Рішення
від 10.01.2024 по справі 279/7853/23
КОРОСТЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

провадження №2-а/279/5/24

Справа № 279/7853/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2024 року м.Коростень Житомирської області

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області у складі судді Волкової Н.Я., з секретарем Васянович Я.О., за участі ОСОБА_1 , представника позивача Рупс В.О., представника відповідача Кошевського В.С. (дистанційно), розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження термінову адміністративну справу №279/7853/23 за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови по справі про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся з позовом про скасування постанови відповідача серії АА №00014721 від 14.11.2023 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 132-1 КУпАП, зазначивши, що інспектором відділу провадження систем автоматичної фіксації порушень Департаменту державного контролю за безпекою на наземному транспорті, Дорошенко Ольгою Володимирівною, було винесено постанову серії АА №00014721 від 14.11.2023 року (в подальшому - Постанова) про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.132-1 КУпАП. Відповідно до вищевказаної постанови, відповідальна особа допустила рух транспортного засобу із перевищенням нормативних параметрів зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху України (в подальшому - Правил), а саме: перевищення загальної маси транспортного засобу на 6.2. % (2.48 тон), при дозволеній фактичній масі 40 тон. Вважаю незрозумілим та хибним розмір перевищення навантаження визначене у відсотках та тонах, що вказаний у оскаржуваній постанові, який фізично не може відповідати технічним характеристикам транспортних засобів, також є суттєва різниця між фактичними зафіксованими параметрами транспортного засобу та результатами виміряні з урахуванням похибки. Вище зазначена постанова не відповідає вимогам норм Кодексу України про адміністративні правопорушення (в подальшому - КупАП) та Інструкції з оформлення уповноваженими посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті затверджена Наказом Мініфраструктури №512 від 27.09.2021 року (в подальшому -Наказ), а тому вважаю, постанову серії АА №00014721 від 14.11.2023 року по справі про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання/перебування на території України винесену інспектором відділу провадження систем автоматичної фіксації порушень Департаменту державного 1 контролю на транспорті Державної служби України з безпеки на транспорті протиправною, необгрунтованою, винесеною за відсутністю факту порушення, на основі недостовірних даних та такою, що підлягає скасуванню. За змістом оскаржуваної постанови відповідальна особа нібито допустила рух транспортних засобів із перевищенням нормативних параметрів зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху України (в подальшому - Правил), а саме: перевищення загальної маси транспортного засобу. Транспортний засіб Volvo FH, ДНЗ НОМЕР_1 та транспортний засіб Everlast, ДНЗ НОМЕР_2 , згідно копій свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу: спеціалізований вантажний сідловий тягач та спеціалізований напівпричіп, що належать на праві власності ТОВ «Немирів-Ойл», код ЄДРПОУ-38064343. Згідно з Договором найму (оренди) транспортного засобу №1 від 15.03.2021 року, транспортні засоби були передані в тимчасове платне користування ПП «Укрпалетсистем» (код ЄДРПОУ 32285225). Транспортні засоби Volvo FH, ДНЗ НОМЕР_1 та Everlast, ДНЗ НОМЕР_2 , здійснювали доставку палива дизельного від пункту навантаження: 11500, Житомирська область, м.Коростень, вул. Сергія Кемського 1, до клієнта ТОВ «Глухів-Агроінвест» (код ЄДРПОУ 35051394), пункт розвантаження якого знаходиться за адресою: 41445, Сумська область, Глухівський район, с.Некрасове, вул. Покроваська, буд. 40, корпус Б, чим у процесі здійснення господарської діяльності порушили вимоги п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306, але зі змісту постанови не вбачається можливим з`ясувати на основі чого уповноважена особа прийшла до висновку про перевищення загальної маси транспортного засобу на 6.2 % (2.48 тон), при дозволеній фактичній масі 40 тон. Вважає незрозумілим перевищення навантаження визначене у відсотках та тонах, що вказані у оскаржуваній постанові, також є суттєва різниця між фактичними зафіксованими параметрами транспортного засобу (загальна маса 47200 кг) та результатами виміряні з урахуванням похибки 2% від загальної маси транспортного засобу (42480 кг), що є фізично не можливим для цього типу транспортних засобів. Оскаржувана постанова містить масу перевищення вагової норми та її відсоток, тобто величину, що підлягає обчисленню шляхом порівняння граничної допустимої фактичної маси типу транспортного засобу (не відомо з якої фактичної маси транспортного засобу проводився розрахунок), з інформацією про фактичну масу транспортного засобу в момент зважування, однак Відповідачем не обґрунтовано відповідність розміру процентного перевищення нормативного навантаження, зазначеному розміру перевищення навантаження визначеному в тоннах. У п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306 вбачається, що рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 тон, здвоєні осі - понад 16 тон, строєні осі - понад 22 тон або фактичною масою понад 40 тон (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 тон, здвоєні осі - понад 18 тон, строєні осі - понад 24 тон або фактичною масою понад 44 тон, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 тон) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Окрім того, звертаю увагу суду, що єдиною методикою виконання вимірювань поосьових навантажень на маси вантажних транспортних засобів у русі в Україні є лише Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України, затверджена заступником голови Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор), атестована у відповідності з ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром "Інститут Метрології", свідоцтво про атестацію №02-84-08, яка не розповсюджується на транспорті засоби з рідким та сипучим вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі. Тобто, на даний час, методики вимірювань транспортних засобів з рідким та/або сипучим вантажем автоматично у русі відсутня. 2 Саме рідкий вантаж перевозило ПП «Укрпалетсистем», що підтверджується Товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів № 132665 від 13.11.2023 року та Акцизною накладною №19850 від 13.11.2023 року. Вважає саме акцизну накладну беззаперечним доказом, що підтверджує яку саме кількість та масу пального було перевезено, адже це є прямою вимогою, що має зазначатися у обов`язкових реквізитах акцизної накладної відповідно до ст.231 Податкового Кодексу України. Згідно з Свідоцтвом про повірку законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки №П/198/Ь, загальна місткість спеціалізованого напівпричепу Everlast, ДНЗ НОМЕР_2 становить 31613 літрів, що відповідає 26413 кілограмам, ця інформація зазначена у Товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів № 132665 від 13.11.2023 року, що оформлена відповідно до норм Наказу № 281/171/578/155 від 20.05.2008 року Про затвердження Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України та в акцизній накладній №19850 від 13.11.2023 року. Відповідно до свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу маса Volvo FH, ДНЗ НОМЕР_1 становить - 7878 кілограм, а маса Everlast, ДНЗ НОМЕР_2 становить - 5200 кілограм, що разом з вантажем, що перевозив автопоїзд становить - 39491 кілограм, тобто це гранична маса транспортного засобу, яка б могла бути фізично.

Постанова не відповідає вимогам чинного законодавства щодо її форми/даних, які мають бути у ній вказані, і таким чином у постанові відсутні належні та допустимі докази, які б підтверджували вчинення мною правопорушення. Працівниками державної служби України з безпеки на транспорті не в повній мірі встановлено необхідні для вирішення справи обставини, висновки, які не відповідають фактичним обставинам справи, тому вищевказані постанови є незаконними, протиправними, а тому підлягають скасуванню. Вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.132-1 КУпАП, за яке його притягнуто до адміністративної відповідальності, зафіксовано лише у постанові серії АА №00014721 від 14.11.2023 року та не підтверджується жодними іншими доказами. Описання адміністративного правопорушення не може бути належним доказом вчинення особою такого порушення. Такі постанови по своїй правовій природі є рішенням суб`єкта владних повноважень щодо наслідків розгляду зафіксованого правопорушення, якому передує фіксування цього правопорушення. Докази наведені у постанові не є достатньо вагомими, чіткими та узгодженими, оскаржувана постанова не містять повного розкриття об`єктивної сторони правопорушення передбаченого ч.2 ст.132-1 КУпАП, що фактично унеможливлює її віднесення до порушень з перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час руху великогабаритними і великоваговими транспортними засобами. Враховуючи вищевказане, вважає, що оскаржувана постанова серії АА №00014721 від 14.11.2023 року є необгрунтованою та такою, що не відповідає нормам КУпАП. Правопорушення щодо перевищення вагових параметрів, визначених п.22.5 Правил дорожнього руху, за яке законом встановлено адміністративну відповідальність, передбачену ч.2 ст.132-1 КУпАП, ним не вчинялося.

Просив скасувати постанову інспектора відділу провадження систем автоматичної фіксації порушень Департаменту державного контролю на транспорті Державної служби України з безпеки на транспорті серії АА №00014721 від 14.11.2023 року та стягнути з відповідача на користь позивача суму судового збору.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, оскільки правопорушення зафіксоване в автоматичному режимі за допомогою комплексного технічного засобу, який відповідає вимогам Технічного регламенту засобів вимірювальної техніки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 №94, на підтвердження чого до відзиву надано копії відповідних сертифікатів, експертного висновку тощо. Зафіксовані приладом параметри відображені у карті габаритно-вагового контролю, яка додається до відзиву на підставі даних якої та інших даних було винесено оскаржувану постанову.

Зміст оскаржуваної постанови відображає усі істотні ознаки складу правопорушення, факт вчинення цього правопорушення доведено правомірністю порядку проведення габаритно-вагового контролю з використанням належного технічного приладу, перевищення вищезазначених параметрів було встановлено з врахуванням вимірів із урахуванням похибки вагових і габаритних параметрів вказаного у постанові транспортного засобу. Відповідно до частини 12 статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт», державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Відповідно до статті 33 Закону України «Про автомобільні дороги», рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Механізм фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі визначено Порядком фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 № 1174 (надалі - Порядок № 1174).

Здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному транспорті здійснюється за допомогою встановлених на автомобільних дорогах автоматичних пунктів - комплексів технічних засобів, що здатні в автоматичному режимі, вимірювати загальну масу транспортного засобу; визначати кількості осей транспортного засобу; вимірювати навантаження, що припадають на кожну вісь транспортного засобу тощо. У подальшому така інформація від автоматичних пунктів передається до інформаційно-телекомунікаційної системи у вигляді метаданих, які містять інформацію про засоби вимірювальної техніки, місце фіксації, найменування автомобільної дороги, дату і час фіксації здійснення вимірювання тощо, фотографії транспортного засобу, відеозапис руху транспортного засобу через автоматичний пункт. При цьому, система забезпечує автоматизоване формування проекту постанови про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі за допомогою автоматичних пунктів, відповідно до законодавства. Суть процесу автоматичної фіксації правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті полягає у забезпеченні прозорості фіксації порушень, зменшення участі посадових осіб у вказаному процесі, що спрямовано на об`єктивну оцінку обставин та фактів вчинення правопорушення. Посадові особи Укртрансбезпеки, уповноважені розглядати справи про правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, під час їх розгляду використовують інформаційні файли, тобто упорядковану сукупність відомостей: про транспортний засіб; відповідальну особу, визначену статтею 14-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення; наявність/відсутність документа, який підтверджує внесення плати за проїзд, або дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та метаданих, сформованих автоматичним пунктом (пункти 2, 16 Порядку №1174). Закріплений в законодавстві та реалізований на практиці механізм фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі унеможливлює механічне втручання в роботу системи.

Відповідно до пункту 22.5 ПДР, рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують певних показників, зокрема, фактичної маси, навантаження на вісі. На момент виникнення спірних правовідносин пункт 22.5 ПДР діяв у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09.02.2022 р. № 105, яка діє до 31.12.2023 р., із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.05.2023 р. № 457, чого позивачем не враховано при обґрунтуванні позовних вимог. Відповідно до пункту 17 Порядку №1174, у постанові про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, зазначаються виміряні з урахуванням похибки вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги, а також нормативні габаритно- вагові параметри транспортних засобів на даній ділянці автомобільної дороги. Оскаржувана постанова про адміністративне правопорушення містить відомості про найменування органу та посадової особи, який виніс постанову, дату розгляду справи, відомості про особу, стосовно якої розглядається справа, опис обставин, установлених під час розгляду справи, зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення, прийняте у справі рішення, транспортний засіб, який зафіксовано в момент вчинення правопорушення (марка, модель, номерний знак, технічний засіб, яким здійснено фото, розмір штрафу та порядок його сплати, правові наслідки невиконання адміністративного стягнення та порядок його оскарження, відривну квитанцію із зазначенням реквізитів та можливих способів оплати адміністративного стягнення у вигляді штрафу, адресу веб-сайту в мережі Інтернет, на якому особа може ознайомитися із зображенням транспортного засобу в момент вчинення адміністративного правопорушення, ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації та порядок звільнення від адміністративної відповідальності, а також дату та час фіксації здійснення вимірювання, навантаження на осі).

Таким чином, оскаржувана постанова про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі, стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання/ перебування (місцезнаходження юридичної особи) на території України відповідає усім вищенаведеним критеріям та містить усю необхідну інформацію,передбачену КУпАП, пунктом 17 Порядку № 1174, Інструкцією № 512). Зміст оскаржуваної постанови відображає ознаки складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною другою статті 132-1 КУпАП (перевищення встановлених законодавством габаритно- вагових норм під час руху великогабаритними і великоваговими транспортними засобами автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами). Постанова, яка оскаржується позивачем у цій справі, за своїм змістом повністю відповідає вимогам закону та містить необхідну інформацію, згідно якої уповноваженою посадовою особою відповідача було встановлено подію, склад адміністративного правопорушення та правомірно притягнуто позивача до адміністративної відповідальності за частиною 2 статті 132-1 КУпАП. Суб`єкт адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 132-1 КУпАП в оскаржуваній постанові визначений вірно і притягнення до адміністративної відповідальності відбулось у відповідності до вимог чинного законодавства. Позивач не наводить жодних обставин, які б унеможливлювали внести відомості до ЄДРТЗ про належного користувача, а також не надав жодної інформації про використання альтернативних способів внесення відомостей до ЄДРТЗ про належного користувача, які встановлені пунктом 5 Порядку № 1145.

Із матеріалів, долучених до відзиву, вбачається, що порушення стосуються саме нормативних вагових параметрів в аспекті перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм.

Вказані відомості містяться у інформаційній картці автоматичного пункту габаритно- вагового контролю, сформованій автоматичним пунктом при фіксації адміністративного правопорушення, вчиненого Позивачем, які використовувались Відповідачем при розгляді справи про притягнення Позивача до адміністративної відповідальності. У подальшому така інформація від автоматичних пунктів була передана до системи у вигляді метаданих, які містять відомості про подію, зафіксовану за допомогою автоматичного пункту, характеристики зафіксованого транспортного засобу, необхідні для його ідентифікації, параметри функціонування технічних засобів автоматичного пункту, а також інші дані, необхідні для обліку, пошуку, оцінки та управління такими відомостями.

Таким чином, у оскаржуваній постанові про адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті зазначено виміряні, з урахуванням похибки, вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги, а також нормативні габаритно-вагові параметри транспортних засобів на даній ділянці автомобільної дороги. Технічні засоби фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі відповідають вимогам встановленим чинним законодавством України, на підтвердження чого до відзиву надано копії відповідних документів.

Щодо товаротранспортної накладної як доказу фактичної ваги, то відповідно до абзацу двадцять сьомого глави 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 року за № 128/2568, товарно-транспортна накладна не є первинним документом, що підтверджує фактичну масу товарно-матеріальних цінностей, що перевозяться, а використовується виключно для обліку таких товарно- матеріальних цінностей в аспекті підтвердження факту. Тому, сам факт наявності товарно-транспортної накладної не виключає перевезення, одночасно і інших товарно-матеріальних цінностей, не вказаних в первинних документах, що впливає на загальну вагу транспортного засобу.

Не заслуговують уваги доводи позивача про те, що результати вимірювання є недостовірними, оскільки вимірювання здійснюється за відсутності відповідної методики. Імперативна вимога щодо необхідності використання під час проведення габаритно- вагового контролю Укртрансбезпекою або її територіальними органами методики, затвердженої Мінекономрозвитку, яка була закріплена у п.19 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. №879 (далі - Порядок №879), виключена з 08.09.2017 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №671. Також, згідно із пунктом 1 Порядку №879 зазначено, що його дія не застосовується під час габаритно-вагового контролю на автоматичних пунктах. Механізм фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі визначено Порядком №1174, в якому відсутні посилання на методику визначення навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, затверджену спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Фіксація правопорушення в автоматичному режимі здійснена на автоматичному пункті, який облаштований відповідно до вимог чинного законодавства України.

Завантажуючи вантажний автомобіль у межах дозволеної фактичної маси, перевізник зобов`язаний враховувати дозволені навантаження на осі транспортного засобу, нерівномірний розподіл маси вантажу на осі, зміну маси транспортного засобу та можливе перевищення вагових параметрів після здійснення заправки автомобіля пальним, та використовувати, в таких випадках, транспортний засіб з відповідними технічними параметрами.

Перевищення, встановлених пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, на ділянці автомобільної дороги було встановлено вимірами технічних приладів із урахуванням похибки зазначених технічних приладів, відповідно до ДСТУ ОIМL R 134-1:2010. Відсоткове значення перевищення максимально допустимої маси транспортних засобів отримано і відображено в оскаржуваній постанові з врахуванням допустимої похибки вимірювання вагового комплексу, яка складає до 10 % щодо визначення загальної маси транспортного засобу, та 16 % щодо навантаження на осі, як передбачено ДСТУ ОIМL R 134-1:2010.

В судовому засідання сторони свої позиції підтримали, позивач та його представник просили позовні вимоги задовольнити , представник відповідача в задоволенні позовних вимог просив відмовити, посилаючись на викладені в заявах по суті доводи.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши подані докази, суд дійшов висновку про наступне:

Судом встановлено, що спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про дорожній рух», Правилами дорожнього руху України, Законом України «Про автомобільних транспорт».

Справу розглянуто в межах заявлених вимог та зазначених позивачем на їх обгрунтування доводів та поданих доказів.

На обгрунтування заявлених вимог позивачем подано копію договору найму (оренди) транспортного засобу №1 від 15.03.2021 року та актів приймання-передачі №25 та №42-3 до договору найму (оренди) транспортного засобу №1 від 15.03.2021 року, згідно до яких транспортні засоби, вказані в актах приймання-передачі, ТОВ "Немирів-Ойл" належним чином передав, а ПП "Укрпалетсистем" прийняв в особі директора Можара Анатолія Васильовича, копію постанови серія АА №00014721 від 14.11.2023 року.

Вказаний в договорі транспортний засіб зазначено в оскарженій постанові, як транспортний засіб, якими здійснювались перевезення з порушеннями.

Відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт», постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», положення про Державну службу України з безпеки на транспорті саме на Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеку) покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, зокрема з метою забезпечення виконання покладених на неї законодавством завдань щодо здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів.

Згідно ч.5 ст.14 Закону України "Про дорожній рух"від 30.06.1993 № 3353-XII учасники дорожнього руху зобов`язані знати і неухильно дотримувати вимог цьогоЗакону, Правил дорожнього руху та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху, створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям і громадянам, виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух, учасники дорожнього руху зобов`язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил.

Положенням п.1.10 Правил дорожнього руху затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (далі - ПДР) визначено, що габаритно-ваговий контроль - це перевірка габаритних і вагових параметрів транспортного засобу (в тому числі механічного транспортного засобу), причепу і вантажу на предмет відповідності встановленим нормам щодо габаритів (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу) та щодо навантаження (фактична маса, осьове навантаження), яка проводиться відповідно до встановленого порядку на стаціонарних або пересувних пунктах габаритно-вагового контролю.

Відповідно до ст.132-1 ч.2 КУпАП відповідальність настає за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час руху великогабаритними і великоваговими транспортними засобами автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами, що тягне за собою накладення штрафу в розмірі: п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно; однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20%; двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30%; трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30%.

У пункті 22.5 ПДР України закріплено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879 "Про заходи збереження автомобільних доріг загального користування"(далі Порядок № 879).

Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції (пункт 3 Порядку № 879).

Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів (пункт 6 Порядку № 879).

У пунктах 12 та 13 Порядку № 879 зазначено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Згідно з п.1 ст.247 КУпАП обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події та складу адміністративного правопорушення. Наявність правопорушення доводиться шляхом надання доказів.

Поняття та види доказів в справі про адміністративне правопорушення визначено приписами статті 251 КУпАП,

Зміст постанови по справі про адміністративне правопорушення визначено статтею 283 КУпАП, якою передбачено, що постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, крім даних, визначених частиною другою цієї статті, повинна містити відомості про: дату, час і місце вчинення адміністративного правопорушення; транспортний засіб, який зафіксовано в момент вчинення правопорушення (марка, модель, номерний знак); технічний засіб, яким здійснено фото або відеозапис; розмір штрафу та порядок його сплати; правові наслідки невиконання адміністративного стягнення та порядок його оскарження; відривну квитанцію із зазначенням реквізитів та можливих способів оплати адміністративного стягнення у вигляді штрафу.

Таким чином, для притягнення особи до адміністративної відповідальності і встановлення її вини, необхідна наявність відповідних доказів.

Орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

Згідно з ч.1 ст.14-3 КУпАП адміністративну відповідальність за вчинення правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 132-1 КУпАП, несе відповідальна особа (особа за якою зареєстровано транспортний засіб) або належний користувач транспортного засобу, який внесений до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.

Порядок фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 року № 1174 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 року № 623). Під час вимірювання габаритно-вагових параметрів транспортних засобів застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність. Інформація від автоматичних пунктів передається до інформаційно-телекомунікаційної системи у вигляді метаданих. Метадані повинні містити дані про засоби вимірювальної техніки - назва засобу вимірювальної техніки та його умовне позначення, серійний номер, найменування виробника, рік виготовлення, метрологічні характеристики, найменування власника засобу вимірювальної техніки, документи про відповідність та/або результати повірки (дата повірки, строк дії повірки); місце фіксації (кілометр + метр, географічні координати); найменування автомобільної дороги загального користування, вулиць і доріг міст та інших населених пунктів; дату і час фіксації здійснення вимірювання, смугу руху, напрямок руху, максимальне дозволене навантаження на вісь, державний номерний знак транспортного засобу, причепу, напівпричепу та інших причіпних пристроїв (у разі використання такого та/або заднього державного номерного знака транспортного засобу), категорію транспортного засобу, тип транспортного засобу згідно з пунктом Г.2 додатка Г ДСТУ 8824:2019 «Автомобільні дороги. Визначення інтенсивності руху та складу транспортного потоку», повну масу транспортного засобу, ширину, висоту, довжину, розподіл навантаження за вісями транспортного засобу (номер вісі, фактичне навантаження на вісь, сумарне фактичне навантаження на осі, сукупність осей, фактичну міжосьову відстань, фактичну шинність (кількість коліс) на вісі); фотографії транспортного засобу - фронтальна, фотографія державного номерного знака транспортного засобу, фотографія державного номерного знака причепу, напівпричепу та інших причіпних пристроїв (у разі використання такого та/або заднього державного номерного знака транспортного засобу), оглядова фотографія із зображенням розпізнаного державного номерного знака; відеозапис руху транспортного засобу через автоматичний пункт (за наявності). У постанові про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, зазначаються виміряні з урахуванням похибки вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги, а також нормативні габаритно-вагові параметри транспортних засобів на даній ділянці автомобільної дороги.

Відповідно ч.2 ст.14-1 КУпАП, за наявності обставин, які свідчать про вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, іншою особою, власник (співвласник) транспортного засобу може протягом десяти днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу повідомити про відповідні обставини (транспортний засіб знаходився у володінні чи користуванні іншої особи, вибув з його володіння внаслідок протиправних дій інших осіб тощо) орган (посадову особу), що виніс постанову про накладення адміністративного стягнення. На період з`ясування та перевірки цих обставин виконання постанови про накладення адміністративного стягнення зупиняється до моменту встановлення особи, яка вчинила це правопорушення.

Подія та склад адміністративного правопорушення, які є обов`язковими умовами для притягнення особи до адміністративної відповідальності, належним чином встановлені та відображені у оскаржуваній постанові, а також підтверджуються: інформаційною карткою габаритно-вагового контролю, в якій зафіксовані дані про навантаження на кожну вісь, а також про навантаження загальної маси транспортного засобу.

У постанові про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, зазначаються виміряні з урахуванням похибки вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги.

Перевищення нормативних параметрів, зазначених п.22.5 ПДРУ було встановлено з врахуванням похибки вагових та габаритних параметрів транспортного засобу, які перевищили нормативні параметри (допустима похибка вимірювання вагового комплексу складає 10% щодо визначення загальної маси транспортного засобу та 16% щодо навантаження на осі).

При зважуванні вказаного в постанові транспортного засобу з урахуванням допустимих похибок було встановлено перевищення загальної маси транспортного засобу на 6,2 % (2.48 т при дозволених 40 т.).

Технічні засоби фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі відповідали вимогам Технічним регламентам засобів вимірювальної техніки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 163, на підтвердження чого відповідачем до відзиву надано копії сертифікатів перевірки типу, експертного висновку.

Враховуючи, що факт перевищення нормативних параметрів транспортних засобів, визначених пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України доведений належними, допустимими та достовірними доказами, що порядок проведення габаритно-вагового контролю був правомірним, а використаний при проведенні останнього технічний прилад належним, слід дійти висновку про правомірність оскаржуваної постанови.

При цьому, оскаржувана постанова містить всю необхідну інформацію, передбачену ст.283 КУпАП, а саме інформацію: 1) про дату, час і місце вчинення адміністративного правопорушення; 2) транспортні засоби, які зафіксовано в момент вчинення правопорушення (марка, модель, номерний знак); 3) технічний засіб, яким здійснено фото або відеозапис; 4) розмір штрафу та порядок його сплати; 5) правові наслідки, що настають у разі несплати штрафу, а також порядок оскарження постанови; 6) відривну квитанцію із зазначенням реквізитів та можливих способів оплати адміністративного стягнення у вигляді штрафу; 7) адресу веб-сайту в мережі Інтернет, на якому особа може ознайомитися із зображенням чи відеозаписом транспортного засобу в момент вчинення адміністративного правопорушення, ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації.

Отже, подія та склад адміністративного правопорушення, які є обов`язковими умовами для притягнення особи до адміністративної відповідальності, належним чином встановлені та відображені в оскаржуваній постанові.

Позивачем не подано доказів, що транспортний засіб мав відповідні дозволи на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими, тому задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.243-246,286 КАС України, Кодексом України про адміністративні правопорушення,

У Х В А Л И В :

В задоволенні позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення Серії АА №00014721 від 14.11.2023 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 132-1 КУпАП відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку в 30-денний строк, який обчислюється з дня проголошення (складення) рішення. Учасник справи, якому рішення не було вручено у день його проголошення (складення), має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, а в разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційним судом, якщо рішення не було скасовано .

Сторони:

Позивач ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 .

Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті, місце знаходження: 03150, м.Київ, вул. Антоновича, 51, код ЄДРПОУ 39816845.

Суддя Волкова Н.Я.

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено12.01.2024
Номер документу116212845
СудочинствоАдміністративне
Сутьадміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті

Судовий реєстр по справі —279/7853/23

Рішення від 10.01.2024

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні