РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
15 січня 2024 року м. Рівне№460/19790/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.Р. Греська, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом
Головного управління ДПС у Рівненській області
доДубенської районної ради Рівненської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області про стягнення податкового боргу,В С Т А Н О В И В:
Головне управління ДПС у Рівненській області (далі позивач) звернулося з позовом до Дубенської районної ради (далі відповідач) про стягнення податкового боргу у сумі 4000,79 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Комунальним підприємством "Дубенська центральна районна аптека" допущено утворення податкового боргу в сумі 4000,79 грн, а вжиті позивачем заходи не призвели до погашення цього боргу. Це є підставою для звернення до суду про стягнення податкового боргу Комунального підприємства "Дубенська центральна районна аптека" в сумі 4000,79 грн з Дубенської районної ради, як з органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває зазначене комунальне підприємство.
Ухвалою суду від 21.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву. Обґрунтований тим, що відповідно до ч.2 ст. 1.9 Статуту Комунального підприємства «Дубенська центральна районна лікарня» Дубенської міської ради Рівненської області КП «Дубенська ЦРА» є комунальним унітарним комерційним підприємством. Вказує, що за загальним правилом у разі недостатності коштів у комунального унітарного комерційного підприємства для відповідальності за своїм зобов`язанням пов`язаним, із господарською діяльністю, орган, до сфери управління якого входить підприємство, не несе повну субсидіарну відповідальність за господарськими зобов`язаннями цього підприємства. Комерційні комунальні підприємства за своїми зобов`язаннями відповідають самостійно. Відповідач просив в позові відмовити повністю.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач не погоджується з позицією відповідача викладеною у відзиві на позов.
Від відповідача до суду надійшли заперечення, в яких відповідач не погоджується з позицією позивача викладеною у відповіді на відзив та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, враховуючи таке.
Комунальне підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області (ідентифікаційний код юридичної особи 38426195) пройшло процедуру державної реєстрації, а відтак набуло правового статусу суб`єкта господарювання в розумінні Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань", зареєстроване за юридичною/податковою адресою: 35670, Рівненська область, Дубенський район, с. Верба, вул.. Грушевського, 27.
Комунальне підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Рівненській області, є платником податків, зборів та обов`язкових платежів.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2020 у адміністративній справі №460/3765/20 стягнуто до бюджету з Комунального підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області, яке має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, податкову заборгованість в загальній сумі 4000 (чотири тисячі) грн. 79 коп., з якої:
- податкову заборгованість з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів у сумі 3830 (три тисячі вісімсот тридцять) грн. 79 коп.;
- податкову заборгованість з податку на прибуток підприємств фінансових установ комунальної власності в сумі 170 (сто сімдесят) грн. 00 коп.
Зазначене рішення набрало законної сили.
За Комунальним підприємством "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області рахується податковий борг в сумі 4000,79 грн, в тому числі: з податку на додану вартість - в сумі 3830,79 грн, з податку на прибуток підприємств та фінансування комунальної власності - в сумі 170,00 грн.
Дана заборгованість була предметом позовної заяви ГУ ДПС в Рівненській області до КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради про стягнення коштів з рахунків платника податків у банка.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2020 у справі за № 460/3765/20 задоволено позов Головного управління ДПС в Рівненській області до КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради про стягнення коштів з рахунків платника податків у банка.
Головним управлінням ДПС в Рівненській області було прийнято рішення №69 від 22.03.2021 про опис майна у податкову заставу КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради, акт опису майна №52 від 25.03.2021.
Головним управлінням ДПС в Рівненській області проводиться виставлення інкасових доручень з метою виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду у справі за № 460/3765/20 від 06.08.2020, які повертаються установами банку без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках у банках. Також відкрите виконавче провадження № 63248891.
Головним управлінням ДПС в Рівненській області також було направлено лист- звернення до Дубенської районної ради, як засновника КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради про погашення податкового боргу.
На момент звернення позивача до суду з цим адміністративним позовом, КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради допущено утворення податкового боргу в сумі 4000,79 грн.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Статтею 8 Податкового кодексу України встановлено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом (пункт 8.2).
Статтею 16 Податкового кодексу України визначені обов`язки платника податків, згідно положень якої платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (підпункт 16.1.3.), сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (підпункт 16.1.4).
Положеннями статті 36 Податкового кодексу України визначено суть податкового обов`язку, згідно положень якої податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункт 36.1).
Відповідно до пункту 95.1 статті 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Згідно з пунктом 95.4 статті 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 95.5 статті 95 Податкового кодексу України, у разі, якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг перевищує 5 мільйонів гривень та не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутні зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань.
Погашення податкового боргу державних підприємств, які не підлягають приватизації, та комунальних підприємств визначає стаття 96 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 96.1 статті 96 Податкового кодексу України, у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.
Згідно з пунктом 96.2 статті 96 Податкового кодексу України, у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, яке не підлягає приватизації, у тому числі казенного підприємства, не покриває суму податкового боргу такого платника податків і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, з поданням щодо прийняття рішення про: надання відповідної компенсації з бюджету за рахунок коштів, призначених для утримання такого органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків; досудову санацію такого платника податків за рахунок коштів державного бюджету; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; виключення платника податків із переліку об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації відповідно до закону, з метою порушення справи про банкрутство, у порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 96.3 статті 96 даного Кодексу встановлено, що відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.
У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.
Суд, враховуючи аналіз вказаних норм права та фактичних обставин справи, встановив, що пункт 96.1 статті 96 Податкового кодексу України визначає обов`язок контролюючого органу звернення до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків, в тих випадках: у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.
Відповідь щодо одного із зазначених у пункті 96.1 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.
У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.
Як встановив суд, КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради допущено утворення податкового боргу.
Позивач на виконання особливого порядку та заходів погашення заборгованості комунальним підприємством звертався до суду з вимогою про стягнення коштів з третьої особи з рахунків у банку, однак сформовані інкасові доручення з метою виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2020 у справі 460/3765/20 повертаються установами банку без виконання у зв`язку із відсутністю відповідних коштів на рахунках.
Вжиті, за відсутності у третьої особи власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючим органом заходи, передбачені пунктами 96.1, 96.2 статті 96 Податкового кодексу України, не призвели до результату, а власне майно в комунального підприємства відсутнє.
Як наслідок, в контролюючого органу виник обов`язок звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним судом у постанові від 04.12.2018 №806/4262/14, від 28.02.2020 №820/3105/15.
За таких обставин, суд вважає за необхідне стягнути з Дубенської районної ради в дохід державного бюджету податковий борг з КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради в сумі 4000,79 грн.
Отже, суд констатує, що позивачем вчинено всі передбачені законом дії, спрямовані на погашення податкового боргу КП «Дубенська центральна районна аптека» Дубенської районної ради в сумі 4000,79 грн, однак останні виявились безрезультатними.
Враховуючи викладене, вимоги позивача є обґрунтованими та підставними, а позов таким, що підлягає до задоволення.
Позивач, при зверненні до суду з цим адміністративним позовом, сплатив судовий збір в сумі 4000,79 грн.
Відповідно до приписів ч. 2ст. 139 КАС Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Враховуючи те, що суб`єктом владних повноважень не надано суду доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то підстави для розподілу судових витрат - відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Головного управління ДПС у Рівненській області до Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, Комунальне підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області про стягнення податкового боргу задовольнити.
Стягнути з Дубенської районної ради, в управлінні якої перебуває Комунальне підприємство "Дубенська центральна районна аптека" Дубенської районної ради Рівненської області, яке має податковий борг, з рахунків такого платника, податковий борг в сумі 4000,79 грн., а саме: з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів у сумі 3830 (три тисячі вісімсот тридцять) грн. 79 коп.; з податку на прибуток підприємств фінансових установ комунальної власності в сумі 170 (сто сімдесят) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023. ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Відповідач - Дубенська районна рада Рівненської області (вул. Данила Галицького,17,м. Дубно,Рівненська обл., Дубенський р-н,35603. ЄДРПОУ/РНОКПП 21094100)
Повний текст рішення складений 15.01.2024.
Суддя Олег ГРЕСЬКО
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2024 |
Оприлюднено | 17.01.2024 |
Номер документу | 116295989 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.Р. Гресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні