ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/14125/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Рибальченко О.І.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Гайдар А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державне підприємство "Національні інформаційні системи", про визнання протиправним та скасування наказу,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району ОСОБА_1 (надалі також позивач) до Міністерства юстиції України (надалі також відповідач), у якій позивач, з урахуванням уточненої позовної заяви /а.с. 31-35/, просить визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 про анулювання державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що при прийнятті оскаржуваного наказу від 04.09.2023 №3154/5 Міністерством юстиції України порушено вимоги статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1128 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1150). Вказує, що спірний наказ прийнято за відсутності порушень законодавства, оскільки реєстраційні дії вчинені з дотриманням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Зазначає, що спірними реєстраційними діями не заподіяно шкоди учасникам Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" та такі реєстраційні дії Міністерством юстиції України не були скасовані.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/14125/23. Залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державне підприємство "Національні інформаційні системи". Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
27 жовтня 2023 року до суду надійшов відзив відповідача Міністерства юстиції України на позовну заяву /а.с. 67-76/, у якому представник відповідача просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що до спірних правовідносин не застосовуються приписи Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1128 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1150), натомість підлягає застосуванню Порядок здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (зі змінами), вимоги якого відповідачем дотримано. Вказує, що камеральною перевіркою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району ОСОБА_1, оформленою актом від 04.09.2023, встановлено порушення позивачем при здійсненні реєстраційних дій вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 №359/5, за які на підставі статті 34-1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" наказом від 04.09.2023 №3154/5 анулювано позивачу доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
30 жовтня 2023 року до суду надійшли пояснення третьої особи Державного підприємства "Національні інформаційні системи" /а.с. 114-118/, у яких зазначено, що дії третьої особи узгоджуються з приписами Порядку забезпечення доступу осіб, уповноважених на здійснення реєстраційних дій, до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.12.2015 № 2586/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 03 лютого 2020 року № 340/5). Пояснює, що третьою особою отримано наказ Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 про анулювання державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та виконано його.
22 листопада 2023 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 142-143/, у якій позивач заперечує порушення вимог законів при вчиненні спірних реєстраційних дій, посилаючись на те, що ОСОБА_2 виключено зі складу учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" іншими учасниками Товариства, а частку ОСОБА_2 в розмірі 50000 грн. розподілено в рівних долях між іншими учасниками Товариства. Вважає, що виключення учасника без вирішення питання з часткою у статутному капіталі неможливе. Вказує, що оскільки державна реєстрація змін відомостей про юридичну особу стосувалася і змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011", позивачем вчинено реєстраційну дію за нотаріально засвідченою копією рішення уповноваженого органу управління юридичної особи. Зазначає, що державний реєстратор позбавлений можливості та не наділений повноваженнями щодо дослідження правових підстав прийняття уповноваженим органом управління Товариства рішень і надання їм оцінки.
29 листопада 2023 року до суду надійшли заперечення відповідача Міністерства юстиції України на відповідь позивача на відзив /а.с.153-157/, у яких зазначено, що оскільки до ОСОБА_2 було застосовано вид обмежувального заходу, передбачений пунктом 1 частини 1 статті 4 Закону України "Про санкції", позивач не мав права проводити реєстраційну дію щодо виключення відомостей про ОСОБА_2 як учасника та кінцевого бенефіціарного власника Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011". Вказує, що в силу частини 2 статті 15 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" може бути прийняте виключно одне з рішень, перелік яких наведено у цій нормі, тоді як зборами Товариства від 11.07.2023 вирішено одночасно виключити ОСОБА_2 зі складу Товариства та перерозподілити неоплачувану частку у статутному капіталі, а тому державний реєстратор повинен був відмовити у вчиненні реєстрації дії. Вважає, що позивачем при вчиненні реєстраційної дії порушено вимоги п.п. "б" пункту 3 частини 5 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" , оскільки здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про склад учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" на підставі нотаріально засвідченої копії рішення, а не оригіналу рішення загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю, як встановлено законом. Вказує, що за вчинення цих порушень на підставі статті 34-1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" було прийнято рішення про анулювання позивачу доступу до Єдиного державного реєстру.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності /а.с. 184/.
Враховуючи приписи частини 1, пункту 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив розглянути справу за відсутності представника третьої особи.
Суд, заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Розпорядженням Хорольського міського голови від 22.01.2021 №40-ро ОСОБА_1 призначений за згодою з 29 січня 2021 року на посаду державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області по переведенню з посади державного реєстратора відділу державної реєстрації Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області /а.с. 14/.
Наказом Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 призначено камеральну перевірку державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо реєстраційної дії №1005831070008000440 /а.с. 99-100/.
16.08.2023 Міністерство юстиції України надіслало електронною поштою до виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області копію наказу Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 разом із письмовим повідомленням від 16.08.2023 №108188/19.1.4/-23 про те, що за результатом моніторингу реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі прийнято рішення у формі наказу Мін`юсту від 15.08.2023 №1965/7 "Про проведення камеральної перевірки державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1". Повідомлено, що відповідно до пункту 13 Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (зі змінами), під час проведення камеральної перевірки державний реєстратор, уповноважена особа суб`єкта державної реєстрації мають право подавати Мін`юсту свої пояснення та додаткову інформацію, що стосується предмета перевірки, які додаються до матеріалів перевірки. У повідомленні вказано, що вищевказану інформацію можна надати на адресу Міністерства юстиції України та зазначено дві електронні адресу, на які також можна надати інформацію /а.с. 7, 88/.
Зазначені документи отримані виконавчим комітетом Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області 16.08.2023 та зареєстровані за вх. №4551/02-20 /а.с. 7/.
Також копію наказу Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 разом із письмовим повідомленням від 16.08.2023 №108188/19.1.4/-23 Міністерство юстиції України у паперовій формі надіслало на адресу виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області 25.08.2023. Вказані документи були отримані виконавчим комітетом 29.08.2023 /а.с. 83-85, 87/.
16.08.2023 відомості про проведення камеральної перевірки розміщено на офіційному веб-сайті Мін`юсту (ІНФОРМАЦІЯ_2).
04.09.2023 посадовими особами Міністерства юстиції України проведено камеральну перевірку в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1, за результатами якої складено комісійний акт від 04.09.2023 /а.с. 93-97/, у якому зафіксовано порушення позивачем вимог статей 4, 6, 17, 25, 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", статті 15 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю", пункту 11 розділу ІІ Порядку 359/5, а саме проведення державної реєстрації: зміни складу учасників та кінцевого бенефіціарного власника Товариства відносно ОСОБА_2 , до якого застосовано вид обмежувального заходу відповідно до Закону України "Про санкції"; на підставі рішення, яке суперечить вимогам законів України; змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі за відсутності оригіналу рішення.
В акті від 04.09.2023 відповідно до пункту 2 частини 2 статті 34-1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", пунктів 13-1, 16 Порядку №990 комісією запропоновано анулювати державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Наказом Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 "Про результати проведення камеральної перевірки державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 " анульовано державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань /а.с. 92/.
04.09.2023 Міністерство юстиції України надіслало електронною поштою до виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області наказ Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 та акт від 04.09.2023 /а.с. 89/.
07.09.2023 наказ Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 та акт від 04.09.2023 у паперовій формі надіслані відповідачем на адресу виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області разом із супровідним листом від 04.09.2023 №116239/19.1.4/-23 /а.с. 80-82, 90/ та ці документи були отримані виконавчим комітетом Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області 12.09.2023 /а.с. 86/.
Позивач не погодився з наказом Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 про анулювання державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у зв`язку з чим звернувся до суду з позовом у справі.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному наказу Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5, суд дійшов наступних висновків.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України від 15 травня 2003 року №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі по тексту - Закон №755-IV, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Здійснення контролю у сфері державної реєстрації передбачено статтею 34-1 Закону №755-IV, відповідно до частини 1 якого контроль у сфері державної реєстрації здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації, а також з метою виявлення фактів неподання або несвоєчасного подання державному реєстратору передбаченої цим Законом інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або його відсутність.
За результатами моніторингу реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації Міністерство юстиції України проводить камеральні перевірки суб`єктів державної реєстрації.
У разі якщо в результаті проведеної камеральної перевірки суб`єктів державної реєстрації виявлено прийняття рішень державним реєстратором з порушенням законів, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів щодо негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.
Процедуру здійснення Мін`юстом контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - сфера державної реєстрації), критерії, за якими здійснюється моніторинг реєстраційних дій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та ступінь відповідальності за порушення у сфері державної реєстрації визначає Порядок здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. №1125) (далі по тексту - Порядок №990).
Згідно з пунктом 3 Порядку №990 основними завданнями контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації є: перевірка стану дотримання визначених законами порядків державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та/або державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації під час здійснення ними повноважень; запобігання, виявлення та вжиття заходів до усунення виявлених порушень вимог законів; визначення професійної компетентності осіб, які мають намір виконувати функції державного реєстратора; аналіз практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації, надання відповідних узагальнених роз`яснень.
За приписами підпункту 5 пункту 4, пункту 5 Порядку №990 контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації здійснюється шляхом моніторингу реєстраційних дій в реєстрах.
Під час здійснення контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації відповідні посадові особи Мін`юсту мають право доступу до реєстрів, зокрема до реєстраційних справ в електронній формі.
Згідно з підпунктом 6 пункту 6 Порядку №990 моніторинг реєстраційних дій в реєстрах як комплекс організаційно-технічних заходів, що за допомогою програмних засобів ведення реєстрів забезпечує проведення посадовими особами Мін`юсту вибіркового аналітичного дослідження реєстраційних дій за певний проміжок часу (тиждень, місяць або квартал) за принципом зростання (без перевірки попередніх періодів), здійснюється за такими критеріями: проведення державним реєстратором реєстраційних дій щодо фізичних та юридичних осіб, до яких застосовані санкції відповідно до Закону України "Про санкції", а саме:
в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стосовно:
- активів, що належать фізичній або юридичній особі, а також активів, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними;
- заборони участі у приватизації державного майна резидентами іноземної держави та особами, які прямо чи опосередковано контролюються резидентами іноземної держави або діють в їх інтересах;
- заборони збільшення розміру статутного капіталу господарських товариств, підприємств, у яких резидент іноземної держави, іноземна держава, юридична особа, учасником якої є нерезидент або іноземна держава, володіє 10 і більше відсотками статутного капіталу або має вплив на управління юридичною особою чи її діяльність.
В силу пунктів 9, 11 Порядку №990 камеральна перевірка під час здійснення контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації проводиться на підставі рішення Мін`юсту в разі виявлення порушень, визначених законами, порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та/або державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Строк проведення камеральної перевірки становить не більш як п`ятнадцять робочих днів з дня прийняття Мін`юстом рішення про проведення такої перевірки.
Пунктами 12, 13 Порядку №990 передбачено, що Мін`юст не пізніше ніж через два робочих дні з дня прийняття ним рішення про проведення камеральної перевірки надсилає суб`єкту державної реєстрації, у трудових відносинах з яким перебуває державний реєстратор, уповноважена особа, чи нотаріусу примірник відповідного рішення Мін`юсту в електронній формі з використанням системи електронного документообігу чи у разі відсутності такої системи - на електронну адресу, розміщену на офіційному веб-сайті суб`єкта державної реєстрації, до якого в разі потреби додається запит про надання копій документів та іншої інформації, що стосується предмета перевірки. У разі відсутності на його офіційному веб-сайті інформації про електронну адресу суб`єкта державної реєстрації чи у разі прийняття рішення про проведення камеральної перевірки щодо нотаріуса засвідчена відповідно до законодавства копія відповідного рішення Мін`юсту, запит про надання копій документів та іншої інформації, що стосується предмета перевірки, в паперовій формі надсилаються на поштову адресу відповідного суб`єкта, нотаріуса. Відомості про проведення камеральної перевірки не пізніше двох робочих днів з дня прийняття Мін`юстом рішення про її проведення також розміщуються на офіційному веб-сайті Мін`юсту.
Під час проведення камеральної перевірки державний реєстратор, уповноважена особа суб`єкта державної реєстрації мають право подавати Мін`юсту свої пояснення та додаткову інформацію, що стосується предмета перевірки, які додаються до матеріалів перевірки.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, наказом Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 призначено камеральну перевірку державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо реєстраційної дії №1005831070008000440 /а.с. 99-100/.
Вказаний наказ є чинним та не оскаржується у даній справі.
16.08.2023 Міністерство юстиції України надіслало електронною поштою до виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області копію наказу Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 разом із письмовим повідомленням від 16.08.2023 №108188/19.1.4/-23 про те, що за результатом моніторингу реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі прийнято рішення у формі наказу Мін`юсту від 15.08.2023 №1965/7 "Про проведення камеральної перевірки державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1". Повідомлено, що відповідно до пункту 13 Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (зі змінами), під час проведення камеральної перевірки державний реєстратор, уповноважена особа суб`єкта державної реєстрації мають право подавати Мін`юсту свої пояснення та додаткову інформацію, що стосується предмета перевірки, які додаються до матеріалів перевірки. У повідомленні вказано , що вищевказану інформацію можна надати на адресу Міністерства юстиції України та зазначено дві електронні адресу, на які також можна надати інформацію /а.с. 7, 88/.
Зазначені документи були отримані виконавчим комітетом Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області 16.08.2023 за вх. №4551/02-20 /а.с. 7/.
Також копію наказу Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 разом із письмовим повідомленням від 16.08.2023 №108188/19.1.4/-23 Міністерство юстиції України у паперовій формі надіслало на адресу виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області 25.08.2023. Вказані документи були отримані виконавчим комітетом 29.08.2023 /а.с. 83-85, 87/.
16.08.2023 відомості про проведення камеральної перевірки розміщено на офіційному веб-сайті Мін`юсту (ІНФОРМАЦІЯ_2).
Отже, відповідач дотримався вимог пункту 12 Порядку №990 та не порушив право державного реєстратора на подання пояснень та додаткової інформації, що стосується предмету перевірки, передбаченого пунктом 13 Порядку №990.
Доводи позивача про неможливість реалізувати таке право через перебування у відпустці суд вважає неспроможними, оскільки позивач відбув у відпустку з 04.09.2023, тоді як наказ Міністерства юстиції України від 15.08.2023 №1965/7 разом із письмовим повідомленням від 16.08.2023 №108188/19.1.4/-23 надійшли до виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області електронною поштою 16.08.2023 (у паперовій форму - 25.08.2023) та відомості про проведення камеральної перевірки розміщено на офіційному веб-сайті Мін`юсту 16.08.2023.
Суд також звертає увагу на ту обставину, що заява ОСОБА_1 про відпустку, що стала підставою для видачі розпорядження №114-в від 24.08.2023 про надання ОСОБА_1 частини основної щорічної відпустки, датована 23 серпня 2023 року /а.с. 13/, тобто подаючи цю заяву, позивач знав про призначення камеральної перевірки, яка в силу приписів пункту 11 Порядку №990 повинна бути проведена у строк не більш як п`ятнадцять робочих днів з дня прийняття Мін`юстом рішення про проведення такої перевірки, та до 04.09.2023 (дати складення акту камеральної перевірки та дата з якої позивач відбув у відпустку) позивач цілком мав можливість реалізувати своє право на подання пояснень та додаткової інформації, що стосується предмета перевірки, а відповідач, у свою чергу. не вчиняв жодних перешкод для реалізації державним реєстратором такого права.
Стаття 34 Закону №755-IV та приписи Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. №1128 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1150), на які посилається позивач у заявах по суті, не підлягають застосуванню до спірних правовідносин, оскільки їх нормами врегульовано процедуру здійснення Мін`юстом та його територіальними органами розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту, тоді як у даному випадку відповідач здійснював контроль у сфері державної реєстрації в порядку, встановленому статтею 34-1 Закону №755-IV, та по процедурі, визначеній Порядком здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. №1125), тому суд критично оцінює доводи позивача про порушення відповідачем статті 34 Закону №755-IV та приписів Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. №1128 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1150).
За результатами проведеної камеральної перевірки в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 складено комісійний акт від 04.09.2023 /а.с. 93-97/, у якому зафіксовано проведення державної реєстрації:
- зміни складу учасників та кінцевого бенефіціарного власника Товариства відносно ОСОБА_2 , до якого застосовано вид обмежувального заходу відповідно до Закону України "Про санкції";
- на підставі рішення, яке суперечить вимогам законів України;
- змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі за відсутності оригіналу рішення.
Вказані порушення стали підставою для прийняття спірного наказу Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 "Про результати проведення камеральної перевірки державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 ", яким анульовано державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань /а.с. 92/.
Зокрема, в акті камеральної перевірки від 04.09.2023 зафіксовано, що згідно відомостей Єдиного державного реєстру для проведення реєстраційної дії від 25.07.2023 №1005831070008000440 "державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу" стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" (ідентифікаційний код юридичної особи 36814426) /а.с. 16-19/, за результатами якої внесено зміни до відомостей Єдиного державного реєстру, а саме виключено відомості про ОСОБА_2 як учасника Товариства та кінцевого бенефіціарного власника (контролера) Товариства, додано статут у новій редакції на підставі таких документів:
- заява щодо державної реєстрації юридичної особи (форма 2) від 19.07.2023;
- документ про сплату адміністративного збору;
- копія рішення зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" від 11.07.2023, засвідчена приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Харківської області Пугачовою І.В. 11.07.2023 за реєстраційним номером 1103 /а.с. 15/:
- статут Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" в новій редакції від 11.07.2023, на якому справжність підписів учасників Товариства засвідчено нотаріально.
Статтею 107 Конституції України визначено, що рішення Ради національної безпеки і оборони України вводяться в дію указами Президента України.
Відповідно до пункту 1590 додатку 1 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", уведеного в дію Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)"" від 21 червня 2018 року № 176/2018, до ОСОБА_2 (( ОСОБА_3 ), народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Києві, може використовувати паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , паспорти громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 та серії НОМЕР_3 , депутат Верховної Ради Автономної Республіки Крим 6-го скликання) застосовано обмежувальні заходи відповідно до Закону України "Про санкції": 1) блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном 2) запобігання виведенню капіталів за межі України 3) інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим Законом.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 4 Закону України "Про санкції" видами санкцій згідно з цим Законом є: блокування активів - тимчасове позбавлення права користуватися та розпоряджатися активами, що належать фізичній або юридичній особі, а також активами, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними.
Закон України "Про санкції" не визначає власного переліку понять та термінів. Зокрема, й «майна». Загальне поняття «майно» міститься в ст. 190 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України). Майном визнається як окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки. Майнові права є неспоживною річчю. Майнові права визнаються речовими правами (частин 1, 2).
Згідно з частиною 1 статті 139 Господарського кодексу України майном у цьому Кодексі визнається сукупність речей та інших цінностей (включаючи нематеріальні активи), які мають вартісне визначення, виробляються чи використовуються у діяльності суб`єктів господарювання та відображаються в їх балансі або враховуються в інших передбачених законом формах обліку майна цих суб`єктів.
Суд зазначає, що частка засновника (учасника) має вартісну характеристику.
Відповідно до статті 96-1 ЦК України права учасників юридичних осіб (корпоративні права) - це сукупність правомочностей, що належать особі як учаснику (засновнику, акціонеру, пайовику) юридичної особи відповідно до закону та статуту товариства.
Корпоративні права набуваються особою з моменту набуття права власності на частку (акцію, пай або інший об`єкт цивільних прав, що засвідчує участь особи в юридичній особі) у статутному капіталі юридичної особи.
Учасники (засновники, акціонери, пайовики) юридичної особи мають право у порядку, встановленому установчим документом та законом: 1) брати участь в управлінні юридичною особою у порядку, визначеному установчим документом, крім випадків, встановлених законом; 2) брати участь у розподілі прибутку юридичної особи і одержувати його частину (дивіденди), якщо така юридична особа має на меті одержання прибутку; 3) у випадках, передбачених законом та установчим документом, вийти з юридичної особи; 4) здійснити відчуження часток у статутному (складеному) капіталі товариства, цінних паперів, паїв та інших об`єктів цивільних прав, що засвідчують участь у юридичній особі, у порядку, встановленому законом; 5) одержувати інформацію про діяльність юридичної особи у порядку, встановленому установчим документом; 6) одержати частину майна юридичної особи у разі її ліквідації в порядку та у випадках, передбачених законом, установчим документом (право на ліквідаційну квоту).
Учасники юридичних осіб можуть також мати інші права, встановлені статутом та законом.
В силу частини 1 статті 100 ЦК України учасники господарського товариства мають право у порядку, встановленому установчим документом товариства та законом: 1) брати участь в управлінні товариством у порядку, визначеному в установчому документі, крім випадків, встановлених законом; 2) брати участь у розподілі прибутку товариства і одержувати його частину (дивіденди); 3) вийти у встановленому порядку з товариства; 4) здійснити відчуження частки (її частини) у статутному (складеному) капіталі товариства, цінних паперів, що засвідчують участь у товаристві, у порядку, встановленому законом.
За визначенням статті 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Пунктом 8 частини 1 статті 4 Закону №755-IV передбачено, що державна реєстрація базується на таких основних принципах, зокрема, внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі, зокрема, документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5 (далі по тексту - Порядок №359/5, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація проводиться на підставі документів, поданих заявником, шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації, нотаріуса.
Пунктом 2 розділу ІІ Порядку №359/5 передбачено, що документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати вимогам, установленим Законом.
Відповідно до пункту 3-4 частини 2 статті 6 Закону №755-IV державний реєстратор перевіряє наявність факту застосування санкцій відповідно до Закону України "Про санкції", які унеможливлюють проведення державної реєстрації.
Згідно з пунктом 3-3 частини 1 статті 28 Закону №755-IV підставою для відмови у державній реєстрації є встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону України "Про санкції", які унеможливлюють проведення державної реєстрації.
Пунктом 11 розділу ІІ Порядку №359/5 встановлено, що державний реєстратор за наявності підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону, у тому числі у зв`язку із прийняттям Радою національної безпеки і оборони України та введенням в дію указом Президента України рішення про застосування санкцій, передбачених пунктами 1, 7, 16 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції», за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг у день відмови у державній реєстрації.
Внаслідок вчинення відповідачем спірної реєстраційної дії частка учасника ТОВ "Авангард-2011" ОСОБА_2 50000 грн. була виключена з Єдиного державного реєстру, частка кожного з інших двох учасників збільшена відповідно на 25000 грн. кожна, та ОСОБА_2 був виключений з ЄДР як кінцевий бенефіціарний власник ТОВ "Авангард-2011", тобто вказаною реєстрацією змін відомостей, що містяться в ЄДР, здійснено офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту розпорядження активами, що належали фізичній особі ОСОБА_2 , щодо якого застосовано санкцію блокування активів.
З огляду на викладене, суд погоджується з доводами відповідача про те, що оскільки до ОСОБА_2 застосовано вид обмежувального заходу, передбачений пунктом 1 частини 1 статті 4 Закону України "Про санкції", державний реєстратор ОСОБА_1. не мав права проводити реєстраційну дію щодо виключення відомостей про ОСОБА_2 як учасника та кінцевого бенефіціарного власника ТОВ "Авангард-2011".
Частиною 2 статті 15 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" встановлено, якщо учасник товариства не вніс вклад для погашення заборгованості протягом наданого додаткового строку, виконавчий орган товариства має скликати загальні збори учасників, які можуть прийняти одне з таких рішень:
1) про виключення учасника товариства, який має заборгованість із внесення вкладу;
2) про зменшення статутного капіталу товариства на розмір неоплаченої частини частки учасника товариства;
3) про перерозподіл неоплаченої частки (частини частки) між іншими учасниками товариства без зміни розміру статутного капіталу товариства та сплату такої заборгованості відповідними учасниками;
4) про ліквідацію товариства.
Проте, всупереч вимогам наведеної норми закону надана державному реєстратору копія рішення зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" від 11.07.2023, засвідчена приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Харківської області Пугачовою І.В. 11.07.2023 за реєстраційним номером 1103 /а.с. 15/, містила одночасно як рішення виключити ОСОБА_2 зі складу учасників Товариства, так і рішення про перерозподіл неоплаченої частки між іншими учасниками товариства.
При цьому, у статті 17 Закону №755-IV передбачено різний перелік документів для державної реєстрації кожного виду рішень загальних зборів, визначених у статті 15 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю".
Підпунктом "б" пункту 3 частини 5 статті 17 Закону №755-IV встановлено, що для державної реєстрації змін до відомостей про розмір статутного капіталу, розміри часток у статутному капіталі чи склад учасників товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю подаються такі документи, зокрема, рішення загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю про виключення учасника з товариства.
Однак усупереч наведеній нормі закону державному реєстратору була надана виключно копія рішення зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" від 11.07.2023, засвідчена приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Харківської області Пугачовою І.В. 11.07.2023 за реєстраційним номером 1103 /а.с. 15/, а не саме рішення загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю про виключення учасника з товариства.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 28 Закону №755-IV підстави для відмови у державній реєстрації: документи суперечать вимогам Конституції та законів України.
З огляду на викладене суд погоджується з висновками камеральної перевірки, оформленої актом від 04.09.2023, про порушення позивачем приписів статей 4, 6, 17, 25, 28 Закону №755-IV, статті 15 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" та приписів Порядку №359/5.
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 34-1 Закону №755-IV за результатами проведення перевірок суб`єктів державної реєстрації Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації приймає вмотивоване рішення про анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації до Єдиного державного реєстру.
Отже, оскільки за результатами проведення перевірки позивача виявлені порушення порядку державної реєстрації державним реєстратором виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1, наявні встановлені законом підстави для прийняття Міністерством юстиції України рішення про анулювання доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру.
Доводи позивача про те, що спірними реєстраційними діями не заподіяно шкоди учасникам Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011" та такі реєстраційні дії Міністерством юстиції України не скасовані, не спростовують фактів вчинення державним реєстратором порушень порядку державної реєстрації, наслідком яких є анулювання доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру.
Суд критично оцінює доводи позивача про порушення оскаржуваним наказом прав Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард-2011", оскільки цей наказ сам по собі не тягне для Товариства жодних правових наслідків, не встановлює для Товариства прав чи обов`язків, а тому жодним чином не порушує прав цієї юридичної особи.
Підсумовуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що оскаржуваний наказ Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 про анулювання державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань прийнятий на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України, а також обґрунтовано, підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні.
Відтак, позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 04.09.2023 №3154/5 про анулювання державному реєстратору виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області ОСОБА_1 доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - необґрунтована та задоволенню не підлягає.
Частиною 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Порядок розподілу судових витрат встановлено статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району ОСОБА_1 підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 205, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову державного реєстратора виконавчого комітету Хорольської міської ради Лубенського району ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , АДРЕСА_1) до Міністерства юстиції України (ідентифікаційний код 00015622, вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Державне підприємство "Національні інформаційні системи" (ідентифікаційний код 39787008, вул. Бульварно-Кудрявська, 4, м. Київ, 04053), про визнання протиправним та скасування наказу - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення
Повне рішення складено 15 січня 2024 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2024 |
Оприлюднено | 30.01.2024 |
Номер документу | 116295660 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні