Рішення
від 10.01.2024 по справі 917/1857/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.01.2024 Справа № 917/1857/23

Суддя Киричук О.А. при секретарі судового засідання Тертичній О.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовною заявою ДЕРЖАВНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ІНСПЕКЦІЇ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ (ел. пошта don@dei.gov.ua, адреса Україна, 85114, Донецька обл., місто Костянтинівка, ВУЛИЦЯ ПЕТРОВСЬКОГО, будинок 18 А, ЄДРПОУ 38034476)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ" (ел. пошта margaz@meta.ua, адреса вул.Балакіна, 20, м.Полтава, Полтавська область, 36000, ЄДРПОУ 34440221)

про стягнення 54743.56 грн.,

без виклику представників сторін,

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Полтавської області надійшла позовна заява ДЕРЖАВНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ІНСПЕКЦІЇ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ" про стягнення 54743.56 грн. збитків за наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 16.10.23р. суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 917/1857/23, справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, встановити строки для вчинення учасниками справи процесуальних дій.

06.11.23 від відповідача надійшов відзив на позов.

15.11.23 від позивача надійшла відповідь на відзив.

12.12.23 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив на позов.

Судом враховано, що за ч. 13 ст. 8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Для забезпечення процесуальних прав сторін, прийняття рішення судом відкладалося.

Під час розгляду справи по суті судом були досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Відповідно до ч. 2 ст. 233 ГПК України дане рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд встановив наступне.

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області у період з 23.03.2021 по 29.03.2021 був проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону атмосферного повітря, охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, використання та охорону земель, поводження з відходами, пестицидами та агрохімікатами, виконання вимог висновків з оцінки впливу на довкілля (висновків державної екологічної експертизи), додержання умов виданих дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів ТОВ "МАРГАЗ" (код ЄДРПОУ 34440221).

Позаплановий захід державного нагляду (контролю) здійснено на підставі Доручення Прем`єр-Міністра України від 11.03.2021 № 10033/1/1-21, листа Державної екологічної інспекції України від 11.03.2021 № 2361/9/2-3-21, наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 23.03.2021 № 207 "Про проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ" та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 23.03.2021 № 188/21.

За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "МАРГАЗ" - Відповідачем, Інспекцією було складено акт № 03-10 від 29.03.2021 (далі - Акт) про виявлення порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, в тому числі порушення вимог природоохоронного законодавства про охорону атмосферного повітря, а саме, ч.ч.5, 6 ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". Зазначений Акт підписаний генеральним директором ТОВ "МАРГАЗ" Латишем В.Л. та головним інженером ТОВ "МАРГАЗ" Кириченком І.В. без зауважень.

Перевіркою було встановлено, що ТОВ "МАРГАЗ" в порушення вимог ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" та в порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря допускається експлуатація технологічного обладнання, яке пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від трьох БП АЗС підприємства за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а також допускалась експлуатація побутових опалюваних котлів для опалювання приміщень операторних БП АЗС та викиди від трьох стаціонарних організованих джерел викидів (металеві труби, що відводять викиди від трьох котлів) також за відсутності дозволу на викиди.

Згідно акту № 03-10 від 29.03.2021 до складу ТОВ "МАРГАЗ" входять три багатопаливні автозаправні станції, розташовані у м.Маріуполь по пр.Карпова, 55, по Запорізькому шосе, 39 та по вул.Флотській, 208. Зазначені багатопаливні автозаправні станції (комплекси) використовуються ТОВ "МАРГАЗ" на підставі договору оренди майна № 05/68-18 від 01.01.2018 з ПАТ "Маріупольгаз".

Багатопаливні автозаправні станції (комплекси) використовуються ТОВ "МАРГАЗ" для роздрібної торгівлі скрапленим вуглецевим газом, стисненим природним газом, світлими нафтопродуктами та супутніми товарами.

Згідно акту № 03-10 від 29.03.2021 до складу багатопаливної автозаправної станції (БП АЗС) по вул. Флотській 208, у м.Маріуполь входять: ділянка АЗС (бензин, паливо дизельне), ділянка КПГ (метан), ділянка СВГ (пропан-бутан), допоміжне виробництво (опалюваний котел, який працює на природному газі), операторська, побутові приміщення. На ділянці АЗС розташований резервуарний парк з чотирьох резервуарів (бензин та паливо дизельне), паливозаправні колонки, під час експлуатації яких відбуваються неорганізовані викиди. Резервуари для зберігання палива обладнані дихальними клапанами. Заправка автотранспорту здійснюється на паливозаправних колонках. Ділянка КПГ (метан) це комплекс, до складу якого входить технологічне обладнання для виробництва стислого природного газу і заправлення автотранспорту компримованим природним газом (КПГ). Під час експлуатація ділянки КПГ (метан) відбуваються неорганізовані викиди забруднюючих речовин. До складу ділянки СВГ (пропан-бутан) входить резервуар для зберігання скрапленого газу, заправна колонка СВГ. При експлуатації ділянки СВГ відбуваються неорганізовані викиди. Для опалення приміщення операторної використовується котел. Паливом для котла служить природний газ. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відводяться через металеву трубу.

Згідно акту № 03-10 від 29.03.2021 до складу багатопаливної автозаправної станції (БП АЗС) по вул. Запорізьке шосе, 39, у м.Маріуполь, входять: ділянка АЗС (бензин, паливо дизельне), ділянка КПГ (метан), допоміжне виробництво (опалюваний котел, який працює на природному газі), операторська, побутові приміщення. Під час експлуатації технологічного обладнання ділянки КПГ (метан) та ділянки АЗС (4 резервуари та автозаправні колонки) та під час заправки автотранспорту відбуваються неорганізовані викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Для опалення приміщення операторської встановлений газовий побутовий котел, який працює на природному газі. Викиди від котлу відводяться організовано через металеву трубу.

Згідно акту № 03-10 від 29.03.2021 до складу багатопаливної автозаправної станції (БП АЗС) по пр. Карпова, 55, у м.Маріуполь, входять: ділянка АЗС (бензин, паливо дизельне), ділянка КПГ (метан), ділянка СВГ (пропан-бутан), допоміжне виробництво (опалюваний котел, який працює на природному газі), операторська, побутові приміщення. Під час експлуатації технологічного обладнання ділянки КПГ (метан) та ділянки АЗС (3 резервуари та автозаправні колонки), ділянки СВГ (пропан-бутан) з підземним резервуаром та під час заправки автотранспорту відбуваються неорганізовані викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Для опалення приміщення операторської встановлений газовий побутовий котел, який працює на природному газі. Викиди від котлу відводяться організовано через металеву трубу.

Згідно акту № 03-10 від 29.03.2021 інвентаризація джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на підприємстві не проводилась. Наказом від 24.02.2021 за № 31 на підприємстві призначені відповідальні особи за організацію роботи з охорони навколишнього природного середовища і забезпечення екологічної безпеки, а також затверджений План заходів з охорони навколишнього природного середовища на 2021 рік. У 2017 - 2018 роках проведено ідентифікацію щодо визначення потенційної небезпеки, за результатами проведення якої відповідно до повідомлень всі три БП АЗС були визнані потенційно-небезпечними об`єктами.

Потенційно-небезпечним об`єктам присвоєні реєстраційні номери: 01.14.2017.9028773, 01.14.2017.5028771, 01.14.2011.0024004. Підприємство звітує за формою 2-ТП "Повітря". Відповідно до звіту за 2020 рік кількість викинутих в атмосферне повітря забруднюючих речовин складає 3,248 т. Пилогазоочисного обладнання на підприємстві не має. Власного автотранспорту підприємство на балансі не має.

В акті № 03-10 від 29.03.2021 також зазначено, що перевіркою встановлено факт порушення вимог ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" та здійснення в порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при експлуатації зазначеного вище технологічного обладнання, яке пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від трьох БП АЗС підприємства за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. А також, що допускалась експлуатація побутових опалювальних котлів для опалювання приміщень операторних та викиди від трьох стаціонарних організованих джерел викидів (металеві труби, що відводять викиди від 3-х котлів) також за відсутності дозволу на викиди.

Акт № 03-10 від 29.03.2021 був підписаний Відповідачем, в особі генерального директора ТОВ "МАРГАЗ" Латиша В.Л. та головного інженера ТОВ "МАРГАЗ" Кириченко І.В., без зауважень.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 23.03.2021 по 29.03.2021 Відповідачу був виданий до виконання припис від 05.04.2021 № 03-10 від про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Відповідача, серед іншого, не допускати експлуатацію технологічного обладнання, яке пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від трьох БП АЗС Підприємства за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, та не допускати експлуатацію побутових опалювальних котлів для опалювання приміщень операторних БП АЗС та викиди від 3-х стаціонарних організованих джерел за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Припис від 05.04.2021 № 03-10 був прийнятий Відповідачем до виконання без зауважень.

08.04.2021 Позивачем був отриманий лист від Відповідача за № 91 від 08.04.2021, в якому Відповідач повідомив у відповідь на припис від 05.04.2021 № 03-10, що згідно п.2 припису Відповідачем виконано відключення від газопостачання побутових опалювальних приміщень операторних БП АЗС за адресами: вул.Флотська, 208, Запорізьке шосе, 39, пр.Карпова, 55 до отримання дозволу на викиди, та надав копію наказу ТОВ "МАРГАЗ" від 26.03.2021 № 52 про відключення опалювальних котлів, копію акту про відключення від газопостачання від 05.04.2021 № 211, копію акту про відключення від газопостачання від 05.04.2021 № 212 та копію акту про відключення від газопостачання від 05.04.2021 № 213.

Також 08.07.2021 Позивачем був отриманий лист від Відповідача за № 226 від 08.07.2021, в якому Відповідач повідомив у відповідь на припис від 05.04.2021 № 03-10, що згідно п.2 припису Відповідачем укладені договори по розробці документації для отримання дозволу на викиди від трьох БП АЗС з ТОВ "ДОНЕЦЬК ЕКОЛОГІЯ ЛТД" (№ 50 від 13.05.2021, № 52 від 13.05.2021, № 53 від 13.05.2021).

З метою перевірки виконання припису від 05.04.2021 № 03-10, Інспекцією, на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 17.08.2021 № 680 "Про проведення позапланової перевірки ТОВ "МАРГАЗ", направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 17.08.2021 № 566/21, в період з 18.08.2021 по 26.08.2021 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "МАРГАЗ" в частині виконання вимог припису від 05.04.2021 № 03-10.

За результатами перевірки Інспекцією складено акт від 26.08.2021 № 03-566/21, відповідно до якого на момент проведення перевірки Відповідачем не було виконано в повному обсязі пункт 2 припису № 03-10 від 05.04.2021 року та допускалась експлуатація технологічного обладнання 2-х АЗС для заправки автотранспорту на БП АЗС підприємства за відсутності дозволу на викиди.

Згідно акту від 26.08.2021 № 03-566/21 пункт 2 припису № 03-10 від 05.04.2021 (Не допускати експлуатацію технологічного обладнання, яке пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від трьох БП АЗС Підприємства за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Не допускати експлуатацію побутових опалювальних котлів для опалювання, з терміном виконання з 05.04.2021) виконується Відповідачем частково: На час перевірки підприємством отримано дозвіл на викиди для БП АЗС, розташованої за адресою пр.Карпова, 55, а на БП АЗС, розташовані за адресами: вул Флотська, 208 та вул.Запорізьке шосе, 39 у м. Маріуполь, документи для отримання дозволів на викиди знаходяться на розгляді в Департаменті екології та природних ресурсів ДонОДА.

Відповідно з наказом № 52 від 26.03.2021р та актами № 212, 211, 213 від 05.04.2021р опалювальні котли, встановлені на БП АЗС (пр. Карпова,55; Запорізьке шосе, 39 та вул Флотська, 208) підприємства виведені з експлуатації. Таким чином з 05.04.2021 ліквідовані викиди з джерел викидів котлів, встановлених на БП АЗС підприємства.

Час роботи котлів становить: - БП АЗС по пр Карпова, 55 - 2373 год; - БП АЗС по Запорізькому шосе, 39 - 1017 год; - БП АЗС по вул Флотська, 208 - 3732 год. Разом з тим допускалась експлуатація технологічного обладнання АЗС для заправки автотранспорту на БП АЗС підприємства за відсутності дозволу на викиди.

Також згідно акту від 26.08.2021 № 03-566/21 зазначено, що на виконання припису підприємством укладено договір на розробку документації для отримання дозволів на викиди від 3-х БП АЗС. На час перевірки проведено інвентаризацію викидів та підготовлені документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволів на викиди. Підприємством отримано дозвіл на викиди для джерел викидів БП АЗС по пр. Карпова, 55 за №14140050010166965-3 від 11.08.2021, термін дії - необмежений. Для джерел викидів від БП АЗС, розташованих за адресами: вул.Флотська, 208 та вул. Запорізьке шосе,39 у м. Маріуполь документи для отримання дозволів на викиди знаходяться на розгляді в Департаменті екології та природних ресурсів ДонОДА.

Отже, актом від 26.08.2021 № 03-566/21 встановлено факт порушення вимог ч.ч.5, 6 ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", а саме: не виконання в повному обсязі п.2 припису № 03-10 від 05.04.2021 та здійснення експлуатація технологічного обладнання 2-х АЗС для заправки автотранспорту на БП АЗС підприємства за відсутності дозволу на викиди.

Акт від 26.08.2021 № 03-566/21 був підписаний Відповідачем, в особі в.о.генерального директора ТОВ "МАРГАЗ" Татариновой І.В. та головним інженером ТОВ "МАРГАЗ" Кириченком І.В., без зауважень.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 18.08.2021 по 26.08.2021 Відповідачу був виданий до виконання припис від 31.08.2021 № 03-566/21 про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Відповідача, серед іншого, не допускати експлуатацію технологічного обладнання, яке пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від двох БП АЗС Підприємства (по Запорізькому шосе, 39, по вул. Флотська,208) за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, і після отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря надати до Державної екологічної інспекції у Донецькій області за адресою: м. Маріуполь, пр.Нахімова, 76, копії отриманих дозволів з характеристиками джерел утворення та джерел викидів.

Припис від 31.08.2021 № 03-566/21 був прийнятий Відповідачем до виконання без зауважень.

13.09.2021 Відповідач листом за № 320 від 13.09.2021 повідомив Позивача про отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 07.09.2021 № UA 14140050010437700-6 на промисловий майданчик, розташований за адресою: 87514, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, Запорізьке шосе, 39.

28.10.09.2021 Відповідач листом за № 361 від 28.10.2021 повідомив Позивача про отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 26.10.2021 № UA 14140050010350963-12 на промисловий майданчик, розташований за адресою: 87533, Донецька область, м.Маріуполь, Приморський район, вул.Флотська, 208, а також надав характеристику джерел викидів забруднюючих речовин.

Таким чином, за результатами проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) встановлені факти здійснення Відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від організованих джерел викидів без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням статей 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

У зв`язку з наведеним, на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України № 277 від 28.04.2020, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07 травня 2020 р. за N 414/34697 (далі - Методика), здійснено розрахунки розмірів завданих Відповідачем збитків, заподіяних державі внаслідок викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від організованих джерел викидів без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Розрахунки виконано у відповідності до формули п. 3.3 Методики.

За розрахунками розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря від стаціонарного джерела викидів № 0001 "Газовий котел АОГВ 7,4 РОСС", від стаціонарного джерела викидів № 0001 "Газовий котел Житомир-3" та від стаціонарного джерела викидів № 0001 "Газовий котел Колві-20" державі заподіяні збитки в сумі 16683,68 грн., 32654,49 грн. та 5405,39 грн.

Державна екологічна інспекція у Донецькій області пред`явила Відповідачу претензії № 12-63/21 від 16.11.2021 з вимогою оплатити збитки на суму 16 683,68 грн., № 12-17/22 від 09.02.2022 з вимогою оплатити збитки на суму 32 654,49 грн. та № 3-18/22 від 09.02.2022 з вимогою оплатити збитки на суму 5 405,39 грн., які, за твердженням позивача, були залишені без реагування, а суми збитків не сплачені.

Таким чином, вказує позивач, збитки заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, підлягають стягненню в примусовому порядку.

Відповідач просить відмовити в задоволенні позову, посилаючись на наступні обставини:

- Позивачем було здійснено розрахунок збитків за адресою Флотська 208 від стаціонарного джерела викиду "Газовий котел Житомир 3", всупереч обставинам встановленим у Акті перевірки від 29.03.2021 року, тобто замість "Газового котла Demrad-24".

- Відповідач вважає розрахунки такими, що зроблені з порушенням Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України № 277 від 28.04.2020, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07 травня 2020 р. за N 414/34697 (далі - Методика), а саме:

Позивачем неправомірно застосовано для розрахунку збитків відповідну формулу Методики ( № 4 п. 3.3. Методики).

У розрахунках, які були проведені за формулою 4 пункт 3.3 Методики Позивачем був використаний показник 15 із стовпчика "Вихідні дані для визначення величини викиду" для значення формули 4 - середнє арифметичне значення результатів вимірювань масової витрати і-тої забруднюючої речовини трьох послідовно відібраних об`єднаних проб, г/с", в той час як будь-яких проб під час перевірки не відбиралося.

Технічні характеристики обладнання у Актах перевірки не досліджувалися і не зазначені, інструментально-лабораторні вимірювання не проводилися. Відповідно не можливо підтвердити вихідні дані для розрахунку та характеристики джерел викидів.

Тобто розрахунки збитків не підтверджені належними доказами та і сам розрахунок проведено з порушенням Методики.

- Внаслідок збройної агресії Російської федерації з березня 2022 року ТОВ "МАРГАЗ" повністю втратило контроль над рухомим та нерухомим майном що знаходиться на території міста Маріуполя та Маріупольського району, зокрема над первинною та іншою документацією, комп`ютерним та іншим обладнанням та було позбавлене можливості здійснювати господарську діяльність на вказаній території.

Відповідно до розділу ІІ Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій № 309 від 22.12.2022р. вся територія Маріупольського району є тимчасово окупованою рф з 05.03.2022р., місто з усіма об`єктами ключової інфраструктури зруйновано або пошкоджено внаслідок обстрілів.

Підприємство не мало можливості вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, відсутністю організованої евакуації з міста, прямою загрозою для життя та здоров`я співробітників товариства (лист ГУ ДПС додається).

Таким чином ТОВ "МАРГАЗ" позбавлений можливості доступу до власних офісних приміщень на окупованій території, комп`ютерного обладнання, системи електронного документообігу, серверів зберігання інформації, листування підприємства з контрагентами, зокрема було втрачено контроль і над всією документацією що стосується експлуатації відповідних БП АЗС, зокрема і щодо документів стосовно викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел забруднення.

З урахуванням вищевикладеного, відповідач просить відмовити у задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Донецькій області у повному обсязі.

У відповіді на відзив позивач вказав на наступні обставини:

- З положень Методики вбачається, що розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря заподіяного без відповідного дозволу, може проводитися як за результатами інструментально-лабораторних досліджень, так і за характеристиками джерела викиду, зафіксованими у відповідній документації суб`єкта господарювання.

- Факт здійснення Відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 3 газових котлів за зазначеними адресами, Відповідачем не заперечувався, що підтверджується актами, складеними за результатами проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за № 03-10 від 29.03.2021 та від 26.08.2021 № 03-566/21, які були підписані Відповідачем без заперечень і прийняті до виконання, а також наказом ТОВ "МАРГАЗ" від 26.03.2021 № 52 та актами про відключення від газопостачання від 05.04.2021 № 211, від 05.04.2021 № 212, від 05.04.2021 № 213, які підтверджують факт відключення 3 газових котлів за адресами: вул. Флотській 208, м.Маріуполь; вул. Запорізьке шосе, 39, м.Маріуполь та пр. Карпова, 55, м.Маріуполь, яке було здійснено Відповідачем у зв`язку з виявленим Позивачем порушенням за результатами здійснення заходів державного нагляду (контролю).

- Стосовно невідповідності назви джерела викидів. Розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря від стаціонарного джерела викидів №0001 "Газовий котел Житомир-3" ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МАРГАЗ" розрахований згідно з "Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря" (далі "Методика…"), затвердженою наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України № 277 від 28.04.2020р та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07 травня 2020 р. за N 414/34697. Як зазначалось вище, згідно з п.3.7. "Методики…" розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду №0001 "Газовий котел Житомир-3" ТОВ "МАРГАЗ" , який здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря виконаний за характеристиками джерела викиду (джерела утворення), зафіксованими у відповідній документації суб`єкта господарювання (Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферу на ТОВАРИСТВІ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МАРГАЗ", БАГАТОПАЛИВНА АВТОЗАПРАВНА СТАНЦІЯ, м. Маріуполь, вул. Флотська, 208 (далі - Звіт)). Відповідно до "Звіту…" назва джерела викидів №0001 зазначена як "Газовий котел Житомир-3". Інших опалювальних котлів чи інших джерел викидів на території БАГАТОПАЛИВНОЇ АВТОЗАПРАВНОЇ СТАНЦІЇ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МАРГАЗ" за адресою м. Маріуполь, вул. Флотська, 208 не встановлено. Тому в розрахунку зазначена назва джерела викидів №0001 як "Газовий котел Житомир-3".

Таким чином, розрахунки розміру збитків та документи, на підставі яких відібрано вихідні дані для здійснення розрахунків, відповідають вимогам закону.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач зазначив, що позивачем неправомірно застосовано для розрахунку збитків формулу (4) (п. 3.3 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України № 277 від 28.04.2020).

Пункт 3.8 Методики в свою чергу містить формулу для розрахунку маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду (утворення), який здійснюється без дозволу, за результатами інструментально-лабораторних вимірювань. Інших формул для розрахунку маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду (утворення), який здійснюється без дозволу ця Методика не містить.

Характеристики джерела викиду зафіксовані у таблиці 2.2 відповідного Звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферу на відповідній БП АЗС Відповідача вже містять значення "Визначену потужність викиду забруднюючої речовини" для кожного стаціонарного джерела.

При вирішенні спору суд приймає до уваги наступне.

Відповідно до положень статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України (частина 1).

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (частина 5).

Згідно з положеннями статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зокрема, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря передбачена статтею 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". Зокрема, відповідальність згідно із законом несуть особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону.

Шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом (ст. 34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря").

Положеннями статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" також передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка заподіяла шкоду. Для відшкодування заподіяної шкоди необхідно довести такі факти: неправомірність поведінки особи, вину заподіювача шкоди, наявність шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

Водночас у деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Приписами ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання.

Відповідно до п. 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачою дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 № 302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів гранично допустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами входить до Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності (п. 30 додатку № 1 Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності додаток»).

З наведеного вбачається обов`язок суб`єкта господарювання перед початком експлуатації джерела забруднення атмосферного повітря отримати дозвіл в установленому законом порядку, а експлуатація цього джерела без такого дозволу призводить до відповідальності, встановленої законом.

Наведеними нормами встановлено правило поведінки, що полягає в необхідності утримання від експлуатації стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря до моменту отримання відповідного дозволу.

Отже, експлуатація Відповідачем стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря - 3 організованих джерел викидів - газових котлів, які використовувались Відповідачем для опалення приміщень операторних на території багатопаливних автозаправних станціях за адресами: вул. Флотській 208, м.Маріуполь; вул. Запорізьке шосе, 39, м.Маріуполь та пр. Карпова, 55, м.Маріуполь, становить склад цивільно-правового правопорушення, що спричинило шкоду навколишньому природному середовищу.

За змістом ст. 41 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають, зокрема, відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Отже, протиправна поведінка Відповідача полягає у порушенні вимог статей 10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» та здійсненні викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу.

Порядок визначення розміру збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктів господарювання, визначено Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 28.04.2020 р. № 277.

Відповідно до п. 1.2 Наказу, Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснених юридичними особами незалежно від форми власності та господарювання, фізичними особами-підприємцями, а також юридичними особами - нерезидентами.

Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного нагляду (контролю) за додержанням суб`єктами господарювання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в частині охорони атмосферного повітря (п. 1.4 Наказу).

Факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встановлюється державними інспекторами за результатами інструментально-лабораторних методів контролю, документальної перевірки суб`єкта господарювання та/або розрахунковими методами (п. 2.2. Методики № 2.2).

Зокрема, розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об`ємної витрати газопилового потоку застосовуються у випадках викиду забруднюючих речовин від джерел викидів, які здійснюються стаціонарними джерелами суб`єкта господарювання без дозволу (п. 2.8.1 Методики).

Розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду, який здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснюється за: характеристиками джерела викиду (джерела утворення), зафіксованими у відповідній документації суб`єкта господарювання (Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, технологічні регламенти виробництва); результатами інструментально-лабораторних вимірювань, затвердженими методиками для розрахунків маси викидів забруднюючих речовин за час роботи джерела без дозволу на викиди (п. 3.7 Методики).

З аналізу наведених положень Методики вбачається, що розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря заподіяного без відповідного дозволу, може проводитися як за результатами інструментально-лабораторних досліджень, так і за характеристиками джерела викиду, зафіксованими у відповідній документації суб`єкта господарювання.

В зв`язку зі здійсненням Відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від організованих джерел викидів , а саме: від стаціонарного джерела викидів № 0001 «Газовий котел АОГВ 7,4 РОСС», від стаціонарного джерела викидів № 0001 «Газовий котел Житомир-3» та від стаціонарного джерела викидів № 0001 «Газовий котел Колві-20», без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, Позивачем були розраховані збитки, які заподіяні державі Відповідачем в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, в сумі 16683,68 грн., 32654,49 грн. та 5405,39 грн., за характеристиками джерел викидів, зафіксованими у документації Відповідача.

За результатами здійснення заходів державного нагляду (контролю) Позивачем були встановлені факти здійснення Відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 3 організованих джерел викидів - газових котлів, які використовувались Відповідачем для опалення приміщень операторних на території багатопаливних автозаправних станціях за адресами: вул. Флотській 208, м.Маріуполь; вул. Запорізьке шосе, 39, м.Маріуполь та пр. Карпова, 55, м.Маріуполь.

Факт здійснення Відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 3 газових котлів за зазначеними адресами, Відповідачем не заперечувався, що підтверджується актами, складеними за результатами проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за № 03-10 від 29.03.2021 та від 26.08.2021 № 03-566/21, які були підписані Відповідачем без заперечень і прийняті до виконання, а також наказом ТОВ "МАРГАЗ» від 26.03.2021 № 52 та актами про відключення від газопостачання від 05.04.2021 № 211, від 05.04.2021 № 212, від 05.04.2021 № 213, які підтверджують факт відключення 3 газових котлів за адресами: вул. Флотській 208, м.Маріуполь; вул. Запорізьке шосе, 39, м.Маріуполь та пр. Карпова, 55, м.Маріуполь, яке було здійснено Відповідачем у зв`язку з виявленим Позивачем порушенням за результатами здійснення заходів державного нагляду (контролю).

Також Відповідачем не заперечувались і вимоги Позивача щодо оплати збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів № 0001 «Газовий котел АОГВ 7,4 РОСС», від стаціонарного джерела викидів № 0001 «Газовий котел Житомир-3» та від стаціонарного джерела викидів № 0001 «Газовий котел Колві-20», які були пред`явлені Позивачем в претензіях № 12-63/21 від 16.11.2021 на суму 16 683,68 грн., № 12-17/22 від 09.02.2022 на суму 32 654,49 грн. та № 3-18/22 від 09.02.2022 на суму 5 405,39 грн.

Розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів підприємства ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МАРГАЗ» розрахований згідно з «Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря» (далі «Методика...»), затвердженою наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України № 277 від 28.04.202Ор та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07 травня 2020 р. за N 414/34697.

Відповідно до п.п. 2.1.1. п. 2.1. розділу 2. Методики наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства. Факти здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди та експлуатації технологічного обладнання ТОВ «МАРГАЗ», пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, встановлено та задокументовано актом № 03-10 від 29.03.2021р складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Акт має наступний запис у розділі «ОПИС виявлених порушень»: «На час перевірки встановлено: в порушення вимог ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» та в порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря допускається експлуатація технологічного обладнання, яке пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від трьох БП АЗС Підприємства за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Також допускалась експлуатація побутових опалювальних котлів для опалювання приміщень операторних БП АЗС та викиди від 3-х стаціонарних організованих джерел викидів (металеві труби, що відводять викиди від 3-х котлів) також за відсутності дозволу на викиди.». Зазначене є порушенням частини 5,6 статті 11 ЗУ N» 2707. Опис негативних наслідків, що настали в результаті порушення вимог законодавства (за наявності) - забруднення атмосферного повітря. Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності - забруднення атмосферного повітря. Акт перевірки №03-10 від 29.03.2021р, який містить наведені вище порушення, складений посадовими особами Державної екологічної інспекції у Донецькій області - державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області в останній день перевірки, вручений та підписаний керівником підприємства - генеральним директором ТОВ «МАРГАЗ» без зауважень.

Відповідно до п.2.2. Методики факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встановлюється державними інспекторами за результатами інструментально-лабораторних методів контролю, документальної перевірки суб`єкта господарювання та/або розрахунковими методами. В даному випадку факт наднормативного викиду (викиду без дозволу) встановлено за результатами документальної перевірки суб`єкта господарювання та/або розрахунковими методами.

Відповідно до п.п. 2.8.1. п.2.8. Методики розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об`ємної витрати газопилового потоку застосовуються у випадках: викиду забруднюючих речовин від джерел викидів, які здійснюються стаціонарними джерелами суб`єкта господарювання без дозволу.

Згідно з п.3.7. Методики розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду, який здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснюється за характеристиками джерела викиду (джерела утворення), зафіксованими у відповідній документації суб`єкта господарювання (Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, технологічні регламенти виробництва). Характеристики джерел викидів, які працювали без відповідного дозволу на викиди наведені з таблиці 2.2 Звітів по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферу на 3 автозаправних станціях ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МАРГАЗ» та були використані та застосовані Інспекцією для здійснення розрахунків розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МАРГАЗ».

Відповідно до п. 3.3. Методики розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерел викидів забруднюючих речовин, віднесених до інших, на які не встановлені нормативи гранично допустимих викидів відповідно до законодавства, здійснюється за формулою 4 Методики. Застосування саме формули 4 Методики для розрахунку маси наднормативного викиду підтверджується наступним.

Статтею 5 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» встановлюються нормативи у галузі охорони атмосферного повітря, зокрема нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря; нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел та інше.

Статтею 11. Закону України «Про охорону атмосферного повітря встановлюєтся регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарних джерел.

Для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викидів суб`єкта господарювання встановлюється та здійснюється саме дозволом на викиди по кожному джерелу викидів шляхом встановлення дозволених обсягів викидів та нормативів гранично допустимого викиду для кожного стаціонарного джерела викидів. Відсутність дозволу на викиди у суб`єкта господарювання, який здійснює викиди, так само, як наслідок, відсутність встановлених дозволених обсягів викидів по кожному джерелу викидів підприємства свідчить про відсутність будь-яких встановлених нормативів гранично допустимого викиду по кожній забруднюючій речовині від стаціонарних джерел викидів підприємства. З урахуванням наведеного, відповідно до п. 3.3. Методики розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерел викидів забруднюючих речовин, віднесених до інших, на які не встановлені нормативи гранично допустимих викидів відповідно до законодавства, виконаний саме за формулою 4 Методики через відсутність встановлених дозволом на викиди нормативів гранично допустимого викиду, відсутність дозволених обсягів викидів для стаціонарних джерел викидів підприємства та через відсутність самого дозволу на викиди.

Стосовно невідповідності назви джерела викидів слід зазначити, що як зазначено позивачем, розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела забруднення атмосферного повітря від стаціонарного джерела викидів №0001 «Газовий котел Житомир-3» ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МАРГАЗ» розрахований згідно з «Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря». Як зазначалось вище, згідно з п.3.7. Методики розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду №0001 «Газовий котел Житомир-3» ТОВ «МАРГАЗ», виконаний за характеристиками джерела викиду (джерела утворення), зафіксованими у відповідній документації суб`єкта господарювання (Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферу на Товаристві з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ", БАГАТОПАЛИВНА АВТОЗАПРАВНА СТАНЦІЯ, м. Маріуполь, вул. Флотська, 208). Відповідно до «Звіту...» назва джерела викидів №0001 зазначена як «Газовий котел Житомир-3». Інших опалювальних котлів чи інших джерел викидів на території БАГАТОПАЛИВНОЇ АВТОЗАПРАВНОЇ СТАНЦІЇ Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ" за адресою м. Маріуполь, вул. Флотська, 208 не встановлено. Тому в розрахунку зазначена назва джерела викидів №0001 як «Газовий котел Житомир-3».

Таким чином, розрахунки розміру збитків та документи, на підставі яких відібрано вихідні дані для здійснення розрахунків, є правомірними.

Також слід зазначити, що Відповідачем не проводилось оскарження дій Позивача, пов`язаних з виявленням факту викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без спеціального дозволу. Тобто, факт здійснення господарської діяльності Відповідачем, пов`язаної з викидами забруднюючих речовин стаціонарними джерелами в атмосферне повітря без отримання відповідного дозволу на час перевірки, Відповідачем не спростовано.

Відповідачем також не заявлялось клопотання про проведення судової інженерно-екологічної експертизи для визначення розміру викидів та розміру збитків, заподіяних Товариством з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ" державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речових в атмосферне повітря.

Судом враховано правову позицію Верховного Суду по справі № 922/3228/20 від 04.05.22.

За даних обставин збитки, заподіяні внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 54743,56 грн. підлягають стягненню з Відповідача в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно до ч. 1 ст. 73, ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.

У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

Керуючись статтями 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "МАРГАЗ" (ел. пошта margaz@meta.ua, адреса вул. Балакіна, 20, м.Полтава, Полтавська область, 36000, ЄДРПОУ 34440221) на користь ДЕРЖАВНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ІНСПЕКЦІЇ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ (ел. пошта don@dei.gov.ua, адреса Україна, 85114, Донецька обл., місто Костянтинівка, ВУЛИЦЯ ПЕТРОВСЬКОГО, будинок 18 А, ЄДРПОУ 38034476) 54743,56 грн. збитків та витрати по сплаті судового збору в сумі 2684 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне рішення складено 10.01.24 р.

Суддя Киричук О.А.

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116230960
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1857/23

Судовий наказ від 23.02.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Киричук О.А.

Рішення від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Киричук О.А.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Киричук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні