Постанова
від 11.01.2024 по справі 688/601/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2024 року

м. Хмельницький

Справа № 688/601/23

Провадження № 22-ц/4820/181/24

Хмельницький апеляційний суд у складі колегії

суддів судової палати з розгляду цивільних справ

Ярмолюка О.І. (суддя-доповідач), Грох Л.М., Янчук Т.О.,

секретар судового засідання Чебан О.М.,

з участю позивачки ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Комунальногопідприємства «Шепетівськепідприємство тепловихмереж»,Товариства зобмеженою відповідальністю«Шепетівка Енергоінвест»,треті особи Шепетівськаміська радаХмельницької області, ОСОБА_2 ,про визнаннядій протиправнимита зобов`язаннявчинити дії за апеляційною скаргою Комунального підприємства «Шепетівське підприємство теплових мереж» на рішення Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 7листопада 2023 року,

встановив:

1.Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального підприємства «Шепетівське підприємство теплових мереж» (далі Підприємство), Товариства з обмеженою відповідальністю «Шепетівка Енергоінвест» (далі Товариство), треті особи Шепетівська міська рада Хмельницької області (далі Рада), ОСОБА_2 , про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

ОСОБА_1 зазначила, що на підставі свідоцтва про право власності на житло від 19 лютого 1997 року вона є власником частки квартири АДРЕСА_1 (далі квартира). Інша частки квартири належить її синові, ОСОБА_2 .

За концесійним договором від 2 грудня 2011 року Рада передала Товариству цілісний майновий комплекс «Шепетівське підприємство теплових мереж» в управління. Після розірвання цього договору, з 11 жовтня 2019 року Підприємство є виконавцем послуг з постачання теплової енергії у м. Шепетівці.

На час дії концесійного договору (в 2019 році) квартиру було відключено від мережі централізованого постачання з порушенням установленого порядку та без згоди споживачів. Наразі Підприємство відмовляється підключити будинок і квартиру до мережі централізованого теплопостачання.

За таких обставин ОСОБА_1 просила суд:

визнати протиправними дії Товариства щодо від`єднання квартири від мережі централізованого теплопостачання;

зобов`язати Підприємство здійснити підключення квартири до мережі централізованого теплопостачання.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 7листопада 2023 року позов задоволено частково.

Зобов`язано Підприємство здійснити підключення квартири.

В решті позову відмовлено.

Стягнено з Підприємства в дохід держави 1073 грн 60 коп. судового збору.

Суд першої інстанції керувався тим, що Товариство неправомірно від`єднало квартиру від системи централізованого теплопостачання, внаслідок чого Підприємство як виконавець комунальних послуг має відновити таке постачання теплової енергії до квартири. Позовна вимога про визнання протиправними дій Товариства щодо від`єднання квартири від мережі централізованого теплопостачання не є ефективним способом захисту порушеного права, а тому в цій частині позов ОСОБА_1 не підлягає задоволенню.

Короткий зміст вимог і доводів апеляційної скарги

В апеляційнійскарзі Підприємство просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову в позові до нього посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність цих обставин, які суд визнав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.

Апеляційна скарга мотивована тим, що у більшій частині квартир будинку по АДРЕСА_2 (у 35 із 54), облаштовано індивідуальне опалення, у зв`язку з чим через розбалансування внутрішньобудинкової системи квартира відключена від системи централізованого опалення. Підприємство не має можливості підключити будинок і квартиру до мережі централізованого теплопостачання, оскільки відсутні відповідні рішення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку та звернення всіх жителів будинку, а також технічне оснащення будинку вузлом комерційного обліку теплової енергії. Крім того, таке підключення потребує значних затрат, є технічно неможливим і недоцільним. Підприємство не допускало порушень чинного законодавства та не вчиняло протиправних дій щодо позивачки. ОСОБА_1 не позбавлена можливості встановити у квартирі індивідуальне опалення, нею не доведено порушення свого права та не обрано ефективний спосіб захисту цього права.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

ОСОБА_1 ,Товариство,Рада та ОСОБА_2 не подали відзив на апеляційну скаргу.

Межі розгляду справи судом апеляційної інстанції

Апеляційна скарга не містить доводів щодо неправильності рішення суду першої інстанції в частині відмови в позові про визнання протиправними дії Товариства щодо від`єднання квартири від мережі централізованого теплопостачання, а тому згідно з частиною першою статті 367 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України) в апеляційному порядку в цій частині рішення суду не переглядається.

2.Мотивувальна частина

Позиція суду апеляційної інстанції

Частиною першою статті 375 ЦПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Заслухавши учасницю судового процесу та дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Встановлені судами першої та апеляційної інстанції обставини

ОСОБА_1 і ОСОБА_2 є співвласниками квартири в рівних частках. Квартира розміщена у багатоквартирному будинку, який був приєднаний до системи централізованого теплопостачання.

За концесійним договором від 2 грудня 2011 року Рада передала Товариству цілісний майновий комплекс «Шепетівське підприємство теплових мереж» в управління.

У травні 2019 року Товариство від`єднало будинок по АДРЕСА_2 , від системи централізованого теплопостачання.

Рада своїм рішенням від 6 листопада 2017 року №1 відмовилася в односторонньому порядку від укладеного з Товариством концесійного договору.

Рішенням Ради від 11 жовтня 2019 року №1 майно цілісного майнового комплексу «Шепетівське підприємство теплових мереж» передано Підприємству на праві господарського відання. Цим же рішенням Підприємство визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії.

Підприємство відмовило ОСОБА_1 у підключенні квартири до системи централізованого теплопостачання.

Мотиви, з яких виходить суд апеляційної інстанції

Статтею 15 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Одними із способів захисту цивільного права є припинення дії, яка порушує право (пункт 3 частини другої статті 16 ЦК України).

В силу частини першої статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Як визначено статтею 1 Закону України від 12 травня 1991 року №1023-ХІІ «Про захист прав споживачів» (далі Закон №1023-ХІІ), споживач фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника.

За змістом статті 4 Закону №1023-ХІІ споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на захист своїх прав державою.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 21 Закону №1023-ХІІ крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов`язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення.

Із положень статті 5 Закону України від 9 листопада 2017 року №2189-VІІІ «Про житлово-комунальні послуги» (далі Закон №2189-VІІІ) слідує, що до житлово-комунальних послуг належить комунальна послуга з постачання теплової енергії.

Статтею 21 Закону №2189-VІІІ унормовано, що виконавець послуги з постачання теплової енергії повинен забезпечити постачання теплоносія безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску. Постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період.

Відповідно до статті 1 Закону України від 2 червня 2005 року №2633-ІV «Про теплопостачання» (далі Закон №2189-VІІІ) постачання теплової енергії (теплопостачання) господарська діяльність, пов`язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору; система централізованого теплопостачання сукупність джерел теплової енергії, магістральних та місцевих (розподільчих) теплових мереж, що об`єднані між собою та використовуються для теплозабезпечення споживача, населеного пункту, яка включає системи децентралізованого та помірно-централізованого теплопостачання.

За змістом статті 19 Закону №2189-VІІІ споживач або суб`єкт теплоспоживання має право вибирати (змінювати) теплопостачальну організацію, якщо це технічно можливо. Теплотранспортуюча організація не має права відмовити споживачу теплової енергії у забезпеченні його тепловою енергією за наявності технічних можливостей на приєднання споживача до теплової мережі.

Як передбачено статтею 22 Закону №2189-VІІІ, зміна форми власності або перехід права власності на відповідні об`єкти з виробництва, постачання та транспортування теплової енергії, яка здійснюється в порядку, передбаченому законами України, не повинна призводити до погіршення умов та якості теплопостачання споживачам. У разі якщо суб`єкту господарювання надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс (індивідуально визначене майно) з вироблення теплової енергії, такий суб`єкт стає правонаступником за борговими зобов`язаннями з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання, що виникли у суб`єкта господарювання, який раніше використовував зазначене майно (володів або користувався ним).

В силу статей 24, 25 Закону №2189-VІІІ споживач теплової енергії має право, серед іншого, на: вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами; приєднання до теплової мережі відповідно до нормативно-правових актів. Теплопостачальні, теплотранспортні і теплогенеруючі організації зобов`язані забезпечувати надійне постачання обсягів теплової енергії відповідно до умов договору, а також норм і правил. У разі наявності технічної можливості теплопостачальні організації, що здійснюють постачання теплової енергії на закріпленій території, не мають права відмовити споживачу, який розташований на цій території, в укладенні договору.

Згідно з пунктами 24, 25 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року №630, які були чинними на час виникнення спірних відносин, споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Із положень пункту 14 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №830 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 року №1022), слідує, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальніпослуги» не менш як половина квартир та нежитлових приміщень була відокремлена (відключена) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право в установленому Мінрегіоном порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні. Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж (систем), у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від зазначених мереж (систем) інших власників квартир та нежитлових приміщень. Відокремлення (відключення) квартир та нежитлових приміщень від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води без дотримання встановленого Мінрегіоном порядку не допускається.

На час виникнення спірних правовідносин процедура відключення від мережі централізованого опалення та постачання гарячої води (далі ЦО і ГВП) визначалася Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22листопада 2005 року №4 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 9 грудня 2005 року за №1478/11758) (далі Порядок).

Відповідно до Порядку для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг ЦО і ГВП орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП (далі Комісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії (склад комісії наведено в додатку 1) (пункт 2.1).

Для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП. У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку (пункт 2.1).

Комісія розглядаєнадані документилише занаявності затвердженоїорганом місцевогосамоврядування вустановленому порядкуоптимізованої схемиперспективного розвиткусистем теплопостачаннянаселеного пунктута увідповідності донеї. Комісія,після вивченнянаданих власником власниками)документів,у місячнийстрок приймаєрішення щодовідключення відмереж ЦОі ГВП,улаштування індивідуальної(автономної)системи теплопостачаннята збірвихідних данихі технічнихумов длявиготовлення проектноїдокументації.Засідання Комісіївідбувається заучастю заявникаабо йогоуповноваженого представника. Рішення Комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові (пункт 2.2).

Відключення приміщень від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП виконується монтажною організацією, яка реалізує проект, за участю представника власника житлового будинку або уповноваженої ним особи, представника виконавця послуг з ЦО і ГВП та власника, наймача (орендаря) квартири (нежитлового приміщення) або уповноваженої ними особи (пункт 2.5).

По закінченніробіт складаєтьсяакт провідключення будинку від мереж ЦО і ГВП (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження (пункт 2.6).

Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку, що право на звернення до суду гарантується чинним законодавством і може бути реалізоване, зокрема, коли особа вважає, що її право порушується, не визнається або оспорюється. Якщо право особи порушується внаслідок триваючого цивільного правопорушення, то позивач вправі вимагати припинення таких дій.

При цьому суд повинен установити, чи були порушені, невизнані або оспорені права цієї особи, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Теплопостачання (надання теплової енергії споживачам через приєднану мережу) є одним із видів комунальних послуг.

Споживач теплової енергії має право на безперервне та якісне отримання послуги з теплопостачання, а також на вільне обрання джерела енергії та безпечне приєднання до теплової мережі виконавця послуги. У свою чергу, постачальник теплової енергії (теплопостачальна організація) зобов`язаний гарантувати належний рівень безпеки та якості цієї послуги. При цьому виконавець послуги з теплопостачання за наявності технічних можливостей не має права відмовити споживачу у забезпеченні тепловою енергією та приєднанні до теплової мережі. У разі зміни постачальника теплової енергії до нового суб`єкта господарювання переходять усі обов`язки теплопостачальної організації.

Водночас споживачі теплової енергії можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого теплопостачання та відключитися від єдиної тепломережі лише за їх згодою та за певних умов. Самовільне відключення споживачів від мережі централізованого теплопостачання забороняється.

Порядок відключення споживачів від системи централізованого теплопостачання визначений чинним законодавством. Зокрема, таке відключення можливе на підставі рішення постійно діючої комісії, яка розглядає відповідну заяву власника приміщення про причини відключення, вивчає технічну можливість припинення централізованого постачання теплової енергії та влаштування системи індивідуальної (автономної) системи теплопостачання, затверджує складений акт про відключення приміщення від системи централізованого теплопостачання.

Зібрані докази вказують на те, що до травня 2019 року ОСОБА_1 одержувала комунальні послуги з постачання теплової енергії до квартири через систему централізованого теплопостачання. Надалі Товариство відключило квартиру (разом із багатоквартирним будинком) від централізованої мережі постачання теплової енергії без згоди ОСОБА_1 .

Згідно довідки виконавчого комітету Ради від 31 березня 2020 року №Р-617 (а.с. 90): голова ОСББ не звертався до міської постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого теплопостачання, із зверненням про від`єднання будинку АДРЕСА_2 , від мережі централізованого опалення; протокол засідання правління ОСББ «Шешукова-3» від 6 жовтня 2019 року виконавчому комітету не надавався; рішення міської постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого теплопостачання, щодо відключення багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_2 , відсутнє, тому що відсутнє звернення щодо відключення будинку.

Водночас матеріали справи не містять доказів відсутності технічної можливості підключення квартири до системи централізованого теплопостачання.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що Товариство неправомірно від`єднало квартиру від системи централізованого теплопостачання, внаслідок чого Підприємство як правонаступник останнього та виконавець комунальних послуг має відновити таке постачання теплової енергії до квартири.

Посилання підприємства на неможливість і недоцільність підключення квартири до централізованої тепломережі є необґрунтованими.

Неправомірне відключення квартири від системи централізованого теплопостачання призвело до неможливості одержання ОСОБА_1 комунальних послуг із постачання теплової енергії до квартири, і як наслідок до порушення її прав споживача таких послуг. Під`єднання квартири до централізованого теплопостачання потягне за собою відновлення порушеного права ОСОБА_1 .

Отже, твердження Підприємства про недоведеність позивачкою порушення свого права та неефективність обраного нею способу захисту цього права не відповідають фактичним обставинам справи.

Суд першої інстанції правильно визначився з правовими нормами, які регулюють спірні правовідносини. Доводи апеляційної скарги про порушення судом норм матеріального права є безпідставними.

3.Висновки суду апеляційної інстанції

Рішення суду ґрунтується на повно і всебічно досліджених обставинах справи та ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування в межах доводів апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись статтями 374, 375, 381, 382, 384, 389, 390 ЦПК України,

постановив:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Шепетівське підприємство теплових мереж» залишити без задоволення, а рішення Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 7 листопада 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 12 січня 2024 року.

Судді: О.І. Ярмолюк

Л.М. Грох

Т.О. Янчук

Головуючий у першій інстанції Стаднічук Н.Л.

Доповідач Ярмолюк О.І. Категорія 24

Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено16.01.2024
Номер документу116286007
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —688/601/23

Ухвала від 28.02.2024

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Стаднічук Н. Л.

Ухвала від 14.02.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 05.02.2024

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Стаднічук Н. Л.

Постанова від 11.01.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Ярмолюк О. І.

Постанова від 11.01.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Ярмолюк О. І.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Ярмолюк О. І.

Ухвала від 01.12.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Ярмолюк О. І.

Рішення від 07.11.2023

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Стаднічук Н. Л.

Ухвала від 12.09.2023

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Стаднічук Н. Л.

Ухвала від 19.07.2023

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Стаднічук Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні