ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 січня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 542/1606/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) та Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Адвокатом Делієм В`ячеславом Миколайовичем подано до Новосанжарського районного суду Полтавської області позовну заяву ОСОБА_1 /надалі позивач, ОСОБА_1 / до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) /надалі відповідач-1, Укртрансбезпека/ про визнання протиправною та скасування постанови Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №022212 від 29 серпня 2023 року /а.с. 1-5/.
Позов обґрунтований тим, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №022212 від 29 серпня 2023 року підлягає скасуванню як протиправна, оскільки винесена на підставі довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0020868 від 11 липня 2023 року, яка є недопустимим доказом, так як не містить підпису та прізвища, ініціалів оператора вагового комплексу.
Ухвалою Новосанжарського районного суду Полтавської області від 22 вересня 2023 року у справі №542/1606/23 справу передано за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.
Справа надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 13 жовтня 2023 року.
На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 жовтня 2023 року справу передано для розгляду судді Слободянюк Н.І.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року позовну заяву залишено без руху через її невідповідність вимогам частин третьої та четвертої статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Від позивача до суду надійшли документи, якими усунуто недоліки позовної заяви, визначені ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті /надалі відповідач-2/, витребувано докази.
Відповідач-1 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 45-53/ зазначив, що 11 листопада 2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області за адресою а/д О190904 Липова ДолинаРусанівка с. Русанівка Роменський район було проведено перевірку додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства про автомобільний транспорт та перевірено транспортний засіб MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , що належать ОСОБА_1 , за результатами якої встановлено порушення перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено відповідний Акт проведення перевірки №023363 від 11 липня 2023 року. За змістом Акту проведення перевірки №023363 від 11 липня 2023 року посадовою особою виявлено порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме: перевезення вантажу згідно ТТН №1867 від 11 липня 2023 року (поліфоска) з перевищенням встановлених пунктом 22.5 ПДР вагових норм на 51,88%, а саме: загальна вага ТЗ з вантажем становить 36,45 т (7,85+6,6+22,0) при допустимій 24,0 т (дорога місцевого значення), відповідальність за яке передбачена абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу. 11 липня 2023 року під час проведення рейдової перевірки належного позивачу транспортного засобу проводився саме документальний контроль, який не передбачає зважування автомобіля, а визначає масу автомобіля на підставі додавання власної маси автомобіля та маси вантажу за наявності для цього даних у товаро транспортних накладних. В ході проведення рейдової перевірки водієм транспортного засобу було надано посадовим особам відповідача-1 свідоцтво серії НОМЕР_3 про реєстрацію транспортного засобу MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , відповідно до якого маса останнього без навантаження становить 7850 кг, свідоцтво серії НОМЕР_4 про реєстрацію транспортного засобу напівпричепу KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , відповідно до якого маса останнього без навантаження становить 6600 кг, а також товарно-транспортну накладну №1867 від 11 липня 2023 року, відповідно до якої маса вантажу (поліфоска) становить 22,0 т (22000 кг). На підставі зазначеного шляхом додавання власної маси транспортного засобу (тягача та напівпричепу) та маси вантажу (7850+6600+22000) було встановлено загальну масу транспортного засобу 36450 кг (36,45 т). Транспортний засіб позивача здійснював рух та був зупинений для проведення перевірки на автомобільній дорозі місцевого значення О190904 Липова ДолинаРусанівка, що передбачає застосування до транспортних засобів, що рухаються такою дорогою, знижених нормативів вагових параметрів в порівнянні з дорогами державного значення, та відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху становить 24,0 т для загальної маси. Враховуючи зазначене, перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів загальної маси становить 51,88%. З огляду на це та зважаючи на допущене порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абзацом 17 частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ, 29 серпня 2023 року Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області винесено постанову №022212 про застосування до ОСОБА_1 адміністративно-господарського штрафу в розмірі 51 000,00 грн за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу. В контексті доводів Позивача про недопустимість довідки №0020868 від 11 липня 2023 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю в якості доказу перевищення габаритно-вагових параметрів транспортним засобом, оскільки остання не містить підпису, прізвища та ініціалів оператора вагового комплексу, слід зазначити, що 11 липня 2023 року в рамках рейдової перевірки належного Позивачу транспортного засобу проводився документальний габаритно-ваговий контроль на основі пред`явлених водієм документів та зважування транспортного засобу не проводилося. Зважування транспортного засобу на пересувних або стаціонарних пунктах ГВК передбачено Порядком №879 лише при точному габаритно-ваговому контролі і лише при точному ГВК формується чек зважування, заповнюються відповідні графи довідки щодо навантаження на осі та участь у проведенні заходу контролю приймає оператор вагового комплексу. За відсутності факту зважування транспортного засобу заповнення відповідних граф у довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю не є обов`язковим. Також необґрунтованими є доводи Позивача про протиправність проведення перевірки однією посадовою особою відповідача, оскільки згідно пункту 16 Порядку №1567 рейдова перевірка може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.
Відповідач-2 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 6 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
На підставі графіка проведення рейдових перевірок /а.с. 60/ та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №015958 від 10 липня 2023 року /а.с. 59-зворот/ 11 липня 2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті на а/д О010904 Липова Долина Русанівка с. Русанівка Роменський район проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 /а.с. 60-зворот/.
Згідно із Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 /а.с. 62-зворот -63/ маса транспортного засобу марки MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску 2008, дата реєстрації 10 травня 2019 року, без навантаження становить 7850 кг, повна маса 18000,00 кг, власник транспортного засобу: ОСОБА_1 .
Згідно із Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 /а.с. 62-зворот -63/ маса напівпричепу марки KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , рік випуску 2006, дата реєстрації 04 квітня 2019 року, без навантаження становить 6600 кг, повна маса 35000,00 кг, власник транспортного засобу: ОСОБА_1 .
02 січня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія 2021" (експедитор) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (автомобільний перевізник) укладено договір про надання послуг транспортного експедирування №020123/2 /а.с. 64-65/, згідно умов якого експедитор зобов`язується організувати виконання визначених цим договором послуг, пов`язаних із перевезенням вантажу (пункт 1.1); конкретний перелік послуг та інформація про них зазначаються в заявці на перевезення вантажу, підписаної обома сторонами, яка є невід`ємною частиною цього договору (пункт 1.2).
Згідно із Замовленням на перевезення вантажів №11-07-23 від 11 липня 2023 року згідно договору №020123/2 від 02 січня 2023 року /а.с. 66/ Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія 2021" здійснює замовлення на перевезення вантажу поліфоска 8 NPK (S) 8 24 24 (9) вагою 22000 кг на 1 авто; вантажоодержувач: ТОВ «СК-Агро»; автомобільний перевізник: фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ; транспортним засобом марки MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 ; завантаження: 11 липня 2023 року в м. Полтаві Полтавської області; розвантаження: 11 липня 2023 року в с. Суха Грунь Роменський район Сумська область.
Відповідно до Товарно-транспортної накладної №1867 від 11 липня 2023 року /а.с. 62/ здійснювалося перевезення вантажу поліфоска 8 NPK (S) 8 24 24 (9) маса брутто 22 т, автомобіль: марки MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , з пункту навантаження: м. Полтава Полтавська область, в пункт розвантаження: с. Суха Грунь Роменський район Сумська область, водій ОСОБА_2 .
Відповідно до Акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №029205 від 11 липня 2023 року /а.с. 61/: автомобіль (тягача): марка MAN, модель TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; причіпу (напівпричіп): марка KOGEL, модель S 24, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; повна маса, тонн: нормативно допустима - 24 т, фактична 36,45 т; відстані між осями, метрів: - ; осьові навантаження, тонн: -. В графі Підпис водія транспортного засобу проставлено підпис ОСОБА_2 .
Згідно з довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0020868 від 14 липня 2023 року /а.с. 61-зворот/: автомобіль (тягач): марка MAN, модель TGX 18.440, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; причіп (напівпричіп): марка KOGEL, модель S 24, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; тип транспортного засобу 12; повна маса транспортного засобу 36,45 тонн.
За результатами перевірки посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №023363 від 11 липня 2023 року /а.с. 60-зворот/, в якому зафіксовано, що 11 липня 2023 року о 14:00 на ділянці дороги а/д О010904 Липова Долина Русанівка с. Русанівка Роменський район проведено перевірку транспортного засобу MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_3 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_4 , водій ОСОБА_2 (посвідчення водія НОМЕР_5 ), що належить ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), згідно ТТН №1867 від 11 липня 2023 року ТОВ "Транспортна компанія 2021" (ідентифікаційний код 43986082). Під час перевірки виявлено порушення: перевезення вантажу згідно ТТН №1867 від 11 липня 2023 року (поліфоска) з перевищенням встановлених пунктом 22.5 ПДР вагових норм на 51,88%, а саме: загальна вага ТЗ з вантажем становить 36,45 т (7,85+6,6+22,0) при допустимій 24,0 т (дорога місцевого значення), відповідальність за яке передбачена абзацом 17 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт перевезення подільного вантажу перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 %.
Повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №55573/34/24-23 від 24 липня 2023 року /а.с. 63-зворот/, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області) на 10:00 год 08 серпня 2023 року), надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу ТОВ "Транспортна компанія 2021".
Повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №60073/34/24-23 від 09 серпня 2023 року /а.с. 66-зворот/, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області) на 10:00 год 29 серпня 2023 року), надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу ОСОБА_1 /а.с. 67-68/.
29 серпня 2023 року в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Звагольським В. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №022212 /а.с. 59/, якою до ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 , на підставі абзацу 17 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано (стягнуто) адміністративно-господарський штраф в сумі 51000,00 грн за допущення 11 липня 2023 року о 14:00 на а/д О190904 с. Русанівка транспортним засобом MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , порушення пункту 22.5 ПДР, затверджених ПКМУ від 10 жовтня 2001 року №1306 (згідно акту проведення перевірки від 11 липня 2023 року №023363).
Не погодившись із прийняттям постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022212 від 29 серпня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05 квітня 2001 року /надалі Закон №2344-III (у відповідній редакції)/.
Законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень /стаття 2 Закону №2344-III /.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Відповідно до положень статті 6 Закону №2344-III загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.
Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.
Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08 листопада 2006 року затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) /надалі - Порядок №1567 (у відповідній редакції)/, який відповідно до пункту 1 Порядку №1567 визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).
Відповідно до пунктів 14, 15, 16, 21 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів.
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Згідно з пунктами 25-27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Як свідчать матеріали справи, за результатами розгляду справи про порушення на підставі акту перевірки та наданих водієм документів винесено постанову про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу від 29 серпня 2023 року №022212.
Надаючи правову оцінку цій постанові, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
За приписами статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08 вересня 2005 року №2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, також визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року /надалі - Правила дорожнього руху №1306/, передбачено, що рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують, зокрема: б) фактичної маси, а саме: комбіновані транспортні засоби: двовісний автомобіль (тягач) з трьохвісним напівпричепом - максимальне значення для автомобільних доріг державного значення 40 тонн; для автомобільних доріг місцевого значення 24 тонни.
Рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоча б один з їх габаритних та/або вагових параметрів перевищує нормативи, визначені цим пунктом, здійснюється відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами" (Офіційний вісник України, 2001 р., N 3, ст. 75).
Рух транспортних засобів та їх составів, фактична маса та навантаження на вісь яких перевищують параметри, визначені підпунктами "б" та "в" цього пункту, у разі перевезення подільних вантажів забороняється.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування врегульовано Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 /надалі - Порядок № 879/.
Згідно з пунктом 16 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
За визначеннями, наведеними у пункті 2 Порядку № 879,
-документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу;
-точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному, автоматичному або пересувному пункті (з урахуванням похибки вимірювального обладнання);
-вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу.
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення / пункт 18 Порядку № 879/.
У разі виявлення під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових та/або габаритних параметрів установленим нормам і правилам рух такого транспортного засобу та/або причепу забороняється до отримання в установленому порядку дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, про що складається відповідний акт (пункт 2.4-2 Правил дорожного руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306).
З наведеного правового регулювання слідує, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки та під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів. Одним із видів габаритно-вагового контролю є документальний, який передбачає визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу. У разі виявлення під час здійснення габаритно-вагового контролю, що вагові або габаритні параметри транспортного засобу перевищують нормативні, складається акт.
Частиною першою статті 48 Закону № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Згідно з частиною четвертою цієї статті у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до абзацу 17 частини першої статті 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовується штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу.
При цьому за визначенням, наведеним у статті 1 Закону №2344-III, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Отже, статтею 60 Закону № 2344-III встановлена відповідальність автомобільного перевізника за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Судовим розглядом встановлено, що ОСОБА_1 є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", що не заперечується позивачем та підтверджується договором про надання послуг транспортного експедирування №020123/2 від 02 січня 2023 року, укладеним між Товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія 2021"(експедитор) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (автомобільний перевізник) /а.с. 64-65/ та замовленням на перевезення вантажів №11-07-23 від 11 липня 2023 року згідно договору №020123/2 від 02 січня 2023 року /а.с. 66/.
11 липня 2023 року транспортним засобом MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , який є комбінованим транспортним засобом -: двовісним автомобілем (тягач) з трьохвісним напівпричепом /а.с. 61 зворот/, здійснювалося перевезення вантажу автомобільною дорогою місцевого значення / Липова Долина Русанівка за індексом а/д О010904.
Під час рейдової перевірки водієм транспортного засобу було надано посадовим особам відповідача-1 свідоцтво серії НОМЕР_3 про реєстрацію транспортного засобу MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , відповідно до якого маса останнього без навантаження становить 7850 кг, а також надано свідоцтво серії НОМЕР_4 про реєстрацію транспортного засобу напівпричепу KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 , відповідно до якого маса останнього без навантаження становить 6600 кг, та надано товарно-транспортну накладну №1867 від 11 липня 2023 року, відповідно до якої маса вантажу (поліфоска) становить 22,0 т (22000 кг).
На підставі зазначеного шляхом додавання власної маси транспортного засобу (тягача та напівпричепу) та маси вантажу (7850+6600+22000) було встановлено загальну масу транспортного засобу 36450 кг (36,45 т).
Таким чином, 11 липня 2023 року транспортним засобом MAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, державний номерний знак НОМЕР_2 здійснювалося перевезення вантажу автомобільною дорогою місцевого значення з перевищенням вагових обмежень: загальна маса 36,45 т при допустимій 24 т.
Факт перевищення транспортним засобом автомобільного перевізника нормативних вагових параметрів зафіксовано в Акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №029205 від 11 липня 2023 року.
Таким чином, позивачем допущено порушення законодавства про автомобільний транспорт шляхом перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм на 12,45 т (36,45 т 24 т), що становить 51,88%, при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за яке передбачена абзацом 17 частини першої статті 60 Закону № 2344-III.
Надаючи оцінку доводам позивача, суд зазначає наступне.
В обставинах цієї справи службовою особою відповідача -2 складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0020868 від 11 липня 2023 року, яку підписано посадовою особою Укртрансбезпеки, яка проводила габаритно-ваговий контроль ОСОБА_3 та скріплено печаткою Укртрансбезпеки.
Як зазначає у позовній заяві позивач, форма вказаної довідки, яка затверджена наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України 10 жовтня 2013 року № 1007/1207, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 4 лютого 2014 року за № 215/24992, містить, зокрема, графу «прізвище, ініціали» оператора вагового комплексу, а тому така графа довідки має бути також заповнена. Натомість, у складеній довідці №0020868 від 11 липня 2023 року відсутній підпис, прізвище та ініціали оператора вагового комплексу, де проводилося зважування транспортного засобу.
Суд враховує, що 11 липня 2023 року під час проведення рейдової перевірки належного позивачу транспортного засобу проводився саме документальний контроль, який згідно приписів Порядку № 879 не передбачає зважування транспортного засобу за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання, а визначає масу автомобіля шляхом додавання власної маси автомобіля та маси вантажу на підставі документів, які супроводжують транспортний засіб та в яких міститься інформація про власну масу транспортного засобу та масу вантажу. Зважування транспортного засобу на пересувних або стаціонарних пунктах габаритно-вагового контролю передбачено Порядком №879 лише при точному габаритно-ваговому контролі. І лише при точному габаритно-вагового контролю формується чек зважування та водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю, в якій заповнюються відповідні графи, в тому числі щодо особи, яка брала участь у проведенні заходу контролю (оператора вагового комплексу), та навантаження на осі.
Оскільки зважування транспортного засобу під час проведення рейдової перевірки 11 липня 2023 року не проводилося, суд доходить висновку, що заповнення графи «Оператор вагового комплексу» у довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю не є обов`язковим, а тому відхиляє відповідний довід позивача.
Інші доводи позивача не спростовують вищевикладені висновки суду.
З огляду на доведеність в ході судового розгляду справи факту перевищення позивачем встановлених законодавством габаритно-вагових норм на 51,88% при перевезенні 11 липня 2023 року вантажу без відповідного дозволу, суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №022212 від 29 серпня 2023 року прийнята відповідачами на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_6 ) до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) (просп. Перемоги, буд.14, м. Київ, 03135, ідентифікаційний код 39816845) та Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022212 від 29 серпня 2023 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2024 |
Оприлюднено | 15.01.2024 |
Номер документу | 116269042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Адміністративне
Новосанжарський районний суд Полтавської області
Шарова-Айдаєва О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні