Рішення
від 10.01.2024 по справі 460/26490/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 січня 2024 року м. Рівне№460/26490/23Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 серпня 2023 року № 9354020/39910190, про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" від 01 травня 2023року № l; 2) визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 серпня 2023 року № 9354021/39910190, про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" від 03 травня 2023року № 3; 3) визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 серпня 2023 року № 9354019/39910190, про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" від 04 травня 2023року № 4; 4) визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 серпня 2023 року № 9353828/39910190, про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" від 05 травня 2023року № 5; 5) визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 серпня 2023 року № 9353827/39910190, про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" від 08 травня 2023року № 9; 6) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" від 01 травня 2023 року № 1, від 03 травня 2023 року за № 3, від 04 травня 2023 року № 4, від 05 травня 2023 року за № 5, від 08 травня 2023 року за № 9 днем їх подання на реєстрацію. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що платником було сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (надалі ЄРПН) податкові накладні: № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.202, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023. Проте, реєстрація таких податкових накладних зупинена з підстави відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Вказує, що надав до комісії регіонального рівня усі належні документи на підтвердження здійснення господарських операцій за вказаними вище податковими накладними, проте комісією прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.202, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023 в ЄРПН з підстав ненадання /часткового надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних. Позивач вказує, що такі рішення комісії є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки платником податків виконано у повному обсязі обов`язок надання документів, а оскаржувані рішення не містять жодних належних обґрунтувань щодо підстав для відмови у реєстрації. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Відповідачами подано спільний відзив на позовну заяву у якому проти позовних вимог заперечують, зазначаючи, що оскаржувані рішення приймались комісією та при їх ухваленні брались документи надані платником податків, однак їх було недостатньо для розкриття повного змісту господарських операцій та реальності їх вчинення та, як наслідок, прийнято спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Такі рішення уважають правомірним та просять у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою суду від 16.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 01.12.2023 внесено виправлення в частині дати спірних рішень.

Ухвалою суду від 19.12.2023 відмовлено в задоволенні клопотання Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області про розгляд адміністративної справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Розглянувши позовну заяву та матеріали справи, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд враховує наступне.

Позивач є зареєстрованим в установленому законом порядку суб`єктом господарювання, номер запису про державну реєстрацію 16021020000003242, з 23.07.2015, є платним податку на додану вартість.

Основним видом діяльності позивача є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, код КВЕД 46.73.

Щодо податкової накладної № 1 від 01.05.2023.

15.03.2023 року позивачем укладено договір поставки № 15-03/2023 з ТОВ «ДРОГ-БУД» щебеневої продукції узгодженими партіями згідно Специфікації, що є Додатком до Договору (п. 1.1 Договору).

Передача Товару здійснюються партіями, які визначені в разовій Заявці на кожну партію Товару, яка завіряється Покупцем. Заявка узгоджена між Сторонами на кожну партію Товару - є невід`ємною частиною даного Договору та вважаються його додатками, які нумеруються за своєю послідовністю із відповідною датою оформлення. (п. 1.2. Договору).

Ціна Товару, що поставляється за цим Договором зазначена у Специфікації, та дублюється у рахунок-фактурах. Усі погоджені Сторонами Специфікації нумеруються за своєю послідовністю із відповідною датою оформлення, кожна послідуюча не відміняє домовленостей попередніх фактично є його окремою Додатковою угодою до Договору. (п. 2.1 Договору).

Відповідно до п. 3.1 Договору поставка Постачальником продукції здійснюється на умовах, зазначених у Специфікації та Заявці. До Товару Постачальник додає видаткову накладну; сертифікат якості продукції (п. 3.2 Договору).

На виконання умов цього Договору було підписано: Заявку № 1Ч та Специфікацію № 1Ч від 18.04.2023.

У Заявці № 1Ч згідно Договору поставки вказано найменування товару, кількість, ціна вказана з урахуванням транспортних витрат Постачальника, загальна вартість товару.

Умови поставки Товару - автомобільним транспортом, на умовах доставка за місцем призначення вул. Центральна, 105, с. Острів, Червоноградського району.

Мета поставки: для капітального ремонту автомобільної дороги загального користування державного значення Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області згідно Контракту № 5 від 31.08.2017 (зі змінами та доповненнями), укладеного між Службою автомобільних доріг у Львівській області та Drog-Bud Sp. z o. о., Республіка Польща.

Дата поставки товару - до 15 травня 2023 року

19.04.2023 року ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було виставлено Рахунок № 10 від 19.04.2023 на загальну суму 4222470грн.

За поставку щебеневої продукції Покупцем для ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було сплачено:

20.04.2023 року в сумі 200000грн згідно платіжного доручення № 5499 від 20.04.2023.

24.04.2023 року в сумі 300000грн згідно платіжного доручення № 5509 від 24.04.2023.

11.05.2023 року в сумі 1000000грн згідно платіжного доручення № 5587 від 10.05.2023.

01.06.2023 року в сумі 500000грн згідно платіжного доручення № 5805 від 01.06.2023.

08.06.2023 року в сумі 200000грн згідно платіжного доручення № 5842 від 01.06.2023.

14.06.2023 року в сумі 5000446грн згідно платіжного доручення № 5901 від 14.06.2023 р.

На виконання умов договору 01.05.2023 року було відвантажено щебінь фракції 5-10 мм для Представництва «ДРОГ - БУД» Сп.з .о. о, про що виписано видаткову накладну 19 від 01.05.2023 року на суму 366463,02грн в т. ч. 61077,17 ПДВ.

Якість товару підтверджується Сертифікатом відповідності від 15.03.2021 № UA.10190/00093-21.

Згідно наданих доказів, вищевказаний товар позивачем було придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД".

Так, 01.03.2018 року між ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ " (Покупець) та ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" (Постачальник) укладено договір поставки № ЗТ 01103-2018 (далі Договір).

Відповідно до п. 1.1. Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставляти та передавати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити наступні товари щебеневу продукцію в асортименті (надалі іменується - Товар).

Згідно до п. 1.2 Договору, до найменування (номенклатура, асортимент) Товару щебенева продукція в асортименті. Кількість Товару с орієнтовною, остаточна кількість Товару, що підлягає поставці за цим Договором визначається відповідно до заявок Покупця, оформлених згідно вимог цього Договору. Покупець на свій розсуд, керуючись власними господарськими потребами визначає загальну кількість заявок на поставку Товару.

Відповідно до п. 2.2 Договору, Постачальник повинен підтвердити якість Товару (товарів) супровідними документами, а саме: сертифікат відповідності, виданий органом оцінки відповідності, що акредитований у Національному агентстві з акредитації України; - інші підтверджуючі документи, які визначені у нормативних документах, що регламентують технічні вимоги до товару.

Відповідно до п. 5.1 Договору Постачальник здійснює поставку Товару на умовах СРТ (транспортні витрати за рахунок постачальника, до станції призначення яка вказана в заявці на поставку товару).

Покупець надає Постачальнику усну чи письмову заявку. У заявці Покупця вказується: - найменування товару; кількість товару; найменування структурного Підрозділу, до складу якого постачається Товар; адреса місця постачання; перелік матеріально-відповідальних осіб, що уповноважені Покупцем одержувати Товар.

На виконання умов договору ПП "ТВФ ЗАХІДТЕХНОБУД" 01.05.2023 року було поставлено щебінь фр. 5-10 для ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" відповідно до видаткової накладної № 31 від 01.05.2023 на суму 355610,17грн, в т. ч. ПДВ 59268,36грн.

Оплата за товар здійснена згідно платіжних доручень № 4089; № 4088 від 03.05.2023. У видатковій накладній вказано адреса поставки : Львівська обл., Червоноградський

р-н, с. Острів вул. Центральна, 105.

Постачання товару здійснюється ПП "ТВФ" ЗАХІДТЕХНОБУД для ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" із залізничної станції Жвирка автомобільним траспортом безпосередньо на адресу Представництва "ДРОГ - БУД», яка зазначена в ТТН ПП ТВФ «ЗАХІДТЕХНОБУД» (Львівська обл., Червоноградський р -н. с. Острів вул. Центральна, 105).

На підставі видаткової накладної № 19 від 01.05.2023 року на суму 366463,02грн, в тому числі ПДВ 61077,17грн, ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" сформована податкова накладна від 01.05.2023 № 1, яка подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до Квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9122307317 від 26.05.2023 ПН № 1 «Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена». У графі «Результат обробки» Квитанції зазначено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.05.2023 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару послуги 2517, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 "Критерії ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію.

02.08.2023 позивачем було надано повідомлення № 1 із поясненнями та додатковими документами, щодо податкової накладної № 1 від 01.05.2023 в яких було зазначено, що ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" 01.05.2023 відвантажено щебінь фр. 5x10 для Представництва "ДРОГ - БУД " Сп. з. о. о. згідно видаткової накладної № 19 від 01.05.2023. Товар оплачений згідно платіжних доручень № 5499; № 5509; № 5587; № 5805; № 5842; № 5901. Товар придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" згідно договору № ЗТ 01.\03-2018, накладна № 31 від 01.05.2023. Оплата згідно платіжних доручень № 4089, № 4088 від 03.05.2023. А також додано 19 аркушів до пояснень (рахунки, договори, видаткові накладні, платіжні доручення, банківські виписки).

08.08.2023 року комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної\розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної \розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У даному повідомлення вказано, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній розрахунку коригування: не надано ТТН щодо перевезення ТМЦ на адресу Представництва "ДРОГ - БУД" СП.З.0.0, не надано актів з контрагентами.

10.08.2023 року позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про подання додаткових пояснень № 2 (зареєстроване за № 9201252192 ) із поясненнями та копіями документів в т. ч. акти звірок з контрагентами та ТТН щодо ПН № 1 від 012.05.2023, реєстрацію якої зупинено.

15.08.2023 року комісією регіонального рівня прийняте Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 29354020/39910190, яким позивачу відмовлено у реєстрації ПН № 1 від 01.05.2023р. в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: Ненаданням\частковим наданням додаткових письмових пояснень та копії документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних, платником податку.

У Рішенні № 9354020/39910190 інформація (зазначити конкретні документи) - відомості відсутні.

Рішенням Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги позивача від 24.08.2023 № 64708/39910190/2, рішення Комісії № 9354020/39910190 від 15.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.05.2023 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Щодо податкової накладної № 3 від 03.05.2023.

Відповідно до договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023 року, позивачем поставлено щебенево-піщану суміш Представництву «ДРОГ-БУД» Сп. з. о. о.» на суму 3272016грн.

На виконання умов Договору, 24.04.2023 було підписано Заявку № 2Ч та Специфікацію № 2Ч.

В Заявці № 2Ч згідно Договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023, вказано найменування товару, кількість, ціна вказана в урахуванням вартості транспортних витрат Постачальника, загальну вартість товару.

Умови поставки Товару - автомобільним транспортом, на умовах доставка за місцем призначення склад при дорозі Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області, м. Белз, Червоноградського району.

Мета поставки: для капітального ремонту автомобільної дороги загального користування державного значення Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області згідно Контракту № 5 від 31.08.2017 (зі змінами та доповненнями), укладеного між Службою автомобільних доріг у Львівській області та Drog-Bud Sp. z o. о., Республіка Польща.

Дата поставки товару квітень-травень 2023 року.

04.05.2023 року ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було виставлено Рахунок № 17 від 04.05.2023 на загальну суму 3272016грн.

За поставку щебеневої продукції Покупцем для ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було сплачено:

30.06.2023 року в сумі 2000000грн згідно платіжного доручення № 6082 від 30.06.2023.

На виконання умов договору 03.05.2023 року було відвантажено щебенево-піщана суміш 0-70 мм для Представництва «ДРОГ - БУД» Сп. з .о. о, про що виписано видаткову накладну № 23 від 03.05.2023 року на суму 169097,78грн в т. ч. ПДВ 28182,96грн.

Якість товару підтверджується Сертифікатом відповідності від 15.03.2021 № UA.10190/00093-21.

Згідно наданих доказів, вищевказаний товар позивачем було придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД".

Так, 01.03.2018 року між ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ " (Покупець) та ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" (Постачальник) укладено договір поставки № ЗТ 01/03-2018 (далі Договір).

Відповідно до п. 1.1. Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставляти та передавати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити наступні товари: щебеневу продукцію в асортименті (надалі іменується - Товар).

На виконання умов договору ПП "ТВФ ЗАХІДТЕХНОБУД" Постачальником 03.05.2023 року було поставлено щебенево-піщану суміш фракції 0-70мм для ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" відповідно до видаткової накладної № 36 від 03.05.2023 на суму 161849,35грн, в т. ч. ПДВ 26974,89грн.

Оплата за товар здійснена згідно платіжного доручення № 4088 від 03.05.2023 на суму 300000грн.

У видатковій накладній вказано адреса доставки : Львівська обл., м. Белз.

Постачання товару здійснювалося ПП "ТВФ" ЗАХІДТЕХНОБУД» для ТОВ "ТРАНБУДІНВЕСТ" з залізничної станції Жвирка автомобільним транспортом безпосередньо на адресу Представництво "ДРОГ - БУД», яка зазначена в ТТН ПІІ ТВФ «ЗАХІДТЕХНОБУД» (Львівська обл, Червоноградський р -н. м. Белз) згідно ТТН № № 3611-3618 від 03.05.2023.

На підставі видаткової накладної № 23 від 03.05.2023 року на суму 169097,78грн в тому числі ПДВ 28182,96грн, ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" сформована податкова накладна від 03.05.2023 № 3 та подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29.05.2023 року позивачем отримано квитанцію № 9124321260 про зупинення реєстрації податкової накладної від 03.05.202 № 3 на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

04.08.2023 позивачем було надано повідомлення № 2 із поясненнями та додатковими документами, щодо податкової накладної № 3 від 03.05.2023 в яких було зазначено, що ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" 03.05.2023 відвантажено щебенево-піщану суміш 0-70мм для Представництва "ДРОГ - БУД " Сп. з. о. о. згідно договору № 15-03/2023 від 15.03.2023 по рахунку № 17 від 04.05.2023, видаткової накладної № 23 від 03.05.2023. Товар оплачений згідно платіжного доручення № 6082 від 30.06.2023. Товар придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" згідно договору № ЗТ 01\03-2018 від 01.03.2018, накладна № 36 від 03.05.2023. Оплата згідно платіжного доручення № 4088 від 03.05.2023. А також додано 9 аркушів до пояснень (рахунки, договори, видаткові накладні, платіжні доручення, банківські виписки).

15.08.2023 року комісією регіонального рівня прийняте Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9354021/39910190, яким позивачу відмовлено у реєстрації ПН № 3 від 03.05.2023р. в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: Ненаданням\частковим наданням додаткових письмових пояснень та копії документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних, платником податку.

У Рішенні № 9354021/39910190 інформація (зазначити конкретні документи) - відомості відсутні.

Рішенням Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги позивача від 28.08.2023 № 65251/39910190/2, рішення Комісії № 9354021/39910190 від 15.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 03.05.2023 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Щодо податкової накладної № 4 від 04.05.2023.

Відповідно до договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023 року, позивачем поставлено щебенево-пісщану суміш 0-70 Представництву «ДРОГ-БУД» Сп. з. о. о.

На виконання умов Договору 24.04.2023 було підписано Заявку № 2Ч та Специфікацію № 2Ч.

В Заявці № 2Ч згідно Договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023, вказано найменування товару, кількість, ціна вказана в урахуванням вартості транспортних витрат Постачальника, загальну вартість товару.

Умови поставки Товару - автомобільним транспортом, на умовах доставка за місцем призначення склад при дорозі Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області, м. Белз, Червоноградського району.

Мета поставки: для капітального ремонту автомобільної дороги загального користування державного значення Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області згідно Контракту № 5 від 31.08.2017 (зі змінами та доповненнями), укладеного між Службою автомобільних доріг у Львівській області та Drog-Bud Sp. z o. о., Республіка Польща.

Дата поставки товару квітень-травень 2023 року.

04.05.2023 року ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було виставлено Рахунок № 17 від 04.05.2023 на загальну суму 3272016грн.

За поставку щебеневої продукції Покупцем для ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було сплачено:

30.06.2023 року в сумі 2000000грн згідно платіжного доручення № 6082 від 30.06.2023.

На виконання умов договору 04.05.2023 року було відвантажено щебенево-піщана суміш 0-70 мм для Представництва «ДРОГ - БУД» Сп. з .о. о, про що виписано видаткову накладну № 24 від 04.05.2023 року на суму 293647,08грн в т. ч. ПДВ 48941,18грн.

Якість товару підтверджується Сертифікатом відповідності від 15.03.2021 № UA.10190/00093-21.

Згідно наданих доказів, вищевказаний товар позивачем було придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД".

На підставі видаткової накладної № 24 від 04.05.2023 року, ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" сформована податкова накладна від 04.05.2023 № 4 та подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29.05.2023 року позивачем отримано квитанцію № 9124310530 про зупинення реєстрації податкової накладної від 04.05.202 № 4 на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

04.08.2023 позивачем було надано повідомлення № 3 із поясненнями та додатковими документами, щодо податкової накладної № 4 від 04.05.2023 в яких було зазначено, що ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" 04.05.2023 відвантажено щебенево-піщану суміш 0-70мм для Представництва "ДРОГ - БУД " Сп. з. о. о. згідно видаткової накладної № 24 від 04.05.2023. Товар оплачений згідно платіжного доручення № 6082 від 30.06.2023. Товар придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" згідно договору № ЗТ 01\03-2018 від 01.03.2018, накладна № 37 від 04.05.2023. Оплата згідно платіжного доручення № 4096 від 03.05.2023. А також додано 9 аркушів до пояснень (рахунки, договори, видаткові накладні, платіжні доручення, банківські виписки).

08.08.2023 року комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної\розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної \розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У даному повідомлення вказано, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній розрахунку коригування: не надано ТТН щодо перевезення ТМЦ на адресу Представництва "ДРОГ - БУД" СП. з. о. о, не надано актів з контрагентами.

10.08.2023 року позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про подання додаткових пояснень № 4 із поясненнями та копіями документів в т. ч. акти звірок з контрагентами та ТТН щодо ПН № 4 від 04.05.2023, реєстрацію якої зупинено.

15.08.2023 року комісією регіонального рівня прийняте Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9354019/39910190, яким позивачу відмовлено у реєстрації ПН № 4 від 04.05.2023р. в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: Ненаданням\частковим наданням додаткових письмових пояснень та копії документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі накладних, платником податку.

У Рішенні № 9354019/39910190 інформація (зазначити конкретні документи) - відомості відсутні.

Рішенням Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги позивача від 28.08.2023 № 65261/39910190/2, рішення Комісії № 9354019/39910190 від 15.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 04.05.2023 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Щодо податкової накладної № 5 від 05.05.2023.

Відповідно до договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023 року, позивачем поставлено щебенево-піщану суміш 0-70 Представництву «ДРОГ-БУД» Сп. з. о. о.».

На виконання умов Договору 24.04.2023 було підписано Заявку № 2Ч та Специфікацію № 2Ч.

В Заявці № 2Ч згідно Договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023, вказано найменування товару, кількість, ціна вказана в урахуванням вартості транспортних витрат Постачальника, загальну вартість товару.

Умови поставки Товару - автомобільним транспортом, на умовах доставка за місцем призначення склад при дорозі Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області, м. Белз, Червоноградського району.

Мета поставки: для капітального ремонту автомобільної дороги загального користування державного значення Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області згідно Контракту № 5 від 31.08.2017 (зі змінами та доповненнями), укладеного між Службою автомобільних доріг у Львівській області та Drog-Bud Sp. z o. о., Республіка Польща.

04.05.2023 року ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було виставлено Рахунок № 17 від 04.05.2023 на загальну суму 3272016грн.

За поставку щебеневої продукції Покупцем для ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було сплачено:

14.06.2023 року в сумі 5000446грн згідно платіжного доручення № 5901 від 14.06.2023.

На виконання умов договору 05.05.2023 року було відвантажено щебенево-піщана суміш 0-70 мм для Представництва «ДРОГ - БУД» Сп. з .о. о, про що виписано видаткову накладну № 25 від 05.05.2023 року на суму 124173,01грн в т. ч. ПДВ 20695,50грн.

Якість товару підтверджується Сертифікатом відповідності від 15.03.2021 № UA.10190/00093-21.

Згідно наданих доказів, вищевказаний товар позивачем було придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД".

На підставі видаткової накладної № 25 від 05.05.2023 року, ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" сформована податкова накладна від 05.05.2023 № 5 та подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29.05.2023 року позивачем отримано квитанцію № 9124291657 про зупинення реєстрації податкової накладної від 05.05.202 № 5 на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

09.08.2023 позивачем було надано повідомлення № 5 із поясненнями та додатковими документами, щодо податкової накладної № 5 від 05.05.2023 в яких було зазначено, що ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" 05.05.2023 відвантажено щебенево-піщану суміш 0-70мм для Представництва "ДРОГ - БУД " Сп. з. о. о. згідно видаткової накладної № 25 від 05.05.2023. Товар оплачений згідно платіжного доручення № 5901 від 14.06.2023. Товар придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" згідно договору № ЗТ 01\03-2018 від 01.03.2018, накладна № 38 від 05.05.2023. Оплата згідно платіжного доручення № 4098 від 10.05.2023. А також додано 17 аркушів до пояснень (рахунки, договори, заявки, специфікації, видаткові накладні, платіжні доручення, банківські виписки).

15.08.2023 року комісією регіонального рівня прийняте Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9353828/39910190, яким позивачу відмовлено у реєстрації ПН № 5 від 05.05.2023р. в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

Додаткова інформація містить наступне: Не надано копій документів стосовно підтвердження якості та походження товару (виробник) сертифікатів якості продукції, невідповідність місця призначення (розвантаження) визначеного в ТТН та Заявці.

Рішенням Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги позивача від 28.08.2023 № 65253/39910190/2, рішення Комісії № 9353828/39910190 від 15.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 05.05.2023 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Щодо податкової накладної № 9 від 08.05.2023.

Відповідно до договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023 року, позивачем поставлено щебенево-піщану суміш 0-70 Представництву «ДРОГ-БУД» Сп. з. о. о.»

На виконання умов Договору 06.05.2023 було підписано Заявку № 4Ч та Специфікацію № 4Ч.

В Заявці № 4Ч згідно Договору поставки № 15-03\2023 від 15.03.2023, вказано найменування товару, кількість, ціна вказана в урахуванням вартості транспортних витрат Постачальника, загальну вартість товару.

Умови поставки Товару - автомобільним транспортом, на умовах доставка за місцем призначення склад при дорозі Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області, м. Стаївка, Червоноградського району.

Мета поставки: для капітального ремонту автомобільної дороги загального користування державного значення Т-14-04 Червоноград - Рава - Руська км 3 + 137 - км 56 + 307 Львівської області згідно Контракту № 5 від 31.08.2017 (зі змінами та доповненнями), укладеного між Службою автомобільних доріг у Львівській області та Drog-Bud Sp. z o. о., Республіка Польща.

08.05.2023 року ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було виставлено Рахунок № 19 від 08.05.2023 на загальну суму 2798413,20грн.

За поставку щебеневої продукції Покупцем для ТОВ «ГРАНБУДІНВЕСТ» було сплачено:

30.06.2023 року в сумі 2000000грн згідно платіжного доручення № 6082 від 30.06.2023.

На виконання умов договору 08.05.2023 року було відвантажено щебенево-піщана суміш 0-70 мм для Представництва «ДРОГ - БУД» Сп. з .о. о, про що виписано видаткову накладну № 27 від 08.05.2023 року на суму 394525,38грн в т. ч. ПДВ 65754,23грн.

Якість товару підтверджується Сертифікатом відповідності від 15.03.2021 № UA.10190/00093-21.

Згідно наданих доказів, вищевказаний товар позивачем було придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД".

На підставі видаткової накладної № 27 від 08.05.2023 року, ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" сформована податкова накладна від 08.05.2023 № 9 та подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29.05.2023 року позивачем отримано квитанцію № 9124273025 про зупинення реєстрації податкової накладної від 08.05.202 № 9 на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

11.08.2023 позивачем було надано повідомлення № 7 із поясненнями та додатковими документами, щодо податкової накладної № 9 від 08.05.2023 в яких було зазначено, що ТОВ "ГРАНБУДІНВЕСТ" 08.05.2023 відвантажено щебенево-піщану суміш 0-70мм для Представництва "ДРОГ - БУД " Сп. з. о. о. згідно видаткової накладної № 27 від 08.05.2023. Товар оплачений згідно платіжного доручення № 6082 від 30.06.2023. Товар придбано у ПП ТВФ "ЗАХІДТЕХНОБУД" згідно договору № ЗТ 01\03-2018 від 01.03.2018, накладна № 40 від 08.05.2023. Оплата згідно платіжного доручення № 4180 від 16.05.2023. А також додано 31 аркуш до пояснень (рахунки, договори, заявки, специфікації, видаткові накладні, платіжні доручення, банківські виписки).

15.08.2023 року комісією регіонального рівня прийняте Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9353827/39910190, яким позивачу відмовлено у реєстрації ПН № 9 від 08.05.2023 в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

Додаткова інформація містить наступне: Не надано копій документів стосовно підтвердження якості та походження товару (виробник) сертифікатів якості продукції, невідповідність місця призначення (розвантаження) визначеного в ТТН та Заявці.

Рішенням Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги позивача від 28.08.2023 № 65322/39910190/2, рішення Комісії № 9353827/39910190 від 15.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 08.05.2023 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), які застосовуються у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.

Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Положеннями пункту 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого, обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Відповідно ж до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок №520), зокрема його пунктів 4 та 5, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

У відповідності до пунктів 9 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

Для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, обов`язок виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про відвантаження товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.02.2020 по справі № 360/1776/19.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Так, проаналізувавши надані позивачем документи, щодо підтвердження інформації, зазначеній у податкових накладних № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.2023, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023 на виконання вимог Порядку № 520, суд встановив, що обсяг таких документів був достатній для цілей реєстрації відповідної податкової накладної, а підстав для відмови в реєстрації наведених податкових накладних у контролюючого органу не було.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, не спростовано відповідачем, що податкові накладні № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.2023, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023 були складені у зв`язку із настанням такої події, як відвантаженням товару так і находження коштів на розрахунковий рахунок. Первинні документи, які підтверджують факт вчинення вказаних господарських операцій (договори, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні документи) були надано Комісії для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічна позиція викладена Верховним судом у постанові від 07.12.2022 № 500/2237/20.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарської операції за спірними податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.

Таким чином, позивачем було надано достатньо документів, які підтверджують правомірність складення та реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.2023, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023.

При цьому, на думку суду, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення має бути мотивованим.

Проте, оскаржувані рішення суд не може назвати мотивованими та такими, що прийняті з урахуванням всіх фактичних обставин справи.

Суд звертає увагу на те, що всі надані позивачем як суду, так і відповідачу первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, а тому підтверджують факт здійснення господарської операції.

Відтак, оскаржувані рішення відповідача про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.2023, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а позов таким, що підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 2, 10 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 ПК України, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Пунктом 2 Порядку № 1165 передбачено, що:

комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС;

комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС.

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Відповідно до пп. 9 п. 4 Положення № 227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на ДПС, а також реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином, Єдиний реєстр податкових накладних формується та ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, тобто саме Державною податковою службою України.

В контексті наведених норм, за встановлених фактичних обставин суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, позивачем виконані умови, визначені законом, та прийняття рішення щодо реєстрації таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України провести реєстрацію податкових накладних № 1 від 01.05.2023, № 3 від 03.05.2023, № 4 від 04.05.2023, № 5 від 05.05.2023, № 9 від 08.05.2023 днем їх подання на реєстрацію.

У статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає до задоволення повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання даного адміністративного позову сплачено судовий збір в сумі 13420грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 48 від 14.11.2023, а тому судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок відповідачів у справі.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9354020/39910190; № 9354021/39910190; № 9354019/39910190; № 9353828/39910190; № 9353827/39910190 від 15 серпня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних № 1 від 01 травня 2023 року; № 3 від 03 травня 2023 року; № 4 від 04 травня 2023 року; № 5 від 05 травня 2023 року; № 9 від 08 травня 2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" № 1 від 01 травня 2023 року; № 3 від 03 травня 2023 року; № 4 від 04 травня 2023 року; № 5 від 05 травня 2023 року; № 9 від 08 травня 2023 року, датою їх подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 6710грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 6710грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 10 січня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранбудінвест" (вул. Академіка Степана Дем`янчука, 37, м. Рівне, Рівненська обл., Рівненський р-н, 33027, ЄДРПОУ/РНОКПП 39910190)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)

Суддя Т.О. Комшелюк

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено12.01.2024
Номер документу116209906
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/26490/23

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 10.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні