровано ( довідка № 61/21015 виданої 01.09.2022 р. КП Кременчуцьке БТІ Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області) .

Відповідно до інформації отриманої державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за № ТІ01:8526-4734-9931-3437 від 12.09.2022 р. нежитлове приміщення збудовано в 1987 р.

Згідно з п. 4 ч.1 ст. 24 Закону №1952 підставою для відмови в державній реєстрації прав є подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону №1952 за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Так відповідачем встановлено відсутність відомостей про право власності особи на майно, що передається у власність юридичної особи не дає змоги встановити набуття речових прав на нерухоме майно.

Суд звертає увагу на те, що позивачем у позові зазначено, що документу про підтвердження права власності, який вимагав державний реєстратор, не існує взагалі.

На переконання позивача, це не може бути підставою для порушення права власності ТОВ ДОПОМОГА на зазначене приміщення, шляхом відмови у державній реєстрації його права власності на вказане нерухоме майно, адже фактично дане приміщення було внесено до статутного капіталу товариства одним із засновників - Комсомольською міською радою Полтавської області і більше ніж протягом 20 років перебуває у власності ТОВ ДОПОМОГА.

Позивач стверджує, що як у 1998 році, так і в 2005, 2021 роках державним реєстратором було зареєстровано статути ТОВ ДОПОМОГА, в державному реєстрі значиться місцезнаходження ТОВ ДОПОМОГА за даною адресою з моменту його створення.

Водночас розглянувши матеріали справи, суд погоджується з доводами відповідача, що станом на дату прийняття оскаржуваного рішення позивачем не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, а саме: не подано документ, що посвідчує право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи, акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна, підписаний власником (співвласниками) та особою, що діє від імені відповідної юридичної особи.

З огляду на викладене, суд вважає, що позивачем не подано всіх документів, які визначені Порядком №1127, тому рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Бондарь Ю. про відмову в проведенні реєстраційних дій №68996052 від 23.08.2023 є правомірним.

Реєстрація статутів ТОВ ДОПОМОГА, в державному реєстрі із зазначенням місцезнаходження ТОВ ДОПОМОГА за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67 та інші доводи позивача не доводять протиправності оскаржуваного рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Надавши оцінку письмовим доказам, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення прийнято на законних підставах і скасуванню не підлягає.

Як наслідок, похідні вимоги про зобов`язання відповідача здійснити дії щодо державної реєстрації прав ТОВ "ДОПОМОГА" на нежитлове приміщення за адресою: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, проспект Героїв Дніпра, будинок 67 також не підлягають задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 241-243, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Допомога" до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Бондарь Юлії Юріївни Виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено12.01.2024
Номер документу116209787
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —440/13357/23

Рішення від 10.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні