Постанова
від 12.12.2023 по справі 910/16181/18
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" грудня 2023 р. Справа№ 910/16181/18

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Буравльова С.І.

суддів: Шапрана В.В.

Андрієнка В.В.

секретар

судового засідання Рибчич А.В.

за участю

представників:

від позивача - Баранецька М.Р.

від відповідача - Мельник О.В.

розглянувши апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз"

на рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. (повне рішення складено 26.02.2020 р.)

у справі № 910/16181/18 (суддя - Бондаренко Г.П.)

за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз"

до Дочірнього підприємства "Київгазенерджи"

про стягнення 3417508,03 грн

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2018 року Акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулось до Господарського суду м. Києва з позовом до Дочірнього підприємства "Київгазенерджи" про стягнення 3417508,03 грн, з яких: 1352611,18 грн пені, 685630,68 грн 3% річних та 1379266,17 грн інфляційних втрат.

Вимоги позивача обґрунтовані тим, що відповідач несвоєчасно здійснив оплату послуг за договором на транспортування природного газу магістральними трубопроводами № 1507000038/Н019 від 01.07.2015 р., у зв`язку з чим йому нараховано пеню, 3% річних та інфляційні втрати.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 02.04.2019 р. у позові відмовлено повністю.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.06.2019 р. у складі колегії суддів: Разіна Т.І. (головуючий суддя (суддя-доповідач), Чорна Л.В., Михальська Ю.Б. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз" залишено без задоволення, рішення Господарського суду м. Києва від 02.04.2019 р. у справі № 910/16181/18 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.10.2019 р. касаційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз" задоволено частково, рішення Господарського суду м. Києва від 02.04.2019 р. та постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.06.2019 р. скасовано, а справу № 910/16181/18 передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

Рішенням Господарського суду м. Києва 04.02.2020 р. відмовлено у задоволенні позову Акціонерного товариства "Укртрансгаз".

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Акціонерного товариства "Укртрансгаз" подало апеляційну скаргу, у якій просило скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення про повне задоволення позову.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, позивач посилається на те, що визначений положеннями чинного законодавства, а саме Порядком проведення розрахунків за спожитий природній газ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 р. № 792, алгоритм розрахунків не впливає на домовленість сторін за спірним договором щодо строків оплати вартості наданих послуг з транспортування природного газу, оскільки вказаний Порядок не містить застережень щодо зміни порядку розрахунків, визначених сторонами у договорі. Також скаржник вказує, що норми Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" та положення Порядку проведення розрахунків за спожитий природній газ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 р. № 792, врегульовують правовідносини між відповідачем та його споживачами та не змінюють порядок та строки здійснення остаточних розрахунків між відповідачем та позивачем за укладеним договором.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.11.2020 р. у складі колегії суддів: Калатай Н.Ф. (головуючий суддя (суддя-доповідач), Поляк О.І., Кропивна Л.В. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз" на рішення Господарського суду міста Києва від 04.02.2020 у справі № 910/16181/18 задоволено частково; рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. у справі № 910/16181/18 скасовано; позов задоволено частково; стягнуто з Дочірнього підприємства "Київгазенерджи" на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" пеню в сумі 598920,39 грн, 3% річних в сумі 685630,68 грн, інфляційні втрати в сумі 1379266,18 грн; в іншій частині позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.01.2021 р. касаційне провадження за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Укртрансгаз" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.11.2020 р. у справі № 910/16181/18 закрито; касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Київгазенерджи" задоволено частково, постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.11.2020 р. скасовано, а справу № 910/16181/18 передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 01.12.2022 р. у складі колегії суддів: Станік С.Р. (головуючий суддя (суддя-доповідач), Шаптала Є.Ю., Тищенко О.В. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз" задоволено частково; рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. у справі № 910/16181/18 скасовано; позов задоволено частково; стягнуто з Дочірнього підприємства "Київгазенерджи" на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" пеню в сумі 598920,39 грн, 3% річних в сумі 685630,68 грн, інфляційні втрати в сумі 1379266,18 грн; в іншій частині позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.06.2023 р. касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Київгазенерджи" задоволено частково; постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.12.2022 р. скасовано, а справу № 910/16181/18 передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Матеріали справи № 910/16181/18 було повернуто до Північного апеляційного господарського суду 12.07.2023 р. супровідним листом Верховного Суду № 28-17/910/16181/18/349/2023 від 10.07.2023 р.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 12.07.2023 р. апеляційну скаргу у справі № 910/16181/18 передано на розгляд колегії суддів у складі: Буравльов С.І. (головуючий суддя (суддя-доповідач)), Андрієнко В.В., Шапран В.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 19.07.2023 р. справу № 910/16181/18 прийнято до провадження у визначеному автоматизованою системою складі суду та призначено до розгляду на 10.10.2023 р.

У судовому засіданні 10.10.2023 р. було оголошено перерву до 24.10.2023 р.

У судовому засіданні 24.10.2023 р. було оголошено перерву до 21.11.2023 р.

У судовому засіданні 21.11.2023 р. було оголошено перерву до 12.12.2023 р.

У судовому засіданні 12.12.2023 р. представники сторін надали усні пояснення по суті апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія встановила наступне.

01.07.2015 р. між Публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз", правонаступником якого є Акціонерне товариство "Укртрансгаз", (далі - газотранспортне підприємство) та Дочірнім підприємством "Київгазенерджи" (далі - замовник) було укладено договір на транспортування природного газу магістральними трубопроводами № 1507000038/Н019 (далі - договір).

Відповідно до п. 1.1 договору газотранспортне підприємство зобов`язується надати замовнику послуги з транспортування магістральними трубопроводами природного газу замовника від пунктів приймання-передачі газу в магістральні трубопроводи до пунктів призначення - газорозподільних станцій в обсязі 92484,00 тис. куб. м, а замовник зобов`язується внести плату за надані послуги з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у порядку, розмірі та строки, передбачені умовами договору.

Згідно з п. 3.1, 3.4 договору послуги з транспортування газу оформлюються газотранспортним підприємством та замовником актами надання послуг, які є підставою для проведення остаточних розрахунків замовника з газотранспортним підприємством.

За п. 5.3 договору розрахунковий період за договором становить один місяць з 9:00 години першого дня місяця до 9:00 години першого дня наступного місяця включно. Вартість послуг з транспортування газу за місяць визначається як добуток тарифу на загальну кількість протранспортованого газу, визначеного згідно з розділом 4 договору, та податку на додану вартість.

У відповідності до п. 5.4 договору вартість фактично наданих газотранспортним підприємством замовнику послуг за звітний місяць визначається на підставі акта наданих послуг.

Згідно з п. 5.6 договору, у випадку, якщо замовник є гарантованим постачальником, то замовник здійснює оплату послуг з транспортування газу в місяці, у якому здійснюється транспортування газу, шляхом щоденного перерахування коштів на рахунок газотранспортного підприємства в порядку, установленому алгоритмом розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств, який затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Остаточний розрахунок за надані у звітному місяці послуги проводиться замовником до двадцятого числа місяця, наступного за звітним, відповідно до акта наданих послуг та з урахуванням раніше перерахованих коштів.

Як передбачено п. 7.3 договору, у разі порушення замовником строків оплати, передбачених розділом 5 договору, із замовника стягується пеня в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.

На виконання умов укладеного договору Акціонерним товариством "Укртрансгаз" надано Дочірньому підприємству "Київгазенерджи" послуги з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у період з травня 2016 року по грудень 2017 року на загальну суму 163264391,35 грн, що підтверджується підписаними обома сторонами актами наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а саме: від 31.05.2016 р. на суму 6909285,42 грн, від 30.06.2016 р. на суму 5292452,27 грн, від 31.07.2016 р. на суму 5036927,83 грн, від 31.08.2016 р. на суму 5195703,19 грн, від 30.09.2016 р. на суму 5980763,23 грн, від 31.10.2016 р. на суму 11427665,14 грн, від 30.11.2016 р. на суму 11881831,42 грн, від 31.12.2016 р. на суму 13855102,57 грн, від 31.01.2017 р. на суму 15104730,11 грн, від 28.02.2017 р. на суму 12496311,43 грн, від 31.03.2017 р. на суму 9960927,46 грн, від 30.04.2017 р. на суму 7096833,28 грн, від 31.05.2017 р. на суму 5209650,31 грн, від 30.06.2017 р. на суму 4587848,23 грн, від 31.07.2017 р. на суму 3483418,92 грн, від 31.08.2017 р. на суму 3876056,92 грн, від 30.09.2017 р. на суму 5205371,83 грн, від 31.10.2017 р. на суму 9390239,62 грн, від 30.11.2017 р. на суму 10069435,51 грн, від 31.12.2017 р. на суму 11203836,66 грн.

17.06.2016 р. між Головним управлінням Державної казначейської служби України м. Києві (сторона-1), Департаментом фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ( сторона-2), Департаментом соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (сторона-3), Дочірнім підприємством "Київгазенерджи" (сторона-4), Публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" (сторона-5) та Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" (сторона остання) було укладено спільне протокольне рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України, за умовами яких, у відповідності до Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 20 від 11.01.2005 р., узгоджено порядок проведення розрахунків, за яким Державна казначейська служба України перераховує кошти загального фонду державного бюджету стороні-1 у сумі 875553,36 грн, яка в свою чергу перераховує дані кошти стороні-2, сторона-2 - стороні-3, сторона-3 - стороні-4, а та - стороні-5 згідно з договором із записом у графі "призначення платежу": "постанова Уряду № 20 від 11.01.2005 р., дата і номер спільного протокольного рішення, за транспортування природного газу за 2015 рік, договір від 01.07.2015 р. № 1507000038/Н019, у т.ч. ПДВ 145925,56 грн".

Розділом 3 спільного протокольного рішення сторони зобов`язались, зокрема, перерахувати кошти наступній стороні, а сторона остання - до загального фонду Державного бюджету України або на рахунки електронного адміністрування податку на додану вартість не пізніше наступного дня після їх зарахування на рахунок.

Спільне протокольне рішення набрало чинності з моменту його підписання всіма сторонами і діяло до повного виконання сторонами зобов`язань за цим рішенням.

Також спільні протокольні рішення аналогічного змісту були укладені: 20.07.2016 р. № 1902/у на суму 1006631,32 грн; 22.08.2016 р. № 2238/у на суму 740120,36 грн; 18.11.2016 р. № 2887/у на суму 342822,13 грн; 30.01.2017 р. № 656/у на суму 2261106,56 грн; 19.12.2016 р. № 3347/у на суму 18524,50 грн; 30.01.2017 р. № 655/у на суму 2982701,04 грн; 25.04.2017 р. № 2514/у на суму 4694612,56 грн; 22.03.2017 р. за № 2012/у на суму 850072,32 грн; 25.04.2017 р. № 2513/у на суму 2775613,32 грн; 29.05.2017 р. № 2831/у на суму 1063657,26 грн; 17.07.2017 р. № 3048/у на суму 1118188,17 грн; 23.08.2017 за № 3422/у на суму 944 478,27 грн; 27.10.2017 р. № 3806/у на суму 647740,00 грн; 16.11.2017 р. № 3944/у на суму 904447,00 грн; 26.12.2017 р. № 4690/у на суму 1984180,00 грн.

Дочірнє підприємство "Київгазенерджи" сплатило Акціонерному товариству "Укртрансгаз" 144465863,54 грн, шляхом перерахування коштів на рахунок газотранспортного підприємства в порядку, установленому алгоритмом розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств, який затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, та 18798527,81 грн за спільними протокольними рішеннями.

З матеріалів справи вбачається, що станом на 20.03.2018 р. послуги з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, надані у період з травня 2016 року по грудень 2017 року, оплачені відповідачем в повному обсязі (144465863,54 + 18798527,81 = 163264391,35).

При цьому, згідно з бухгалтерської довідки Дочірнього підприємства "Київгазенерджи" від 18.02.2019 р. № 183/02, виконання зобов`язань за укладеним договором у період з травня 2016 року по грудень 2017 року проводилося виключно з наступних рахунків:

- № 26039300016928, відкритого в ТВБВ № 10026/0123 у філії Головного управління по м. Києву та Київській області АТ «Ощадбанк», який є рахунком зі спеціальним режимом використання - на підставі алгоритму розподілу коштів, встановленого НКРЕКП;

- № 37125800001109 «пільги та субсидії», відкритого у ГУДКСУ у м. Києві, на підставі спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу - за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 р. № 20.

22.06.2015 р. між Дочірнім підприємством "Київгазенерджи" (далі - клієнт) та Публічним акціонерним товариством «Державний ощадний банк України» (далі - банк) було укладено договір банківського рахунку № 2374 (далі - договір банківського рахунку).

Відповідно до п. 1.1 договору банківського рахунку предметом цього договору є відкриття клієнту поточних рахунків із спеціальних режимом використання, відповідно до законодавства України, в т.ч. закону України «Про засади функціонування ринку природного газу», постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 р. № 247 «Про вдосконалення порядку розрахунків за спожитий природний газ», нормативно-правових актів Національного банку України, зокрема для зарахування коштів, що надходять за спожитий природний газ від населення та з відповідних поточних рахунків із спеціальним режимом використання структурних підрозділів газопостачальних підприємств, рахунок № 26039300016928.

Згідно з п. 1.3 договору банківського рахунку клієнт доручає, а банк зобов`язується здійснювати договірне списання (перерахування) коштів з рахунків клієнта в терміни та порядку, визначеному п. 2.1.5 договору.

Як передбачено п. 2.1.5 договору банківського рахунку, банк зобов`язаний до 12 години кожного операційного дня здійснювати:

а) розподіл коштів, що надійшли за попередній день від структурних підрозділів газопостачальних підприємств, усіх категорій споживачів відповідно до затверджених НКРЕ нормативів перерахування коштів;

б) договірне списання (перерахування) коштів, розподілених згідно з нормативами їх перерахування.

За п. 2.1.6 договору банківського рахунку, у разі неотримання від НКРЕ затверджених нормативів перерахування коштів у встановлений постановою термін банк акумулює на рахунках клієнта всі кошти, що надходитимуть за природний газ до отримання затвердженого НКРЕ нормативу перерахувань коштів.

Спір у справі виник у в`язку з тим, що відповідач, на думку позивача, несвоєчасно здійснив оплату послуг за договором на транспортування природного газу магістральними трубопроводами № 1507000038/Н019 від 01.07.2015 р., у зв`язку з чим йому нараховано пеню за період з 16.11.2017 р. по 20.03.2018р., 3% річних за період з 21.06.2016 р. по 20.03.2018 р. та інфляційні втрати за період з липня 2016 року по лютий 2018 року, які позивачем нараховано на суму несвоєчасно сплачених відповідачем коштів за рахунок «власних коштів» - коштів сплачених в порядку, встановленому алгоритмом розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств (144465863,54 грн).

Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч. 1 ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Як передбачено ч. 1 ст. 903 ЦК України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

У відповідності до ст. ст. 525, 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства тощо. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

За ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк.

Статтею 629 Цивільного кодексу України унормовано, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно зі ст. 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання, настають наслідки, передбачені договором або законом.

Статтею 230 ГК передбачено, що штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

У відповідності до ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд зазначив, що відповідач погасив заборгованість у сумі 144465863,54 грн, щодо якої нараховуються заявлені до стягнення пеня, 3 % річних та інфляційні втрати, за період із 19.07.2016 р. по 20.03.2018 р. шляхом перерахування коштів на рахунок газотранспортного підприємства в порядку, встановленому алгоритмом розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств, який затверджується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), та постановами Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. № 296, від 22.03.2017 № 187. Таким чином, у відповідній частині розрахунок за спірним договором був здійснений відповідачем шляхом оплати через розподільчі рахунки, а не власними коштами. Також, як вказав суд першої інстанції, взаєморозрахунки між позивачем та відповідачем за спірним договором проводились згідно з положеннями постанов Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 р. № 792, від 26.04.2017 р. № 296 та від 22.03.2017 р. № 187, які усувають відповідача від процесу розподілу отриманих від споживачів коштів на свій розсуд та полягають у автоматичному перерахуванні зі спеціальних рахунків грошових коштів на рахунки позивача за визначеними нормативами, що згідно зі ст. 217, ч. 1 ст. 218 ГК України та ст. 614 ЦК України виключає склад правопорушення і позбавляє позивача права застосовувати до боржника заходи відповідальності, передбачені у п. 7.3 укладеного договору та у ч. 2 ст. 625 ЦК України.

Однак, колегія суддів не погоджується саме з мотивами прийнятого рішення суду першої інстанції з огляду на таке.

Так, на виконання вказівок Верховного Суду, колегією суддів враховано, що 29.08.2021 р. набрав чинності Закон України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" від 14.07.2021 р. № 1639-ІХ, який визначає комплекс відповідних заходів організаційного та економічного характеру, спрямованих на врегулювання заборгованості за природний газ та послуги з його транспортування, шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості.

Так, відповідно до ст. 1 вказаного Закону (у редакції від 29.08.2021 р. та до 19.08.2022 р.) було передбачено, що:

- заборгованістю суб`єктів ринку природного газу, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону є, зокрема, заборгованість постачальників природного газу, в тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами купівлі-продажу (постачання) природного газу для постачання побутовим споживачам (у тому числі суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ або за прострочення її сплати), не сплачена станом на розрахункову дату; заборгованість постачальників природного газу, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, не сплачена станом на розрахункову дату; заборгованість постачальників природного газу, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, не сплачена станом на розрахункову дату (абзаци 5, 6, 10 частини 1 статті 1);

- процедура врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу - заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості за природний газ та послуги з його транспортування шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості (абзац 14 частини 1 статті 1);

- реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цього Закону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (абзац 15 частини 1 статті 1);

- розрахункова дата - 31 грудня 2020 року (абзац 16 частини 1 статті 1).

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (у редакції від 29.08.2021 р.) дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості за придбаний у НАК "Нафтогаз України" природний газ, послуги з його розподілу і транспортування та виключно на суб`єктів ринку природного газу, що включені до Реєстру.

Як передбачено ч. 1 ст. 3 цього Закону, для участі у процедурі врегулювання заборгованості суб`єкти ринку природного газу включаються до Реєстру, який веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

За змістом ст. 6 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (у редакції від 29.08.2021 р.) на реструктуризовану згідно з цим Законом заборгованість з оплати природного газу та послуги з його транспортування неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються. Неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних, нараховані на заборгованість за договорами купівлі-продажу газу та договорами на транспортування, у тому числі підтверджені судовими рішеннями, які набрали законної сили, що обліковуються учасниками процедури погашення заборгованості та не сплачені станом на розрахункову дату, підлягають списанню: з дня набрання чинності цим Законом, якщо погашення основної частини боргу здійснено до 31 грудня 2020 року або до моменту укладення договорів про реструктуризацію відповідно до статті 5 цього Закону, у тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків відповідно до статті 4 цього Закону; за умови повного виконання підприємством-дебітором укладеного договору про реструктуризацію заборгованості.

Крім цього, 19.08.2022 р. набрав чинності Закон України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" від 29.07.2022 р. № 2479-IX, у преамбулі якого визначено, що цей Закон визначає особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування. Терміни вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України «Про ринок природного газу», Законі України «Про теплопостачання», Законі України «Про житлово-комунальні послуги», Законі України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», Законі України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення».

Так, відповідно ст. 1 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», в редакції Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», яка діяла на час звернення відповідача про включення його до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, передбачено, що:

- заборгованість (грошові зобов`язання) суб`єктів ринку природного газу, що підлягає (підлягають) врегулюванню відповідно до цього Закону є, зокрема, заборгованість постачальників природного газу, в тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами купівлі-продажу (постачання) природного газу для постачання побутовим споживачам (у тому числі суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ або за прострочення її сплати), не сплачена станом на розрахункову дату; заборгованість постачальників природного газу, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, не сплачена станом на розрахункову дату; заборгованість та/або грошові зобов`язання постачальників природного газу, які в період з 1 січня 2021 року до 30 квітня 2021 року включно здійснили поставку природного газу побутовим споживачам за ціною, що не перевищувала граничний рівень ціни природного газу, встановлений Кабінетом Міністрів України на період лютий - березень 2021 року включно, перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг"; заборгованість постачальників природного газу, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, не сплачена станом на розрахункову дату (абзаци 5, 6, 10, 12 частини 1 статті 1);

- процедура врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єктів ринку природного газу - заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) за природний газ та послуги з його транспортування шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості, а також списання неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на таку заборгованість у разі її погашення (абзац 17 частини 1 статті 1);

- реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цього Закону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (абзац 18 частини 1 статті 1);

- розрахункова дата - 31 грудня 2020 року (крім випадків, якщо дата або підстава виникнення заборгованості (грошових зобов`язань) визначена цим Законом для виду заборгованості) (абзац 19 частини 1 статті 1);

- учасники процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) - постачальники природного газу, оператори газорозподільних систем та оператор газосховищ, включені до Реєстру, а також особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, особа, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг", Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", розпорядники коштів державного бюджету, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання видів заборгованості (грошових зобов`язань), визначених у статті 1 цього Закону, суб`єктів ринку природного газу, що включені до Реєстру.

Як передбачено ст. 3 вказаного Закону, для участі у процедурі врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єкти ринку природного газу включаються до Реєстру, який веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Статтею 6 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» унормовано списання неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість з оплати природного газу та послуги з його транспортування, на заборгованість за договорами купівлі-продажу/постачання природного газу, укладеними з Акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", та договорами про надання послуг з транспортування природного газу, яка підлягає врегулюванню відповідно до статті 1 цього Закону, погашену до 31 грудня 2022 року, у тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків відповідно до статті 4 цього Закону, а також на заборгованість, реструктуризовану відповідно до статті 5 цього Закону, неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних не нараховуються.

Отже неустойка (штраф, пеня), інфляційні нарахування, проценти річних, нараховані на заборгованість підприємств, включених до Реєстру, за договорами купівлі-продажу/постачання природного газу, укладеними з акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", та договорами про надання послуг з транспортування природного газу, у тому числі підтверджені судовими рішеннями, які набрали законної сили, що обліковуються учасниками процедури врегулювання заборгованості та не сплачені станом на дату включення до Реєстру, підлягають списанню:

- за умови погашення основного боргу до 31 грудня 2022 року, у тому числі шляхом проведення взаєморозрахунків відповідно до статті 4 цього Закону;

- за умови повного виконання належним чином підприємством-дебітором укладеного договору про реструктуризацію заборгованості.

Фактично правова конструкція положень ст. 6 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», в редакції Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», дає підстави дійти висновку, що законодавцем надано можливість учасникам ринку природного газу - боржникам у правовідносинах, які стосуються дебіторської заборгованості за договорами про надання послуг з транспортування природного газу, яка підлягає врегулюванню відповідно до статті 1 цього Закону та яка погашена до 31.12.2022 р., застосувати компенсаторні механізми задля уникнення та/або покриття збитків (звільнення їх від сплати пені, 3% річних та інфляційних втрат), або шляхом їх списання у разі включення такої заборгованості до Реєстру, або застосування інших положень цієї статті, шляхом можливості їх не нараховувати лише на реструктуризовану сторонами заборгованість у порядку, визначеному цим Законом".

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 15.06.2023 р. у справі № 904/5697/20.

Як було встановлено вище, спір у справі виник у зв`язку питанням щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення з відповідача пені, 3% річних та інфляційних втрат, які нараховано на заборгованість за договором на транспортування природного газу.

У відповідності до ч. 2 ст. 3 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» для включення до Реєстру суб`єкти ринку природного газу подають до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, заяву, до якої додаються, зокрема, копії актів звіряння взаєморозрахунків між суб`єктами ринку природного газу. Відповідальність за повноту та достовірність даних, наведених у поданих документах, несуть учасники процедури врегулювання заборгованості, які подають відповідні документи. Підставою для відмови у включенні до Реєстру є:

- неподання документів, передбачених цією частиною, з урахуванням положень абзацу шістнадцятого цієї частини;

- невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

- виявлення недостовірних відомостей у поданих документах (не стосуються розрахунків видів (сум) заборгованості).

На виконання вимог ч. 2 ст. 3 вказаного Закону, при зверненні до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідачем було надано додатком до заяви завірену копію акту звірки розрахунків між Aкціонерним товариством «Укртрансгаз» та Дочірнім підприємством «Київгазенерджи» станом на 31.12.2020 р.

Згідно з абз. 19 ст. 1 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» розрахункова дата - 31 грудня 2020 року.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 27.09.2022 р. № 1209 Aкціонерне товариство «Укртрансгаз» було включено до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.

У відповідності до підписаного між Aкціонерним товариством «Укртрансгаз» та Дочірнім підприємством «Київгазенерджи»» акту звірки розрахунків, який був поданий до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, обома сторонами, як суб`єктами ринку природного газу, для включення їх до Реєстру, за договором на транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 01.07.2015 р. № 1507000038/Н019 станом на 31.12.2020 р. у Дочірнього підприємства «Київгазенерджи» обліковується заборгованість перед Aкціонерним товариством «Укртрансгаз».

Разом з цим, станом на дату порушення провадження у цій справі відповідач повністю розрахувався із позивачем за договором № 1507000038/Н019 від 01.07.2015 р.

Оскільки заборгованість за договором транспортування природного газу від 01.07.2015 р. відповідачем була погашена до 31.12.2022 р., та останнього було включено до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу згідно з постановою НКРЕКП від 06.09.2022 р. № 1075, тому заявлені до стягнення пеня, 3% річних та інфляційні втрати підлягають списанню на підставі ст. 6 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу».

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для застосування ст. 6 Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» у зв`язку з чим, вимога позивача про стягнення з відповідача 1352611,18 грн пені, 685630,68 грн 3% річних та 1379266,17 інфляційних втрат є необґрунтованою та не підлягає задоволенню.

При цьому, колегією суддів були враховані вказівки касаційної інстанції під час нового розгляду справи та вирішено спір на підставі достатніх доказів, яким дана належна правова оцінка.

Доводи апеляційної скарги наведеного не спростовують та відхиляються колегією суддів.

Колегія суддів також зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розцінюватись як вимога детально відповідати на кожний аргумент апеляційної скарги (рішення ЄСПЛ у справі Трофимчук проти України, № 4241/03, від 28.10.2010 р.).

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Згідно зі ст. ст. 76, 77, 78 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Як передбачено ч. 4 ст. 277 ГПК України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга Акціонерного товариства "Укртрансгаз" не підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. у справі № 910/16181/18 підлягає зміні шляхом викладення її мотивувальної частини в редакції даної постанови.

Відповідно до ст. 129 ГПК України та, беручи до уваги фактичні обставини виникнення судового спору, витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги необхідно покласти на скаржника.

Керуючись ст. ст. 267 - 285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз" залишити без задоволення.

2. Змінити мотивувальну частину рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. у справі № 910/16181/18.

3. Викласти мотивувальну частину рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. у справі № 910/16181/18 в редакції даної постанови.

4. В решті рішення Господарського суду м. Києва від 04.02.2020 р. у справі № 910/16181/18 залишити без змін.

5. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство "Укртрансгаз".

6. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту.

Повний текст постанови складено 15.01.2024 р.

Головуючий суддя С.І. Буравльов

Судді В.В. Шапран

В.В. Андрієнко

Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено16.01.2024
Номер документу116286842
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/16181/18

Постанова від 09.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Постанова від 09.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Ухвала від 05.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Ухвала від 22.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Постанова від 12.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

Ухвала від 19.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

Постанова від 27.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні