Рішення
від 11.01.2024 по справі 300/1115/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" січня 2024 р. справа № 300/1115/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Косівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації до Косівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Косівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації звернувся до суду з адміністративним позовом до Косівської міської ради, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Косівської міської ради, яка полягає у неукладені з Управлінням культури, національностей та релігій Івано- Франківської обласної державної адміністрації охоронного договору на об`єкт культурної спадщини місцевого значення: «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338);

- зобов`язати Косівську міську раду укласти із Управлінням культури національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації охоронний договір на об`єкт культурної спадщини місцевого значення: «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів, на даний час нежитлова будівля (Народний дім).

Позовні вимоги мотивовані тим, що за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів Івано-Франківської області, знаходиться об`єкт культурної спадщини місцевого значення «Польський будинок стрільця» (охоронний номер 1338), який включений до Переліку нерухомого майна комунальної власності Косівської міської ради. Водночас, Косівською міською радою не вжито заходів щодо укладення з Управлінням культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації охоронного договору в порядку вимог статті 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини» задля збереження такого об`єкта. Така протиправна бездіяльність відповідача, на думку позивача, порушує режим використання та охорони об`єкта культурної спадщини місцевого значення «Польський будинок стрільця» (охоронний номер 1338), та може негативно вплинути на її збереження, призвести до протиправної приватизації, передачі у користування, проведення без погодження робіт на вищевказаному об`єкті культурної спадщини. Позивач звернув увагу на те, що обов`язок укладення охоронного договору покладається саме на власника пам`ятки, а не на орган охорони культурної спадщини і саме від власника повинна виходити ініціатива укладення охоронного договору. Таким чином, відповідач був зобов`язаний протягом місяця з моменту отримання нерухомого майна в комунальну власність Косівської міської ради, укласти охоронний договір з органом охорони культурної спадщини, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача щодо не укладання з Управлінням культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації охоронного договору на цей об`єкт. З огляду на невжиття дієвих заходів Управлінням культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації щодо зобов`язання Косівської міської ради вчинити дії щодо укладення охоронного договору, керівник Косівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації звернувся з цим позовом до суду з метою зобов`язання відповідача усунути порушення законодавства та забезпечення збереження об`єкта культурної спадщини місцевого значення.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 21.03.2023 відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.32-33). Пунктом 3 цієї ухвали встановлено відповідачу з дня вручення цієї ухвали п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позов, який повинен відповідати вимогам статті 162 КАС України, і подання всіх письмових та електронних доказів (які можливо доставити до суду), висновків експертів і заяв свідків, що підтверджують заперечення проти позову та зобов`язано відповідача надіслати (надати) іншим учасникам справи копію відзиву та доданих до нього документів одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду.

Ухвала суду про відкриття провадження від 21.03.2023 відповідачу надіслана через підсистему "Електронний суд", та отримана ним 21.03.2023, про що свідчить довідка Івано-Франківського окружного адміністративного суду про доставку електронного листа.

Враховуючи наявність у відповідача Електронного кабінету, суд уважає, що направлення копії ухвали суду про відкриття провадження від 21.03.2023 на офіційну електронну адресу Косівської міської ради здійснено згідно вимог чинного законодавства.

Заяв чи клопотань відповідач суду не подав, правом на подання відзиву на позов, у десятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався. Також відповідачем не повідомлено суд про поважність причин ненадання такого відзиву.

Згідно з частиною шостою статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За таких обставин, суд вважає, що відповідача повідомлено належним чином про розгляд справи в суді, а справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, встановив наступне.

Згідно інформації Управління культури, національностей та релігій Івано- Франківської обласної державної адміністрації, яка надійшла на запит Косівської окружної прокуратури від 21.01.2022 №09.54-57-60 вих-22 на території м. Косів Івано-Франківської області відповідно до розпорядження представника Президента України від 09.06.1994 №142 на облік взято ряд об`єктів культурної спадщини місцевого значення, зокрема «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338). В той же час в листі зазначено, що звернень від відповідних територіальних громад Косівського району щодо укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини не надходило, такі договори не укладено (а.с.17-18).

З метою усунення виявлених порушень інтересів держави Косівською окружною прокуратурою на адресу Косівської міської ради скеровано лист №09.54-57-152 вих-22 від 15.02.2022 про надання інформації про власників (користувачів) вказаних об`єктів культурної спадщини та укладення охоронних договорів (а.с.20).

Косівська міська рада листом №325 від 17.02.2022 (а.с.21-22) повідомила Косівську окружну прокуратуру про те, що на даний час в приміщенні об`єкта культурної спадщини місцевого значення «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338) розміщений Народний дім.

Водночас у листі Косівською міською радою зазначено, що згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності нежитлова будівля (Народний дім) за адресою: вул. Грушевського, 1 в м. Косів, індексний номер: 254802300 від 28.04.2021 перебуває у комунальній власності Косівської міської ради. Однак охоронний договір на вказаний об`єкт культурної спадщини не укладався.

Косівською окружною прокуратурою 08.02.2023 повторно надіслано запит до Управління культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації за №09.54-57-150 про надання інформації щодо наявності укладених охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини місцевого значення на території Косівського району Івано-Франківської області, зокрема «Польський будинок стрільця», що знаходиться за адресою: вул. Грушевського,1 у м. Косів (охоронний номер 1338).

Управління культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації у відповіді від 10.02.2023 №102/01-012/054 зазначило про те, що охоронний договір на пам`ятки культурної спадщини місцевого значення на території Косівського району Івано-Франківської області, зокрема «Польський будинок стрільця», що знаходиться за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338) не укладено.

На думку позивача, зазначене свідчить про бездіяльність Косівської міської ради щодо встановлення правового статусу вказаного об`єкта культурної спадщини місцевого значення та забезпечення дотримання режиму його використання та збереження. Як наслідок, Косівською міською радою по даний час не вжито заходів щодо укладення з Управлінням культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації охоронного договору в порядку вимог ст. 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини» задля його збереження.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини четвертої та п`ятої статті 55 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Законом України від 20.09.2006 №165-V «Про ратифікацію Конвенції про охорону архітектурної спадщини Європи», який набрав чинності 23.10.2006, ратифіковано Конвенцію про охорону архітектурної спадщини Європи від 03.10.1985 (далі Конвенція).

Статтею 1 Конвенції визначено, що пам`ятки, під якими розуміються усі будівлі та споруди, що мають непересічне історичне, археологічне, мистецьке, наукове, соціальне або технічне значення, включаючи усі особливості їхнього технічного виконання та оздоблення для цілей даної Конвенції є складовою частиною виразу «архітектурна спадщина».

Згідно з частинами першою та другою статті 3 Конвенції, на кожну Сторону Конвенції покладено обов`язок вживати правових заходів для охорони архітектурної спадщини та за допомогою таких заходів і діючих в кожній державі або кожному регіоні процедур, забезпечити охорону пам`яток, архітектурних ансамблів та визначних місць.?

Статтею 9 Конвенції визначено, що на Сторони покладено обов`язок забезпечити, щоб відповідний компетентний орган належним чином реагував на порушення законодавства про охорону архітектурної спадщини.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, регулює Закону України «Про охорону культурної спадщини».

Згідно вказаного Закону охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини»:

культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;

об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

нерухомий об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який не може бути перенесений на інше місце без втрати його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду та збереження своєї автентичності;

пам`ятка культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

Частиною першою статті 6 Закону України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить: здійснення контролю за виконанням цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини; укладення охоронних договорів на пам`ятки.

Так, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за виконанням Закону України «Про охорону культурної спадщини» та інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини в Івано-Франківській області є Управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської ОДА.

Згідно з пунктом 2.1 Положення про Управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації №158 від 17.04.2019, Управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської ОДА відповідно до покладених на нього завдань забезпечує організацію та проведення заходів у сфері охорони культурної спадщини, веде облік, забезпечує захист об`єктів культурної спадщини та регулює питання їх використання і популяризації, укладає охоронні договори на пам`ятки культурної спадщини.

Суб`єкти права власності на пам`ятки визначені статтею 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини».

Так, пам`ятка, крім пам`ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Суб`єкти права власності на пам`ятку визначаються згідно із законом.

У документі, який посвідчує право власності на пам`ятку, обов`язково вказуються категорія пам`ятки, дата і номер рішення про її державну реєстрацію.

Судом встановлено, що розпорядженням представника Президента України від 09.06.1994 №142 доповнено перелік пам`яток містобудування та архітектури місцевого значення. Зокрема, до переліку пам`яток місцевого значення включено «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338), що відповідно до листа відповідача від № 325 від 17.02.2022 перебуває у комунальній власності Косівської міської ради (а.с.19, 20, 21-22).

Відповідно до частини першої-третьої статті 23 Закону України «Про охорону культурної спадщини» усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

При передачі пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам`ятка, щойно виявлений об`єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною першою статті 24 Закону України «Про охорону культурної спадщини» власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Так, Порядок укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768 (далі Порядок).

Відповідно до пункту 1 Порядку охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована.

Згідно з пунктом 2 Порядку власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Пунктом 5 Порядку визначено, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`ятоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

Відповідно до пункту 6 Порядку до охоронного договору додаються:

1) акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни;

2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання;

3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100);

4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності);

5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1:50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000);

6) паспорт пам`ятки.

Таким чином пунктом 2 Порядку покладено на власника пам`ятки культурної спадщини обов`язок не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

У спірному випадку, Перелік нерухомого майна комунальної власності Косівської міської ради, в який включено «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338). Однак, відповідачем не укладено охоронного договору щодо зазначеної пам`ятки архітектури місцевого значення.

Вказані обставини свідчать про протиправну бездіяльність відповідача, оскільки Косівська міська рада не здійснила жодних заходів щодо укладення охоронного договору на пам`ятку архітектури місцевого значення «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338).

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Враховуючи зміст частини другу статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про те, що понесені позивачем судові витрати по сплаті судового збору не відшкодовуються. Доказів понесення інших витрат суду не подано.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Косівської міської ради, яка полягає у неукладені з Управлінням культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації охоронного договору на об`єкт культурної спадщини місцевого значення: «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів (охоронний номер 1338);

Зобов`язати Косівську міську раду укласти із Управлінням культури національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації охоронний договір на об`єкт культурної спадщини місцевого значення: «Польський будинок стрільця» за адресою: вул. Грушевського, 1 у м. Косів, на даний час нежитлова будівля (Народний дім).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач - керівник Косівської окружної прокуратури, адреса: вул. Шевченка, 37, м. Косів, Івано-Франківська область, 78601,

в інтересах держави в особі Управління культури, національностей та релігії Івано-Франківської обласної державної адміністрації, (ідентифікаційний код юридичної особи 33645264), адреса: вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76015;

відповідач Косівська міська рада, (ідентифікаційний код юридичної особи 04054228), адреса: майдан Незалежності, 11, м. Косів, Івано-Франківська область, 78601.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116236252
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій

Судовий реєстр по справі —300/1115/23

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні