Рішення
від 15.01.2024 по справі 520/11406/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2024 р. № 520/11406/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Владислава Єгупенка,

розглянувши у приміщенні суду в м. Харкові у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Шина Транссервис» (м. Харків, вул. Шевченка, 24 А) до Головного управління ДПС у Харківській області (м. Харків, вул. Пушкінська, 46) про скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Шина Транссервис» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому позивач просив скасувати податкове повідомлення-рішення від 18 квітня 2023 року № 00085170718 та податкове повідомлення-рішення від 18 квітня 2023 року № 00085200718.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуване рішення, на думку позивача, є протиправним.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що на підставі наказу від 09.02.2023 року №474-п, виданого Головним управлінням ДПС у Харківській області, головним державним інспектором Київського відділу перевірок платників управління податкового аудиту ГУ ДПС у Харківській області Олійник Наталією Юріївною на підставі службового посвідчення НОМЕР_1 відповідно до підпункту 191.1.6 пункту 191.1 статті 191, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78, статті 79, підпункту 69.2 пункту 69 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість у розмірі 527 800 гривень, задекларованого у податковій декларації з податку на додану вартість від 15.01.2023 № 9298241794.

В адміністративному позові позивач посилається на те, що відповідно до акту перевірки від 20 березня 2023 року № 6132/20-40-07-18-05/42594729 податковим органом встановлено порушення ст. 198 Податкового кодексу України під час визначення суми від`ємного значення ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступних періодів (рядок 16.1 та 21 декларації за грудень 2022 року). Вказаний висновок зроблено на підставі того, що під час перевірки податковому орану не надано належні первинні документи, на підставі яких сформовано податковий кредит.

За наслідками проведення перевірки позивач отримав податкові повідомлення-рішення від 18 квітня 2023 року № 00085170718 та від 18 квітня 2023 року № 00085200718.

На обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що в податковій декларації з ПДВ за грудень 2022 року платник податків в рядку 21 визначив суму від`ємного значення ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступних періодів в розмірі 527800,00 грн. Податковий кредит за грудень 2022 року сформовано за рахунок від`ємного значення ПДВ, який виник за жовтень та листопад 2022 року за наслідками вчинення господарських операцій, які оформлено відповідними первинними документами. На момент проведення невиїзної перевірки у березні 2023 року ТОВ ШИНА ТРАНССЕРВІС" фактично діяльність не здійснювало, керівник підприємства перебуває на військовій службі та приймає участь в бойових діях, тому підприємство позбавлено можливості надавати документи для проведення перевірки та виконувати інші вимоги податкового органу. В той же час всі необхідні первинні документи є в наявності на підприємстві. Після отримання акту перевірки позивач звернувся до відповідача із запереченнями, до яких додав докази правомірності відображення даних в податкових деклараціях, проте відповідач заперечення не розглянув та прийняв спірні рішення без врахування наявності документів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного.

В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).

Пунктом 44.1 ст. 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий цього пункту).

Пунктом 44.5 статті 44 ПК України встановлено, що у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.

Згідно зі змісту ст. 44.6. ст. 44 ПК України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацами другим і четвертим пункту 44.7 цієї статті), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.

У разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в пункті 86.7 статті 86 цього Кодексу платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності (пункт 44.6 статті 44 ПК України).

У відповідності до пункту 85.2 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

У разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис (пункт 85.6 цієї статті).

Статтею 61 ПК України визначено порядок податкового контролю та повноваження органів державної влади щодо його здійснення. Згідно із пунктом 61.2 статті 61 ПК України, податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Так, згідно з пунктом 62.1 статті 62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до ст. 39 цього Кодексу.

Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (п. 75.1 ст. 75 ПК України (надалі також ПК України)).

Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка (п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України).

Згідно із п. 77.4 ст. 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Відповідно до п. 85.2 ст. 85 Кодексу: «Платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки».

Як убачажться з матеріалів справи, ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» у відповідь на запит ГУ ДПС у Харківській області про надання документів від 09.02.2023 № 391/Ж12/20-40-07-18-10 не було надано до контролюючого органу документів щодо правомірності формування від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у Декларації за грудень 2022 року.

ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) в ході проведення документальної позапланової невиїзної перевірки не надано до ГУ ДПС у Харківській області всіх необхідних копій документів (засвідчених підписом посадової особи та скріплених печаткою) за звітні періоди виникнення від`ємного значення ПДВ, зазначеними у Додатку 2 до Декларації за грудень 2022 року, що підтверджують дані податкових декларацій, зокрема не надано: оборотно-сальдові відомості та аналізи рахунків, виробничі звіти, акти списання ТМЦ, затверджені норми по виробництву та списанню ТМЦ, інформацію та документальне підтвердження щодо залишків ТМЦ та основних засобів, договори, контракти, додаткові угоди, видаткові накладні, акти виконаних робіт/наданих послуг, акти прийому передачі, ТТН, щодо придбання та реалізації товарів(послуг), подорожні листи, авансові звіти з підтверджуючими первинними документами, платіжні доручення, чеки, банківські виписки по всіх відкритих рахунках, відомості про виробників придбаних ТМЦ з підтвердженням сертифікатами походження, якості, відповідності та іншими сертифікатами на придбання товару, інформацію щодо наявності транспортних засобів та фактичне місце знаходження на момент надання інформації, документи які підтверджують право власності/оренди/ іншого права користування на основні фонди, картки рахунку 203 в розрізі видів ПММ, шляхові листи та акти списання ПММ, статистичну звітність за наступні періоди: з 01.10.2022 по 31.12.2022 у зв`язку з чим неможливо встановити здійснення господарських операцій з придбання та транспортування товару, про що складено акти від 13.03.2023р. №1128/20-40-07-18-05/42594729 та від 17.03.2023р. № 1222/20-40-07-07-03/42594729 «Про ненадання ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки».

До територіального органу ДПС за основним місцем обліку від платника податків ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729), який провадив діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та не може пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, повідомлення, підписаного керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів) та/або про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати (наданого відповідно до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу), не надходило.

У зв`язку з ненаданням ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) документів, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, посадові особи контролюючого органу, які проводять перевірку, керуючись вимогами абзацу першого п. 44.6 ст. 44 Кодексу, вважають, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Таким чином, платником податків документально не підтверджено наявність першої з подій, визначеною п. 198.2 ст. 198 Кодексу.

Відповідно до Додатку 2 до Декларації з ПДВ за листопад 2022 року «Довідка про суму від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду», від`ємне значення виникло у наступних звітних (податкових періодах): - жовтень 2022 року у сумі 479 782 грн; - листопад 2022 року у сумі 48 018 гривень.

Вищенаведена сума від`ємного значення по Декларації за листопад 2022 року у розмірі 527 800 грн. відображена ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) по рядку 16.1 Декларації за грудень 2022 року та вплинула на формування рядків 17 та 19 Декларації.

Таким чином, платником податків ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» всупереч вимог ст.198 Кодексу не було надано до перевірки жодного первинного документа на підтвердження дати віднесення сум податку по складеним та зареєстрованим у ЄРПН податковим накладним, включеним до складу податкового кредиту Декларацій жовтня та листопада 2022 року, відповідно до однієї з подій, визначених п.198.2 ст.198 Кодексу, а саме: - платіжних доручень, банківських виписок на підтвердження списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; - видаткових накладних, актів виконаних робіт, на підтвердження отримання платником податку товарів/послуг. У зв`язку з відсутністю оригіналів та або/копій первинних документів та бухгалтерського обліку на момент проведення перевірки неможливо визначити правомірність задекларованих ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) сум податкового кредиту попередніх звітних (податкових) періодів, а саме: жовтня листопада 2022 року, а отже і підтвердити правомірність формування суми залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (р.16.1), у розмірі 527 800 грн.

Враховуючи викладене, ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729) внаслідок відображення операцій, не підтверджених первинними документами, в порушення п. 44.1, п.44.6 ст.44, абз. «а» п. 198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.6 ст. 198 Кодексу безпідставно сформовано значення рядку 16.1 (колонка Б) Декларації у загальній сумі 527 800 гривень, оскільки платником податків первинні документи щодо формування податкового кредиту не було надано. Оскільки було завищено на суму 527 800 грн. показник у рядку 16.1 (колонка Б) Декларації за грудень 2022 року, було завищено показник рядку 17 (колонка Б) на суму 527 800 гривень., що зі свого боку призвело до завищення наступних показників Декларації: - рядка 19 на суму 527 800 грн; - -рядка 21 на суму 527 800 гривень.

Перевіркою дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за грудень 2022 року в Декларації від`ємного значення з ПДВ встановлено порушення ТОВ «ШИНА ТРАНССЕРВІС» (код за ЄДРПОУ 42594729): 1) п. 44.1, п.44.6 ст.44, п. 85.2 ст. 85, вимог абз. «а» п. 198.1, п. 198.2, абзаців першого і другого п. 198.3, п.198.6 ст.198, п. 200.1, ст. 200 Кодексу, оскільки ним завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, за грудень 2022 року (р. 21) на суму 527 800 гривень. 2) п. 44.5 ст. 44, п 121.1 ст. 121 Кодексу, в частині ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю.

З урахуванням викладене, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідачем не порушено прав позивача, протилежного судовим розглядом не встановлено, а позивачем не доведено.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Шина Транссервис» (м. Харків, вул. Шевченка, 24 А) до Головного управління ДПС у Харківській області (м. Харків, вул. Пушкінська, 46) про скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Владислав ЄГУПЕНКО

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено17.01.2024
Номер документу116296399
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/11406/23

Рішення від 15.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні