ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/7008/23
10 січня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ГУДВЕЙ до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ГУДВЕЙ (далі ТОВ ГУДВЕЙ, Товариство, позивач) через представника адвоката Вербіцьку Мар`яну Василівну звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), з урахуванням нової редакції позовної заяви (том 1 а.с.225-234) просить:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 20.07.2023 №9221742/39946468, від 20.07.2023 №9221741/39946468, від 20.07.2023 №9221740/39946468, від 20.07.2023 №9221743/39946468 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН);
зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №30 від 22.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023, подані на реєстрацію ТОВ ГУДВЕЙ, датою їх фактичного подання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 20.03.2018 ТОВ ГУДВЕЙ уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю БІЗНЕС ГРУП К (далі ТОВ БІЗНЕС ГРУП К) договір перевезення вантажу. Позивачем за господарськими операціями, вчиненими на виконання договірних зобов`язань, сформовано замовнику ТОВ БІЗНЕС ГРУП К податкові накладні №30 від 22.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023, які надіслано на реєстрацію в ЄРПН, однак реєстрація податкових накладних була зупинена.
Згідно з квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних, підставою для зупинення їх реєстрації була відповідність господарської операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Для реєстрації податкових накладних у ЄРПН, на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) Товариство надало контролюючому органу відповідні письмові пояснення, до яких додано копії первинних документів, які, як вважає позивач, у повній мірі підтверджували реальність здійснення господарських операцій між ТОВ ГУДВЕЙ та ТОВ БІЗНЕС ГРУП К. Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а у подальшому - рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено, а тому вважає, що такі підлягають реєстрації в ЄРПН. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.
З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 14.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Від відповідачів до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що оскільки за результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних такі не відповідали жодній з ознак безумовної реєстрації, то у відповідності до пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постанови Кабінету Міністрів України №1165 (далі Порядок № 1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) щодо податкових накладних здійснено перевірку відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій. За наслідками перевірки встановлена підстава для зупинення реєстрації податкових накладних - у ТОВ ГУДВЕЙ обсяг постачання товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. Відповідно до вимог Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520) позивачем подано повідомлення №130, №131, №133, №134 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Однак представник відповідачів вказує, що платником подано не повні пакети документів на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, зокрема, не додано договорів, укладених з контрагентами у яких ТОВ «ГУДВЕЙ» здійснює придбання запчастин та шин (ТОВ «АБІКС», ТОВ «АВТО-РИТЕТ-ЦЕНТР»).
Відтак за результатами розгляду наданих документів комісією контролюючого органу прийнято рішення від 18.07.2023 направити позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.
Товариством подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, до яких надано документи, які раніше вже були надані: договір перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018; додаткова угода №1 до договору перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018. Водночас не додано копій договорів з додатками до них, копій штатного розпису і табелів обліку робочого часу.
З огляду на вказані обставини Комісією контролюючого органу 20.07.2023 прийнято рішення №9221742/39946468, №9221741/39946468, №9221740/39946468, №9221743/39946468 про відмову в реєстрації податкових накладних у ЄРПН.
Враховуючи викладене, представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі (том 2 а.с.1-9).
05.12.2023 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, у якій, серед іншого зазначено, що на виконання вимог податкового органу 13.07.2023 позивачем надано додатково копії первинних та інших документів, які підтверджують інформацію, зазначену у зупинених податкових накладних (крім зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, позаяк такі в рамках указаних договірних правовідносин з контрагентом ТОВ «БІЗНЕС ГРУП К» не укладалися), а саме: установчі документи, договір перевезення вантажу № БГК/28/18 від 20.03.2018 та додаткову угоду № 1 до договору, рахунки №296 від 21.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023, №226 від 12.05.2023, акти здачі-прийняття робіт (надання послуг), товарно-транспортні накладні, податкові накладні, квитанції блокування, звіт щодо сплати ЄСВ, технічні паспорти на транспортні засоби, договір на постачання нафтопродуктів з ТОВ «ТЕРНОПІЛЬ НАФТА», накладні на придбання нафти, договір з ТОВ «АБІКС» на придбання запчастин до вантажних автомобілів та накладні на придбання запчастин, договір з ТОВ «АВТО-РИТЕТ-ЦЕНТР», договір з ТОВ «ЕКСПЕРТ ШИНА» та накладні на придбання шин до автомобілів, повідомлення про об`єкти оподаткування форми № 20-ОПП, виписка з банку про рух коштів на рахунку.
Усі вказані документи підтверджували реальність господарських операцій, пов`язаних з наданням послуг з перевезень.
Також представник позивача зауважує, ні табель обліку робочого часу, ні штатний розпис не є обов`язковими документами, які мають надаватися підприємством для реєстрації податкової накладної. Враховуючи викладене просить позов задовольнити (том 2, а.с.15-17).
07.12.2023 до суду від представника відповідачів надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких, зокрема, вказано, що позивачем у відповіді на відзив зазначено, що Товариством було подано на розгляд Комісії договори з ТОВ «АБІКС», ТОВ «АВТО-РИТЕТ-ЦЕНТР» на придбання запчастин та шин. Однак представник відповідачів стверджує, що долучений позивачем до суду перелік копій документів не відповідає переліку документів, наданих контролюючому органу. Не всі надані на розгляд суду документи були предметом дослідження Комісією (договір №6/23 від 01.02.2023 та договір №90 від 03.01.2020).
Також зауважено, що для підтвердження господарської операції та наявності відповідних працівників, які брали участь у здійсненні господарської операції, для уточнення інформації Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області зазначила у повідомленнях щодо потреби у наданні штатного розпису та табелю обліку робочого часу, однак їх надано не було.
Просить відмовити в задоволенні позовних вимог повністю (том 2 а.с.21-22).
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ ГУДВЕЙ (код ЄДРПОУ 39946468) 12.08.2015 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: вантажний автомобільний транспорт (код видів економічної діяльності 49.41); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість (том 1 а.с.11, 12).
20.03.2018 між ТОВ БІЗНЕС ГРУП К (замовник) та ТОВ ГУДВЕЙ (виконавець) укладено договір перевезення вантажу №БГК/28/18 (далі Договір, том 1, а.с.13-16), за умовами пункту 1.1 якого виконавець зобов`язується організовувати та надати послуги з перевезення вантажів замовника рефрижераторними дорожніми транспортними засобами та надавати інші транспортно-експедиційні і додаткові послуги відповідно до вимог замовника, що пов`язані з перевезенням вантажів по території України в торгові мережі ТОВ «Метро Кеш енд Кері Україна», ТОВ «Новус Україна» та інші, а замовник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
За змістом пунктів 3.1, 3.3 Договору надання транспорту для перевезення вантажу здійснюється виконавцем на підставі заявки та/або додаткової угоди, які є невід`ємною частиною Договору та містить наступні дані: маршрут, дата та адреса завантаження (розвантаження), кількість та вага вантажу, адреса вантажоодержувача та інші необхідні умови перевезення. Адреса завантаження та розвантаження вантажу, дані про маршрут, дати, кількість та вага вантажу обов`язково зазначаються в товарно-транспортних накладних, а також за домовленістю сторін в заявках та/або додаткових угодах.
Розрахунки між виконавцем і замовником здійснюються шляхом переказу грошових коштів на поточний рахунок виконавця протягом 31 (тридцяти одного) календарного дня з моменту отримання товарно-транспортної накладної, рахунку, акту виконаних робіт, заявки, оформлених згідно нормативних документів. Сторони визначають загальну вартість послуг в рахунках та актах виконаних робіт відповідно до фактично наданих послуг у звітному періоді. Рахунок на оплату виписується виконавцем і надається замовнику після надання послуг. Сторони підписують акт виконаних робіт по факту надання транспортно-експедиційних послуг (пункти 5.1, 5.2, 5.3 Договору).
Додатковою угодою №1 від 20.03.2018 до Договору замовник та виконавець встановили алгоритм дій виконавця під час приймання вантажоодержувачем вантажу (товару), якому потрібно чітко слідувати для виключення в подальшому проблем з вантажем (товаром), для прийняття одностайних рішень по поставці, врегулюванню спірних питань за документальної фіксації фактів порушень (том 1 а.с.17-18).
На виконання умов Договору ТОВ ГУДВЕЙ надано ТОВ БІЗНЕС ГРУП К транспортні послуги, за фактом надання яких контрагентами підписано акт №296 від 21.08.2022 здачі-прийняття робіт (надання послуг) на загальну суму 212000,00 грн, в тому числі ПДВ 35333,33 грн; акт №129 від 19.03.2023 здачі-прийняття робіт (надання послуг) на загальну суму 205000,00 грн, в тому числі ПДВ 34166,67 грн; акт №167 від 14.04.2023 здачі-прийняття робіт (надання послуг) на загальну суму 163000,00 грн, в тому числі ПДВ 27166,67 грн; акт №198 від 28.04.2023 здачі-прийняття робіт (надання послуг) на загальну суму 121000,00 грн, в тому числі ПДВ 20166,67 грн (том 1 а.с.24, 53, 86, 120).
ТОВ ГУДВЕЙ виписано замовнику ТОВ БІЗНЕС ГРУП К рахунок №296 від 21.08.2022 на загальну суму 212000,00 грн, в тому числі ПДВ 35333,33 грн; рахунок №129 від 19.03.2023 на загальну суму 205000,00 грн, в тому числі ПДВ 34166,67 грн; рахунок №167 від 14.04.2023 на загальну суму 163000,00 грн, в тому числі ПДВ 27166,67 грн; рахунок №198 від 28.04.2023 на загальну суму 121000,00 грн, в тому числі ПДВ 20166,67 грн (том 1 а.с.23, 52, 85, 121).
Надання транспортних послуг з перевезення вантажу підтверджується товарно-транспортними накладними (том 1 а.с.25-37, 54-71, 87-105, 22-132).
За фактом господарських операцій з надання транспортних послуг за правилом першої події (датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку), виконавцем ТОВ ГУДВЕЙ сформовано замовнику ТОВ БІЗНЕС ГРУП К податкові накладні:
№30 від 22.08.2022 на загальну суму 212000,00 грн, в тому числі ПДВ 35333,33 грн;
№129 від 19.03.2023 на загальну суму 205000,00 грн, в тому числі ПДВ 34166,67 грн;
№167 від 14.04.2023 на загальну суму 163000,00 грн, в тому числі ПДВ 27166,67 грн;
№198 від 28.04.2023 на загальну суму 121000,00 грн, в тому числі ПДВ 20166,67 грн, які направлено на реєстрацію у ЄРПН (том 1 а.с.20-21, 49-50, 82-83, 117-118).
Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних реєстрацію спірних податкових накладних зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання (для податкової накладної №30 від 22.08.2022); обсяг постачання товару/послуги 49.41 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання (для податкових накладних №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023), що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (том 1 а.с.38, 72, 106, 133).
Для підтвердження господарських операцій, відображених у податкових накладних, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від №130, №131 від 13.07.2023, №133, №134 від 17.07.2023 (том 1 а.с.22, 51, 84, 119), з такими документами (їх копіями): договір перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018; додаткова угода №1 до договору перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018; повідомлення форми №20-ОПП від 08.06.2023; заключна виписка за період з 01.01.2022 по 31.12.2022; видаткова накладна №РН-0000056 від 03.01.2023; видаткова накладна №РН-0000140 від 09.01.2023; видаткова накладна №РН-0000200 від 13.01.2023; видаткова накладна №РН-0000248 від 18.01.2023; видаткова накладна №РН-0000295 від 24.01.2023; видаткова накладна №РН-0000388 від 31.01.2023; видаткова накладна №РН-0000304 від 31.01.2023; видаткова накладна №РН-0000453 від 07.02.2023; рахунок на оплату №49 від 20.02.2023; видаткова накладна №47 від 20.02.2023; рахунок-фактури №СФ-0001310 від 24.03.2023; видаткова накладна №РН-0001237 від 24.03.2023; рахунок-фактури №СФ-0002371 від 06.06.2023; видаткова накладна №РН-0002271 від 06.06.2023; рахунок-фактури №СФ-0002630 від 20.06.2023; видаткова накладна №РН-0002506 від 20.06.2023; рахунок на оплату №39 від 13.02.2023; видаткова накладна №38 від 13.02.2023; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів №40 від 13.02.2023;
рахунок на оплату №75 від 06.03.2023; видаткова накладна №75 від 06.03.2023; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів №76 від 06.03.2023; рахунок на оплату №123 від 04.04.2023; видаткова накладна №121 від 04.04.2023; звіт ЄСВ за 1 квартал 2023 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів №122 від 04.04.2023; рахунок на оплату №132 від 12.04.2023; видаткова накладна №126 від 12.04.2023; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів №126 від 12.04.2023; видаткова накладна №3101-0005 від 31.01.2023; видаткова накладна №3101-0005 від 31.01.2023; видаткова накладна №2701-0002 від 27.01.2023; видаткова накладна №3101-002 від 30.01.2023; квитанція від 14.09.2022; видаткова накладна №РН-0000887 від 09.03.2023; видаткова накладна №РН-0001134 від 24.03.2023; видаткова накладна №РН-0001268 від 04.04.2023; видаткова накладна №РН-0001372 від 12.04.2023; видаткова накладна №РН-0001570 від 01.05.2023; видаткова накладна №РН-0001689 від 05.05.2023; видаткова накладна №РН-0001755 від 12.05.2023; видаткова накладна №РН-0001754 від 12.05.2023; видаткова накладна №РН-0001739 від 12.05.2023; видаткова накладна №РН-0001839 від 17.05.2023; податкова накладна №30 від 22.08.2022; виписка з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; статут ТОВ «ГУДВЕЙ»; свідоцтво ТОВ «ГУДВЕЙ»; витяг №1719174500060 з Реєстру платників податку на додану вартість; ліцензія Державної служби України з безпеки на транспорті; наказ №3 від 24.11.2015; договір купівлі-продажу №030418/1 від 03.04.2018; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_1 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_8 ; товарно-транспортна накладна №00040003/1 від 18.08.2022; товарно-транспортна накладна №00040003/1 від 18.08.2022; товарно-транспортна накладна №0010022251/1 від 16.08.2022; товарно-транспортна накладна №0010022251/1 від 16.08.2022; рахунок №296 від 21.08.2022; акт №296 від 21.08.2022; товарно-транспортна накладна №0040021/1 від 19.08.2022; товарно-транспортна накладна №000036921/1 від 21.08.2022; товарно-транспортна накладна №000036921/1 від 21.08.2022; товарно-транспортна накладна №00039994/1 від 19.08.2022; товарно-транспортна накладна №00039994/1 від 19.08.2022; товарно-транспортна накладна №0010022251/1 від 16.08.2022; товарно-транспортна накладна №0010022253/1 від 16.08.2022; товарно-транспортна накладна №00039970/1 від 16.08.2022; товарно-транспортна накладна №00039970/1 від 16.08.2022; товарно-транспортна накладна №00041929/1 від 14.03.2023; товарно-транспортна накладна №000038300/1 від 10.03.2023; товарно-транспортна накладна №00041898/1 від 10.03.2023; рахунок №129 від 19.03.2023; акт №129 від 19.03.2023; товарно-транспортна накладна №00041996/1 від 19.03.2023; товарно-транспортна накладна №000038357/1 від 19.03.2023; податкова накладна №129 від 19.03.2023; заключна виписка за період з 01.08.2022 по 13.07.2023; товарно-транспортна накладна №000038324/1 від 15.03.2023; товарно-транспортна накладна №0010023383/1 від 14.03.2023; товарно-транспортна накладна №0010023390/1 від 14.03.2023; товарно-транспортна накладна №00041959/1 від 17.03.2023; товарно-транспортна накладна №000038344/1 від 17.03.2023; товарно-транспортна накладна №000038324/1 від 15.03.2023; повідомлення форми №20-ОПП від 07.07.2023; квитанція від 17.04.2023; товарно-транспортна накладна №000038519/1 від 13.04.2023; товарно-транспортна накладна №00042218/1 від 13.04.2023; товарно-транспортна накладна №0010023537/1 від 11.04.2023; товарно-транспортна накладна №0010023497/1 від 04.04.2023; товарно-транспортна накладна №0010023503/1 від 04.04.2023; товарно-транспортна накладна №00042114/1 від 04.04.2023; квитанція від 05.05.2023; товарно-транспортна накладна №00042205/1 від 14.04.2023; товарно-транспортна накладна №000038535/1 від 14.04.2023; товарно-транспортна накладна №000038519/1 від 13.04.2023; рахунок №167 від 14.04.2023; акт №167 від 14.04.2023; договір поставки нафтопродуктів №4/20-Т; товарно-транспортна накладна №0010023505/1 від 04.04.2023; податкова накладна №167 від 14.04.2023; товарно-транспортна накладна №00042355/1 від 27.04.2023; товарно-транспортна накладна №000038614/1 від 26.04.2023; податкова накладна №198 від 28.04.2023; акт №198 від 28.04.2023; рахунок №198 від 28.04.2023; товарно-транспортна накладна №000038636/1 від 28.04.2023; товарно-транспортна накладна №00042368/1 від 28.04.2023; товарно-транспортна накладна №0010023619/1 від 25.04.2023; квитанція від 18.05.2023.
Усі основні первинні документи по господарській операції за зупиненими податковими накладними містяться в матеріалах справи.
Про надання позивачем вказаних документів зазначено також у відзиві на позов.
Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленнях від 18.07.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Товариству надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них. Також зазначено додаткову інформацію, а саме запропоновано надати копію штатного розпису і табелів обліку робочого часу (том 1 а.с.40-42, 73-75, 108-110, 134-136).
Товариством подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №136, №137, №139, №140 від 19.07.2023 (том 1 а.с.43, 76, 111, 137), до яких надано копії договору перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018; додаткової угоди №1 до договору перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018.
Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 20.07.2023 №9221742/39946468, №9221741/39946468, №9221740/39946468, №9221743/39946468, відмовлено у реєстрації податкових накладних №30 від 22.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023. Підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (том 1 а.с.44-45, 77-78, 112-113, 138-139).
Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку (том 1 а.с.46, 79, 114, 140). Однак рішеннями комісії ДПС України від 03.08.2023 скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін з підстав ненадання платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (том 1 а.с.47-48, 80-81, 115-116, 141-142).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).
За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних встановлено, що реєстрацію податкових накладних зупинено, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання (для податкової накладної №30 від 22.08.2022); обсяг постачання товару/послуги 49.41 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання (для податкових накладних №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023), що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Водночас у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (ця правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 27.04.2023 у справі №460/8040/20).
У свою чергу у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12.01.2023 №19, чинними з 08.03.2023), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).
Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.
За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанціях не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
У повідомленнях Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 18.07.2023 вказано про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них. Також зазначено додаткову інформацію, а саме запропоновано надати копію штатного розпису і табелів обліку робочого часу (том 1, а.с.40-42, 73-75, 108-110, 134-136).
На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області позивачем було надано копії окремих документів.
Разом з тим, після зупинення реєстрації податкових накладних позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарських операцій, щодо яких складено спірні податкові накладні, зокрема, договору перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018; додаткової угоди №1 від 20.03.2023 до Договору; актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) №296 від 21.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023; рахунків №296 від 21.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023, товарно-транспортних накладних (том 1, а.с.13-16, 17-18, 23-37, 52-71, 85-105, 120-132).
Отже, після зупинення реєстрації податкових накладних платник податків подав документи, які стосуються безпосередньо господарських операцій з надання транспортних послуг контрагенту, по яких виписані та подавалися на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні.
Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірних податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області у реєстрації податкових накладних відмовлено у зв`язку із ненадання/частковим надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень.
Однак у рішеннях відсутнє обґрунтування, які конкретно неподані документи для підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено, Товариство сформувало по першій подій даті оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, відповідно до підписаних контрагентами актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) №296 від 21.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, акт №198 від 28.04.2023 (том 1 а.с.24, 53, 86, 120). Матеріали справи містять копії первинних документів, що додавались позивачем до контролюючого органу, та свідчать про факти надання транспортних послуг з перевезення вантажу ТОВ БІЗНЕС ГРУП К, за якими складені податкові накладні.
Що стосується тверджень представника відповідачів стосовно ненадання до контролюючого органу додаткових документів, а саме договорів, укладених з контрагентами ТОВ «АБІКС», ТОВ «АВТО-РИТЕТ-ЦЕНТР», у яких ТОВ «ГУДВЕЙ» здійснює придбання запчастин та шин, а також копій штатного розпису і табелів обліку робочого часу, то суд зауважує відповідачам, що Товариством не було подано копій договору №6/23 від 01.02.2023, укладеного з ТОВ «АВТО-РИТЕТ-ЦЕНТР», та договору №90 від 03.01.2020, укладеного з ТОВ «АБІКС», однак спірні податкові накладні складено Товариством за результатами господарських операцій, вчинених на виконання договірних зобов`язань із контрагентом ТОВ БІЗНЕС ГРУП К за договором перевезення вантажу №БГК/28/18 від 20.03.2018, копія якого разом з копією додаткової угоди №1 від 20.03.2023 до Договору та іншими первинними документами подавались до контролюючого органу після зупинення реєстрації податкових накладних. У свою чергу копії штатного розпису і табелів обліку робочого часу не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних.
Водночас копії договору №6/23 від 01.02.2023, укладеного з ТОВ «АВТО-РИТЕТ-ЦЕНТР» та договору №90 від 03.01.2020, укладеного з ТОВ «АБІКС», а також копії штатного розпису і табелів обліку робочого часу містяться в матеріалах справи (том 1. а.с.202-204, 205-207, 174, 175-180).
Отже, на думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарські операції, за якими складено спірні податкові накладні, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи, у контролюючого органу не було достатніх обґрунтованих підстав для зобов`язання позивача надати додаткові документи та пояснення.
Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області безпідставно у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначила про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні відповідного повідомлення.
При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.
Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.
Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.07.2023 №9221742/39946468, №9221741/39946468, №9221740/39946468, №9221743/39946468.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №30 від 22.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023, датою їх фактичного подання, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.
У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні датою їх фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №30 від 22.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023 датою їх фактичного подання належить задовольнити.
Відповідно до приписів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірні податкові накладні. Позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду відповідно до платіжної інструкції №4723 від 27.10.2023 судовий збір у сумі 10736,00 грн (том 1, а.с.216) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ГУДВЕЙ до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.07.2023 №9221742/39946468, від 20.07.2023 №9221741/39946468, від 20.07.2023 №9221740/39946468, від 20.07.2023 №9221743/39946468 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №30 від 22.08.2022, №129 від 19.03.2023, №167 від 14.04.2023, №198 від 28.04.2023, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю ГУДВЕЙ, датою їх фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ГУДВЕЙ судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 10736,00 грн (десять тисяч сімсот тридцять шість грн 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ГУДВЕЙ (46001, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Князя Острозького, 26/26, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 39946468).
Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, місто Тернопіль, вулиця Білецька, 1, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).
Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393).
Повний текст рішення складено та підписано 10 січня 2024 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2024 |
Оприлюднено | 12.01.2024 |
Номер документу | 116210143 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні