Рішення
від 11.01.2024 по справі 600/5427/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/5427/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грін -Транс" до Державної служби України з безпеки на транспорті, Відділу державного нагляду (контролю) у Чернівецькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю)

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Грін -Транс" (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач-1), Відділу державного нагляду (контролю) у Чернівецькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач-2) в якому просить:

- скасувати постанову про застосування адміністративно господарського штрафу №353864 від 20.04.2023 року Відділу державного нагляду (контролю) у Чернівецький області щодо ТОВ "Грідн-Транс" про порушення вимог ст. 53 ЗУ "Про автомобільний транспорт" та стягнення адміністративно-господарського штрафу в розмірі 34 000 гривень.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу № 352864 від 20.04.2023 застосовано до позивача штраф у розмірі 34000,00 грн. за виконання резидентами України міжнародних перевезень вантажів без документів, передбачених ст. 53 Закону України "Про автомобільний транспорт", за що передбачена відповідальність ч. 1 абз. 6 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт". Зазначає, що відповідач застосував до позивача штраф за здійснення міжнародного перевезення згідно CMR №268324. Зазначає, що 22.02.2023 водієм здійснювалося перевезення вантажу у межах території України. Враховуючи наведене вище, просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач-1 подав відзив на позов відповідно до змісту якого заперечував проти задоволення позовних вимог. Зазначає, що саме автомобільний перевізник, який зацікавлений у доведенні своєї позиції має надати всю інформацію, яка може вплинути на результат розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Так, 22.02.2023 контролюючими особами Укртрансбезпеки, на підставі графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на перевірку, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють міжнародні перевезення вантажів. Під час перевірки виявлено порушення статті 34 "Про автомобільний транспорт", під час надання послуг з міжнародних перевезень вантажів резидентом України за маршрутом м. Вінниця (України) - Турція згідно CMR № 268324, перевізник не забезпечив водія документами згідно статті 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" а саме: сертифікат відповідності транспортного засобу вимогам законодавства України щодо безпеки руху та екологічної безпеки на тягач та напівпричіп, відповідальність за що передбачена частиною 1 абзацом 6 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" виконання резидентами України міжнародних перевезень вантажів за відсутності на момент перевірки документів, а саме : відсутній сертифікат щодо безпеки руху та екологічної безпеки, чим порушено статтю 53 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Окрім того відповідач-1 звертав увагу, що водій, на виконання вимог уповноваженої особи Укртрансбезпеки, надав сертифікат відповідності щодо безпеки руху та екологічної безпеки, проте термін дійсності на вказаному документі становить 08.09.2022року.

За результатами перевірки було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 348686 від 22.02.2023 року. Відтак, під час перевірки було виявлено порушення вимог абзацу 6 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Відповідач-2 правом на подання відзиву не скористався.

Дослідивши письмові докази судом встановлено наступне.

22.02.2023 посадовими особами Укртрансбезпеки в особі відділу державного нагляду (контролю) в Івано-Франківській області проведена рейдова перевірка транспортного засобу марки DAF-FT,XF 105.460 н.з. НОМЕР_1 та напівпричіпу KOEGEL - SNCO24P90 н.з. НОМЕР_2 (місце проведення перевірки: с. Угринів, вул.Об`їздова 9 А/Д Н-10, Стрий - Чернівці міжнародні перевезення вантажів) на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №016009 від 20.02.2023 року та щотижневого графіку проведення рейдових перевірок відділу державного нагляду (контролю) в Івано-Франківській області Укртрансбезпеки у період з 20.02.2023 по 26.02.2023 року. Власником транспортного засобу є ТОВ "Грідн-Транс", водієм транспортного засобу ОСОБА_1 .

В ході перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт працівниками Укртрансбезпеки було встановлено, що водій здійснював міжнародні вантажні перевезення згідно CMR № 268324.

Під час перевірки встановлено порушення статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт", під час надання послуг з міжнародних перевезень вантажів резидентом України за маршрутом м. Вінниця (України) - Турція згідно CMR № 268324, перевізник не забезпечив водія документами згідно статті 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" а саме: сертифікат відповідності транспортного засобу вимогам законодавства України щодо безпеки руху та екологічної безпеки на тягач та напівпричіп, відповідальність за що передбачена частиною 1 абзацом 6 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" виконання резидентами України міжнародних перевезень вантажів за відсутності на момент перевірки документів, а саме: відсутній сертифікат щодо безпеки руху та екологічної безпеки, чим порушено статтю 53 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Водієм на виконання вимог уповноваженої особи Укртрансбезпеки, надано сертифікат відповідності щодо безпеки руху та екологічної безпеки, проте термін дійсності на вказаному документі становить 08.09.2022 року.

У зв`язку з виявленням вищезазначеного порушення, посадовими особами Укртрансбезпеки було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 348686 від 22.02.2023.

Щодо виявлених порушень, то у акті порушення водій надав пояснення: не згідний з порушенням.

Окрім того, судом досліджено відеодокази, відповідно до яких водієм позивача здійснювались міжнародні вантажні перевезення згідно CMR № 268324.

Листом від 07.03.2023 відповідач-2 повідомив позивача про розгляд справи про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Вказане повідомлення скеровано на адресу позивача рекомендованим поштовим відправленням та отримано останнім, що підтверджується повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відділом державного нагляду (контролю) у Чернівецькій області Державної служби України з безпеки на транспорті проведено розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, за результатами якого винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 20.04.2023 № 352864. Цією постановою до автомобільного перевізника ТОВ "Грідн-Транс" застосовано адміністративно-господарський штраф, передбачений ч. 1 абз. 6 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" у сумі 34000,00 грн.

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-ІІІ (далі - Закон №2344).

Цей закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами-суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень (ст. 3 Закону України "Про автомобільний транспорт").

Відповідно до ч. 4 ст. 6 Закону №2344 реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Так, на виконання вимог абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті та підпорядкувавши Службі, що утворюється, Державну спеціальну службу транспорту.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Постанова № 103).

Відповідно до п. 1 Постанови № 103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно з п.п. 1 п. 4 Постанови № 103 основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Відповідно до п. 8 Постанови № 103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України № 592 від 26.06.2015 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, зокрема Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області.

В силу вимог п. п. 15, 27 п. 5 Постанови № 103 Укртрансбезпеки відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Водночас, процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, зокрема, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567).

Відповідно до п. 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

За приписами п. 4 Порядку № 1567 державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Відтак, саме на Укртрансбезпеку покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, в тому числі державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно із ст. 5 Закону України "Про автомобільний транспорт" основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Відповідно до ч.12 та ч.14 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно з п. 14 Порядку № 1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до абз. 1 п. 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Статтею 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Водночас особливості організації міжнародних перевезень пасажирів та вантажів визначені ст. 53 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Як визначено ч. ч. 1, 2 та 4 ст. 53 Закону України "Про автомобільний транспорт", організацію міжнародних перевезень пасажирів і вантажів здійснюють перевізники відповідно до міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень.

До міжнародних перевезень пасажирів та небезпечних вантажів допускаються резиденти України, які мають досвід роботи на внутрішніх перевезеннях на договірних умовах не менше ніж три роки.

Так, ч. 3 ст. 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" установлено, що при виконанні міжнародних перевезень вантажів резиденти України повинні мати: дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; дозвіл щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення вагових або габаритних обмежень чи документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових (габаритних) обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України; документи на вантаж.

За змістом ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільний перевізник повинен серед іншого, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.

Отже, аналіз наведених положень Закону України "Про автомобільний транспорт" дає підстави для висновку, що автомобільні перевізники повинні мати сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України

Відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт передбачена статтею 60 Закону № 2344-ІІІ.

Так, відповідно до абзацу шостого частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що під час здійснення перевірки транспортного засобу марки DAF-FT,XF 105.460 н.з. НОМЕР_1 та напівпричепу KOEGEL - SNCO24P90 н.з. НОМЕР_2 , яким керував водій ТОВ "Грідн-Транс" ОСОБА_1 , при здійснення міжнародного перевезення вантажу за маршрутом місто Вінниця (Україна) - Турція виявлено порушення: під час надання послуг з міжнародних перевезень вантажів виявлено порушення ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: за маршрутом перевізник не забезпечив водія документами передбаченими ст. 53 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: у водія був відсутній сертифікат відповідності транспортного засобу щодо екологічної безпеки вимогам країн територією яких буде здійснюватися перевезення, що не заперечувалась водієм під час перевірки.

При цьому, суд зазначає, що водієм позивача надано сертифікат, термін дійсності якого минув.

Твердження позивача, що ним було здійснено внутрішні перевезення суд відхиляє, оскільки позивачем не надано жодних документів на підтвердження вищенаведеного.

Суд звертає увагу, що водієм позивача надано CMR № 268324, що у свою чергу підтверджує здійснення міжнародних вантажних перевезень.

Саме за вказане порушення відповідач оскаржуваною постановою притягнув позивача до відповідальності у вигляді застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, яка передбачена абзацом шостим частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ.

Суд зазначає, що наданий акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідає формі додатку № 3 Порядку № 1567.

Крім того, суд звертає увагу, що форма акту передбачає графу "Пояснення водія про причини порушень", в якій водій мав право висловити свою згоду або незгоду із вчиненими діями посадових осіб відповідача, зазначивши можливі порушення з боку відповідача, вказати на причину відсутності певних документів тощо.

Водій транспортного засобу був ознайомлений з актом перевірки, про що свідчить його підпис із зазначенням ПІБ та у графі пояснення водія про причини порушень зазначив, що "не погоджується з порушенням".

Таким чином, аналізуючи наведені норми законодавства та матеріали справи, суд доходить висновку, що в порушення ст. 53 Закону №2344-ІІІ при здійсненні міжнародних перевезень вантажу позивачем здійснювалось перевезення за відсутності всіх необхідних та законодавчо передбачений документів. А тому, на думку суду, висновок посадових осіб Відділу про здійснення міжнародних перевезень з порушенням вимог законодавства є обґрунтованим.

З урахуванням наведеного, суд відхиляє доводи позивача щодо протиправності оскаржуваної постанови, оскільки вони не спростовують порушення ним вимог ст. 53 Закону № 2344-III, відповідальність, за яке передбачено абз. 6 ч. 1 ст. 60 зазначеного Закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч.1 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені судом обставини та факти, суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Чернівецькій області № 352864 від 20 квітня 2023 року на суму 34000,00 грн є безпідставними та не належать задоволенню.

Стосовно розподілу судових витрат.

Оскільки в задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Грідн-Транс" (3-й провулок Ярослава Мудрого, 4, м. Чернівці, 58007, Код ЄДРПОУ 43894601)

Відповідач - Державна служба України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, 51, м. Київ, 03150, Код ЄДРПОУ 39816845)

Відділ державного нагляду (контролю) у Чернівецькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Руська, 248 У, м. Чернівці, 58023 )

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116265654
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —600/5427/23-а

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні